[Dienstmededeling] Tijdelijk geen Uitgelicht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Re: [Dienstmededeling] Tijdelijk geen Uitgelicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 13:14

Ja dat lijkt mij een goede oplossing Nikki :)

Anoniem

Re: [Dienstmededeling] Tijdelijk geen Uitgelicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 13:17

Dan zou je dus meerdere opties moeten hebben?

Ik ben de maker van de foto's en ik geef toestemming voor uitgelicht.
Ik ben niet de maker van de foto's, maar heb wel toestemming voor uitgelicht.

Ik ben de maker van de foto's en geef geen toestemming voor uitgelicht.
Ik ben niet de maker van de foto's en heb geen toestemming voor uitgelicht.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 13:18

Nou toppers, jullie hebben het voor elkaar gekregen met jullie mierenge****

Echt... wtf he, dit :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 13:23

[***] schreef:
Dan zou je dus meerdere opties moeten hebben?

Ik ben de maker van de foto's en ik geef toestemming voor uitgelicht.
Ik ben niet de maker van de foto's, maar heb wel toestemming voor uitgelicht.

Ik ben de maker van de foto's en geef geen toestemming voor uitgelicht.
Ik ben niet de maker van de foto's en heb geen toestemming voor uitgelicht.

Misschien nog wel makkelijker. Gewoon één vakje bijvoorbeeld "Ik geef toestemming voor Uitgelicht en verklaar dat ik de maker van de foto's ben, of toestemming heb van de maker van de foto's"
En wellicht via een linkje nog een uitleg dat uitgelicht kan inhouden dat de foto wordt bijgesneden en blabla. (Overigens vind ik het wegshoppen van een logo wel wat onbegrijpelijk in deze).

Ik zou het wel erg jammer vinden als Uitgelicht weer verdwijnt, ik vind het vaak leuk foto's of kunstwerken kijken en ben blij verrast als ik eens wat van mezelf terugzie.

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 13:27

Thesserd schreef:
Nou toppers, jullie hebben het voor elkaar gekregen met jullie mierenge****

Echt... wtf he, dit :')

Echt he!! zo een dom gezeur.
fotograven mogen blij zijn dat hun foto's op dit grote forum wordt gezet en dat iedereen kan zien wie de foto geschoten heeft! ik vind juist dat er altijd netjes mee om wordt gegaan maar ook door bokkers die benoemen wie de foto heeft gemaakt!!

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 13:28

Depende schreef:
Jeetje wat een harde uitspraken naar het team en vooral Amanda kwamen er in dat andere topic langs, ik vond de oplossing van Amanda in het andere topic een mooi compromis, jammer van uitgelicht. Ik ben geen auteursrechtjurist, (heb er ook nog geen voorbij zien komen, geloof ik) dus inhoudelijk ga ik geen uitspraken doen. Waar het andere topic wel voor gezorgd heeft is dat er een aantal (professionele) fotografen zijn waar ik iig geen fotoshoot meer zal boeken. Goodwill van je potentiële klanten verpesten, dat is in mijn geval prima gelukt.

Nou inderdaad, was voor mij zowiezo al een reden dat ik niet aan fotoshoots deed, dan leg je een bak geld neer voor een 10-tal foto's op webformaat waar je ook nog eens geen zak mee mag. Wil je er een op groot formaat zonder logo mag je helemaal een bak geld neertellen. Neh ieder zijn ding maar ik maak wel gewoon mijn eigen knaken foto's.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 13:29

Oh ja, jullie vergeten één ding: wat nu als een willekeurige lezer bedenkt dat de foto's in een topic van iemand anders de moeite waard zijn voor Uitgelicht? Moet Amanda dan eerst al die TIP's gaan nakijken of iemand wel of geen toestemming geeft? Of gaat die lezer dan eerst toestemming vragen?
En wat als degene die een topic met foto's vergeet te melden dat er wel of geen toestemming is?
De attentiewaarde op Bokt is meestal erg kort, dus over een maand of twee is iedereen dit wel weer vergeten.

In de 'echte' wereld probeert de politiek de overdaad aan regelstjes af te schaffen. Op Bokt blijkt wel hoe lastig dat is..
Laatst bijgewerkt door Jannepauli op 03-07-14 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 13:31

Jannepauli schreef:
Oh ja, jullie vergeten één ding: wat nu als een willekeurige lezer bedenkt dat de foto's in een topic van iemand anders de moeite waard zijn voor Uitgelicht? Moet Amanda dan eerst al die TIP's gaan nakijken of iemand wel of geen toestemming geeft? Of gaat die lezer dan eerst toestemming vragen?
En wat als degene die een topic met foto's vergeet te melden dat er wel of geen toestemming is?
De attentiewaarde op Bokt is meestal erg kort, dus over een maand of twee is iedereen dit wel weer vergeten.

Je maakt gewoon een vakje bij het aanmaken van een topic waarin je kan aanvinken met 'Ik geef / heb toestemming'. Als die niet is aangevinkt, helaas geen toestemming. Als die wel is aangevinkt, wel toestemming. Als een lezer dan een TeM stuurt, kan er gekeken worden of dat vakje is aangevinkt of niet. Hoeft allemaal niet moeilijk te zijn :)

inochiyo

voorlopig dan meer linkjes op de facebookpagina?

Anoniem

Jannepauli schreef:

Geen melding = geen toestemming
In die lijst zouden ze een filter kunnen zetten zodat die topics er gewoon niet in komen te staan.

Anoniem

Misschien iets om dan te zorgen dat alleen de topics met vinkje (dus toestemming) uitgelicht kunnen worden.
Dus alleen de topics die toestemming hebben gegeven, hebben het onderdeel uitgelicht bij de tem knop staan?

DShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 13:32

Wat ik nou niet echt helemaal snap, dat die eigenaar gewoon niet een berichtje naar Amanda bijv heeft gestuurd, in plaats van dit. Er komt nu van alles, uit alle hoekjes en gaten. De ene zegt dat en de andere zegt zo.

Ik zou het eerlijk gezegd niet eens erg vinden, als mijn logo niet op uitlicht stond, als hij maar wel gewoon in de topic zelf staat.
Maar zal wel aan mij liggen dat ik dit gewoon niet snap, en dat er een heel drama wordt gemaakt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 13:34

Heb je het vorige topic doorgelezen?
De eigenaar van die foto's maakte zich niet druk om een logo, maar dat haar foto's bewerkt waren (dus niet alleen voor het formaat)

Edit: Bedoelde natuurlijk, niet over een logo dat niet zichtbaar was doordat het formaat werd aangepast om in uitgelicht te komen..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-07-14 13:36, in het totaal 2 keer bewerkt

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 13:34

Oh zo.. en dan gaat de lezer eerst aan de TS vragen of het toch niet aangevinkt kan worden omdat de plaatjes zo leuk zijn .. en omdat het topic vaak al weer zoveel verder is, kan dit achteraf niet meer ( wijzigen in een oudere post lukt niet). Dan moet er weer een berichtje naar de mod... Oh schei uit zeg, gewoon één algemene regel: alles wat geplaatst wordt en naar het oordeel van de redactie goed genoeg is, mag in Uitgelicht komen. Wil de fotograaf dat niet, dan worden er ook geen foto's geplaatst.
Laatst bijgewerkt door Jannepauli op 03-07-14 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 13:35

Dus wel om het logo, dat weggepoetst was :P
En ik ben helemaal eens dat een pb'tje naar mod veel beter was geweest!

DShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 13:35

[***] schreef:
De eigenaar van die foto's maakte zich niet druk om een logo, maar dat haar foto's bewerkt waren (dus niet alleen voor het formaat)

Ja dat snap ik wel, maar dan ga je toch gewoon een berichtje naar de eigenaar of Tevens naar Amanda, want die heeft het gemaakt. En dan ga je toch geen topic er voor openen, als zij misschien die topic niet had gemaakt. Was uitgelicht misschien nog wel gebleven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 13:36

Wat een onzin Jannepauli, jij maakt het overdreven moeilijk, je doet nog erger dan alle "moeilijke" fotografen bij elkaar zo.

De lezer hoeft dat niet aan de TS te vragen, die kan gewoon een TeM achterlaten, de redactie ziet dan bijv. wel of dit topic toestemming had of niet. Of wellicht dat er technisch geregeld kan worden dat niet-aangevinkte topics ook geen Uitgelicht-optie krijgen op de TeM.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 13:38

Dat is ergens halverwege ook ter sprake gekomen in het topic.

@Kentaro, ik bedoelde dat :') maar kreeg het niet helemaal getypt vandaag..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 13:38

DShots schreef:
[***] schreef:

Ja dat snap ik wel, maar dan ga je toch gewoon een berichtje naar de eigenaar of Tevens naar Amanda, want die heeft het gemaakt. En dan ga je toch geen topic er voor openen, als zij misschien die topic niet had gemaakt. Was uitgelicht misschien nog wel gebleven.

Ja, nou. Helemaal de schuld van de stomme fotograaf, dat haar logo zonder toestemming werd weggehaald van haar foto. Had ze maar lekker haar bek over moeten houden in het openbaar. Nu is uitgelicht weg door háár schuld. Laten we haar lynchen!!

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 13:39

Pffffffffffffffffff *zucht* je kan merken dat er veel vrouwen op dit topic zitten zeg. :')

Vooral mensen die bokt en vooral zichzelf iets te serieus nemen. Blijkbaar zitten we hier ook met enorm veel juristen op bok :=

Vind de oplossing van Nikki idd dan maar een goede oplossing om er vanaf te zijn en weer gewoon Uitgelicht te krijgen! Ik kom hier op bokt eigenlijk voor nog maar een paar topics maar via Uitgelicht kom ik nog weleens wat tegen wat ik dan toch leuk vind maar waar ik niet voor ga zoeken.

DShots

WildWings schreef:
DShots schreef:

Ja, nou. Helemaal de schuld van de stomme fotograaf, dat haar logo zonder toestemming werd weggehaald van haar foto. Had ze maar lekker haar bek over moeten houden in het openbaar. Nu is uitgelicht weg door háár schuld. Laten we haar lynchen!!

En hier ben ik het nou helemaal mee eens :j

Kentaro

[***] schreef:
@Kentaro, ik bedoelde dat :') maar kreeg het niet helemaal getypt vandaag..

Deze discussie leidt tot allerlei misverstanden............ :+ :')

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 13:40

Jannepauli schreef:
De juffrouw die al deze ongein veroorzaakt heeft ( en de bokkers die haar daarin volgen) is juridisch niet zo goed onderlegd. Ten eerste is 'copyright' niet bij wet geregeld; in Nederland wordt dit nl. vervat in de wet op Auteursrecht. En binnen die wet zijn er best wel wat mogelijkheden die Bokt van bepaalde verplichtingen ontslaan.

Zo is het bv nl wel toegestaan dat een deel van een foto gebruikt wordt; dus.. een uitsnede maken om iets te illustreren. Zoals bv in dit geval een 'teaser' plaatsen in Uitgelicht om de aandacht te trekken voor de prestatie van de fotograaf en het bijbehorende topic. Dat daarbij het logo van de fotograaf zou kunnen wegvallen, is ook niet zo'n probleem. De afbeelding linkt nl naar het topic van de fotograaf waarin het origineel zonder aanpassingen, vermeld staat. Het verhaal zou anders zijn als de foto's in het door de maker geplaatste topic bewerkt zouden zijn - dan wordt er wel inbreuk gemaakt op de rechten van de fotograaf.

Overigens is het logo op een foto plaatsen helemaal niet noodzakelijk. Op het moment dat jij een foto maakt en plaatst, is de foto volgens de wet op Auteursrecht al onomstotelijk jouw eigendom en mag de foto niet door derden hergebruikt worden. Gebeurt dit wel dan kun je schadevergoeding of verwijdering van de foto eisen.

Gezien het feit dat de dame in kwestie vrijwillig haar foto's op het internet geplaatst heeft, en dit zelf ook zonder voorwaarden te stellen gedaan heeft - ze zou gevoeglijk op de hoogte kunnen zijn van de werkwijze van de bokt-redactie dienaangaande - is in feite haar klacht ongegrond.

M.I. zou het voldoende zijn als Bokt in de foto-fora (ITP etc.) bovenaan de topic pagina een 'stickey'' zou plaatsen met daarin de tekst dat de foto's op eigen risico van de fotograaf geplaatst worden, en dat als een foto-topic geselecteerd wordt voor de rubriek 'Uitgelicht' de fotograaf toestaat dat in die rubriek de foto qua formaat en als afbeelding aangepast kan worden aan de heersende norm. Gaat de fotograaf in kwestie daarmee niet akkoord, dan plaatst men de foto gewoon niet. Een dergelijke voorwaarde kan ook in de Algemene Voorwaarden opgenomen worden.

Tenslotte is er nog het argument dat Bokt voordeel zou hebben van het aantrekkelijk maken door de voorpagina op te leuken door het plaatsen van deze 'amateur'foto's. Nog afgezien van het feit dat dit niet persé het geval is en voor de gemiddelde klager ook lastig aantoonbaar is, ziet de klager daarbij over het hoofd dat Bokt hem/haar ook volkomen gratis een podium biedt om zijn/haar kunstjes te vertonen.

Verder vond ik dit nog de meest zinnige post van het topic!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 13:41

Vandaar mijn edit :') Niet dat iemand het nu nog leest, maar goed.

Ik ben voor het idee van (wat meerdere hier opperen):

Vakje/vinkje:

"Ik geef toestemming voor Uitgelicht en verklaar dat ik de maker van de foto's ben, of toestemming heb van de maker van de foto's"

* Daarbij een link met de uitleg van uitgelicht en de eisen (bijv. het formaat aanpassen)

Geen toestemming? Geen mogelijk om uitgelicht te temmen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-07-14 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 13:42

Amanda had toch al toegezegd sowieso geen logo's meer weg te gummen, dat was idd het originele probleem, wat volledig terecht aangekaart werd door de ts van het andere topic. Echter was dat volgens sommige fotografen nog niet voldoende.