Verbazing over o.a. gebruik 'me' in plaats van 'mijn'......

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 19:59

Umpiedumpie schreef:
Ik heb laatst een cursus schriftelijk communiceren gevolgd en dat was echt grappig...... NOT.......
Ik doe ook zo veel dingen fout. Frustratie alom bij mij en mijn collega's.

Bijvoorbeeld:
Bij deze stuur ik u...blablabla. Is dus FOUT. Het moet zijn bij dezen.
En ik altijd maar netjes bij deze intypen.... :o

Ook zo erg, ik zat net even bokt door te spitten, zie ik iemand schrijven: gefelisiteerd. Uhm mis ik iets of hebben de mannetjes in die mooie dure pakken weer iets aangepast in het groene boekje????

Of ik vindt.....?????? Waarom nou toch?

Ik heb ook zakelijke correspondentie op school en ik heb toch geleerd: Bij deze ..

ik kan me ook mateloos ergeren aan 'ie' ipv 'hij'

Umpiedumpie

Re: Verbazing over o.a. gebruik 'me' in plaats van 'mijn'......

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 20:01

De docente is aangesloten bij het taleninstituut van het VU. Zij was heel stellig. Ik vertrouw haar maar;-) Zij heeft er een aantal jaar voor moeten studeren.

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 20:05

Umpiedumpie schreef:
De docente is aangesloten bij het taleninstituut van het VU. Zij was heel stellig. Ik vertrouw haar maar;-) Zij heeft er een aantal jaar voor moeten studeren.

Mijn docente heeft er ook een aantal jaar voor moeten studeren hoor :o

ik heb even op het internet gekeken en daar staat ook dat het "Bij dezen" moet zijn,
denk dat ik haar daar toch even over aanspreek na de vakantie :o

Umpiedumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 20:08

Dan had ze net even een tikkeltje harder moeten studeren vrees ik :P

Wij hadden er nog nooit van gehoord en ik vermoed zelfs dat de klanten, waar ik nu trouw bij dezen in mijn correspondentie schrijf, gaan twijfelen of ik de Nederlandse taal wel goed onder de knie heb ;)

UnInspired

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 20:23

Babel schreef:
Ik erger me er vreselijk aan als mensen "u" met een hoofdletter schrijven. Je ziet dit echt zo vaak bij formele dingen, uitnodigingen, reclames enzo.
U is alleen als je het over onze lieve Heer hebt ;) En anders is iedereen gewoon u, we zijn toch niet in Duitsland !

ik heb vandaag ook even geleerd dat dat niet moest......
maar, doordat ik het vaak zag staan in formele brieven, dacht ik dus dat je het met een hoofdletter moest schrijven. :o

en ik doe zinnen als "sneller dan mij" ook gewoon standaard fout. dat is echt gewoon een drama bij mij! gelukkig hebben ik hele lieve *uche, vervelende, uche* vriendinnen die daar voor mij opletten

en vroeger, 2 jaar geleden dus :P , kon ik de d'tjes en t'jes nog heel goed, en wist ik meteen waar welke moest. Maar daar moet ik nu toch wel wat langer over nadenken

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 21:07

Je kende je de d en t ;) Je kon ze niet :P
Laatst bijgewerkt door Lyonesse op 07-04-09 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 21:07

Hm het is dus 'bij dezen'? Vreemd, heb ik echt nog nooit van gehoord, maar dan doe ik toch al een tijdje iets fout :o
De grammatica controle van Word geeft beiden als correct aan trouwens.

Umpiedumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 21:14

Word is vast een beetje in de war :j

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 13:57

Inderdaad, en dat heb ik ook met kan en kun. Bijvoorbeeld... Dan kan je mooi mee gaan naar de stad, terwijl het dus "dan KUN je mooi mee gaan naar de stad" is :P. Maargoed... er zijn gelukkig ergere dingen.

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 14:05

Laatst zag ik een blunder op een sandwichbord bij een restaurant:

Dagmenu:
- Soep na keuze

Ja, je krijgt echt geen soep voor je gekozen hebt.... Lekker onnozel. Dit vind ik zo stom!!!! Na ipv naar. Dat lees je hier ook vaak. Die onnozele fouten. Een vergissing met een d of een t, daar lig ik niet wakker van, maar er wordt helemaal niet meer nagedacht over wat er eigenlijk geschreven wordt.

En zelf maak ik ook fouten, ik weet het, maar hopelijk niet van die ergelijke.....

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 14:07

texelse schreef:
En zelf maak ik ook fouten, ik weet het, maar hopelijk niet van die ergelijke.....

Ergerlijke ;) En nee, daar valt deze niet onder, die was dan juist wel grappig in deze zin :D

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 14:09

ik weet nog wel dat ik ooit in een restaurant was waar je een ijs coupé kon bestellen. Inplaats van een ijs coupe.
dat vond ik ook wel suf eigenlijk.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 14:12

Ik heb een keer Snitsels op een menukaart zien staan :D :D :D

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 14:31

Lyonesse schreef:
Ik heb een keer Snitsels op een menukaart zien staan :D :D :D

:oo Dat is wel heel slecht zeg...
Juist in een restaurant verwacht je toch dat de juiste spelling voor de gerechten gehanteerd wordt.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 14:35

Nou ja, het was in een cafetaria, maar dan nog :')
Ik stikte bijna in mijn kroket toen ik het zag _O-

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 14:37

oeps, idd, een r vergeten in erge"r"lijke. Sorry, dat was een typfout...........

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 14:37

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 14:38

die ijs coupé was wel een redelijk chique restaurant eigenlijk. (geen sterren maar ook geen chinees oid)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 14:38

Te erg gewoon.

Aardappelschrijfjes.. }:0

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 14:41

Ha, ik ontdek dit topic nu pas! Evengoed is het niet te laat om ook mijn (me... hahaha!) ergernis te spuien!
Weet je wat het gewoon ook vaak is? Luiheid....
Men hoeft het het woordenboek maar open te slaan, even te googlen en je weet hoe het zit. Wanneer daar werkelijk geen interesse voor bestaat wordt het lastig om werk te vinden lijkt me.

Deze kwam ik laatst ook tegen, weer een nieuwe: "dit is men vriend, en dit is men paard".
De taal waarin je spreekt en schrijft is je contact met derden, je belangrijkste 'gereedschap' om te kunnen communiceren.
Wanneer je weigert dat serieus te nemen, weiger je jezelf serieus te nemen.

Wanneer mensen moeite hebben met spelling (door dyslectie of uit een ongeletterd gezin komen) is dat volkomen begrijpelijk... over deze groep heb ik het uiteraard niet.
Je ziet wel eens van 'rechtse figuren' op televisie die boos lopen te roepen 'dat die buitenlanders eerst maar eens Nederlands moeten leren'.... erg grappig, veelal hebben deze mensen zelf de woordenschat van een poffertje.... :D :D :D

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 14:43

Citaat:
Je ziet wel eens van 'rechtse figuren' op televisie die boos lopen te roepen 'dat die buitenlanders eerst maar eens Nederlands moeten leren'.... erg grappig, veelal hebben deze mensen zelf de woordenschat van een poffertje.... :D

_O- :')

Suus__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 14:46

Ik snap eigenlijk niet zo goed waar je je aan ergert, dit is een forum niet een dictee ofzo.

Ja oké als je nou in brezahh taal of whatever gaat typen is het niet gek dat je, je er aan irriteert. Maar ik vind het wel behoorlijk onzinnig hier een topic over te openen :+

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 14:47

moonfish13 schreef:
Citaat:
Je ziet wel eens van 'rechtse figuren' op televisie die boos lopen te roepen 'dat die buitenlanders eerst maar eens Nederlands moeten leren'.... erg grappig, veelal hebben deze mensen zelf de woordenschat van een poffertje.... :D

_O- :')

_O- _O- _O-
Dat valt mij ook regelmatig op. :D

Marij

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 14:47

Ik kwam laatst in de krant in een artikel een keer 'Vouten' tegen ipv Fouten... Ben de krant door gaan spitten; resultaat; 9 spelfouten, gewoon door even vlug door heen gelezen. Ook grammaticaal was het incorrect op sommige plekken.
Ik kort ook veel dingen af, half bakken msn taal misschien, maar zal zulke dingen niet op papier durven zetten...

Ik kan me er ook heel erg aan ergeren. Afkortingen kan nog wel (iig, mss, ok) maar dingen als egt en werdt en tog, irriteren me wel degelijk! Leren we geen Nederlands meer op school!?!

Was tijd geleden een artikel in de krant van een meisje die had haar tentamen in sms-taal gemaakt... Hoe schandalig!

*PS: vroeg iemand laats hoe mijn 'vackantie' was geweest --> kreeg aan einde mail commentaar dat ik op mijn spelling moest letten... :?*

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 16:10

Ik ben dus duidelijk niet de enige die zich er aan stoort.
(Al zie ik soms wel erg grappige voorbeelden voorbij komen...:D )