Niet positief of blij kunnen zijn voor een ander...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 22:08

In de quest van deze maand staat een mooi artikel hierover. Het heeft vooral te maken internet, mensen durven sneller en makkelijker commentaar te leveren, in het echt is dit toch lastiger omdat je dat echt iemand aankijkt etc. Mensen hebben geen kortere lontjes of gunnen elkaar minder, het is door internet alleen duidelijker. Vroeger zeek men al op elkaar, mocht dat een opluchting zijn :) wat niet betekent dat wat meer rekening houden met elkaar altijd kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 22:21

saskiakefie schreef:
Blijheid schreef:
Eigenlijk, nu ik dit topic wat verder lees, gaat het helemaal niet over 'niet blij kunnen zijn voor een ander' of 'een ander niks gunnen' waar TS dit topic mee begon, maar is het onderwerp eigenlijk 'wanneer houd je je mond, en wanneer niet'. En dat vind ik een heel ander onderwerp, eigenlijk :o
Want ook als je blij bent voor iemand kun je iets kritisch posten 'Ik vind je nieuwe paard heel erg leuk, maar ik zou er misschien niet meteen op dag 1 een handstand bovenop hem maken'. Dat is heel wat anders dan niks aardigs kunnen zeggen en dus maar je mond houden.

Dit dus _/-\o_
Het gaat erom dat je inderdaad zelf bepaalt wanneer je kritiek geeft en wanneer niet, sommige voorbeelden in dit topic zijn natuurlijk overduidelijk wanneer je dat niet doet, maar in sommige gevallen is het best moeilijk waar ligt de grens en waarom wel of niet. :D

Yep! Dat is een punt. Ik zou bijvoorbeeld kunnen reageren in een kletstopic voor haflingereigenaren en daar kunnen schrijven dat ik het geen leuke paarden vind, dat ik er nooit een zou kopen, dat ik niet van haflingers hou en niet begrijp wat anderen leuk aan zo'n stom blond beest vinden. En als mensen dan geërgerd reageren kunnen opwerpen:"jammer dan. het is een discussieforum en ik discussieer mee. Dit is mijn mening."
Maar waarom zou ik mijn mening daar neertypen? Het draagt niets bij. Het enige dat ik ermee bereik is dat ik mensen kwets, het plezier in hun topic vergal en dat er ruzie van komt. En als ik daar genoegen uit haal, dan heet dat niet meer kritisch discussiëren, maar sadisme en trollen.

En dat bedoel ik met: discussieforum, prima! Maar wel rekening houden met de gevoelens van anderen.

xxCYNNxx

Re: Niet positief of blij kunnen zijn voor een ander...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 22:25

zou misschien schelen als mensen weten wat discussiëren nu eigenlijk inhoud. Bijna iedereen noemt het een discussie als 2 of meerdere bokkers ruzie aan het maken zijn. Maar dat is geen discussie natuurlijk, maar gewoon ordinair stront gooien naar elkaar.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 22:28

xxCYNNxx schreef:
zou misschien schelen als mensen weten wat discussiëren nu eigenlijk inhoud. Bijna iedereen noemt het een discussie als 2 of meerdere bokkers ruzie aan het maken zijn. Maar dat is geen discussie natuurlijk, maar gewoon ordinair stront gooien naar elkaar.

Hmm... wat is volgens jouw een discussie dan? Ik denk dat je discussies in verschillende gradaties heb. Van een rustige tot een heftige discussie.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 22:30

Wat een discussie is? Simpel 2 mensen met ieder hun eigen standpunt over een bepaald onderwerp die elkaar door middel van onderbouwde argumenten proberen te overtuigen dat 1 bepaalde standpunt de meest juiste is. Dit door op een volwassen toon en op een normale manier te converseren waarbij je elkaars argumenten/standpunt in hun waarde weet te laten.

En idd kan een discussie verhit raken en als je dan niet op past mond de discussie uit in een ruzie, wat het einde van de discussie betekent en de start van een ordinaire ruzie.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 22:48

Ik denk dat een discussie pas een ruzie wordt als men persoonlijk aanvalt en niet meer op de bal speelt. En je hebt goede en slechte discussies :P

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 22:49

Jolien87 schreef:
Maar geeft dit jou groen licht om dan maar alles te roepen wat er in je opkomt zolang je,je excuses maar aanbiedt?

Tuurlijk niet en geloof me, het is nog veel erger geweest. Maar mijn aard is nu eenmaal dat ik een kort lontje heb en ik heb al veel zelfbeheersing aangeleerd maar ik ben niet perfect, zal dat ook nooit worden dus ik acht het reëel dat ik gedurende mijn leven nog vaak sorry ga moeten zeggen, niet omdat dat 'hoort' (want ik heb lak aan wat 'hoort') maar omdat IK dat juist vind om te doen. Mag nog 100 man me zeggen dat ik sorry moet zeggen, als ik er niet achter sta doe ik het niet (heeft me meer dan eens in problemen gebracht ook). Aard van het beestje, daar blijf in waarschijnlijk mijn hele leven aan werken, of het er ooit uit zal gaan? Durf ik niet te zeggen. Elke gek zijn gebrek, over het algemeen ken ik de mijne wel. ;)

Ben irl trouwens net zo. Is niet omdat ik 'veilig' zit dat ik zo ben.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 22:53

saskiakefie schreef:
Ik denk dat een discussie pas een ruzie wordt als men persoonlijk aanvalt en niet meer op de bal speelt. En je hebt goede en slechte discussies :P

Dat sowieso ja...en slechte discussies monden dan ook vaak uit in ruzies, omdat er al vrij snel persoonlijk wordt aangevallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 23:05

Ayasha schreef:
Jolien87 schreef:
Maar geeft dit jou groen licht om dan maar alles te roepen wat er in je opkomt zolang je,je excuses maar aanbiedt?

Tuurlijk niet en geloof me, het is nog veel erger geweest. Maar mijn aard is nu eenmaal dat ik een kort lontje heb en ik heb al veel zelfbeheersing aangeleerd maar ik ben niet perfect, zal dat ook nooit worden dus ik acht het reëel dat ik gedurende mijn leven nog vaak sorry ga moeten zeggen, niet omdat dat 'hoort' (want ik heb lak aan wat 'hoort') maar omdat IK dat juist vind om te doen.

Dat vind ik dat je jezelf wel een beetje tekort doet met je onderschrift hoor. Daarin kom je over als of het je totaal niet boeit als iemand moeite heeft met de manier waarop je je mening brengt. :o

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 23:22

safina schreef:
Ayasha schreef:
Tuurlijk niet en geloof me, het is nog veel erger geweest. Maar mijn aard is nu eenmaal dat ik een kort lontje heb en ik heb al veel zelfbeheersing aangeleerd maar ik ben niet perfect, zal dat ook nooit worden dus ik acht het reëel dat ik gedurende mijn leven nog vaak sorry ga moeten zeggen, niet omdat dat 'hoort' (want ik heb lak aan wat 'hoort') maar omdat IK dat juist vind om te doen.

Dat vind ik dat je jezelf wel een beetje tekort doet met je onderschrift hoor. Daarin kom je over als of het je totaal niet boeit als iemand moeite heeft met de manier waarop je je mening brengt. :o

Die is meer bedoelt voor mensen die denken bijdehand te zijn en dan mijn onderschrift of mijn Belg zijn of mijn reageren in bepaalde HK's zte gebruiken om mijn reacties in het belachelijke te trekken.

Helaas kwam iemand op het ide om en een hoop temperament in deze meter vijftig te proppen én een zekere handigheid met woorden... :) daar kan ik dan ook echt niet serieus op in gaan. En het overkomt me niet snel dat ik vast kom te zitten met woorden. :o en dan steekt mijn temperament de kop op. _O-

De manier waarop jolien het bv aan pakte: op een serieuze manier, hoeft zelfs niet vriendelijk te zijn, als er maar ruimte is voor wederhoor, dan wil ik best luisteren en serieus reageren. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 02:29

Wat een gejank, sorry. :')

Ik heb het Tineke topic ook even doorgelezen en ik merk helemaal geen negatieve sfeer.
Alleen het commentaar van Jolien vond ik nogal bitter, de reacties over het aanzoek zelf waren prima, imo.

Jolien87 schreef:
Blacky schreef:
Nou zeg geen uitgelicht.. Wat flauw. -O- -O-

Snap je dan nog niet dat de zoveelste huis-, tuin- en keukenfotoshoot veel specialer is dan een huwelijksaanzoek op bokt?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 07:47

En dat was juist gewoon een flauw grapje. Je hebt duidelijk niet goed gelezen want er stond een hele rotte opmerking in van een Bokker, die vele malen erger is dan die van Jolien. Dus voor je gaat roepen wat een gejank moet je eerst eens fatsoenlijk lezen.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 09:20

Amandavd schreef:
En dat was juist gewoon een flauw grapje. Je hebt duidelijk niet goed gelezen want er stond een hele rotte opmerking in van een Bokker, die vele malen erger is dan die van Jolien. Dus voor je gaat roepen wat een gejank moet je eerst eens fatsoenlijk lezen.

Amen! _/-\o_

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 09:22

Anthea schreef:

Ik heb het Tineke topic ook even doorgelezen en ik merk helemaal geen negatieve sfeer.
Alleen het commentaar van Jolien vond ik nogal bitter, de reacties over het aanzoek zelf waren prima, imo.

Ooit van sarcasme gehoord? :)) Dat spat er hier toch duidelijk vanaf.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 09:23

Moderatoropmerking:
Zullen we het bij het oorspronkelijke onderwerp houden en anderen in hun waarde laten? Het is niet nodig om namen te gaan noemen of persoonlijk te worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 09:28

saskiakefie schreef:
Anthea schreef:

Ooit van sarcasme gehoord? :)) Dat spat er hier toch duidelijk vanaf.

Ik had mezelf wellicht wat duidelijker moeten maken :+ Ik bedoelde dat ik het nogal bitter vond van Jolien naar 'bokt uitgelicht' toe, niet van Jolien naar Blacky. Dat gezeur over uitgelicht vond ik een nogal flauw. :=

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 09:30

Mag ik dan nog wel even op Anthea reageren, Muurp? Of zorg ervoor dat haar bericht wordt verwijderd want dit verwijt is geheel onterecht.

Anthea, ik weet niet zo goed wat ik je ooit heb misdaan maar blijkbaar heb je een totaal verkeerd beeld van mij. Ik heb geen zin om mij nu te moeten verdedigen want dat vind ik ook niet nodig. Er zijn zat bokkers die weten hoe ik in elkaar steek en ook dat ik juist 1 van degenen ben die oprecht blij is voor Maarten en Tineke. Dat ik dan een cynische reactie plaats heeft niks met bitterheid te maken. Daarom mijn verzoek aan jou: lees alsjeblieft de boel goed voor je dit soort beschuldigingen plaatst want jouw wijzende vinger naar mij had je beter op een ander kunnen richten.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 09:31

Ja en dat was dus een grapje..
Zoals gezegd werd, er zijn veel vervelendere reacties geweest en dat is niet tof! Dat kan gewoon niet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 09:37

Jolien, zoals ik in mijn post al uitleg, wat ik bedoelde was dat ik het flauw vond richting uitgelicht en andere fotografen. Ik bedoelde niet dat je een hekel hebt aan TS en KBK. :=
Ik zou niet weten waarom je mijn bericht zou willen verwijderen := Ik zeg helemaal niet dat je een boeman bent, alleen dat ik het een nare toon vond. :+

Ik zie verder echt geen nare sfeer in het topic. Er zijn enkele reacties die misschien niet "Hallelujah praise the lord" zijn, maar die vallen alleen maar op omdat andere mensen er zo op zitten te hameren. :=

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 09:38

Ik kwam pas een column tegen van Remco Veldhuis die eigenlijk prima verwoord wat ik er van vind: http://www.veldhuisenkemper.nl/posts/zeikziek

Je hoeft niet altijd je mening te ventileren :n
Discussiëren doe je in een discussietopic. En is er geen discussietopic over dat onderwerp, dan open je er 1. Maar niet in een topic IM waar een bokker net haar pony is kwijtgeraakt aan een ziekte bekritiseren hoe het anders aangepakt had moeten worden. Kind heeft verdriet, steun haar of klik weg en ga de discussie in een daarvoor bestemd topic voeren. Het is al erg genoeg. (retorisch voorbeeld, al kwam ik er pas nog 1 tegen...).
Gewoon eens blij zijn voor iemand zonder allerlei kritische noten te plaatsen lijkt tegenwoordig heel lastig. En nee, ik ben niet tegen kritiek. Maar wel op de plek waar het juist is en de juiste toon. En niet het zeiken om het zeiken, zoals Remco Veldhuis dat veel beter verwoordt dan ik :)

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 09:41

Anthea schreef:
Jolien, zoals ik in mijn post al uitleg, wat ik bedoelde was dat ik het flauw vond richting uitgelicht en andere fotografen. Ik bedoelde niet dat je een hekel hebt aan TS en KBK. :=
Ik zou niet weten waarom je mijn bericht zou willen verwijderen := Ik zeg helemaal niet dat je een boeman bent, alleen dat ik het een nare toon vond. :+

Ik zie verder echt geen nare sfeer in het topic. Er zijn enkele reacties die misschien niet "Hallelujah praise the lord" zijn, maar die vallen alleen maar op omdat andere mensen er zo op zitten te hameren. :=

Flauw vind ik toch echt iets heel anders dan bitter eerlijk gezegd.
Verder weet iedereen hier wel hoe ik echt ben dus ik laat het hier verder ook bij.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 15:53

Tazzey ik vind het interessant je vraagstelling in je openingspost. Ik heb er even over na moeten denken waarom wij “mensen niet positief of blij kunnen zijn voor een ander” zoals jij stelt in je openingspost.

Ik denk dat het komt omdat we allemaal de wereld om ons heen van uit ons zelf bekijken en beoordelen en beleven. Vanuit ons kleine ikje reageren we op onze omgeving. De een heeft een wat kleiner ikje dan de ander of anders gezegd de een heeft meer empathie voor de ander (invoelend vermogen) dan de ander persoon.

Het is blijkbaar heel lastig om te reageren in dienst van de ander. Want als we dat zouden doen dan zouden we vaak heel anders en met meer gevoel, vriendelijker reageren. Of we zouden kiezen om helemaal niet te reageren daar het niets toevoegt.

Daarnaast heeft het ook te maken dat de een meer kan toepassen het “leven en laten leven” dan de ander. Volgens mij komt dat ook vanuit het zelfde verschil in mensen voor. De een heeft een groter ego dan de ander en vindt zichzelf en wat hij of zij denkt belangrijker dan de ander, vandaar dat de een onvriendelijk reageert, terwijl de ander die hetzelfde gevoel bij het door jou aangehaalde topic heeft denkt: “ach leven en laten leven waarom zou ik deze mensen waarbij deze manier van ten huwelijk vragen past en die nu zo gelukkig zijn laten weten dat het van mij niet zou hoeven”. Wellicht dat in dit specifieke voorbeeld ook afgunst mee speelt bij een aantal mensen met negatieve reacties. Niets menselijks is ons vreemd :P .

Mensen die zich zelf regelmatig afvragen wat zal mijn reactie bij de ander teweeg brengen, zullen vaak ook wat genuanceerder en/ of voorzichtiger reageren. Zij stijgen als het ware ook een beetje boven zich zelf uit. De een kan dat nu eenmaal wat gemakkelijker dan de andere. Dat is het leven en dat zijn wij en ik denk dat je dat altijd zult houden! :)

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 16:26

Prachtig verwoord pien_2010! :j

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 17:33

Ik ben lang niet op bokt geweest, ik begin weer te begrijpen waarom. In elk topic waar ik kom worden elkaars berichten afgekraakt, aangeven dat ze niet kloppen, negatief gedaan. Als de een iets over voer zegt, weet de ander te vertellen dat het echt super slecht is ....... Blabla als de een advies geeft zegt een ander nee dat moet je echt niet doen, met commentaar dat je geen knipmvoor de neus waard bent en jezelf moet afvragen of een dier het ergens anders niet beter heeft. Ik denk nu weer, wat doe ik hier? 10 jaar geleden ging het zo niet maar inderdaad tijden veranderen.

En zo ook met m'n dieet topic, anderen MOETEN blijkbaar je vertellen dat het niet werkt, slecht is en duur. Laat anderen toch zelf uitzoeken wat ze willen. Ik vertel een ander ook niet wat ze moeten eten drinken kopen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 18:50

Zonnetje81 schreef:
Ik ben lang niet op bokt geweest, ik begin weer te begrijpen waarom. In elk topic waar ik kom worden elkaars berichten afgekraakt, aangeven dat ze niet kloppen, negatief gedaan. Als de een iets over voer zegt, weet de ander te vertellen dat het echt super slecht is ....... Blabla als de een advies geeft zegt een ander nee dat moet je echt niet doen, met commentaar dat je geen knipmvoor de neus waard bent en jezelf moet afvragen of een dier het ergens anders niet beter heeft. Ik denk nu weer, wat doe ik hier? 10 jaar geleden ging het zo niet maar inderdaad tijden veranderen.

En zo ook met m'n dieet topic, anderen MOETEN blijkbaar je vertellen dat het niet werkt, slecht is en duur. Laat anderen toch zelf uitzoeken wat ze willen. Ik vertel een ander ook niet wat ze moeten eten drinken kopen.

Tien jaar geleden ging het net zo.