Monddood

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

rea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 21:34

Sofy schreef:
Ik snap dat het allemaal samenhangt, dus je ontkomt er inderdaad niet aan om gedeeltes apart te bespreken. Maar dan is het wel behulpzaam als in de post wordt aangehaald wat die samenhang is. Nu loopt het nogal door elkaar naar mijn mening.
Zoals ik het zie komt het uiteindelijk allemaal neer op de vraag of je het wel of niet eens bent met het bokt-beleid. En dat kun je dan onderbouwen met argumenten vanuit de overige punten die ik opgesomt heb (of met andere nog niet genoemde argumenten).
Dus, iemand die een poging durft te wagen een onderbouwde mening te verwoorden?

Ik zie een andere vraag steeds weerkeren : Waarom wordt er zo rigoreus omgegaan met volwassenen die heus wel tegen een stootje kunnen ?

Keer op keer herhaalt zich dezelfde verzuchting in dit soort topics, nl.
- Waarom worden expliciete meningen zo snel de kop ingedrukt ?
- Waarom is ironie, sarcasme en humor tout court zo onwelgekomen in discussies ?
- Waarom komen mods een vermanende vinger heffen als de lont al lang uit het kruitvat is ?

Daarenboven is het dezelfde groep die dit verzucht, nl.
- oud-gedienden
- de "oudere" (+40 ?) generatie die over enig relativeringsvermogen beschikt en niet te snel gebruskeerd is
- mensen die het gevoel hebben niet vrijuit te kunnen spreken op risico van OW of ban.

Ik denk dat je het kan samenvatten als : We voelen ons behandeld als kleuters ...

Correct me if I'm wrong (and don't shoot me if it is :D )

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 21:39

Magrathea schreef:
'er moet een apart jongerenforum komen '
Dat is er toch al? :') het Young Riders deel?

Ik vind het juist goed dat jong en oud gemixt is. Heb eens meegemaakt dat een meisje van haar instructrice sporen aan moest terwijl ze dat niet wilde, en die moest ze ook nog eens flink gebruiken. Door het topic is ze ervan overtuigd geraakt ze haar ouders moest gaan vragen om andere instructie (dat was het probleem, ze wilde wel maar het mocht niet). Zonder het topic was ze misschien het plezier in rijden wel helemaal verloren. Ik vind het dan echt leuk dat mensen elkaar kunnen helpen.

Precies :D

De ''ouderen'' kunnen de ''jongeren'' veel leren (als ze er verstand van hebben :D )

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 21:41

Het rigoreus omgaan komt omdat er ook veel jongeren meelezen op dit forum, beetje letten op je taalgebruik is m.i. ook niks mis mee. Ironie en sarcasme kan heel verkeerd overkomen, humor is wel welkom.
Mods lezen natuurlijk niet constant mee, dus zijn ze soms idd te laat. Ben het wel met je eens dat de mods dan nog wel een keer moeten nadenken of hun reactie dan nog nodig is.

Tja en sommigen gedragen zich ook als kleuters.....

chevax

Re: Monddood

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 21:49

@nynke: ik kan me wel voorstellen dat je soms wel eens denkt "hmmm, is dat niet een beetje een late reactie?". In de meeste gevallen wordt er binnen het team eerst overlegd voor er actie worden ondernomen (niet bij alles en altijd, maar meestal wel). Er is een bepaalde structuur waarin beslissingen worden genomen en zijn er een bepaald aantal meningen nodig. Niet alle mods zijn altijd online, waardoor een beslissing soms langer op zich laat wachten. We proberen dat zoveel mogelijk te beperken.
En daarnaast is het ook zo dat er soms wel eens fouten worden gemaakt; logisch en menselijk en ik kan wel zeggen dat dat niet zo is, maar dat is flauwekul. Echter zijn het nooit dingen die opzettelijk zo worden gedaan. Ondanks dat er soms met een schuin oog naar de mods wordt gekeken, zou ik je toch altijd aanraden om, als je iets ziet waarvan je echt denkt "dat kan anders" of "hier ben ik het niet mee eens" een contact op te nemen met een mod.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 21:54

nynke55 schreef:
Het rigoreus omgaan komt omdat er ook veel jongeren meelezen op dit forum, beetje letten op je taalgebruik is m.i. ook niks mis mee. Ironie en sarcasme kan heel verkeerd overkomen, humor is wel welkom.
Mods lezen natuurlijk niet constant mee, dus zijn ze soms idd te laat. Ben het wel met je eens dat de mods dan nog wel een keer moeten nadenken of hun reactie dan nog nodig is.

Tja en sommigen gedragen zich ook als kleuters.....

En wat is dan precies humor?Is daar een omschrijving van of gaat het hier nu om jouw persoonlijke idee daarvan?
Overigens denk ik dat veel jongeren een taalgebruik hebben waar ik zo nu en dan stijl van achterover sla.
Ik begrijp werkelijk niet wat sarcasme en ironie zo vreselijk maakt.
Ik zie topics voorbij komen over lichaamsbeharing en over hoe vaak en hoe er gefietst word, ernstige psychische aandoeningen abortus etc etc
Een robbertje virtueel stoeien tussen een aantal volwassenen daarentegen,neeeeeeee!iedereen in de gordijnen 8)7

En ik vind het onaardig dat je medebokkers als kleuters betiteld :=

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 21:54

ik begrijp dat een reactie van mods vaak even duurt. Maar ondertussen gaat het topic verder en is een opmerking niet meer nodig. Dus tegen de tijd dat er gereageerd word, kan het zijn dat het een beetje als ; "pas op kindertjes, gedraag je!" overkomt.
Als het echt de spuigaten uitloopt, dan zal ik heus wel temmen, maar ik heb dit niet meegemaakt. Een enkele foute opmerking word wel door medebokkers gecorrigeerd, daar hoeven we "de juf" niet voor te roepen. :D

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 21:55

ShauniBef schreef:
Magrathea schreef:
'er moet een apart jongerenforum komen '
Dat is er toch al? :') het Young Riders deel?

Ik vind het juist goed dat jong en oud gemixt is. Heb eens meegemaakt dat een meisje van haar instructrice sporen aan moest terwijl ze dat niet wilde, en die moest ze ook nog eens flink gebruiken. Door het topic is ze ervan overtuigd geraakt ze haar ouders moest gaan vragen om andere instructie (dat was het probleem, ze wilde wel maar het mocht niet). Zonder het topic was ze misschien het plezier in rijden wel helemaal verloren. Ik vind het dan echt leuk dat mensen elkaar kunnen helpen.

Precies :D

De ''ouderen'' kunnen de ''jongeren'' veel leren (als ze er verstand van hebben :D )

Komt natuurlijk gelijk de vraag :) wie of wat bepaalt of iemand ergens verstand van heeft?

Vooral bij paardgerelateerde topic's is het vaak; zoveel mensen, zoveel meningen.
Daardoor ontstaat dan ook vaak een "pittige" discussie.
Dat is met alles waarin "meningen" tegenover elkaar komen te staan.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 22:00

nynke55 schreef:
ik begrijp dat een reactie van mods vaak even duurt. Maar ondertussen gaat het topic verder en is een opmerking niet meer nodig. Dus tegen de tijd dat er gereageerd word, kan het zijn dat het een beetje als ; "pas op kindertjes, gedraag je!" overkomt.
Als het echt de spuigaten uitloopt, dan zal ik heus wel temmen, maar ik heb dit niet meegemaakt. Een enkele foute opmerking word wel door medebokkers gecorrigeerd, daar hoeven we "de juf" niet voor te roepen. :D

Sorry, ik was niet helemaal duidelijk, geloof ik. Ik bedoel dat als je een mod-actie ziet waarvan je denkt dat het ook anders kan, stuur dan ook even een berichtje. We kunnen niet altijd alles toelichten (zoals bans enzo, maar daar hebben we hier al pagina's mee gevuld ;-) ), maar een pb-tje over en weer kan nooit kwaad.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 22:03

cherie78 schreef:
Komt natuurlijk gelijk de vraag :) wie of wat bepaalt of iemand ergens verstand van heeft?

Vooral bij paardgerelateerde topic's is het vaak; zoveel mensen, zoveel meningen.
Daardoor ontstaat dan ook vaak een "pittige" discussie.
Dat is met alles waarin "meningen" tegenover elkaar komen te staan.

Nouja, laat ik het dan zo zeggen, omdat je veel reacties krijgt, kan je de voor jouw gevoel beste uithalen. En aangezien de ''ouderen'' (wat klinkt dat raar :') ) vaak wat meer hebben gezien... :)

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 22:05

Humor kun je om lachen en als je het niet leuk vind, denk je "flauw grapje" maar er word niemand mee gekwetst, terwijl dat bij ironie, maar vooral sarcasme wel het geval kan zijn. En ik zeg ook niet dat het vreselijk is, alleen dat je er mee moet oppassen, omdat het heel verkeerd kan overkomen.
Ik begrijp niet helemaal wat je wilt zeggen met de topics die je aanhaalt. Bedoel je dat die ook vreselijk zijn?
Wat het virtueel stoeien betreft: misschien moet er dan een 18+ forum komen, ipv een jongerenforum?
En kleuters, wil je zeggen dat het niet klopt? :D

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 22:06

chevax schreef:
nynke55 schreef:

Sorry, ik was niet helemaal duidelijk, geloof ik. Ik bedoel dat als je een mod-actie ziet waarvan je denkt dat het ook anders kan, stuur dan ook even een berichtje. We kunnen niet altijd alles toelichten (zoals bans enzo, maar daar hebben we hier al pagina's mee gevuld ;-) ), maar een pb-tje over en weer kan nooit kwaad.

Ah, oke, ik snap hem.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 22:12

nynke55 schreef:
Humor kun je om lachen en als je het niet leuk vind, denk je "flauw grapje" maar er word niemand mee gekwetst, terwijl dat bij ironie, maar vooral sarcasme wel het geval kan zijn. En ik zeg ook niet dat het vreselijk is, alleen dat je er mee moet oppassen, omdat het heel verkeerd kan overkomen.
Ik begrijp niet helemaal wat je wilt zeggen met de topics die je aanhaalt. Bedoel je dat die ook vreselijk zijn?
Wat het virtueel stoeien betreft: misschien moet er dan een 18+ forum komen, ipv een jongerenforum?

Ik bedoel dat veel topics bepaald niet geschikt zijn voor kinderen maar daar heeft niemand een probleem mee.
Ik zie mijn eigen kleuters liever geconfronteerd met sarcasme dan abortus e.d.
Er hoeft geen apart forum te komen,ik denk dat eea zich prima uitkristalliseert as it is.
Zelfregulatie

NynckeL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 22:12

Ik weet bij god niet wie jong of wie oud is.
Ook weet ik niet hoe het was.

Maar ik vind dat er best pittig wordt gediscusieerd en er zijn ook topics waar ik allang de stekker uit had getrokken, zoals bv dat abortustopic, schokkend wat daar uitgekraamd wordt.
Als ik een forum had, zou zo'n topic niet kunnen.

Verder worden meningen soms gelezen als presentaties van werkelijkheid, terwijl het alleen de mening van iemand is

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 22:18

piepenfiets schreef:
nynke55 schreef:

Ik bedoel dat veel topics bepaald niet geschikt zijn voor kinderen maar daar heeft niemand een probleem mee.
Ik zie mijn eigen kleuters liever geconfronteerd met sarcasme dan abortus e.d.
Er hoeft geen apart forum te komen,ik denk dat eea zich prima uitkristalliseert as it is.
Zelfregulatie

Zelfregulatie kan ook behoorlijk uit de hand lopen.
Of dat een oplossing is, betwijfel ik dus ten zeerste.

Zo blijft het een "persoonlijke" mening.
"Persoonlijk" denk ik dat daar ook een/het probleem schuil gaat; niet ieder respecteert een "persoonlijke" mening.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 22:27

rea schreef:
Sofy schreef:
Ik snap dat het allemaal samenhangt, dus je ontkomt er inderdaad niet aan om gedeeltes apart te bespreken. Maar dan is het wel behulpzaam als in de post wordt aangehaald wat die samenhang is. Nu loopt het nogal door elkaar naar mijn mening.
Zoals ik het zie komt het uiteindelijk allemaal neer op de vraag of je het wel of niet eens bent met het bokt-beleid. En dat kun je dan onderbouwen met argumenten vanuit de overige punten die ik opgesomt heb (of met andere nog niet genoemde argumenten).
Dus, iemand die een poging durft te wagen een onderbouwde mening te verwoorden?

Ik zie een andere vraag steeds weerkeren : Waarom wordt er zo rigoreus omgegaan met volwassenen die heus wel tegen een stootje kunnen ?

Keer op keer herhaalt zich dezelfde verzuchting in dit soort topics, nl.
- Waarom worden expliciete meningen zo snel de kop ingedrukt ?
- Waarom is ironie, sarcasme en humor tout court zo onwelgekomen in discussies ?
- Waarom komen mods een vermanende vinger heffen als de lont al lang uit het kruitvat is ?

Daarenboven is het dezelfde groep die dit verzucht, nl.
- oud-gedienden
- de "oudere" (+40 ?) generatie die over enig relativeringsvermogen beschikt en niet te snel gebruskeerd is
- mensen die het gevoel hebben niet vrijuit te kunnen spreken op risico van OW of ban.

Ik denk dat je het kan samenvatten als : We voelen ons behandeld als kleuters ...

Correct me if I'm wrong (and don't shoot me if it is :D )

Kijk, en dit vind ik nou eens een hele fijne verwoording van het probleem! +:)+
Ik ervaar het zelf niet zo, maar val ook niet onder deze groep :).

Wat betreft het expliciete meningen die de kop in worden gedrukt: ik weet niet in hoeverre dit gebeurt, daar heb ik geen zicht op. In zowel het aan-de-teugel topic als het verkiezingen-topic werden ook expliciete meningen gegeven en heeft (bij mijn weten ;) ) niemand waarschuwingen of wat dan ook gekregen. Hetzelfde geldt voor het aan-de-teugel topic. Dus ik vraag me af of het expliciete meningen zijn die worden verwijderd, of expliciete meningen die verwoord zijn op een manier die vanuit het bokt-beleid niet kunnen. Dat laatste hangt dan dus samen met de vorm, en niet de inhoud.
Wat betreft ironie, sarcasme en humor, tsja, dat blijft een hele lastige. Neem nou het grapje van PPG van zojuist als voorbeeld. Ik kan wel tegen een stootje, maar het is wel enigszins op de man gespeeld en niet echt op de inhoud. Sterker nog, het heeft zelfs helemaal niks met discussie te maken. Wanneer kan zoiets dan wel en wanneer niet meer? Een hele moeilijke scheidslijn, en ik kan me voorstellen dat de mods dit lastig vinden en er liever voor kiezen iets te voorzichtig te zijn. Tegelijk ben ik het met je eens dat dit jammer is, want juist met ironie/sarcasme/humor kun je, als je er handig mee bent, vaak je punt beter overbrengen.
Wat betreft de lont die al uit het kruidvat is: dat lijkt mij inderdaad ook niet nodig, mij lijkt het ook beter om discussies die zichzelf oplossen lekker te laten voor wat ze zijn. Uitzonderingen daargelaten als expliciet gescheld en taalgebruik dat wij niet op het forum willen hebben staan. Sterker nog: ik ben van mening dat de jongeren onde r ons (dus voor het gemak even 15-) hier zelfs veel van kunnen leren, namelijk hoe je een discussie netjes weer kunt afsluiten zelfs als je het heel heftig niet met elkaar eens bent/was.
Hoe kijken de modjes hier tegen aan?

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 22:30

Piepenfiets, ik denk dat kleuters niet zo geinteresseerd zijn in topics als abortus. Maar als we het hebben over kinderen van een jaar of 12, die hier wel meelezen, dan vind ik het niet erg als ze over abortus lezen, maar dan zijn we weer terug bij de stelling: Hoe breng je het? Als in zo'n topic sarcastisch word gereageerd, nee dan is het inderdaad niet geschikt.
En ik ben ook voor zelfregulatie en volgens mij gebeurt dit ook. En als dit niet gebeurt grijpt een mod in.

Flaxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 22:33

Weet je? Paarden mensen zijn nu eenmaal eigenwijs. De meeste kopen een paard en een boek over paarden en gaan daarna iedereen vertellen hoe of het moet.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 22:41

Flaxe schreef:
Weet je? Paarden mensen zijn nu eenmaal eigenwijs. De meeste kopen een paard en een boek over paarden en gaan daarna iedereen vertellen hoe of het moet.

Dat "Paarden-mensen" eigenwijs zijn, is een ding wat zeker is.

Met het tweede gedeelte := die filter je er zo tussenuit :D
Maar als het goed begrepen is, is er echt geen probleem.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 23:08

Dat is inderdaad één ding wat ik heel goed heb geleerd op Bokt...

Selectief lezen := alle onzinreacties negeren (of in jouw ogen onzinreacties: 'sporen zijn gemeen want ik heb een keer een paard gezien die bloedde van de sporen!!! ' ) en alleen reageren op dat wat je serieus kan en wil nemen.
Net als wanneer je een topic opent en er allerlei mensen komen brullen dat je het verkeerd doet, een aantal geven goede oplossingen die helaas niet passen of mogelijk zijn bij jou en weer een aantal zeggen iets waar je echt iets mee kan. De eerste negeer je, de tweede bedank je maar leg je uit dat het niet gaat lukken, en de derde ben je blij mee want die zeggen misschien wel iets waar je zelf niet aan gedacht had :)

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 23:13

Magrathea schreef:
Dat is inderdaad één ding wat ik heel goed heb geleerd op Bokt...

Selectief lezen := alle onzinreacties negeren (of in jouw ogen onzinreacties: 'sporen zijn gemeen want ik heb een keer een paard gezien die bloedde van de sporen!!! ' ) en alleen reageren op dat wat je serieus kan en wil nemen.
Net als wanneer je een topic opent en er allerlei mensen komen brullen dat je het verkeerd doet, een aantal geven goede oplossingen die helaas niet passen of mogelijk zijn bij jou en weer een aantal zeggen iets waar je echt iets mee kan. De eerste negeer je, de tweede bedank je maar leg je uit dat het niet gaat lukken, en de derde ben je blij mee want die zeggen misschien wel iets waar je zelf niet aan gedacht had :)

+:)+

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 23:16

De oplossing voor off topic gaan is gevonden....in dit topic is dat onmogelijk...LOL...
[HK] Off topic topic

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 23:17

Volgens mij zijn er meerdere 'problemen'.
Een ervan is dat sommige mensen het maar moeilijk kunnen verkroppen dat niet iedereen hun manier van communiceren op prijs stelt.
Grenzen opzoeken kan, maar accepteer dan ook wanneer dat niet op prijs wordt gesteld en een grens wordt gesteld, al is daar niet altijd helemaal de vinger op te leggen.
Sommige 'oudere garde' vind ik daarin nogal puberaal reageren:als ik mijn zin niet krijg, ga ik hard jammmeren.... "Vroeger was het allemaal beter"
Moet je vooral doen.... maar denk niet dat je daarmee altijd je zin krijgt.
Van een aantal heb ik de indruk dat ze terug willen naar een wereld die niet (meer) bestaat. Bokt verandert, mensen veranderen. En wat een paar jaar geleden 'melig en gezellig was', hoeft dat nu niet meer te zijn. Je kunt niet dezelfde joviale 'grapjes' gebruiken tegen onbekenden als tegen je vrienden. Zeker niet in een virtuele omgeving waar de taalmogelijkheden beperkt zijn.
En ja, als een interessant topic op slot gaat, OW en helemaal een Ban voelt dat als een domper. Een katerig gevoel. Net zoals een bekeuring. Dat wil niet zeggen dat het onterecht is.

De wijsheid gerelateerd aan leeftijd, vind ik relatief. Je hebt wijze jongeren en domme ouderen.
Sommige 'ouderen' worden na een tijdje behoorlijk voorspelbaar en lijken weinig meer te willen leren; alleen anderen 'de les te willen lezen'. Gemiste kans!
Pittige discussies, akkoord... maar laat elkaar ook in haar/zijn waarde, en speel niet op de man/vrouw.

In het modden is nodig dat 'de verbinding blijft'. Een waarschuwing met een kwinkslag helpt 10 keer beter dan een opgeheven vingertje.
Voor alle partijen geldt 'respect' als toverwoord.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 23:21

Ik merk wel dat sommige discussies helemaal geen discussie meer zijn, eerder een verzameling mensen die allemaal stuk voor stuk vinden dat ze gelijk hebben en dat duidelijk willen maken aan de rest.
Ze gaan daarmee volledig voorbij aan wat een ander te zeggen heeft, vaak gaan dat soort topics ook heel snel, eer je post er eindelijk tussen komt is het al niet meer relevant en leest niemand het nog.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 23:23

Heb je een voorbeeld?

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 23:42

Als ik er weer 1 tegenkom, zet ik een linkje neer :)