Zure reacties bij 'Exterieur en Hengstenkeuze'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zinzi_jewel

Re: Zure reacties bij 'Exterieur en Hengstenkeuze'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 19:13

Wat ik dus bedoel met hko en kop in de krul . Dat de paarden met de kop naar beneden gereden worden en dus te veel op de voorhand en dus makkelijker hko ontwikkelen .
En hko zit in de hoeven ja , maar daar zit ook bot. Hko zit tussen die botten daar ....

En nee we moeten niet alleen maar met geblesseerde recreatie merrie s fokken . Maar een recreatie gereden paard kan net zo goed een goed veulen krijgen want niet elke paarenhouder heeft wedstrijd ambities en niet iedereen is gesegend mst een top talent . Maar dan kun je nog wel een kwalitatief goed paard hebnen .
. Als je maar een wel overwogen keuze maakt . En goed weet waar een eventuele blessure vandaan komt .
Want dat artrose per definitie erfelijk is als merrie onder de 10 is , is gewoon niet waar .
Heb het levende bewijs in de wei staan .
Er komen idd topics voorbij met merrie s waarbij je je afvraagt waarom daar in hemels naam een nakomeling van moet komen . Merrie heeft zeker zoveel invloed als de hengst . En als merrie gezond is van lijf en leden en correct van bouw is zie ik het probleem niet als er een papier loos of kruising veulen gefokt wordt . Mits de rassen of de ouders bij elkaar passen .
En erfelijke gebreken uit gesloten zijn .

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 20:21

Maar weet je wat mijn punt is, men maakt er van dat de merrie ongeschikt is als fokmerrie. Omdat jullie DENKEN dat de merrie pijn zo lijden omdat ze medisch niet in orde is en daarom niet kan functioneren als sportpaard, dat wil dus niet zeggen dat ze automatisch ongeschikt is als fokmerrie. Dat zijn echt twee totaal verschillende dingen. De merrie heeft een lichte vorm van KS en spondylose en ik heb haar uit de sport gehaald omdat ik niet wil dat ze pijn heeft. Foto's en onderzoeken wijzen uit dat de merrie helemaal geen last heeft van een dracht. Maar nogmaals, bokt zit vol met dierenartsen en die maken er hier van dat het zielig is en dat de merrie geen dracht aan zou kunnen. Ik kan er gewoon echt niet bij dat men er van maakt dat omdat ik persee een veulen wil, de merrie pijn zou laten lijden. Ik ben heel gek van het paard, ze mag van mij 100 jaar worden, ookal zou ze alleen maar kunnen functioneren als grasmaaier. Zolang ze pijnvrij is tenminste. En een dracht kan ze dus makkelijk aan anders zou ik het nooit doen. Maar bokt zou bokt niet zijn als er maar klakkeloos van uitgegaan wordt dat het paard wat mankeert en daardoor vreselijke pijn zou hebben tijdens de dracht.

Overigens ( voor de gene die een opmerking maakte over erfelijkheid ) is er bewezen dat het bij mijn merrie door een trauma van buitenaf komt, anders was ik sowieso al nooit met haar gaan fokken.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 20:22

xx_Horsiex schreef:
Aukelizzy schreef:
Oke ik heb dus echt geen zin om in deze discussie te mengen, maar aangezien ik meerdere malen in dit topic omhoog kom, de merrie met KS en Spondylose is namelijk van mij. Is altijd heel grappig om te lezen dat heel bokt dierenarts is, en iedereen altijd alles beter weet. Mijn merrie kan de dracht makkelijk aan, mijn dierenarts is tevens fokker en heeft aan gegeven dat de merrie meer dan geschikt is als fokmerrie. Vervolgens open ik een topic om te vragen wat bokt denkt dat op mijn merrie zou passen en krijg ik vervolgens allemaal verwijten naar mijn hoofd over hoe zielig het wel niet is en wat voor dierenbeul ik wel niet ben. Iedereen trekt namelijk conclusies zonder de harde feiten te kennen, maar he dat is mens eigen geloof ik. Wat je dan moet doen is je wenkbrauwen ophalen, je afgezakte broek optrekken en advies vragen aan mensen die wel kennis van zaken hebben.

Dat jij zelfs ook maar overweegt met je merrie te fokken vind ik zwaar schandalig, ik hoop dat als je aar laat dekken die arme merrie er niet teveel last van heeft,

Dierenarts zeker?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 20:24

MariekeA schreef:
Aukelizzy schreef:
Wat je dan moet doen is je wenkbrauwen ophalen, je afgezakte broek optrekken en advies vragen aan mensen die wel kennis van zaken hebben.

Dat iemand het niet met je eens is, wil niet zeggen dat hij/zij geen kennis van zaken heeft.
Het is alleen een andere mening dan de jouwe.

Stef, ik snap ook prima waarom iemand een veulen van zijn eigen merrie wil. Ik ben er ook zo een.
Maar niet als de merrie op welke reden (gezondheid, mijn fokdoel etc.) dan ook ongeschikt is.

En zo denk ik er precies zo over! En mijn merrie is dus ook niet ongeschikt als fokmerrie ondanks haar medische problemen. Dat heeft bokt er van gemaakt.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 20:24

Aukelizzy schreef:
Maar weet je wat mijn punt is, men maakt er van dat de merrie ongeschikt is als fokmerrie. Omdat jullie DENKEN dat de merrie pijn zo lijden omdat ze medisch niet in orde is en daarom niet kan functioneren als sportpaard, dat wil dus niet zeggen dat ze automatisch ongeschikt is als fokmerrie. Dat zijn echt twee totaal verschillende dingen. De merrie heeft een lichte vorm van KS en spondylose en ik heb haar uit de sport gehaald omdat ik niet wil dat ze pijn heeft. Foto's en onderzoeken wijzen uit dat de merrie helemaal geen last heeft van een dracht. Maar nogmaals, bokt zit vol met dierenartsen en die maken er hier van dat het zielig is en dat de merrie geen dracht aan zou kunnen. Ik kan er gewoon echt niet bij dat men er van maakt dat omdat ik persee een veulen wil, de merrie pijn zou laten lijden. Ik ben heel gek van het paard, ze mag van mij 100 jaar worden, ookal zou ze alleen maar kunnen functioneren als grasmaaier. Zolang ze pijnvrij is tenminste. En een dracht kan ze dus makkelijk aan anders zou ik het nooit doen. Maar bokt zou bokt niet zijn als er maar klakkeloos van uitgegaan wordt dat het paard wat mankeert en daardoor vreselijke pijn zou hebben tijdens de dracht.

Overigens ( voor de gene die een opmerking maakte over erfelijkheid ) is er bewezen dat het bij mijn merrie door een trauma van buitenaf komt, anders was ik sowieso al nooit met haar gaan fokken.

ik vind dit een goede aanpak.je hebt foto's gemaakt en gekeken of het wel kon.en het kon.ook heeft ze geen erfelijke problemen maar trauma problemen.wat houd je dan tegen ik zou er ook een veulen uit gefokt hebben.ik vind dat je heel goed na gedacht hebt en alles onder zocht heb voor je gewoon maar iets zou doen

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 20:26

keona schreef:
Aukelizzy schreef:

ik vind dit een goede aanpak.je hebt foto's gemaakt en gekeken of het wel kon.en het kon.ook heeft ze geen erfelijke problemen maar trauma problemen.wat houd je dan tegen ik zou er ook een veulen uit gefokt hebben.ik vind dat je heel goed na gedacht hebt en alles onder zocht heb voor je gewoon maar iets zou doen

Same here. En als ze dan dezelfde informatie meteen in de OP van haar topic had geplaatst, had waarschijnlijk niemand het fokken om gezondheidsredenen afgekeurd :).

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 20:29

Oke San87, dat is misschien mijn fout geweest, daar kan ik inkomen. Maar wellicht zou er dan ook gevraagd kunnen worden, op een normale manier, hoe ernstig de KS en spondylose is en of een dracht misschien niet te zwaar zou zijn. Het gaat ook een beetje op de manier waarop begrijp je? Als er gewoon normaal gevraagd zou zijn, had ik normaal kunnen antwoorden en was er niets aan de hand geweest.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 20:32

Ik begrijp het zeker :). Maar met de info die je hebt gegeven, begrijp ik mensen die het fokken hebben afraden nog veel beter.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 20:47

_San87_ schreef:
Same here. En als ze dan dezelfde informatie meteen in de OP van haar topic had geplaatst, had waarschijnlijk niemand het fokken om gezondheidsredenen afgekeurd :).

Maar het is toch absurd dat ze dat zou moeten doen?
Ze opent een topic om advies te krijgen op het vlak van hengsten, niet om de medische situatie van haar paard te bespreken.

MariekeA schreef:
ik snap ook prima waarom iemand een veulen van zijn eigen merrie wil. Ik ben er ook zo een.
Maar niet als de merrie op welke reden (gezondheid, mijn fokdoel etc.) dan ook ongeschikt is.

Maar dat fokdoel kan voor iedereen verschillend zijn. Een merrie die jij ongeschikt vindt, kan perfect in het fokdoel van iemand anders passen.

xx_Horsiex schreef:
Als jij perse een veulen van je eigen merrie wil, prima, maar waarom perse als je weet dat je merrie gezondheidsproblemen heeft die de dracht alleen maar zwaarder en moeilijker maakt?

Hoe weet jij dat?
Doorgaans als er zo'n diagnose op een merrie plakt, dan is die diagnose gesteld door een DA.
Je kan er dan ook wel gerust vanuit gaan dat er contact geweest is tussen de eigenaar en een DA ivm betreffend paard.
En dat een eigenaar zelf ook in staat is om info in te winnen wat de mogelijkheden nog zijn met zo'n paard.
Ik vind het een beetje denigrerend naar TS toe om dan als vanzelfsprekend aan te nemen dat dat niet gebeurd zou zijn.

Artrose waardoor een merrie niet goed meer bereden kan worden maar nog wel goed genoeg is om op de weide te lopen, zal een DA overgings zelden een probleem vinden ivm een dracht.
En zoals ik al schreef hebben zwangerschapshormonen een zeer duidelijk positief effect op artrose. ;)

Sammie schreef:
Luckystory schreef:
Als merrie-eigenaar vraag je toch ook dingen na bij DA's en aanverwanten? En als het goed is, ken je de geschiedenis van je paard waardoor je mogelijk bepaalde dingen kunt verklaren?

Mijn ervaring irl en ook hier op bokt is dat dus niet zo. Bij papierloze merries kan dat sowieso zelden, dus mis je eigenlijk altijd een grote 'schat' aan kennis. Ik denk dat als je er een vragenronde over zou houden dat het meerdendeel geen flauw benul heeft van hoe het zit. Getuige ook wel de soms onmogelijke wensen op EHK.

Papierloos is allesbehalve hetzelfde als "afstamming onbekend". Wij weten bijvoorbeeld van al onze papierloze paarden perfect hun geschiedenis, wie de fokker is en wie de ouderdieren zijn. ;)
Wat dan eigenlijk van onze stamboekpaarden niet allemaal gezegd kan worden. Daarvan heb je wel de namen op papier staan. Maar het verhaal erachter heb je ook maar het gissen naar. (Bij sommigen hé, niet allemaal)

Tja, en hier toch ook echt een merrie die al op vroege leeftijd artrose had. Maar wat geen erfelijke basis heeft.
Mevrouw had als 5 jarige haar spronggewricht naar de bliksem geholpen. Banden over, losse botfragmenten etc... En dan hebben er nog wat DA's in zitten wroeten in de hoop de boel een beetje te redden. Tja, dan krijg je dus achteraf artrose hé :+
Laatst bijgewerkt door Luckystory op 27-11-12 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 20:49

Natuurlijk is dat niet absurd. Het is een meer dan logische reden om te vermelden dat de aandoeningen onderzocht zijn door een dierenarts en dat het paard er geen hinder van zal ondervinden wanneer het een veulen draagt.

Dat jij het absurd vind, vind ik eigenlijk absurd. Als je fokadvies vraagt, geef je zo veel mogelijk informatie. Als je dan al medische aandoeningen wilt benoemen, dan diep je die ook zo veel mogelijk uit omdat je weet dat daar de reacties op gaan komen bij een advies.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 21:03

Luckystory schreef:
Ze opent een topic om advies te krijgen op het vlak van hengsten, niet om de medische situatie van haar paard te bespreken.

MariekeA schreef:
ik snap ook prima waarom iemand een veulen van zijn eigen merrie wil. Ik ben er ook zo een.

Maar dat fokdoel kan voor iedereen verschillend zijn. Een merrie die jij ongeschikt vindt, kan perfect in het fokdoel van iemand anders passen.

Ik zou het absurt vinden als men er niks van zegt. Misschien was TS wel niet op de hoogte van eventuele erfelijkheid etc.

En ik bedoel uiteraard het fokdoel wat de betreffende fokker voor ogen heeft en of dat realistisch is met de betreffende merrie.
En dan doel ik dus op bv iemand met een draver, die een veulentje wil waarmee ze een dressuur sportcarriere kan beginnen (overdreven gesteld).
Dat is in mijn ogen niet realistisch.

Ik ben echt niet zo idioot te denken dat mensen allemaal alleen maar veulens mogen fokken die aan mijn fokdoel voldoen.
(Wat zouden we dan een hoop leuke, Gelderse veulentjes krijgen :D)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 21:17

Gelderse veulentjes , ja leuk allemaal van die knappe knollen . In elk geval veelzijdig . Althans de meeste want ik heb een Gelderse die springen leuk vindt maar geen talent is , en haar nu 2,5 jarige die kijkt een partij stom als Mamma een aktie uithaalt en over mijn veel te lage strip begrzing afrastering heen springt .
Mamma dat kan ik niet . Nee dat kan ze niet en dat is ook het doel niet geweest van de fok.
Doel was een leuk gebruikspaard met extra beweging . En dat is gelukt .
Ik had dan ook best bij Gelders kunnen blijven . Na het dood geboren veulen van Andretti heb ik dan toch voor een kruising gekozen . En die is Mega uit gepakt .
Wel type,s gekozen die elkaar aan kunnen vullen en die paste bij wat ik wilde .
Mijn veulen is dan ook niet geboren met als doel , goed in de markt . Het doel was fijn paard voor mij .

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 21:21

Even offtopic, maar Zinzi, er hoort geen spatie voor een punt of komma. Het leest ontzettend irritant dus wellicht kan je daar rekening mee houden?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 21:31

Luckystory schreef:
_San87_ schreef:

Waarom is dat absurd?
Hebben "jullie" ooit al fokadvies ingewonnen bij een stamboek? Als je dan echt sluitend fokadvies wil, moet je ook met een hele berg informatie afkomen hoor. Vaak maken we zelfs speciaal een afspraak daarvoor om rond tafel te zitten met alle documenten en foto's en papieren van de merrie.
Als je naar zo een fokadvies-meneer ;) zou gaan met de mededeling: "Ik wil mijn merrie laten dekken. Ze heeft jammer genoeg wel kissing spines en spondylose. Welke hengst raadt u aan?", dan gaat die je ook even raar over zijn brilletje aankijken. Dan moet je idd meer info geven, onder meer de informatie die Aukelizzy hier geeft (bedankt hiervoor trouwens, Aukelizzy).
Fokadvies is niet iets 1 2 3. Je post wat foto's van een merrie op bokt en bokkers zouden spontaan op de proppen moeten komen met enkele hengstennamen. Zo werkt het niet of zo zou het nochtans niet mogen werken.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 21:34

MariekeA schreef:
En ik bedoel uiteraard het fokdoel wat de betreffende fokker voor ogen heeft en of dat realistisch is met de betreffende merrie.
En dan doel ik dus op bv iemand met een draver, die een veulentje wil waarmee ze een dressuur sportcarriere kan beginnen (overdreven gesteld).
Dat is in mijn ogen niet realistisch.

Maar dat is heus niet altijd het geval hoor in de topics waar het hier over gaat.
De laatste pagina's ging het oa. over merries met gebreken.
Maar zelfs dat hoeft niet om negatieve reacties te krijgen. Gewoon 'papierloos' of 'gewoontjes' is doorgaans al genoeg.

Wat maken jullie bijvoorbeeld hier van?
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=22&t=1657740&
Sympathieke beginpost van een meisje dat duidelijk zeer blij is met haar merrie.
Ze benoemt ook heel eerlijk haar twijfels en bedenkingen, wat er alleen maar van getuigt dat ze voor het openen van dat topic al dingen heeft afgewogen en erover heeft nagedacht.
Merrie zonder noemenswaardig grote problemen.
Maar dan die reacties :roll: :roll: :roll:

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 21:40

Alet schreef:
Moraal van dit verhaal: doe allemaal eens wat liever tegen elkaar.
Geef iemand gerichte adviezen, misschien ook de adviezen die ze liever niet willen horen.
En doe dat op zo'n manier dat de ander het graag van je aan wil nemen.

Advies kan een cadeautje zijn, maar dan moet je het wel leuk inpakken ;)

Jezelf quoten is een beetje raar, maar toch doe ik het.

En dan lees ik:
"Als je zo nodig babies wilt koop een tamagochi."
Dat is niet erg lief, geen gericht advies, wordt niet graag aangenomen en is zéker niet leuk ingepakt.
Laatst bijgewerkt door Alet op 27-11-12 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 21:41

Daar ben ik het mee eens. Maar berichten goed formuleren is een Exterieur en Hengstenkeuze-overschrijdend fenomeen.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 21:42

Dat klopt helemaal Gini.

Willemke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 21:50

Luckystory, ik heb dat topic bekeken. Er zit één iemand gelijk heel hard af te kraken. Toen ik even verder keek, fokt die iemand zelf ook paarden. En dan denk ik hou je kop. Een keer een veulen fokken voor eigen gebruik, zo erg is dat toch niet. Ik ben niet voor lukraak rare kruisingen fokken, maar dit is toch wel een heel ander verhaal.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 21:53

Luckystory schreef:
Maar dat is heus niet altijd het geval hoor in de topics waar het hier over gaat.
De laatste pagina's ging het oa. over merries met gebreken.
Maar zelfs dat hoeft niet om negatieve reacties te krijgen. Gewoon 'papierloos' of 'gewoontjes' is doorgaans al genoeg.

Sympathieke beginpost van een meisje dat duidelijk zeer blij is met haar merrie.
Ze benoemt ook heel eerlijk haar twijfels en bedenkingen, wat er alleen maar van getuigt dat ze voor het openen van dat topic al dingen heeft afgewogen en erover heeft nagedacht.

Ik vind het wel meevallen. Maar mijn huid is dan ook zo dik als beton, inmiddels.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 21:56

OP mag dan sympatiek zijn, haar tweede reactie is dat alletminst iets met pot en ketel. Wel moet ik zeggen dat ik zulke OP's liever zie dan vijf regels tekst.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 22:03

Toch al wel 3 à 4 mensen die vanop de eerste pagina gaan roepen dat ze niet mag fokken.
Terwijl het meisje dus expliciet! niets anders vraagt dan advies ivm hoe ze het wel moet aanpakken + ivm hengstenkeuze.
Dan vind ik haar weerwoord niet zo gek. Ze doet moeite om een nette beginpost in elkaar te steken en hoopt op goed advies.
En het eerste bericht is meteen al één die het hele topic om zeep kan helpen. Groot gelijk dat ze zo fel reageert.

En dan gaat het hier dus al om een warmbloedmerrie mét papieren en zonder noemenswaardige gebreken.
Die valt blijkbaar ook al onder de noemer 'niet goed genoeg'.
Je moet tegenwoordig al een keuringstopper op stal hebben staan blijkbaar? Ook al is het voor jezelf :o?
En dat is dan 1 voorbeeld.
Kan je je inbeelden wat er geschreven wordt in topics over kruisingen en papierloze merries?

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 22:10

Luckystory schreef:
[

Allereerst zijn ongelijke voeten, afhankelijk van de oorzaak, wel een noemenswaardig probleem.
Een waarschuwing is dus wel op zijn plaats. Volgens TS is het echter in dit geval door externe factoren gekomen, dus prima.

Tevens kun je heel blij zijn met je merrie, ondanks dat ze wellicht niet geschikt is als fokmerrie. Daar wordt je merrie verder niet minder of anders van.
Hoogstens je plannen.

Ik persoonlijk zou geen bezwaar hebben tegen fokken met dit dier. (Hoewel het ook mijn keuze niet zo zijn, maar dat doet niet ter zake)
Blijkbaar zijn er mensen die het beter vinden van niet. Ik kan de reacties in dat topic nou echt niet zo zuur noemen dat mijn tenen er krom van gaan staan.
Wel heel zakelijk. Ze hebben een andere mening. Nou prima.
Laatst bijgewerkt door MariekeA op 27-11-12 22:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 22:11

Nee.. Niet groot gelijk... Het is de toon die de muziek maakt. Als zij zelf gewoon ' normaal' had gereageerrd had t topic heel anders gelopen. Lastig kan ik mij voorstellen, maar ze stelt zich gelijk betweterig op. Nergens voor nodig. Begrijpelijk, maar wel Jammer dat ze zich heeft laten verleiden tot een dergelijke reactie.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 27-11-12 22:45, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 22:41

Luckystory schreef:
En dan gaat het hier dus al om een warmbloedmerrie mét papieren en zonder noemenswaardige gebreken.
Die valt blijkbaar ook al onder de noemer 'niet goed genoeg'.
Je moet tegenwoordig al een keuringstopper op stal hebben staan blijkbaar? Ook al is het voor jezelf :o?
En dat is dan 1 voorbeeld.
Kan je je inbeelden wat er geschreven wordt in topics over kruisingen en papierloze merries?

Zoals Marieke al zegt is ongelijke voeten weldegelijk een probleem.
Ik heb een merrie gehad die ongelijke voeten had. Ze had geen hoefkatrol onsteking. Echt een 0 voor de straalbeentjes zelfs op 11 jarige leeftijd, op 11 jarige leeftijd nog geen spoor van slijtage op de kogels en dergelijke.. Toch regelmatig vage kreupelheid. Van binnen en vanbuiten onderzocht waar dat aan lag en conclusie was overbelasting van de weke delen rondom de hoefkatrol vanwege de ongelijke voeten.

Je hoeft geen keuringstopper op stal te hebben. Dan zouden er nu maar heel weinig gefokt worden bij het KWPN want met 4 kampioenen per jaar loopt het dan niet hard.
Er moet kritsch naar de merrie gekeken worden. Met een stamboekmerrie fokken kan prima. Maar kijk scherp wat de goede punten zijn van de merrie en wat de slechte punten zijn. En kijk naar het vaderdier. Wat is er van zijn nafok bekend?