van ongedwongenheid naar formaliteit... "U" "Geachte" etc

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:25

KiWiKo schreef:
FaberSmid schreef:
KiWiKo ik zie geen rede om op uw beknopte denkwijze en logica te reageren. Schijnbaar is het voor u te moeilijk te begrijpen, dat niet ieder zo modern in zijn taalgebruik is als u. Of dat die een anderen opvoeding en opleiding genoten hebben dan u.

Yamcha ik had geschreven dat u door mag voor de koelkast, u gaat echter meteen met de koelkast er al vandoor.
Uw manier is geen verkeerde manier, maar ik ben bang dat ik dan juist meer fouten zal begaan.

Geachte heer Fabersmid,

Aangezien uw reacties niet voltallig vermogend zijn in al diens glorie, waaruit blijkt dat uw redenatie van de, door u, gedachte perspectieven regelmatig uit het lood zijn, neem ik aan dat u uw begrip op kan brengen voor het standpunt wat ik in deze kwestie neem.

U bent mijnsinziens niet vermogend om in woord en geschrift uw mening adequaat te meedelen. Hierdoor worden ernstige misvattingen, miscommunicaties alsmede onbevredigende antwoorden op relevante vragen een feit.

De enige manier om bovenstaande onregelmatigheden adequaat op te lossen is door uw schrijfwijze aan te passen aan het gemiddelde niveau hier op deze internetsite. Dit omwille van de leesbaarheid van de onderontwikkelden tussen ons.

Met vriendelijke groet,

Kim

:')

Sorry voor de onzinnige reactie, maar 't moest mij even van het hart :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:27

Waves schreef:
Sterker nog, bij mij op de universiteit werd echt afgeraden formeel te schrijven. En ik heb ook een half jaar schrijfcursus voor academici gevolgd.

Elk "moeilijk" woord dat vervangen kon worden door een simpelere moesten we vervangen. Bijvoorbeeld woorden als "echter" moesten we vervangen door "maar" als het kon. Of "het is evident" kan je ook schrijven als "het is duidelijk" of iets van die strekking.

Als ik die docenten mag geloven is wollig taalgebruik in mijn vakgebied (sociale wetenschappen) vaak een poging om de inhoud meer laten lijken dan het eigenlijk is. Of om extra "gewicht" mee te geven aan je stuk. Volkomen onnodig als de inhoud van je verhaal goed is.

Met vriendelijke groet, Waves :+

Voilà, mee eens, maar dat vraagt wel een redelijke taalbeheersing.

Niets is zo lastig als iets ingewikkelds uitleggen in Jip-en-Janneketaal.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:28

Yamcha schreef:
Misschien wordt de taal wel geïmproviseerd, je moet wát als je de grammatica nog niet helemaal onder die knie hebt.

Sorry, ik heb alle begrip voor mensen waarvan de moedertaal niet het Nederlands is en die toch proberen Nederlands te schrijven. Maar wanneer FaberSmid oprecht geïnteresseerd is in de Nederlandse taal en dan met name de communicatie vraag ik me toch echt af uit welk jaar zijn woordenboek komt. Geen enkel Nederlands woordenboek komt namelijk met dergelijke ingewikkelde termen op de proppen wanneer je een "normaal" woord uit je eigen taal opzoekt.

Dorino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:29

Yamcha schreef:
@ Dorino: Ik heb er nog een in de garage staan, ik zal hem opsturen.

Eventueel ook een vriezer, die zit wel vol met hondenvoer, maar dat mag de pret niet drukken toch? Héérlijke pens en kippennekken :))

Dank je Yamcha, ik heb ook honden, dus laat die vriezer ook maar komen :D
KiWiKo schreef:
Geachte heer Fabersmid,

Aangezien uw reacties niet voltallig vermogend zijn in al diens glorie, waaruit blijkt dat uw redenatie van de, door u, gedachte perspectieven regelmatig uit het lood zijn, neem ik aan dat u uw begrip op kan brengen voor het standpunt wat ik in deze kwestie neem.

U bent mijnsinziens niet vermogend om in woord en geschrift uw mening adequaat te meedelen. Hierdoor worden ernstige misvattingen, miscommunicaties alsmede onbevredigende antwoorden op relevante vragen een feit.

De enige manier om bovenstaande onregelmatigheden adequaat op te lossen is door uw schrijfwijze aan te passen aan het gemiddelde niveau hier op deze internetsite. Dit omwille van de leesbaarheid van de onderontwikkelden tussen ons.

Met vriendelijke groet,

Kim

Kijk dit komt helaas weer wat minder mild op mij over. Hadden we niet net afgesproken om niet persoonlijk te worden?

@Waves. Volgens mij heeft FS daarnet laten doorschemeren dat hij zijn Nederlands niet op een "moderne" cursus heeft geleerd, maar van wellicht meer formeel sprekende Nederlands sprekende personen.
Het daarbij goed te beseffen dat het Duits. Frans, etc. dat wij op school geleerd hebben ook niet uitblinkt in moderniteit en misschien door native speakers ook als onnodig formeel ervaren wordt.

Anoniem

Re: van ongedwongenheid naar formaliteit... "U" "Geachte" etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:30

Ik vind het Engels van Nederlanders vaak belachelijk formeel ja.

En als ze het op een informele manier proberen, is het volkomen duidelijk dat ze de taal nog láng niet beheersen. Als ik het al versta :+

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:31

Yamcha schreef:
Waves schreef:

Met vriendelijke groet, Waves :+

Voilà, mee eens, maar dat vraagt wel een redelijke taalbeheersing.

Niets is zo lastig als iets ingewikkelds uitleggen in Jip-en-Janneketaal.

Maar ook simpele uitleg word in hoogdravende taal geschreven.

Verder is er ooit eens een artikkel geweest in psychologiemagazine over het gebruik van deze taal (die vaak samen gaat met woordendiarree) en persoonlijkheid.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:32

huh............ persoonlijk?

Dit is blijkbaar begrijpelijke taal.......

Ik zit de hele dag in ambtelijke stukken te werken........ laat mij lekker jijjen en juhjen, en stom l u ll en in mijn vrije tijd op een internet forum........

Ik ben ook tweetalig opgevoed........... Engels en Nederlands.........

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:33

FaberSmid schreef:
Dorino u mag ook door voor uw koelkast, zoals ieder voor zijn eigen koelkast mag spelen.

Janine1990 het staat beschreven, maar ik zal het wel voor u bekend maken. Engels, Nederlands, Duits, Frans, Spaans, Zuid en Afrikaans zijn mij niet vreemd.

KiWiKo dat heeft u prachtig geschreven, maar u zal zo ook niet willen schrijven op deze ene uitzondering na dan. Waarom verwacht u van mij, het geen u ook niet zou willen? Welkom bij de groepering u schrijvers.

Oké, maar dan zijn we er nog steeds niet uit wat je moedertaal is. Ik neem aan dat dat niet alle zes talen je moedertaal zijn???

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:34

lesilla schreef:

Verder is er ooit eens een artikkel geweest in psychologiemagazine over het gebruik van deze taal (die vaak samen gaat met woordendiarree) en persoonlijkheid.

Wat was de strekking van dat artikel? Ben ik heel erg benieuwd naar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:35

@ lesilla: lijkt me een boeiend artikel, ik lach nu al :D

Maar Kim, jij hebt geen Nederlands als Engelstalig persoon geleerd, volgens mij is dat heel anders.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:38

Heino schreef:
Yamcha schreef:
Misschien wordt de taal wel geïmproviseerd, je moet wát als je de grammatica nog niet helemaal onder die knie hebt.

Sorry, ik heb alle begrip voor mensen waarvan de moedertaal niet het Nederlands is en die toch proberen Nederlands te schrijven. Maar wanneer FaberSmid oprecht geïnteresseerd is in de Nederlandse taal en dan met name de communicatie vraag ik me toch echt af uit welk jaar zijn woordenboek komt. Geen enkel Nederlands woordenboek komt namelijk met dergelijke ingewikkelde termen op de proppen wanneer je een "normaal" woord uit je eigen taal opzoekt.

Ik ken een zuid-Afrikaan die al 10 jaar in Nederland woont en die schrijft echt hetzelfde als FaberSmid. Zelfde formele woorden, vreemde zinsopbouw, verkeerde interpunctie etc. Alleen hij gebruikt geen U.

FaberSmid, bent u soms zuid-Afrikaan van oorsprong? Of is dat al uitgelegd en lees ik er over heen? :oo
Laatst bijgewerkt door Waves op 18-02-10 22:39, in het totaal 1 keer bewerkt

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:39

Janine1990 wat is de eerste taal, als de ouders ieder hun eigen taal spreken en schrijven? En de taal op school, opleiding en omgeving weer ieder een taal op zich is?

Waves Zuid Afrikaans is mij niet vreemd.
Laatst bijgewerkt door FaberSmid op 18-02-10 22:39, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:39

mijn Franse vriend, die nu 17 jaar in Nederland is........ kan heel, heel goed gewoon heel normaal Nederlands schrijven

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:41

FaberSmid schreef:
Janine1990 wat is de eerste taal, als de ouders ieder hun eigen taal spreken en schrijven? En de taal op school, opleiding en omgeving weer ieder een taal op zich is?

Waves Zuid Afrikaans is mij niet vreemd.

Volgens mij is dat alleen maar lastig :P

Je blijft wel vaag hoor ;)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:41

Waves schreef:
Ik ken een zuid-Afrikaan die al 10 jaar in Nederland woont en die schrijft echt hetzelfde als FaberSmid. Zelfde formele woorden, vreemde zinsopbouw, verkeerde interpunctie etc. Alleen hij gebruikt geen U.

De vreemde zinsopbouw en interpunctie vind ik ook niet raar. Het U-gebruik ook niet. Maar die formele woorden vind ik gewoon raar. Noem me maar achterdochtig maar ik geloof gewoonweg niet in FS' verklaring van zijn schrijven.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:43

Janine1990 schreef:
lesilla schreef:

Wat was de strekking van dat artikel? Ben ik heel erg benieuwd naar!

Heb het artikkel niet gevonden, maar als ik google kom ik alleen stoornissen in de kindertijd gerelateerd aan hoogdravende taal en abstract woordgebruik waardoor het kan lijken alsof iemand een oud boek citeert.
Dus kom allesinds in de buurt van psychologie :P

Maar zal morgen eens goed zoeken, zou nu zelf moeten studeren. := Want het was interessant dus zelf nog eens lezen zou leuk zijn.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:44

Het taal gebruik van de Nederlanders is naar mijn mening losgekoppeld van de taal waarvan het afstamt, en dat was het Oudnederlands en eigenlijk uit het Platduits of te wel oud Duits.
Daarom is de u vorm verdwenen, men tutoyeert wild vreemde.
Dat komt naar mijn mening omdat men de Engelse taal wil imiteren.
Daarom dat je en jij, daar doe ik niet aan mee, omdat ik zelf niet zo opgevoed ben, en leef in een land wat wel vrijer ermee omgaat als een paar jaar geleden, maar waar men het je nog altijd aanbiedt, en dat komt van de kant van de oudere.
Bovendien vind ik zelf wanneer men tutoyeert, dat men elkaar beter kent, het is een vertrouwen geven.
Het vervlakken van de taal, is meestal een kenmerk van de bevolking.
Respect voor elkaar hebben ligt niet alleen in het U schrijven, bovendien kan men lezen wie werkelijk dit geleerd heeft zo te schrijven, of mensen die proberen formeel te schrijven.
Het zit in je, je hebt het geleerd op school, thuis en op je werk.
Wanneer ik anders zou schrijven dan zou ik me anders moeten voordoen, en dat kan ik helaas niet.
Forceren kan men het niet, daar men dan vaker als eens uit de rol valt, persoonlijk speel ik geen rol, zoals ik schrijf zo schrijf ik.
Mijn spreektaal is anders, maar met de zelfde intentie.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:45

Hmmm, psychologie is interessant. Ik kan het wel rijmen wat je zegt denk ik...
Ben benieuwd!

KiWiKo

Re: van ongedwongenheid naar formaliteit... "U" "Geachte" etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:46

ik geloof ook meer in het psygologische ding

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:46

Maar jij (u :P) maakt ook geen gebruik van overdreven formele woorden in mijn ogen, Professor :)

Ik denk dat het Internet grenzen wel vervaagd want in het "echte leven" spreek ik onbekende ouderen altijd met u aan. Hier op Bokt niet, ook al weet ik iemand's leeftijd.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:50

Professor schreef:
Het taal gebruik van de Nederlanders is naar mijn mening losgekoppeld van de taal waarvan het afstamt, en dat was het Oudnederlands en eigenlijk uit het Platduits of te wel oud Duits.
Daarom is de u vorm verdwenen, men tutoyeert wild vreemde.
Daarom dat je en jij, daar doe ik niet aan mee, omdat ik zelf niet zo opgevoed ben, en leef in een land wat wel vrijer ermee omgaat als een paar jaar geleden, maar waar men het je nog altijd aanbiedt, en dat komt van de kant van de oudere.
Bovendien vind ik zelf wanneer men tutoyeert, dat men elkaar beter kent, het is een vertrouwen geven.
Het vervlakken van de taal, is meestal een kenmerk van de bevolking.
Respect voor elkaar hebben ligt niet alleen in het U schrijven, bovendien kan men lezen wie werkelijk dit geleerd heeft zo te schrijven, of mensen die proberen formeel te schrijven.
Het zit in je, je hebt het geleerd op school, thuis en op je werk.
Wanneer ik anders zou schrijven dan zou ik me anders moeten voordoen, en dat kan ik helaas niet.
Forceren kan men het niet, daar men dan vaker als eens uit de rol valt, persoonlijk speel ik geen rol, zoals ik schrijf zo schrijf ik.
Mijn spreektaal is anders, maar met de zelfde intentie.

hou toch op........ je zit hier in de digitale kroeg met allemaal paardenbeppen...............

U schrijven heeft niks met respect te maken. Ik zie meer respectabele posts door je en jou schrijvers dan door de u schrijvers.......

respect geef je door niet een ander met stompzinnige antwoorden met een kluitje in het riet te sturen........ respect geef je door gewoonweg antwoorden te geven op gestelde vragen.

Respect geef je als je zonder idiote uitspraken uit de middeleeuwen gewoonweg inhoudelijk ingaat op een post van iemand.

Zolang als de U sprekers dat niet kunnen dragen ze geen respect uit naar hun discussiegenoten.......

Volgens mij staan er nog wat knappe posts open van Jasmijn ed die op weerwoord wachten van U

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:50

Heino schreef:
Maar jij (u :P) maakt ook geen gebruik van overdreven formele woorden in mijn ogen, Professor :)

Ik denk dat het Internet grenzen wel vervaagd want in het "echte leven" spreek ik onbekende ouderen altijd met u aan. Hier op Bokt niet, ook al weet ik iemand's leeftijd.

Heb ik niet, mijn oma was er een op leeftijd. Ze is 84 geworden, maar WAAAG het eens om u te zeggen! Ik zei altijd heel netjes oma, en hoe gaat het met oma. Mijn ouders spreken hier 'plat' en zeiden geen u of jij, maar 'joe', beleefd plat....

Ik spreek iedereen met je aan... Als ik iemand iets wil vragen in de stad, dan formuleer ik het gewoon anders... "Mag ik wel even iets vragen?" Maar ik gebruik nauwelijks u, en zeker niet op bokt. Zal waarschijnlijk ook nooit gaan doen. Meegaan met je tijd is belangrijk. Je getuigt niet meer van disrespect :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:52

ik gebruik in mijn werkzame leven altijd u............ in mijn vrije tijd niet, tenzij ik iemand niet ken irl......... hier op bokt is iedereen gelijk voor mij

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:54

Professor schreef:

Dat ben ik niet geheel met u eens, in het Engels is u (verwarrende u vorm), meneer en mevrouw meer dan normaal. Het kan zelfs "overdreven" lijken in de zuidelijke staten om een voorbeeld te geven. Op een kostschool of militair zal men ook snel de gevolgen ondervinden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:55

KiWiKo schreef:
ik gebruik in mijn werkzame leven altijd u............ in mijn vrije tijd niet, tenzij ik iemand niet ken irl......... hier op bokt is iedereen gelijk voor mij

Ja heel af en toe op het werk heb ik het, dan word ik gebeld (eigenlijk alleen medewerkers, thuiszorg) maar dan klinkt de stem heel oud. Ja dan weet ik niet of ik met een medewerker of een cliënt te maken heb... :+