Voorstel: rondetafelsessie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BartVB
Eigenaar

Re: Voorstel: rondetafelsessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 19:54

@Heino; Het is iets dat we moeten gaan doen, de vraag is vooral nog 'hoe dan'. Wat dat probleem betreft is er nog niet veel veranderd helaas. Wordt aan gewerkt maar is niet in een paar dagen magisch op te lossen :) Bijsturen als gebruiker is inderdaad een vak apart. Hangt erg af wie je tegenover je hebt en hoe je het brengt. Mods hebben hetzelfde probleem, iemand zeggen dat ze een relnicht zijn is niet heel moeilijk. De kans dat daar iets positiefs uitkomt is echter ongeveer 0 :) Feedback/kritiek geven is gewoon niet makkelijk maar het is zeker wel goed te doen.

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 19:56

Tieneke schreef:
Alane, met die kemphanen verwijderen... Denk dat je dan de kritiek krijgt dat mensen 'monddood' gemaakt worden.
Na 3 waarschuwingen sturingen moet een mod de mogelijkheid hebben een ban van een uur op te leggen.
Een uur in de hoek is lang genoeg om je trots in te slikken maar te kort om SA's er voor aan te maken.

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 20:00

Om Bart nog even aan te vullen betreft je suggestie, Heino. :) Ik denk persoonlijk ook dat het iets is wat moet gaan groeien. Vorige maand ben je als gebruiker die anderen aanspreekt misschien de politieagent, maar wanneer alles een beetje kan gaan draaien op good will en eensgezindheid onder de gebruikers gaat groeien, ook wanneer meningen verschillen, is het denk ik toch wel iets dat haalbaar is. Zonder dat je uitgemaakt wordt voor politieagent. :)

Maar factoren als wie je tegen over je hebt en hoe je het brengt zijn zeker wel van belang natuurlijk.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 20:09

En mischien wellicht moet de foeiknop wat meer ingeburgerd raken. Ik kan ook wel een paar namen noemen, waarvan ik wéét dat mn haren overeind staan door reacties van hun. Helaas nog nooit aan gedacht de Foei te gebruiken

Iets anders; hoe om te gaan met vetes? Dit hele drama is ontstaan door ruzies tussen bokkers, dan is het heel duidelijk; of beide partijen hun zegje laten doen, of beide partijen de mond laten houden. Maar wat met mensen die hun onderschrift wijden aan mensen buiten Bokt? Of namen gaan noemen in hun profiel?
Persoonlijk vind ik namen noemen niet kunnen, zag van een ander dat diegene het heel sjiek had opgelost met een gedicht wat duidelijk maar geen haat en nijd was.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 20:17

Mireille schreef:
Maar factoren als wie je tegen over je hebt en hoe je het brengt zijn zeker wel van belang natuurlijk.

Absoluut, zeker het dikgedrukte! Maar wanneer je als medebokker een andere bokker constructieve feedback probeert te geven heerst er vaak al een bepaalde sfeer in een topic, en wordt goedbedoelde feedback niet goed opgevat maar als persoonlijke aanval gezien. Daarom ben ik juist voor onafhankelijke discussieleiders die niet in het topic zelf mee posten en de naam "discussieleider" (oid) hebben en niet hun eigen naam. En dan wel regelmatig bij de gebruikers terug vragen hoe een bepaalde discussieleider functioneert, of deze wel objectief genoeg is of toch onbewust partijdig wordt.

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 20:40

Absoluut waar wat je zegt Heino. Die cirkel moet een beetje doorbroken worden. Ik denk zelfs dat als we zeg... 6 maanden verder zijn, en de sfeer is hier in meerdere opzichten verbeterd, elkaar aanspreken gewoon mogelijk moet zijn zonder dat je je voelt als politieagent of uitgemaakt wordt als politieagent. Je moet elkaar kunnen wijzen op (discussie-)fouten en er gezamelijk sterker uit te komen. Ook als dat in discussietopics is waar het onderwerp heel pittig is.

Het is een beetje de sfeer die hangt. Op straat spreek je nu misschien ook niet zo vlug meer iemand aan als hij/zij een snoeppapiertje op de grond gooit. Bang dat je een opdonder krijgt. De vergelijking is misschien kortzichtig, maar ik denk dat hij voor het gebruikers onderling aansturen op Bokt redelijk overeen komt.

Die discussieleider is zoals je het stelt dan niet de persoon die de sancties geeft?
Ik weet niet of het niet dragen van je eigen naam iets toevoegt aan objectiviteit. Moderators kunnen er naar streven zo objectief mogelijk te zijn, maar dat zal denk ik niet versterkt worden als je je eigen naam niet meer draagt. :) De persoon die achter de computer zit is de persoon die dingen interpreteert en een mening vormt. Absoluut menselijk, met of zonder naam.
Een grotere groep moderators per forum zou mij persoonlijk een betere oplossing lijken. Zo kun je op elkaar terug vallen en dingen afstemmen. Met z'n 2'en ben je het misschien vaak eens, met z'n 5'en (bijvoorbeeld he) heb je al wat meer kans dat er iemand tegen gas geeft.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 20:49

BartVB schreef:
@Alane; Is dat niet te bereiken door die 'kemphanen' aan te spreken op hun gedrag en eventueel een OW te geven? Als ze er dan voor kiezen om negatief bezig te blijven in dat topic dan is dat heel vervelend maar dan hebben ze waarschijnlijk al een (tijdelijk) ban te pakken.

Aan te spreken is goed, maar de ervaring leert toch dat na het aanspreken/groene balk door gaat of het geheel gemist wordt.
Haal ze uit dat bewuste topic, laat ze erbuiten voor een bepaalde/nader te bepalen termijn en laat ze dan weer terug komen.
Een OW geven of BAN kan altijd nog.

SA, is het nu zo nodig om SA te vangen en te bannen/verwijderen, is het niet handiger om bijv de aanmeldprocedure aan te pakken te veranderen zodat het al wat minder eenvoudig wordt om aan te melden (om maar even een dwarsstraat te noemen) of SA gewoon te laten lopen ipv zoveel tijd en energie te steken in het opspeuren van SA's? Waarvan 9 van de 10 X de persoon achter die SA zich keurig gedraagt op wat uitzonderingen na die dan toch wel tegen de lamp lopen)
Het scheelt een hoop tijd, berg TeM's van SA-hunters en een hoop uitzoekwerk door mods.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 20:53

@Mireille: maar die cirkel wordt niet uit zichzelf doorbroken, en ik betwijfel of hij echt te doorbreken valt. Normen veranderen is verschrikkelijk lastig en bereik je niet door hier en daar een regel op te stellen. Want dan zouden dingen als alcoholgebruik bij pubers en dergelijke ook veel minder voorkomen (misschien rare vergelijking maar de huidige norm in de maatschappij is dat alcohol drinken best kan als je puber bent, in sommige kringen is het zelfs enorm stoer als je alcohol drinkt en wordt je gek aangekeken als je de hele avond cola drinkt)

Mja, diegene geeft dan geen sancties, dat doen gewoon de moderators nog. Die discussieleiders zijn ook niet overal nodig, alleen in hevige discussietopics (bvb nieuws en maatschappij en rijtechnische discussies). Ik denk niet dat je objectiever wordt als je je eigen naam niet meer draagt nee, maar het maakt het voor users wel gemakkelijker om een anonieme discussieleider te volgen ipv iemand met wie ze het op een ander forum compleet niet kunnen vinden, schijn van partijdigheid wordt minder, denk ik. Overigens moet je om de objectiviteit zo groot mogelijk te houden moet je wel de juiste discussieleider op de juiste plek zetten. Mij zou je bvb nooit discussieleider moeten laten zijn in politieke topics, omdat ik daar persoonlijk te betrokken bij ben. Maar in HAW topics zou ik bvb weer wel objectief kunnen zijn omdat dat onderwerp me nu eenmaal veel minder persoonlijk raakt. Ik denk dat je die discussieleiders moet zien als mensen die bepaalde "risico" topics extra in de gaten houden en vroegtijdig bij sturen indien nodig, nog voordat de sfeer naar is geworden en OW's op de loer liggen. In het huidige moderator zijn ligt de nadruk mijns inziens te veel op "dat mag niet" terwijl discussieleiders meer van de "zo wil ik het graag zien" zijn. En allebei zijn nodig, in mijn ogen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 21:00

kun je dan niet beter de nadruk van de moderators veranderen in "zo wil ik dat zien" en zou eigen de nadruk al niet zo moeten liggen?

Ik denk dat een discussieleider over het hoofd wordt gezien, net zoals soms een groene balk wordt gemist in een topic.

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 21:05

Heino; als een moderator, mod in een topic op bijvoorbeeld NM, en daar gaat een gebruiker over de schreef waarmee de moderator in een HK topic bijvoorbeeld niet echt vrienden is, dan wordt de kwestie door geschoven naar iemand anders van dat forum. Of zelfs naar een moderator van een ander forum.
Dit gebeurd ook wanneer het een gebruiker betreft waarmee de moderator het juist heel goed kan vinden of wanneer ze elkaar zelfs IRL kennen.

Objectiviteit moet ten alle tijden het streven zijn. Daar ben ik wel voor. En ik denk juist dat het veel 'echter' kan zijn dan een anonieme discussieleider. Al moet ik er bij zeggen dat ik je idee zeker geen verkeerd idee vindt, alleen denk ik dat een andere richting om objectiviteit te verkrijgen van meer waarde zal zijn.

De richting die Alane aandraagt is zeker wel iets om naar te kijken en over te denken; meer sturen in de 'ik wil graag zien' in plaats van 'dit mag niet' in discussies. :) Het is in eerste instantie ook gewoon goed om uit te gaan van het beste in de mens. :D

Heino, nu ik je hier toch spreek. :)
Jij bent altijd erg betrokken geweest op NM, ook wanneer de sfeer niet al te lekker was. Hoe vind je het nu gaan op het forum?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 21:08

Denk persoonlijk nog steeds dat mod's niet moeten bokken, zeker niet met hun modnaam
Geef ze een ander account erbij om aktief te bokken, laten de mod's dan ook zorgen dat wanneer ze aktief zijn in een topic, zij daar niet meer kunnen modden..
Dan haal je toch het idee van vriendjespolitiek weg en hou je een gezondere sfeer over.
Wat betreft het zelfregulerende, zeker in ede hk moet je niet aktief overatief modden, laat de mensen het daar maar zelf oplossen

Het is toch te zot dat iemand temt als ze het idee heeft dat het maar lichtelijk over haar kan gaan..
Echte sneren en snauwen kun je degeen die dat doet een berichtje sturen, maar niet een tik over de vingers

Zelf zou ik ook graag mod's zien met wat meer levenservaring en wat meer bagage dan sommige nu hebben
Of geef ze een training in bepaalde zaken

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 21:11

Echwel schreef:
Laten de mod's dan ook zorgen dat wanneer ze aktief zijn in een topic, zij daar niet meer kunnen modden.

Zo'n afspraak is er. :) Een moderator die mee post in een topic kan niet meer modden in dat topic. Daarvoor moet een andere moderator op dat forum gevraagd worden.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 21:19

Mireille schreef:
Zo'n afspraak is er. :) Een moderator die mee post in een topic kan niet meer modden in dat topic. Daarvoor moet een andere moderator op dat forum gevraagd worden.

Maar hij is in het verleden (en misschien nog) niet nagekomen :)

Ik vind N&M nog steeds niet fijn lopen, oa omdat er nog steeds vaak mensen even een bommetje komen laten vallen (bijvoorbeeld "kop in het zand steken is makkelijk" zonder specifiek naar iemand in het topic te refereren *want ja dan is het een persoonlijke aanval* wat erg sfeerverpestend werkt) en enorm veel drogredeneringen langskomen ("ja maar dat is mijn ervaring dús waarheid"). En ik snap dat vooral het laatste erg lastig te modereren is, maar juist voor dat soort situaties vind ik een discussieleider erg tof. Iemand die de nadruk legt op constructief discussiëren. Da's een subtaak van moderators vind ik, maar zoals al blijkt hebben zij het al veel te druk met andere zaken die (begrijpelijk) misschien meer prioriteit hebben. Als je discussieleiders aanstelt hebben moderators wat meer lucht en krijgen deze zaken toch de aandacht die ze nodig hebben.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 21:20

Godzijdank is die afspraak er dat we niet mogen modden in topics waar we zelf ook actief zijn, ik moet er niet aan denken om daarin ook te modden. :)
Als een mod 2 accounts heeft, dan zijn er nog altijd gevallen van bekenden. Vandaag ook op een forum van mij, ik heb daar een tem voor een medemod op geplaatst omdat ik me daar niet in wil mengen.
Ik denk dat de vriendjespolitiek eerder het probleem is dat het vaak dezelfde mods zijn die "de messenger" zijn, maar eigenlijk een beslissing namens het modteam uitdragen. Er wordt dan vaak gedacht "zij weer" maar men weet niet welke mods erbij betrokken zijn. Het kan ook maar zo zijn dat de mod die de boodschap brengt een andere mening had dan de rest van de mods. Ik heb ook wel eens OW's verstuurd terwijl ik als enige mod niet voor een OW was. Ik ben dan slechts de boodschapper van een team.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 21:30

Neonlight schreef:
Godzijdank is die afspraak er dat we niet mogen modden in topics waar we zelf ook actief zijn, ik moet er niet aan denken om daarin ook te modden. :)
Als een mod 2 accounts heeft, dan zijn er nog altijd gevallen van bekenden. Vandaag ook op een forum van mij, ik heb daar een tem voor een medemod op geplaatst omdat ik me daar niet in wil mengen.
Ik denk dat de vriendjespolitiek eerder het probleem is dat het vaak dezelfde mods zijn die "de messenger" zijn, maar eigenlijk een beslissing namens het modteam uitdragen. Er wordt dan vaak gedacht "zij weer" maar men weet niet welke mods erbij betrokken zijn. Het kan ook maar zo zijn dat de mod die de boodschap brengt een andere mening had dan de rest van de mods. Ik heb ook wel eens OW's verstuurd terwijl ik als enige mod niet voor een OW was. Ik ben dan slechts de boodschapper van een team.

Als gebruikers niet weten wie wanneer mod speelt omdat de mods niet modderen onder hun eigen naam, kan niemand zeggen/schrijven van heb je die of die weer.... geen beschuldigingen meer ala vriendjes politiek of anderzins. Dat de gebruikers weten wie er allemaal voor mod spelen maakt dan niet zoveel uit, omdat ze niet weten wanneer wie aktief is onder welke naam.
Dat heeft dan ook nog eens als pluspunt: als men dan een PB of wat dan ook verstuurd heeft, bijv. ik zie dat jij onderin staat als ingelogd maar ik nog geen bericht heb op mijn TEM van 2 dagen geleden, scheve gezichten trek omdat jij bijv op dat moment net even in een HK topic zit uit te blazen over je rotdag (om maar even wat te noemen)ipv mijn TeM te behandelen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 21:32

Jullie pb's en ow'verdienen ook geen schoonheidsprijs als ik dat mag zeggen
Een tik over de vingers met een lineaal, terwijl je met mensen te maken hebt
Kleed het toch allemaal wat persoonlijker in en dan krijg je ook betere reacties terug...
Gevalletje oogsten en zaaien he :D

Daarom zeg ik wat cursussen hier en daar en teamtrainingen zouden geen kwaad kunnen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 21:38

Maar nu ik deze 2 laatste posts combineer kom ik toch weer bij een tegenstrijdigheid. Aan de ene kant anonimiteit, maar aan de andere kant moet het wel weer persoonlijker.
Overigens hebben we met het team ook al discussies hierover gehad, er zijn zeker voordelen aan anonimiteit, maar ook weer nadelen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 21:42

Moet zeggen dat ik toch ook wel voordelen zie in anonieme modaccounts. Achter de schermen mag je imo elkaar persoonlijk kennen (gaat ook moeten, want je moet de mods ergens vandaan halen en dan weet je ook wie je teamgenoten zijn), maar naar gebruikers toe lijkt het me zeker interessant.

Imo mogen sturingen naar bokkers toe (die per pb) gaan best gewoon uniform blijven. Er is behoorlijk veel moeite gedaan in het verleden om die teksten hetzelfde te krijgen (en te gebruiken) en dat was ook niet zonder reden. Het is voor sommige mods gewoon moeilijk om een tekst in elkaar te flansen die degelijk is en waarmee je wel serieus genomen wordt. Ik weet dat ik "in den tijd" toch wel veel had aan de standaardteksten, gewoon omdat ik me niet zo'n kei vond in het schrijven van een allesomvattende pb. Kleine sturinkjes zijn wel gemakkelijk persoonlijk te doen, maar als het over OW's ed gaat, moet het imo niet persoonlijk gemaakt worden.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 21:43

Neonlight schreef:
Maar nu ik deze 2 laatste posts combineer kom ik toch weer bij een tegenstrijdigheid. Aan de ene kant anonimiteit, maar aan de andere kant moet het wel weer persoonlijker.
Overigens hebben we met het team ook al discussies hierover gehad, er zijn zeker voordelen aan anonimiteit, maar ook weer nadelen.

Ik zie geen tegenstrijdigheden...
Dat hetgeen geschreven wordt naar een gebruiker persoonlijker kan wil niet zeggen dat als afzender een gebruikersnaam moet staan...

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 21:49

Heino schreef:
Mireille schreef:

Maar hij is in het verleden (en misschien nog) niet nagekomen :)

Ik vind N&M nog steeds niet fijn lopen, oa omdat er nog steeds vaak mensen even een bommetje komen laten vallen (bijvoorbeeld "kop in het zand steken is makkelijk" zonder specifiek naar iemand in het topic te refereren *want ja dan is het een persoonlijke aanval* wat erg sfeerverpestend werkt) en enorm veel drogredeneringen langskomen ("ja maar dat is mijn ervaring dús waarheid"). En ik snap dat vooral het laatste erg lastig te modereren is, maar juist voor dat soort situaties vind ik een discussieleider erg tof. Iemand die de nadruk legt op constructief discussiëren. Da's een subtaak van moderators vind ik, maar zoals al blijkt hebben zij het al veel te druk met andere zaken die (begrijpelijk) misschien meer prioriteit hebben. Als je discussieleiders aanstelt hebben moderators wat meer lucht en krijgen deze zaken toch de aandacht die ze nodig hebben.

Het moet het streven zijn om die afspraak wel na te komen. Hij is er niet voor niets, dus daar moet aan gewerkt worden. :)

Betreft NM: drogredeneringen komen inderdaad nog steeds voorbij. Het is zeker lastig om hier op te modden, het is een discussiefout. Aan de ene kant wil je graag dat iemand zijn mening basseerd op feiten, alhoewel het heel logisch is dat meningen worden gebaseerd op ervaringen. Alleen die ervaring stellig zien als de waarheid kan wat lastig zijn voor anderen in het topic. Het zou zeker goed kunnen zijn om te vragen daarop te letten, of meer op een andere manier te discussieren. Echter is de andere kant van het verhaal dat het wijzen op discussiefouten best betuttelend is. :) Even als dat ik denk dat 'joh, minder sfeer verpestend graag' als betuttelend wordt gezien. En dat sluit dan weer aan bij de zelf regulatie op de forums...
Soms zijn berichten onderling ook niet helemaal lekker juist vanwege een discussiefout of een verkeerde interpretatie. Dan kun je willen 'ingrijpen' terwijl het misschien ook verstandig is om de situatie even aan te kijken of de gebruikers er onderling uit gaan komen. Als dat dan inderdaad zo is dan was een sturing ook helemaal niet nodig geweest.

Ik lees bijna alle berichten die dagelijks geplaatst worden op NM. Zeker topics die gaan over politiek, religie of andere zware onderwerpen waar het vanzelfsprekend is dat mensen een stevige mening hebben. Moet zeggen dat ik vooral kijk naar wie valt wie echt aan, of kan zich niet op een normale manier verwoorden. Niet zo zeer naar discussiefouten dus met de insteek om dan een groene opmerking te gaan plaatsen...

Hoe zou je het bijvoorbeeld vinden als de moderator dit via pb probeert op te lossen met de gebruiker die de discussiefout 'maakt'? Dus in gesprek proberen te gaan over de manier van praten?

De voor en nadelen van anoniem OW's versturen hebben wij afgewogen. Een van de nadelen is bijvoorbeeld dat een OW nooit door íedere mod wordt gezien, wel door een heel deel. Als er een vraag of reactie terug komt op die OW, bij het anonieme account, kan het dus voorkomen dat iemand die niet helemaal van de situatie op de hoogte is de reactie onder ogen krijgt. Dan moet er gezocht gaan worden naar de moderator die er meer van weet. Een beetje omslachtig dus. :)

Alane schreef:
Neonlight schreef:

Ik zie geen tegenstrijdigheden...
Dat hetgeen geschreven wordt naar een gebruiker persoonlijker kan wil niet zeggen dat als afzender een gebruikersnaam moet staan...

Ik ben het wel met Neon eens dat het niet helemaal goed bij elkaar past. Met een anoniem modaccount is de persoonlijke tint er vanaf en dan is het denk ik ook zeer lastig om persoonlijk over te komen. De gebruiker weet niet met wie hij/zij van doen heeft. Terug naar de politieagent; ik denk dat je op straat ook liever contact hebt met een persoonlijkheid in een politiepak, dan met een robot die zo anoniem mogelijk moet blijven. Althans, dat is mijn gevoel wel erbij.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 21:54

Misschien is het een mogelijkheid om de gewone mods anoniem te houden, maar de hoofdmods niet en hen laten instaan voor het effectief versturen van OW's en het beantwoorden van de reacties die daarop komen? Dan kan dat niet ineens bij een andere persoon terechtkomen en kan je toch wat persoonlijker reageren als er vragen oid gesteld worden...

Misschien zeg ik nu iets heel doms :+

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 22:08

Mireille schreef:
Ik ben het wel met Neon eens dat het niet helemaal goed bij elkaar past. Met een anoniem modaccount is de persoonlijke tint er vanaf en dan is het denk ik ook zeer lastig om persoonlijk over te komen. De gebruiker weet niet met wie hij/zij van doen heeft. Terug naar de politieagent; ik denk dat je op straat ook liever contact hebt met een persoonlijkheid in een politiepak, dan met een robot die zo anoniem mogelijk moet blijven. Althans, dat is mijn gevoel wel erbij.

Waarom? Ken jij iedere politieagent bij naam? Is toch ook agent, oom agent. Dat jij als mod niet meer te herkennen bent zou niets uit moeten maken en maakt je niet meer of minder gebruiker dan je nu bent.
Want eigenlijk zeg je nu dat iedere post hier op bokt die niet onder de echte naam is geschreven onpersoonlijk is.
Inprincipe is de gebruiker op bokt sowieso anoniem... vaak zijn het alleen die gebruikers die je irl kent die je boktnaam persoonlijk maken, en ik ben toch ook geen robot omdat ik in het dagelijks leven Silvia heet en geen Alane?
Voor mij is er geen verschil of ik nu een bericht naar Neonlight stuur of kermit23, het is de toon die de muziek maakt.
En zo ook de tekst die gestuurd wordt naar een gebruiker die bijv. een OW gescoord heeft door zijn/haar gedrag.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 22:26

Een probleem wat Mireille al aankaart is communicatie van een gebruiker terug naar een anonieme mod. Wat als die ineens bij een andere mod aankomt?
Dan zou je met voor ieder een eigen modaccount kunnen werken, mod1 t/m mod50, maar dan zijn de mods in eerste instantie wel anoniem, maar geloof me, als ik 3 jaar mod onder "mod18" ben ik misschien niet bekend als Neonlight maar wel als "mod18" en wordt daar een mening over gevormd, net zo goed als dat nu over mod Neonlight gevormd wordt. :)
Anonieme accounts geven nogal wat haken en ogen, maar hebben zeker ook voordelen. Is iets waar goed over nagedacht moet worden of het haalbaar is.
Want, een heel belangrijk punt wat ook naar voren is gekomen, is het gebrek aan communicatie van de mods, en met een echt anoniem account is dat moeilijk te ondervangen. De ene verbetering moet natuurlijk niet een verslechtering van iets anders worden.

Edit: nog een probleem is wanneer een gebruiker een serieus probleem heeft met een mod en naar een hoofdmod wil stappen. Lastig als je niet weet met welke mod je een probleem hebt. Communicatie wordt toch lastiger op sommige punten.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 22:32

Neon, wat je daar als voorbeeld geeft van "mod18": daarover had ik eerder een idee gelezen om die nummertjes te laten rouleren om de x-tijd.
Klachten bij een hoofdmod: zie ik niet echt een probleem in. Als gebruiker de datum geeft, zou de hoofdmod toch moeten kunnen zien welke mod daar achter steekt. Denk dat voor hoofdmods toch zeker duidelijk moet zijn wie wie is.

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 22:41

Alane schreef:
Mireille schreef:

Waarom? Ken jij iedere politieagent bij naam? Is toch ook agent, oom agent. Dat jij als mod niet meer te herkennen bent zou niets uit moeten maken en maakt je niet meer of minder gebruiker dan je nu bent.
Want eigenlijk zeg je nu dat iedere post hier op bokt die niet onder de echte naam is geschreven onpersoonlijk is.
Inprincipe is de gebruiker op bokt sowieso anoniem... vaak zijn het alleen die gebruikers die je irl kent die je boktnaam persoonlijk maken, en ik ben toch ook geen robot omdat ik in het dagelijks leven Silvia heet en geen Alane?
Voor mij is er geen verschil of ik nu een bericht naar Neonlight stuur of kermit23, het is de toon die de muziek maakt.
En zo ook de tekst die gestuurd wordt naar een gebruiker die bijv. een OW gescoord heeft door zijn/haar gedrag.

Je bent zeker geen robot :D omdat je hier rond gaat als Alane. Dat is mijn inziens juist niet ómdat je hier Alane bent. Je hebt een profiel, je hebt berichten die met elkaar stroken en waaruit een algemeen beeld is te vormen. Dan ben je misschien niet 100% herkenbaar als Silvia, maar je hebt wel een persoonlijkheid op Bokt. En dat is denk ik juist wat Bokt persoonlijk maakt. Veel gebruikers voelen Bokt toch wel een beetje als een thuis; kijk alleen al naar verhalen die gedeeld worden. Veel dingen die je anders met vriendinnen zou delen worden hier besproken. :) Dat vind ik toch wel persoonlijk, ondanks dat je niet iedereen bij naam kent en misschien de gebruiker van 3 topics verder op in het forum ook niet kent.

Ik begrijp de ideeën en vind ze in ook heel goed. Maar anderzijds ben ik er meer voor om de persoonlijke noot te behouden en met die intentie bijvoorbeeld de communicatie met jullie te verbeteren. Ik denk dat het op termijn meer vruchten afwerpt dan anonimiteit.