Niet positief of blij kunnen zijn voor een ander...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 19:50

Nikass schreef:
imd schreef:
Met dit verschil dat de reacties "wauw, mooi paard" niet als kwetsend ervaren kunnen worden. Dat lijkt me nogal een cruciaal punt :)

Maar het ging er om of het iets toevoegt...
Niet of het wel of niet kwetsend is, want dat is niet iets wat vast ligt.

En daar gaat het mij nou net wel om, dus dan zul je een ander moeten hebben. Maar ik heb niks tegen niet-constructieve reacties, tenzij ze als kwetsend opgevat kunnen worden (en mij lijkt dat iedereen wel begrijpt dat het wellicht niet fijn is om te horen dat andere mensen jouw jurk niet mooi vinden). Dus de zin "wat voegt het toe", is hier wederom gericht op de negatieve (of niet-positieve, mogelijk als vervelend ervaren) reacties en niet heel bokt in het algemeen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 19:54

Ja maar dan is er dus een grote narge in wat de één wel kwetsend vindt en de ander niet. Die opmerking hierboven van Diablo? Dat Nayomi wellicht niet weet wat ze moet zeggen? Misschien kont dat wel heel kwetsend op Nayomi over.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 22-12-14 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 19:54

Nayomie schreef:
Wat leuk om te horen zeg. Nee, als diegene mij netjes een PB had gestuurd had ik hier zonder gezeur antwoord op gegeven aangezien dit niks met het topic te maken heeft. De andere poespas die jij erbij benoemd zijn dus niet ter zake.
Je mag ervan vinden wat je wil maar ik ben bewust van mijn acties. Verdere kritiek in PB. Daartoe ben ik bereid om uitleg te geven.

Je haalde zelf je reactie in het topic over het huwelijksaanzoek aan. Als er dan door gevraagd wordt over diezelfde reactie, is het opeens off topic?

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 20:00

Diablo schreef:
Nayomie schreef:
Wat leuk om te horen zeg. Nee, als diegene mij netjes een PB had gestuurd had ik hier zonder gezeur antwoord op gegeven aangezien dit niks met het topic te maken heeft. De andere poespas die jij erbij benoemd zijn dus niet ter zake.
Je mag ervan vinden wat je wil maar ik ben bewust van mijn acties. Verdere kritiek in PB. Daartoe ben ik bereid om uitleg te geven.

Je haalde zelf je reactie in het topic over het huwelijksaanzoek aan. Als er dan door gevraagd wordt over diezelfde reactie, is het opeens off topic?

Wacht, het was mij niet duidelijk geworden dat het daarover ging. Ik dacht dat diegene het over het stukje over mezelf had. Kon nergens uit opmaken dat het over dat topic ging. In dat geval ben ik wel bereid om antwoord te geven in het topic. Excuses!

Waarom ik mijn mening gaf? Deels omdat ik ergens een discussie gaf maar er zo een positieve draai aan wilde geven en ik zelf ook wel van mening ben dat ik niet op deze manier ten huwelijk gevraagd zou willen worden. Echter, het geluk van een ander is niet van mij, dus dat wil ik ook niet voor hen verpesten. Mijn, aldus mijn eigen mening, subtiele reactie zou geen schade toebrengen. Wat het oplevert? Niks. Wat het kapot maakt? Ook niks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 20:19

Tazzey schreef:
Wat ik me afvraag is waarom bepaalde mensen perse overal hun mening moeten uiten jammer dat daar geen antwoord op komt.

Euhm, nou, ik zit op een forum om te kletsen over dingen die me interesseren, als ik alleen maar mijn mond zou houden dan zou ik hier niks te zoeken hebben :)

Ik ben het echt wel met je eens hoor, in het algemeen. Mensen mogen best wat meer nadenken over wat ze posten en je hoeft echt niet altijd meteen te roepen wat je denkt. Ik probeer zelf ook altijd op te letten dat ik mijn reacties zo formuleer dat ik niemand kwets.
Alleen, door een topic te openen vraag je om reacties, en je kan niet kiezen wat voor reacties dat zijn, dat weet je van te voren. Sommige mensen zullen het gepast vinden om hun mening te geven, anderen niet. Sommigen zullen iets een fijne discussie vinden, anderen zien het als afbranden. En je kan nu eenmaal niet iedereen tevreden stellen, dus kun je het best reageren zoals je zélf gepast vind, en dan stoot je altijd wel iemand voor het hoofd, ben ik bang.

Dus ja, mensen mogen soms best wat meer nadenken voor, en hoe, ze reageren. Natuurlijk zijn er fatsoensnormen, maar we zijn met een heel divers gezelschap en niet iedereens normen zijn hetzelfde :)

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 20:45

Ook ik vraag me oprecht af wat mensen drijft hun mening overal maar te spuien, ook op plekken waar het niet gewenst is. Er werd eerder gevraagd, wat voegen honderd pagina's aan felicitaties of ja en amen toe? Simpel, een goed gevoel voor de ts starter en het feit dat het best leuk is iemand anders zn goede gevoel te bevestigen (mits terecht). Niemand hier kan me wijs maken dat het geen goed gevoel geeft om leuke reacties te krijgen op iets wat je deelt en waar je trots op bent. Daarom heb ik al zeker 3 van mijn 35 hele posts in pakweg 2 jaar aan dit topic gewijd. Waarvan er al 1 is weggemodereerd trouwens zie ik nu. Om deze reden zou ik hier ook nooit een topic starten - het interesseert me oprecht geen drol wat anderen vinden en daarnaast heb ik niet het idee dat hier heel veel bijster nuttig advies wordt gegeven (medisch nakijken, bitloos rijden gaan, join-uppen en een band opbouwen. In ongeveer alle gevallen.). Gelukkig zijn er ook wel interessante, leerzame topics en vind ik het leuk om te lezen over andermans passie.

Het is geen rocket science om te bedenken wanneer iemand vooral iets wil showen (de itp subfora bijvoorbeeld), of wanneer iemand bewust om advies, mening en kritiek vraagt (exterieur / hengstkeuze of de rijtechnische fora). Ik denk overal ook het mijne van en snap heel weinig, maar zie op geen enkele manier de meerwaarde van het melden van die mening. Wie zit er op te wachten, behalve ik? Daarnaast zit er nog een verschil tussen hoe je het brengt zoals ook eerder aangegeven. Denk hierbij aan "zou ik zelf zo niet doen" (nou en) en "is het een idee om eens dit of dat te proberen?" (nee, maar toch bedankt).

@Ayasha - als reactie op mn weggemodereerde post over nadenken voor je wat post, ben ik oprecht nieuwsgierig naar wat jou na het wegklikken van 4 topics triggert om bij topic nummer 5 wel te reageren. Daarbij kan je me niet wijsmaken dat jij het niet leuk vind om leuke reacties te krijgen over bijvoorbeeld je (overigens zeer leuke) terroristenveulen. En dat je het niet irritant vind als mensen je keuze om het te fokken in twijfel trekken of je manier van opvoeden bekritiseren. Hebben ze immers geen klap mee te maken. Geen aanval, echt nieuwsgierig.

@Nayomie - in een geval dat het niks oplevert, maar ook niks toevoegt, wat doet jou dan de beslissing nemen om toch even te vermelden dat jij het niet zo zou doen? Terwijl je kennelijk wel weet dat het voor niemand iets bijdraagt, behalve voor jou? Is dat dan niet stiekem een heel klein jezelf even een beetje belangrijk voelen, en lekker ff een steekje onder water geven? Omdat het kan?

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 20:49

tmr001 schreef:
Ook ik vraag me oprecht af wat mensen drijft hun mening overal maar te spuien, ook op plekken waar het niet gewenst is. Er werd eerder gevraagd, wat voegen honderd pagina's aan felicitaties of ja en amen toe? Simpel, een goed gevoel voor de ts starter en het feit dat het best leuk is iemand anders zn goede gevoel te bevestigen (mits terecht). Niemand hier kan me wijs maken dat het geen goed gevoel geeft om leuke reacties te krijgen op iets wat je deelt en waar je trots op bent. Daarom heb ik al zeker 3 van mijn 35 hele posts in pakweg 2 jaar aan dit topic gewijd. Waarvan er al 1 is weggemodereerd trouwens zie ik nu. En daarom zou ik hier ook nooit een topic starten. Het interesseert me oprecht geen drol wat anderen ervan vinden en daarnaast heb ik niet het idee dat hier heel veel bijster nuttig advies wordt gegeven (medisch nakijken, bitloos rijden gaan, join-uppen en een band opbouwen. In ongeveer alle gevallen.). Gelukkig zijn er ook wel interessante, leerzame topics en vind ik het leuk om te lezen over andermans passie.

Het is geen rocket science om te bedenken wanneer iemand vooral iets wil showen (de itp subfora bijvoorbeeld), of wanneer iemand bewust om advies, mening en kritiek vraagt (exterieur / hengstkeuze of de rijtechnische fora). Ik denk overal ook het mijne van en snap heel weinig, maar zie op geen enkele manier de meerwaarde van het melden van die mening. Wie zit er op te wachten, behalve ik? Daarnaast zit er nog een verschil tussen hoe je het brengt zoals ook eerder aangegeven. Denk hierbij aan "zou ik zelf zo niet doen" (nou en) en "is het een idee om eens dit of dat te proberen?" (nee, maar toch bedankt).

@Ayasha - als reactie op mn weggemodereerde post over nadenken voor je wat post, ben ik oprecht nieuwsgierig naar wat jou na het wegklikken van 4 topics triggert om bij topic nummer 5 wel te reageren. Daarbij kan je me niet wijsmaken dat jij het niet leuk vind om leuke reacties te krijgen over bijvoorbeeld je (overigens zeer leuke) terroristenveulen. En dat je het niet irritant vind als mensen je keuze om het te fokken in twijfel trekken of je manier van opvoeden bekritiseren. Hebben ze immers geen klap mee te maken. Geen aanval, echt nieuwsgierig.

@Nayomie - in een geval dat het niks oplevert, maar ook niks toevoegt, wat doet jou dan de beslissing nemen om toch even te vermelden dat jij het niet zo zou doen? Terwijl je kennelijk wel weet dat het voor niemand iets bijdraagt, behalve voor jou? Is dat dan niet stiekem een heel klein jezelf even een beetje belangrijk voelen, en lekker ff een steekje onder water geven? Omdat het kan?

Als mijn intentie was mezelf belangrijk te voelen, had ik nooit een hele reutemeteut erachter gezet. Zoals ik ook al vermeldde, deels ook om in te haken op de voorgaande discussie die een pagina ervoor meende ik afspeelde.

Joelle1996

Re: Niet positief of blij kunnen zijn voor een ander...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 20:58

ik vind dat je best je meening mag geven maar dan wel op een normale manier. Een discussie vind ik altijd zo "boos" overkomen maar meestal valt dat wel mee. Ook vind ik wel dat sommige reacties meer overnagedacht moet worden.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 21:08

Nayomie schreef:
tmr001 schreef:
Ook ik vraag me oprecht af wat mensen drijft hun mening overal maar te spuien, ook op plekken waar het niet gewenst is. Er werd eerder gevraagd, wat voegen honderd pagina's aan felicitaties of ja en amen toe? Simpel, een goed gevoel voor de ts starter en het feit dat het best leuk is iemand anders zn goede gevoel te bevestigen (mits terecht). Niemand hier kan me wijs maken dat het geen goed gevoel geeft om leuke reacties te krijgen op iets wat je deelt en waar je trots op bent. Daarom heb ik al zeker 3 van mijn 35 hele posts in pakweg 2 jaar aan dit topic gewijd. Waarvan er al 1 is weggemodereerd trouwens zie ik nu. En daarom zou ik hier ook nooit een topic starten. Het interesseert me oprecht geen drol wat anderen ervan vinden en daarnaast heb ik niet het idee dat hier heel veel bijster nuttig advies wordt gegeven (medisch nakijken, bitloos rijden gaan, join-uppen en een band opbouwen. In ongeveer alle gevallen.). Gelukkig zijn er ook wel interessante, leerzame topics en vind ik het leuk om te lezen over andermans passie.

Als mijn intentie was mezelf belangrijk te voelen, had ik nooit een hele reutemeteut erachter gezet. Zoals ik ook al vermeldde, deels ook om in te haken op de voorgaande discussie die een pagina ervoor meende ik afspeelde.

En je dacht kom, die discussie is er toch al, en iemands leuke bruiloftstopic is de uitgesproken plek om eens lekker te discussieren over wat ik een gepaste of leuke bruiloft vind?

Om het weer generiek te maken - dit geldt voor iedereen: waarom post je je mening, als hij niet direct meer waarde heeft dan "ik vind niet niet leuk, gepast, of het zou niet mijn manier zijn"? Specifiek kan de ts er helemaal niets mee, het is niet opbouwend want ts kan er niks mee, en ook al ben je niet telepatisch, je weet dat er een kleine kans is dat het wellicht niet boeiend of leuk is voor de ts om te lezen? Kort - waarvoor kies je er bewust voor een beetje onaardig te zijn?

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 21:10

En TS wordt er ook niet minder van, dus wat zou het schelen dat ik mijn mening daar neerzet.
Maar whoo, rustig, onaardig? Ik vind dat ik een prima reactie heb geplaatst, niks onaardigs aan. Heb je de reactie wel gelezen? Ben benieuwd waar je jouw kopje 'onaardig' vandaan haalt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 21:12

tmr001 schreef:
Om het weer generiek te maken - dit geldt voor iedereen: waarom post je je mening, als hij niet direct meer waarde heeft dan "ik vind niet niet leuk, gepast, of het zou niet mijn manier zijn"? Specifiek kan de ts er helemaal niets mee, het is niet opbouwend want ts kan er niks mee, en ook al ben je niet telepatisch, je weet dat er een kleine kans is dat het wellicht niet boeiend of leuk is voor de ts om te lezen? Kort - waarvoor kies je er bewust voor een beetje onaardig te zijn?

Misschien omdat diegene denkt dat het wel gepast is om zoiets te plaatsen?
Wat ik eerder zei, iedereen heeft zijn eigen normen en waarden. Jij vind het niet gepast om in zo'n topic een discussie te voeren (en dat ben ik met je eens) maar een ander heeft daar misschien weer andere ideeën over. Dat kan ik me in elk geval beter voorstellen dan dat iemand bewust onaardig gaat zitten doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 21:15

Ayasha schreef:
Ik vind het geen legitieme vraag. Voor elke keer dat ik mijn mening geef heb ik denk ik (heb geen exacte cijfers) ook 5 topics weggeklikt. Dan zou je bijna met specifieke voorbeelden moeten komen betreffende als je daar echt uitleg over wil.

Een reactie als deze bijvoorbeeld:

"Ze hebben een zeer alles open op het internet relatie, dus kan mij hier niet over verbazen. Ik dacht alleen dat het vooral 1 kant op was. Tineke die alles deelt met vreemden, maar blijkbaar heeft zij de perfecte partner gevonden. Ikzelf vind het vooral allemaal erg gemaakt."

Wat maakt dat de persoon in kwestie misschien wel net als jij 5 topics weggeklikt, maar besluit juist in dit topic, op dat specifieke moment, déze reactie te geven? En "omdat het een discussieforum is" vind ik een dooddoener. Er zijn, zoals jij eigenlijk ook zegt, nog honderden andere onderwerpen waar op gereageerd kan worden. En die zich in inhoudelijk en medemenselijk opzicht wellicht veel beter lenen voor discussie. Dan vraag ik me af: wat zijn iemands persoonlijke drijfveren om dit te posten op dat moment? Waarom dat topic, in aanloop naar dat aanzoek en deze reactie?
Ik vind het ook heel erg op de persoon gespeeld en niet op de bal.

Maar goed, degene die de opmerking heeft gemaakt is niet actief in dit topic en ik begrijp wel dat jij de vraag niet namens diegene kunt beantwoorden, Ayasha.

Maar ook bij jouw reactie in dat topic vraag ik me een beetje af: waarom zo? Waarom in dat topic? Ik snap je zorgen over hacken, maar je wist duidelijk niet van de hoed en de rand. (Dat bleek achteraf. Die jongen zat zijn eigen netwerk te hacken, niet Bokt:+ ) Desondanks plaats je wel in het topic dat het strafbaar is en dat je het apart vindt dat het wordt goedgekeurd.
Je zou ook kunnen denken: "ik weet niet precies wat zo'n MiTM-aanval is, dus vraag bij de mensen die verantwoordelijk zijn voor het beheer van Bokt na hoe het zit. En ik laat dit speciale topic maar even ongemoeid voordat ik voorbarige conclusies trek en het aanzoek wordt overschaduwd door aannames die misschien helemaal niet kloppen"
Al snap ik, nogmaals, je zorgen als je zoiets leest. Had ik ook. Het was natuurlijk ook niet zo handig om het zo te formuleren. Je kunt dan verwachten dat de meeste mensen zoiets niet snappen en sommigen dan verkeerde aannames gaan doen. Maar toch... Waarom deed je het zo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 21:25

Nayomie schreef:
En TS wordt er ook niet minder van, dus wat zou het schelen dat ik mijn mening daar neerzet.
Maar whoo, rustig, onaardig? Ik vind dat ik een prima reactie heb geplaatst, niks onaardigs aan. Heb je de reactie wel gelezen? Ben benieuwd waar je jouw kopje 'onaardig' vandaan haalt.

Ik vond het niet onaardig hoor. Ik vond het juist wel een mooi voorbeeld van iets van je eigen mening laten merken, maar wat deze manier betekent voor deze mensen in z'n waarde laten. En je hebt ze naderhand nog gefeliciteerd ook.
Ik vond je reactie juist wel tof.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 21:36

Omdat ik soms domweg impulsief ben en daarna mijn excuses moet aanbieden. :D wat ik dan ook zonder probleem oprecht doe. :) heel simpel.

Tmr: leuk, goh... Nee niet zoals een ijsje eten. Maar nee, ik vind het ook niet erg, al noemen ze haar een kromme bok, tis toch mijn kromme bok? Ik ben er happy mee. Prima toch, een ander mag gewoon zeggen dat ze haar niks vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 21:40

Ayasha schreef:
Omdat ik soms domweg impulsief ben en daarna mijn excuses moet aanbieden. :D wat ik dan ook zonder probleem oprecht doe. :) heel simpel.
.

Ik snap het.

Ik kan niet zeggen dat ik dat niet herken. :D

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 21:40

Tazzey schreef:
Nayomie schreef:
Waarom zou je je mening niet mogen geven? Als het gedaan wordt om het erom te doen, tja, dat is een ander verhaal. Maar je zou toch mogen zeggen dat het jou niet in de smaak valt maar dat je het leuk vindt voor een ander? Wat voor schade brengt dat er toe?

Omdat het soms gepast is om je waffel even te houden ;) Wat heeft het voor nut om zo perse jouw mening te moéten uiten?

_/-\o_ :')

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 21:42

Ayasha, ik ben het in deze discussie niet met je eens maar het spreekt voor je dat je je excuses aanbied als je fout zit! Daar kunnen een hoop anderen nog wat van leren.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 21:44

safina schreef:
Ayasha schreef:
.

Ik snap het.

Ik kan niet zeggen dat ik dat niet herken. :D

Maar geeft dit jou groen licht om dan maar alles te roepen wat er in je opkomt zolang je,je excuses maar aanbiedt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 21:48

@Jolien87 nee, tuurlijk niet. Vanwaar die vraag?

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 21:51

Het was meer een retorische vraag. Ik hoor het ook vaak van leerlingen: "Maar ik heb al sorry gezegd". Alsof daarmee alles vergeten en vergeven is. Netjes dat iemand zijn/excuses aanbiedt maar sommigen zien dit als vrijbriefje om alles maar te zeggen of te doen wat ze willen.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 21:58

Dat noem ik sorry voor het sorry zeggen. Ze zeggen iets maar vertellen weinig. Ik heb wel respect voor iemand die zijn fout erkend en gemeend zijn excuses aanbiedt.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 22:00

Blijheid schreef:
Eigenlijk, nu ik dit topic wat verder lees, gaat het helemaal niet over 'niet blij kunnen zijn voor een ander' of 'een ander niks gunnen' waar TS dit topic mee begon, maar is het onderwerp eigenlijk 'wanneer houd je je mond, en wanneer niet'. En dat vind ik een heel ander onderwerp, eigenlijk :o
Want ook als je blij bent voor iemand kun je iets kritisch posten 'Ik vind je nieuwe paard heel erg leuk, maar ik zou er misschien niet meteen op dag 1 een handstand bovenop hem maken'. Dat is heel wat anders dan niks aardigs kunnen zeggen en dus maar je mond houden.

Dit dus _/-\o_
Het gaat erom dat je inderdaad zelf bepaalt wanneer je kritiek geeft en wanneer niet, sommige voorbeelden in dit topic zijn natuurlijk overduidelijk wanneer je dat niet doet, maar in sommige gevallen is het best moeilijk waar ligt de grens en waarom wel of niet. Ik denk, waar bokt ook naar toe streeft het vooral belangrijk is dat als er kritiek gegeven wordt het op de bal gaat en niet op de man. Op de man wordt het namelijk heel snel erg persoonlijk en kan je iemand makkelijker kwetsen. Het gaat er in de meeste gevallen nog altijd om hoe je iets brengt ipv wat. En dat is soms nog best een kunst :D Communicatie is ontzettend belangrijk maar ook behoorlijk ingewikkeld en ik vind zelf ook erg interessant :D

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 22:03

Ik denk ook niet dat je iemand oprecht beledigt, maar soms kan iets er zomaar uitkomen en heb je daar oprecht spijt van

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 22:06

Jolien87 schreef:
Het was meer een retorische vraag. Ik hoor het ook vaak van leerlingen: "Maar ik heb al sorry gezegd". Alsof daarmee alles vergeten en vergeven is. Netjes dat iemand zijn/excuses aanbiedt maar sommigen zien dit als vrijbriefje om alles maar te zeggen of te doen wat ze willen.

Haha, ik zal niet ontkennen dat ik daar wel eens misbruik van heb gemaakt. Ik ben ook heel impulsief in sorry zeggen. :D

Maar zonder gekheid: ik ben, vooral IRL, soms daadwerkelijk te impulsief in mijn uitspraken. Het is verdomd lastig om iets als impulsiviteit af te leren. Het is immers vaak al gezegd voordat je je ervan bewust bent. Maar er floept makkelijker iets verkeerds uit je mond dan uit je toetsenbord. Dat roept bij mij wel de vraag op: in hoeverre kan er eigenlijk sprake zijn van impulsiviteit op een forum?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 22:07

Jolien87 schreef:

Ik denk dat dat bij kinderen veel meer voorkomt dan volwassenen. Kinderen leren dat in diverse situaties ze sorry MOETEN zeggen omdat ze anders geen kant opkomen. Uiteindelijk krijg je daar idd kinderen van die het niet gemeend zeggen. Als volwassen zijnde is het niet verplicht en denk ik dat mensen die hun excuses aanbieden zich juist kwetsbaar opstellen en het soms ook best moeilijk is. Ik vind het daarom over het algemeen juist erg goed als mensen dat doen. (Als het te vaak voorkomt kun je idd gaan twijfelen of het wel gemeend is of dat iemand toch van te voren iets beter moet na gaan denken)