Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Thioro schreef:Moet je 'touche' hebben.
Gesjareld is ook nog een variant van gejost.
Over dat septante/nonante gedoe. Ik heb dat dus nooit gezegd. Hier in Frankrijk zeiden ze dan soms wel eens septante 'speciaal voor mij', zei ik altijd dat soixante-dix ook goed was.
xPure schreef:Iets waar ik me ook aan kan ergeren is dat ik nog heel vaak tegen kom dat mensen zeggen; 'We wouden nog even langs de snackbar gaan'. Je kunt alleen bij de ik-vorm zeggen 'Ik wilde/Ik wou'. De andere vormen krijgen automatisch hij wilde, zij wilde, wij wilden.
Destination schreef:xPure schreef:Iets waar ik me ook aan kan ergeren is dat ik nog heel vaak tegen kom dat mensen zeggen; 'We wouden nog even langs de snackbar gaan'. Je kunt alleen bij de ik-vorm zeggen 'Ik wilde/Ik wou'. De andere vormen krijgen automatisch hij wilde, zij wilde, wij wilden.
Dat is alleen zo in het geval van schrijftaal, als ik met iemand spreek, mag ik gerust zeggen "wij wouden"
http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/919/
xPure schreef:Inderdaad, ik heb het in dit geval dan ook over de OP's en reacties die op Bokt geplaatst worden.Niet dat ik dit zelf vroeger nooit gedaan heb hoor, maar na heel vaak zeuren van mijn Nederlands docente kan ik mij hier aan gaan ergeren, zeker van volwassenen.
Dat is gewoon een tik geworden denk ik, net als mensen het vervelend kunnen vinden dat 'dt' fout gaat.
Destination schreef:xPure schreef:Inderdaad, ik heb het in dit geval dan ook over de OP's en reacties die op Bokt geplaatst worden.Niet dat ik dit zelf vroeger nooit gedaan heb hoor, maar na heel vaak zeuren van mijn Nederlands docente kan ik mij hier aan gaan ergeren, zeker van volwassenen.
Dat is gewoon een tik geworden denk ik, net als mensen het vervelend kunnen vinden dat 'dt' fout gaat.
Ah, ok. Je zei zeggen vandaar
xPure schreef:De hele discussie valt weer weg.
Destination schreef:xPure schreef:De hele discussie valt weer weg.
Oeps, je hebt gelijk. Maar het gaat nu wel over het Nederlands en dat staat in de titel! Dus we zijn nog een soort van ontopic bezig.
Maar over het Belgisch-Nederlandse woordgebruik op Bokt: zelf heb ik er geen moeite mee. Ik probeer wel zoveel mogelijk eraan te denken dat ik AN gebruik en dus geen Groningse woorden als "siepel" erdoor gooi. Toch kan ik begrijpen dat het voor de Vlamingen onder ons wat lastiger is, aangezien zij niet weten of we sommige woorden ook in Nederland gebruiken of niet
Gini, dat wordt hem niet, dat kan ik je nu alvast vertellen. Elke provincie heeft ook weer een ander accent en daarbinnen vaak ook nog weer een aantal accenten met bijbehorende intonaties. Dus dat hoeft niet
Ayasha schreef:Volgens vrienden uit west vlaanderen hoor je aan mij niet dat ik een limburgse ben als ik AN spreek. Ga ik over op dialect, hoor je wel de typisch diepenbeekse tongvallen maar niet het gezang volgens hen.