Karl66 schreef:Jan, als jij het liever wilt definiëren als generaliseren, dan heb je mijn zegen. Het verandert er ondertussen helemaal niks aan dat het een bij de wet verboden vorm van generaliseren is, die we over het algemeen discrimineren noemen. Het is namelijk onderscheid maken tussen verschillende bevolkingsgroepen, zij zijn anders, want zij zijn allemaal crimineel. Dan kan je denken dat de door een handig foefje, het "zij zijn anders" weglaten het verandert van discrimineren in generaliseren en dat het daardoor opeens niet meer bij de wet verboden is, maar zo werkt het niet.
Maar net wat ik zeg, als jij er blij van wordt door het generaliseren te noemen, laat je dan vooral door mij niet tegenhouden. Dan laat ik mij ook niet door jou tegenhouden en blijf ik het discrimineren noemen.
Ik doe helemaal geen "zij zijn anders foefje weglaten" want die staat niet in jouw tekst. Met andere woorden, jij verzint het er nu bij.
Dan, de definitie van discrimineren:
Discriminatie betekent dat er onterecht verschil wordt gemaakt in de behandeling van mensen. Bijvoorbeeld op basis van geslacht of godsdienst.
Bron: rijksoverheid
Dus, een hele groep wegzetten als crimineel is geen discriminatie. Het is generaliseren. Beledigen zou eventueel ook nog kunnen.
Wanneer is het dan discriminatie? Als je die HELE groep anders gaat behandelen dan een andere groep met als argument dat ze allemaal crimineel zijn.
Dat is in jouw voorbeeld niet aan de orde.