Zwarte piet smiley

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 11:54

poes schreef:
Ik vind het vooral erg dat witte mensen weer denken dat ze hier absolute beslissingsmacht in kunnen en moeten hebben. Juist luisteren naar minderheden is hoe je iedereen gelijk behandelt e en niet zomaar luisteren naar de meerderheid.

Heb je enig idee hoeveel dingen je dan moet aanpassen om alles naar iedereen z'n zin te maken? :')

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 11:55

Dat het veel mensen kwetst?
Enkele mensen zou kunnen kwetsen.
Mensen die er aan vast houden dat ooit in een ver verleden het de slaven waren. Mensen die helemaal niet met de tijd mee gaan want de slaaf die al lang niet meer gebruikelijk is.
Het verhaaltje van nu (en afgelopen 50 jaar) is dat zwarte piet door de schoorsteen komt en daarom zwart is.
En je kan de kachel schoonmaken, maar je word er niet groen paars of rood van hoor....
dat het een kindervriend is met alleen maar positieve associaties.
Een enkeling maakt er wat negatiefs van. Dat ligt aan de enkeling, niet aan al die andere die een fijn persoon zien die zwart is door roet.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 11:56

Tradities veranderen. Deze traditie is voor kinderen en niet voor volwassenen. Kinderen vinden het geen probleem of er een roetveeg piet is dus een aanpassing is niet een afbreuk aan de traditie.

Tevens wat maakt een traditie? Want de piet is al ontzettend vaak gewisseld van stijl en gedrag dus welke soort Piet proberen mensen angstvallig aan vast te houden?

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 12:01

Enkele? Serieus?

Het kwetst veel mensen, die er lang niets van durfden te zeggen. Die alles maar weg lachten. Er zijn heel veel en duidelijke voorbeelden van een grote groep die gekwetst wordt hiermee.

Waarom ze dan niet tegemoet komen en een kleine aanpassing doen? Ook internationaal ziet men dit niet als iets vooruitstrevends. Laten we ook eens kijken naar die kritieken en even reflecteren.

Ik ben blij dat het steeds meer verdwijnt, het lijkt erop dat het best wel meevalt en het kinderfeest gewoon door blijft gaan.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 12:01

Elin_ schreef:
poes schreef:
Ik vind het vooral erg dat witte mensen weer denken dat ze hier absolute beslissingsmacht in kunnen en moeten hebben. Juist luisteren naar minderheden is hoe je iedereen gelijk behandelt e en niet zomaar luisteren naar de meerderheid.

Heb je enig idee hoeveel dingen je dan moet aanpassen om alles naar iedereen z'n zin te maken? :')

En waarom is dat erg?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 12:02

DuoPenotti schreef:
Mensen die er aan vast houden dat ooit in een ver verleden het de slaven waren. Mensen die helemaal niet met de tijd mee gaan want de slaaf die al lang niet meer gebruikelijk is.
Het verhaaltje van nu (en afgelopen 50 jaar) is dat zwarte piet door de schoorsteen komt en daarom zwart is.
En je kan de kachel schoonmaken, maar je word er niet groen paars of rood van hoor....
Een enkeling maakt er wat negatiefs van. Dat ligt aan de enkeling, niet aan al die andere die een fijn persoon zien die zwart is door roet.

Slavernij en alle associaties errond bestaan gewoon nog.

DuoPenotti

Re: Zwarte piet smiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 12:06

Ik als kleine uk daar was Piet al een kindervriend geen boeman of wat dan ook.
En een kind denkt echt niet terug aan 1863 van toen is slavenhandel in Nederland gestopt. Dus de traditie komt vanuit slaven ooit.
Dat zou iemand hem dan in moeten fluisteren. Volwassenen, die het feestje kapot willen maken.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 12:08

Waarom maakt het uit dat mensen uit andere landen er iets van vinden
Het is een Hollandsche traditie.

Hoe kan een Amerikaan of Chinees nu weten wat exact Sinterklaas is.
De stoomboot, het paard, de pakjes, de spanning van kinderen bij de intochten etc. Laat staan de achtergrond van Sinterklaas.

Het buitenland wist helemaal niks af van onze traditie totdat er meer gezeur kwam over Zwarte Piet.
Daarvoor vonden ze het blijkbaar prima dat wij Hollanders zwarte mannen aanbeden vanwege de kruidnoten.

purny

Re: Zwarte piet smiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 12:11

Maar boeit het een kind echt dat zwarte Piet racistisch is? Nee. Het is gewoon verziekt omdat er een stel van die volwassenen zwarte Piet associeert met racisme.
Ik word daar zo moe van. Een stel volwassenen gaan bepalen dat het niet meer kan.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 12:12

DuoPenotti schreef:
Ik als kleine uk daar was Piet al een kindervriend geen boeman of wat dan ook.
En een kind denkt echt niet terug aan 1863 van toen is slavenhandel in Nederland gestopt. Dus de traditie komt vanuit slaven ooit.
Dat zou iemand hem dan in moeten fluisteren. Volwassenen, die het feestje kapot willen maken.

Ik ook, nooit op geen enkel moment is het voor MIJ racisme geweest.

In de afgelopen reacties lees ik heel vaak dat men het zelf niet als racistisch voelt. Alleen je denkt dan vanuit je eigen referentiekader. Ik heb het ook nooit zo ervaren en nooit de link gehad met racisme. Alleen het gevoel van een grote groep mensen is dus wel zo, mensen die in hun diepst geraakt worden, die gepest worden en voor wie het echt een issue is. Waarom pakken we het niet aan en veranderen we het, zodat iedereen zich er goed bij voelt?

Zwarte piet is voor een heel groot deel niet positief, wel voor de blanke nederlander die niet beter kent. Alleen zijn we niet in dit land niet allemaal hetzelfde. Zoek eens op wat het met mensen doet, hoe mensen gekrenkt worden door deze traditie.

De manier waarop vond ik al jaren heel vervelend, elke keer als die KOZP in beeld kwam, dacht ik jeeeee dat gezeur weer. Alleen nu ik door een paar interviews gelezen heb wat het met mensen doet, is mijn beeld gaan veranderen. En nee, ik ga niet met borden staan zwaaien, maar ik vind wel dat we als maatschappij hier iets mee moeten.

Dat jij (algemeen) er geen last van hebt, hoeft niet te betekenen dat het er niet is. Laten we niet wegkijken voor dit soort problemen. Helemaal niet als de oplossing zo simpel is

@onali Hollandse traditie? Dus we mogen niets zeggen als wereld van stierenvechten in Spanje of dwangarbeid in Qatar, omdat het misschien traditie is? Tradities veranderen, niet blijft hetzelfde.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 12:15

DuoPenotti schreef:

De White privilege druipt van dit bericht.
In 1863 werd de slavernij afgeschaft door Nederland. 158 jaar, dat is niks. In Amerika werd de apartheid in 1964 afgeschaft, in zuid Afrika was dat pas in 1991. 30 jaar geleden pas. Wij kunnen ons geen voorstelling maken hoe het is om als 3e rangs burger te worden behandeld, gelukkig niet. Maar dat er al die tijd elk jaar in Nederland mensen verkleed gaan die zijn oorsprong vindt in minstrell shows dat is gewoon weer lekker in de open wond prikken.

Zwarte piet heeft zeker niet enkel positieve associaties. Hij werd gezien als bangmaker, dom, onhandig, hulpje etc. Dat mensen het gebruiken om andere mensen te beledigen zegt ook al genoeg. Kinderen die zwarte piet worden genoemd, nee dat is geen compliment.

Zo zwart als roet. Niet door roet. Van door de schoorsteen kruipen worden de binnenkant van je oren niet zwart. Dat is een blackface. Roetvegen zijn dus ook veel logischer als je het zo gaat bekijken. En waarom heeft zwarte piet Kroes haar? Ook door de schoorsteen?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 12:16

Ik heb het ook nooit als racistisch ervaren, niet toen ik jong was, niet toen mijn dochter jong was. Ik was dan ook flabbergasted toen Doutzen Kroes dit verkondigde op de nationale tv.
Maar ik ben er inmiddels wel iets anders over gaan denken. Jij hoeft het niet racistisch te vinden maar als een ander dit wel vindt dan kan je er misschien wel rekening mee houden.
En dat wordt nu ook gedaan met roetveegpieten en door de karakteristieke kenmerken weg te halen. Dat lijkt me prima.
Ik vind wel dat er nu te ver in wordt gegaan door grijze pieten ook niet oké te vinden en om nu nog verder te willen gaan. Dat is mens eigen vermoed ik. Hoe ver moet je dan gaan? Helemaal afschaffen?
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 14-11-21 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 12:17

purny schreef:
Maar boeit het een kind echt dat zwarte Piet racistisch is? Nee. Het is gewoon verziekt omdat er een stel van die volwassenen zwarte Piet associeert met racisme.
Ik word daar zo moe van. Een stel volwassenen gaan bepalen dat het niet meer kan.

Ja er zijn veel kinderen die discriminatie ervaren door zwarte piet. Die nageroepen worden en uit worden gemaakt voor zwarte piet. En nee dat is niet positief.

Zijn er daarentegen kinderen die zich benadeeld voelen door zwarte piet weg te halen. Nee. Het hoort een inclusief feest te zijn en met zwarte piet erbij is dat het niet

xLillith

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 12:19

purny schreef:

Maar boeit het een kind echt dat Piet roetvegen heeft? Nee. Het is gewoon ziek dat een stel volwassenen vast willen houden aan een racistische karikatuur.
Ik word daar zo moe van. Een stel volwassenen wat niet inziet dat iets echt niet meer kan.

:=

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 12:21

De oplossing is idd heel simpel, weten dat het al 50 jaar niets meer met slaven te maken heeft, niets met onderdrukking. Maar met zwart zijn van het roet. Niet meer, niet minder.
En van door de schoorsteen kruipen voor pakjes te brengen word je niet blauw of paars of wat ook van.
Men mag ook wel beseffen dat als iets kwetsend voelt, dat dit een gevoel niet altijd terecht is.
Ik zou het eens zijn geweest als zwart piet nog steeds met een roe en rammelende kettingen rond had gelopen.
Als slecht persoon werd weggezet. Ja dan had ik volmondig gezegd, jullie hebben gelijk.
Maar dat is al lang niet meer. Positiever als een zwarte piet bestaat er niemand :)
En als je een positieve persoon slecht neer wilt zetten zegt dat meer over de mensen die dat doen. Zo simpel is het....
Draag dat uit en de discussie is ook over.

Nee in nederland kiezen wij ervoor over alles te zeiken, niet alleen over zwarte piet maar over elk persoon die tegenwoordig een apart naampje nodig heeft omdat ze anders gediscrimineerd worden.
Ik hou het niet eens meer bij al die naampjes. En waarom niet? Omdat die naampjes mij er niet toe doen.
De persoon doet mij er toe, of ik die aardig of leuk vind, niet zijn/haar geaardheid, of er ooit een slurfje of gleufje zat of niet.En enz. Echt dat maakt mij niets, de persoon die doet er toe.
Juist al die naampjes en hokjes vind ik voer voor discriminatie omdat er niet meer naar de persoon gekeken word.

En zwarte piet is een persoon die al 50 jaar aardig en lief en leuk en grappig is. En dat is wat telt.
Al de rest er omheen is opgefokte nadoenerij. We moeten zogenaamd woke zijn.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 12:22

Suzanne F. schreef:
Ik heb het ook nooit als racistisch ervaren, niet toen ik jong was, niet toen mijn dochter jong was. Ik was dan ook flabbergasted toen Doutzen Kroes dit verkondigde op de nationale tv.
Maar ik ben er inmiddels wel iets anders over gaan denken. Jij hoeft het niet racistisch te vinden maar als een ander dit wel vindt dan kan je er misschien wel rekening mee houden.
En dat wordt nu ook gedaan met roetveegpieten en door de karakteristieke kenmerken weg te halen. Dat lijkt me prima.
Ik vind wel dat er nu te ver in wordt gegaan door grijze pieten ook niet oké te vinden en om nu nog verder te willen gaan. Dat is mens eigen vermoed ik. Hoe ver moet je dan gaan? Helemaal afschaffen?

Ik wilde iets schrijven maar ik ben het helemaal met Suzanne eens, alleen op het laatste haak ik even in. Ik heb foto's gezien van die grijze Pieten en dat (donker)grijze komt wel heel dicht bij zwart. Ik zou zelf het randje niet op gaan zoeken en het lekker bij roetvegen houden.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 12:23

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 12:23

Amber het is een Nederlands feest, geen Amerikaans. Dat onderdrukking in Amerika langer was dan hier is me bekend, maar hou dat daar.
Alles vergelijken met Amerika slaat voor heir de plank totaal mis. Gelukkig.

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 12:25

Nee, zwarte piet is niet meer van deze tijd. De smiley moet mijn inziens dus verdwijnen.

Typisch dat het vooral witte vrouwen zijn die dan erom gaan rellen met drogredenen zoals ja maar mijn buurvrouw de achterneef zijn collega is Antilliaans en die vind zwarte piet ook gewoon oke hoor!!!1!11 :roll:

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 12:26

xLillith schreef:
purny schreef:

Maar boeit het een kind echt dat Piet roetvegen heeft? Nee. Het is gewoon ziek dat een stel volwassenen vast willen houden aan een racistische karikatuur.
Ik word daar zo moe van. Een stel volwassenen wat niet inziet dat iets echt niet meer kan.

Ik vind het zieker dat een stel volwassenen een kinderfeest gaan lopen verzieken op iets wat maar een halve maand duurt. En als je je daar al druk om maakt dan heb je echt geen leven

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 12:26

Ik snap niet dat er verwezen blijft worden naar dat Zwarte Piet hartstikke lief is. Daar gaat het niet om. Het gaat erom dat het knetter racistisch is. Anders was het ook een oplossing om Pieten geel te maken en spleetogen aan te meten. Het gaat om een racistische karikatuur, waar o.a. kindjes die niet blank zijn last van kunnen hebben.

Amber_anne schreef:
Ja er zijn veel kinderen die discriminatie ervaren door zwarte piet. Die nageroepen worden en uit worden gemaakt voor zwarte piet. En nee dat is niet positief.

Zijn er daarentegen kinderen die zich benadeeld voelen door zwarte piet weg te halen. Nee. Het hoort een inclusief feest te zijn en met zwarte piet erbij is dat het niet

+:)+

xLillith schreef:

+:)+

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 12:27

Onali schreef:
Waarom maakt het uit dat mensen uit andere landen er iets van vinden
Het is een Hollandsche traditie.

Hoe kan een Amerikaan of Chinees nu weten wat exact Sinterklaas is.
De stoomboot, het paard, de pakjes, de spanning van kinderen bij de intochten etc. Laat staan de achtergrond van Sinterklaas.

Het buitenland wist helemaal niks af van onze traditie totdat er meer gezeur kwam over Zwarte Piet.
Daarvoor vonden ze het blijkbaar prima dat wij Hollanders zwarte mannen aanbeden vanwege de kruidnoten.

Juist en het Nl van NU is niet meer het witte NL van toen. Vanwege onze geschiedenis met uitstapjes naar andere landen en het koloniseren daarvan is de NL bevolking nu gemêleerd met als gevolg dat er een grote groep Nederlanders is die zich terecht wel storen aan zwarte Piet. Dus laten we sinterklaasfeest voor ALLE kinderen en hun ouders een leuk kinderfeest zijn. De enige aanpassing is gaan voor Pieten ipv zwarte Pieten.

Dus Bokt mag meegaan in de tijd en gaan voor Pieten.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 12:27

Bijzonder Kana
Eerder waren het witte niet gevaccineerde mannen :P

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 12:29

purny schreef:
Ik vind het zieker dat een stel volwassenen een kinderfeest gaan lopen verzieken op iets wat maar een halve maand duurt. En als je je daar al druk om maakt dan heb je echt geen leven

Maar geloof jij oprecht dat die halve maand feest minder leuk gaat zijn als piet er anders uit gaat zien?

Zou het niet fantastisch zijn als we door een kleine modernisering het feest leuk kunnen maken voor een nog grotere groep? Meer vreugde voor meer mensen?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 12:31

Kana schreef:
purny schreef:

Maar geloof jij oprecht dat die halve maand feest minder leuk gaat zijn als piet er anders uit gaat zien?

Zou het niet fantastisch zijn als we door een kleine modernisering het feest leuk kunnen maken voor een nog grotere groep? Meer vreugde voor meer mensen?

Ja eens. Maar hoe ver moet je gaan dan? Wat willen we zien dan? Mogen alle kleurtjes behalve zwart? En donkergrijs? En bruin? En donkeroranje dan?
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 14-11-21 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt