Berichten/account op verzoek verwijderen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 22:19

Nemurin schreef:
Wat mij zo opvalt aan Bokt is dat iedereen zo ontzettend snel op de teentjes getrapt is en daardoor ook ontzettend snel persoonlijk wordt. Dan gaat er gelijk met vingertjes gewezen worden en als de mods jou niet meteen gelijk geven, dan zijn ze hypocriet en vervelend.

Ik zit hier nu misschien anderhalf jaar echt actief op de forums en ik heb het eigenlijk nog nooit anders gezien dan dat er gezeurd wordt "Die doet stom, die doet stom, en die ook, en die is het ook niet met mij eens". Eerlijk gezegd vind ik het knap dat iemand hier nog moderator durft te zijn want het lijkt me niet prettig constant de mediator te moeten zijn in al die relletjes. Horen jullie jezelf niet? Vinden jullie nou echt allemaal dat jullie volwassen reageren door meteen overal zo kwaad om te worden?

Hierbij verdedig ik de mods ook niet per se. Dat zijn ook mensen en dus net zo goed onderhevig aan dit soort onzin. Ik ken ontzettend lieve, goede mods en ik ken mensen die misschien iets te snel toegeven aan groepsdruk. Dat geldt zowel voor de "gewone" Bokkers als voor de mods. Er wordt hier constant gedaan alsof het een of andere samenzwering tegen bepaalde mensen of voor bepaalde mensen is, maar jullie vergeten dat er misschien regels zijn die niet bekend zijn en dat de mods misschien ook angstig worden van al dat gerel hier. Zou jij dan nog lol in je moderatorschap hebben? Ik niet!

Ik vind het eerlijk gezegd knap dat er nog mensen buiten hun eigen huiskamertopic durven te komen, aangezien Bokt op het moment beheerst wordt door dit soort rellen. Er kan gewoon niets gepost worden zonder dat er weer eentje het persoonlijk opvat of naar gaat zitten doen tegen een ander. De gewone Bokker kan eigenlijk z'n kont niet keren of er zit weer ergens een slotje op. Dat vind ik zonde, en dat vind ik jammer.

Waar het hier (en op de meeste andere fora) om gaat is dat iedereen in zijn EIGEN frame of mind iets leest of bedenkt. En dat niemand zijn frame of mind hetzelfde is. En dat dit op Bokt overduidelijk vergeten wordt, want iedereen heeft zich maar naar de gemiddelde Bokker zijn eigen mening te voegen. Ook in de rest van de wereld, maar daar praten we nu even niet over. :+

Als iedereen gewoon zijn mening goed zou onderbouwen en duidelijk zou aangeven dat dit een mening is, en dit soort dingen ook gewoon van elkaar gerespecteerd zou worden, zouden er geen "beerputten" en dergelijke samenzweringstheoriën ("de mods hebben het op ons voorzien!" "de mods beschermen een bepaalde persoon!" bewijs dat eens?) bestaan.

Wat mods betreft, ik begrijp dat jullie je wel in een hoek gedreven moeten voelen door al die vijandigheid. Ik zou er niet erg gelukkig van worden op die manier al dat werk te moeten uitvoeren. Maar blijf alsjeblieft gewoon bij de regels/je standpunt... De slotjes vliegen er tegenwoordig wel heel hard op. Is daar niet iets aan te doen? Spoedoverleg? Want op deze manier staan jullie wel toe dat relschoppers de lol voor andere mensen die gewoon een topic proberen te hebben verpesten.

Verder vind ik het jammer dat er altijd bepaalde mensen zijn die heel naar en persoonlijk gaan reageren, en dan vooral heel defensief en gemeen gaan praten als ze daarop gewezen worden. Van die mensen die altijd de fouten in een ander HEEL GOED aan weten te wijzen. Kijk eens naar jezelf. Ik weet dat het eng is, maar doe het toch maar een keer. Kun je daarna zeggen dat je dapper bent, en dat jou niets meer te verwijten valt. Want dan heb je gekeken en het bewijs (of niet) gevonden dat jij geen gemene relschopper bent. Kun je dat eerlijk van jezelf zeggen?

Ja dat kan ik, de vraag is, word er hier eerlijk gemodereerd. Kan daar ook eerlijk op geantwoord worden?

Nummus

Re: Berichten/account op verzoek verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 22:21

Ceriadwen: dat kan ik niet zeggen. En dat kun jij ook niet. Zoiets zouden we alleen kunnen zeggen als er compleet open en bloot gemodereerd zou worden voor een tijdje.

Persoonlijk zou ik daar als mod op dit moment niet voor kiezen, want het maakt niet meer uit wat je doet, je wordt toch wel aangevallen op alles door heel Bokt.

Even on topic trouwens: een "gast" optie vind ik een beetje ja... raar... onnodig, maar als idioot oude posts op een soort mesthoop belanden klinkt wel als een goed idee, Heino. Weet niet hoe goed dat uit te voeren is verder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 22:22

Bokt speelt voor GOD maar dat doen ze toch al tijden?

Wat niet in hun straatje past kan moeiteloos worden verwijderd, vraagt een member erom dan moet het van voor tot achter besproken worden en dan nog eens overnieuw.......

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 22:22

Nemurin, ik zit al een tijdje op bokt, krijg vaak weinig mee van rellen ed. en daar houd ik me verder ook helemaal niet mee bezig. Maar toch merk ik de laatste tijd (de tijd dat jij actief bent ;) ) dat er een hele hoop veranderd is, en niet positief... dingen die er misschien eerst ook al waren, maar die nu écht steeds meer naar boven komen. Als "gewone" bokker kun je er niet meer omheen. ;)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 22:23

Nou precies, Fiffill, ik ben niet heel actief op bv. dit soort topics. Ik zit eigenlijk vaak op LZP, twee huiskamertopics en verder struin ik de fotoforums af.

Maar zelfs ik kan er gewoon niet meer omheen.
Overigens is de sfeer op meeste bovengenoemde onderdelen van Bokt ook al aangetast.
Laatst bijgewerkt door Nummus op 15-12-10 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 22:24

Ik weet dat ik over kan komen als eenhysterische gek. En da's prima. Dan weten zein ieder geval wat ze aan me hebben want ik pletter alles wat ik vind, voel en niet leuk vind er uit.
Schaam me nergens om, en verstop me ook niet. Zou fijn zijn als dat hier ook zo zou zijn. Dat topics bleven staan en dat er geen bescherming geld voor de uitgesproken dingen. Dan moet je maar nadenken voor je wat post. Want het achterhaald je toch wel.

Maar delen gummen vind ik zo zwak....

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 22:25

Ceriadwen, vind jij het dan kunnen dat iedereen zo maar kan posten wat ze willen? Denk liever even na over wat voor soort dingen er tegenwoordig gezegd worden in sommige topics, en vraag je dan af of dat wel eerlijk is tegenover de ontvangende bokker.

Blindelings gummen vind ik ook niks, maar ik weet zo gauw ook niet een andere oplossing (al is het dan heel ergerlijk). Niet zolang iedereen maar als kleine kinderen op elkaar blijft reageren en haatzaaien.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 22:28

Ja ik vind dat iemand moet kunnen posten wat ze ervaren. Als blijkbaar iemand weg komt met bepaalde zaken, moet een ander kunnenzeggen, hier ben ikhet niet mee eens.
En dat dat ongenuanceerd er uit komt, tsja, daar is het zelf naar gemaakt. Het is tot vervelens toe gevraagd en gevraagd... Het knalt er een keertje uit.

Niet goedschiks dan maar kwaadschiks..

Gewoon een voorbeeldje.. als jij , iedere dag in je rug word geprikt met een vinger.. keer op keer, dag na dag.. en je vraagt vriendelijk of dat kan stoppen. Toch gaat het door, hoe lang duurt het voor jij je omdraait en een grote mond op zet? Of sterker nog, iemand eenheis verkoopt?

Als je geen heis wil krijgen, moet je ook niet prikken.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 22:30

Ik denk dat het nu een beetje een "de maat is vol"-kwestie is geworden. Dingen blijven maar verdwijnen, mensen worden monddood gemaakt en half bokt snapt nu eigenlijk nog steeds niet wat er écht aan de hand is en nog steeds wordt er vaag over gedaan... Persoonlijke verwijten ed. ben ik ook nooit zo van, maar ik kan het me heel goed voorstellen dat iemand het echt gewoon een keer zat is.

t1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 22:30

Goed dat onze mod weer eens wat nutteloze berichten heeft verwijderd.

Valt me op dat het hier soms als een stel kleine kinderen aan toe gaat waarin de discussies altijd weer een persoonlijk tintje krijgen doordat persoon A het niet eens is met persoon B en vervolgens de discussie weer geheel op de man af gaat.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 22:35

Ceriadwen schreef:
Ja ik vind dat iemand moet kunnen posten wat ze ervaren. Als blijkbaar iemand weg komt met bepaalde zaken, moet een ander kunnenzeggen, hier ben ikhet niet mee eens.
En dat dat ongenuanceerd er uit komt, tsja, daar is het zelf naar gemaakt. Het is tot vervelens toe gevraagd en gevraagd... Het knalt er een keertje uit.

Gewoon een voorbeeldje.. als jij , iedere dag in je rug word geprikt met een vinger.. keer op keer, dag na dag.. en je vraagt vriendelijk of dat kan stoppen. Toch gaat het door, hoe lang duurt het voor jij je omdraait en een grote mond op zet? Of sterker nog, iemand eenheis verkoopt?

Ben ik het helemaal mee eens, echt waar. Ik zou zo iemand meteen een mep verkopen als ze niet naar m'n vriendelijke verzoek luisteren. Maar dan op de manier waarop je bv. een hond of een paard corrigeert. Je mept ze één keer om ze te laten zien dat je dit niet prettig vindt en omdat je al hebt gewaarschuwd. Je gaat niet een uur tegen ze staan schreeuwen, nare opmerkingen en steken onder water geven, je laat de woede varen zodra het probleem is opgelost. Het liefst gooi je niet eens je woede erin, want woede is giftiger dan je denkt.

Al dat vasthouden van wrok en proberen eruit te wringen wat er te wringen valt ("ik ZAL mijn gelijk krijgen!") dat hier op Bokt momenteel gaande is, nee, daar kan ik het nu eenmaal niet mee eens zijn. Dat wilde ik dus maar een keer gezegd hebben.

En in die zin ben ik het ook heel erg met t1000 eens.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 22:37

Ben ik het ook mee eens Nemurin, maar ik denk toch dat een groot deel van het probleem het gummen is... want als iemand die ene mep verkoopt en die wordt meteen weer ongedaan gemaakt alsof hij er nooit geweest is, is de situatie nog niet opgelost en gaat iedereen weer op dezelfde manier verder tot het hele gedoe weer van voren af aan begint. Want het hele probleem is niet opgelost.
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 15-12-10 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt

PieterBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 22:37

vonneke schreef:

Wat niet in hun straatje past kan moeiteloos worden verwijderd, vraagt een member erom dan moet het van voor tot achter besproken worden en dan nog eens overnieuw.......

Dit was al zo toen bokt nog een boktje was :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 22:38

Mytens schreef:
[naam] schreef:

Klopt, maar ik vind dat het van kwaad tot erger wordt.

Beperk me tot enkele topics en verder houd ik het voor gezien :)

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 22:39

t1000 schreef:

Valt me op dat het hier soms als een stel kleine kinderen aan toe gaat waarin de discussies altijd weer een persoonlijk tintje krijgen doordat persoon A het niet eens is met persoon B en vervolgens de discussie weer geheel op de man af gaat.

Maar waarom zou dat niet mogen? Wat is er mis mee dat mensen persoonlijk worden? Dat hoeft niet altijd een extreem moddergevecht te zijn. Een pittige discussie waarbij men persoonlijk wordt moet in mijn ogen best mogelijk zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 22:41

t1000 schreef:

Sa???

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 22:41

Nemurin schreef:
Ceriadwen schreef:

Ben ik het helemaal mee eens, echt waar. Ik zou zo iemand meteen een mep verkopen als ze niet naar m'n vriendelijke verzoek luisteren. Maar dan op de manier waarop je bv. een hond of een paard corrigeert. Je mept ze één keer om ze te laten zien dat je dit niet prettig vindt en omdat je al hebt gewaarschuwd. Je gaat niet een uur tegen ze staan schreeuwen, nare opmerkingen en steken onder water geven, je laat de woede varen zodra het probleem is opgelost. Het liefst gooi je niet eens je woede erin, want woede is giftiger dan je denkt.

Al dat vasthouden van wrok en proberen eruit te wringen wat er te wringen valt ("ik ZAL mijn gelijk krijgen!") dat hier op Bokt momenteel gaande is, nee, daar kan ik het nu eenmaal niet mee eens zijn. Dat wilde ik dus maar een keer gezegd hebben.

En in die zin ben ik het ook heel erg met t1000 eens.

Het probleem is alleen, dat we een mep hebben uitgedeeld, die vervolgens werd weggegumd. Tsja.. daar sta je dan.. Dus dan word er op een gegeven moment heel erg vaak geslagen.. wie niet luisteren wil moet maar voelen. Zij blijven prikken, je krijgt geen kans iets rustig en volwassen uit te praten, want het word heel kinderachtig weggegumd.

Ik kreeg als kind geen waarschuwing, mijn moeder lelde gewoon er op los. Mijn kinderen kregen de optie, of we doen leuk, of je krijgt een uurtje trap zitten. Wat jij wil.

Er is vaak genoeg onvrede geuit.. dan gaat bokt ook maar s bankzitten hoor.. de pijnbank in dit geval.

Wie niet luisteren wil moet maar voelen.

En gericht op de man af.. tsja.. ook dat is een kwestie van wie zijn billen brand, moet op de blaren zitten. Ik heb ookw el s iets gehad dat ike r uit flapte.. waarvan ik naderhand dacht van goh Es, niet zo handig.. maar ik ben dan geen schijterd die gaat janken om het weg te laten halen. had ik mijn mond maar moetenhouden.

Zeker als iets zogenaamd bedoeld is om een discussie uit te lokken.. is het heeeeeeeeeel laf om het weg te laten halen.

Voor de MODS... ik heb GEEN namen genoemd... tis geen REL... het is een situatie schets. Als er associaties worden gemaakt naar bepaalde mensen.. dan is dat NIET mijn schuld, als je er bepaalde namen bij kan bedenken.. dan zeg ik alleen maar, waar rook is is vuur.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 22:48

ik zal ff een ontopic reactie plaatsen. wie weet blijft het dan nog even open :+

ik ga voor deze
Heino schreef:
- Bij berichten ouder dan 2 jaar automatisch de username in 'gast' veranderen

betere optie vind ik om alle berichten die niet informatief zijn gewoon na een bepaalde tijd te verwijderen.
dus foto topic's, het leven zonder paarden, huiskamer enz enz

informatieve topics kun je dan gewoon in je archief houden.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 22:49

Om even op de geschetste situatie en het betreffende topic in te gaan:
Katten die buiten lopen zijn een heel gevoelig onderwerp op Bokt. Dat is een vaststaand feit.

Wees eerlijk... Elke keer als er weer een topic komt moet er eigenlijk bij voorbaat al gewaarschuwd worden door de mods. En eerlijk is eerlijk, die topics lopen ook vaak uit de hand (naja, volgens de Bokt richtlijnen dan) in die zin, dat ze persoonlijk worden.

Hoe naïef is het dan om zulke uitspraken te doen, al was het om een discussie uit te lokken...
Dat riekt meer naar rellerij dan naar een constructieve discussie..... Naïef kun je het dus eigenlijk niet noemen.

Waar het veel bokkers om gaat: waarom is er geen OW/BAN uitgedeeld aan de persoon die deze uitspraken deed, terwijl hier god-weet-hoeveel accounts geband worden en OW's uitgedeeld worden voor "reltopics"?

PieterBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 22:54

vonneke schreef:
[***] schreef:

Klopt, maar ik vind dat het van kwaad tot erger wordt.

Beperk me tot enkele topics en verder houd ik het voor gezien :)

Precies, vroeger kon ik me er heel druk om maken nu beperk ik me, over het algemeen, tot 1 topic :D

t1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 22:54

Ja leuk verhaal allemaal, maar opvoeden doe je bepaalde mensen niet, en sommige kan je de mond gewoon niet snoeren. Accepteer dat en praat er om heen als het niet aan de discussie toe doet.

Discussie op de man af is helemaal niet verkeerd, maar als ik zie hoe het er ook hier in dit topic weer aan toe gaat kan ik niet anders zeggen dat hier ook weer zo'n lading hangt waarin iedereen elkaar zogenaamt weer even een lesje wil leren.

Als je de noodzaak ziet om als een bull terrier je overal in vast te bijten dan krijg je ook dit soort situaties. Leer gewoon eens over iets heen te lezen en niet overal stomweg op te reageren. Dit heeft niets meer met een goede discussie uit te staan, dit is meer elkaar aan de haren trekken, net zolang dat weer iemand uitbarst en we weer lekker verder kunnen gaan met stoken.

Actie = Reactie, begrijp dat nou eens, en als je je van te woren weet dat er al reactie op kan komen die je zelf niet eens wil horen, laat het dan AUB.

t1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 22:55

@ loulou, Liezel en Mytens, ben het met jullie eens

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 22:58

Fiffill schreef:
Ben ik het ook mee eens Nemurin, maar ik denk toch dat een groot deel van het probleem het gummen is... want als iemand die ene mep verkoopt en die wordt meteen weer ongedaan gemaakt alsof hij er nooit geweest is, is de situatie nog niet opgelost en gaat iedereen weer op dezelfde manier verder tot het hele gedoe weer van voren af aan begint. Want het hele probleem is niet opgelost.

Het probleem is dat die ene mep nooit verkocht wordt. Er wordt in woede of trots gereageerd en daarmee wordt nog meer woede en ego uitgelokt, etc. Daardoor ontstaan al die ruzies en de moderators weten duidelijk niet hoe ze hiermee om moeten gaan. Ze willen geen ellenlange ruzies waarin respectloos met elkaar omgegaan wordt. Hun manier van reageren is dan misschien niet prettig (gummen) maar vrij begrijpelijk vanuit hun (op dit moment) machteloosheid gezien.

De betrokken bokkers op hun beurt willen doorruziën omdat ze er hun ego in gegooid hebben. De ander MOET jouw gelijk in gaan zien of anders issie stom. Daarbij kunnen soms flink nare opmerkingen gemaakt worden die wel degelijk kwetsend kunnen zijn. Waarom wordt er anders altijd zo kwaad gereageerd hier? Als het zo'n persoon niets deed, zou die persoon niet zo reageren.

Dus ja, de enige manier om de ruzie te stoppen zoals het nu gaat is dat slotje (rotding), maar ik blijf erbij dat de echte oplossing zowel vanuit de bokkers als de moderators moet komen. Echter in plaats van elkaar tegemoet te komen, wordt er alleen maar een grotere kloof geschapen omdat de bokkers blijven rellen en de moderators blijven gummen.

Daarbij hoort ook het leren "naast je neerleggen", ben ik bang, en dat is voor sommige mensen wat moeilijk. Het is dus aan anderen om de sfeer zo goed mogelijk te bewaren, en persoonlijke/nare opmerkingen te negeren. Die dragen tenslotte nergens aan bij.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 23:00

Liezel1 schreef:
Om even op de geschetste situatie en het betreffende topic in te gaan:
Katten die buiten lopen zijn een heel gevoelig onderwerp op Bokt. Dat is een vaststaand feit.

Wees eerlijk... Elke keer als er weer een topic komt moet er eigenlijk bij voorbaat al gewaarschuwd worden door de mods. En eerlijk is eerlijk, die topics lopen ook vaak uit de hand (naja, volgens de Bokt richtlijnen dan) in die zin, dat ze persoonlijk worden.

Hoe naïef is het dan om zulke uitspraken te doen, al was het om een discussie uit te lokken...
Dat riekt meer naar rellerij dan naar een constructieve discussie..... Naïef kun je het dus eigenlijk niet noemen.

Waar het veel bokkers om gaat: waarom is er geen OW/BAN uitgedeeld aan de persoon die deze uitspraken deed, terwijl hier god-weet-hoeveel accounts geband worden en OW's uitgedeeld worden voor "reltopics"?

Ik denk niet dat het naïef is, het is ook niet bedoeld om te rellen. Er zijn veel mensen die hier behoorlijk van zijn geschrokken. En wat nog veel erger is is inderdaad dat de mensen die dat aan de kaak stellen gebanned worden, OW's krijgen, maar degene die het de wereld in heeft geholpen, die kan gaan en staan waar diegene wil.
En dat steekt bij heel veel mensen, want een voorkeursbehandeling is niet leuk, maar zo voelt dat wel. Dat er geen enkele mogelijkheid is tot normale discussies..dat is heel jammer. Als Bokt gewoon voor 1 keer de sluizen open zou gooien, dat iedereen stoom kan afblazen, moet je s opletten hoe rustig het daarna word. Mensen moeten het kwijt, het gebeurd nu al zolang, en zo systematisch dat iedereen elkaar aankijkt van wtf gebeurd hier.

Ik denk dat het zo vergroeid is dat er niet eens geizen word vanaf de beheer kant hoe erg het strookt tegen de realiteit in.

Het komt er op neer dat de meeste hier zolangzamerhand het gevoel hebben, dat er bepaalde mensen maar mogen roepen, en dus mogen prikken wanneer en hoe vaak ze willen, en dat er niet geslagen mag worden. Ik krijg geheid een OW, daar twijfel ik niet aan. Maar om daadwerkelijk de moeite te nemen om met me in gesprek te gaan, dat is wel heel moeilijk, dat kan ik je nu al vertellen. Die OW is straks in een zucht en een scheet uitgedeeld, dat kan dan waarschijnlijk wel snel. Tot op heden heb ik geen antwoord gekregen op een vraag aan Bart. Ik weet dat hij hem al zeker 10 keer heeft gelezen. hij kiest er systematisch voor om hem te negeren. Goed voorbeeld doet volgen? Beetje jammer want als HIJ wil dat het op Bokt leuk blijft gaan, zal hij toch echt ook eens uit zijn verstophoekje moeten komen en zal hij toch echt eens een keer in gesprek moeten gaan. Dus hoe moet ik het dan doen? Als zelfs het "grote rode voorbeeld" al schijt heeft aan de mensen. ( Bart zo komt dat wel op mij over, is dat niet zo dan heb ik graag dat je dit onderbouwt en ontkracht), wat verwachten ze dan van ons?

( geen namen genoemd behalve bart dus als er iemand geassocieerd word, wasn't me)
Laatst bijgewerkt door Ceriadwen op 15-12-10 23:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 23:02

Als de sluizen opengegooid gaan worden, waarschuwen jullie me dan even? Dan laat ik me voor die tijd even niet zien. :=

Trouwens Ceriadwen als je zo gebrand bent op het antwoord op de vraag die je Bart stelde, pb hem dan.
Laatst bijgewerkt door Nummus op 15-12-10 23:03, in het totaal 1 keer bewerkt