Mag je kritisch zijn op Bokt?

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 21:49

Anoniem inderdaad, zoals het nu bij foto's ook is

Urbanus

Re: Mag je kritisch zijn op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 22:36

Ik denk niet dat het veel uithaalt, maar dat is puur vanuit mijn eigen perspectief geschreven :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 22:55

Shadow0 schreef:
Gini schreef:
Toevoeging hierop: Moet een topic altijd helemaal naar wens verlopen? Ik reageer op wat me interesseert en negeer wat me niet boeit. Maar ik ga mensen niet "verbieden" iets op een bepaalde manier te posten.

Door de vraag zo te stellen lijkt het antwoord heel makkelijk: natuurlijk hoeft een topic niet altijd helemaal naar wens te verlopen.

Maar op het niveau van Bokt als platform moetten de topics toch op z'n minst genoeg te bieden hebben voor mensen om er te blijven plaatsen. En dat loopt terug. (@pien_2010: voor de exacte cijfers hoop ik dat het beheerteam in wil springen, maar alleen al dat de community beheerder niet is vervangen geeft wel een indicatie.)
Het is dan ook niet alleen mijn mening of het wel of niet op een bepaalde manier moet gaan... maar wat gebruikers (/ex-gebruikers) zelf beslissen: ze plaatsen geen topics en reacties meer want de kans dat het op een reltopic uitloopt of er nogal snel naar een of andere beschuldiging wordt gegrepen is te groot.

Dat mensen wegblijven omdat ze reltopics beu zijn, daar kan ik me nog in vinden. Maar dat ze wegblijven omdat er af en toe een lolletje plaatsvindt, dat denk ik dan weer niet.

Vergeet ook niet dat we in een online wereld zitten en dat Bokt eigenlijk al heel heel oud is. Vraag maar aan Hyves, Netlog of MySpace, hoe moeilijk het is oude gebruikers te blijven interesseren en nieuwe gebruikers aan te trekken. De tiener van nu zit op Tiktok, Snapchat en Instagram. Logisch dus dat Bokt ook wel een afname zal zien van nieuwe gebruikers. Al ben ik ook wel benieuwd naar cijfertjes. :D

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 23:03

karuna schreef:
Die laatste optie zou wel leerzaam zijn denk ik. Al is ie maar tijdelijk, mits het volstrekt anoniem kan voor de gewone bokker,

Maar de opmerking van Aillil dat er eerder voor minder scherpe opmerkingen mensen een tijdelijke ban kregen en berichten werden verwijderd, ik heb het idee dat dat echt een heel stuk anders is nu. Heb even wat teruggelezen bij topics die echt uit de hand liepen maar alle zelfs bewust kwetsende opmerkingen staan er gewoon nog tussen. Zelfs op plekken waar ik weet dat er door meerdere mensen is getemd.

Ik vermoed dat de "lollige" groep domweg geen enkel idee heeft hoe dergelijke "grapjes" overkomen op mensen die niet mee grappen. De een piest er weer overheen en een volgende doet er ook weer een plasje over en in een paar reacties wordt iemand zogenaamd grappig volledig bezeken en belachelijk gemaakt of afgemaakt woordelijk.

Probeer eens voor te stellen in het echt, je ben met een groep mensen een serieus onderwerp aan het bespreken of je wilt iets heel graag vertellen omdat je blij bent. Er komen een paar mensen aanlopen, wurmen zich tussen jou en je gesprekspartners en beginnen flauwe moppen te vertellen tegen elkaar en over mensen die in de groep aanwezig zijn. Hoe zou je je dan voelen?

Ik vraag me toch wel af wie of wat je met die 'lollige groep' bedoeld? Er zijn (gelukkig) bokkers, ook in dit topic, die niet overal even zwaar aan tillen en sommige dingen met een korreltje zout nemen. En dat is maar goed ook. Ik vind het dan ook jammer dat er in sommige topics gelijk aan de handrem word getrokken wanneer er een beetje off-topic wordt gebabbeld. Daar moet toch ruimte voor zijn in een topic? Het gaat immers vaak over een onderwerp wat met de OP te maken heeft.

Daarnaast vind ik ook nog steeds dat wanneer je op het internet, op een groot forum jezelf gaat blootgeven en je mening gaat geven dat je zo nu en dan een reactie kan verwachten. Dat die niet altijd naar jou zin is is jammer, maar dat is in het dagelijks leven toch net zo? Ik snap niet dat je dat zo persoonlijk en als kwetsend kan ervaren.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 23:09

Persoonlijk denk ik dat als je echt last hebt van mensen, je ze lekker moet foeien en daarna doorgaat met je leven.
Laatst bijgewerkt door Urbanus op 01-10-19 23:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 23:10

Precies Shaggy, een beetje kunnen incasseren :)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 23:28

Ben het wel eens met Shadow wat FZ betreft. Er is idd een groep die van bijna elk topic een lachen-gieren- brullen en kijk-ons-leuk-zijn situatie weet te maken. Dat kan elders op bokt prima en dan ontstip ik gewoon maar als je op FZ wat inhoudelijker op zaken in wilt gaan is het storend. Nu heb ik best een prima foeilijst maar vaak wordt een topic zodanig meegetrokken dat er weinig meer van terecht komt.

Een like systeem ben ik groot voorstander van overigens. Maar ik heb geen idee of het haalbaar is op kortere termijn. In mijn modtijd (ligt toch dik 4 jaar achter mij) is gesproken over plannen voor communities die deels door users zelf gereguleerd zouden worden. Dat is zo te zien ook niet meer van de grond gekomen. Jammer!

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 23:49

Ik denk dat dat inderdaad zelf regulerend zou kunnen werken. Wanneer ik naar mezelf kijk zie ik dat ik er geen zin in heb om me ertegenaan te gaan zitten bemoeien omdat dat tijdverspilling is, maar met een smilie laten zien hoe ik ergens over denk zou ik wel doen, dat hoeft wat mij betreft niet anoniem te zijn trouwens maar dat lijkt me wel beter. Ik vermoed dat er meer mensen zijn zoals ik. Gebruikers enquête 5.0. Dat getem en de groene reacties daarop word ik trouwens ook een beetje flauw van

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 00:16

Met een like systeem krijg je toch alleen maar meer het: wie is de populairste bokker en wie maakt de gedurfde opmerking die iedereen wilde zeggen? Maar daar krijg je likes voor dus lekker sneren! Nee ik weet niet of dat gaat werken.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 00:23

sureido schreef:
Met een like systeem krijg je toch alleen maar meer het: wie is de populairste bokker en wie maakt de gedurfde opmerking die iedereen wilde zeggen? Maar daar krijg je likes voor dus lekker sneren! Nee ik weet niet of dat gaat werken.

Verwacht niet dat dat gaat gebeuren, incrowd is maar een klein groepje, lijkt alleen veel omdat ze zo nadrukkelijk aanwezig zijn

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 03:22

Ik ervaar dat totaal niet zo, maar zoveel zit ik hier ook niet meer.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-19 06:28

Nu heb ik niemand op m’n foeilijst, maar als je dat wel hebt, wordt dan niet hele topic uit zn verband getrokken?
(User b reageert op user a, maar user a staat op m’n lijst dus die zie ik niet :?)

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 07:22

Alsjeblieft geen like knop zeg. Dan krijg je helemaal geen reacties meer. Dan hoef je helemaal nooit meer een topic te openen.

Maar goed, dat is een andere discussie.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 07:31

sureido schreef:

Dit inderdaad en daarnaast zie ik de meerwaarde er totaal niet van in. Juist het sparren over verschillende meningen maakt een discussietopic interessant en leuk. Als je een like knop hebt krijg je dalijk 50 likes en 0 antwoorden, daar heeft TS maar ook de meelezer niks aan.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 07:55

En ik zit niet op bokt om 'geliket' te worden. Dus of 1 bokker het met me eens is of 100, boeit niet.

Maar vooralsnog vind ik het zwaar overdreven, of het moet net in topics gebeuren waar ik niet kom.

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 07:55

Apple schreef:
Ik zie dit topic nu pas, maar wat mij de laatste tijd is opgevallen is dat het lijkt alsof je alles maar zou moeten kunnen zeggen.

Iemand plaatst trots iets over een wedstrijd en gelijk wordt er pagina na pagina doorgepraat over hoe het zadel ligt en hoe de amazone zit. Amazone in kwestie heeft dikke punten gereden dus zo vreselijk zal het in praktijk niet zijn.

Iemand plaatst trotse foto's van een nieuw paard en gelijk pagina's lang weer of ze hem wel heeft laten keuren en wat er allemaal mee mis kan zijn.

Iemand noemt iets over een 'project' en nee, dat kan geen project zijn omdat het paard al op een zeker nivo gelopen heeft.

Iemand is blij met nieuwe stalling en gelijk 'o, wacht maar tot het winter is'

Misschien is het ook een idee om het eens gewoon leuk voor iemand te vinden als een bepaald resultaat behaald is. Mensen delen over het algemeen iets omdat ze trots zijn, het leuk vinden endergelijke en door de continue kritische noot op Bokt zullen mensen wel 10 keer nadenken voordat ze iets plaatsen.
Als je dan iets vind dan kun je ook even nadenken of je het plaatst of niet. Wat anderen ook al zeggen: irl zul je dat nooit tegen iemand zeggen.

Ik heb zo bijvoorbeeld nu 3 maanden een nieuw paard, blij mee :-) Heb ik hier op Bokt nog vrijwel niets over gepost, want ja, dat ene leuke fotootje waar hij zijn peesbeschermer heeft afgepulkt: foto genomen in de paddock dus geen gras. Hummm. zou ik die foto wel plaatsen.... Verhaaltje dat hij als ondeugend jong jongetje de lepel van zijn drinkbak 's nachts heeft gesloopt en in zn voerbak heeft gegooid (leuk! metaal op metaal, leuk geluid!), zou ik dat wel noemen op Bokt, want ik kan de reacties al bedenken dat hij dan 's nachts buiten zou moeten staan etc.etc.etc.

Met als gevolg dat ik hier op Bokt niet zoveel deel over mijn erg leuke nieuwe paard terwijl ik 10 jaar terug wellicht een volgtopic had geopend.

Vergeet niet dat er echt wel een addertje onder het gras moest zitten..

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 08:03

Shaggy09 schreef:
Dat die niet altijd naar jou zin is is jammer, maar dat is in het dagelijks leven toch net zo? Ik snap niet dat je dat zo persoonlijk en als kwetsend kan ervaren.

Dat is voor iedereen anders en dan zou het denk ik fijn zijn als je je een klein beetje probeert in te leven. Ik snap de andere kant weer niet - ook al mag je je mening geven, waarom zou je het toch altijd maar doen? Niet ieder topic wordt gepost met de intentie een discussietopic te zijn. In het dagelijks leven kunnen meningen - vind ik - ook strontirritant zijn.

Like knop lijkt me ook geen goed idee.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 08:15

Shaggy09 schreef:
sureido schreef:

Dit inderdaad en daarnaast zie ik de meerwaarde er totaal niet van in. Juist het sparren over verschillende meningen maakt een discussietopic interessant en leuk. Als je een like knop hebt krijg je dalijk 50 likes en 0 antwoorden, daar heeft TS maar ook de meelezer niks aan.

Natuurlijk kun je dan ook nog iets zeggen, wanneer je iets te zéggen hebt. Sowieso blijven mensen schrijven omdat dat nu 'ik schrijf dus ik ben is', ik schrijf dus ik besta.. Vermoed dat veel mensen die het niet een goed plan vinden nog wel eens storend aanwezig zijn... Tijdelijk kan ook toch? Hoewel dat er natuurlijk ook vanaf hangt hoe moeilijk dat technisch is.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 08:16

Wat ik al vaker heb gemerkt is, je mag best je mening geven. Behalve als hij afwijkt van een bepaalde norm. Als je daar kritiek op krijgt en er niet tegen kan moet je niet zo zeuren (even bot gechargeerd). Terwijl, je kan hem ook omdraaien. Waarom stoort het anderen zo dat er blijkbaar ook een groep is die bepaalde dingen wel als kwetsend ervaart? Wat is daar zo erg aan? Waarom hebben die mensen geen recht op hun eigen ervaringen en gevoel?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 09:16

Met een likesysteem creëer je de illusie dat de ene mening meer waard is dan de andere. Ik vind het niet erg dat je "gedwongen" wordt om eens deftig de tijd te nemen om je mening in volzinnen neer te typen. Een like is snel gegeven.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 09:29

Ik ben geen voorstander van een Like systeem, het is een discussie forum. Moet wel zeggen dat er sommige gebruikers tussen zitten die gewoon echt bewust lopen te trollen of grof/ respectloos zijn doen. Net alsof ze daar voldoening uithalen..dit zie je ook op andere online discussie plaatsen. Daar mag van mij wel wat harder op ingegrepen worden.

Een lolletje mag, ten koste van een ander niet vind ik.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 10:04

SusanH schreef:
Wat ik al vaker heb gemerkt is, je mag best je mening geven. Behalve als hij afwijkt van een bepaalde norm.

Kan je eens een voorbeeld geven? Ben benieuwd wat je bedoelt.

SusanH schreef:
Als je daar kritiek op krijgt en er niet tegen kan moet je niet zo zeuren (even bot gechargeerd). Terwijl, je kan hem ook omdraaien. Waarom stoort het anderen zo dat er blijkbaar ook een groep is die bepaalde dingen wel als kwetsend ervaart? Wat is daar zo erg aan? Waarom hebben die mensen geen recht op hun eigen ervaringen en gevoel?

Helemaal eens. Heel veel kunnen er wel tegen, sommigen niet. Niks mis mee.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 10:06

Voorbeeldje: Tegen abortus zijn o.b.v. iemands geloof. Dat staat hier op Bokt gelijk aan vloeken in de kerk :')

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 10:13

Of zeggen dat je tegen orgaandonatie bent. Oja, en of je daar dan ook meteen even uitgebreid uitleg over wil geven en verantwoording over af wil leggen.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 10:23

SusanH schreef:
Of zeggen dat je tegen orgaandonatie bent. Oja, en of je daar dan ook meteen even uitgebreid uitleg over wil geven en verantwoording over af wil leggen.
Kijk, ik heb d'r ook een nogal uitgesproken mening over, dus an sich snap ik dat dit heftige reacties op kan wekken. En dat mag ook.

Maar mensen bewust wegzetten als niet capabel of zelfs letterlijk verzoeken weg te gaan o.b.v. iemands mening, nope, dan ga je heel wat grenzen over.

Overigens blijft dit topic me inzichten geven. Ook ik ben echt wel van een lolletje hier en daar, soms niet helemaal gepast blijkt nu.