Vlaams, Nederlands en bokt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 15:37

Thioro schreef:
Ha, 'op de tenen getrapt' ken ik ook. Zullen we die dan gebruiken?
Iedereen heeft tenen, dus ook nog een correcte uitdrukking :P .

En als je in het Nederlands er al Duitse/Engelse/Franse woorden bij moet slepen omdat er geen Nederlands woord is dat de lading dekt dan denk ik dat een Vlaams woord ook geen drama hoeft te zijn.

En nee er wordt niet overgelezen dat het niet kwetsend/negatief bedoeld was. Heel lief dat het niet zo bedoeld was. Jammer dat het gewoon wel zo overkwam.

Veel reacties komen denk ik inderdaad harder over dan je denkt. In het Nederlands worden héel veel 'buitenlandse' woorden gebruikt, al helemaal als het gaat om technische dingen, moeten we daar dan ook maar allemaal vervangende woorden voor op gaan zoeken.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 15:37

Ayasha schreef:
xPure schreef:
Helemaal mee eens, ik kan me daar echt onwijs aan irriteren. En wanneer je dan met tips komt / commentaar ook nog eens boos worden.. >;)

je ergert je ergens aan en iets irriteert je.

Wat bedoel je precies? Dit was een quote die reageerde op een eerdere reactie van mij. :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 15:38

Irriteren aan is ook niet correct. "irriteren" hoort zo niet gebruikt te worden.

Verkeerde zinsbouw irriteert je of je ergert je aan verkeerde zinsbouw.
Maar je irriteren aan verkeerde zinsbouw is... Jawel, verkeerde zinsbouw.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 15:40

Ayasha schreef:
Irriteren aan is ook niet correct. "irriteren" hoort zo niet gebruikt te worden.

Verkeerde zinsbouw irriteert je of je ergert je aan verkeerde zinsbouw.
Maar je irriteren aan verkeerde zinsbouw is... Jawel, verkeerde zinsbouw.

Haha, daarom zeg ik ook altijd dat niemand helemaal correct ABN kan spreken en ook nog grammaticaal. :) Maar bedankt voor de informatie.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 15:41

Dat is ook zo. Zo lang iemand geen plat dialect gaat typen zal het mij een zorg zijn of het vlaams of nederlands is. Als ik een woord niet begrijp, zoek ik het even op of probeer ik het uit de context te halen. Maar een boel muggenzifters uit dit topic die het op de vlamingen onder ons hebben (ja, ik ben er eentje) maken zelf ook dergelijke fouten. :) Jouwe kwam nu toevallig voorbij. Sorry. :')

Zoveel verschil is er echt niet tussen ons nederlands en dat van Nederland. :) Niet tussen de standaardvormen alleszins.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 05-01-13 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 15:42

Dat het niet correct Nederlands is 'je irriteren aan'.

Zoals Ayasha zegt: je ergert je aan iets of iets irriteert je.

Zo'n dingen erger ik mij persoonlijk ook meer aan dan (ook een mooi voorbeeld, dan en als is niet hetzelfde) aan een minder bekend woord.
Of me, zen, vroeguh, etc (afkortingen heb ik dan weer niet zo'n problemen mee).

Ayasha
Blogger

Re: Vlaams, Nederlands en bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 15:43

Ik en Loes gingen naar het pretpark ipv Loes en ik gingen.... :+ Maar da's dankzij mijn stiefmoeder die mij er vroeger altijd op wees.. :')

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 15:47

Dat zeg ik ook nooit meer inderdaad, ook door mijn moeder. :) Elke keer kwam dan de vraag 'Met wie ga je?' Ik ben pas 14 en zal nog heel wat van de Nederlandse taal moeten leren, zowel met moeilijkere woorden spreken als de grammatica. Ik hoef hier trouwens niet twee keer op gewezen te worden. ;)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 15:48

Dat is meer beleefdheid dan taalkundig :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 15:50

Klopt, maar daar erger ik me dan weer aan, liever iemand die een foute zinsbouw heeft dan iemand die zulke dingen gebruikt omdat dat op mij eerder onbeschoft over komt hoewel dat 9 keer van de 10 niet zo bedoelt is. :)

Mijn stiefmoeder zei dan altijd "En den ezel voorop" en ik moet altijd op mijn handen zitten om dat niet ook te typen als ik het zie staan. _O-

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 15:54

(Bedoeld met een d)

Mijn moeder zei altijd:" Vuil gaat voor de bezem.. " :)
En dan wij: " ..maar stront komt na de koe. " :))

Verder gingen we wel leuk met elkaar om, hoor !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 15:55

Dat er af en toe een vreemd woord tussendoor komt vind ik helemaal niet erg. Net als de meeste erger ik me dan meer (zo goed?) aan de dt-fouten die je echt in elk topic tegenkomt. Ik worDT, mijn haar gaat er recht overeind van staan als ik dat zie. Dat is basisschool! Dat staat ook in de regels van Bokt, er is zelfs een groen boekje maar ik zou het niet aandurven om daar in een topic over te gaan zeuren "wil je alsjeblief correcte spelling toepassen, basiskennis van de spelling is wel vereist." Dan heb je nog meer poppetjes aan het dansen.

Verder leunt Vlaams nog steeds dichter aan bij AN (of BN) dan Fries qua verstaanbaarheid. Vind dat mijn eigen dialect, het Aalsters, nog dichter aanleunt tegen "onverstaanbaar gebrabbel" dan dialect.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 15:56

Ik heb hier eerlijk gezegd ook moeite mee hoor, dus ik vind het wel vervelend dat je het op zo'n manier hier neerzet. Sommige mensen vinden dit onwijs lastig en snappen de regel hiervoor niet. Deze weet ik inmiddels wel, maar het kan altijd door slordigheid nog eens misgaan.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 15:59

Ik zie liever Vlaamse woorden dan grove grammatica- en schrijffouten eigenlijk. Om nog maar niet te spreken over (het gebrek aan) interpunctie :=

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 15:59

Shirley schreef:
(Bedoeld met een d)

Mijn moeder zei altijd:" Vuil gaat voor de bezem.. " :)
En dan wij: " ..maar stront komt na de koe. " :))

Verder gingen we wel leuk met elkaar om, hoor !

Jep, d en dt en t zijn dan weer mijn ramp. :') Voltooid deelwoord, infinitief enz... Ik krijg het er maar niet in. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 16:01

Er zal bij iedereen wel al eens een woordje dialect er tussen geslopen zijn. Of een anderstalig woord wat voor jezelf heel erg duidelijk is, maar waar je niet bij stilstaat dat heel bokt dat niet kent. Je hebt ook een Belgische variant van bokt waar Vlaams veel meer in gebruik is. Vind het zelf ook veel onaangenamer om te lezen. Daar is het gebruik van die taal/dat dialect hier niks tegen, dan houden we het nog redelijk netjes :))

Spelfouten zijn er nog gedrild op school, tot mijn laatste jaar middelbaar toe. Is wel afgezwakt met de jaren, dat wel maar tot het 4e middelbaar (16 jaar) werden ze zelfs gecorrigeerd en meegeteld op je toets wiskunde.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 16:03

Dat hadden we hier ook maar wiskunde was toch al altijd een buisvak (nog zo'n leuke die de meeste vlamingen wel kennen maar waar Nederlanders niets van kunnen maken. "buizen" op een vak. :') ) dus of het nu een 3 of een 4 was... :')

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 16:04

xPure schreef:
Thioro schreef:
Ha, 'op de tenen getrapt' ken ik ook. Zullen we die dan gebruiken?
Iedereen heeft tenen, dus ook nog een correcte uitdrukking :P .

En als je in het Nederlands er al Duitse/Engelse/Franse woorden bij moet slepen omdat er geen Nederlands woord is dat de lading dekt dan denk ik dat een Vlaams woord ook geen drama hoeft te zijn.

En nee er wordt niet overgelezen dat het niet kwetsend/negatief bedoeld was. Heel lief dat het niet zo bedoeld was. Jammer dat het gewoon wel zo overkwam.

Veel reacties komen denk ik inderdaad harder over dan je denkt. In het Nederlands worden héel veel 'buitenlandse' woorden gebruikt, al helemaal als het gaat om technische dingen, moeten we daar dan ook maar allemaal vervangende woorden voor op gaan zoeken.

Als het aan de Franse president ligt wel ja. Deze wil dat we afwennen franse leenwoorden te gebruiken.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 16:05

Ayasha schreef:
Dat hadden we hier ook maar wiskunde was toch al altijd een buisvak (nog zo'n leuke die de meeste vlamingen wel kennen maar waar Nederlanders niets van kunnen maken. "buizen" op een vak. :') ) dus of het nu een 3 of een 4 was... :')

Buizen ken ik ook! :))

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 16:07

Gini

Polly schreef:
Gini schreef:
Als je voor je eigen gemak het eerste deel van de definitie weglaat, ja, dan zou je dat kunnen concluderen. Het is natuurlijk gemakkelijker om net dat te lezen wat in je eigen kraam past. ;)

Misschien moet je er even bij vertellen hoe jij je eigen bericht opvat dan, ik brei er hetzelfde van als xPure (maar dat zal vast aan mijn gebrek aan talenkennis liggen |o )

Wel, laat ik het even letterlijk vertalen.
Vlaams: Belgisch-Nederlands, de nationale variëteit van de Nederlandse taal zoals het gesproken wordt in België, zowel formeel/standaard (zoals het gebruikt wordt in het onderwijs, het bestuur en in de media) als informeel (zoals het in het dagelijkse gebruik "tussentaal"). Desalniettemin is het misleidend om met het woord "Vlaams" te verwijzen naar de officiële taal van Vlaanderen. De enige officiële taal in Vlaanderen is Nederlands.

Belgisch-Nederlands is dus gewoon Nederlands. Het is geen dialect, noch een aparte officiële taal.

NatasjavE

Varekaj schreef:
Goh, anders misschien een ideetje om iedereen een taaltest te laten afnemen om te kijken of we het standaard nederlands wel voldoende beheersen voor je je mag aanmelden op bokt? Zou maar eens kunnen dat je per toeval een woordje fout gebruikt en dat 1(!!) persoon daarover valt en iets niet begrijpt...

Doe maar niet. Dan krijg ik een permanente ban. -O-

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 16:08

Ayasha schreef:
Ik denk dat buis te vergelijken is met iets bout vinden in Nl.
Overigens vind ik het niet correct om bij exacte vakken daar ook af te rekenen. Er zijn nu eenmaal mensen die zeer goed zijn in de exacte vakken maar taalkundig zwak zijn. Andersom kun je toch ook niet iemand afrekenen als deze een som zou moeten uitschrijven en daar dan een rekenfout in hebben staan?

Mijn zin hierboven kon weleens onhandig opgebouwd zijn, ik typ op de telefoon en kan niet zien wat ik typ en ik onthield halverwege niet meer welke woorden ik net had gekozen. Vergeef me aub :D

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 16:10

Over dt fouten zeg ik niets. Ben er zelf een ramp in. Die wordt bvb, ik weet niet waarom maar dat zit er bij mij ingebeiteld dat dat altijd met dt moest. In een moment van onoplettendheid ben ik dus in staat 'ik wordt' te schrijven. Word is een computerprogramma :+ .
Leraar geschiedenis heeft mij in het middelbare zo ook ooit eens gebuisd vanwege spelfouten. Woest was ik.

Wil de Franse president dat er in het Nederlands geen Franse leenwoorden meer gebruikt worden? Fransen zijn nu idd wel taalpuristen, die verzinnen voor elk woord een Frans alternatief. Heel de wereld zegt computer, zij 'ordinateur'. Het prachtige is dan dat 'pc' wel algemeen aanvaard en gebruikt wordt :P .

*edit: snap hem*
*edit edit: wordt hier te snel gereageerd, mis daardoor de helft*
Laatst bijgewerkt door Thioro op 05-01-13 16:12, in het totaal 2 keer bewerkt

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 16:10

Die link is leuk! :))