Transparantie over ban.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 17:27

Lieffiefi schreef:
En je zegt het eigenlijk zelf;

Een OW is te voorkomen door enkel je postgedrag aan te passen. Dan is er immers unberhaupt geen reden om te temmen.

Ik wist dat je me op die woorden zou gaan aanspreken :j. Ik zeg nergens dat er niet getemd wordt, maar ik zeg dat er geen OW's worden opgelegd puur op basis van tems. Die worden opgelegd op basis van de posts zelf. ;)

En fair enough dat je verder geen onderbouwing hebt voor je opmerking.

Kadankovitch

Re: Transparantie over ban.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 18:20

Er gebeurd wat. Maar dat waarover nu gesproken wordt binnen de kringen van moderatoren, heeft nauwelijks wat met TRANSPARANTIE VAN DE TE VOEREN OF GEVOERDE PROCEDURES TE MAKEN. Naar het beginsel: schenk weg wat u niet nodig hebt.
Dit geeft nog altijd geen controle over het sanctie-beleid. Vragen of de in het verleden uitgedeelde OW's überhaupt terecht waren, kunnen nog altijd niet beantwoord worden. Kijk, en dat was wat ik hierboven bedoelde: Men is helemaal niet van plan om structureel iets te veranderen aan de machtsverhoudingen als het gaat om sancties. De macht blijft ongecontroleerd in handen van één enkel groepje.
Dus deze discussie DIENT ALLEEN ALS 'DEMOCRATISCH SCHAAMLAPJE' VOOR BOKT. Meer hoeft daar niet over geschreven te worden, daar veranderd een verzoek om geduld te hebben niets aan.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 18:22

@Polaris. Als het op basis is van posts dan snap ik niet waarom er niet meer geband word. Er zijn genoeg bokkers die dus op deze manier met regelmaat de OW/ban ontspringt. Word er wel op deze bokkers getemt dan vallen ze pas op bij de modjes, tenzij er een mod net in dat topic aanwezig is en het opvalt, en volgt er een waarschuwing/OW/ban.

Zolang er niet getemt word is er dus ook geen aanleiding om een bokker te waarschuwen/ow-en/bannen, of wel? Of werkt het voor modjes anders? Ik vind het nogal vreemd dat er op deze manier gekeken word of iemand een ban krijgt of niet. Ik zou eerder denken dat door het aantal tems, in 1 of meer topics en door de hoeveelheid tems, een medebokker een ban krijgt voor zijn/haar gedrag, niet naar aanleiding van wat ze neer typen en of dat een mod bevalt of niet. Denk dat het minder werk voor modjes is om daar naar te kijken ipv zelf de posts van veel/elke bokker in de gaten te houden. Krijg hier een beetje een big brother gevoel bij.

Misschien zie ik het verkeerd, maar krijg wel steeds m,eer een vreemde smaak in mijn mond.

Kadankovitch _/-\o_

Woeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 18:25

Ik vind dat dat zeker openbaar mag worden gemaakt, of de gene die geband is wil niet dat iedereen het weet.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 18:27

Wat zou ik graag met de mods om de tafel gaan zitten....
Echt serieus

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 18:28

Polaris schreef:
Lieffiefi schreef:
En je zegt het eigenlijk zelf;

Een OW is te voorkomen door enkel je postgedrag aan te passen. Dan is er immers unberhaupt geen reden om te temmen.

Ik wist dat je me op die woorden zou gaan aanspreken :j. Ik zeg nergens dat er niet getemd wordt, maar ik zeg dat er geen OW's worden opgelegd puur op basis van tems. Die worden opgelegd op basis van de posts zelf. ;)

En fair enough dat je verder geen onderbouwing hebt voor je opmerking.

Mijn inziens ook niet correct.
Ik heb alle correspondentie over een permanente ban in mn box.

Dit persoon is gebant op basis van OW's, die OW's waren bíjná allen op basis van tems.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 18:31

Tems wijzen ons op een mogelijke regeloverschrijdende post maar niet elke tem doen we iets mee en niet elke OW is op basis van tems, maar op een forum zo groot als deze hebben we de tems in veel gevallen wel nodig om te zien dat ergens iets aan de hand is.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 18:39

Aikon, u hebt geheel gelijk, maar het heeft helemaal geen zin een dergelijke discussie te voeren want wij krijgen helemaal inzicht hoe de beslissingen worden genomen, dat is transparantie. Evenmin gunt men een recht op wederwoord. En sanctie zijn hoe dan ook onherroepelijk ( hieruit blijkt ware zelfoverschatting, want men gaat er niet van uit dat zij zelf een inschattingsfout kunnen maken).

Om met gezag maatregelen te kunnen opleggen, moet men tonen, door de regels en het eigen gedrag dat men zelf een correcte standaard hoog houdt. De regels tonen voldoende aan dat zoiets niet het geval is. Over het gedrag van moderatoren hoeven we het dan niet meer te hebben.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 18:50

Zoonbloem, En dan komen we dus weer bij het persoonlijke kleuren gebeuren. Zoveel mensen zoveel wensen. En geen openheid van zaken. Wat de een schandelijk gedrag vind hoeft de ander dat nog niet te vinden.

Ik vind dat er veel te makkelijk getemt word, vaak om onzinnige redenen. (puur omdat de temmer het niet eens is met een post, waar is de vrijheid van meningsuiting gebleven/gevoel voor humor?) En als de modjes er weinig mee doen kan het temmen dan niet vervangen worden door iets dat minder makkelijk te doen is om de aandacht van jullie te trekken dat iemand de regeltjes overtreed. (al zijn regels er om overtreden te worden :))

Shellyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 19:20

Echt he, de ene zegt tems worden niet meegenomen in een OW en de ander zegt een paar reacties later dat dit wel kan. Schiet mij maar lek, ach laat ook maar, ik schiet liever zelf. ;)

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 19:21

Alom verwarring om de essentie te laten vervallen ofzo....

Im lost. Ik reageer niet meer in dit topic.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 19:32

Ik denk dat het eigenlijk heel simpel te verwoorden is. Je plaatst een opmerking die sarcastisch is, iemand stoort zich eraan en temt, mod agrees en waarschuwt. Je plaatst dezelfde opmerking in een ander topic, niemand stoort zich eraan of niemand heeft zin om te temmen, er komt geen tem, geen mod die er naar kraait en je komt met exact dezelfde opmerking gewoon weg.

Daarnaast zijn natuurlijk nog topics met gevoelige inhoud waar steviger op gecheckt wordt en hooglopende emotie topics waar ook eea beter in de gaten wordt gehouden. En bepaalde afdelingen waar mods modereren die meer tijd hebben, daar zal ook meer gecheckt worden.

Dus door op te letten en in bepaalde topics je humor of sarcasme wel te delen en andere juist niet ontspring je de OW's/Bans.

Dus het ligt feitelijk niet zozeer aan de opmerkingen, maar meer aan de topics waar je deze opmerkingen ingooit.

Maar goed, dat is dan het beeld dat ik er tot dusver van heb gekregen. Natuurlijk zal duidelijk moge zijn dat ik het hier niet over ernstige vergrijpen heb ;)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 19:36

Maar dan zou je het temmen dus helemaal moeten afschaffen?
Je hebt altijd dat als iemand temt, een ander die post niet de moeite waard vindt om te temmen of de grap/sarcasme 'doorziet'.

Maar als je niet meer kan temmen, hoe moet je dan weten of alles wat op bokt geschreven wordt, binnen de grenzen valt? De mod's kunnen niet alles wat er op één dag geschreven wordt allemaal gaan doorlezen.
Dan krijg je zoiets als op Fok, waar in feite amper regels zijn of grenzen, heel veel is daar geoorloofd.
Dat is een keuze, het beleid hoe een forum in elkaar is gezet.

Er zijn zat forums met weinig grenzen en waar het er ruig aan toe gaat en waar het prima is om off topic te gaan.
En er zijn mensen die zich daar beter bij voelen.
Maar er zijn ook mensen die het fijner vinden op een forum te zitten waar wel grenzen worden aangegeven.
Dan is het aan jezelf de keuze wat voor soort forum je gebruikt.

Misschien kan het temmen nog anders in elkaar worden gezet.
Als je temt op een post van iemand anders, dat dan degene van het bericht te weten krijgt dat er is getemd en door hoeveel personen. (zonder een naam te noemen).
Behalve als iemand temt op een bericht wat totaal niet nodig is, dan kan de mod de temmer juist aanspreken dat het niet nodig was om te temmen.
Dan heb je in ieder geval wat meer transparantie, nu weet je dus niet zeker of een mod het toevallig heeft gelezen of dat er is getemd.
Dan heeft de persoon op wie is getemd, ook nog een mogelijkheid zijn bericht aan de mod of in een topic te verduidelijken of wat dan ook.
Misschien heb je dan ook minder kans dat je OW's moet geven.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 19:39

ShamalArabs schreef:
Ik denk dat het eigenlijk heel simpel te verwoorden is. Je plaatst een opmerking die sarcastisch is, iemand stoort zich eraan en temt, mod agrees en waarschuwt. Je plaatst dezelfde opmerking in een ander topic, niemand stoort zich eraan of niemand heeft zin om te temmen, er komt geen tem, geen mod die er naar kraait en je komt met exact dezelfde opmerking gewoon weg.

Daarnaast zijn natuurlijk nog topics met gevoelige inhoud waar steviger op gecheckt wordt en hooglopende emotie topics waar ook eea beter in de gaten wordt gehouden. En bepaalde afdelingen waar mods modereren die meer tijd hebben, daar zal ook meer gecheckt worden.

Dus door op te letten en in bepaalde topics je humor of sarcasme wel te delen en andere juist niet ontspring je de OW's/Bans.

Dus het ligt feitelijk niet zozeer aan de opmerkingen, maar meer aan de topics waar je deze opmerkingen ingooit.

Maar goed, dat is dan het beeld dat ik er tot dusver van heb gekregen. Natuurlijk zal duidelijk moge zijn dat ik het hier niet over ernstige vergrijpen heb ;)

Ik heb getemt op een seksuele opmerking. Zomervakantie, veel kids online.
Waarop ik krijg dat de mod dit niet dusdanig vond dat het weg moest. Even ter info; hier werd een seksuele voorkeur openlijk besproken. Waarin de info tever ging.

Word het dan niet tijd om voor de modteams een strikt protocol op te stellen en hierin 1 lijn te trekken?

* Ik zou niet meer reageren.. Oeps

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 19:47

Bokt is geen politiek systeem en dus geen dictatuur of democratie, het is gewoon een forum. Op dat forum zijn er mensen aangesteld om te modereren, een onderdeel van het modereren is het aanspreken van mensen die over de schreef gaan. Op zich is dat niet zoveel bijzonders, dat geldt namelijk voor bijna elk forum. In tegenstelling tot de meeste fora heeft Bokt ook nog een BZC, die de beslissingen van de moderators tegen het licht kan houden en deze terug kan draaien. In de meeste gevallen gebeurt dat niet en gelukkig maar, want dat zou betekenen dat in de meeste gevallen de mods een onterechte beslissing nemen. In een aantal gevallen gebeurt het wel, mods kunnen een keer een fout maken, in een groepsdenkproces terecht komen etc. Dan is het gewoon goed dat een onafhankelijke groep naar die beslissing kijkt.

Wat die tems betreft, het is niet zo dat mods bij bijvoorbeeld minder dan vijf tems op een bericht niks doen, van vijf tot 10 tems een waarschuwing geven, boven de 10 tems een OW geven en bij meer dan 50 tems een BOT. Het enige nut van een tem (en dat is wel een belangrijk hulpmiddel voor de mods) is dat de mods een signaal krijgen dat ze naar dat bericht moeten kijken. Maar of er wel of geen OW wordt gegeven heeft verder niks met die tem te maken, maar met de vraag hoe de mods dat bericht wegen.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 20:10

Ik wil verder niet op de inhoud ingaan om niet te vervallen in wat ik zie als onnuttig. Maar de vergelijking die ik maakte bediend zich van een voorbeeld. Dat is nooit hetzelfde als hetgeen men probeert te verduidelijken, anders herhaalt men gewoon hetzelfde. De essentie is dat men hetzelfde systeem toepast om te verlakken, of dat onderdanen of bezoekers van Bokt zijn, is om het even.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 20:51

ShamalArabs schreef:

dat is toch hetzelfde als met te hard rijden of geen gordel om. Als ze niet controleren krijg je geen bekeuring. Staat er flitspaal ben je de sjaak.
Dat houd je toch altijd?

Citaat:

ook aan de lezers en wanneer iets gezegd wordt, als het past dan past het. Is het ongepast trekt er wel iemand aan de bel.

Pas als je betrapt wordt kun je een straf verwachten, dat is thuis zo, op school, op je werk onder weg ...

Alhoewel ik me soms wel eens afvraag of een bepaalde opmerking echt nodig is.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 21:15

Karl66 schreef:
Bokt is geen politiek systeem en dus geen dictatuur of democratie, het is gewoon een forum. Op dat forum zijn er mensen aangesteld om te modereren, een onderdeel van het modereren is het aanspreken van mensen die over de schreef gaan. Op zich is dat niet zoveel bijzonders, dat geldt namelijk voor bijna elk forum. In tegenstelling tot de meeste fora heeft Bokt ook nog een BZC, die de beslissingen van de moderators tegen het licht kan houden en deze terug kan draaien. In de meeste gevallen gebeurt dat niet en gelukkig maar, want dat zou betekenen dat in de meeste gevallen de mods een onterechte beslissing nemen. In een aantal gevallen gebeurt het wel, mods kunnen een keer een fout maken, in een groepsdenkproces terecht komen etc. Dan is het gewoon goed dat een onafhankelijke groep naar die beslissing kijkt.

Wat die tems betreft, het is niet zo dat mods bij bijvoorbeeld minder dan vijf tems op een bericht niks doen, van vijf tot 10 tems een waarschuwing geven, boven de 10 tems een OW geven en bij meer dan 50 tems een BOT. Het enige nut van een tem (en dat is wel een belangrijk hulpmiddel voor de mods) is dat de mods een signaal krijgen dat ze naar dat bericht moeten kijken. Maar of er wel of geen OW wordt gegeven heeft verder niks met die tem te maken, maar met de vraag hoe de mods dat bericht wegen.

Of iemand over de schreef gaat, is soms niet of moeilijk vast te stellen en soms afhankelijk van de moderator. Niet in het geval van spam of vloeken, dat kan je makkelijk vaststellen, maar of iets kwetsend of beledigend is, kan al subjectief zijn, een persoonlijke aanval is ook niet altijd voor 100% vast te stellen.
Ik geloof niet geheel in de objectiviteit van een moderatorteam, ieder mens heeft zijn/haar vooroordelen en ervaringen waardoor je gevormd wordt.
Eerlijk gezegd, snap ik sowieso niet waarom iemand langdurig geband moet worden? Bij dreigementen/aanzetten tot geweld, daar kan ik het mij voorstellen. Maar als iemand af en toe eens een kwetsende of cynische opmerking maakt? Geef dan een time-out van 1 dag of 1 week, desnoods een maand. Maar een ban van 1 jaar of langer vind ik buiten proporties(wat betreft de gevallen die ik ken). :D

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 21:20

Vind dit een beetje een smoesje voor mensen die gewoon nieuwschierig zijn :+
Eerlijk is eerlijk, ik ben ook echt wel benieuwd naar zulke dingen, ooit een beetje leedvermaak of wat drama :D maar het gaat niks verbeteren voor ons om te weten waarom mensen een ban hebben gekregen. Dat gaat niemand niks niet aan, en idd als het dan vrienden zijn kunnen ze vast wel contact op nemen om te vragen hoe de situatie in elkaar steekt.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 21:22

Ik vind het hele bangebeuren nogal kinderachtig. Ik wel wel voorstander van een beleid waarbij alleen illegale posts/uitlatingen verwijderd/bestraft worden. Mensen die me storen zet ik gewoon op de foei en dat werkt heerlijk :D

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 21:28

Moos99 schreef:
Eerlijk is eerlijk, ik ben ook echt wel benieuwd naar zulke dingen, ooit een beetje leedvermaak of wat drama :D maar het gaat niks verbeteren voor ons om te weten waarom mensen een ban hebben gekregen. Dat gaat niemand niks niet aan, en idd als het dan vrienden zijn kunnen ze vast wel contact op nemen om te vragen hoe de situatie in elkaar steekt.

Het gaat mij in zoverre wat aan, dat ik ook een paar OW's heb staan, IMO onterecht, dus ik probeer het beleid van Bokt te begrijpen. :D

Je kan de banlijst ook inkorten. De gebanden wegens spam hoef je niet te vermelden. Maar een lijst met gebande vaste bokkers met de reden, kan weleens nuttig of interessant zijn.
En verder ben ik wel klaar met dit topic. Er zijn al zoveel van deze topics geweest, er veranderd toch nooit wat. ;)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 21:32

Tja als mensen niet reageren op aanwijzingen van een mod, zul je met sancties moeten komen.

Misschien een tussen stap en in knallend rood. Extra dikke letters, sukkel onder de boktnaam.
En een ezel als avatar....

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 21:35

Electra63 schreef:
Moos99 schreef:

Het gaat mij in zoverre wat aan, dat ik ook een paar OW's heb staan, IMO onterecht, dus ik probeer het beleid van Bokt te begrijpen. :D

Je kan de banlijst ook inkorten. De gebanden wegens spam hoef je niet te vermelden. Maar een lijst met gebande vaste bokkers met de reden, kan weleens nuttig of interessant zijn.
En verder ben ik wel klaar met dit topic. Er zijn al zoveel van deze topics geweest, er veranderd toch nooit wat. ;)

De redenen voor jouw OW's of eventueel ban worden toch ook niet geheim gehouden voor je? Dus dat is niet toepasselijk op wat er hier in dit topic word gevraagd, want dat is als ik het goed begrijp om het voor elkaar te krijgen dat iedereen kan lezen waarom andere bokkers een ban hebben gekregen, en daar heeft niemand imo iets mee te maken verder.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 21:36

Alane schreef:
Tja als mensen niet reageren op aanwijzingen van een mod, zul je met sancties moeten komen.

Misschien een tussen stap en in knallend rood. Extra dikke letters, sukkel onder de boktnaam.
En een ezel als avatar....

:D

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 21:40

Het verschil met een democratie is in zoverre relevant, dat je in en democratie als kiezers het beleid bepaalt. Bij een forum heb je daar als gebruiker geen of veel minder invloed op. Daartegenover staat dat je wel weer de keuze hebt om een forum uit te kiezen dat bij je eigen ideeën over past. En als je een forum ondanks het beleid bezoekt, bijvoorbeeld vanwege bepaalde contacten, dan zal je dat beleid op de koop toe moeten nemen.

Een bot krijg je niet zomaar, daar gaat een hele voorgeschiedenis aan af. En als je dus blijkbaar zo storend aanwezig bent, dat je continue moet worden aangesproken, dan moet je niet klagen als een forum je op een gegeven moment niet meer wil zien en je een BOTgeeft.