[Dienstmededeling] Ratingsysteem op Bokt.nl

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Caitje__

Re: [Dienstmededeling] Ratingsysteem op Bokt.nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 15:14

vind het wel oké

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 15:43

Citaat:
Het systeem is anoniem, de stemmen worden natuurlijk wel opgeslagen (anders kan het systeem er niets mee) maar niemand kan deze stemmen zo bekijken. Alleen gemiddelden en totalen worden gebruikt/zichtbaar gemaakt.

Dus ze worden zichtbaar gemaakt.

stef schreef:
ik zie de meerwaarde wel. OP het forum van Nu.nl kan je ook een bericht beoordelen.

Ja maar daar zitten geen mensen die elkaar voortdurend in de haren zitten omdat ze geen cap dragen of bitloos op straat rijden, doe maar even snel een gooi.

Mas schreef:
Edit: jammer dat het topic van Chiqa nu op slot moet... was misschien wel leuk geweest om de mening
van de bokkers te vragen...

Is wel duidelijk waarom dat op slot is gegooit, het meerendeel was namelijk aardig op weg om bokt hierdoor te verlaten Knipoog
Mazzel voor ze dat ik het topic om 3 uur snachts heb geplaatst, ik heb meteen even flink negatief gestemt op de sluiter Pling

En bedankt voor de positieve stemmen allemaal die ik per PB heb gekregen.

Zo nu weer allemaal negatief op mij stemmen Vork
En dat vinden we straks ook terug in topics; jij draagt geen cap, jij kan niet tegen kritiek,
jij bent te zwaar voor je paard, dan krijg je niet meer "Ik tem even" maar ik zal even een negatieve stem uitbrengen, om vervolgens als TS als een bloedgang naar wat reactie's van de stemmer op te gaan zoeken en die negatief te gaan raten, want dat soort praktijken zijn natuurlijk wel voorspelbaar. Knipoog

Hoezo passieve oorlogsvoering?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-12-07 15:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 15:45

hihi van mij krijg je +2,
meteen ook de laatste stem die ik uitdeel Vork

pascale

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 17:05

ik krijg sterk de indruk dat dit de sfeer op bokt aardig gaat beinvloeden(negatieve gezien)
en idd ga ze niet gebruiken dan is het zo weg.
ik gebruik ze ook niet vind het erg onzinnig allemaal.
als dit idd doorgezet word zal ook ik hier weggaan.
de leuke ontspanning gaat er dan af en dat is iets waar denk ik heel veel bokkers voor komen gezellig gewoon kletsen,discusseren(gezellig of niet hehe)
en nog veel meer.
nou ja we zullen zien hoe het zich verder ontwikkeld.
ik hoe dit topic even in de gaten.
maar goed bart heeft zijn best er wel voor gedaan neem ik aan,hij probeerd ook iets goeds te doen en wat te verbeteren naar zijn idee het word alleen ietsje anders opgevat.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 17:13

Maar dan nog: als je iets invoert, zorg dan dat iedereen de mogelijkheid heeft de knopjes te zien cq te gebruiken. Nu zit er al een ongelijkheid in het hele systeem, doordat het niet voor iedereen zichtbaar is. Statistisch gezien zegt de uitslag nu dus niets tot weinig omdat er een grote groep is die er niets mee kan !!

ik zie nl. nog steeds geen knopjes en heb toch een best wel recente laptop (week of 6 oud) Haha!

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 17:21

Ik snap het helemaal. Het is anoniem maar toch worden te stemmen zichtbaar gemaakt (al is het dan positief). Beetje dubbel

Ook is het niet de bedoeling mensen "in hokjes te plaatsen"
Maar het blijkt dus nu dat niet elke bokker de knopjes heeft Verward Vind ik tegenstrijdig overkomen..kan aan mij liggen..

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 18:40

Wat een gezeur zeg. Lekker doomdenken met z'n allen, daar wordt alles beter van .

Misschien even een kans geven? Als het echt zo'n dramatische werking heeft verdwijnt het heus wel weer.

Het merendeel zal de knopjes nieteens gebruiken, ik iig niet, hooguit wanneer iemand echt een heel goed advies geeft waar je wat aan hebt. En dat is volgens mij ook precies de bedoeling van het systeem.

Aan negatief raten ga ik echt niet beginnen, dan blijf je bezig hier Clown

Kikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 18:54

Narya schreef:
Ik heb het nu een paar keer gebruikt, als ik zinnige posts tegenkwam, waar ik het echt mee eens was, dan kregen die een 2. Een -1 heb ik nog niet uitgedeeld, ik probeer het positieve van posten in te zien. Ofzo Tong uitsteken

Dit krijg je dan dus, niets tegen jou persoonlijk trouwens hoor, maar mensen hebben allemaal een eigen mening over wat zinnig en niet zinnig is. Nu zal iedereen 'aHh,, wAtt een DuS$hii,,-reacties' wel behoorlijk kansloos vinden, maar bijvoorbeeld bij RT-discussies, waar het er behoorlijk hard aan toe kan gaan, blijft iedereen er zijn eigen mening op na houden en zal de mening van anderen naar beneden halen. Lijkt me.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 19:17

Ik heb er nog is over nagedacht en het 'een kans gegeven' maar het is gewoon doelloos en een achterlijk -sorry voor dat woord, kon het niet anders beschrijven- idee.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 19:24

Ja en, ook al is het een doelloos en achterlijk idee, jullie zijn nog doellozer en achterlijker bezig.
Zo pas je hier dan perfect want voor jullie was het toch, las ik volgens mij gister in het topic van Chica, een puppyklasje?
Komop zeg, als je het er niet mee eens bens doe je er toch niet aan mee?

Als iemand heel veel negatief op jou stemt word dat niet zichtbaar gemaakt Chica Knipoog
Staat ergens in het topic, weet niet meer precies waar.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 19:26

Noem me een rund, maar ik begrijp veel van de weerstand hier niet. Ik ben juist wel benieuwd naar wat eruit gaat komen Lachen
En ondanks dat ik geen puber ben en het schatjuuuh-niveau al een paar jaar ontgroeid ben moet ik eerlijk toegeven dat als ik een post maak waarin ik veel werk stop ik het echt leuk vind als mensen dat waarderen. Evengoed wil ik het ook gerust onder ogen zien als ik een waardeloze post zet, kan ik wel mee omgaan hoor.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 20:22

Kikka schreef:
Dit krijg je dan dus, niets tegen jou persoonlijk trouwens hoor, maar mensen hebben allemaal een eigen mening over wat zinnig en niet zinnig is. Nu zal iedereen 'aHh,, wAtt een DuS$hii,,-reacties' wel behoorlijk kansloos vinden, maar bijvoorbeeld bij RT-discussies, waar het er behoorlijk hard aan toe kan gaan, blijft iedereen er zijn eigen mening op na houden en zal de mening van anderen naar beneden halen. Lijkt me.

Als je goed hebt gelezen, dan weet je dat een eens/oneens systeem er niet komt Lachen Dat is alleen ingesteld als een controlegroep:
BartVB schreef:
Sommige mensen wordt idd gevraagd of ze het wel/niet eens zijn met de inhoud van het bericht. Dit is een van de rating opties die zeker niet terug gaat komen in het uiteindelijke systeem. Die informatie (eens/oneens) is echter wel heel erg belangrijk voor het kunnen analyseren van de stemmen. Hiermee kunnen we kijken of mensen die geen labels hebben bij de opties stemmen op mening (eens/oneens) of op vorm (b.v. 'goed onderbouwde post').

Overigens snap ik al die weerstand ook niet helemaal. Waarom al bij voorbaat conclusies trekken terwijl je niet eens weet wat er daadwerkelijk uit gaat komen als resultaat Lachen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 20:24

Ach het hele systeem zal me aan mijn rate roesten...

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 21:05

Wil je een staalborstel lenen? Knipoog Kan ie er ook weer vanaf, lijkt me wel zo fijn.

Zo als IcePrincess, Delerium en Nerwen eigenlijk al zeggen: zo veel weerstand, jammer hoor. Als straks blijkt dat het niet werkt, dan werkt het niet en is er altijd nog over te praten. Maar erg zonde om eigenlijk bij voorbaat al te zeggen dat het toch niet werkt en er alleen maar negatieve dingen van komen.

Persoonlijk denk ik dat het reuze mee valt. En daar denkt het team ook over, anders was deze start en test nooit gemaakt. De bedoeling is om het straks allemaal wat uit te breiden en te finetunen. Waar gaat het mis, wat is overbodig. Uiteindelijk zou het voor een aantal zaken erg handig kunnen zijn. Lachen

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 21:14

Het is net echte politiek.
De regering (lees foktbeheer en mods) staan enorm ver van de gewone burgers (lees bokkers) af.
Zij zullen wel zeggen wat goed voor ons is. Zij zijn groot en ik is klein!

pascale

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 21:20

x_Marr schreef:
Ja en, ook al is het een doelloos en achterlijk idee, jullie zijn nog doellozer en achterlijker bezig.

nou dat is dus een -1 beetje vreemde opmerking,iedereen heeft een eigen mening elkaar uitmaken voor achterlijke is daarbij niet nodig lijkt me,maar oke we zullen zien laten we het maar afwachten de tijd zal het uitwijzen.

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 21:55

het zou mijn idee ook niet geweest zijn op deze manier.
Ik zou liever een topic (HK uitgezonder bijvoorbeeld) punten willen kunnen geven.

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 21:56

Ik heb geen 10 blz gelezen maar wel apart dat je jezelf kan 'punten'

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 22:41

casperrr schreef:
Ik heb er nog is over nagedacht en het 'een kans gegeven' maar het is gewoon doelloos en een achterlijk -sorry voor dat woord, kon het niet anders beschrijven- idee.

correctie, dat VIND jij, dat zegt niet dat het ook zo IS

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 23:19

pascale schreef:
x_Marr schreef:

nou dat is dus een -1 beetje vreemde opmerking,iedereen heeft een eigen mening elkaar uitmaken voor achterlijke is daarbij niet nodig lijkt me,maar oke we zullen zien laten we het maar afwachten de tijd zal het uitwijzen.

Ik zeg ook niet dat de mensen doelloos & achterlijk zijn als het met dat ratingsysteem niet eens zijn, ben het er zelf ook niet mee eens maar ik laat het verder dan gewoon met rust.
Dat doelloos en achterlijk sloeg dus op dat topic wat ze gister hadden gemaakt.
Naar mijn mening ben je dan gewoon hetzelfde bezig, zeggen dat je gaat stoppen om dat ratingsysteem.

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 23:21

Ik zie die knopjes niet of ben ik nou echt achterlijk ?

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 23:25

Wat kunnen mensen toch heerlijk moeilijk doen Haha!.

@Paula, ze zouden naast de PM-knop van een bericht van een user moeten staan.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 23:26

Ik heb geen problemen met het ratingsysteem, al heb ik op een paar punten wat opmerkingen;

is het nuttig/zinvol om alles op bokt een ratingsysteem te geven? CB/UK, HAW en zelfs NM of RT, ja daar kan ik inkomen. Daar draait het om de (onderbouwde) feedback die gegeven wordt op TS of om het voeren van een (gezonde) discussie, punten waarop veel boktgebruikers nog tekort schieten (met dit topic al als voorbeeld). Een ratingsysteem zou hier dus de toegevoegde waarde kunnen hebben om gebruikers te kunnen sturen in hun (inhoudelijke) wijze van posten. Voor Subfora's als LZP, SK, KH, ENT, etc. lijkt het mij minder noodzakelijk/nuttig om een ratingsysteem te hebben- topics en reacties op deze fora hebben veelal weinig inhoud waardoor er lastig bepaald kan worden op welke gronden er een rating gegeven moet worden. Dit zou het ratingsysteem alleen maar vertroebelen.

Een ander punt is het persoonlijke vermogen van bokkers om hun gedachten goed onder woorden te kunnen brengen dat een meerwaarde (rating 2) op bokt zou kunnen betekenen. Is dit alleen weggelegd voor bepaalde bokkers of zou iedereen dit kunnen? Ik heb vaak genoeg geprobeerd om het niveau van NM aan te halen bij een moderator, waarop ik standaard een dooddoener als "bokt heeft gebruikers van allerlei niveau" als reactie kreeg, wat in principe dit ratingsysteem tegenspreekt. De reactie van de moderator impliceert dat wij moeten accepteren dat bokkers verschillende niveau's hebben en wij daar weinig aan kunnen doen. Met een ratingsysteem worden deze bokkers dan toch (indirect) gedwongen meer na te gaan denken over hun niveau van reageren, wat zij misschien niet kunnen.

Een derde punt is het feedback systeem. Zoals deze er nu lijkt te staan, lijkt deze me niet te werken. Moderators wijzen op problemen op het forum lijkt mij het doel van het ratingsysteem alleen maar voorbij te gaan, daar is het TEM systeem al voor. Statjes met gebruikers die de meeste positieve beoordelingen krijgen lopen zeer waarschijnlijk evenredig met het aantal posts van deze gebruikers. Immers, meer posten betekent meer mogelijkheden tot het posten van 'nuttige' berichten en zo tot een grotere mogelijkheid op het behalen van een betere rating. Dit haalt al een hele grote groep weinig postende bokkers uit de statjes die misschien voor die ene post die ze deden een rating van 2 kregen en net zo goed waren (of zelfs beter) dan de bokkers in de statjes. Wanneer je de gebruikers met de meeste positieve beoordelingen per gepostte berichtenaantal wil weergeven, krijg je het tegenovergestelde effect- zeer weinig postende bokkers die eens een goede rating kregen komen dan voor in de statjes en bokkers die veel meer posten dan dat er gerate wordt, komen er niet in voor omdat hun posts hum gemiddelde rating omlaag haalt. Het is maar op welke manier bokt naar buiten wil treden- wordt kwaliteit de enigste maat?

Ik weet ook niet of de mensen die het vaakst stemmen zo graag in de spotlight van een statje willen staan, helemaal met de huidige houding van bokkers tegenover het ratingsysteem..

Om nog even door te gaan op de feedback van het ratingsysteem, het zou misschien voor bokkers nuttiger zijn (of als stimulans werken) om niet alleen de positieve rating van bepaalde bokkers in een statje te zien (zegt mij weinig), maar ook een samenvatting van de eigen rating te kunnen zien. Bijvoorbeeld een gemiddelde score in het gebruikerspaneel (alleen zichtbaar voor de gebruiker zelf). Dit lijkt mij veel beter als feedback te werken- het is persoonlijker en afhankelijk van hoe geavanceerd het systeem is, zou er kunnen staan welke berichten als positief of negatief gezien worden (zonder beoordelaarsverklikker). Dan pas heb je een basis waaruit bokkers kunnen leren en zelf na gaan denken over de invloed van hun posts.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 23:36

Sjimmy schreef:
Ik heb geen 10 blz gelezen maar wel apart dat je jezelf kan 'punten'

Dat lijkt me inderdaad iets waar naar gekeken moet worden. Jezelf omhoog stemmen lijkt mij niet echt wenselijk Clown

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 00:48

Beter wel alles lezen dan, want dat is allang aangehaald en gaat gefixt worden Knipoog