Discussie over het OW-/ban-beleid, nieuwe poging!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnetje81

Re: Discussie over het OW-/ban-beleid, nieuwe poging!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 21:48

Olympia schreef:
Ik lees al mee sinds dit topic is gestart!

En ik ben zeker voor meer mods.. Soms duurt het lang voordat er eindelijk wat gebeurd en dan is de hel al losgebroken in sommige topics, terwijl dat dan helemaal niet nodig was geweest..

Andersom ook, dat mods te snel ingrijpen en dat je zo'n gevoel had van dat hadden we zelf wel kunnen oplossen! Maar misschien heeft het ook allemaal te maken dat de gemiddelde leeftijd erg daalt en dat de breezergeneratie opgedoken is. Niet banketstaaf bedoelt maar deze groep vergt in mijn ogen toch wel de grootste controle en ingrepen. Of denken jullie daar anders over?

Daarnaast heb ik het idee dat in de topics waar ik kijk veel minder ruzie gemaakt zal worden dan in de topics waar veel vd jongere generatie kijkt....

Grietzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 21:49

Jaduuh schreef:
Grietzz schreef:

Nou, ik kan je zeggen op je 18e kun je wel degelijk een hoop levenservaring hebben!
@Jaduuh; ik weet het, maar daar werd geen antwoord meer op gegeven. Is het niet zo dat als 1 iemand heel veel gekozen wordt dat de mods niet gaan denken van goh hij/zij zal dan wel goed wezen?!

Ja dat wel, maar het is aan de mods om daar een beetje doorheen te prikken vind ik.

En op je 18e KUN je inderdaad, het is niet altijd zo. Haha!

Alles kan. Knipoog

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 21:50

Een enquette waarin je aangeeft of je bekent met een mod, ooit in contact bent geweest met die mod en dan wat je van zijn haar functie vind en misschien mogelijkheid tot onderbouwen waarom. Ik denk dat je dan toch een redelijk inzicht krijgt!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 21:52

orionneke schreef:
Een enquette waarin je aangeeft of je bekent met een mod, ooit in contact bent geweest met die mod en dan wat je van zijn haar functie vind en misschien mogelijkheid tot onderbouwen waarom. Ik denk dat je dan toch een redelijk inzicht krijgt!

inderdaad de onderbouwing is heel belangrijk, als je al een antwoord krijgt van " omdat deze mod, die of die een OW gegeven heeft" dan weet je al dat dit niet een serieus iets is

Grietzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 21:53

orionneke schreef:

Als je zoiets maakt zal het duidelijker worden inderdaad. Lachen
Alleen ( Knipoog ) de mod kan dan niet natrekken of jij ook degelijk met hem te maken hebt gehad!

Vork

[Edit] Na het bericht van Kiwiko gelezen hebben, laat ik het erbij dat het dan duidelijker wordt. Lachen

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 21:54

Nou ik bedoel ik ken een hele boel mods niet, dus daar zal ik dan aangeven: ken ik niet of nooit contact meegehad.....

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 21:54

Alleen de vraag wie gaat dat verwerken!!! MIsschien een leuke stage opdracht?? Hahahaha.

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 21:56

orionneke schreef:
Alleen de vraag wie gaat dat verwerken!!! MIsschien een leuke stage opdracht?? Hahahaha.

Ik denk dat het nog niet eens zo heel veel werk is hoor.
Als je gaat turven. Positief / negatief en de punten van verbetering of aanmerkingen erbij zet. Kom je al een heel eind. Ja

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 21:57

orionneke schreef:
Olympia schreef:

En ik ben zeker voor meer mods.. Soms duurt het lang voordat er eindelijk wat gebeurd en dan is de hel al losgebroken in sommige topics, terwijl dat dan helemaal niet nodig was geweest..

Andersom ook, dat mods te snel ingrijpen en dat je zo'n gevoel had van dat hadden we zelf wel kunnen oplossen! Maar misschien heeft het ook allemaal te maken dat de gemiddelde leeftijd erg daalt en dat de breezergeneratie opgedoken is. Niet banketstaaf bedoelt maar deze groep vergt in mijn ogen toch wel de grootste controle en ingrepen. Of denken jullie daar anders over?

Daarnaast heb ik het idee dat in de topics waar ik kijk veel minder ruzie gemaakt zal worden dan in de topics waar veel vd jongere generatie kijkt....

Klopt wel vooral met de breezertaal erbij, dat wekt irritaties op. Maar ik vind dat volwassenen er ook wat van kunnen en dat het lang niet altijd alleen de jeugd is. Tong uitsteken [ik moet toch een beetje voor mezelf opkomen Vork ]

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 21:58

hihi idd ja

daar kan je wel iemand op zetten die paar uurtjes daagjes weekjes toch niks beters te doen heeft Haha!

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 21:58

Mod-verkiezingen lijken mij geen slim plan, een goede mod hoeft niet populair te zijn maar consequent en duidelijk en dat duidelijk kunnen communiceren.

Een moddie lijkt meer op een rechter dan een tweede kamerlid en rechters worden ook vanwege bewezen geschiktheid aangesteld en niet vanwege hun populariteit.

Een beetje meer anarchie zou denk ik beter zijn dan meer regels. Waarom verplicht je twee mensen die ruzie hebben (waar twee vechten hebben er ook echt twee schuld) niet om het in het topic, dus zichtbaar, bij te leggen binnen een bepaalde tijd (een dag, twee dagen, week oid), doe je dat niet dan krijg je geen OW maar gelijk een ban voor een bepaalde periode.

-Er kan dus nog steeds getemd worden
-De personen waar het over gaat krijgen een PB van de moddie dat ze de kans krijgen om het als volwassen personen op te lossen met elkaar.
-Lukt dat niet dan is er ook gelijk een stevigere sanctie omdat die personen dan willens en wetens het hebben laten voortduren en vantevoren weten dat daar een consequentie aan hangt.

Door mensen op volwassen gedrag aan te spreken, kweek je volwassen gedrag en zal je zien dat het zich uiteindelijk veel meer zelf zal gaan reguleren.

Voor de duidelijk meetbare zaken, zoals teveel foto's, te grote foto's etc kan je dan het huidige systeem houden. Dus de eerste keer wordt je gewaarschuwd, de tweede keer ben je op de hoogte en weet je dat er een sanctie volgt.

Grietzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 22:00

Maar, hoe wil jij er zeker van zijn dat deze 2 mensen het ook echt bijleggen? Als je iemand verplicht om het goed te maken dan loopt het de volgende keer toch net zo hard weer fout?!

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 22:01

nickyu schreef:
hihi idd ja

daar kan je wel iemand op zetten die paar uurtjes daagjes weekjes toch niks beters te doen heeft Haha!

Er zouden zelfs meerdere op 'de zaak' kunnen worden gezet. 1 per 5 moddies ofzo.
Ik heb toch niets te doen. Vork Stel mezelf wel beschikbaar, mits het serieus en alles ingevuld wordt en er mensen zijn die me helpen. Haha!

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 22:01

karl66, ik vind dat geen goed idee hoor. Sowieso is het voor de meeste nog 3x zo moeilijk om in het openbaar hun fout toe te geven en die maak je het dus alleen nog maar moeilijker op die manier.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 22:06

karl66 , gaat niet werken ,,

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 22:10

Grietzz schreef:
Maar, hoe wil jij er zeker van zijn dat deze 2 mensen het ook echt bijleggen? Als je iemand verplicht om het goed te maken dan loopt het de volgende keer toch net zo hard weer fout?!

Of je zegt gewoon, omdat je geen OW en/of ban wilt, dat je het bijgelegt hebt, maar gaat in een ander topic weer vrolijk verder met rellen.
M.a.w.: ik zou niet zo hele veel waarde hechten aan een belofte dat het bijgelegt is.

(Overigens kan een 18-jarige indd best een hoop levenservaring hebben, alleen dat hoeft niet. I.i.g. of iemand al dan niet een geschikte mod zou zijn moet je per persoon bekijken. Leeftijd is een aardige richtlijn, maar niet alleszeggend.

Misschien is het ook een idee om mods verschillende taken te geven. Dus een aantal die alleen topics sluiten/verplaatsen/TeM's afhandelen en een aantal die zich voornamelijk bezig houden met zaken als het beleid en regels enzo.
Dit zou je weer uit kunnen werken in mijn idee van die teams.

Tot zover mijn hersenspinsels weer.)

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 22:12

orionneke schreef:
Olympia schreef:

Daar zit ook wat in, maar ik denk ook dat als je soms een topic op slot zet en iedereen is weer afgekoeld dat hij best weer open kan.. Ja

Jaduuh

Als je dat gaat doen is de lol er voor de mods er ook snel af ben ik bang. Nagelbijten / Gniffelen Juist de afwisseling lijkt me leuk.

Karl66

Grietzz schreef:

Valt mee, de meeste mensen kijken wel goed uit als ze te horen hebben gekregen "Je bent een volwassen meid of vent, we verwachten dat je het zelf oplost, zo niet dan doen wij het door jullie voor bijvoorbeeld een maand te bannen".

En mochten diezelfde personen gewoon kans zien om het wekelijks bij te moeten leggen, dan is het ook heel simpel. Dan moeten ze simpelweg te horen krijgen dat het nu echt de laatste keer is en dat ze anders naar een ander forum mogen vertrekken om verder te gaan bekvechten.

Hier kan je ook prima voor iedereen duidelijke omschrijvingen aanhangen, Eerste ruzie van twee personen allebei een weekban als ze het niet oplossen. Tweede ruzie allebei een maandban als ze het niet oplossen en gelijk de melding dat bij de derde ruzie binnen een jaar ze voor onbepaalde tijd geband worden.

Ik denk dat je best wel met wat stevigere bans mag komen, want vaak worden die ruzies behoorlijk bewust gezocht en zeker bij herhaling, dan zijn mensen er gewoon op uit om de boel te zieken.

Maar ook in het dagelijks leven is het zo dat als je mensen zelf de verantwoordelijkheid geeft om een probleem op te lossen, ze die verantwoordelijkheid ook nemen. Op bokt is het zo dat de users het probleem veroorzaken maar de moddies de verantwoordelijkheid hebben om het op te lossen, met als gevolg onverantwoordelijk gedrag.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 22:14

Jaduuh schreef:
karl66, ik vind dat geen goed idee hoor. Sowieso is het voor de meeste nog 3x zo moeilijk om in het openbaar hun fout toe te geven en die maak je het dus alleen nog maar moeilijker op die manier.

Dat hoeven ze ook niet, maar dan weten ze vantevoren wat de consequentie is. Wedden dat de meeste mensen het bijleggen en zich daarna nog wel twee keer bedenken voordat ze zichzelf in die situatie manouvreren?

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 22:16

Karl66 schreef:
Jaduuh schreef:

Dat hoeven ze ook niet, maar dan weten ze vantevoren wat de consequentie is. Wedden dat de meeste mensen het bijleggen en zich daarna nog wel twee keer bedenken voordat ze zichzelf in die situatie manouvreren?

Mm, ik weet niet. Dat kan aan mij liggen, maar zo makkelijk laat ik me niet sturen. Als iemand zegt 'jij bied je excuses aan want dat moet' dan zou ik het niet doen, alleen als ik het zelf nodig vind als iemand zegt 'jij bied je excuses aan anders kun je van bokt verdwijnen', dan doe ik het wel maar waarschijnlijk met een pb erachteraan dat ik het niet meende, maar liever nog wat langer op bokt blijf. Scheve mond

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-06 22:16

Ik denk niet dat je door een poll/enquête/... de mods kan beoordelen. Volgens mij doen ze dat acter de schermen zelf wel en door iemand in een negatief daglicht te stellen krijg je misschien ook wrevel binnen de moderators of dan wordt het in ieder geval te persoonlijk naar die betreffende moderator toe. Dat kan kwetsend overkomen en het is niet de bedoeling om iemand af te kraken.

Grietzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 22:17

Karl66 schreef:
Grietzz schreef:

Valt mee, de meeste mensen kijken wel goed uit als ze te horen hebben gekregen "Je bent een volwassen meid of vent, we verwachten dat je het zelf oplost, zo niet dan doen wij het door jullie voor bijvoorbeeld een maand te bannen".

En mochten diezelfde personen gewoon kans zien om het wekelijks bij te moeten leggen, dan is het ook heel simpel. Dan moeten ze simpelweg te horen krijgen dat het nu echt de laatste keer is en dat ze anders naar een ander forum mogen vertrekken om verder te gaan bekvechten.

Hier kan je ook prima voor iedereen duidelijke omschrijvingen aanhangen, Eerste ruzie van twee personen allebei een weekban als ze het niet oplossen. Tweede ruzie allebei een maandban als ze het niet oplossen en gelijk de melding dat bij de derde ruzie binnen een jaar ze voor onbepaalde tijd geband worden.

Ik denk dat je best wel met wat stevigere bans mag komen, want vaak worden die ruzies behoorlijk bewust gezocht en zeker bij herhaling, dan zijn mensen er gewoon op uit om de boel te zieken.

Maar ook in het dagelijks leven is het zo dat als je mensen zelf de verantwoordelijkheid geeft om een probleem op te lossen, ze die verantwoordelijkheid ook nemen. Op bokt is het zo dat de users het probleem veroorzaken maar de moddies de verantwoordelijkheid hebben om het op te lossen, met als gevolg onverantwoordelijk gedrag.

Wat betreft aanscherping van de regels qua ruzies ben ik het zeker met je eens! Ik zie ze té vaak langs komen die er echt wel een ban voor over hebben om te rellen!

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 22:19

Jaduuh schreef:
Als je dat gaat doen is de lol er voor de mods er ook snel af ben ik bang. Nagelbijten / Gniffelen Juist de afwisseling lijkt me leuk.

Nou ja, die grens hoef je ook niet heel scherp te houden. Enige soepelheid kan altijd. Maar je kan iemand natuurlijk wel "hoofdtaken" geven. De 1 is beter in het toepassen van de Bokt-regels (als in: topics verplaatsen/sluiten enz.), de ander heeft veel ideeen m.b.t. het beleid e.d. Natuurlijk kan iemand uit groep 1 wel meediscussieren met groep 2 en vice versa.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 22:20

SuperPepeijn schreef:
Aangezien de moderators een forum openstellen, is het hun verantwoordelijkheid hem bij te houden en niet die van de gebruiker. En als ze met het toepassen van hun regels te druk krijgen lijkt me er 2 oplossingen; minder regels of meer moddies.

Er is nog een derde oplossing hoor Knipoog : geen algemeen, geen huiskamer, kortom geen niet-paarden-gerelateerde fora, alleen nog maar informatieve fora (de eerste 2 tabbladen dus zo'n beetje). Dat zou een enorme hoeveelheid werk schelen.