Vrijheid van meningsuiting of geen moreel kompas?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Vrijheid van meningsuiting of geen moreel kompas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 09:40

En ook dat is al een paar keer weerlegd.. maar goed, het zal wel :)

rien10
Berichten: 14841
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 09:42

Nikass schreef:
Zoals je kunt lezen gaat dat over het Temu topic, naar aanleiding van het mod bericht:

"Hierbij openen we het topic weer. In dit topic kunnen ervaringen rondom Temu gedeeld worden. We willen jullie vragen om de discussie omtrent kinderarbeid, uitbuiting van werknemers, giftige stoffen e.d. in een nieuw te openen topic voort te zetten. Offtopic berichten zullen verwijderd worden".

Je mag mensen in dat topic dus niet op hun shop gedrag aanspreken.
Je mag wel een apart topic openen, maar als de temu fans zich daar niet vertonen kun je ze ook niet aanspreken. :)*

Dus de prioriteit ligt bij het ongestoord ervaringen kunnen uitwisselen met het kopen van uitbuiting- producten boven het streven naar de waarden van de samenleving hoog houden.

Nee, de prioriteit ligt bij het zuiver houden van een topic.
Dat vind jij ellendig, dat kan, maar het is wel wat het is.

Poekkie

Berichten: 7364
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 09:43

Nikass schreef:
Zoals je kunt lezen gaat dat over het Temu topic, naar aanleiding van het mod bericht:

"Hierbij openen we het topic weer. In dit topic kunnen ervaringen rondom Temu gedeeld worden. We willen jullie vragen om de discussie omtrent kinderarbeid, uitbuiting van werknemers, giftige stoffen e.d. in een nieuw te openen topic voort te zetten. Offtopic berichten zullen verwijderd worden".

Je mag mensen in dat topic dus niet op hun shop gedrag aanspreken.
Je mag wel een apart topic openen, maar als de temu fans zich daar niet vertonen kun je ze ook niet aanspreken. :)*

Dus de prioriteit ligt bij het ongestoord ervaringen kunnen uitwisselen met het kopen van uitbuiting- producten boven het streven naar de waarden van de samenleving hoog houden.


Prima toch!
Fijn voor wie meer info wil. En ook fijn voor de mensen die er niet van gediend zijn constant aangesproken te worden. Goed opgelost van de mods vind ik.

rien10
Berichten: 14841
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Vrijheid van meningsuiting of geen moreel kompas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 09:45

Een mooi voorbeeld vind ik het weggeef topic. Dit voorbeeld is namelijk zonder emotie :D
Ik heb iets gekregen van iemand en zeg in het topic "Dank je wel voor xyz, ik ben er erg blij mee."
Die post wordt verwijderd want voldoet niet aan de regels van het topic. Dat is niet rigide, dat is gewoon het handhaven van de regel van het topic.
Dank je wel is in dat geval off-topic en (dus) niet gewenst want vervuilend voor het topic.

nps
Berichten: 2002
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 09:46

Vinden sommigen ;). Wat vervuilend is en niet, wat drammen is of niet ga je het niet over eens worden, dat wordt gewoon te verschillend beleefd.

KSHancox schreef:
Mensen aanspreken in een topic waar ze niet zitten heeft niet zo heel veel nut. Natuurlijk gaat dat over het topic waar het onderwerp wordt besproken. :D


No oliebol ;). Maar dat is dus het enige wat mag.

rien10
Berichten: 14841
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 09:48

Dat kan NPS, maar als er een regel is voor een topic, die niet gerespecteerd word (bijvoorbeeld het weggeef topic) dan is dat gewoon zo. Niet voor tweeërlei uitleg vatbaar.

Exitium

Berichten: 7180
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 10:22

nps schreef:
Exitium schreef:
Als Bokt dan nog een waarschuwing in de OP (of beter nog, bovenaan de topic) zou zetten met een kort bericht dat er mogelijk sprake is van uitbuiting, dat het niet de bedoeling is dat dat in die topic besproken wordt maar dat men voor meer informatie naar «link nieuwe topic» kan gaan, lijkt me dat een prima oplossing.


Zou ik best een goede oplossing vinden. Deze discussie is ook al eens gevoerd rondom misinformatie in corona tijd - mag je zomaar de gekste complot theorieen de topics in slingeren? Het antwoord was ook, ja dat mag. Pas als je echt maandenlang je ontzettend onbeschoft gedraagd (oneliners bijvoorbeeld) werden mensen geband. Niet op inhoud, maar op gedrag (wat helemaal goed is!). Kwam een beetje hetzelfde uit - wellicht een hulk in de OP met een disclaimer links naar meer informatie rondom het (maatschappelijk relevante) onderwerp. Ook hier koos bokt nadrukkelijk voor geen verantwoording / moreel kompas.

@Cer, je blijft maar hangen in hoe het is gegaan in dit ene topic. De vraag over beleid is veel breder.

@Nikass, for what it's worth - ik vind je moraal niet storend zeer welkom in topics. Volgens mij wordt er niet héél actief gemodereerd op off-topic, dus ik hoop dat je lekker die luis in de pels blijft.

Idealiter plaats je 'm er nog boven, zodat iemand die z'n posts aanpast de modwaarschuwing niet kan editen (weet niet of dat kan, maar ik vermoed dat het nu gewoon BB-Code in een bericht van iemand is), en zodat het boven iedere pagina komt te staan.

Als je nu wil reageren op een topic die al langere tijd inactief is, krijg je deze waarschuwing boven het reactieveld te zien. Zoiets zou ideaal zijn, maar dan bovenaan iedere pagina van een topic. Een veld wat door mods aan te passen is en standaard onzichtbaar is tenzij er wat in staat.

Afbeelding

DuoPenotti

Berichten: 30308
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 10:29

Maar die uitbuitingwaarschuwing doen we dan toch ook bij de elektrische auto's, telefoons enz?

Ja ben 15 pagina's weg geweest, wel mee gelezen.
Maar het blijft een enorm bijzonder topic.
Het moreel waar zo heel hard tegen op getreden moet worden volgens sommige blijft toch echt heel eenzijdig. Vaak in wat men zelf wel handig vind of niet.
Kom je toch echt uit bij iedereen heeft een ander kompas. En die toevallig goed uitkomt word nageleefd.

rien10
Berichten: 14841
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Vrijheid van meningsuiting of geen moreel kompas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 10:35

Of bij paarden met ijzers onder?
Of met paarden die niet in de wei staan?

Poekkie

Berichten: 7364
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 10:37

rien10 schreef:
Of bij paarden met ijzers onder?
Of met paarden die niet in de wei staan?


Sinds wanneer is paarden met ijzers onder nu ook al mishandeling?
Hier staan ze blootvoets ivm in kudde staan, maar helemaal niets mis met wie wel voor ijzers kiest imo.

Die paarden die 24/7 op stal staan daar zeg ik ook wat van. Maar blijven drammen heeft geen zin.

DuoPenotti

Berichten: 30308
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 10:37

rien10 schreef:
Of bij paarden met ijzers onder?
Of met paarden die niet in de wei staan?

Precies, zo kun je een heel rijtje maken :j

rien10
Berichten: 14841
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 10:52

Poekkie schreef:
rien10 schreef:
Of bij paarden met ijzers onder?
Of met paarden die niet in de wei staan?


Sinds wanneer is paarden met ijzers onder nu ook al mishandeling?
Hier staan ze blootvoets ivm in kudde staan, maar helemaal niets mis met wie wel voor ijzers kiest imo.

Die paarden die 24/7 op stal staan daar zeg ik ook wat van. Maar blijven drammen heeft geen zin.

Ah, dan heb jij het als voorbeeld en "bij wijze van spreken" niet begrepen. Ijzers en kudde is niet het onderwerp van gesprek.

nps
Berichten: 2002
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 10:53

Het criterium was toen ook - bij actuele onderwerpen met maatschappelijke impact. Stikstof- en milieu, corona, politiek. Waarbij ook de mogelijkheid is besproken om bij het temmen van de post een optie te kunnen meegeven als "is misinformatie / illegaal ..."

rien10
Berichten: 14841
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Vrijheid van meningsuiting of geen moreel kompas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 10:56

Tja, kopen bij Temu is geen misinformatie en is ook niet illegaal.
Het is -voor een aantal mensen- niet wenselijk. En daar kan je als Bokt niet op acteren.
Of dat nu spijtig is of niet, het kan niet.

Poekkie

Berichten: 7364
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Vrijheid van meningsuiting of geen moreel kompas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 11:00

@rien10; idd, ik was niet mee met het voorbeeld. Sorry. Wel een goede illustratie idd.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 11:04

nps schreef:
Het criterium was toen ook - bij actuele onderwerpen met maatschappelijke impact. Stikstof- en milieu, corona, politiek. Waarbij ook de mogelijkheid is besproken om bij het temmen van de post een optie te kunnen meegeven als "is misinformatie / illegaal ..."


Maar er is dus voor gekozen om dat toch gewoon toe te staan, als ik jouw vorige post goed begrijp?

Als dat het geval is modereert Bokt dus niet volgens haar eigen beschreven regels. Zo wordt het wel heel lastig gemaakt om als poster te weten wat nou wel en niet mag.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 11:05

Overigens vind ik producten gemaakt in een letterlijk concentratiekamp wel weer even van een andere orde dan de andere 'morele dilemma's' die hier nu genoemd worden :=

rien10
Berichten: 14841
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 11:07

Temu an sich is geen misinformatie. Het is een bedrijf waar je dingen kan bestellen. Daar is niets "mis informatie achtigs" aan.
Je kan het een verwerpelijke manier van produceren en verkopen door dat bedrijf vinden, zeker.
Maar het is geen misinformatie. Nog steeds worden twee zaken in dit topic door elkaar gehaald. (En met de allerbeste bedoelingen denk ik).
1) iets is illegaal (moord, discriminatie, slavernij)
2) iets vind iemand verwerpelijk

Op 1 kan Bokt acteren. Op 2 niet

Dat is nu al 15 pagina's uitgelegd. Het kan niet. Iemand/mensen/meerderen zouden het willen denk ik maar het kan niet.

Edit: ik ga nog een actueel voorbeeld geven.
Stel Piet heeft zijn paarden 24/7 buiten staan in wolvengebied. Piet heeft snachts zijn paarden niet binnen. Dat is niet illegaal. Er zijn mensen op Bokt die dat dom, verwerpelijk vinden. Bokt kan daar niet op acteren.
Truus heeft haar paarden 24/7 binnen staan. Er zijn mensen op Bokt die dat dom, verwerpelijk vinden. Bokt kan daar iet op acteren.
Deze voorbeelden staan haaks op elkaar. Het zou nogal wat zijn als Bokt op alles wat iemand verwerpelijk vind (maar niet illegaal is) actie gaat ondernemen. Dat wijst dit voorbeeld toch wel uit?

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 11:17

Sorry rien10, ik had het over wat nps eerder aanhaalde qua misinformatie rondom complottheorieën, waarvoor dus is gekozen het toe te staan. Terwijl letterlijk in de regels staat dat dit níet is toegestaan.

rien10
Berichten: 14841
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 11:18

Ok, vandaar.

Dat is fout van Bokt, dingen toestaan die niet toegestaan zijn. Simpel zat. En als ze daar op aangesproken worden, moeten ze zich dat aantrekken. Het is niet heel ingewikkeld. :D

nps
Berichten: 2002
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 11:22

rien10 schreef:
Temu an sich is geen misinformatie. Het is een bedrijf waar je dingen kan bestellen. Daar is niets "mis informatie achtigs" aan.
Je kan het een verwerpelijke manier van produceren en verkopen door dat bedrijf vinden, zeker.
Maar het is geen misinformatie. Nog steeds worden twee zaken in dit topic door elkaar gehaald. (En met de allerbeste bedoelingen denk ik).
1) iets is illegaal (moord, discriminatie, slavernij)
2) iets vind iemand verwerpelijk

Op 1 kan Bokt acteren. Op 2 niet

Dat is nu al 15 pagina's uitgelegd. Het kan niet. Iemand/mensen/meerderen zouden het willen denk ik maar het kan niet.

Edit: ik ga nog een actueel voorbeeld geven.
Stel Piet heeft zijn paarden 24/7 buiten staan in wolvengebied. Piet heeft snachts zijn paarden niet binnen. Dat is niet illegaal. Er zijn mensen op Bokt die dat dom, verwerpelijk vinden. Bokt kan daar niet op acteren.
Truus heeft haar paarden 24/7 binnen staan. Er zijn mensen op Bokt die dat dom, verwerpelijk vinden. Bokt kan daar iet op acteren.
Deze voorbeelden staan haaks op elkaar. Het zou nogal wat zijn als Bokt op alles wat iemand verwerpelijk vind (maar niet illegaal is) actie gaat ondernemen. Dat wijst dit voorbeeld toch wel uit?


Tuurlijk kan het wel, wanne onzin. Maar Bokt moet het willen. Er kunnen wel degelijk richtlijnen worden opgesteld rondom topics met maatschappelijke impact. Waarbij bijvoorbeeld een thema's als dataveiligheid (hallo, jongere gebruikers op bokt) of duurzaamheid kunnen worden meegenomen. Maar Bokt wil er niet aan, wat Bokts goed recht is uiteraard.

Wat wel zo is - bij beide van jouw voorbeelden zal er hoogstwaarschijnlijk niet gemod worden op mensen die benoemen dat het stom en onverantwoordelijk is. In een topic als van Temu wél. Wat is het verschil?

rien10
Berichten: 14841
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 11:25

Precies, dat probeer ik je nu duidelijk te maken.
Je kunt niet modereren op "geen ijzers" "24/7 binnen/buiten" "er zijn slechte winkels" als dat niet afgesproken is.
Ik stop met mijn uitleg. Ik heb gezegd wat ik wil zeggen. Degenen die nog niet begrijpen wat ik bedoel gaan dat ook niet na nog 8 keer uitleggen begrijpen.

nps
Berichten: 2002
Geregistreerd: 12-09-11

Re: Vrijheid van meningsuiting of geen moreel kompas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 11:28

Volgens mij zijn we het dan gewoon eens, behalve over niet kunnen vs niet willen :)

MyWishMax

Berichten: 25519
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 11:30

Er wordt wel degelijk ingegrepen in zulke topics als het daarover blijft gaan of wanneer er persoonlijk of onfatsoenlijk gereageerd wordt. Dan wordt er ook aangegeven dat je maat een apart topic moet openen en het nu klaar is in dat topic. Precies hetzelfde als in het temu topic. Ook in volg topics, foto topics en noem maar op

Ik snap niet goed hoe er aan de ene kant gezegd kan worden dat het niet fijn is als je weggepest wordt uit een topic vanwege mening, maar aan de andere kant diezelfde mensen wel willen blijven reageren in een ander topic waardoor andere bokkers daar niet meer willen / durven te reageren. Het is nogal dubbel als ik hier mee lees.

Want ook temu, het is niet verboden er iets te kopen. Net als dat 24 uur op stal niet verboden is. Of iets als lesnemen van iemand die paarden mishandelt, honden en katten kopen bij broodfokkers en noem maar op.
Waar ligt de grens in wat bokt mag gaan bepalen of bestempelen als het juiste morele kompas? Ik geloof namelijk dat ik liever niet heb dat een site gaat bepalen wat er wel en niet mag in zulke gevallen. Liever de ruimte om tegenargumenten aan te geven en mensen te informeren over eventuele leed erachter. En dat mag dus, maar geen 30 berichten achter elkaar en letten op de toon. En je mag altijd zelf een topic erover openen.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 26-09-23 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10
Berichten: 14841
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 11:30

nps schreef:
Volgens mij zijn we het dan gewoon eens, behalve over niet kunnen vs niet willen :)

We zijn het ook met elkaar eens.
En iets wat niet afgesproken is (We gaan modereren op onethische winkels. We gaan modereren op paarden die ijzers onder hebben) kan je niet uitvoeren.