Gaan sommige mod's te ver met hun bemoeienissen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Re: Gaan sommige mod's te ver met hun bemoeienissen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 12:33

Neonlight schreef:
De discussie die er gevoerd werd was offtopic en was geen antwoord op de vraag van TS.

Hebben jullie de redenen gelezen waarom Lielle, Ikima (de TS) en ik de mening over of het off-topic was niet delen?
Vinden jullie de off-topicregel bovendien zo belangrijk dat interessante punten genegeerd moeten worden omdat ze niet voor de volle 100% in het topic passen? (Was het dan niet veel logischer geweest om het topic op pagina 2 al te sluiten want de discussie over de leeftijd lijkt me evenmin volledig in het topic te passen. Waarom is er toen door alle betrokken mods gekozen de discussie aan te gaan, maar wordt er nu gekozen om de discussie stil te leggen?)

Citaat:
Tegenspraak is dus wel degelijk mogelijk.

Tegenspraak inderdaad wel. Het betreft ook dan echter vooral het maken van statements, waarna de bezwaarcommissie (die geen bemiddelaars wilden heten omdat ze niet willen bemiddelen) een eindoordeel velt. Maar ook dan is een verhelderend gesprek dat niet alleen maar gaat om de regels maar vooral ook gericht is op begrip aan beide zijden totaal het doel niet.
En da's jammer want dat versterkt de kloof alleen maar.
Laatst bijgewerkt door Shadow0 op 17-11-08 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 12:36

Niemand hoeft te Bokken toch?
Als het je niet aanstaat dan bok je toch niet.
Er zijn genoeg andere forums en daarbij is een forum slechts een forum en niet het werkelijke leven.
Bokt zou tijdsverdrijf moeten zijn en als je daaraan geen plezier beleef dan bok je m.i. niet.
Het echte leven is overigens veel boeiender dan welk forum dan ook.
Dus ik maak me er absoluut niet druk over.
Als je je druk wil maken doe dat dan om zaken die echt belangrijk zijn.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 12:41

En krijg je ter afsluiting van het bericht een waarschuwing om op je postgedrag te letten, dus wat Shadow hierboven doet mag kennelijk niet, ze had de edit knop moeten gebruiken i.p.v. 2 posten onder elkaar. Het komt er dus op neer dat ik een "waarschuwing" krijg en over het postgedrag waarover ik geklaagd had, qua schrijven/woorden, moest maar genegeerd worden, ik ben nog steeds geen struisvogel. Haha! Op zulke reacties zit ik dus echt niet te wachten.

Ik zie dat je het inmiddels in 1 post hebt gezet Shadow. Haha!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 12:42

hopla schreef:
Niemand hoeft te Bokken toch?
Als het je niet aanstaat dan bok je toch niet.

Dat klopt Lachen Dat ik ervoor kies om in dit topic te reageren geeft aan dat er genoeg hoop is wat mij betreft. Op Fok zou ik de moeite niet doen, daar blijf ik gewoon weg.
En het is jammer, want ik vind de meeste teamleden gewoon erg leuk en aardig, kan het er prima mee vinden en denk ook dat ze het absoluut in zich hebben om samen een veel leuker forum te maken. Maar met de manier waarop er op dit moment door de mods als geheel omgegaan wordt met discussie ben ik het niet eens.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 12:43

Bedoel je Fok of Fokt?
Ik ken heel forum Fok niet.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 12:44

Hopla, dat hoeft helemaal niet. Bokt is in het algemeen leuk en nuttig, alleen wordt het soms door een paar personen verziekt en is het ingrijpen van mods soms te traag of juist veel te snel.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 12:46

Hopla: Ik bedoel fok ( http://frontpage.fok.nl/ en http://forum.fok.nl/ ), de 'nieuws'-site met forum. Hoewel het ergens in dit topic genoemd werd als voorbeeld van een andere manier van modden, vind ik de sfeer daar bijzonder onaangenaam en ik kom er dus nooit.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 12:51

Shadow, wij hebben jullie redenen inderdaad gelezen, en we hebben een afweging gemaakt, die dus anders uitpakt als jullie zouden willen. Deze afweging is zorgvuldig genomen, door meerdere personen bekeken, en wij zien er meer in om terug te gaan naar de oorspronkelijke vraag, en zien de discussie die jullie voeren liever elders. Wij begrijpen dat jullie andere gedachtes hebben in deze beslissing dan het team, maar wellicht komt dat ook omdat jullie bij de discussie betrokken zijn? Lachen

Ikima, die lijst zal er niet komen. Dit omdat wij sancties nooit met derden bespreken. Die lijst op FZ is niet om mensen aan de schandpaal te hangen, maar in de hoofdzaak dat andere mensen zien waarom er mensen niet meer op Bokt zijn, waarom ze bijvoorbeeld niet meer in topics of op pb's reageren. Een eerste OW zal er ook niet in komen te staan bijvoorbeeld, het zijn puur de bans die erin staan.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 12:57

Neonlight schreef:
Shadow, wij hebben jullie redenen inderdaad gelezen, en we hebben een afweging gemaakt, die dus anders uitpakt als jullie zouden willen.
Nee, de reactie is anders uitgepakt dan ik zou willen. Omdat jullie je opstellen als een anonieme macht die discussie alleen onderling voert maar die NIET toegankelijk maakt voor ons als gebruikers.
Ik krijg dan ook de indruk dat jullie de redenen die gegeven zijn anders opvatten dan althans ik ze heb bedoeld. Maar doordat er maar weinig interactie is, is het bijna niet mogelijk om eventuele misverstanden (of die nu bij mij of bij de mods liggen) te ontdekken. Want daar heb je heen-en-weer-reacties voor nodig, een gesprek waarbij beide deelnemers proberen om elkaar zo goed mogelijk te begrijpen, en dat vindt niet plaats.

Citaat:
Deze afweging is zorgvuldig genomen, door meerdere personen bekeken, en wij zien er meer in om terug te gaan naar de oorspronkelijke vraag, en zien de discussie die jullie voeren liever elders.

In dat geval is het misschien een mogelijkheid om deze discussie te splitsen zodat de reacties die al getypt zijn niet verloren gaan maar op de juiste plek terechtkomen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 14:00

Neonlight, mijn OW is dus inderdaad teruggedraaid en dat was ook niet meer dan redelijk i.m.o. en in optiek van vele anderen. Maar goed, de OW is dan wel teruggedraaid, maar er zat een ban van een week aan vast die al voorbij was toen ik pas bezwaar kon maken. Hier was dus sprake van een onterechte ban van een week en geen teamlid die dáár excuus voor heeft aangeboden. En dat vind ik niet sjiek.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 19:06

De bezwaarcommissie heeft inderdaad een behandeltijd van 7 werkdagen. In veel gevallen hebben we die ook nog eens echt hard nodig om informatie op te zoeken en de mods te vragen naar de gestuurde correspondentie. Beslissingen gaan gewoon niet over een nacht ijs, daar wordt uitgebreid voor gelezen en gediscussieerd met elkaar. Het is uitermate vervelend als iemand dan dus inderdaad een weekban heeft die teruggedraaid wordt, maar het enige wat we daaraan kunnen doen is een aantekening maken in het dossier van de desbetreffende bokker dat een toekomstige weekban dus niet meer vervuld hoeft te worden.
Overigens is de reden van het terugdraaien van de meeste OW's bij mijn weten nog nooit of niet vaak een echte fout/blunder van een mod geweest. Wel dat wij de sanctie dan net wat aan de zware kant vinden voor wat er nu eigenlijk gepost is of zelfs simpelweg een vormfout.
Dat iemand een ban heeft uitgezeten die wij zelf niet gegeven zouden hebben vinden we dus oprecht heel vervelend, maar nog vervelender vinden we het moeten nemen van gehaaste en onzorgvuldige beslissingen. Dat is iets waarvoor we op ons beurt dan weer een stukje begrip van de betreffende bokker vragen Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 19:09

dat is ook altijd wel iets geweest waar ik over heb lopen nadenken maar geen sluitend antwoord op kon geven......

je kan dit soort dingen op twee manieren aanpakken......... en dat is 1) een volgende ban niet geven....... OF de ban pas in laten gaan als het bezwaar behandeld is........

beiden zitten plus en minpunten aan......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 19:21

Klopt, maar getuigen wel van denkwerk, Kiwiko.

Wat mij het meest tegen de borst stuitte was de smiley die aan het eind van de regel stond, waarin werd meedegedeeld dat er niks meer te onderhandelen viel, die kwam op mij sadistisch en zeer neerbuigend over.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 19:24

Inderdaad Kim. Maar met dat tweede (ban pas in laten gaan na het bezwaar) kom je op het punt dat een ban eigenlijk alleen nog maar strafmaatregel is. En het is ook deels bedoeld om indien nodig mensen af te laten koelen en de rust op het forum weer een beetje te herstellen. Vandaar dus dat de keuze voor het eerste gemaakt is. Voor een enkeling, waaronder Suleilitha, valt het dan dus ongunstig uit.

Suleilitha, die smileys zijn echt niet zo bedoeld geweest door de desbetreffende mod, die wilde het juist een beetje verluchtigen en niet te streng/dominant overkomen. Dat is verkeerd gevallen, maar dus niet zo bedoeld geweest.
en nu ga ik ECHT aan mijn schoolwerk terug, je reinste StudieOntwijkendGedrag Nagelbijten / Gniffelen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 19:25

suleilitha schreef:
Klopt, maar getuigen wel van denkwerk, Kiwiko.

Wat mij het meest tegen de borst stuitte was de smiley die aan het eind van de regel stond, waarin werd meedegedeeld dat er niks meer te onderhandelen viel, die kwam op mij sadistisch en zeer neerbuigend over.

het is ook wat zuur als je pas na je straf onschuldig verklaard word Lachen

dat stukje snap ik wel Lachen

en dat maakt het ook zo moeilijk.......... mids zijn een soort van hoger beroep gevallen......... alleen heeft de "verdachte" dan wel al straf...........

ik heb er heel veel over na zitten denken, maar het is gewoon heel moeilijk om binnen een paar uur of dagen op sommige, toch wel ingewikkelde kwesties, antwoord te geven.......

misschien moet het zoiets gaan worden als........... je krijgt een ban van het mod team, ben je het er niet mee eens dan buigt het midteam zich hierover....... voor een eindoordeel, vind het midteam de ban terecht, dan een verdubbeling van tijd....... vind het midteam het niet terecht dan valt deze in het niet...

maar dat is ook weer moeilijk want de mensen zullen dus een stuk eerder hun ding bij de mids neerleggen......... wat ook daar weer druk op geeft.
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 17-11-08 19:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 19:26

Het was deze smiley Lachen en dat vind ik nou niet echt verluchtigend werken, Urielle.... ik hoop dat er in de toekomst rekening mee zal worden gehouden dat dit hele rare gevoelens kan opwekken bij deze en gene.
Ik snap dat jullie het vervelend vinden om gehaaste beslissingen te moeten nemen, maar aan de andere kant wordt er ook niet moeilijk gedaan om af en toe bliksemsnel een ban toe te passen. Het werkt dus twee kanten op...

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 19:31

Ik zie een ban dus duidelijk als een strafmaatregel, net als vroeger: ga maar een poosje in de hoek staan en over je zonden nadenken.

Hoe kan je nou een ban "verluchten" door een smiley? Ik zou het ook als een trap na beschouwen.

Het blijkt dus hier weer, wij kunnen dingen neerzetten die verkeerd opgevat worden maar gelukkig doen mods dit ook, blijkt dus ook weer dat het ook maar gewone mensen zijn. Het vervelende is alleen dat wij hierop gestraft kunnen worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 19:34

Laten we het zo maar bekijken, misschien is dat smiley verhaal iets voor het team om eens onder de loep te nemen.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 19:39

Smileys zijn er, vind ik tenminste, niet om bij iets serieus als een ban te gebruiken. In dit topic gebruik ik ze ook eigenlijk weinig omdat het toch wel een serieus onderwerp is en met een smiley komt het soms wat minder serieus over.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 00:36

Neonlight schreef:
Die lijst op FZ is niet om mensen aan de schandpaal te hangen, maar in de hoofdzaak dat andere mensen zien waarom er mensen niet meer op Bokt zijn, waarom ze bijvoorbeeld niet meer in topics of op pb's reageren. Een eerste OW zal er ook niet in komen te staan bijvoorbeeld, het zijn puur de bans die erin staan.

Doet het dan nog terzake waarom iemand moet weten dat ik bijvoorbeeld vorig jaar mei of zo een ban heb gehad van een maand??? Die lijst komt toch echt als een schandpaal over hoor. De permanente bans kan ik me nog iets bij voorstellen maar de bans die niet meer lopen hebben geen andere waarden imo ogen dan "schandpaal" (iets waar ik persoonlijk niet mee zit hoor Knipoog )

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 09:29

suleilitha schreef:
Laten we het zo maar bekijken, misschien is dat smiley verhaal iets voor het team om eens onder de loep te nemen.

Dat is ook gebeurd

Overigens zie je mijzelf ook door het hele forum regelmatig deze smiley Lachen gebruiken, omdat ik daarmee idd wil aangeven dat de opmerking niet zo krengig bedoeld is als hij mogelijk overkomt. Maar dat is inderdaad in de gewone forumposts.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 09:48

KiWiKo schreef:
misschien moet het zoiets gaan worden als........... je krijgt een ban van het mod team, ben je het er niet mee eens dan buigt het midteam zich hierover....... voor een eindoordeel, vind het midteam de ban terecht, dan een verdubbeling van tijd....... vind het midteam het niet terecht dan valt deze in het niet...

maar dat is ook weer moeilijk want de mensen zullen dus een stuk eerder hun ding bij de mids neerleggen......... wat ook daar weer druk op geeft.

Aan de andere kant zullen de mensen die diep van binnen weten dat ze schuldig zijn (en volgens mij zijn dat er heel veel Bloos) of bang zijn dat ze ongelijk krijgen niet naar de mids stappen omdat ze bang zijn hiervoor bestraft te worden met een dubbele boete. Eigenlijk zou ik het ook niet helemaal terecht vinden dat iemand die vraagt of er nog eens kritisch naar gekeken kan worden nog eens extra bestraft wordt.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 09:58

Ik denk eigenlijk dat het wel meevalt met de bemoeizucht van mods. Ik heb zelf nog nooit een waarschuwing of een ban gehad terwijl ik toch vaak een hele duidelijke mening heb. Ik reageer nl bijna alleen als ik het ergens niet mee eens ben en als er nog niemand gereageerd heeft die hetzelfde vind als ik. Daardoor lijkt het vaak alsof ik aan het rellen ben, ik ben daar de laatste tijd ook nogal vaak voor getemd Haha! Haha! maar nog nooit geband. Ik heb zelf ook wel eens berichten getemd, die overduidelijk een persoonlijke aanval waren maar daar werd ook niets aan gedaan, dus het valt wel heel erg mee met die bemoeienissen...

shabash

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 10:52

suleilitha schreef:
Neonlight, mijn OW is dus inderdaad teruggedraaid en dat was ook niet meer dan redelijk i.m.o. en in optiek van vele anderen. Maar goed, de OW is dan wel teruggedraaid, maar er zat een ban van een week aan vast die al voorbij was toen ik pas bezwaar kon maken. Hier was dus sprake van een onterechte ban van een week en geen teamlid die dáár excuus voor heeft aangeboden. En dat vind ik niet sjiek.

Ik had gisteren ook wat geplaatst, dat is toen binnen 1 seconde verwijders, omdat er geen individueel geval besproken mocht worden.
Toch gek dat jou reactie dan wel blijft staan.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 11:13

odetteke schreef:
Aan de andere kant zullen de mensen die diep van binnen weten dat ze schuldig zijn (en volgens mij zijn dat er heel veel Bloos) of bang zijn dat ze ongelijk krijgen niet naar de mids stappen omdat ze bang zijn hiervoor bestraft te worden met een dubbele boete.

Dat lijkt mij dan wel weer prima. Ik vind dat zelfkritiek toch ook wel nuttig is. De bezwaarcommissie is van groot belang voor de keren dat de mods onterecht hebben gehandeld, maar als ze gewoon volkomen terecht een OW hebben ontvangen vind ik het vooral erg onsportief om de tijd van de bc te gaan verdoen met een zinloos protest.

Net als het protesteren tegen terechte verkeersboetes, dat vind ik altijd zo onsportief. Jammer, maar als jij te hard rijdt en je wordt gepakt, draag dat dan ook gewoon als een volwassene, en verspil geen tijd en geld omdat je de gevolgen van je eigen acties en beslissingen niet wenst te dragen.

Als zaken niet kloppen verdient iedereen wat mij betreft alle hulp om het onrecht recht te zetten, maar bezwaar aantekenen in situaties waarin je best weet dat je fout zit is alleen maar erg respectloos naar de bc, wiens tijd (die ze vrijwillig doneren) je verspilt.