Zure reacties bij 'Exterieur en Hengstenkeuze'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 10:00

xx_Horsiex schreef:
Ik zou nooit met een merrie die KS en spondylose heeft fokken, omdat je merrie misschien nu geen last heeft ervan, maar het wel kan krijgen, zeker als ze kilo's aan komt naarmate de dracht zich vordert. Als dat mijn merrie was, en ik moest en zou er mee fokken, dan zou ik zeker een second opinion aanvragen.

Second opinion heb ik zeker ook gedaan...Volgend voorjaar worden er ook eerst nog weer foto's gemaakt om te zien of/hoe het proces zich ontwikkeld.
Ik ga gerust niet over één nacht ijs.. :n . Het is nu nog in een heel lichte vorm. ( en weer ben ik me aan het verdedigen.. :') )

Amandavd

Re: Zure reacties bij 'Exterieur en Hengstenkeuze'

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 10:05

Het is voor mij te risicovol dat ze er teveel last van krijgt, bovendien zijn er talloze goede, gezonde merries om mee te fokken.

En wie weet, misschien krijgt ze er inderdaad geen last van.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 11:13

Ik vraag me dus af of het echt zo is dat je een willekeurige kruising slechter kwijt raakt.
Zijn hele andere prijzen, en een hele andere doelgroep.

Nogmaals, niet iedereen zoekt een goed gefokt sportpaard.

Door wat pech heb ik nu mijn vierde pony, en dat is de eerste met een vol papier.
Had ze dat niet gehad had ik haar nog gekocht trouwens.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 11:40

ik ben wel eens benieuwd wat jullie verstaan onder ongelijke voeten?
een normale voet en een bokhoef/grasvoet
of 2 normale voorvoeten waar een iets kleiner is dan de andere.zoals mensen bv ook hebben

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 11:49

keona schreef:
of 2 normale voorvoeten waar een iets kleiner is dan de andere.zoals mensen bv ook hebben

Een bokvoet en een normale voet.

Stef, nogmaals ik fok niet voor de topsport. Als er wel een meeloopt in de topsport is dat leuk maar niet het primaire fokdoel.
Mijn fokdoel is een fijn rijpaard, met fijne bruikbare bewegingen, veelzijdig inzetbaar, een prettig werkwillig karakter en met een mooi Gelders Type.(dat vind ik nl prettig om naar te kijken)

Marieke zal denk ik ongeveer hetzelfde fokdoel hebben.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 12:21

NatasjavE schreef:
keona schreef:

Een bokvoet en een normale voet.

Stef, nogmaals ik fok niet voor de topsport. Als er wel een meeloopt in de topsport is dat leuk maar niet het primaire fokdoel.
Mijn fokdoel is een fijn rijpaard, met fijne bruikbare bewegingen, veelzijdig inzetbaar, een prettig werkwillig karakter en met een mooi Gelders Type.(dat vind ik nl prettig om naar te kijken)

Marieke zal denk ik ongeveer hetzelfde fokdoel hebben.

oke duidelijk.want ik dacht dat bijde altijd bedoeld werd met ongelijke voeten.want als ik bv uit mijn volbloed een veulen wilde fokken dan zou ik er bij gezet hebben ongelijke voeten(maar dit heeft ze dus niet haha).wel grappig dan zou iedereen denken dat ze dus een bokhoef heeft.maar als je een paardje met een grasvoetje hebt en dit niet bij houd krijg je ook ongelijke voeten dit lijkt me bv niet erfelijk

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 12:24

ongelijke voeten is imo gewoon altijd als 2 voeten niet identiek zijn, een smaller, lager oid

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 12:28

fokfanaat schreef:
ongelijke voeten is imo gewoon altijd als 2 voeten niet identiek zijn, een smaller, lager oid

ja zie je iedereen heeft een andere mening daar over.dus niet echt duidelijk.
ik heb ook 2 ongelijke voeten 1 is halve maat kleiner en hier kijg je echt geen problemen van.mijn merrie met een voet iets kleiner dan de andere is nu 18jr word over 5mnd 19 heeft nog nooit een blessure of wat dan ook gehad,dus ik vind zo'n ongelijke voeten echt geen probleem.net als een graasvoetje dat eigenlijk niks met erfelijkheid te maken heeft.bokhoeven is gewoon een not don

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 12:30

tja een zwaluw maakt geen zomer, iedereen heeft wel een omaatje dat 103 is geworden en dr hele leven heeft gerookt als een schoorsteen, maakt het nog niet gezond.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 12:39

Ik heb vorig jaar drie hengstveulens gehad zonder papier.
2 met leuke kleurtjes, en uiteraard gewoon uit gezonde dieren.
Ouders van hengst hadden overigens beide wel papier, maar hengst niet omdat het een kruising was.
Had alle drie veulens binnen 2 week verkocht.
Dus weet niet waar het vandaan komt dat papierloos niet verkoopt, ik heb het tenminste nog niet meegemaakt.
En waren ze niet verkocht, had ik ruimte genoeg ze zelf te houden.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 13:23

Ik altijd maar mn best doen om te zorgen dat mn posts goed overkomen omdat iets wat getypt is nu eenmaal vaak harder overkomt dan iets wat gesproken is, leer ik een paar pagina's geleden dat dat helemaal niet hoeft en dat een ''zakelijke'' reactie helemaal prima is :+
Bovendien leer ik dat bokt wel dégelijk dierenarts is en dat als 2 (? begreep net dat er een second opinion was geweest) dierenartsen zeggen dat er met een merrie gefokt kan worden dit niet waar is, dat enkele deskundigen op bokt de kennis hebben om dit te overrulen op basis van een stukje tekst.

Oh enne, geen zure reactie dit hoor, alleen maar sarcastisch getypt :j

..

Sorry hoor. Ik begrijp heel goed waar de meeste reacties vandaan komen en kan me in een hoop argumenten prima vinden, maar ik vind sommige dingen gewoon van de zotte. Aukelizzy is zich hier constant aan het verdedigen over iets wat een dierenarts al lang en breed gecheckt heeft en sommigen lijken maar niet te begrijpen dat een post iets genuanceerder plaatsen een wereld van verschil kan maken. Overigens hulde aan diegenen die het wel inzien en ook hebben aangegeven er iets mee te doen om te voorkomen dat adviezen verkeerd overkomen en daardoor hun doel volkomen missen :)
Want uiteindelijk is zo'n topic toch bedoeld om kennis te delen/over te brengen? Is het dan niet logisch om je dusdanig uit te drukken dat dat ook daadwerkelijk bereikt wordt? Een reactie als ''niet fokken want geen predicaten'' kan in kern wellicht interessant zijn, maar laten we wel wezen; als je dat wat uitbouwt, nuanceert en uitlegt heeft TS er vele malen meer aan. ''Zakelijk''? Nonsens. Gewoon kort door de bocht en ondoordacht. Als je geen zin hebt om een fatsoenlijke reactie te plaatsen, plaats dan helemaal niets. Je kunt toch niet verwachten dat iemand iets doet met zo'n reactie?

Ik probeer ook kritische reacties altijd zó te formuleren dat TS zich niet aangevallen voelt (overigens reageer ik zelden of nooit op EHK, lees wel veel mee daar maar buiten het AVS heb ik weinig kennis van hengsten) en daadwerkelijk iets heeft aan mijn reactie. Je vangt meer vliegen met stroop dan met azijn is mij altijd geleerd, en hoewel dat zeker niet uitsluit dat een relatief harde reactie soms nodig kan zijn om iemand iets duidelijk te maken is dat wél mijn uitgangspunt. Ik wil zeker niet beweren dat dingen maar gewoon suikerzoet verpakt moeten worden, dat is natuurlijk onzin, maar wel dat het dusdanig geformuleerd moet worden dat het informatief is. Dat zou ook het hele doel moeten zijn van een post; informeren. Niet een mening opdringen. Als iemand mij rustig uitlegt dat het fokken met een predikaatloze merrie onverstandig is omdat er dan geen eventuele gebreken bekend zijn etc, zou ik al veel meer genegen zijn dat advies goed te overdenken en er evt iets mee te doen dan bij een 'niet fokken want geen predicaten''. En ga mij nou niet wijs maken dat ik de enige ben die zo in elkaar steekt ;)
Het is gewoon jammer, door de manier van reageren in sommige (!) gevallen gaat de informatie verloren terwijl die juist heel waardevol kan zijn. :)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 14:50

Voor mij hoeft Aukelizzy zich zeker niet te verdedigen. Ik ben geen fokker, maar ik heb jaren geleden wel voor een fokker gewerkt (geen KWPN :D ), dus ik lees de topics uit interesse. Haar topic kwam ter sprake omdat een bokker een aantal voorbeelden gaf van topics. Toevallig is het topic van Aukelizzy de eerstgenoemde. Ik kan mij voorstellen dat zij het vervelend vindt.
TS stelt dat er vaak zure reacties zijn bij genoemde topics. Daarop vind ik "zuur" wel meevallen. En ik geloof zeker dat Aukelizzy advies heeft gevraagd bij haar DA en het beste voor heeft met haar merrie, maar niet iedere bokker vraagt advies aan een DA of denkt er goed over na. Sommige mensen plaatsen of doen iets in een opwelling. Sommige bokkers reageren daar wat zakelijk of kort en bondig op, maar als je overtuigd bent van jouw keuze, dan zou ik mij daar niets van aantrekken.

Ik geloof zeker dat sommige kruisingen goed verkopen, zeker die met een leuk kleurtje. Maar er is een overschot, dus negatieve reacties kan je verwachten. En mensen verschillen nu eenmaal van mening. :)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 15:08

fokfanaat schreef:
tja een zwaluw maakt geen zomer, iedereen heeft wel een omaatje dat 103 is geworden en dr hele leven heeft gerookt als een schoorsteen, maakt het nog niet gezond.

wat heeft dat er mee temaken,er zijn zat mensen met 2 ongelijke voeten en dan bedoel ik een klener/groter als de andere.zou niet weten wat je daar voor een problemen mee moet krijgen net als bij een paard.leg dan eens uit wat jij daar het probleem van vind?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 15:10

ben je nou een paard met een mens aan het vergelijken?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 15:10

negatieve reacties kan je verwachten... Dat is idd de werkelijkheid (en nu doel ik op écht negatief, niet gewoon niet met je eens zijn), en dat vind ik erg jammer :j

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 15:12

keona schreef:
fokfanaat schreef:

wat heeft dat er mee temaken,er zijn zat mensen met 2 ongelijke voeten en dan bedoel ik een klener/groter als de andere.zou niet weten wat je daar voor een problemen mee moet krijgen net als bij een paard.leg dan eens uit wat jij daar het probleem van vind?

Je kan mensen niet helemaal vergelijken met paarden ;) .
Volgens mijn DA is een paard met ongelijke voeten een mogelijk risico. Hij adviseert dan ook, om altijd de ongelijke voeten te röntgen bij een aankoopkeuring. 2 maal heb ik een paard met ongelijke voeten laten röntgen, allebei afgekeurd op HKO 3.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 15:13

stef schreef:
negatieve reacties kan je verwachten... Dat is idd de werkelijkheid (en nu doel ik op écht negatief, niet gewoon niet met je eens zijn), en dat vind ik erg jammer :j

Maar geef dan eens een voorbeeld van een echt negatieve reactie?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 15:14

"Dan fok je voor de slager"

Das geen fokken, maar vermeerderen"

"raak je aan de straatstenen niet kwijt"

etc

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 15:19

stef schreef:
"Dan fok je voor de slager"

Das geen fokken, maar vermeerderen"

"raak je aan de straatstenen niet kwijt"

etc

Ok, de eerste is wel wat cru, maar is het niet soms de waarheid?
Ik ken een boer met een weitje over waar hij wat minishetjes met een hengst op heeft staan (soms vader op dochter -:(- ). Daar worden soms echt mismaakte (soms doodgeboren) veulens geboren, sommigen zijn niet te verkopen en gaan dan naar de slager of op transport. |(

Verder zie ik in andere topics veel ergere reacties, ik vind dit persoonlijk echt wel meevallen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 15:22

Moet de waarheid altijd verteld worden? Dat is het punt wat ik probeer te maken.

Het is ook wel overall op bokt, eigen mening eerst, dat is het belangrijkste

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 15:24

fokfanaat schreef:
ben je nou een paard met een mens aan het vergelijken?

jadat ben ik inderdaad.geef dan antwoord op mijn vraag je draaid er steeds om heen.ik kan begrijpen dat hoogte verschil uit maakt maar dat een voet iets groter(dus breder) is als de andere zie ik geen probleem in.daarom vraag ik jou wat daar dan het probleem van is?
je kunt alleen maar wat domme antwoorden steeds geven,terwijl ik serieus iets vraag

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 15:24

dat is nog weer een heel ander verhaal, al kan ik daar regelmatig ook een zure opmerking voor kwijt.
Van die mensen die wel een veulentje willen, maar de natuur lekker hun gang laten gaat omdat ze gewoon moeten werken.
Zorgen dat je bij de bevalling bent hoort bij fokken vind ik, en ja dat betekend dat je moet investeren in tijd, verlof en apparatuur (geld)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 15:26

electra63 .maar had dit paard dan ook gewoon normale voeten waar dan een iets kleiner van wa,of ook hoogte verschil.wnt toenstraks vroeg ik wat mensen 2 ongelijke voeten vinden,en toen gaf iemand aan 1 normale voet met een bok voet.en niet 1 iets kleinere voet.dus niet iedereen vind het zelfde als je schrijft ongelijke voeten.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 15:27

Zorgen dat je bij de bevalling bent heb ik al 3x geprobeerd en is 3x mislukt :P.

Keona: Stop eens met mensen vergelijken. Een mens is geen paard, voor een mens zijn er tal van aanpassingen, een mens kan gaan zitten. Een paard staat/loopt zo'n 22 uur per dag. Das toch geen vergelijk?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 15:30

fokfanaat schreef:
dat is nog weer een heel ander verhaal, al kan ik daar regelmatig ook een zure opmerking voor kwijt.
Van die mensen die wel een veulentje willen, maar de natuur lekker hun gang laten gaat omdat ze gewoon moeten werken.
Zorgen dat je bij de bevalling bent hoort bij fokken vind ik, en ja dat betekend dat je moet investeren in tijd, verlof en apparatuur (geld)

ben ik het ook niet mee eens,maar ja daarom zijn we mensen.de meeste paarden wachten niet voor niks tot s'nachts omdat ze dan in rust kunnen bevallen.de meeste willen overal bij zijn.laat de merrie lekker.als je het zo nodig moet zien hang je maar een camera op om het in de gaten te houden.mijn merrie is 2x bevallen in de kudde zonder mij er bij.en wat vind ik dit een fijn idee.heeft niks te maken er mee dat je wel wilt fokken maar niet er bij wilt zijn omdat je geen tijd hebt.niet iedereen neemt de zelfde beslissingen,en ik vind ook dat iedeeen zelf die keuze moet kunnen maken.en er is geen een keuze goed of slecht vind ik.