Uitzondering regels.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 13:15

Muurp schreef:
Nu zal ik best een pain in the ass zijn, maar wát is nu precies fake news?

Want daar gaat het al mis... :+ Wat voor de een b*llshit is, is voor de ander de waarheid.

Dat is een heel terechte opmerking.

De aarde is plat. Dat kan je als fake nieuws beschouwen. Dat is overduidelijk fake. En zo zullen er vast nog wel een paar zijn. Maar het merendeel is denk ik grijs en niet zwart of wit.
Laatst bijgewerkt door rien10 op 07-06-21 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 13:16

Dit vat eigenlijk wel goed samen wat nu precies zere plek is. Wij hebben kort geleden besloten om een strenger beleid te voeren op CV door op off-topic berichten te modereren. (Meer dan op de rest van het forum)
Daarmee wilde wij voorkomen dat elk topic over Corona in dezelfde discussies belanden en daar op stuk lopen én beide partijen hierdoor een eerlijke stem konden geven. Dit werd namelijk door veel gebruikers als heel storend ervaren.

Wat wij ons niet goed bedacht hebben en wat nu in de praktijk ook is gebleken is dat fakenews dus niet goed weerlegd kan worden door gebruikers zelf (gezien wij daar niet op modereren), op deze manier kan fakenews blijven staan zonder dat daar een tegen argument op komt. Dat is nu inderdaad niet wenselijk gebleken door gebruikers, maar ook niet door onszelf. :)

c_alsemgeest schreef:
En daarom is het zo fijn als mensen mogen aangeven dat iets echt fake news is...
Scheelt veel gemod.
Hoe het wordt aangegeven is belangrijk, en niet op de man. Daar kan men op temmen zoals het altijd al is gegaan op bokt sinds die knop er is.

Maar het is doorgaand vrij zelf regulerend als er ruimte is voor meerdere visies.
En dat leg je dus aan banden als mensen met een andere mening niet meer mogen reageren in een bepaald topic.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 13:17

Echwel schreef:
[FZ] Modereren op misinformatie en "fake news" op Bokt

Wat is er überhaupt veranderd sinds dit topic..

Aanhoren en gewoon weer verder gaan....

luxx schreef:
Begin dan eens met de overduidelijke fakenews berichten. Alvast een klein stapje in de goede richting

Muurp schreef:
Nu zal ik best een pain in the ass zijn, maar wát is nu precies fake news?

Want daar gaat het al mis... :+ Wat voor de een b*llshit is, is voor de ander de waarheid.

Hierop ingaande wil ik graag de eerder door Ymor gestelde vraag nog een keer herhalen aangezien ik denk dat daar ook een beetje overheen gelezen wordt...

Hoe zien jullie het modereren op fakenews voor je. Hoe zouden jullie dat heel concreet aanpakken en invulling geven?

rien10

Re: Uitzondering regels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 13:17

Dat zie ik niet voor me.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 13:19

Blijft natuurlijk grappig dat het op Facebook en Twitter en Instagram wel kan maar op bokt kan het niet

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 13:19

Dit is inderdaad ook wel een heel belangrijk punt. Een forum als Bokt is natuurlijk niet te vergelijken met Facebook of Twitter. Niet alleen op schaal, maar ook op capaciteit.

Gini schreef:
Oplossing zou zijn om het subforum CV te schrappen. Het is ook heel wat om van vrijwillige moderators die zich initieel hebben aangemeld om op een paardenforum te modden, te verwachten dat ze in dergelijke gevoelige materies onderlegd zijn en de tijd en zin hebben om daar zodanig op te modereren dat het allemaal safe and sound is. De vergelijking met Facebook en andere social media loopt daar dus ook mank. Facebook is een mega-apparaat, op praktisch geen enkel vlak te vergelijken met een lokaal paardenforum. Die hebben de meest vooruitstrevende AI en kantoren vol effectieve mensen die zich over dergelijke zaken buigen en dan nog zijn ze niet feilloos. Mark Zuckerberg heeft het al een paar keer mogen uitleggen. Stop dus alsjeblieft om Bokt met dergelijke internetgiganten te vergelijken, want in dergelijke vergelijkingen zal Bokt het altijd slechter doen. Altijd.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 13:20

Beginnen met bv youtube filmpjes die bewezen fake nieuws bevatten niet toe te staan en.linken van verdachte sites..

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 13:21

Niet.
Kun je namelijk never ever goed doen, en bovendien is het blokken van dat soort informatie mijns inziens minstens net zo beroerd.

Laat mensen erop reageren.

En nee, dat is niet leuk voor degene die echt fakenieuws verspreidt, want hij of zij zal het als waarheid zien. (Behalve indien trol, en daar hebben we er ook van lopen hier helaas)

Maar afschermen is ook niet goed
Dat soort ideeën zijn er in de maatschappij.

En vaak wordt dat door voldoende tegengas toch wel weer in zijn verband getrokken.

Maar dat gaat altijd ergens gepaard met mensen die dat niet leuk vinden, dat klopt.

Ik denk dat je zou moeten modderen op toon.
C'est la ton qui fait la musique zeg maar.

Niet op inhoud.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 13:22

luxx schreef:
Blijft natuurlijk grappig dat het op Facebook en Twitter en Instagram wel kan maar op bokt kan het niet

Facebook, Twitter en Instagram zijn in eerste instantie niet eens een discussieforum. Ik herhaal de vraag van Ynskek nog even, hoe zie jij het zelf voor je? Wie gaat beslissen van fake is en wat niet? Er zullen ongetwijfeld heel klare zaken zijn die duidelijk zwart of wit zijn, en wat doen we met alle grijze gebieden? We kunnen niet zelf gaan googelen over wat de waarheid is en daaruit een conclusie trekken.

Muurp

@ynskek; er zijn, los van de suggesties in dit topic, ook in het topic wat je aanhaalt al diverse suggesties gedaan. Echter zijn (met name in het vorige topic) die manieren stuk voor stuk als onvoldoende haalbaar beschouwd of zijn ze onvoldoende uitgewerkt om te kijken of dit iets is wat zou kunnen werken.

Ik ben niet voor of tegen en heb zéker niet het antwoord, maar persoonlijk zie ik wel in dat het iets is waar nu wel een keer echt diep op in moet worden gedoken. Hoe lastig het ook is.
Het blijft een onderwerp wat structureel terug blijft komen en is inmiddels wel breder dan alleen Corona-gerelateerde onderwerpen. :)

Echwel

Dan is het wie bepaalt iemand een troll is of een persoon die fout is voorgelicht

luxx

Giolli schreef:
Dit is inderdaad ook wel een heel belangrijk punt. Een forum als Bokt is natuurlijk niet te vergelijken met Facebook of Twitter. Niet alleen op schaal, maar ook op capaciteit.

Worden ook lang niet zoveel berichten geplaatst op bokt dus dat maakt het wel ietsje makkelijker toch?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 13:24

Hiermee kom je inderdaad het meest in de buurt van de wenselijke oplossing. Dan gaan we dus weer terug naar het vorige beleid (voor dat we streng off-topic gingen modereren). Het risico hier van is dat heel veel topics in dezelfde discussies zullen belanden. We zouden dan alleen nog modereren op persoonlijke aanvallen en de inhoud volledig los laten.

Femke_Tweety schreef:
Niet.
Kun je namelijk never ever goed doen, en bovendien is het blokken van dat soort informatie mijns inziens minstens net zo beroerd.

En nee, dat is niet leuk voor degene die echt fakenieuws verspreidt, want hij of zij zal het als waarheid zien. (Behalve indien trol, en daar hebben we er ook van lopen hier helaas)

En vaak wordt dat door voldoende tegengas toch wel weer in zijn verband getrokken.

Maar dat gaat altijd ergens gepaard met mensen die dat niet leuk vinden, dat klopt.

Niet op inhoud.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 13:25

Femke_Tweety schreef:
Niet.

Niet op inhoud.

Eens :)

Maar waar misschien wel naar gekeken kan worden is dat er een duidelijk statement wordt gemaakt over het beleid m.b.t. fake news/misinformatie, waar wél op gehandeld wordt en waar niet, en dit vervolgens toe te voegen aan de regels.
Zo kun je namelijk verwijzen naar de bestaande regels en geeft het meer houvast voor zowel gebruikers als team.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 13:27

luxx schreef:

Jij vindt dat echt opmerkelijk? Dat een lokaal paardenforumpje niet kan wat een internetgigant kan?

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 13:27

Giolli schreef:
Facebook, Twitter en Instagram zijn in eerste instantie niet eens een discussieforum. Ik herhaal de vraag van Ynskek nog even, hoe zie jij het zelf voor je? Wie gaat beslissen van fake is en wat niet? Er zullen ongetwijfeld heel klare zaken zijn die duidelijk zwart of wit zijn, en wat doen we met alle grijze gebieden? We kunnen niet zelf gaan googelen over wat de waarheid is en daaruit een conclusie trekken.

Iemand met gezond verstand. Er dwalen nog wel wat oud moderators rond op dit forum die die taak met glans zouden vervullen maar ik vermoed dat geen van hen dat wil. Van de huidige moderators moet ik heel eerlijk zeggen dat ik eigenlijk ook niet weet wat voor vlees er in de kuip zit, dat is zeer onduidelijk. Ik weet niet wat er precies is veranderd met een paar jaar geleden maar ik heb wel het idee dat er iets veranderd is

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 13:28

Gini schreef:
luxx schreef:

Jij vindt dat echt opmerkelijk? Dat een lokaal paardenforumpje niet kan wat een internetgigant kan?

Buiten dat vind ik persoonlijk de twitter/facebook/ etc censuur ook doodeng en ongewenst.

Giolli
Zeg maar Ber!

luxx schreef:
Giolli schreef:

Worden ook lang niet zoveel berichten geplaatst op bokt dus dat maakt het wel ietsje makkelijker toch?

Ik weet dat Facebook veel groter is, maar ter info: Facebook heeft ruim 20.000 betaalde (competente ;) ) medewerkers in dienst.

Muurp

luxx schreef:
Giolli schreef:

Iemand met gezond verstand. Er dwalen nog wel wat oud moderators rond op dit forum die die taak met glans zouden vervullen maar ik vermoed dat geen van hen dat wil. Van de huidige moderators moet ik heel eerlijk zeggen dat ik eigenlijk ook niet weet wat voor vlees er in de kuip zit, dat is zeer onduidelijk. Ik weet niet wat er precies is veranderd met een paar jaar geleden maar ik heb wel het idee dat er iets veranderd is

Misschien moet je je vraag eens omdraaien... Wat maakt dat jij je er zo druk om maakt nu...? :D

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 13:32

Femke_Tweety schreef:

Wat een ontzéttende onzin zeg!

Je kunt geen toon overbrengen in een geschreven bericht.
Ja :) met :) smilies :) dan lijkt het net :) alsof de toon :) leuk is :) maar zeggen mensen :) de banketstaaf dingen :) maar de toon lijkt door de plaatjes :) lief en gezellig

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 13:33

Iemand met gezond verstand laten modereren is niet echt tastbaar. Het moet een duidelijke regel zijn wat iedereen kan nalezen en daar moet niet een ‘oude moderator ergens op het forum met wat gezond verstand’ over gaan beslissen, het gaat om het beleid en dat moet voor álle moderators en gebruikers na te lezen zijn en naar te handelen zijn.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 13:33

luxx schreef:
Femke_Tweety schreef:

Wat een ontzéttende onzin zeg!

Je kunt geen toon overbrengen in een geschreven bericht.
Ja :) met :) smilies :) dan lijkt het net :) alsof de toon :) leuk is :) maar zeggen mensen :) de banketstaaf dingen :) maar de toon lijkt door de plaatjes :) lief en gezellig

Nou, er zijn er hier wel een paar die flink kunnen eeehhh vals zingen.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 13:34

Muurp schreef:
Misschien moet je je vraag eens omdraaien... Wat maakt dat jij je er zo druk om maakt nu...? :D

Omdat ik niks beters te doen heb Muurp

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 13:34

Denk dat mensen zich er druk om.maken omdat er ook hele jonge mensen meelezen en hierdoor volstrekfoute informatie krijgen

Niet alleen wat betreft enten maar ook.andere dingen..

Dat is de reden dat fb enz er zo fel.op tegen zijn

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 13:36

Dus moeten we die jonge mensen maar wegjagen door alle topics in hetzelfde gemekker te laten verzanden....? Want dat is wel de consequentie van "iedereen overal dezelfde discussie weer opnieuw laten voeren" :=