Algemene vraag over mensen beschuldigen.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

holly

Re: Algemene vraag over mensen beschuldigen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 23:44

runningkawa schreef:
(ongeveer met grote neon borden)

ROFL Haha!

Ik blijf het een moeilijk onderwerp vinden.
Waar zit het verschil tussen groep en groep?
Waarom is het de ene keer wel oke en de andere keer niet?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 00:17

Het is moeilijk een oordeel te geven over een hele groep denk ik. En ik geloof ook niet dat dat vaak gebeurt.
Persoonlijke aanvallen gebeuren wel ooit en geloof me, daar staat een sanctie op hoor.

Ik heb onlangs nog iemand persoonlijk aangevallen waarvan ik echt vond dat ik daar op MOEST reageren, me wel bewust zijnde van het feit dat dat me een OW op kon leveren....en zo geschiedde. Ik wist vantevoren wat de consequentie was maar ik MOEST dat even gezegd hebben Clown

Wat betreft het voorbeeld dat hier aangehaald is: ik zie nergens in dat topic namen genoemd worden en er zijn mensen die misbruik maken van hun "ziekte". Dat is een feit. Maar dat gaat wel ten koste van mensen die doodongelukkig zijn onder hun ziekte en daardoor niet meer "normaal" mee kunnen draaien in de maatschappij.

Kijk, als ik eens een avondje flink doorzak dan weet ik dat ik daar de volgende dag beroerd van kan zijn. Maar als ik een ziekte zou hebben (zoiets als wat jij in dat topic beschrijft Holly) en ik weet dat als ik naar een feestje ga, ik dat de rest van de week zou moeten bezuren, dan zou ik me wel 3x bedenken voordat ik naar dat feest toe zou gaan. Dat is dan weer een obstakel voor je sociale leven, of beter gezegd een handicap. En nee, ik zou wat dat betreft absoluut niet met je willen ruilen. Want niemand wil die keuzes vrijwillig maken. Je weet hoe het gaat: kom jij niet op mijn feestje dan kom ik ook niet naar jou.....niet echt iets om naar uit te kijken dus. Ik kan me daarom ook echt wel voorstellen dat onderwerpen zoals deze gevoelig liggen, ik zou mezelf wrs ook aangevallen voelen Ja

Alleen zie ik nergens persoonlijke aanvallen in de zin van namen vermeld staan?

Barbara_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 00:21

Nou mag ik niemand persoonlijk aanvallen, maar misschien wel een groep over 1 kam scheren... Wel vaak dezelfde types die overdreven vaak aan het relschoppen zijn Bloos.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 00:25

En wie bedoel je daarmee barbara? Nors opkijken Nors opkijken Nors opkijken Haha!

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 00:27

maikeltje schreef:
En wie bedoel je daarmee barbara? Nors opkijken Nors opkijken Nors opkijken Haha!

Dat is nou juist een van de vragen in dit topic! ROFL

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 00:27

Inimini kleine aanvalletjes zitten er wel in verstopt hoor Maikeltje, maar over het algemeen is er verder niemand persoonlijk aangevallen.
Wel vind ik dat wanneer je sommige zegt en overkomt alsof je allemaal bedoelt, dat je over een groep spreekt.
Maar of dat goed of slecht is hier, dat weet ik dan weer niet precies.

Ik vind niet dat ik mee doe aan relschoppen (weet dan ook niet of je mij één van de bedoeld).
Soms vraag ik me dat eigenlijk wel eens af, hoe ziet iemand mij aan de andere kant van de pc.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 00:39

Holly, da's het nadeel van de pc.
Je kunt iets heel anders oppakken dan dat iets bedoeld is.

Zelfs het gebruik van een smilie kan door de één anders geinterpreteerd worden dan door de ander.
Dus misschien is het handig dat als iemand zich aangevallen voelt door een ander, diegene eerst eens vraagt hoe de ander dat nu eigenlijk bedoelt. Maar 9 van de 10 keer gebeurt dat niet en dan krijg je een reaktie waar WEER een reaktie op komt en voor je het weet loopt dat uit op een conflict.

Maar da's het risico van posten op de computer denk ik. En da's dan ook de reden waarom ik er niet zo zwaar aan til. Iemand heeft een mening over mij, dat kan. Dan denk ik: "boeien". En ga weer door met de dagelijkse dingen buiten bokt. Want voor mij is bokt op de eerste plaats een ontspannend tijdverdrijf. En wanneer iemand grof wordt in mijn ogen of als ik het niet meer leuk vind dan zet ik die compu gewoon uit. Knipoog

Ik voel me dan ook niet zo snel aangevallen (uitzonderingen daargelaten, maar dan is het voor mij gewoon een principekwestie Knipoog )

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 09:00

Barbara_m schreef:
Nou mag ik niemand persoonlijk aanvallen, maar misschien wel een groep over 1 kam scheren... Wel vaak dezelfde types die overdreven vaak aan het relschoppen zijn Bloos.

Kijk, en dat vind JIJ weer Lachen
Bovendien doe je nu precies hetgene waarom TS haar topic heeft geopend... een groep veroordelen en beoordelen naar jouw goeddunken.

En wat is overdreven relschoppen? Pittige discussies vind ik juist wel prettig, het toont dat we allemaal menselijk zijn en allemaal een eigen idee hebben en vormen over bepaalde onderwerpen.

Maar wat jij nu doet, noem ik toch wel degelijk een aanval op een groep (= groep bokkers die in jouw ogen overdreven vaak relschoppen)

Ik zou zeggen - laten we het beestje gewoon bij de naam noemen en verklaar je nader Lachen

Of is dit nu juist hetgeen waar TS het over heeft - groepen beschuldigen mag, maar zodra het over individuen gaat, houdt een ieder wijselijk de mond Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 09:09

maikeltje schreef:
Alleen zie ik nergens persoonlijke aanvallen in de zin van namen vermeld staan?

En dat is nou het probleem.
Op een gegeven moment gingen er in dat topic zinnen uit, die geen namen gaf, maar wel een groep beschuldigde.
Dus mensen die bokken en paardrijden (voor sommige is paardrijden ook erop zitten en meeliften) én geen werk hebben, dus en uitkering- dat zouden profiteurs zijn. Nu behoor ik nog niet tot deze groep, maar IK vind dat veelste ver gaan. Als er bij staat "sommige", dan kan ik daar prima mee leven, want in (bijna!)elke groep heb je rotte appels.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 09:17

maikeltje schreef:
Ik voel me dan ook niet zo snel aangevallen (uitzonderingen daargelaten, maar dan is het voor mij gewoon een principekwestie Knipoog )

Ik denk dat dát voor ons allemaal geldt.

Het princiepe waar de ts het over heeft en ik het mee eens ben is:
Waarom mag je niet zeggen dat "truus" een oplichtster is (door het readen), maar
Readers zijn oplichters mag wel (terwijl gertje en hans ook readers zijn)

Imo is het heel anders als je zegt sommige readers.
Natuurlijk kunnen 2 ""vechtende" bokkers daar ook genoeg mee, maar die kunnen overal wel wat mee toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 10:05

Ik denk dat het probleem ligt bij het feit als een groep een gezicht krijgt. Dus een groep chronisch zieken die vaak op bokt zitten en niet werken, laten we welzijn ondertussen weten de vaste bokkers wel WIE tot die groep behoort, dus als DIE groep genoemd wordt, wordt eigenlijk pietje, betje, klaasje enz. bedoeld. Dat ook bepje het is, die vaak leest, weinig post, weinig eigen mening heeft dus niet opvalt, dat weten ze niet, maar die voelt zich wellicht terecht aangevallen en gekwetst en die reageert misschien ook, waardoor de groep een groter gezicht krijgt.

Evenzo met de readers. Laten we eerlijk zijn er zijn er steeds meer, steeds meer maken er reklame voor zich zelf, een aantal daarvan heb ik ondertussen wel het idee dat zij tot het kaf onder het koren behoren. Maar er zijn er een paar die hebben wel een reputatie opgebouwd en niet binnen bokt maar al veel eerder dik buiten bokt. Dus als er over readers geproken wordt, wordt die groep bedoelt, voor de insiders de groep met bewezen goede readings, overigens in mijn beleving maar een kleine groep, althans kleiner dan het aantal bokkers dat bokt wil laten zien, maar ook die groep heeft ondertussen een gezicht gekregen. Genoeg topics waarin daarvan ook het een en ander te lezen valt. Ga je die groep aanvallen, dan val je dus de groep wederom met het Gezicht aan. De readers met reputatie en zijn aanhang.

Nou mag je dus niet persoonlijk worden, dus dan krijg je een zeer moeilijke situatie, maar laten we wel zijn, wij zijn allen goed genoeg om tussen de regels door te lezen wie, wie is en wie bedoelt wordt.

Als ik zeg, oooo daar heb je huppeldepup weer hoor, nou jouw ken ik van het werk, ben je collega, jij doet vaker ziek dan je bent, want dan ga je stappen en zuipen en overdag zit je heel de tijd te bokken en moet ik je werk klaren. Wat nou ziek en dan ga je ook nog een topic starten?? Hypocriet, dan spreek ik wellicht de waarheid, wie zal het weten, maar heb wel een OW of Ban. Ik beledig dan niet een groep maar iemand die ook tot die groep behoort, kennelijk tot de randjeslopers behoort en het verziekt voor diegenen die eigenlijk tot die groep mag behoren. Dus voor het gemak maar de hele groep noemen en dan zeggen ja, maar jij en jij en jij niet. Best moeilijk.

Ik vraag mij hoe je het gaat verwoorden. Eigenlijk best tricky onderwerpen.

Kijk ik ken 2 mensen die zijn echt heel goed met readen, als ik haar nu opbel dan weet ze waar ik zit, wat ik aan heb en wat ik nu doe. Nagelbijten / Gniffelen . Dan ken ik iemand in de buurt die vind zichzelf super interessant en zit nog steeds (al een jaar Clown ) op een foto van mijn paard te wachten, krijgt ze ook niet... Haha!.

Moeilijk hoor. Maar ik merk nl dat in topics zoals deze 2 voorbeelden die ik genoemd heb, steeds weer dezelfde bokkers terugkomen en steeds weer met hun meningen,die we toch onderhand wel kennen??? Is het dan niet de bedoeling lekker te gaan rellen en het dan zo doen dat ze net steeds op het randje zitten? De bokkers die zich overigens dan terecht aangesproken voelen, gaan er tegenin en volgens mij is DAT nu net de bedoeling. Mogen we dat dan niet rellen en bewust beledigen bedoelen, ookal is de groep met haar leden niet bij name genoemd??

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 10:15

mooi geschreven russel Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 10:29

Jullie hebben mooie voorbeelden en dingen verwoord die ik bedoel.

Iedereen weet gewoon naar wie er gewezen wordt, of dat nu dat zieken topic was, of de vele reader topics. En zo zullen er dus ook wel meer topics zijn, maar dat valt je vaak niet op als je er niet inzit, vandaar ook de vraag of het meer mensen opvalt (zie voorbeeld dat Barmat aanhaalt)
En daar gaat het me dus om, omdat er geen naam genoemd wordt mag je dus blijkbaar je mening nogal lomp neer knallen, want het is immers een mening. Andere moeten het zich maar niet aantrekken. Maar dat is nogal moeilijk als er gewoon een pijl op je gericht staat met grote letters, maar jou bedoelen we ook! Want je past precies in de omschrijving van eerder opgesomt.

Nu zie je hier in het topic een smerige aanval naar 1 persoon komen...en die is weg....en ik ga er vanuit met bij behorendende sancties. (en voor de duidelijkheid vind ik dat terecht)
Toch is dat bericht niet meer wijzend en aanvallend dan dat naar een groep. Omdat idd die groepen ook gezichten hebben en iedereen weet welke namen daarbij horen zijn dat imo ook gewoon persoonlijke aanvallen....toch worden ze steeds anders beoordeeld...

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 11:59

Barmat schreef:
Barbara_m schreef:

Bovendien doe je nu precies hetgene waarom TS haar topic heeft geopend... een groep veroordelen en beoordelen naar jouw goeddunken.

En wat is overdreven relschoppen? Pittige discussies vind ik juist wel prettig, het toont dat we allemaal menselijk zijn en allemaal een eigen idee hebben en vormen over bepaalde onderwerpen.

Maar wat jij nu doet, noem ik toch wel degelijk een aanval op een groep (= groep bokkers die in jouw ogen overdreven vaak relschoppen)

Ik zou zeggen - laten we het beestje gewoon bij de naam noemen en verklaar je nader Lachen

Of is dit nu juist hetgeen waar TS het over heeft - groepen beschuldigen mag, maar zodra het over individuen gaat, houdt een ieder wijselijk de mond Knipoog

En hier heb je dus zo'n moeilijk voorbeeld: ik voel me niet aangesproken als deze groep wordt genoemd. Maar misschien ziet weer iemand anders mij WEL als relschopper en denkt diegene dat ondere andere IK met die groep bedoeld wordt. Volgen jullie me nog? Ziek Haha! Met andere woorden: Barbara kan weer een heel andere groep bedoelen dan jij of ik of wie dan ook denken Lachen
Het gaat er vooral om hoe iemand iets WIL interpreteren.
Als je iemand niet zo graag mag op bokt dan lees je zij/haar berichten vaak al anders dan bij iemand op bokt die je wel mag, ja laten we eerlijk zijn toch?
Da's ook menselijk. Maar ik denk dat er veel geschreven tekst op bokt heel erg op zichzelf betrokken wordt terwijl dat vaak niet zo bedoeld is. Daar komt een (onnodig felle) reaktie op die ook weer een reaktie uitlokt en voila: het conflict is geboren.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 12:02

superwoman schreef:
maikeltje schreef:

Ik denk dat dát voor ons allemaal geldt.

Het princiepe waar de ts het over heeft en ik het mee eens ben is:
Waarom mag je niet zeggen dat "truus" een oplichtster is (door het readen), maar
Readers zijn oplichters mag wel (terwijl gertje en hans ook readers zijn)

Imo is het heel anders als je zegt sommige readers.
atuurlijkN kunnen 2 ""vechtende" bokkers daar ook genoeg mee, maar die kunnen overal wel wat mee toch?

Vetgedrukte is precies wat ik bedoel Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 12:07

Maar veel topics gaat niet om 2 "vechtende" bokkers.
Al zou het er wel eens van kunnen gaan komen na aanval 1001....

Barbara_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 12:13

Barmat schreef:
Barbara_m schreef:

Beetsjes bij naam noemen doe ik niet. Dat was nou juist het moeilijke toch? Een groep beschuldigen mag wél, een individu niet.
Verder ga ik me hier niet meer zo mee bezighouden. Iedereen maakt weleens fouten, de een wat meer dan de ander Bloos, maar ik vind het niet leuk dat er steeds met het vingertje naar iemand gewezen wordt. Succes verder met je discussie.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 12:48

Nogal kinderachtig Barbara_m, want je wekt wel de illusie dat je het over een bepaalde groep hebt (en voor jezelf heb je al besloten wie daar in thuishoren) maar je weigert beestjes bij de naam te noemen.

Zeg dan in eerste instantie niks, dan steken onder water te geven door te zeggen "er is een groep bokkers die overdreven rellen" Lachen

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 13:39

Hier gebeurt het dus weer. De één noemt een groep en de ander denkt te weten wie er met die groep bedoeld wordt.
Ik denk daar dus gewoon niet dieper over na, het boeit me niet wie met een "groep relschoppers" bedoeld wordt. Ik voel me iig niet aangesproken.
Ik betrek de dingen niet zo snel op mezelf, behalve als ik persoonlijk met naam en toenaam aangesproken wordt.
Ik heb een hele tijd aktief meegepost in een zweverhuiskamertopic, maar als iemand de zwevers aan wil spreken dan voel ik me niet aangesproken hoor. Ik ben simpelweg geen zwever (wel een zever overigens Haha! )

Het is maar net of je je aangesproken WIL voelen dus. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 13:44

Ik voel me ook niet aangesporken als een reader wordt aangesproken, kan namelijk zelf ook niet readen.
Maar zie wel dat er daardoor readers vertrekken...is dat de bedoeling?
Ik voel me wel aangesproken als ik uit wordt gemaakt als domme naïeveling als ik bijv mijn paard laat readen of magnetiseren.

Ik trek me dan bijv de opmerking over relschoppers niet aan, vind me daar niet onder vallen.
Maar toch denk ik wel dat Barbara zelf daarbij namen in het hoofd heeft wie ze relschopper vind Lachen
En als er nu daar vaker een topic over komt dan weet ook iedereen op een gegeven moment wel wie daarmee bedoeld word...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-11-07 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 13:45

Ik denk niet dat je het persoonlijk moet opvatten Barbara. Het hele topic bestaat uit voorbeelden en ik (ik!) lees de reactie van Barmat ook weer als een voorbeeld.

Het fijne van dat voorbeeld is dat jij weer reageerd met, maar ik vind het niet leuk dat er met vingertjes gewezen word.
Door dit te zeggen haal je weer het punt aan dat het moment dat je wel of niet over vingertjes wijzen praat, voor iedereen toch echt wel anders blijkt te zijn. Juist dat heb je zelf niet door vanachter het PCtje.

Dan kom je weer uit op wat Maikeltje zegt, teksten worden niet altijd zo opgevat als dat ze bedoeld zijn, dat dat menselijk is.
Aan de ene kant denk ik, ja ben ik het mee eens.
Het is een pc waar door je met elkaar praat, je mist een gezichts uitdrukking. Daarbij komen we allemaal uit een ander deel van het land, waardoor je elkaar ook verkeerd kan begrijpen. Al gebruik je smilies, toch kan de ene de smilie zus zien en de ander de smilie zo. Zo is het heel logisch dat je elkaar af en toe verkeerd begrijpt.
Maar aan de andere kant denk ik, nee daar ben ik het toch niet altijd mee eens.
Mensen hebben tegenwoordig best een kort lontje. Je hoeft maar dit te zeggen of het valt al verkeerd.
Ik zou haast denken dat dat niets met menselijk te maken heeft, maar met een aanwensel (ofzoiets)
Waarom er van uit gaan dat iemand iets zoiezo al negatief bedoeld?

Als je dan weer terug gaat naar het beschuldigen/beledigen van een groep of een persoon, denk ik dat het er maar net aan ligt.
Door wie word het gezegt en op welke manier.
Als je er al een handje van hebt om alles wat er gezegt word maar negatief op te vatten en daar ook telkens maar weer 'kattig' op te reageren, dan vraag ik me toch best af hoe jou reactie dan opgevat moet worden als je over die groep of persoon praat.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 14:03

Barmat schreef:
Nogal kinderachtig Barbara_m, want je wekt wel de illusie dat je het over een bepaalde groep hebt (en voor jezelf heb je al besloten wie daar in thuishoren) maar je weigert beestjes bij de naam te noemen.

Zeg dan in eerste instantie niks, dan steken onder water te geven door te zeggen "er is een groep bokkers die overdreven rellen" Lachen

Ik heb met zoiets echt geen moeite hoor.
Beesje hoeft niet bij de naam genoemd te worden
Als zij iemand een relschopper vind, dan mag dat. Echter wanneer ze zegt dat truusje een
relschopper is gaat dat te ver. En als ze zegt sommige bokkers, dan mag zij dat best vinden,denken
en schrijven. Als iedereen slim is voelt niemand zich aangesproken en gaat niemand daarop om als zijn de "slachtoffer". Dan doe je het echt zelf vind ik.

Echter alle bokkers, das wat anders Haha!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 14:07

superwoman schreef:
Barmat schreef:

Ik heb met zoiets echt geen moeite hoor.
Beesje hoeft niet bij de naam genoemd te worden
Als zij iemand een relschopper vind, dan mag dat. Echter wanneer ze zegt dat truusje een
relschopper is gaat dat te ver. En als ze zegt sommige bokkers, dan mag zij dat best vinden,denken
en schrijven. Als iedereen slim is voelt niemand zich aangesproken en gaat niemand daarop om als zijn de "slachtoffer". Dan doe je het echt zelf vind ik.

Echter alle bokkers, das wat anders Haha!

Als ze zegt "Truusje is een relschopper" en het IS ook werkelijk zo dat Truusje de sfeer voor veel bokkers verpest, dan vind ik eigenlijk dat dat best gezegd mag worden Bloos
Dat gebeurt toch in het werkelijke leven ook?bukt zich vast voor de stroom commentaar Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 14:08

Toch is dat OW waardig Lachen
Of jij dat in het echt ook zegt of niet, dat maakt niet uit.

En het is niet OW waardig als je dat in groepsvorm brengt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 14:18

maikeltje schreef:
Als ze zegt "Truusje is een relschopper" en het IS ook werkelijk zo dat Truusje de sfeer voor veel bokkers verpest, dan vind ik eigenlijk dat dat best gezegd mag worden Bloos
Dat gebeurt toch in het werkelijke leven ook?bukt zich vast voor de stroom commentaar Knipoog

Ik niet of iig moeten de mods truusje aanpakken
Want het blijft een mening dat truusje de sfeer verpest.
Dat het een Ow kost, vind ik goed.

En zoals Rk zegt mag je het in groepsvorm wel schrijven.
"alle truusjes zijn relschoppers" Haha!

Is er een Truusje in de zaal? sorry dan Clown