Geen cap is eigen keus...?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ilse86

Re: Geen cap is eigen keus...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 19:39

ik begrijp heus wel dat mensen hun paarden vertrouwen. maar je kunt er ook af lazeren door iets waar je paard niks aan kan doen. noem bijvoorbeeld een struikelpartij. of dat je paard schrikt.

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 19:47

Als je kinderen wilt verplichten, verplicht ze dan ook te fietsen met een helm

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 19:56

Vind ik ook een prima idee.

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 19:57

ik vind cap= eigen keus een beetje egoistisch om te zeggen,want als ze dan wel verkeerd terechtkomen en ze hebben ernstige verwondingen dan is het dus niet de eigen keus voor de mensen die dan voor degene moet zorgen (artsen,familie) :\
Laatst bijgewerkt door Ellen__ op 01-02-10 19:59, in het totaal 1 keer bewerkt

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 19:58

Ik twijfel daar nog een beetje over, over de fietshelmen, omdat je opzich zelf de controle hebt over je fiets. Maar dat ligt bij kleine kinderen weer lastiger (meer moeite met evenwicht etc.)

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 19:59

ik vind een fietshelm wel goed hoor!Vooral voor kinderen idd. Mijn neefje heeft z'n bliksem mcQueenhelmpje altijd op als hij fietst!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 20:01

Ik vind het een onzinnig voorstel.
Ikzelf ben groot voorstander van het dragen van een cap en zal nooit zonder opstappen. Maar dat is mijn keuze. Als iemand anders stom wil zijn, moet hij dat vooral lekker zelf weten.
Nederland is al betuttelend genoeg.

bovendien, de kinderen op bokt spiegelen zich graag aan volwassnen en die zouden dan wel een topic zonder cap mogen openen? Daarmee suggereer je dat het volwassen is om zonder cap te rijden....

Nee hoor, lekker zelf weten. Voor de minderjarigen onder ons dienen de ouders te bepalen of de cap op moet, niet de modjes van Bokt.

wiilemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 20:06

Beantsje, mooi gesproken. Nederland is al betuttelend genoeg!
Of ik wel/of niet met cap rij is mijn zaak. Voor kinderen, is het aan hun wettelijk vertegenwoordigers, of terwijl vaak de ouders.

Zirkonia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 20:08

Ik reed altijd afwisselend met of zonder net hoe het me uitkwam. Totdat ik mét een keer heel hard gevallen ben en delen van de val, maar voornamelijk van de rest van de week mis[te]. Sindsdien toch maar een cap op m'n kop ondanks dat mijn paard zo braaf als wat is. Bij ons op stal is het ook verplicht voor iedereen.
Vind dat het een eigen keuze is en dat veel mensen echt wel bewust zijn van de risico's die ze voor zichzelf maken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 21:53

Ellen__ schreef:
ik vind cap= eigen keus een beetje egoistisch om te zeggen,want als ze dan wel verkeerd terechtkomen en ze hebben ernstige verwondingen dan is het dus niet de eigen keus voor de mensen die dan voor degene moet zorgen (artsen,familie) :\

Ook zonder cap kan er vanalles gebeuren dat je zorg nodig hebt. Stap damn maar niet meer op een paard, want die risico's zijn er nu eenmaal.

beantsje: helemaal mee eens!

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 22:00

superwoman schreef:
Ellen__ schreef:

Ook zonder cap kan er vanalles gebeuren dat je zorg nodig hebt. Stap damn maar niet meer op een paard, want die risico's zijn er nu eenmaal.

beantsje: helemaal mee eens!

sorry ik bedoelde natuurlijk zonder cap :o

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 15:29

ik rijd altijd met cap, ik longeer soms zelfs met cap, afhankelijk van de bui van mijn paardjes.

Ik heb het altijd al gedaan met cap rijden, voro mijn eigen veiligheid, zeker omdat ik moeder ben vind ik dat het minste wat ik kan doen om risico's te vermijden, snap t probleem ook niet zo van mensne die het niet willen dragen, bedoel wat is er nu belangrijker dan je eigen welzijn/gezondheid?

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 15:32

Maar.. in hoeverre is de cap veilig? Ik herinner me heel goed een topic op EA waarin een GPA cap te koop werd aangeboden. De TS was ermee gevallen en vertrouwde de cap nu niet meer en had een nieuwe gekocht. Je wilt niet weten hoeveel mensen op die gpa cap hebben geboden...

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 15:51

ja is met alle helmen/caps ed toch t zelfde? 1x gevallen, ook al is r niks aan te zien, nieuwe kopen?! zou dan ook nooit bieden op een 2e hands cap

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 15:54

Ik rijd sinds een jaar ook zonder cap in de bak, als ik naar buiten ga doe ik 'm wel op. Ook als ik een poosje niet gereden heb of als ik ga springen oid doe ik 'm wel op. ;)

Ik krijg wel altijd hoofdpijn trouwens als ik een cap draag, maakt niet uit welke, hoe groot of hoe klein. Ik krijg altijd hoofdpijn. :+

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 22:27

In de winter rijd ik mijn verzorgpony wel met cap omdat ie dan echt mege fris is. Zomers is dat wel anders. Nu gaat ie als een idioot in volle galop door de duinen. Zomers gaat het allemaal wat rustiger en zet ik me cap dus niet op.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 22:30

Qimm schreef:
En willemijn, zoals al eerder aangehaald, is het ook leuk voor je familie als jij hersenletsel oploopt, het is dus echt niet aléén jouw zorg maar ook de zorg van de mensen om je heen. Overigens moeten alle kosten in het ziekenhuis ook betaald worden, en als je door zo'n ongeval arbeidsongeschikt raakt mogen wij voor jouw uitkering dokken.

Argument van niks. Ik betaal namelijk mijn eigen verzekeringspremie en dus ook voor de mensen die stug blijven doorroken ondanks dat ze er kanker van krijgen met dure behandelingen tot gevolg. Toch moet iedereen maar roken, die dat wil. En da's nog maar 1 voorbeeld.
En nogmaals -ik val in herhaling- de mensen om mij heen zijn blij dat ik gelukkig ben met hoe ik de dingen doe zoals ik ze het liefste doe.
Ze gunnen het mij dus graag en andersom doe ik dat bij hen ook. Als zij iets doen wat ik niet zou doen, zou ik ze hooguit vragen voorzichtig te doen maar nooit iets ge,- of verbieden.
Laatst bijgewerkt door Asciugamano op 02-02-10 22:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 22:42

Heino schreef:
Ik denk het ook niet nee, slimme conclusie :P Maar het gaat me nu ook niet eens om het feit dat mensen een cap móeten dragen. Ik probeer te begrijpen waarom mensen hun leven zo in de waagschaal willen zetten. Want dat er ongelukken met hersenletsel tot gevolg gebeuren door het niet dragen van een cap is geen mening maar een feit.

Willemijn, misschien even het topic lezen. Dan zie je dat daar ook al op ingegaan is. Zorgt voor een leuke discussies ipv herhaling op herhaling ;)

Waarom? Waarom roken mensen? Waarom hebben ze onveilige seks? Waarom doen ze aan bepaalde sporten zoals auto,- of motorracen, parachute springen, bergbeklimmen enz? Omdat ze daar lol aan beleven.
Snap je dat echt niet? Zo moeilijk is dat toch niet? En dan nog; wat kan jou het schelen? ;)

En het verschil tussen op een motor rijden met 120km/u of op een paard met 20 snap je ook niet? Wat mij betreft moet een motorrijder ook maar zelf weten of hij wel of geen helm op zet maar als ik motor zou rijden, zou ik dat misschien wél met een helm doen, terwijl ik zonder op een paard rij.
Roken doe ik niet omdat ik dat wel te gevaarlijk vind en seks doe ik onbeschermd omdat ik denk dat het risico op letsel voor mij, in mijn situatie niet zo groot is. En zo is dat met een heleboel andere dingen verschillend. Niemand kan (en mag) dat voor een ander bepalen en ik voel niet de minste behoefte om anderen aan te spreken over al die dingen die ik wel,- maar zij minder onverstandig vinden.

Wat is daar moeilijk aan?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 22:48

sflj, ik heb geen zin om te discussiëren met mensen die mij zo kleineren :)

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 22:50

Is niet kleinerend bedoeld maar ik snap niet wat er niet aan te snappen is. Hoe moet ik het je anders uitleggen en besides; wat maakt het je uit?

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 22:52

Heino, laat toch lekker. Sommige mensen snappen je punt wél. Vroeg of laat valt het kwartje wel. Is bij mij toch ook gebeurd? ;)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 22:59

Mja ik wil mensen ook echt niet bekeren ofzo, ik ben gewoon heel nieuwsgierig ingesteld waarom mensen bepaalde (ongezonde) keuzes maken. Maar dat zal de psychologiestudent in me zijn. Ik heb mijn zegje gedaan en wie dat wil lezen doet het, wie niet wil doet het maar niet :D Maar niet lezen en herhaling op herhaling in een discussie vind ik erg irritant.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 23:03

Ja datzelfde dacht ik nou van sommigen aan jouw/jullie kant in deze discussie. ;)
Waarom doen sommige mensen dingen die jij niet doet omdat jij ze onverstandig vindt? Anderen doen misschien dingen niet die jij juist wel doet. (je rijdt toch paard? Ik ken genoeg mensen die nog niet in de buurt van een paard komen! ;) )
Het is gewoon een feit dat dat voor iedereen verschillend is. :)

En bekeren moet ik al helemaal niks van hebben. :+

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 00:01

idd sflj. Snap ook niet wat er niet aan te snappen valt :D
Ook jij Heino valt steeds in herhaling....
Die vraag is namelijk al meerdere keren beantwoord.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 00:04

Ik val niet steeds in herhaling, mensen beantwoorden mijn vragen ("moeten motorrijders dan ook de vrije keuze krijgen wat betreft helm" en "wat is dan het verschil tussen motorrijden en paardrijden wat betreft gevaren") niet. Ik krijg dooddoeners als "ja dan moet je maar helemaal niet meer paardrijden", "lopen op straat is ook gevaarlijk" als antwoorden. Plus argumenten dat paardrijden minder gevaarlijk is dan motorrijden. Terwijl onderzoeken dat verschil toch echt niet aantonen.