Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Frantic schreef:Een gedeeltelijke ban vond ik een goed voorstel. Een SA als Janesmidt had bij een maandban(of langer) op N&M vanzelf opgestapt!
Dan was er geen lol meer aan geweest voor Marcel.
Echwel schreef:verder mids niet meer achter de schermen laten kijken, als het zo ver is dat ze moeten kijken kun je het topic waar het over gaat en ze moeten oordelen makkelijk verplaatsten naar een gedeelte waar ze wel kunnen kijken en dan komen ze in actie op het moment dat het hoort, naderhand en niet bij voorbaat..
Echwel schreef:En hoe eerlijk kun je zijn als iemand altijd aan het klieren is en zuigen om gewoon eens te mogen zeggen,,hou nou op en ga ergens anders spelen..
Nu krijg je daarvoor en ow omdat het op de persoon spelen is en je blijft bokkers houden die daarom aan de temknop vatgegroeid zitten..
Maar niet altijd is het op de persoon spelen soms is het verhelderend en blijft die persoon in het vervolg buiten de discussie
Lovely schreef:Je geeft vooruit plannende trollen dan de mogelijkheid de gevoelige snaar letterlijk voor zich op papier (bb) te hebben.Echwel schreef:verder mids niet meer achter de schermen laten kijken, als het zo ver is dat ze moeten kijken kun je het topic waar het over gaat en ze moeten oordelen makkelijk verplaatsten naar een gedeelte waar ze wel kunnen kijken en dan komen ze in actie op het moment dat het hoort, naderhand en niet bij voorbaat..
Exact, de mids moeten de aanleiding van een sanctie terug kunnen vinden in het openbare gedeelte van bokt.nl, net zoals de mods hun sanctie alleen daarop mogen baseren. Heel concreet heb je dan helemaal geen achterkamertjes overleg meer nodig, maar alleen het aantal linkjes dat verwijst naar de posts van een gebruiker die aanleiding hebben gegeven voor de sanctie. Het enige waar mods en mids op moeten letten is of de posts binnen de regels blijven en daar hoeven ze zelf niks meer bij te verzinnen.
slokkie schreef:Je geeft vooruit plannende trollen dan de mogelijkheid de gevoelige snaar letterlijk voor zich op papier (bb) te hebben.
Zeg dat jij helemaal gek wordt wanneer katten tegen de haren in gestreken worden, staat dat duidelijk te lezen voor geheel bokt.
Waar denk je dat de eerste grappen naar toe gaan wijzen?
Lovely schreef:Gek worden van katten die tegen de haren worden gestreken is geen reden voor een sanctie. Althans, dat hoop ik dan maar, uitgaande van de normale mens.
slokkie schreef:Lovely schreef:Gek worden van katten die tegen de haren worden gestreken is geen reden voor een sanctie. Althans, dat hoop ik dan maar, uitgaande van de normale mens.
Beside the point.
Het gaat er om dat derden openlijk kunnen lezen waar en waarom een user een ow geeft gekregen.
Zelfs voor mijn warhoofd is een rode lijn dan snel gevonden.
Frantic schreef:Ja, ik heb een eureka idee maar geen idee hoe uitvoerbaar het is....
Stel X opent een topic en eigenlijk heb je zin om als antwoord te geven in de trant van, ..... uh, ben je niet goed bij je hoofd of zo? ga een ander internet vervelen.....maar dan heb je een OW te pakken!
Goed, nu komt er onder de openingspost een balk en een automatische stem ap.
Groen : positief topic! aanrader om te reageren!
blanco of wit: geen mening, is niet bijster interessant voor mij maar een ander vindt het misschien wel de moeite waard.
Rood: onderwerp is al uitgekauwd, TS heeft niet gegoogled, krimineel moet dat nou?
Zwart: fout topic, foute bedoeling etc.
Dan komt er onder de openingspost vanzelf te zien wat "bokkers"ervan denken.
En voor het probleem dat een TS al zijn vriendjes op groen laat klikken, dat zien we later dan wel....
Citaat:Vandaar dat ik zeg een beetje zelfregulatie en mensen die dit doen blijven dan vanzelf weg uit topics omdat ze dan geen gelijk krijgen
BartVB schreef:- Anonieme mods
Klopt, maar dan kom je uit op 100% anonieme mods wat de nodige nadelen heeft. Onderliggende problemen zijn naar mijn mening niet groot genoeg om het overstappen naar anonieme mods te rechtvaardigen.
BartVB schreef:-Reltopics
Klopt, bepalen wat wel/geen reltopic is maar ook andere beoordeling dingen zijn een probleem en daar zijn zeker verbeteringen mogelijk. Daarbij laten we ons soms teveel leiden door klagende gebruikers (via TeM of op FZ) bijvoorbeeld over vrijheid van meningsuiting, meten met twee maten, je kent de argumenten wel. Maar ook hier is het weer voor een groot deel te herleiden tot het grenzen trekken probleem. Wat mag wel, wat mag niet, waarom mag gebruiker A wel X doen en gebruiker B geen Y terwijl Y soort van vergelijkbaar is met X? Dat kunnen we meer in regels proberen te vangen (maar regels zijn er eigenlijk al te veel op Bokt) of meer een 'omdat we hier de lijn trekken' instelling innemen. Dat laatste doen we nu soms te weinig of te laat.
BartVB schreef:@Alane; Klopt, maar als een gebruiker komt met een oud conflict dan is het wel handig om teamleden te hebben die weten wat er in dat conflict is gebeurd, anders heb je maar een klein deel van het verhaal te pakken (en vooral maar een kant). Maar dit soort zaken zijn altijd erg lastig en vooral heel vervelend. Sommige gebruikers zijn een meester in steken onder water en zijn ook meester in het spelen van de vermoorde onschuld als ze daar vervolgens op aangesproken worden. En helaas komt het ook voor dat een gebruiker ergens een steek onder water leest terwijl daar inderdaad geen sprake van was. Allemaal weer afhankelijk van context en vaak context die bij ons ontbreekt of maar gedeeltelijk aanwezig is.
BartVB schreef:- Anonieme mods:
Die betichting vervalt niet, hij kan alleen niet meer geuit worden. Belangrijker is om te zorgen dat gebruikers meer begrip hebben voor een sanctie. Als we een sanctie uitdelen en daarna alleen een nijdige gebruiker hebben dan schieten we weinig op met de OW. De reden achter de OW is dan duidelijk niet overgekomen. Natuurlijk ga je dat niet 100% voorkomen maar door betere communicatie is denk ik een groot deel van dit probleem te voorkomen of in ieder geval te verminderen. Ook hier weer het eerder bijsturen voor we overgaan op een harde OW die eigenlijk te laat komt.
BartVB schreef:Kim heeft bezwaar aangetekend en dat is erg netjes afgehandeld. Ik snap dat de betrokkenheid van de BZC in dat teamtopic veel te ver lijkt te gaan maar het is echt een heel stuk genuanceerder dan het lijkt. Het had op die manier zeker niet mogen gebeuren maar de BZC heeft bij hun acties zeker die onafhankelijkheid in het achterhoofd gehouden. Dat dit nu verkeerd overkomt snap ik, snap ik heel erg goed zelfs en zoals het in dat topic gaat hoort het gewoon niet. De kans is inderdaad te groot dat op die manier op termijn wel de onafhankelijkheid van de BZC minder wordt. Wat dat betreft zijn we druk bezig met kijken hoe we die scheiding beter kunnen maken terwijl we ook de efficiency van het hele proces in de gaten houden.
Frantic schreef:Ja, ik heb een eureka idee maar geen idee hoe uitvoerbaar het is....
Stel X opent een topic en eigenlijk heb je zin om als antwoord te geven in de trant van, ..... uh, ben je niet goed bij je hoofd of zo? ga een ander internet vervelen.....maar dan heb je een OW te pakken!
blanco of wit: geen mening, is niet bijster interessant voor mij maar een ander vindt het misschien wel de moeite waard.
Rood: onderwerp is al uitgekauwd, TS heeft niet gegoogled, krimineel moet dat nou?
En voor het probleem dat een TS al zijn vriendjes op groen laat klikken, dat zien we later dan wel....
Heino schreef:Mireille schreef:Hoe zou je het bijvoorbeeld vinden als de moderator dit via pb probeert op te lossen met de gebruiker die de discussiefout 'maakt'? Dus in gesprek proberen te gaan over de manier van praten?
Kan, maar ik denk dat het voor de sfeer in de topics beter is wanneer er
1) voor iedereen duidelijk is welk gedrag nu precies wel en niet gewenst is en waarom
2) andere gebruikers zien dat er iets aan niet-constructief discussiegedrag gedaan wordt
Ik heb in dat soort topics liever betutteling (al zal die betutteling als het goed is steeds minder nodig zijn als steeds meer mensen begrijpen hoe goed discussiëren in elkaar steekt) dan zelfregulatie, want dat is al tig keer bewezen uit de hand gelopen.
"Gewone" mods anoniem en hoofdmods niet anoniem vind ik ook wel een erg goede trouwens
Echwel schreef:Wat betreft de politieke discusies, als het zo een hot item is, waarom sta je ze dan uberhaubt toe??
Heino schreef:Overigens, over de huidige moderators. Is het geen idee om bij de gebruikers eens na te gaan hoe zij nu werkelijk tegenover de moderators staan? Door ze bvb een rapportcijfer voor objectiviteit en efficiëntie te geven (en de optie "geen mening" voor het geval je de moderator niet/amper kent) kom je er meteen achter welke mods hun werk volgens de meerderheid goed uitvoeren en welke je er beter uit kunt mikken.
jaantsje schreef:Wie bepaalt wat een serieuze discussie is?
Wat is het niveau van bokt?
Dat je stevige discussie's kunt krijgen over politiek en geloof klopt helemaal, dit doordat meningen vaak lijnrecht tegenover elkaar staan.
Soda schreef:BartVB schreef:Echwel; klopt, eigenlijk een beetje het 'expert' punt dat in die 'Preventing Groupthink' lijst voorbij komt. Ik denk echter dat we het groupthink verhaal behoorlijk onderkennen en ook hebben ondervangen op een aantal verschillende manieren. Als hier grote problemen zouden zitten dan zou ik die terug moeten zien komen bij b.v. de bezwaarcommissie maar dat is niet het geval.
Tenzij leden van de bezwaarcommissie mee mogen discussiëren in het besluit naar een sanctie of de discussie daar mogen voeden met speculaties e.d. Ja, ik weet het, extreme case, niet representatief etc. Is helemaal waar, maar onder zwaar omstandigheden komen wel duidelijk de barsten in je systeem naar voren. Ik vind het echt kwalijk dat zogenaamd onafhankelijke derden doorlopend rechten hebben die gewone gebruikers niet hebben. Dan voelt het bij voorbaat al als een oneerlijke strijd. Ik zou er daarom voor pleiten om de modfora niet toegankelijk te maken voor mids, tenzij er een bezwaar is ingediend en dan alleen indien de discussie al gesloten is.
IKbenEllen schreef:BartVB schreef:Zijn er eigenlijk mensen die de 'Foei' functie gebruiken? Waarom wel/niet? Dus het standaard verbergen van reacties geplaatst door mensen waarmee je gewoon niet door een deur kan? Het negeren van elkaars (gepercipieerde) sneren zou al heel, heel veel ellende kunnen schelen
Ik niet, zou voor mij pas functie hebben als de door mij gefoeide gebruiker ook mijn berichten niet meer zou kunnen lezen![]()
Alane schreef:BartVB schreef:Dat mods beticht worden van vriendjespolitiek is een probleem van de gebruikers gecreeerd doordat ze herkenbaar zijn en blijven, te vervolgens zijn op bokt en op die manier een bevestiging gezocht en gevonden wordt op bokt.Belangrijker punt is dat ik het idee heb dat anonieme mods wel een symptoom oplossen maar het onderliggende probleem niet aanpakken. Ook lijkt het vooral een probleem op te lossen voor de moderators zelf (minder snel beticht worden van vriendjespolitiek b.v.). Natuurlijk ook belangrijk maar in dit topic nog belangrijker om te werken aan problemen die de gebruikers ervaren.
Op het moment dat dit niet meer mogelijk is, door die anonimiteit, vervalt die hele betichting.
PascalB schreef:Frantic schreef:Ja, ik heb een eureka idee maar geen idee hoe uitvoerbaar het is....
Tweakers.net(front post) heeft een systeem waar je een waardering kan geven aan een post.
Je kan kan instellen vanaf welk niveau je post wil blijven zien.
Je kan op deze manier ook mensen aanmoedigen om een post goed neer te zetten/ te onderbouwen.
Deze site is misschien niet helemaal te vergelijken met Bokt maar het echt rellen komt daar ook niet veel voor of wordt meteen op de juiste manier in de kiem gesmoord.
Mireille schreef:Het functioneert dus eigenlijk als een soort 'jury'?
En geeft deze jury ook -1 aan berichten die niet kloppen?
Tweakers ken ik wel, maar ik ben er geen lid dus al die details ken ik niet....
Mireille schreef:Een gebruiker ziet niet wat de moderators voor taken verrichten achter de schermen. Zo zou het best kunnen zijn dat je een moderator een 3 geeft wegens de sfeer op het betreffende forum, terwijl die moderator er achter de schermen alles aan doet om Bokt te onderhouden en misschien ook druk bezig is met beleidsvoorstellen voor het forum. Ik noem maar een zijstraat he.Je krijgt denk ik als gebruiker best een eenzijdig beeld, al realiseer ik me dat het nu eenmaal zo is en niet te veranderen is.