Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
xx_Horsiex schreef:Aukelizzy schreef:Oke ik heb dus echt geen zin om in deze discussie te mengen, maar aangezien ik meerdere malen in dit topic omhoog kom, de merrie met KS en Spondylose is namelijk van mij. Is altijd heel grappig om te lezen dat heel bokt dierenarts is, en iedereen altijd alles beter weet. Mijn merrie kan de dracht makkelijk aan, mijn dierenarts is tevens fokker en heeft aan gegeven dat de merrie meer dan geschikt is als fokmerrie. Vervolgens open ik een topic om te vragen wat bokt denkt dat op mijn merrie zou passen en krijg ik vervolgens allemaal verwijten naar mijn hoofd over hoe zielig het wel niet is en wat voor dierenbeul ik wel niet ben. Iedereen trekt namelijk conclusies zonder de harde feiten te kennen, maar he dat is mens eigen geloof ik. Wat je dan moet doen is je wenkbrauwen ophalen, je afgezakte broek optrekken en advies vragen aan mensen die wel kennis van zaken hebben.
Dat jij zelfs ook maar overweegt met je merrie te fokken vind ik zwaar schandalig, ik hoop dat als je aar laat dekken die arme merrie er niet teveel last van heeft,
MariekeA schreef:Aukelizzy schreef:Wat je dan moet doen is je wenkbrauwen ophalen, je afgezakte broek optrekken en advies vragen aan mensen die wel kennis van zaken hebben.
Dat iemand het niet met je eens is, wil niet zeggen dat hij/zij geen kennis van zaken heeft.
Het is alleen een andere mening dan de jouwe.
Stef, ik snap ook prima waarom iemand een veulen van zijn eigen merrie wil. Ik ben er ook zo een.
Maar niet als de merrie op welke reden (gezondheid, mijn fokdoel etc.) dan ook ongeschikt is.
Aukelizzy schreef:Maar weet je wat mijn punt is, men maakt er van dat de merrie ongeschikt is als fokmerrie. Omdat jullie DENKEN dat de merrie pijn zo lijden omdat ze medisch niet in orde is en daarom niet kan functioneren als sportpaard, dat wil dus niet zeggen dat ze automatisch ongeschikt is als fokmerrie. Dat zijn echt twee totaal verschillende dingen. De merrie heeft een lichte vorm van KS en spondylose en ik heb haar uit de sport gehaald omdat ik niet wil dat ze pijn heeft. Foto's en onderzoeken wijzen uit dat de merrie helemaal geen last heeft van een dracht. Maar nogmaals, bokt zit vol met dierenartsen en die maken er hier van dat het zielig is en dat de merrie geen dracht aan zou kunnen. Ik kan er gewoon echt niet bij dat men er van maakt dat omdat ik persee een veulen wil, de merrie pijn zou laten lijden. Ik ben heel gek van het paard, ze mag van mij 100 jaar worden, ookal zou ze alleen maar kunnen functioneren als grasmaaier. Zolang ze pijnvrij is tenminste. En een dracht kan ze dus makkelijk aan anders zou ik het nooit doen. Maar bokt zou bokt niet zijn als er maar klakkeloos van uitgegaan wordt dat het paard wat mankeert en daardoor vreselijke pijn zou hebben tijdens de dracht.
Overigens ( voor de gene die een opmerking maakte over erfelijkheid ) is er bewezen dat het bij mijn merrie door een trauma van buitenaf komt, anders was ik sowieso al nooit met haar gaan fokken.
keona schreef:Aukelizzy schreef:Maar weet je wat mijn punt is, men maakt er van dat de merrie ongeschikt is als fokmerrie. Omdat jullie DENKEN dat de merrie pijn zo lijden omdat ze medisch niet in orde is en daarom niet kan functioneren als sportpaard, dat wil dus niet zeggen dat ze automatisch ongeschikt is als fokmerrie. Dat zijn echt twee totaal verschillende dingen. De merrie heeft een lichte vorm van KS en spondylose en ik heb haar uit de sport gehaald omdat ik niet wil dat ze pijn heeft. Foto's en onderzoeken wijzen uit dat de merrie helemaal geen last heeft van een dracht. Maar nogmaals, bokt zit vol met dierenartsen en die maken er hier van dat het zielig is en dat de merrie geen dracht aan zou kunnen. Ik kan er gewoon echt niet bij dat men er van maakt dat omdat ik persee een veulen wil, de merrie pijn zou laten lijden. Ik ben heel gek van het paard, ze mag van mij 100 jaar worden, ookal zou ze alleen maar kunnen functioneren als grasmaaier. Zolang ze pijnvrij is tenminste. En een dracht kan ze dus makkelijk aan anders zou ik het nooit doen. Maar bokt zou bokt niet zijn als er maar klakkeloos van uitgegaan wordt dat het paard wat mankeert en daardoor vreselijke pijn zou hebben tijdens de dracht.
Overigens ( voor de gene die een opmerking maakte over erfelijkheid ) is er bewezen dat het bij mijn merrie door een trauma van buitenaf komt, anders was ik sowieso al nooit met haar gaan fokken.
ik vind dit een goede aanpak.je hebt foto's gemaakt en gekeken of het wel kon.en het kon.ook heeft ze geen erfelijke problemen maar trauma problemen.wat houd je dan tegen ik zou er ook een veulen uit gefokt hebben.ik vind dat je heel goed na gedacht hebt en alles onder zocht heb voor je gewoon maar iets zou doen
_San87_ schreef:Same here. En als ze dan dezelfde informatie meteen in de OP van haar topic had geplaatst, had waarschijnlijk niemand het fokken om gezondheidsredenen afgekeurd.
MariekeA schreef:ik snap ook prima waarom iemand een veulen van zijn eigen merrie wil. Ik ben er ook zo een.
Maar niet als de merrie op welke reden (gezondheid, mijn fokdoel etc.) dan ook ongeschikt is.
xx_Horsiex schreef:Als jij perse een veulen van je eigen merrie wil, prima, maar waarom perse als je weet dat je merrie gezondheidsproblemen heeft die de dracht alleen maar zwaarder en moeilijker maakt?
Sammie schreef:Luckystory schreef:Als merrie-eigenaar vraag je toch ook dingen na bij DA's en aanverwanten? En als het goed is, ken je de geschiedenis van je paard waardoor je mogelijk bepaalde dingen kunt verklaren?
Mijn ervaring irl en ook hier op bokt is dat dus niet zo. Bij papierloze merries kan dat sowieso zelden, dus mis je eigenlijk altijd een grote 'schat' aan kennis. Ik denk dat als je er een vragenronde over zou houden dat het meerdendeel geen flauw benul heeft van hoe het zit. Getuige ook wel de soms onmogelijke wensen op EHK.
Luckystory schreef:Maar het is toch absurd dat ze dat zou moeten doen?
Ze opent een topic om advies te krijgen op het vlak van hengsten, niet om de medische situatie van haar paard te bespreken.MariekeA schreef:ik snap ook prima waarom iemand een veulen van zijn eigen merrie wil. Ik ben er ook zo een.
Maar dat fokdoel kan voor iedereen verschillend zijn. Een merrie die jij ongeschikt vindt, kan perfect in het fokdoel van iemand anders passen.
Luckystory schreef:_San87_ schreef:Same here. En als ze dan dezelfde informatie meteen in de OP van haar topic had geplaatst, had waarschijnlijk niemand het fokken om gezondheidsredenen afgekeurd.
Maar het is toch absurd dat ze dat zou moeten doen?
Ze opent een topic om advies te krijgen op het vlak van hengsten, niet om de medische situatie van haar paard te bespreken.
MariekeA schreef:En ik bedoel uiteraard het fokdoel wat de betreffende fokker voor ogen heeft en of dat realistisch is met de betreffende merrie.
En dan doel ik dus op bv iemand met een draver, die een veulentje wil waarmee ze een dressuur sportcarriere kan beginnen (overdreven gesteld).
Dat is in mijn ogen niet realistisch.
Alet schreef:Moraal van dit verhaal: doe allemaal eens wat liever tegen elkaar.
Geef iemand gerichte adviezen, misschien ook de adviezen die ze liever niet willen horen.
En doe dat op zo'n manier dat de ander het graag van je aan wil nemen.
Advies kan een cadeautje zijn, maar dan moet je het wel leuk inpakken
Luckystory schreef:Maar dat is heus niet altijd het geval hoor in de topics waar het hier over gaat.
De laatste pagina's ging het oa. over merries met gebreken.
Maar zelfs dat hoeft niet om negatieve reacties te krijgen. Gewoon 'papierloos' of 'gewoontjes' is doorgaans al genoeg.
Wat maken jullie bijvoorbeeld hier van?
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=22&t=1657740&
Sympathieke beginpost van een meisje dat duidelijk zeer blij is met haar merrie.
Ze benoemt ook heel eerlijk haar twijfels en bedenkingen, wat er alleen maar van getuigt dat ze voor het openen van dat topic al dingen heeft afgewogen en erover heeft nagedacht.
Merrie zonder noemenswaardig grote problemen.
Maar dan die reacties![]()
![]()
Luckystory schreef:[
Wat maken jullie bijvoorbeeld hier van?
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=22&t=1657740&
Sympathieke beginpost van een meisje dat duidelijk zeer blij is met haar merrie.
Ze benoemt ook heel eerlijk haar twijfels en bedenkingen, wat er alleen maar van getuigt dat ze voor het openen van dat topic al dingen heeft afgewogen en erover heeft nagedacht.
Merrie zonder noemenswaardig grote problemen.
Maar dan die reacties![]()
![]()
Luckystory schreef:En dan gaat het hier dus al om een warmbloedmerrie mét papieren en zonder noemenswaardige gebreken.
Die valt blijkbaar ook al onder de noemer 'niet goed genoeg'.
Je moet tegenwoordig al een keuringstopper op stal hebben staan blijkbaar? Ook al is het voor jezelf
En dat is dan 1 voorbeeld.
Kan je je inbeelden wat er geschreven wordt in topics over kruisingen en papierloze merries?