Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Laurora schreef:loriene schreef:Het gaat er meer om dat een traditie gewoon wordt weg gedaan doordat een klein groepje mensen zitten te zeuren dat het racistisch is.
Ja maar die groep word dus steeds groter.
In 2019 was 70% vòòr zwarte piet, in 2020 was dat nog maar 55%
Langzaam maar zeker gaat iedereen zich realiseren dat zwarte piet wel degelijk racistisch is.
Je er dan wanhopig aan blijven vastklampen heeft geen zin.
Vooral omdat een traditie per definitie aan verandering onderhevig is.
En gekwetst worden omdat een traditie veranderd is wel een beetje aanstellerij he, vergeleken met racisme.
MarlindeRooz schreef:Kijken jullie dan niet meer naar de intocht / het sinterklaasjournaal etc? Dan zie je toch dat de pieten niet meer zwart zijn? Je kan wel gaan vasthouden aan hoe "zwarte piet" was maar de toekomst gaat vooral roetveegpieten brengen hoor. Wacht Bokt dan tot ALLE zwarte pieten over een paar jaar weg zijn of kan het aanpassen niet eerder?
Facebook handhaaft al op het niet mogen laten zien van zwarte pieten.
fohadie schreef:Vooral hetero’s zijn daar erg goed in, getuige je aversie tegen regenboogpieten.Maar... Waarom moet zwarte piet dan in regenboog. Regenboog is toch al voor de LHBT enz. Beweging? Dat is verwarrend. We willen alles voor iedereen bepalen en alles moet maar anders. Omdat sommige zwarte piet willen uitbannen, mag hij niet meer op een forum verschijnen. Maar dan zijn de aanhangers van zwarte piet weer gediscrimineerd. Je kan het nooit iedereen naar de zin maken en waar hebben we het nu eigenlijk over? Het zijn god damn smylies?!
Ayasha schreef:MarlindeRooz schreef:Kijken jullie dan niet meer naar de intocht / het sinterklaasjournaal etc? Dan zie je toch dat de pieten niet meer zwart zijn? Je kan wel gaan vasthouden aan hoe "zwarte piet" was maar de toekomst gaat vooral roetveegpieten brengen hoor. Wacht Bokt dan tot ALLE zwarte pieten over een paar jaar weg zijn of kan het aanpassen niet eerder?
Facebook handhaaft al op het niet mogen laten zien van zwarte pieten.
Vind je dit echt wenselijk? Deze mentaliteit? En zo ja, waarom?
Waarom moet van alles tot in den treuren een politiek debat gemaakt worden? Waarom is het niet meer gewenst om gewoon te genieten van dingen?
chanicha schreef:Het maakt mij geen ruk uit hoe hij er uitziet maar ik word doodmoe van het gedram erover en zo gaan ze steeds een stukje verder.
Edit, bij mijn Surinaamse, Antilliaanse en Indonesische familie heb ik er nog nooit iets over gehoord!
Mkango schreef:Ik vind het ook onwijs grappig dat mensen denken dat dat iets nieuws is, kritiek op de kleur van Zwarte Piet. Dan heb je écht je huiswerk niet gedaan, want er is zelfs halverwege de 20ste eeuw (je weet wel, het tijdperk 1900-1999, dus inmiddels zo’n 60-70 jaar geleden) discussie over geweest.
poes schreef:Ik vind het vooral erg dat witte mensen weer denken dat ze hier absolute beslissingsmacht in kunnen en moeten hebben. Juist luisteren naar minderheden is hoe je iedereen gelijk behandelt e en niet zomaar luisteren naar de meerderheid.
verootjoo schreef:LWDaisy schreef:Seriously?
De beste man ziet zwart omdat hij door de schouw gekropen is. Welke kleur zou hij anders moeten hebben dan zwart, van het roet? Of er nou een blanke, chinees of zwarte door de schouw kruipt - wedden dat ze er allemaal zwart uit komen? Wat is het probleem eigenlijk? Als ik mijn pelletkachel schoonmaak zie ik ook zwart hoor. Het hoort bij de traditie - Sinterklaas loopt met zijn paard over de daken, en Piet kruipt door de schouw om cadeautjes te droppen. En ja, daar wordt hij dan zwart van, want in een schouw zit nou eenmaal roet. Meer is er niet aan.
Dan mag je elke smiley bannen, want er zal op deze aardbol wel iémand rondlopen die aan een bepaalde smiley aanstoot neemt.
Ik weet niet hoor, maar onze schoorsteenveger wordt niet pikzwart met rode lippen na het vegen van onze schoorsteen en zijn kleren blijven ook niet schoon.
Die heeft alleen wat roetve…Oh, wacht..
En ik weet niet hoe het met andere kinderen in den lande is, maar er zijn nog maar weinig echt begaanbare schoorstenen. Mijn 5YO gelooft niet eens dat ze door de schoorsteen komen.Aranel schreef:Mijn dochter ziet het verschil oprecht niet trouwens. Bij het sinterklaas journaal en op tv algemeen zijn alleen maar roetveegpieten te zien, bij de intocht in onze stad alleen maar zwarte pieten. Ze heeft er met geen woord over gerept.
De mijne heeft een zeer detaillistisch oog en ziet verschil tussen alle sinterklazen en pieten.
Niet dat het hem wat boeit, kids zijn zo materialistisch als wat, als ze die cadeaus maar krijgen.
DuoPenotti schreef:Maar diverse collega's uit diverse landen met diverse huidskleuren zagen er ook geen racisme in.
Dus het witte mensen argument gaat ook totaal niet op.
DuoPenotti schreef:Maar diverse collega's uit diverse landen met diverse huidskleuren zagen er ook geen racisme in.
LWDaisy schreef:Jongens, echt, we maken er meer van dan het is hoor. De doorsnee paashaas is bruin - wordt dat later ook een issue?
Amber_anne schreef:DuoPenotti schreef:Maar diverse collega's uit diverse landen met diverse huidskleuren zagen er ook geen racisme in.
Maar dat er mensen dus wel door gediscrimineerd voelen moeten we maar aan de kant zetten? Ik snap gewoon niet waarom je pleit ervoor iets waarvan je weet dat het veel mensen kwetst.LWDaisy schreef:Jongens, echt, we maken er meer van dan het is hoor. De doorsnee paashaas is bruin - wordt dat later ook een issue?
Er wordt inderdaad meer van gemaakt dan dat het is. Er is niks mis met roetveeg piet en daar wordt niemand door gekwetst.
Kinderen vinden het ook geen punt dus er is geen goed argument te verzinnen om pieten zwart te houden.
loriene schreef:Hoe kom je aan die percentages?
Zwarte piet is niet racistisch.
Is gewoon een prachtig kinderfeest.