Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Zinzi_jewel schreef:Want er had ook netjes een niet dekken advies gegeven kunnen worden . Ipv geen predikaten dus niet fokken .
Electra63 schreef:Misschien kunnen we het uit de paardenwereld halen om te vergelijken?
TS (en andere voorstanders) vinden jullie het wel OK als mensen thuis een leuk nestje puppy's fokken? Met bijv. een teef met HD, ED, Wobbler of andere erfelijke aandoening?
Zinzi_jewel schreef:Wat ik bedoel te zeggen is dat de huidige KWPN fokkerij echt op het sport paard gericht is en dat dat vaak erg hete paarden zijn . Te veel paard voor de gemiddelde ruiter . Wordt zowel ruiter als paard niet gelukkig van . En ik zeg niet dat paarden met predikaten niet goed zijn . Ik bedoel te zeggen dat enkel stamboek paarden ook goed zijn . Anders waren ze geen stamboek .
En ik vindt persoonlijk de 1e opmerking in dag betreffende topic erg hard .
Komt er op neer dat een stamboek merrie zonder predikaat geen veulen moet krijgen.
Sammyoo schreef:Electra63 schreef:Misschien kunnen we het uit de paardenwereld halen om te vergelijken?
TS (en andere voorstanders) vinden jullie het wel OK als mensen thuis een leuk nestje puppy's fokken? Met bijv. een teef met HD, ED, Wobbler of andere erfelijke aandoening?
Ik snap de relevantie van je vraag niet? Heb je mijn openingspost wel goed gelezen
Sammyoo schreef:Electra63 schreef:Een Shetlander met een KWPN-er kruisen? Of minder extreem een Welsh C met een Groninger?
In het Halflingertopic heeft een kruising Haflinger (welliswaar geen Welsh-C) x Groninger de punten voor het Z binnen!
Sammyoo schreef:Marieke (en Electra), ik plaatste de foto naar aanleiding van een opmerking (van jou?) over kruisingen!
En zelf heb ik liever een zelfgefokt veulen dan het risico te lopen de ellende van een ander te kopen.
Electra, ieder fokprodukt kan een vreselijke miskleun zijn. Z is inderdaad basis, en het ligt vooral aan de rijvaardigheid van de ruiter of dat wordt gehaald. In het begin van dit topic was iemand dat echter niet met mij eens!
Geheel offtopic, maar ik heb pas een interessant artikel gelezen (in de Hoefslag of was het een nieuwsbericht op Bokt?) over de overwaardering van merrielijnen. Predikaten generaties terug zijn slechts beperkt van invloed op het fokprodukt (1/8, 1/16 etc). Een controversieel maar erg interessant betoog.
Sammyoo schreef:Willemke, dan kies ik voor de ellende van mijn eigen keuzes......
Ben er zelf in ieder geval vanaf het begin bij geweest, keuze van ouderdieren, drachtigheidsbegeleiding, wijze van opfok, voeding, hoefsmid etc.
Electra, je hebt het steeds over ongezonde paarden, maar daar heb ik dit topic niet voor geopend. Dat is slechts een argument van de voorstanders van het 'zuur' reageren op topics in EHK. Je zal mij niet horen zeggen dat je moet fokken met ongezonde paarden. En als de merrie iets zou mankeren, dan is de dierenarts degene die hierover kan adviseren, niet Bokt.
NatasjavE schreef:Zoals Marieke al zegt is ongelijke voeten weldegelijk een probleem.
Ik heb een merrie gehad die ongelijke voeten had. Ze had geen hoefkatrol onsteking. Echt een 0 voor de straalbeentjes zelfs op 11 jarige leeftijd, op 11 jarige leeftijd nog geen spoor van slijtage op de kogels en dergelijke.. Toch regelmatig vage kreupelheid. Van binnen en vanbuiten onderzocht waar dat aan lag en conclusie was overbelasting van de weke delen rondom de hoefkatrol vanwege de ongelijke voeten.