Vlaams, Nederlands en bokt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 16:31

Nu wil ik een monsieur -O-

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 16:37

Moet je 'touche' hebben :D .

Gesjareld is ook nog een variant van gejost.

Over dat septante/nonante gedoe. Ik heb dat dus nooit gezegd. Hier in Frankrijk zeiden ze dan soms wel eens septante 'speciaal voor mij', zei ik altijd dat soixante-dix ook goed was :P .

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 16:38

Thioro schreef:
Moet je 'touche' hebben :D .

Gesjareld is ook nog een variant van gejost.

Over dat septante/nonante gedoe. Ik heb dat dus nooit gezegd. Hier in Frankrijk zeiden ze dan soms wel eens septante 'speciaal voor mij', zei ik altijd dat soixante-dix ook goed was :P .

maar de "correcte" versie van nonente is wel heul lang. :p
"quatre-vingt-dix" als ik me niet vergis? maar hoe ging 91 dan? Quatre-vingt-onze? Nee toch?
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 05-01-13 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 16:38

Als je van een wat oudere generatie bent (zoals ik dus) en dan ook nog eens als kind je moeders leesboeken hebt gelezen (Joop ter Heul!), dan ken je buizen als in 'zakken' gewoon. Tot in de jaren 30-40 was dat ook in Nederland een gewone uitdrukking. Net als 'stralen' voor je examen. Nee, niet van plezier/genoegen dus...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 16:39

Ayasha schreef:
maar de "correcte" versie van nonente is wel heul lang. :')

quatre-vingt-dix toch?
Wat overigens in het Engels als "four score and ten" bekend staat ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 16:40

Als 99 dan op wil schrijven heb je quatre-vingt-dix-neuf aan je been. geef mij toch ook maar de "korte versie".

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 16:41

quatre-vingt-dix is toch niet lang :P .

Moet daar trouwens nog steeds bij nadenken hoor (zelfs na 2 jaar Frankrijk). Als ze me een telefoonnummer doorgeven. soixante-treize- quatrevingt-dix-huit. Gebeurt me dan nog steeds soms dat ik snel de 6 of 8 schrap en er een 7 of 9 van moet maken.
Was ook een openbaring dat quatre-vingt gewoon 4x20 is en hé dat is 80 :)* .
Ingewikkelde Fransen ook. :')
Laatst bijgewerkt door Thioro op 05-01-13 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 16:42

Iets waar ik me ook aan kan ergeren is dat ik nog heel vaak tegen kom dat mensen zeggen; 'We wouden nog even langs de snackbar gaan'. Je kunt alleen bij de ik-vorm zeggen 'Ik wilde/Ik wou'. De andere vormen krijgen automatisch hij wilde, zij wilde, wij wilden. :')

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 16:43

Het relaas van hoe een hoopje Belgen de discussie wèl AN/ niet AN over croque's naar het Frans brengen 8-)

Grappig eigenlijk hoe dit hele topic over niets gaat.
Het Vlaams bestaat immers niet.
Het Belgisch-Nederlands wèl, en dat is dan weer een variant van het Standaardnederlands.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 16:45

xPure schreef:
Iets waar ik me ook aan kan ergeren is dat ik nog heel vaak tegen kom dat mensen zeggen; 'We wouden nog even langs de snackbar gaan'. Je kunt alleen bij de ik-vorm zeggen 'Ik wilde/Ik wou'. De andere vormen krijgen automatisch hij wilde, zij wilde, wij wilden. :')

Dat is alleen zo in het geval van schrijftaal, als ik met iemand spreek, mag ik gerust zeggen "wij wouden"
http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/919/

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 16:49

Destination schreef:
xPure schreef:

Dat is alleen zo in het geval van schrijftaal, als ik met iemand spreek, mag ik gerust zeggen "wij wouden"
http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/919/

Inderdaad, ik heb het in dit geval dan ook over de OP's en reacties die op Bokt geplaatst worden. ;) Niet dat ik dit zelf vroeger nooit gedaan heb hoor, maar na heel vaak zeuren van mijn Nederlands docente kan ik mij hier aan gaan ergeren, zeker van volwassenen. :+ Dat is gewoon een tik geworden denk ik, net als mensen het vervelend kunnen vinden dat 'dt' fout gaat.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 16:50

xPure schreef:
Inderdaad, ik heb het in dit geval dan ook over de OP's en reacties die op Bokt geplaatst worden. ;) Niet dat ik dit zelf vroeger nooit gedaan heb hoor, maar na heel vaak zeuren van mijn Nederlands docente kan ik mij hier aan gaan ergeren, zeker van volwassenen. :+ Dat is gewoon een tik geworden denk ik, net als mensen het vervelend kunnen vinden dat 'dt' fout gaat.

Ah, ok. Je zei zeggen vandaar :))

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 16:51

Destination schreef:
xPure schreef:

Ah, ok. Je zei zeggen vandaar :))

Foutje. :+

Eunomia

Re: Vlaams, Nederlands en bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 16:51

De hele discussie valt weer weg. :')

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 16:53

Gelukkig zeg, dat we gewoon onze eigen Belgische identiteit kunnen behouden. Straks moeten we onze intonatie en accent ook aanpassen aan Nederlandse normen. :D

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 16:54

xPure schreef:

Oeps, je hebt gelijk. Maar het gaat nu wel over het Nederlands en dat staat in de titel! Dus we zijn nog een soort van ontopic bezig.

Maar over het Belgisch-Nederlandse woordgebruik op Bokt: zelf heb ik er geen moeite mee. Ik probeer wel zoveel mogelijk eraan te denken dat ik AN gebruik en dus geen Groningse woorden als "siepel" erdoor gooi. Toch kan ik begrijpen dat het voor de Vlamingen onder ons wat lastiger is, aangezien zij niet weten of we sommige woorden ook in Nederland gebruiken of niet :)

Gini, dat wordt hem niet, dat kan ik je nu alvast vertellen. Elke provincie heeft ook weer een ander accent en daarbinnen vaak ook nog weer een aantal accenten met bijbehorende intonaties. Dus dat hoeft niet :))

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 16:57

Destination schreef:
xPure schreef:

Oeps, je hebt gelijk. Maar het gaat nu wel over het Nederlands en dat staat in de titel! Dus we zijn nog een soort van ontopic bezig.

Maar over het Belgisch-Nederlandse woordgebruik op Bokt: zelf heb ik er geen moeite mee. Ik probeer wel zoveel mogelijk eraan te denken dat ik AN gebruik en dus geen Groningse woorden als "siepel" erdoor gooi. Toch kan ik begrijpen dat het voor de Vlamingen onder ons wat lastiger is, aangezien zij niet weten of we sommige woorden ook in Nederland gebruiken of niet :)

Gini, dat wordt hem niet, dat kan ik je nu alvast vertellen. Elke provincie heeft ook weer een ander accent en daarbinnen vaak ook nog weer een aantal accenten met bijbehorende intonaties. Dus dat hoeft niet :))

Daar heb je gelijk in, ik woon dan in de buurt van Utrecht en naar mijn idee gebruik ik niet bepaalt het accent dat wel eens in mijn drop gesproken wordt, vrijwel nooit, maar vriendinnen uit een ander dorp moeten regelmatig lachen doordat ik dan een 'raar' woord zeg, dat blijf je houden. :) Op forums probeer ik zo goed mogelijk ABN te typen om dit soort discussies en problemen te voorkomen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 16:58

Volgens vrienden uit west vlaanderen hoor je aan mij niet dat ik een limburgse ben als ik AN spreek. Ga ik over op dialect, hoor je wel de typisch diepenbeekse tongvallen maar niet het gezang volgens hen. :')

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 17:00

Ayasha schreef:
Volgens vrienden uit west vlaanderen hoor je aan mij niet dat ik een limburgse ben als ik AN spreek. Ga ik over op dialect, hoor je wel de typisch diepenbeekse tongvallen maar niet het gezang volgens hen. :')

Ik heb volgens mijn vriendinnen echt een boers accent, zowel in het Nederlands als in het Gronings -O-

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 17:02

Die Diepenbeekse tongval is ook onmiskenbaar. Ik pik ze er ook zo uit. :') of ze diepenbeeks spreken of niet.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 17:03

Ik praat ook niet het echte Limburgs. Volgens mij zingen ze alleen ten noorden van Hasselt. :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 17:04

Vanwaar ben jij Gini?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 17:06

Sint-Truiden, niet zo ver dus. :P

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 17:14

Gini schreef:
Gelukkig zeg, dat we gewoon onze eigen Belgische identiteit kunnen behouden. Straks moeten we onze intonatie en accent ook aanpassen aan Nederlandse normen. :D

Nou, ik vind het wel belangrijk dat je met de juiste intonatie typt hoor! :)ddd

Jasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 17:28

Ik vind het een beetje gezeur :P
Wij als Belgen zijn hier volgens mij toch ook welkom op dit forum, ik vind het daarom een beetje neerkijkend dat er uitdrukkelijk gezegd wordt dat dit een NEDERLANDS forum is, dat geeft niet echt een gastvrij en uitnodigend gevoel := (trouwens totaal niet bij alle bokkers het geval, integendeel!)
Ik heb soms ook moeite om het 'Hollandse' taaltje te verstaan, maar meestal kan je toch dingen afleiden uit de context :)
Wel een beetje erg dat wij als Belgen ons zo goed en kwaad mogelijk proberen aan te passen aan jullie, en dat het door sommigen blijkbaar niet geapprecieerd wordt :P
Ikzelf heb geen problemen met 'oer-Hollandse' woorden, ik leid ze wel uit de context en vind het net grappig om te lezen hoe sommige woorden zo'n verschillende betekenis kunnen hebben, terwijl het eigenlijk dezelfde taal is :=