Zure reacties bij 'Exterieur en Hengstenkeuze'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 22:48

Nou vindt dat soort topics wel heel zuur . Want er had ook netjes een niet dekken advies gegeven kunnen worden . Ipv geen predikaten dus niet fokken .
Als iedereen nu alleen met kwpn ers met predikaten gaat fokken . Gaat paarden land wel naar de kloten .
Want zeg nou zelf hoeveel top ruiters telt ons land toz van de recreatie ruitrs of de ruiters die niet de ring in gaan maar wel heel goed bezig zijn met hun paarden .
En daar zijn de hete sensible paarden die menigeen op bokt zou willen fokken nu niet direct geschikt voor . Dan kun je beter fokken met een gezonde merrie en een gezonde passende hengst en dat er een leuk gebruikspaard uit komt . Als weer een veel te wakker dier, die mogelijk iemand het plezier in net rijden ontneemt omdat de cappaciteiten van dat Mega goed gefokte paard hoger zijn als de ruiter aan kan . En niet iedereen heeft tijd en zin en geld om elke dag te trainen en elke week of elke 2 weken lessen te nemen .
Dus een goed doordachte papier loze hoeft helemaal niet slecht te zijn .
Maar goed ik denk ook dat de bokkers die zo hoog van de toren blazen met predikaten ed misschien zelf eens wat merrie,s gust moeten laten want die mogen wel een aantal veukens per jaar fokken en daar zitten ook echt wel minder goede veulens tussen .

EDit , voor degene die een opmerking maakte over mijn leestekens en spaties. Ik let erop maar tablet vindt dat hij zelf ook mag denken ...

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 23:04

Zinzi_jewel schreef:
Want er had ook netjes een niet dekken advies gegeven kunnen worden . Ipv geen predikaten dus niet fokken .

Zinzi, wat is er zuur aan deze opmerking?
Er staat geen fout of beledigend woord in.
Het staat er alleen heel zakelijk.

Waarom zouden er uit KWPN'ers met predicaten geen goede recreatieve paarden kunnen komen?
Waarom zijn paarden met predicaten per definitie heet en sensibel?
Waarom zijn Paarden met predicaten geen goede gebruikspaarden?

Wat mij betreft is bovenstaande allemaal onzin. Ik ken een hele boel KWPN'ers die door voor recreatieve doeleinden worden gebruikt.
Lang niet alle KWPN-hengsten fokken alleen maar hete bloedkikkers.

De predicaten zeggen wat over de kwaliteiten van de betreffende merrie, haar voorouders en soms ook nakomelingen. Dat maakt de voorspelbaarheid van de nakomelingen veel groter. Meer predicaten geven dus aan dat er een grotere kans is dat die merrie een goed veulen fokt. Daar gaat het tenslotte om.
En een goed veulen hoeft niet perse en bloedkikker die in de sport komt te zijn. Die kan ook bij een recreatieruiter komen.

Je hebt met papier en predicaten gewoon meer informatie over de merrie en daarmee is de voorspelbaarheid groter. Dat wil niet zeggen dat er een kans van 100% is op een goed veulen. Dat krijg je nooit.
Maar de kans is groter dan bij een merrie waar je niks van weet kwa gezondheid, afstamming, voorouders en vererving.
Het gebrek aan informatie (zeker bij een papierloze merrie) maakt al dat de keuze minder doordacht is. Informatie die er niet is, kun je namelijk niet overdenken.

Daarmee zeg ik niet dat elke kruising slecht is.
Ik leg alleen uit waarom fokken met dieren met papier en predicaten mijn voorkeur zou hebben.

Als je goed op het forum leest, dan lees je ook daar er verschillende fokkers zijn die merrie's gust laten.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 23:14

Wat ik bedoel te zeggen is dat de huidige KWPN fokkerij echt op het sport paard gericht is en dat dat vaak erg hete paarden zijn . Te veel paard voor de gemiddelde ruiter . Wordt zowel ruiter als paard niet gelukkig van . En ik zeg niet dat paarden met predikaten niet goed zijn . Ik bedoel te zeggen dat enkel stamboek paarden ook goed zijn . Anders waren ze geen stamboek .
En ik vindt persoonlijk de 1e opmerking in dag betreffende topic erg hard .
Komt er op neer dat een stamboek merrie zonder predikaat geen veulen moet krijgen.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 23:17

Electra63 schreef:
Een Shetlander met een KWPN-er kruisen? Of minder extreem een Welsh C met een Groninger?

In het Halflingertopic heeft een kruising Haflinger (welliswaar geen Welsh-C) x Groninger de punten voor het Z binnen!

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 23:19

fokfanaat schreef:
Een kreupel dier heeft pijn, waarom wil je die een dracht aandoen, wat het alleen maar zwaarder zal belasten.

Ik zie dat jij een fokmerrie met een blessure te koop aanbied op de bokt markt??

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 23:20

Paard is klinisch helemaal goed, ook bij dracht.

Ik zou Nooit met een kreupel paard fokken, sterker nog als er geen goede prognose is neem ik er afscheid van, ga geen dier met pijn laten staan.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 23:23

MariekeA schreef:
Sammyoo, zulke foto's plaatsen heeft geen enkele zin. Uitzonderingen zijn er altijd.

Is geen uitzondering hoor, maar het resultaat van een weloverwogen kruising :D En ik laat natuurlijk geen kans onbenut om een foto van onze Peppi te plaatsen.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 23:25

Electra63 schreef:
Misschien kunnen we het uit de paardenwereld halen om te vergelijken?
TS (en andere voorstanders) vinden jullie het wel OK als mensen thuis een leuk nestje puppy's fokken? Met bijv. een teef met HD, ED, Wobbler of andere erfelijke aandoening?

Ik snap de relevantie van je vraag niet? Heb je mijn openingspost wel goed gelezen :?

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 23:38

Zinzi_jewel schreef:
Wat ik bedoel te zeggen is dat de huidige KWPN fokkerij echt op het sport paard gericht is en dat dat vaak erg hete paarden zijn . Te veel paard voor de gemiddelde ruiter . Wordt zowel ruiter als paard niet gelukkig van . En ik zeg niet dat paarden met predikaten niet goed zijn . Ik bedoel te zeggen dat enkel stamboek paarden ook goed zijn . Anders waren ze geen stamboek .
En ik vindt persoonlijk de 1e opmerking in dag betreffende topic erg hard .
Komt er op neer dat een stamboek merrie zonder predikaat geen veulen moet krijgen.

Daarom heeft het KWPN ook een Gelderse fokrichting.
Daar komt bij dat ik denk dat het grootste % van de KWPN paarden nooit tot de (sub) topsport komt.
Karakter is zeker belangrijk in de fokkerij, maar om nou te zeggen dat KWPN Rijpaarden te heet zijn voor de gemiddelde ruiter, dat gaat wel ver.
(Voor een percentage geldt dat wellicht, maar nog lang niet voor allemaal)
En anders gaat de kwaliteit van de gemiddelde ruiter wel hard achter uit.

Ik zeg nergens dat een stamboek merrie niet goed is, maaaaaar:
een merrie met meer predicaten, heeft meer informatie etc etc. Zie vorige post.
Bovendien zeggen bepaalde predicaten specifiek iets over de fokkerijprestaties van de stam.
Lijkt me logisch dat zo'n dier de voorkeur krijgt.

In een tijd waarin meer aanbod is dan vraag, zou ik dus geen genoegen nemen met een stamboek merrie.
Ik zou mijn veulen willen onderscheiden door ouders met predicaten, zodat de kans op een goed recreatie en sport-paard groter is.

Dat iemand anders een stamboekmerrie wel goed genoeg vindt, wil nog niet zeggen dat de rest dat ook moet vinden. Dat mag gezegd worden naar mijn mening.

Sammyoo, als we allemaal overal onze eigen paarden gaan plaatsen, worden topics onoverzichtelijk lang, aangezien we allemaal trots zijn op onze eigen dieren. Verder ken ik jou paarden niet, dus wat al dan niet overwogen is, weet ik niet.

Zinzi_jewel

Re: Zure reacties bij 'Exterieur en Hengstenkeuze'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 23:41

Ik weet dat KWPN Gelderse heeft . Heb zelf een Gelderse merrie met een mix veulen nou ja 2, 5 jaar is dat portret al weer .
Gelderse zijn over het algemeen braaf .

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 23:47

Sammyoo schreef:
Electra63 schreef:
Misschien kunnen we het uit de paardenwereld halen om te vergelijken?
TS (en andere voorstanders) vinden jullie het wel OK als mensen thuis een leuk nestje puppy's fokken? Met bijv. een teef met HD, ED, Wobbler of andere erfelijke aandoening?

Ik snap de relevantie van je vraag niet? Heb je mijn openingspost wel goed gelezen :?

Ach, ik snapte de relevantie van het plaatsen van een foto van jouw veulen ook niet helemaal.
Een aantal van jullie vindt sommige reacties zuur in bepaalde topics, maar eerlijk gezegd vind ik sommige reacties hier van jullie ook zuur en negatief. Misschien moeten sommigen eens de hand in eigen boezem steken.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 23:50

Sammyoo schreef:
Electra63 schreef:
Een Shetlander met een KWPN-er kruisen? Of minder extreem een Welsh C met een Groninger?

In het Halflingertopic heeft een kruising Haflinger (welliswaar geen Welsh-C) x Groninger de punten voor het Z binnen!

Ja, en? Z is basis. Niets mis mee, maar het fokproduct had ook een vreselijke miskleun kunnen zijn. Het lijkt mij niet wenselijk. Dat mag, neem ik aan?

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 23:55

Marieke (en Electra), ik plaatste de foto naar aanleiding van een opmerking (van jou?) over kruisingen!
En zelf heb ik liever een zelfgefokt veulen dan het risico te lopen de ellende van een ander te kopen.

Electra, ieder fokprodukt kan een vreselijke miskleun zijn. Z is inderdaad basis, en het ligt vooral aan de rijvaardigheid van de ruiter of dat wordt gehaald. In het begin van dit topic was iemand dat echter niet met mij eens!

Geheel offtopic, maar ik heb pas een interessant artikel gelezen (in de Hoefslag of was het een nieuwsbericht op Bokt?) over de overwaardering van merrielijnen. Predikaten generaties terug zijn slechts beperkt van invloed op het fokprodukt (1/8, 1/16 etc). Een controversieel maar erg interessant betoog.

Willemke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 00:03

Predikaten zeggen niet alles maar je kunt ook kijken naar "sport" in de moederlijn. Als je niet uit kijkt loop je het risico "ellende" van een ander te kopen, maar je loopt net zo goed het risico om zelf "ellende" te fokken.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 00:08

Sammyoo schreef:
Marieke (en Electra), ik plaatste de foto naar aanleiding van een opmerking (van jou?) over kruisingen!
En zelf heb ik liever een zelfgefokt veulen dan het risico te lopen de ellende van een ander te kopen.

Electra, ieder fokprodukt kan een vreselijke miskleun zijn. Z is inderdaad basis, en het ligt vooral aan de rijvaardigheid van de ruiter of dat wordt gehaald. In het begin van dit topic was iemand dat echter niet met mij eens!

Geheel offtopic, maar ik heb pas een interessant artikel gelezen (in de Hoefslag of was het een nieuwsbericht op Bokt?) over de overwaardering van merrielijnen. Predikaten generaties terug zijn slechts beperkt van invloed op het fokprodukt (1/8, 1/16 etc). Een controversieel maar erg interessant betoog.

De kans op een miskleun is groter als je met ongezonde paarden fokt of met rassen die ver uit elkaar liggen. Daarom ook mijn vergelijking van fokken met honden.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-12 00:15

Willemke, dan kies ik voor de ellende van mijn eigen keuzes......
Ben er zelf in ieder geval vanaf het begin bij geweest, keuze van ouderdieren, drachtigheidsbegeleiding, wijze van opfok, voeding, hoefsmid etc.

Electra, je hebt het steeds over ongezonde paarden, maar daar heb ik dit topic niet voor geopend. Dat is slechts een argument van de voorstanders van het 'zuur' reageren op topics in EHK. Je zal mij niet horen zeggen dat je moet fokken met ongezonde paarden. En als de merrie iets zou mankeren, dan is de dierenarts degene die hierover kan adviseren, niet Bokt.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 00:25

Sammyoo schreef:
Willemke, dan kies ik voor de ellende van mijn eigen keuzes......
Ben er zelf in ieder geval vanaf het begin bij geweest, keuze van ouderdieren, drachtigheidsbegeleiding, wijze van opfok, voeding, hoefsmid etc.

Electra, je hebt het steeds over ongezonde paarden, maar daar heb ik dit topic niet voor geopend. Dat is slechts een argument van de voorstanders van het 'zuur' reageren op topics in EHK. Je zal mij niet horen zeggen dat je moet fokken met ongezonde paarden. En als de merrie iets zou mankeren, dan is de dierenarts degene die hierover kan adviseren, niet Bokt.

Waarvoor open jij een topic op een discussieforum als je alleen maar je gelijk wil horen?

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-12 00:28

Hu? Sorry, maar ik heb nog geen overtuigende argumenten gelezen waardoor ik mijn mening heb herzien.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 00:30

Die persoon aan t begin van t topic was ik en ik sta npg steeds achter die opmerking. Snap alleen niet way je nu precies wil. Als t volgens jou aan de ruiter ligt, koomt het dus niet door de kunde van t paard en is de betreffende kruising niet bijzonderder of beterder dan een ander paard.

Willemke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 00:31

Dat vraag ik me ook af, Electra63. En er vanaf het begin altijd bij zijn, keuze van ouderdieren (niet mijn keuze in dit geval) en verder de hele hola, het zegt me allemaal niet zoveel eerlijk gezegd.
Die vergelijking met fokken met honden snap ik best!

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-12 00:43

Willemke, de wijze van opfokken is heel erg belangrijk voor het gezond opgroeien van een veulen. De hele winter uitsluitend in een groepstal staan is bijvoorbeeld nadelig voor de ontwikkeling van pezen en kraakbeen. Slecht of onvoldoende bekappen van de veulenhoefjes kan gevolgen hebben op latere leeftijd. Een veulen kan een trauma hebben opgelopen waardoor het op latere leeftijd artrose ontwikkeld etc etc. Als je een paard koopt, weet je hier niets met zekerheid over, bij eigen fok wel.

Sammie, voor die opmerking mbt tot het Z moet je even de discussie tussen Electra en mij doorlezen. Dan wordt de context duidelijk!

Willemke, fijn dat jij die opmerking over die ongezonde honden wel begrijpt. Ik schrijf nergens dat ik vind dat er met ongezonde dieren gefokt moet worden, dus misschien kan jij mij het verband uitleggen.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 02:02

NatasjavE schreef:
Zoals Marieke al zegt is ongelijke voeten weldegelijk een probleem.
Ik heb een merrie gehad die ongelijke voeten had. Ze had geen hoefkatrol onsteking. Echt een 0 voor de straalbeentjes zelfs op 11 jarige leeftijd, op 11 jarige leeftijd nog geen spoor van slijtage op de kogels en dergelijke.. Toch regelmatig vage kreupelheid. Van binnen en vanbuiten onderzocht waar dat aan lag en conclusie was overbelasting van de weke delen rondom de hoefkatrol vanwege de ongelijke voeten.

Dat ben ik wel met je eens hoor. Ik zou ook niet zo blij zijn met ongelijke voeten.
En heb er zelf ook al hengsten voor laten staan. Als je dan toch kan kiezen... :+
Maar het lijkt mij dat de TS dit eerder vermeldde als extra info. Dat de hengst zeker goed op de voeten moet staan?
Want op zich is zoiets niet meer dan een bemerking.
Maar verder is die merrie toch een gewoon paard. En zijn die reacties toch overdreven hard?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 03:30

Als een van de ouders ongelijke voeten heeft en de ander niet(de hengst) heb je nog steeds een te grote kans op ongelijke voeten.
Ik heb een veulen gefokt uit de door mij gefokte merrie. 14 jaar geleden wist ik niet dat ongelijke voeten erfelijk is.
Het veulen had ongelijke voeten ondanks dat ik er bovenop zat met de smid, het naar een goede veulenopfok is geweest met goede voeding en goede beweging.
Ik vind het jammer dat toen niemand gezegt heeft...meiske, niet doen, niet fokken met deze merrie.

Er zijn nu eenmaal aandoeningen die een hengst niet even wegpoetst.
Zeker niet iets wat een meervoudige oorzaak heeft.
Ongelijkevoeten kunnen veroorzaakt worden door (oa want er zijn dus meer mogelijke oorzaken) door de combi lange benen/ korte hals.
De merrie had dat heel erg en haar kind in hoge mate. De hengst had wel gezorgt voor een wat betere hals maar ja, het verschil was te groot om te overbruggen.

De merrie die ik nu heb heeft goede voeten en een lange hals tov haar been lengte en kan dus op de goede manier grazen. Dat hoeft de hengst alvast niet meer te verbeteren, alleen maar vast te houden.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 09:42

Je kan wel zeggen dat je voor eigen gebruik fokt, maar de kans dat het veulentje ooit verkocht wordt is wel groot. We leven op dit moment namelijk in een tijd van crisis, waar je baan behouden nog moeilijker wordt dan er een krijgen, en je weet nooit wat er kan gebeuren. Dus als jij zonodig je shet op je ford wilt zetten, prima, maar hou er rekening mee dat je fokproduct ooit misschien wel weg gaat, en dan heeft zo'n kruising, of in een ander geval een papierloos veulen met wellicht minder kwaliteit wel minder kans.

Daarnaast nee, ik ben geen dierenarts, wel bijna assistent, paardenhouderij opleiding achter de rug, en aantal fokkers in de familie. Voor degene die het vroeg.

Ik zou nooit met een merrie die KS en spondylose heeft fokken, omdat je merrie misschien nu geen last heeft ervan, maar het wel kan krijgen, zeker als ze kilo's aan komt naarmate de dracht zich vordert. Als dat mijn merrie was, en ik moest en zou er mee fokken, dan zou ik zeker een second opinion aanvragen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 09:56

Wat maakt het topic zuur? De ene zin "met die merrie zou ik niet fokken" of de talloze reacties die er op volgen "jeetje, weer zo een antwoord" en "ik had het wel verwacht hoor".
Het is de toon die de muziek maakt en in een topic is het zelden 1 persoon die de muziek componeert.
Wat als we bovenste zin gewoon beschouwen als een mening en die dus ofwel links laten liggen ofwel rustig om meer argumentatie vragen? Hoe zouden de topics er dan uitzien?