Mag je kritisch zijn op Bokt?

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 18:20

karuna schreef:
Nee bij lange na niet voldoende. Er staan meer dan voldoende topics zonder enige correctie aan de relkant op bokt hoor.

Valt wel mee vind ik zelf. Ik heb een keer een OW gekregen toen ik iemand erop aansprak dat ze mijn post negeerde.

Blijkbaar is dat alweer teveel. Ik vind dat best lachwekkend.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 18:23

Shadow0 schreef:
Kun je dat toelichten Ailill?
Jazeker: Het verhaal dat de TS zo slecht met reacties om kan gaan is dan vooral ook een excuus om dat andere deel (rellen) goed te praten. Ik denk dat dit aardig los van elkaar staat. Ik ben ook van mening dat, in de meeste gevallen, de TS wel degelijk een net iets groter aandeel heeft binnen een topic. Inderdaad, niet altijd en soms gaat er ook echt wel een bak oliebol over een TS heen.

Wat betreft je laatste zin, ik denk dat het wel of niet goed om kunnen gaan met kritiek hier redelijk los van staat.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 18:24

MarcoBorsato schreef:
Ailill schreef:
Come on :roll:

Ik ben al on.

Ik vind het echt hilarisch dat er nu mensen reageren dat ze last hebben van een vrolijke noot en dat ze daarom niet reageren terwijl die mensen zelf echt baas zijn in negatieve affakkelende berichten. Gebrek aan zelfreflectie noem ik dat.
On to the dark side, Lee ;)

Ik snap je punt en je hebt ook deels gelijk. Maar ik ben ook van mening dat je de zaken soms net even iets anders kunt benoemen, juist om het niet te laten escaleren.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 18:53

MarcoBorsato schreef:
MarcoBorsato schreef:
Zou kunnen, ja.

Ik ben al on.

Ik vind het echt hilarisch dat er nu mensen reageren dat ze last hebben van een vrolijke noot en dat ze daarom niet reageren terwijl die mensen zelf echt baas zijn in negatieve affakkelende berichten. Gebrek aan zelfreflectie noem ik dat.

Helemaal mee eens!

Edit, volgens mij weer een puinhoop van de quotes gemaakt :o?

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 19:07

Af en toe een geintje of lollige opmerking, of even keten, vind ik persoonlijk juist lucht geven. Maar het hangt er wel van af in wat voor topic, en op wat voor manier.
En op Bokt is het alleen tekst hè, je ziet de gezichtsuitdrukking er niet bij (wat soms wel weer jammer is).

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 19:08

MarcoBorsato schreef:

Misschien is het niet zo bedoeld, maar jouw post komt op mij over als een sneer, verpakt als een vrolijk bericht. Mij lijkt dat niet bevorderlijk voor de sfeer in een topic. Waarom niet de persoon waar je het over hebt persoonlijk en op een correcte manier aanspreken?

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 19:31

Wat Askja zegt, zo af en toe even lekker melig zijn maakt het ook luchtig daarbij vind ik dat sommige mensen ook wel wat luchtiger in hun opvattingen kunnen zijn, waarom alles zo serieus nemen.
Of het moet echt een serieus topic zijn natuurlijk.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 19:58

chanicha schreef:
Wat Askja zegt, zo af en toe even lekker melig zijn maakt het ook luchtig daarbij vind ik dat sommige mensen ook wel wat luchtiger in hun opvattingen kunnen zijn, waarom alles zo serieus nemen.

Ik kan juist zo genieten van humor zoals hier in het topic. Het relativeert, zet je weer even met beide benen op de grond en die bevrijdende lach bij mezelf daar geniet ik zo van. Want ik ben op Bokt om te leren, mensen te ontmoeten en te lachen.
Dus de opmerkingen van Shadow en Karuna over hoe zij dit ervaren herken ik totaal niet. Juist het tegenover gestelde.
Dat is toch boeiend want juist die verschillen maakt Bokt zo interessant en leuk voor mij.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 20:01

Chanicha: lekker melig zijn lucht op voor degenen die 'in' zijn, die er aan mee doen, en die erbij horen. Maar het gaat heel vaak ten koste van anderen, die er niet aan mee willen doen. Soms rechtstreeks, door iemand (bedekt) belachelijk te maken, vaker door gewoon offtopic te gaan. Maar het is heel dominerend gedrag, er wordt geen ruimte gelaten voor mensen die iets anders willen. En dat is het voornaamste probleem: heel veel gebruikers die er geen zin in hebben, gaan weg. Openen geen topcs meer.

Daar hebben de mensen die 'in' zijn niet zoveel last van want die kunnen wel weer een nieuwe plek vinden om lol te hebben. Maar het aantal (interessante) topics en reacties loopt terug.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 20:11

pien_2010 schreef:
Ik kan juist zo genieten van humor zoals hier in het topic. Het relativeert, zet je weer even met beide benen op de grond en die bevrijdende lach bij mezelf daar geniet ik zo van. Want ik ben op Bokt om te leren, mensen te ontmoeten en te lachen.
Dus de opmerkingen van Shadow en Karuna over hoe zij dit ervaren herken ik totaal niet. Juist het tegenover gestelde.
Dat is toch boeiend want juist die verschillen maakt Bokt zo interessant en leuk voor mij.

Toevoeging hierop: Moet een topic altijd helemaal naar wens verlopen? Ik reageer op wat me interesseert en negeer wat me niet boeit. Maar ik ga mensen niet "verbieden" iets op een bepaalde manier te posten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 20:14

[quote] Daar hebben de mensen die 'in' zijn niet zoveel last van want die kunnen wel weer een nieuwe plek vinden om lol te hebben. Maar het aantal (interessante) topics en reacties loopt terug. [/quote]

Dit poneer je als een feit Shadow met name zie vet gedrukte,maar dat is jouw mening waar ik me absoluut niet in herken.

Ik persoonlijk haak af van negativiteit, aanvallen waardoor ik topics ontstip cq zelf niet open.
Maar niet wat jij beschrijft!

En ook eens met wat Gini schrijft. Je kunt niet iedereen het naar de zin maken.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 01-10-19 20:31, in het totaal 3 keer bewerkt

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 20:14

karuna schreef:
Nee bij lange na niet voldoende. Er staan meer dan voldoende topics zonder enige correctie aan de relkant op bokt hoor.

Ik ben blij dat niet bij elke (zelfs) opbouwende kritiek een modopmerking wordt geplaatst, kom op. Mensen zijn niet van suiker. Wat jij Misschien een rel kant vind, hoeft nog niet zo te zijn. Als het echt rel is, wordt er wel op gemodereerd. Er hoeft nou ook niet meteen ingegrepen te worden als een ts eens een topic heeft die niet naar zn staartje staat.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 20:25

Shadow0 schreef:
Chanicha: lekker melig zijn lucht op voor degenen die 'in' zijn, die er aan mee doen, en die erbij horen. Maar het gaat heel vaak ten koste van anderen, die er niet aan mee willen doen. Soms rechtstreeks, door iemand (bedekt) belachelijk te maken, vaker door gewoon offtopic te gaan. Maar het is heel dominerend gedrag, er wordt geen ruimte gelaten voor mensen die iets anders willen. En dat is het voornaamste probleem: heel veel gebruikers die er geen zin in hebben, gaan weg. Openen geen topcs meer.

Daar hebben de mensen die 'in' zijn niet zoveel last van want die kunnen wel weer een nieuwe plek vinden om lol te hebben. Maar het aantal (interessante) topics en reacties loopt terug.
Maar daar kunnen die mensen dan toch iets van zeggen: Goh, ik vind je opmerking/bericht niet helemaal gepast, zou je hier wat meer rekening mee willen houden? Lijkt me een prima bericht, toch?

En in je laatste zin ben je weer zaken aan het invullen/wegzetten als een feit. We zijn het vrijwel nooit met elkaar eens en juist daardoor kan ik de communicatie ook zeker waarderen. Maar ik zie je dit echt heel erg vaak doen, en in mijn optiek loopt een topic dan juist fout, omdat er geen ruimte overblijft voor een ander standpunt/'feit'.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 20:27

Amado7 schreef:
karuna schreef:

Ik ben blij dat niet bij elke (zelfs) opbouwende kritiek een modopmerking wordt geplaatst, kom op. Mensen zijn niet van suiker. Wat jij Misschien een rel kant vind, hoeft nog niet zo te zijn. Als het echt rel is, wordt er wel op gemodereerd. Er hoeft nou ook niet meteen ingegrepen te worden als een ts eens een topic heeft die niet naar zn staartje staat.
Eens :j

Al ben ik na wat topics te hebben gelezen vandaag toch wel tot de conclusie gekomen dat 'vroeger' de mods behoorlijk strenger waren. In vrijwel alles hoor, dus of dat nu terug moet weet ik niet. Maar lezen dat mensen weg moeten uit een topic, enkel omdat ze een afwijkende mening hebben? Ik heb mensen voor minder hier van Bokt zien verdwijnen, vroeger dan he ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 20:31

Gini schreef:
Toevoeging hierop: Moet een topic altijd helemaal naar wens verlopen? Ik reageer op wat me interesseert en negeer wat me niet boeit. Maar ik ga mensen niet "verbieden" iets op een bepaalde manier te posten.

Door de vraag zo te stellen lijkt het antwoord heel makkelijk: natuurlijk hoeft een topic niet altijd helemaal naar wens te verlopen.

Maar op het niveau van Bokt als platform moetten de topics toch op z'n minst genoeg te bieden hebben voor mensen om er te blijven plaatsen. En dat loopt terug. (@pien_2010: voor de exacte cijfers hoop ik dat het beheerteam in wil springen, maar alleen al dat de community beheerder niet is vervangen geeft wel een indicatie.)
Het is dan ook niet alleen mijn mening of het wel of niet op een bepaalde manier moet gaan... maar wat gebruikers (/ex-gebruikers) zelf beslissen: ze plaatsen geen topics en reacties meer want de kans dat het op een reltopic uitloopt of er nogal snel naar een of andere beschuldiging wordt gegrepen is te groot.

Het niet verbieden om op een bepaalde manier te posten, klinkt ook heel redelijk, gematigd en verstandig. Alleen... er wordt dus wel gestuurd om bepaalde manieren van posten aan te moedigen en te ontmoedigen. Zo kan er makkelijk een sfeer ontstaan waarin 'het topic' meent recht te hebben op een uitgebreide verantwoording over details. Want als je niet snel genoeg op de goeie manier reageert, ontspoort het topic.
Dat is niet rechtstreeks iets verbieden of voorschrijven, maar het is desondanks behoorlijk dwingend.

En iedereen die daar niet aan mee doet: fijn. Maar daarmee is het dwingende nog niet veranderd, want alleen maar 'niet meedoen' is niet per se genoeg om het te veranderen.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 20:36

Shadow0 schreef:

Helemaal mee eens, die zogenaamde humor is passief aggresief

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 20:37

Shadow0 schreef:
(@pien_2010: voor de exacte cijfers hoop ik dat het beheerteam in wil springen, maar alleen al dat de community beheerder niet is vervangen geeft wel een indicatie.)

Nu ga ik vol op de rem staan. Want ik ben het met deze zin eens dat de cijfers terug lopen. Ik wijt dat aan geruzie, negatief reageren.

Maar ik wijt dat als het om mijzelf gaat, niet aan op jouw eerder geponeerde feit waarin je schreef:

Shadow0 schreef:

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 20:49

@pien_2010, een aantal jaar geleden heb ik de bezoekersenquete uitgewerkt. Toen was dat patroon al zichtbaar en werd dit door gebruikers al heel veel genoemd: gebruikers trekken zich terug, blijven vooral in de HK, of houden contact via andere wegen zoals Facebook.

In discussies komt het ook steeds naar voren. Enerzijds heb je mensen die zeggen 'als je geen kritiek wilt moet je geen topic openen' en anderzijds gebruikers die zeggen 'ik open zelden topics / plaats de foto's die ik heb niet, want het geeft zo vaak gedoe.'
Mij lijkt dat daar een verband is. Welke andere conclusie is er die ik mis?

Ailill schreef:
Maar daar kunnen die mensen dan toch iets van zeggen: Goh, ik vind je opmerking/bericht niet helemaal gepast, zou je hier wat meer rekening mee willen houden? Lijkt me een prima bericht, toch?

Heb je aanwijzingen dat dat ook daadwerkelijk werkt? Hier in dit topic hebben al diverse gebruikers expliciet gezegd dat ze daar maling aan hebben.

pien_2010

Re: Mag je kritisch zijn op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 20:54

Ok. Dat zal dan wel zo zijn. Ik herken het zelf niet, maar ik zit meestal n fijne gezellige HK topics.

Ailill

Re: Mag je kritisch zijn op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 20:57

Shadow, zoals je ook kunt lezen binnen dit topic zijn er naast diverse gebruikers die zeggen hier maling aan te hebben, wel degelijk ook mensen die hier wel voor open staan/toe (gaan) passen. Vreemde manier van ombuigen dit en jammer dat je reactie, wederom, behoorlijk selectief is.

Ik ga het hier dan ook bij laten.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 21:05

Zo zie je maar dat iedereen anders is, ik hou wel van een dolletje want het leven is al zo serieus en als ik een topic zie waar de reacties mij niet aanstaan klik ik verder.
Ik ga het hier ook verder bij laten.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 21:22

Na heel lang meegelezen te hebben...... toch even een paar dingen.
pien_2010 schreef:
Nu ga ik vol op de rem staan. Want ik ben het met deze zin eens dat de cijfers terug lopen. Ik wijt dat aan geruzie, negatief reageren.

Dat denk ik ook, en ik heb me er ook schuldig aan gemaakt :)
Dus ook voor mij een leer om het beter te doen.

Askja schreef:
Af en toe een geintje of lollige opmerking, of even keten, vind ik persoonlijk juist lucht geven. Maar het hangt er wel van af in wat voor topic, en op wat voor manier.

Dit dus. Dit is de reden dat ik hier al 3 jaar zit. En ik doe er met liefde aan mee. Soms is humor ook een fijne manier om met lastige dingen om te gaan :)

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 21:37

Ik zou echt heel graag zien dat er bij ieder bericht een like knop zit waar zoiets als dit onder zit :D <3 :\. Meer hoeft niet. Om te beginnen omdat je dan niet perse iets hoeft te schrijven om dat duidelijk te maken, vind ik persoonlijk heel fijn, maar ook om te zien wat het merendeel van de bokkers dan aan- en afkeurt. Ik zou persoonlijk iig op die laatste drukken voor een bericht van zo'n nadrukkelijk aanwezig iemand met een onzin opmerking waar dan weer andere nadrukkelijk aanwezige mensen op moeten reageren om lollig te zijn, starten een privé conversatie op van ons kent ons en jouw serieuse bericht waar je tijd en aandacht aan besteed hebt word ondergesneeuwd.
En dan zie je ook hoe leuk dat nou eigenlijk gevonden wordt door mensen, of niet natuurlijk, ik vind dat erg interessant.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 21:45

Die laatste optie zou wel leerzaam zijn denk ik. Al is ie maar tijdelijk, mits het volstrekt anoniem kan voor de gewone bokker,

Maar de opmerking van Aillil dat er eerder voor minder scherpe opmerkingen mensen een tijdelijke ban kregen en berichten werden verwijderd, ik heb het idee dat dat echt een heel stuk anders is nu. Heb even wat teruggelezen bij topics die echt uit de hand liepen maar alle zelfs bewust kwetsende opmerkingen staan er gewoon nog tussen. Zelfs op plekken waar ik weet dat er door meerdere mensen is getemd.

Ik vermoed dat de "lollige" groep domweg geen enkel idee heeft hoe dergelijke "grapjes" overkomen op mensen die niet mee grappen. De een piest er weer overheen en een volgende doet er ook weer een plasje over en in een paar reacties wordt iemand zogenaamd grappig volledig bezeken en belachelijk gemaakt of afgemaakt woordelijk.

Probeer eens voor te stellen in het echt, je ben met een groep mensen een serieus onderwerp aan het bespreken of je wilt iets heel graag vertellen omdat je blij bent. Er komen een paar mensen aanlopen, wurmen zich tussen jou en je gesprekspartners en beginnen flauwe moppen te vertellen tegen elkaar en over mensen die in de groep aanwezig zijn. Hoe zou je je dan voelen?
Laatst bijgewerkt door karuna op 01-10-19 21:49, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-19 21:48

Avalanche81 schreef:
Na heel lang meegelezen te hebben...... toch even een paar dingen.
pien_2010 schreef:

Dat denk ik ook, en ik heb me er ook schuldig aan gemaakt :)
Dus ook voor mij een leer om het beter te doen.

Askja schreef:

Dit dus. Dit is de reden dat ik hier al 3 jaar zit. En ik doe er met liefde aan mee. Soms is humor ook een fijne manier om met lastige dingen om te gaan :)

Eens, alleen lijken sommige elkaar in elk willekeurig topic op te zoeken/aan te trekken, om vervolgens off topic te gaan, maar net binnen de lijntjes blijven kleuren, waardoor mods er eigenlijk niets mee kunnen.
Ik vind dat ronduit storend als ik eerlijk ben