van ongedwongenheid naar formaliteit... "U" "Geachte" etc

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 19:20

FaberSmid schreef:
Shadow0 u spint maar gerust verder en trekt u maar alles persoonlijk aan.

Wederom een dergelijke reactie. Shadow trekt zich volgens mij niets persoonlijk aan, maar geeft enkel haar ergernissen weer. Waarin ik mij overigens geheel kan vinden.

RoodZonnetje

Re: van ongedwongenheid naar formaliteit... "U" "Geachte" etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 19:27

Tja, dat is nu eenmaal de gemakkelijkste uitweg hè, de schuld bij anderen leggen. Niet alleen het taalgebruik moet incompetentie en onduidelijkheden verhullen, ook het vingertjes wijzen past daar prima bij.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 19:59

Ik heb er zelf geen moeite mee als mensen formeler schrijven, zolang er maar geen nare ondertoon aanhangt. Wel zou je je als schrijver kunnen gaan afvragen wat jou manier van schrijven doet met een ander en je daarna afvragen of dat je doel is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 20:15

lailapri schreef:
Wel zou je je als schrijver kunnen gaan afvragen wat jou manier van schrijven doet met een ander en je daarna afvragen of dat je doel is.

Dit vind ik een hele goeie opmerking :) Zal veelal antwoord geven op veel vragen maar of sommige 'starre' bokkers hier naar kunnen kijken, wat hun doel van hun opmerking is?
Dat is altijd weer de vraag, en blijkt het een één op één gesprek (Dus balletje terugkaatsen zoals FaberSmid hier doet) dan zal het nooit een gesprek worden.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 20:28

FaberSmid schreef:
Shadow0 u spint maar gerust verder en trekt u maar alles persoonlijk aan.

Eindelijk een goed voorbeeld van wat ik bedoel.... :Y)
Een terugkaats-reactie die geen discussie meer mogelijk maakt... verpakt in een mooi jasje, zogenaamd respectvol aangezien er 'u' gebruikt wordt.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 22:04

Dus anderen mogen mij maar zo vals beschuldigen? Ik schrijf wat ik oprecht meen en als ik dat van wiki expres zo had geplaatst ben ik mans genoeg daar eerlijk voor uit te komen door dat toe te geven. Laat het duidelijk zijn dat het dus niet mijn opzet was, dan ben ik er ook niet van gediend daar wel vals van beschuldigd en veroordeeld te worden. Dat heeft niks met de bal terug kaatsen te maken, wat is eigenlijk mis met de bal terug kaatsen? Zo ook van toepassing bij de rede u er van maken waarom ik met u schrijf, dat heb ik beschreven waarom.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 13:15

FaberSmid schreef:
Zo ook van toepassing bij de rede u er van maken waarom ik met u schrijf, dat heb ik beschreven waarom.

En als ik me dan hardop afvraag welk woordenboek je dan in vredesnaam gebruikt krijg ik geen antwoord. Geef dan eerst toch eens antwoord op dergelijke vragen van mij en anderen. Nu blijf je je verhullen in vaagheden en daar wordt mijn beeld van je niet beter op.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 13:23

FaberSmid schreef:
Laat het duidelijk zijn dat het dus niet mijn opzet was, dan ben ik er ook niet van gediend daar wel vals van beschuldigd en veroordeeld te worden.

Volgens mij neem ik niet veel meer of minder aan dan je in je reactie 'u spint maar gerust verder en trekt u maar alles persoonlijk aan' naar mij doet. Vind je dat dan wel een aanvaardbare manier van reageren?

Citaat:
Dat heeft niks met de bal terug kaatsen te maken, wat is eigenlijk mis met de bal terug kaatsen?

Er is mis mee dat het niet leidt tot een constructieve discussie waar je *met* elkaar discussieert en er dus wat van kan leren, maar tot een strijd *tegen* elkaar.

Citaat:
Zo ook van toepassing bij de rede u er van maken waarom ik met u schrijf, dat heb ik beschreven waarom.

Ik kan dit niet vertaald krijgen, zou je willen toelichten wat je hier bedoelt?
(Ik ga er trouwens vanuit dat je 'reden' (verklaring van de situatie, het waarom) bedoelt, en niet 'rede' (1. toespraak, 2. het menselijk verstand). Maar zelfs met die aanname kan ik niet ontcijferen wat je nu precies wilt zeggen.)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 13:24

Ik denk dat hij bedoelt dat we geen twijfels mogen hebben bij zijn uitleg over zijn taalgebruik ;) Ook al rammelt dat van alle kanten :)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 16:50

FaberSmid schreef:
Dus anderen mogen mij maar zo vals beschuldigen? Ik schrijf wat ik oprecht meen en als ik dat van wiki expres zo had geplaatst ben ik mans genoeg daar eerlijk voor uit te komen door dat toe te geven. Laat het duidelijk zijn dat het dus niet mijn opzet was, dan ben ik er ook niet van gediend daar wel vals van beschuldigd en veroordeeld te worden. Dat heeft niks met de bal terug kaatsen te maken, wat is eigenlijk mis met de bal terug kaatsen? Zo ook van toepassing bij de rede u er van maken waarom ik met u schrijf, dat heb ik beschreven waarom.

Eenmaal de bal terugkaatsen is geen probleem... een antwoord samenvatten en terug koppelen kan idd goed zijn.
Maar eeuwig af blijven houden en terugkoppelen om zo vragen te ontwijken, dat is imo geen structuur voor een discussie.
Vaak wordt iets gezien als een beschuldiging of een aanval, maar dan is het slechts een vraag 'waarom' je mening zo gevormd is...

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 19:33

Heino schreef:
FaberSmid schreef:

En als ik me dan hardop afvraag welk woordenboek je dan in vredesnaam gebruikt krijg ik geen antwoord. Geef dan eerst toch eens antwoord op dergelijke vragen van mij en anderen. Nu blijf je je verhullen in vaagheden en daar wordt mijn beeld van je niet beter op.

Hoe bedoeld u welk woordenboek, denkt u nu werkelijk dat ik hier op mijn bureau een boekenkast vol woordenboeken het staan?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 19:39

FaberSmid schreef:
Hoe bedoeld u welk woordenboek, denkt u nu werkelijk dat ik hier op mijn bureau een boekenkast vol woordenboeken het staan?

1 is genoeg, maar waarom niet? Toen ik me aan moest passen aan een andere taal had ik ook een woordenboek, heel handig :)

Maar volgens mij is de vraag van Heino vooral: waarom gebruik je moeilijke termen en constructies die je niet voldoende kent? Juist als je moeite hebt met de taal, kun je het beter simpel en duidelijk houden.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 19:51

Indedaard Shadow!

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 20:44

Ik schrijf zoals mij dat geleerd is, juist als ik anders ga schrijven dan het geen mij geleerd is bega ik meer fouten. Ik maak toch ook geen bezwaar op uw schrijfwijze, waarom dan wel andersom? Als u zoveel moeite heeft met mijn schrijven, staat u vrij mijn berichten niet meer te lezen. Of zou u liever mijn schrijven verbieden?
Ik heb mezelf allerlei ezelsbruggetjes geleerd en een soort van fotografisch geheugen. Misschien is dat mijn woordenboek, boekenkast staat in een anderen ruimte. Staat vol met paardenboeken, waaronder over het ambacht hoefsmid. Maar wat doet dat er eigenlijk toe?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 20:45

FaberSmid schreef:
Ik schrijf zoals mij dat geleerd is, juist als ik anders ga schrijven dan het geen mij geleerd is bega ik meer fouten. Ik maak toch ook geen bezwaar op uw schrijfwijze, waarom dan wel andersom? Als u zoveel moeite heeft met mijn schrijven, staat u vrij mijn berichten niet meer te lezen. Of zou u liever mijn schrijven verbieden?
Ik heb mezelf allerlei ezelsbruggetjes geleerd en een soort van fotografisch geheugen. Misschien is dat mijn woordenboek, boekenkast staat in een anderen ruimte. Staat vol met paardenboeken, waaronder over het ambacht hoefsmid. Maar wat doet dat er eigenlijk toe?

Euh, maar dit voegt toch weinig toe aan de discussie?

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 20:49

Ik heb liever dat er 'te vrij' wordt geschreven dan te formeel. er was laatst een discussie met een paar 'formele mensen', om het maar zo even te noemen en ik kon het gewoon niét volgen door de manier waarop ze de zinnen typte. Gewoon te moeilijk geschreven :\

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 21:01

FaberSmid schreef:
Ik schrijf zoals mij dat geleerd is, juist als ik anders ga schrijven dan het geen mij geleerd is bega ik meer fouten. Ik maak toch ook geen bezwaar op uw schrijfwijze, waarom dan wel andersom?

Volgens mij heb ik dit al een paar keer uitgelegd, maar dat wil ik best nog een paar keer doen hoor.

Citaat:
Als u zoveel moeite heeft met mijn schrijven, staat u vrij mijn berichten niet meer te lezen. Of zou u liever mijn schrijven verbieden?

Nee, ik geloof niet in verbieden. Maar reactie geven, ja zeker. Omdat ik niet de enige ben die bezwaar heeft tegen de wijze van verwoorden: lees de rest van dit topic maar. Er zijn veel mensen die aangeven dat ze reacties zoals jij die plaatst vervelend te vinden, en ze leggen ook uit waarom. En ik vind dat zij gelijk hebben. Je geeft nu al een paar keer aan dat je geen zin hebt om je aan te passen, en ik geef daar mijn mening over: ik vind dat een onsportieve en niet sociale opstelling op een forum als dit. Er lezen hier allerlei soorten mensen en ik vind dat je daar als schrijver, juist als je vindt dat jij de juiste 'opvoeding en onderwijs' hebt gehad, best wat rekening mee kunt houden.

Citaat:
Maar wat doet dat er eigenlijk toe?

Niets, maar de vraag is nog niet beantwoord: waarom gebruik je zulke moeilijke constructies en woorden als je ze niet correct wilt gebruiken en als je weet dat veel gebruikers je reacties daarom niet willen lezen en ze als storend ervaren?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 21:16

Janine1990 schreef:
FaberSmid schreef:

Euh, maar dit voegt toch weinig toe aan de discussie?

Beantwoord ik vragen is het ook niet goed.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 21:17

Shadow0 schreef:
FaberSmid schreef:
Ik schrijf zoals mij dat geleerd is, juist als ik anders ga schrijven dan het geen mij geleerd is bega ik meer fouten. Ik maak toch ook geen bezwaar op uw schrijfwijze, waarom dan wel andersom?

Volgens mij heb ik dit al een paar keer uitgelegd, maar dat wil ik best nog een paar keer doen hoor.

Citaat:
Als u zoveel moeite heeft met mijn schrijven, staat u vrij mijn berichten niet meer te lezen. Of zou u liever mijn schrijven verbieden?

Nee, ik geloof niet in verbieden. Maar reactie geven, ja zeker. Omdat ik niet de enige ben die bezwaar heeft tegen de wijze van verwoorden: lees de rest van dit topic maar. Er zijn veel mensen die aangeven dat ze reacties zoals jij die plaatst vervelend te vinden, en ze leggen ook uit waarom. En ik vind dat zij gelijk hebben. Je geeft nu al een paar keer aan dat je geen zin hebt om je aan te passen, en ik geef daar mijn mening over: ik vind dat een onsportieve en niet sociale opstelling op een forum als dit. Er lezen hier allerlei soorten mensen en ik vind dat je daar als schrijver, juist als je vindt dat jij de juiste 'opvoeding en onderwijs' hebt gehad, best wat rekening mee kunt houden.

Citaat:
Maar wat doet dat er eigenlijk toe?

Niets, maar de vraag is nog niet beantwoord: waarom gebruik je zulke moeilijke constructies en woorden als je ze niet correct wilt gebruiken en als je weet dat veel gebruikers je reacties daarom niet willen lezen en ze als storend ervaren?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 21:23

FaberSmid schreef:
Beantwoord ik vragen is het ook niet goed.

Dat was geen antwoord op de vraag. En in elk geval geen antwoord die de indruk geeft dat je daadwerkelijk wilt begrijpen wat er geschreven wordt, of waarbij je de interactie aan wilt gaan. Het kwam toch weer op me over als een excuus, een uitweg, een terugkaatsing zonder inhoud...

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 21:31

FaberSmid schreef:
Ik schrijf zoals mij dat geleerd is

Maar door wie is dat geleerd dan??

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 23:39

Ik vind het een beetje erg op de man gaan nu. Het moge nu toch wel duidelijk zijn dat FaberSmid zo schrijft omdat hij niet anders kan of geleerd heeft.
Ik krijg althans niet de indruk dat hij zo om kan schakelen naar Jip en Janneke taal als hij dat zou willen. Dan moeten we dat ook accepteren en gewoon niet lezen als je je er zo aan stoort.

Mensen die "ik ga na me pony" schrijven worden ook niet zo doorgezaagd. Sommige dingen kan je nou eenmaal niet veranderen, tenzij iemand zin heeft om een online cursus Nederlands te geven.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 23:44

wanneer je aan een forum deel neemt mag er imo wel verwacht worden dat er leesbaar geschreven wordt.
Breezah taal mag niet, onleesbare teksten door spelfouten mag niet... Onleesbare teksten vol gramaticale fouten en vol van moeilijk foutief gebruikten woorde (bv geheel misplaatste context) mag dus wel?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 00:00

Waves schreef:
Ik vind het een beetje erg op de man gaan nu. Het moge nu toch wel duidelijk zijn dat FaberSmid zo schrijft omdat hij niet anders kan of geleerd heeft.

En dan mag ik me op mijn beurt toch wel afvragen wie hem dat dan zo geleerd heeft lijkt me? Ik kan me namelijk gewoon niet voorstellen waar er op deze manier Nederlands onderwezen wordt.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 00:03

Heino schreef:
Waves schreef:

En dan mag ik me op mijn beurt toch wel afvragen wie hem dat dan zo geleerd heeft lijkt me? Ik kan me namelijk gewoon niet voorstellen waar er op deze manier Nederlands onderwezen wordt.

Sinds wanneer moet iemand daar verantwoording over afleggen?
De manier waarop is ronduit onbeschoft.