Echwel schreef:Dan is het wie bepaalt iemand een troll is of een persoon die fout is voorgelicht
Hoe zou jij dit vorm geven?
Wie moet dit volgens jou bepalen en hoe?
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
luxx schreef:Femke_Tweety schreef:Ik denk dat je zou moeten modderen op toon.
C'est la ton qui fait la musique zeg maar.
Wat een ontzéttende onzin zeg!
Je kunt geen toon overbrengen in een geschreven bericht.
Jamet
smilies
dan lijkt het net
alsof de toon
leuk is
maar zeggen mensen
de banketstaaf dingen
maar de toon lijkt door de plaatjes
lief en gezellig
ynskek schreef:Echwel schreef:Dan is het wie bepaalt iemand een troll is of een persoon die fout is voorgelicht
pmarena schreef:Dus moeten we die jonge mensen maar wegjagen door alle topics in hetzelfde gemekker te laten verzanden....? Want dat is wel de consequentie van "iedereen overal dezelfde discussie weer opnieuw laten voeren"
Femke_Tweety schreef:Niet.
Kun je namelijk never ever goed doen, en bovendien is het blokken van dat soort informatie mijns inziens minstens net zo beroerd.
Laat mensen erop reageren.
En nee, dat is niet leuk voor degene die echt fakenieuws verspreidt, want hij of zij zal het als waarheid zien. (Behalve indien trol, en daar hebben we er ook van lopen hier helaas)
Maar afschermen is ook niet goed
Dat soort ideeën zijn er in de maatschappij.
En vaak wordt dat door voldoende tegengas toch wel weer in zijn verband getrokken.
Maar dat gaat altijd ergens gepaard met mensen die dat niet leuk vinden, dat klopt.
Ik denk dat je zou moeten modderen op toon.
Niet op inhoud.
Femke_Tweety schreef:Trol bepalen?
Héél moeilijk, en het zijn er volgens mij ook niet veel op bokt.
Maar er zijn er een paar die echt alleen reageren in niet paardgerelateerde topics, die áltijd korte opruiende statements plaatsen.
Vaak one-liners.
Vaak persoonlijk, onvriendelijk, bot of grof.
Vaak met het poneren van een controversiële stelling, maar zonder ooit verder daadwerkelijk op de inhoud in te gaan wanneer dat gevraagd wordt.
Er is er 1 waar ik momenteel echt behoorlijk zeker van ben, er zijn er 2 waar ik twijfel.
Dus het zijn er ook echt niet veel.
Maar die zijn vaak wel heel bepalend.
Niet per se véél aanwezig, wel vrijwel altijd vlak voordat de boel ontspoort, om vervolgens als het echt verhit is nauwelijks te reageren.
Maar is inderdaad lastig.
luxx schreef:Om jullie op weg te helpen hier een paar linkjes :
Om te beginnen is dit wat Facebook doet
https://tweakers.net/nieuws/165988/face ... -site.html
Wat ze uiteindelijk doen is doorsturen naar deze pagina
https://www.who.int/emergencies/disease ... th-busters
Heel moeilijk is het echt niet
Femke_Tweety schreef:Niet.
Kun je namelijk never ever goed doen, en bovendien is het blokken van dat soort informatie mijns inziens minstens net zo beroerd.
Laat mensen erop reageren.
En nee, dat is niet leuk voor degene die echt fakenieuws verspreidt, want hij of zij zal het als waarheid zien. (Behalve indien trol, en daar hebben we er ook van lopen hier helaas)
Maar afschermen is ook niet goed
Dat soort ideeën zijn er in de maatschappij.
En vaak wordt dat door voldoende tegengas toch wel weer in zijn verband getrokken.
Maar dat gaat altijd ergens gepaard met mensen die dat niet leuk vinden, dat klopt.
Ik denk dat je zou moeten modderen op toon.
Niet op inhoud.
IMANDRA schreef:Stel: topic over homeopathie waarin ervaringen worden gevraagd en discussie dus niet is toegestaan.
DP zegt: “ik heb bij mijn paard gemerkt dat x”
> prima, totaal geen problemen mee, ook al strookt het niet geheel met wat bekend is in de wetenschap, zo’n ervaring is wel wat waard.
Maar, als DP zou zeggen:
“Dit middel zorgt sowieso voor X”
Dus, ze zet het als feit neer terwijl dat nog niet is onderbouwd.
> Niet geoorloofd in het topic, dus weghalen / aanpassen.
Ik vind het echt prima om discussies uit sommige topics te weren, maar dan moet je gaan modereren op hoe dingen gezegd worden.
Dus delen van een ervaring? Prima. Lekker doen en dan is er ook ruimte voor tegenstrijdige ervaringen. Kan er een mooi gesprek plaatsvinden.
Neerzetten van een ervaring als feit (wat bijv voor iedereen zou moeten gelden) Dat past/mag dan niet in zo’n topic en wordt weggehaald.
Zo voorkom je ook misinformatie in zo’n topic (en de discussie die daarop volgt), is er ruimte voor de middenmoot én andere meningen, én moderators hoeven niet de inhoud te checken maar puur hoe iets gezegd wordt (zoals ze ook al doen bij bijv persoonlijke aanvallen: daar is het ook de manier van communiceren naar de ander waarop gemod wordt)
luxx schreef:Femke_Tweety schreef:Ik denk dat je zou moeten modderen op toon.
Wat een ontzéttende onzin zeg!
Je kunt geen toon overbrengen in een geschreven bericht.
Jamet
smilies
dan lijkt het net
alsof de toon
leuk is
maar zeggen mensen
de banketstaaf dingen
maar de toon lijkt door de plaatjes
lief en gezellig
ynskek schreef:Echwel schreef:Dan is het wie bepaalt iemand een troll is of een persoon die fout is voorgelicht
Citaat:Stel: topic over homeopathie waarin ervaringen worden gevraagd en discussie dus niet is toegestaan.
DP zegt: “ik heb bij mijn paard gemerkt dat x”
> prima, totaal geen problemen mee, ook al strookt het niet geheel met wat bekend is in de wetenschap, zo’n ervaring is wel wat waard.
Maar, als DP zou zeggen:
“Dit middel zorgt sowieso voor X”
Dus, ze zet het als feit neer terwijl dat nog niet is onderbouwd.
> Niet geoorloofd in het topic, dus weghalen / aanpassen.
Ik vind het echt prima om discussies uit sommige topics te weren, maar dan moet je gaan modereren op hoe dingen gezegd worden.
VuurVleugels schreef:Maar ze voor incompetent uitmaken? Aannames doen over de (mentale) capaciteiten van mods? Aannames doen over de activiteiten van mods, terwijl je geen idéé hebt wat erbij komt kijken om zo'n forum draaiende te houden? En dan nog gaan lopen gloaten dat je een gevoelige snaar hebt geraakt?
luxx schreef:VuurVleugels schreef:Maar ze voor incompetent uitmaken? Aannames doen over de (mentale) capaciteiten van mods? Aannames doen over de activiteiten van mods, terwijl je geen idéé hebt wat erbij komt kijken om zo'n forum draaiende te houden? En dan nog gaan lopen gloaten dat je een gevoelige snaar hebt geraakt?
Dit hele stuk is volkomen uit de lucht gegrepen
pmarena schreef:Ik wil nog wel even een laatste overweging plaatsen.
Ik lees veel in de strekking van dat iedere gebruiker gewoon zijn zegje moet kunnen doen op dit forum.
Wat in principe een prima insteek is
Maar volgens mij beseft niet iedereen dat dit in de praktijk ervoor zorgt dat er juist heel veel mensen NIET hun zegje kunnen doen omdat bepaalde topics steeds weer gedomineerd worden door types die alles afbranden dat niet binnen hun eigen referentiekader past.
Wiens zegje is er dan belangrijker? Die paar mensen die steeds bepaalde topics op een vervelende manier domineren? Of wie weet hoeveel andere gebruikers die door hen maar niet meer mee doen?
Wordt het niet eens tijd om de rest van de gebruikers, al is het maar op een héél klein stukje forum, een beetje te beschermen tegen die stokpaardridders?
Het is toch niet tof dat je bij bepaalde topic-titels al precies weet wie er op welke manier zullen reageren en dat de enige vraag nog maar is, hoeveel pagina's het zal duren totdat het vertrouwde cluppie weer lekker onder elkaar verder aan het kwebbelen is (van topic naar topic...) en er voor de rest bijna niemand meer reageert omdat ze geen zin hebben in een lading gezeur.