van ongedwongenheid naar formaliteit... "U" "Geachte" etc

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 23:11

Janine1990 schreef:
Ik spreek iedereen met je aan... Als ik iemand iets wil vragen in de stad, dan formuleer ik het gewoon anders... "Mag ik wel even iets vragen?" Maar ik gebruik nauwelijks u, en zeker niet op bokt. Zal waarschijnlijk ook nooit gaan doen. Meegaan met je tijd is belangrijk. Je getuigt niet meer van disrespect :)

In plaats van een rare zin te maken die onduidelijk is ( wat betekent "mag ik wel even iets vragen??") kan je toch veel simpeler zeggen "mevrouw mag ik U wat vragen"? Als je iemand aanspreekt dan is het wel respectvol om ook duidelijk aan die persoon te laten weten dat je hem of haar bedoelt en niet een beetje in de lucht zit te praten. Want zo begrijpt niemand meer wie of wat je bedoelt en maak je die ander ook onzeker.

Dit soort regels zijn er om respect te uiten maar ook omdat het gewoon makkelijk is. Etiquette is er niet om het je moeilijk te maken maar als hulpmiddel voor als je even niet weet wat te doen. Dan doe je het gewoon zoals het "hoort". Kan je nooit mis gaan.

Janine1990

Re: van ongedwongenheid naar formaliteit... "U" "Geachte" etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 23:16

Ik denk er op zo'n moment niet echt over na. Ik flap er dan zomaar wat uit, waarbij ik wel beleefd blijf. Mevrouw, zou ik wel even iets mogen vragen? Meneer, zou ik wel even iets mogen vragen? Ja, en daar zijn talloze variaties op ;)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 23:27

Oe, veel leeswerk :D

Professor schreef:
Het taal gebruik van de Nederlanders is naar mijn mening losgekoppeld van de taal waarvan het afstamt, en dat was het Oudnederlands en eigenlijk uit het Platduits of te wel oud Duits.
Daarom is de u vorm verdwenen, men tutoyeert wild vreemde.
Dat komt naar mijn mening omdat men de Engelse taal wil imiteren.
Daarom dat je en jij, daar doe ik niet aan mee, omdat ik zelf niet zo opgevoed ben, en leef in een land wat wel vrijer ermee omgaat als een paar jaar geleden, maar waar men het je nog altijd aanbiedt, en dat komt van de kant van de oudere.
Bovendien vind ik zelf wanneer men tutoyeert, dat men elkaar beter kent, het is een vertrouwen geven.
Het vervlakken van de taal, is meestal een kenmerk van de bevolking.
Respect voor elkaar hebben ligt niet alleen in het U schrijven, bovendien kan men lezen wie werkelijk dit geleerd heeft zo te schrijven, of mensen die proberen formeel te schrijven.Het zit in je, je hebt het geleerd op school, thuis en op je werk.
Wanneer ik anders zou schrijven dan zou ik me anders moeten voordoen, en dat kan ik helaas niet.
Forceren kan men het niet, daar men dan vaker als eens uit de rol valt, persoonlijk speel ik geen rol, zoals ik schrijf zo schrijf ik.
Mijn spreektaal is anders, maar met de zelfde intentie.

Inderdaad... en dàt stukje zie ik nou juist terug bij de meeste tekstuele hoogstandjes op bokt :')
Grammatica die slaat als een tang op een varken, woorden combinaties waarbij bij een beetje idioomliefhebber de nekharen overeind gaan staan :D, "moeilijke" woorden vol taalfouten... Dat zie ik vaak terug in de door mij bedoelde tekststukken.
Er worden een hoop moeilijke woorden met minimaal 5 lettergrepen bij elkaar geschraapt uit de van Dale.
Je gooit er een paar u's tegenaan, en brengt het op smaak met wat aannames als: "Helemaal fout...", "dat kan u allemaal wel zo denken", "Ik bemerk dat u weinig kennis van zaken heeft" etc, etc...

Imo wordt door de woordkeuze, de schrijfwijzen en de 'houding'** in een bericht de toon al direct gezet en roept het bij veel bokkers weerstand op om deze posts te lezen of zelfs te kunnen/willen begrijpen :)

** Ik begrijp dat een 'houding in een bericht altijd afhangt van de intonatie en dus subjectief is... maar aan de schrijfwijze valt vaak wel een bepaalde hoogdravendheid af te lezen

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 00:03

FaberSmid schreef:
Dat ben ik niet geheel met u eens, in het Engels is u (verwarrende u vorm), meneer en mevrouw meer dan normaal. Het kan zelfs "overdreven" lijken in de zuidelijke staten om een voorbeeld te geven. Op een kostschool of militair zal men ook snel de gevolgen ondervinden.

Daar geef ik u gelijk in, maar imiteren is niet altijd positief, dus ik wilde daarmee zeggen, naapen op de verkeerde manier.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 00:11

Yamcha schreef:
Is met Engels net zo, als Nederlanders Engels gaan praten, is het heel onnatuurlijk, niet alleen door de (beruchte) uitspraak, maar ook door het woordgebruik. Erg officieel, overdreven netjes (of ze proberen Amerikaans te praten, maar hebben geen flauw idee wat 'keep your cool' betekent) en dus ouderwets. Denk dat je het zo een beetje kunt verklaren.

En dat is precies waarom ik het niet echt een sterk excuus vind. Hier op school wordt inderdaad vooral 'beschaafd Brits' geleerd - en geen Amerikaans of Cockney of wat dan ook. Maar ik heb een jaar in Amerika gewoond en het is een kwestie van hoe je je opstelt. Volhardend je schoolse Engels willen vasthouden maakt het er voor niemand makkelijker op (en al helemaal niet als je daar een stuk minachting in stopt dat Brits uiteraard veeeel beter is dan Amerikaans.) Je constructief opstellen en proberen je taal zo te gebruiken dat je aansluit bij je publiek... dat helpt wel.

En juist dat vind ik het storende aan de manier van reageren. Niet alleen de taal zelf - gelukkig voldoe ik aan de eisen van 'opvoeding en onderwijs' dus ik ben er niet zo van onder de indruk. Maar vooral de houding die erachter zit: 'ik wil mij niet aanpassen aan de groep waarmee ik wil communiceren'. Ik vind dat geen respectvolle of prettige houding naar je forumgenoten. En de verhalen over 'ik heb het zo geleerd' vind ik vooral excuses zoeken. Ik heb daar niet zoveel begrip voor eigenlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 00:56

Janine1990 schreef:
Ik spreek iedereen met je aan... Als ik iemand iets wil vragen in de stad, dan formuleer ik het gewoon anders... "Mag ik wel even iets vragen?" Maar ik gebruik nauwelijks u, en zeker niet op bokt. Zal waarschijnlijk ook nooit gaan doen. Meegaan met je tijd is belangrijk. Je getuigt niet meer van disrespect :)

Amen!
Hier kan ik mij helemaal in vinden.
Als mensen er moeite mee hebben dat ik ze niet met U aanspreek is dat toch echt niet mijn probleem,
ik ga daar niet voor op mijn tenen lopen :)
Vreemd uberhaupt dat dit op een forum ter discussie wordt gesteld, evenzo mensen die zich zo lijken te irriteren aan taal en spelfoutjes.(Overloos uitgekauwde discussie als je het mij vraagt)
Aan de andere kant geeft het voor mij wel weer een duidelijker beeld waarom sommige bokkers zich zo zuur kunnen profileren, als je je daar al druk om maakt.......Dan begrijp ik ook wel dat er een stuk spontaniteit weg moet vallen.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 01:07

mltex schreef:
Een post boycotten omdat je het niet begrijpt? dat bepaalde dingen pijnlijk kunnen zijn ok, maar dat er een verbod zou moeten komen is natuurlijk ronduit lachwekkend.
Ik snap dat dat niet letterlijk zo bedoeld word ;)
Maar vraagje, je mag iemand niet aanspreken op het 'gebrek aan intellect/vaardigheden of kennis' om het netjes te houden, maar wel andersom?'

Wat ik daar mee wil zeggen, iedereen is vrij in zijn eigen woordkeuze. Je mag toch niet verwachten dat iemand zichzelf degradeerd (dat woord mag wel toch?) omdat er een aantal zijn die het niet begrijpen?
Daarnaast is het voorbeeld topic fenotype eerder gepost.
Volgens de theorie van ts zou taalgebruik zodanig zijn dat er bokkers zijn die het niet kunnen begrijpen.
En als je dan bedenkt dat een groot deel niet eens van fenotype heeft gehoord om de simpele reden dat ze nog te jong zijn en met biologie misschien nog niet eens toe zijn gekomen aan de beroemde uicel onder de microscoop.....wat weten die uberhaupt van genotype/fenotype, genetica en alle andere elementen...en hebben ze zichzelf op basis daarvan zichzelf al uitgesloten.
Waarom moet het dan nog eens in jip en janneke taal? want de meerderheid die weet echt wel wat er bedoeld word en dat sommige dan extra inspanning moeten leveren om te begrijpen is hun eigen keuze.

En als iemand het een intressant onderwerp vind en graag mee wil praten kan diegene ook om wat extra tekst en uitleg vragen, denk niet dat dat verzoek geweigerd gaat worden.

Ik zit in vwo5 (zegt niet alles) maar ben dus in principe niet de domste. Ik heb dan ook wel van feno- en genotypen gehoord.
Maar deze post..
Huertecilla schreef:
Wij mensen zijn enorm optisch ingesteld en onze initiële partnerkeuze(s) wordt in hoge mate bepaald door wat we zien, door het fenotype van de genen van onze keuze.
Cosmetische chirurgie zet ons op het verkeerde been en beïnvloedt onze keuze door desinformatie.

Dit is heel fundamenteel zowel voor de eigenschappen mbt samenleven als mbt de eigenschappen die aan het nageslacht doorgegeven worden.
Het is mijns inziens belangrijker om dit te weten dan informatie over E-nummers in een potje jam en dát is iets wat toch wel wil.

Ik stel dat mensen die door cosmetische chirurgie niet meer wysiwyg zijn, dit ondubbelzinnig aan hun potentiële partner moeten laten zien/weten.

Sorry maar ik snapte dit topic pas na meerdere berichten, waarin ook de topicstart(st)er makkelijker praat.
In geen enkel ander bericht in dat topic heeft ze dergelijk taalgebruik nog gebruikt.
Dan heb ik dus zoiets van: Kon het niet eerder wat makkelijker?
Ik ergerde me dan ook aan dit topic.. Maar ook aan BrEeZaH inderdaad.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 13:00

dat zie je idd vaak... de openingsposts zijn heel anders geschreven dan de snelle antwoorden :D

tagger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 13:22

Ik merk dat ik het moeilijk vind, om "normaal" te reageren op reacties in overdreven hoogdravende taal.
Je schiet dan toch sneller in de verdediging en ik krijg de neiging om op dezelfde manier te antwoorden.

Volgens mij wordt het dan ook gedaan om afstand te scheppen.
Met respect hoeft het gebruik van U of u helemaal niets te maken te hebben, vaker is het omgekeerde juist de bedoeling.

Het ligt aan mij, ik weet het, maar het zorgt er voor dat ik vaak bij voorbaat reacties van bepaalde bokkers niet serieus neem. En dat is niet de bedoeling.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 13:24

Ik moet wel lachen om het gebruik van U.
Nogmaals, U is voor God of voor het begin van de zin.
Als je u tussendoor gebruikt, is de enige correcte manier om u met een kleine letter te schrijven.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 13:45

Iris82 schreef:
Ik moet wel lachen om het gebruik van U.
Nogmaals, U is voor God of voor het begin van de zin.
Als je u tussendoor gebruikt, is de enige correcte manier om u met een kleine letter te schrijven.

Ja dat had ik ook al een keer bemerkt :D

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 13:42

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 14:18

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 14:22

Waarom?

Ik schrijf ook zo vaak 'excuses'. Het klinkt beter als 'sorry'.

Ik geloof niet dat ik dit helemaal snap.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 14:26

Yamcha schreef:
Waarom?

Het neerbuigende ;) Eerst in het Engels sturen, en vervolgens nog even het Nederlandse erbij, omdat we het vast niet begrijpen in het Engels en hij wel.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 14:32

Volgens mij is dat dan ook een beetje hoe het op wilt vatten, weet ik niet hoor.
Maar ik voel me in het geheel niet beledigd, eigenlijk. Kan ook iets over mij zeggen, natuurlijk :D

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 14:35

Ik snap eerlijk gezegd ook niet het nut van de twee linken. Niet dat ik me er aan stoor. Wat is de meerwaarde?
Het percentage Engelstalige is vrij gering in deze discussie. Mijn excuses al ik verkeerd ben. :+

Maar goed, naar mijn idee is woordendiarree of hoogdravende taal vaak een masker. Ik heb dyslexie en voel soms dat ik de neiging heb om het te gebruiken als copingmechanisme zodat de competenties meer in het oogvallen dan de incompetenties (het gebrek aan taalvaardigheid).

Ik kan evengoed zeggen: Ik gebruik het als een manier om ermee om te gaan, zodat mensen niet kijken naar taalfouten.

Zou soms graag eens de levensloop van woordendiarree mensen willen weten. Want ben het toch eerder met de psychologische oorzaak eens dan de uitleg van sommige waar gaten in zitten.
Laatst bijgewerkt door lesilla op 20-02-10 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 14:35

Yamcha schreef:
Volgens mij is dat dan ook een beetje hoe het op wilt vatten, weet ik niet hoor.
Maar ik voel me in het geheel niet beledigd, eigenlijk. Kan ook iets over mij zeggen, natuurlijk :D

Dat is zeker ieders interpretatie. Op mij komt het erg neerbuigend over, als ik kijk naar de ondertoon die het bericht met zich mee brengt.. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 14:38

Ik mis vaak ondertonen. Ik weet niet of hier wel een ondertoon in zit, eigenlijk.

Kan daarom ook niet zo goed met vrouwen overweg, te ingewikkelde communicatie :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 14:41

lesilla schreef:
Maar goed, naar mijn idee is woordendiarree of hoogdravende taal vaak een masker. Ik heb dyslexie en voel soms dat ik de neiging heb om het te gebruiken als copingmechanisme zodat de competenties meer in het oogvallen dan de incompetenties (het gebrek aan taalvaardigheid).

Geen verkeerde interpetatie zo denk ik dr ook over. Vaak zie je dit soort mensen verwikkeld in de meest vage discussies, overtuigd van hun 'gelijk' smijtend en sabelend met dure woorden en linken....
Een één op een gesprek, vaak geen antwoorden op de vragen die gesteld worden.
Ik heb ooit iemand horen zeggen, loop niet teveel op je tenen, je zou nog wel eens om kunnen vallen.
Moet hier ook steeds weer aan denken als ik weer eens zo'n draaikonten verhaal zie staan.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 14:43

Yamcha schreef:

Ik voel me ook niet echt beledigd, maar ik vind het zeker niet overkomen als een leuke, sociale manier van meedoen met het topic. Ik trek het me zeker niet persoonlijk aan, maar ook op mij komt het over als een flauwe en toch wat neerbuigende poging tot grappig doen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 14:48

Precies, dat bedoel ik Shadow!
Ik zal niet van mezelf zeggen dat ik een talenwonder ben, maar mijn engels is toch wel redelijk goed. Maar ik ben me er zeer bewust van dat er mensen zijn waarvan het engels niet goed is, en dan is het erg neerbuigend.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 15:40

Janine1990 schreef:
Yamcha schreef:
Waarom?

Het neerbuigende ;) Eerst in het Engels sturen, en vervolgens nog even het Nederlandse erbij, omdat we het vast niet begrijpen in het Engels en hij wel.....

U ziet wel spoken en gaat van het slechtste uit. Mijn computer staat op Engels ingesteld, niet op de Nederlandse taal. Dat u dat als neerbuigend op vat, zegt meer over u dan mijn schrijven.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 17:29

FaberSmid schreef:
Mijn computer staat op Engels ingesteld, niet op de Nederlandse taal. Dat u dat als neerbuigend op vat, zegt meer over u dan mijn schrijven.

Nee hoor, want jouw computer heeft zelfs in het Engels gewoon een backspace, waarmee je de eerste link kunt weghalen zonder er een opmerking bij te hoeven plaatsen. Zo'n flauwe opmerking erbij is zeker niet constructief, en dat je een opmerking daarop alleen maar terugkaatst naar de ander, zonder na te willen denken over waarom mensen dat zo ervaren, vind ik nog veel minder constructief, en dat stoort mij in veel van de reacties.
Je hebt als schrijver een verantwoordelijkheid over wat je schrijft en hoe je het schrijft. Excuses verzinnen waarom je dat niet kunt of hoeft en het bij de lezer neerleggen vind ik geen sociale opstelling en heel onwenselijk op een forum.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 17:53

Shadow0 u spint maar gerust verder en trekt u maar alles persoonlijk aan.