Strikter inhoudelijk modereren op uitingen van racisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 17:33

Ik reageer op de reactie van karl66 dat we(ik dus ook... ) niet reageren en ons werk niet goed doen. Daar hebben we vaker een discussie over gehad op deze manier. Daarin geef ik aan dat het voor mij geen fijne manier van discussiëren is.
Ik denk dat karl66 ook prima voor zichzelf erin op kan komen als het vervelend wordt ervaren :)

Edit: dit geeft ook al aan dat het meer willen weten waar mensen voor aangesproken worden of meer in topics andere aanspreken als mod dus niet zo makkelijk is als gedacht wordt ;)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 18:04

Ik vind je keurig reageren, Mondy. Dat dat niet in het straatje van Karl cq Shadow past is jammer voor hen. Ik draai al wat langer mee op Bokt en ik merk dat met name mensen die zelf moderator geweest zijn echt enorm kunnen afgeven op het huidige moderatorteam. Ik krijg daar een gevoel van superioriteit bij en dat is jammer en imo niet nodig. Iedere moderator zal naar beste inzicht dit doen en in overleg. Dat het dan toevallig niet in je straatje past is jammer, maar je kunt er altijd voor kiezen Bokt te verlaten als het allemaal zo slecht is in plaats van af te blijven geven op het team.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 18:08

Mondy, ik had het over deze vragen en volgens mij is daar geen antwoord op gegeven:

Karl66 schreef:
Ik kan het simpeler maken, dan is er geven specifiek voorbeeld uit een topic en is het niet relevant dat je het niet achter de schermen hebt medebesproken.

Iemand plaatst een bericht, waarin afkomst en crimineel gedrag aan elkaar gekoppeld worden, waardoor expliciet die hele groep als crimineel wordt weggezet. Vinden jullie als team dat acceptabel? Vinden jullie als team of daarmee de Nederlandse wet wordt overtreden? Hoe vindt het team dat daar mee omgegaan moet worden? En hoe maak je aan de bokkers in het topic duidelijk dat zo'n bericht over de grens is en niet getolereerd wordt, er even vanuit gaande dat jullie dat vinden?

Verder denk ik dat de meeste mensen wel snappen dat als jullie strikter gaan modereren, dat de kans dat ze aangesproken worden ook groter is.

Volgens mij zijn dat heel inhoudelijke vragen, die ontopic zijn en die jullie de kans geven om uit te leggen wat jullie als team doen.

Het kan prima zijn dat je dat niet doorhad, dat ik die gesteld had, maar dan had je daar natuurlijk naar kunnen vragen. Je had ook kunnen vinden en dus met een reactie komen, kijk daar en daar hebben we al antwoord op die vragen gegeven. Dat je daarvoor in de plaats kiest om op de persoon te spelen is wat mij betreft niet erg modwaardig, maar ik stel voor dat je dat achter de schermen met je collega's overlegd, wat je wel en wat je niet in een topic kan maken als mod.

Mondy

Re: Strikter inhoudelijk modereren op uitingen van racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 18:15

@karl66 ik ga nog antwoorden op je bericht maar hou me nu even op de achtergrond. Als blijkt dat ik verkeerd gehandeld/gereageerd heb zal ik de eerste zijn om dat toe te geven.

Dan weet je waarom je nu even geen antwoord krijgt en dat dat geen opzet om te vergeten is. Ik vind het wel zo netjes om eerst het overleg af te wachten.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 18:22

Prima

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 20:00

Electra63 schreef:
Ik zit ook op mijn telefoon ergens buiten, maar slecht excuus.... :D

Wat betreft de afspiegeling van de maatschappij, het maakt nogal uit, waar je woont of vandaan komt.

Maar een witte, autochtone man van middelbare leeftijd is natuurlijk niet de juiste persoon om te bepalen of mensen wel of niet zich (terecht) gediscrimineerd voelen of worden.

En nu ga ik weer even van de zon genieten. :wave:

In Italië bovenop een berg of Rotterdam 3 hoog achter maakt wel uit in ontvangst kan ik je verzekeren.

Als een witte autochtone man van middelbare leeftijd niet de juiste persoon is om dat te bepalen dan zijn al blanke, roeptoeterende, discriminatiekaart trekkende Bokkers dat dus ook niet begrijp ik?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 20:03

Karl66 schreef:
Mondy, ik had het over deze vragen en volgens mij is daar geen antwoord op gegeven:

Karl66 schreef:
Ik kan het simpeler maken, dan is er geven specifiek voorbeeld uit een topic en is het niet relevant dat je het niet achter de schermen hebt medebesproken.

Iemand plaatst een bericht, waarin afkomst en crimineel gedrag aan elkaar gekoppeld worden, waardoor expliciet die hele groep als crimineel wordt weggezet. Vinden jullie als team dat acceptabel? Vinden jullie als team of daarmee de Nederlandse wet wordt overtreden? Hoe vindt het team dat daar mee omgegaan moet worden? En hoe maak je aan de bokkers in het topic duidelijk dat zo'n bericht over de grens is en niet getolereerd wordt, er even vanuit gaande dat jullie dat vinden?

Verder denk ik dat de meeste mensen wel snappen dat als jullie strikter gaan modereren, dat de kans dat ze aangesproken worden ook groter is.

Volgens mij zijn dat heel inhoudelijke vragen, die ontopic zijn en die jullie de kans geven om uit te leggen wat jullie als team doen.

Het kan prima zijn dat je dat niet doorhad, dat ik die gesteld had, maar dan had je daar natuurlijk naar kunnen vragen. Je had ook kunnen vinden en dus met een reactie komen, kijk daar en daar hebben we al antwoord op die vragen gegeven. Dat je daarvoor in de plaats kiest om op de persoon te spelen is wat mij betreft niet erg modwaardig, maar ik stel voor dat je dat achter de schermen met je collega's overlegd, wat je wel en wat je niet in een topic kan maken als mod.

Een hele groep als crimineel wegzetten is niet discrimineren. Dat is generaliseren. Of, in makkelijkere bewoordingen, de hele groep over 1 kam scheren.

Ook jij snapt het verschil verschil tussen discriminatie en generaliseren niet.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 20:08

Jan, als jij het liever wilt definiëren als generaliseren, dan heb je mijn zegen. Het verandert er ondertussen helemaal niks aan dat het een bij de wet verboden vorm van generaliseren is, die we over het algemeen discrimineren noemen. Het is namelijk onderscheid maken tussen verschillende bevolkingsgroepen, zij zijn anders, want zij zijn allemaal crimineel. Dan kan je denken dat de door een handig foefje, het "zij zijn anders" weglaten het verandert van discrimineren in generaliseren en dat het daardoor opeens niet meer bij de wet verboden is, maar zo werkt het niet.

Maar net wat ik zeg, als jij er blij van wordt door het generaliseren te noemen, laat je dan vooral door mij niet tegenhouden. Dan laat ik mij ook niet door jou tegenhouden en blijf ik het discrimineren noemen.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 20:33

Karl66 schreef:

Karl66 schreef:

Het was niet mijn bedoeling je aan te vallen maar aan te geven dat de manier van discussiëren voor mij niet fijn werkt op deze manier.
Het geeft voor mij wel duidelijk aan dat het modden met meer duidelijkheid naar gebruikers toe dus ook zo makkelijk niet is.

Mbt je vragen heb ik er eigenlijk wel reactie op gegeven met mijn voorbeeld.
Wat je bedoeld zal vaak die categorie berichten zijn waar niet meteen duidelijk gezegd kan worden hoe of wat zoals mijn 3e voorbeeld.
Ook vind ik het belangrijk hoe zoiets geschreven is en of er daarna na reactie van anderen uitleg is gegeven.
Dus een zwart wit reactie kan ik er simpelweg niet op geven.

En geloof me dat ik graag een hapklaar antwoord zou hebben. Maar zoals het in de rechtbank al lastig is mbt dit onderwerp is het op een forum of in de samenleving al helemaal.
Wij doen ons best erin te kijken waar we kunnen en moeten of denken te moeten handhaven. En waar we denken dat het een pittige mening maar niet meer dan dat betreft is dat soms ook onze keuze.
Mbt duidelijk maken aan iemand hoe een bericht niet ok is of niet door de beugel kan, door een pb/OW met eventuele sanctie en het weghalen van het bericht.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 20:45

Mondy schreef:
En geloof me dat ik graag een hapklaar antwoord zou hebben. Maar zoals het in de rechtbank al lastig is mbt dit onderwerp is het op een forum of in de samenleving al helemaal.

Snap ik eigenlijk niet. Een rechtbank is lastig, een samenleving als geheel is lastig, een forum is vrij makkelijk.

Citaat:
Mbt duidelijk maken aan iemand hoe een bericht niet ok is of niet door de beugel kan, door een pb/OW met eventuele sanctie en het weghalen van het bericht.

Maar was is nou 'niet ok' volgens jullie? Want een heleboel dingen waarvan ik zou denken dat het 'niet ok' is vinden jullie blijkbaar aanvaardbaar. Wat is volgens jullie wel over de schreef? Wanneer gaan dingen echt te ver?

(En ook, gewoon uit nieuwsgierigheid: hoeveel wordt er eigenlijk gemod, zijn daar wel eens statjes van bijgehouden, bv aantal tems of de ingrepen of de ow's? Niet om daar meteen KPI's van te maken maar gewoon om een beetje feeling te krijgen hoe intensief het modden nu is.)

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 20:52

Dat laatste is een goede vraag eigenlijk. Ik weet hoeveel werk A1 is maar zo alles bij elkaar durf ik niet zo te zeggen. Ik kan als voorbeeld alleen aangeven dat voor bijvoorbeeld het A1 tabblad we regelmatig min 10/20 tems op een dag hebben maar op extreem drukke dagen 75 ook niet vreemd zijn geweest
Dat is dan 1 tabblad.

Wat sowieso niet ok is is zoals mijn eerste voorbeeld.
Maar er zijn zo ontzettend veel berichten die op zoveel verschillende manieren beschreven worden dat het nogal lastig is om die grijze (om ze zo maar even te noemen) berichten dus op de rand van ok of niet ok kunnen zitten. Of wat ook kan voor 10 personen gewoon een prima bericht is maar voor 1 iemand juist weer verre van.
Maar ik snap je vraag erin wel. Ook omdat het vaak om iets gaat waarin wij zelf een andere mening hebben en het zelf ook anders zouden zeggen of schrijven. Het is echt de afweging maken wat is goed en wat niet.
En daar zijn we echt met zn alle over aan het nadenken bij de twijfelgevallen. (Wat soms ook de reden is waardoor het even kan duren voor er actie voor de schermen zichtbaar is)
Daarom is dit topic ook absoluut leerzaam voor ons om te zien hoe de meningen erin zijn.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 20:56

Karl66 schreef:
Jan, als jij het liever wilt definiëren als generaliseren, dan heb je mijn zegen. Het verandert er ondertussen helemaal niks aan dat het een bij de wet verboden vorm van generaliseren is, die we over het algemeen discrimineren noemen. Het is namelijk onderscheid maken tussen verschillende bevolkingsgroepen, zij zijn anders, want zij zijn allemaal crimineel. Dan kan je denken dat de door een handig foefje, het "zij zijn anders" weglaten het verandert van discrimineren in generaliseren en dat het daardoor opeens niet meer bij de wet verboden is, maar zo werkt het niet.

Maar net wat ik zeg, als jij er blij van wordt door het generaliseren te noemen, laat je dan vooral door mij niet tegenhouden. Dan laat ik mij ook niet door jou tegenhouden en blijf ik het discrimineren noemen.

Ik doe helemaal geen "zij zijn anders foefje weglaten" want die staat niet in jouw tekst. Met andere woorden, jij verzint het er nu bij.

Dan, de definitie van discrimineren:

Discriminatie betekent dat er onterecht verschil wordt gemaakt in de behandeling van mensen. Bijvoorbeeld op basis van geslacht of godsdienst.

Bron: rijksoverheid

Dus, een hele groep wegzetten als crimineel is geen discriminatie. Het is generaliseren. Beledigen zou eventueel ook nog kunnen.

Wanneer is het dan discriminatie? Als je die HELE groep anders gaat behandelen dan een andere groep met als argument dat ze allemaal crimineel zijn.

Dat is in jouw voorbeeld niet aan de orde.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 21:16

Shadow0 schreef:
Mondy schreef:
Dat doe je vaker in discussies en dat is niet fijn discussiëren.

Ok.... normaal gesproken wordt dit gezien als 'op de man' en nu doet een mod dit zelf? Ik geloof dat er hier dingen niet goed gaan.

Ah, dit is dus de eerder besproken tactiek dat anderen er nu ook vragen over gaan stellen.

Hebben jullie echt een Whatsapp groepje om dit voor te bereiden?

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 21:25

:') daar issie weer hoor, de WhatsApp groep. Is helemaal een eigen leven gaan leiden joh, hilarisch.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 21:29

Laten we dat onderwerp mooi achterwege in dit onderwerp mbt racisme ipv mensen beschuldigen al dan niet in app groepjes te zitten ?
Het heeft weinig meerwaarde aan het topic zelf hoe vervelend het ook zou zijn.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 21:49

Mondy schreef:
Laten we dat onderwerp mooi achterwege in dit onderwerp mbt racisme ipv mensen beschuldigen al dan niet in app groepjes te zitten ?
Het heeft weinig meerwaarde aan het topic zelf hoe vervelend het ook zou zijn.

Het was een vraag, geen beschuldiging.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 22:03

janderegelaa schreef:
Electra63 schreef:
Ik zit ook op mijn telefoon ergens buiten, maar slecht excuus.... :D

Wat betreft de afspiegeling van de maatschappij, het maakt nogal uit, waar je woont of vandaan komt.

Maar een witte, autochtone man van middelbare leeftijd is natuurlijk niet de juiste persoon om te bepalen of mensen wel of niet zich (terecht) gediscrimineerd voelen of worden.

En nu ga ik weer even van de zon genieten. :wave:

In Italië bovenop een berg of Rotterdam 3 hoog achter maakt wel uit in ontvangst kan ik je verzekeren.

Als een witte autochtone man van middelbare leeftijd niet de juiste persoon is om dat te bepalen dan zijn al blanke, roeptoeterende, discriminatiekaart trekkende Bokkers dat dus ook niet begrijp ik?

Ik woon niet 3 hoog achter in Rotterdam, ;)

Ik kan niet voor anderen spreken, maar ik spreek uit ervaring over vooroordelen van xenofobe landgenoten :D

Note: ik heb van niemand hier een telefoonnummer, dus ik zit zeker niet in een WhattsApp-groepje en dat wil ik zeker zo houden. :D

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 22:11

Als je alle witte autochtone mannen van middelbare leeftijd daarvan beschuldigt dan discrimineer je dus volgens jullie eigen filosofie. Dat is verboden op Bokt.

Karl, let je even op? En een melding graag. Ik word gediscrimineerd.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 22:13

janderegelaa schreef:
Als je alle witte autochtone mannen van middelbare leeftijd daarvan beschuldigt dan discrimineer je dus volgens jullie eigen filosofie. Dat is verboden op Bokt.

Misschien moet je even temmen :D

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 22:16

Een groep op basis van afkomst wegzetten als crimineel is anders behandelen op basis van afkomst en dus discriminatie. Behandeling hoeft niet per se een fysieke behandeling te zijn.

@Mondy, ik denk dat als je naar mijn voorbeeld kijkt, maar ook naar jouw derde voorbeeld, dat als je daarmee naar het meldpunt discriminatie gaat, dat zij dat gewoon als discriminatie kwalificeren en dat zij verwachten dat jullie als forum daar op acteren. En natuurlijk kan je altijd de situatie hebben dat direct daarop in de discussie degene die dat geschreven heeft zich verontschuldigt en nuanceert, en natuurlijk dat je dat in je beoordeling als mods meeneemt. Maar de praktijk is dat dat niet zo vaak gebeurt in deze discussies.

Ik snap ook dat als dit soort duidelijke voorbeelden al vragen oproepen bij het team of daar op gemodereerd moet worden, dat je dan geen antwoorden op de verdere vragen kan geven. Want dit betekent in mijn ogen dat het voor jullie als team helemaal niet duidelijk is wat wel en wat geen racisme is. Dan zou ik jullie als advies willen geven om eens contact met het meldpunt discriminatie op te nemen. Daar zit de expertise en die kunnen jullie daarbij helpen. Want je kan beter actief zelf contact zoeken om tot een goed beleid te komen, dan te wachten tot ze een keer met een serie klachten bij jullie op de stoep staan en jullie je niet eens realiseren dat jullie racistische content gehost hebben.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 22:18

janderegelaa schreef:

https://meld.nl/melding/discriminatie/

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 22:23

janderegelaa schreef:

Waar beschuldigt ze nou precies die witte autochtone mannen van dan? Zie nergens een beschuldiging staan :?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 22:58

Princess_ schreef:
janderegelaa schreef:

Waar beschuldigt ze nou precies die witte autochtone mannen van dan? Zie nergens een beschuldiging staan :?

Precies !! +:)+

Ik zei: EEN witte man. Dat is dan sowieso geen generalisatie, maar misschien is het wel discriminatie ;).

Jan is DE taalkundige hier, dus ik hoor het nog wel. ;)

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 23:52

Misschien helpt het voor de mods om de groep die gediscrimineerd wordt of onterecht beschuldigd wordt van iets vervangen wordt door Jood.

Dus stel iemand zou roepen: "Willen jullie meer of minder Marokkanen?" Dat je dan Marokkanen verplaatst door Joden.

Geeft het je het gevoel dat het niet kan? Hele grote kans dat een Marokkaans iemand dat ook zo voelt als het over Marokkanen gezegd wordt.
Doet het je niks? Prima, laten zo.

Misschien moeten we het testen met wat quotes van sommige bokkers.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 23:56

Dat is toch geen vergelijk, zijn Joden ooit ervaren als overlast gevende agressieve groepen?