Geen cap op, dan geen HAW/ITP topic?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

cp112

Re: Geen cap op, dan geen HAW/ITP topic?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 15:23

Omdat iets lelijk is draag je het maar niet? Verward het gaat wel om je veiligheid....

Mijn nichtje dacht altijd zo over body protectors, meisje bij haar in de les droeg er een en zij en een vriendin vonden het er zoo stom uit zien, het stond niet zeiden ze dus wouden ze er geen. Nu ben ik afgelopen weekend naar komen te vallen en met ambulance afgevoerd ivm gebroken rug. toen mijn nichtje dat hoorde schreeuwde ze als eerst dat ze een BP wou.

Geen cap dragen omdat het lelijk is vind ik een belachelijk argument. Warm eigenlijk ook wel want je hebt speciale met doorluchting.

kleinepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 15:30

nielsd schreef:
Een cap is:
-Lelijk.
-Warm in de zomer.
-Zit niet echt lekker (elke cap).

Redenen genoeg om het toch niet te dragen?

Wat een belachelijke redenen... stuk voor stuk.
Als jij onverhoopt in de kreukels ligt gaan wel mijn belastingcenten naar jou toe... dat je het effe weet...

xBibi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 15:30

Ik vind het geen goed idee.

Het is voor iedereen zijn/haar keus om wel of niet een cap te dragen. Ik vind het ook dom als mensen geen cap dragen, maarja dat blijft je eigen keus! En ik vind het een beetje onzin om dan te zeggen, dat als je geen cap draagt geen haw/itp topic meer mag openen. Dan geldt dat trouwens ook voor mensen die foto's willen plaatsen van een wedstrijd en die met wedstrijden met een hoed rijden. Knipoog

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 15:31

kleinepony schreef:
Ik begrijp niet waarom mensen zonder cap rijden... Gemakzucht lees ik veel, maar wat is gemakzucht? Een cap op zetten kost toch geen energie...
Bovendien als je cap goed past dan heb je daar ook helemaal geen last van en hindert het niet. Ik voel hem zelf niet eens zitten.
Charmant is het misschien niet, maar gezondheid lijkt me veel belangrijker. Ik ben 20 jaar geleden begonnen met paardrijden en kan me niet herinneren ooit zonder cap te hebben gereden.
Mijn dochter rijdt inmiddels ook en ook zij gaat niet zonder cap op haar pony!
Van mij mogen ze het dragen van een cap dan ook verplichten.

Dan moe ik dus 2 cappen kopen. mijn hoofd pas zomer's maar net in mijn cap. En s'winters heb ik wat ruimte over. En ik heb ooit een cap gehad die goed paste maar ik er nog gewoon koppijn van kreeg omdat ik het eronder te heet kreeg. Hij zat dus de eerste 10 minuten perfect en daarna moest hij af.

Dus dat een goed passende cap helemaal geen last bezorgt is niet waar.

Sommige mensen hebben ook gewoon een makkelijk hoofd voor de maten, en andere niet dus gaat ook niet lekker zitten dan.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 15:34

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 15:37

cp112 schreef:

Ik weet niet of in haar geval een cap iets had uitgemaakt. Een cap kan ook maar een bepaalde klap aan.
En mocht je een cap op hebben en je wordt in je gezicht geraakt of je nek, dan maakt een cap echt niks uit hoor.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 15:39

als je vol op je hoofd geraakt wordt reken dan maar dat je met cap minder letsel hebt dan zonder. die digen zijn er niet voor niks.

kleinepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 15:42

miss_lizje schreef:
Dan moe ik dus 2 cappen kopen. mijn hoofd pas zomer's maar net in mijn cap. En s'winters heb ik wat ruimte over. En ik heb ooit een cap gehad die goed paste maar ik er nog gewoon koppijn van kreeg omdat ik het eronder te heet kreeg. Hij zat dus de eerste 10 minuten perfect en daarna moest hij af.

Sommige mensen hebben ook gewoon een makkelijk hoofd voor de maten, en andere niet dus gaat ook niet lekker zitten dan.

Dat er een maat verschil is in je zomer en wintermaat vind ik wel heel veel. Maar dan maar geen cap vind ik geen argument. Koop er dan idd 2. Misschien is het ook een kwestie van wennen, maar hoofdpijn hoor je absoluut niet te krijgen door het dragen van een cap! Ga eens langs een goede ruitersportzaak om je voor te laten lichten. Op elk hoofd past een cap!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 15:45

kleinepony schreef:
nielsd schreef:
Een cap is:
-Lelijk.
-Warm in de zomer.
-Zit niet echt lekker (elke cap).

Redenen genoeg om het toch niet te dragen?

Wat een belachelijke redenen... stuk voor stuk.
Als jij onverhoopt in de kreukels ligt gaan wel mijn belastingcenten naar jou toe... dat je het effe weet...
moet er eerst getemd worden voordat mensen ophouden met dit soort idiote opmerkingen?
Wat iemand lelijk vindt, kan een ander niet bepalen, net zoals jij niet kan (en mag, in mijn ogen) bepalen wat een ander een aanvaardbaar risico vindt. Misschien vind ik het wel onaanvaardbaar dat jij überhaupt op een paard zit, als ik je heb zien rijden!
Daarnaast gaat een deel van de premie die ik heb betaald op aan jouw verzorging als jij in het ziekenhuis belandt omdat je bijvoorbeeld met cap valt of omdat je iets hebt opgelopen als gevolg van roken, drinken, onveilige seks, ongezond eten, hard en onvoorzichtig autorijden enz enz. Toch heb ik geen enkel recht jouw daarop aan te spreken. Dat is simpelweg onfatsoenlijk en gaat mij niet aan.
Datzelfde gaat op voor het al dan niet dragen van een cap; bemoei je er niet mee!

Ingridje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 15:45

Mijn cap is in de winter ook altijd iets te groot.
Heb nu een strookje handoek afgeknipt en die dan precies om de rand van mijn cap gedaan aan de binnen kant.
Dan past ie ook gewoon weer goed.
Een afzakkende cap is echt vervelend.
Maar voor alles is een oplossing, en ik ga voor zo iets simpels niet mijn leven wagen.

xBibi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 15:55

Hoe bedoel je dat hij in de winter te groot is? Knipoog

kleinepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 15:57

sflj schreef:
moet er eerst getemd worden voordat mensen ophouden met dit soort idiote opmerkingen?
Wat iemand lelijk vindt, kan een ander niet bepalen, net zoals jij niet kan (en mag, in mijn ogen) bepalen wat een ander een aanvaardbaar risico vindt. Misschien vind ik het wel onaanvaardbaar dat jij überhaupt op een paard zit, als ik je heb zien rijden!
Daarnaast gaat een deel van de premie die ik heb betaald op aan jouw verzorging als jij in het ziekenhuis belandt omdat je bijvoorbeeld met cap valt of omdat je iets hebt opgelopen als gevolg van roken, drinken, onveilige seks, ongezond eten, hard en onvoorzichtig autorijden enz enz. Toch heb ik geen enkel recht jouw daarop aan te spreken. Dat is simpelweg onfatsoenlijk en gaat mij niet aan.
Datzelfde gaat op voor het al dan niet dragen van een cap; bemoei je er niet mee!

Ik kan idd niet bepalen wat iemand anders al dan niet lelijk vind, maar de lelijkheid van een cap mag toch geen reden zijn om deze maar niet meer te dragen, ook ik vind een cap niet mooi maar daar is hij ook niet voor gemaakt...
Er zijn genoeg sporten waarbij je risico loopt en waarbij men alles doet om het risico aanvaardbaar te maken. Nu is paardrijden niet alleen een risicosport, je gaat ook nog eens om met levende wezens. Hoe goed je een paard ook kent, een ongeluk zit in een klein hoekje.

Ingridje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 15:57

weet ik niet, alsof mijn hoofd krimpt in de kou.
Hij is in de winter altijd iets te ruim, dan zakt ie af etc.
Weet ook niet hoe dat komt Clown

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 15:58

kleinepony schreef:
miss_lizje schreef:

Dat er een maat verschil is in je zomer en wintermaat vind ik wel heel veel. Maar dan maar geen cap vind ik geen argument. Koop er dan idd 2. Misschien is het ook een kwestie van wennen, maar hoofdpijn hoor je absoluut niet te krijgen door het dragen van een cap! Ga eens langs een goede ruitersportzaak om je voor te laten lichten. Op elk hoofd past een cap!

Ik weet niet of er precies een maar verschil is maar er zit in iedergeval verschil in bij mij.
Ik draag zelf wel een cap en rij maar weinig zonder. Alleen in de zomer wel eens. Ook als ik buiten rijd of spring heb ik een cap op. Op de manege heb ik ook altijd met cap gereden. Ik zet hem dus vooral af waneer ik er last van krijg ( warm, jeuk, hoofdpijn ect.)
Maar het Willen/gaan verplichten op bokt ben ik echt op tegen.
Ik vind dat iedereen daar een eigen keuze in moet hebben. En mocht dat niet kunnen zou ik nooit meer wat plaatsen in HAW zonder mijn hoofd er af is, of helemaal niet meer.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 16:00

Ingridje16 schreef:
weet ik niet, alsof mijn hoofd krimpt in de kou.
Hij is in de winter altijd iets te ruim, dan zakt ie af etc.
Weet ook niet hoe dat komt Clown

Het is wel zo dat ze bij biologie zijden dat je bloedvaten in de zomer dikker/wijder worden omdat je dan je warmte beter kwijt kan.
Of dat ook geld voor je hoofd weet ik niet.

Maar het is erg vervelend kan ik uit ervaring vertellen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 16:02

cp112 schreef:
als je vol op je hoofd geraakt wordt reken dan maar dat je met cap minder letsel hebt dan zonder. die digen zijn er niet voor niks.

Ik vind ook dat de caps van tegenwoordig behoorlijk aan de prijzige kant zijn en ja daar laat ik mn cap gewoon voor in de winkel liggen.
Lelijk zijn maakt voor mij niet uit, maar constant iets op je hoofd hebben irriteert mij.

Enne Superman droeg ook een cap en zo hoef ik ook niet te eindigen.

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 16:10

Ik vind het een goede regel. Er zitten hier namelijk ook hele jonge ruiters op het forum, en die moeten het goede voorbeeld zien. Als zei constant mensen zonder cap zien rijden, die veel commentaar krijgen op hun rijgedrag, (dus in hun ogen niet goed kunnen rijden) denken ze misschien dat zij beter kunnen rijden en daarom juist geen cap op hoeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 16:22

Ach, ik kan mijn paard wel onder controle houden hoor Ja
Paard kan altijd schrikken maar als ik dood ga doordat ik geen cap draag lijkt het mij een mooie dood, in het harnas sterven.

Ik kijk per paard wat verantwoord is. Met mijn seniorpaarden rijd ik eigenlijk altijd zonder cap maar met mijn juniorpaard rijd ik altijd met cap. Ik bepaal zelf wel wat ik nodig heb en daar heb ik niet de regeltjes van een website voor nodig.

Celede: Het is toch een taak van de ouders om te zorgen dat hun kind een cap draagt (of bij genoeg ervaring niet)?

kleinepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 20:09

nielsd schreef:
Ach, ik kan mijn paard wel onder controle houden hoor Ja
Paard kan altijd schrikken maar als ik dood ga doordat ik geen cap draag lijkt het mij een mooie dood, in het harnas sterven.

Ik kijk per paard wat verantwoord is. Met mijn seniorpaarden rijd ik eigenlijk altijd zonder cap maar met mijn juniorpaard rijd ik altijd met cap. Ik bepaal zelf wel wat ik nodig heb en daar heb ik niet de regeltjes van een website voor nodig.

Celede: Het is toch een taak van de ouders om te zorgen dat hun kind een cap draagt (of bij genoeg ervaring niet)?

Als ik me niet vergis ben jij ook nog een kind, niet??

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 20:34

En wat heeft dat met iemands ervaring te maken?

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 20:43

In het harnas sterven? Bloos! Paardrijden is geen oorlog hoor. Clown Toch? Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 22:35

Goeroe: Clown Ken je die uitdrukking niet?

Kleinepony: Ben zelf inderdaad 16. Daarom zeg ik ook met voldoende ervaring. Een goede jeugdruiter is beter dan een matige/slechte volwassenruiter.
Ook heb ik imo genoeg ervaring om te beoordelen of ik wel of niet met cap moet rijden.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 22:39

nielsd schreef:

Kleinepony: Ben zelf inderdaad 16. Daarom zeg ik ook met voldoende ervaring. Een goede jeugdruiter is beter dan een matige/slechte volwassenruiter.
Ook heb ik imo genoeg ervaring om te beoordelen of ik wel of niet met cap moet rijden.

Je kan van elk paard vallen... Dat plan je niet Knipoog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 22:43

Maar zo kan ik morgen ook met mijn hoofd op de stoeprand vallen en doodgaan omdat ik geen helm op had.

En met een seniorpaard is de kans van schrikken kleiner dan bij een junior. Het is er wel, maar ik vind de kans zo klein dat ik val omdat mijn seniorpaard schrikt dat ik geen cap draag.

kleinepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 22:46

lindake schreef:
nielsd schreef:

Je kan van elk paard vallen... Dat plan je niet Knipoog.

Dat bedoel ik maar, dat je denkt nooit te vallen wil niet zeggen dat het ook nooit gebeurd... Het hoeft niet per definitie de schuld van het paard en/of de ruiter te zijn.