Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Heino schreef:Heino schreef:Maar vinden de "tegenstanders" in dit topic dan ook dat het onzin is dat helmen voor de motor en scooter verplicht zijn?
Nogmaals
stef schreef:Ben benieuwd wat hier nu weer voor tegenantwoord op komt
stef schreef:er werd eerder in dit topic geroepen dat je appels niet met peren moet vergelijken. Waarom dat een cap wel vergelijken met een helm op een brommer of motor?
Maar goed, dat een helm op een brommer of motor verplicht is vind ik niet meer dan terecht, en dan denk ik met name aan de snelheid, de invloed van medeweggebruikers, het materiaal waar je op land als je onderuit schuift (over het algemeen asvalt).
Ben benieuwd wat hier nu weer voor tegenantwoord op komt
stef schreef:Sandeman schreef:Als het zomers erg warm is rijd ik ook lekker zonder cap. Is mijn eigen keuze. Op de manege is het verplicht en draag ik er wel 1.
Kijk, en dit snap ik dan dus weer niet. In de winter met cap, in de zomer zonder wat t is te warm
bulck schreef:Amai Wiilemijn, jij bent ook het groot licht precies....
Paardensport behoort, samen met de wielersport, tot de meest gevaarlijke sporten. Dit is te wijten aan meerdere punten. Combi van mens en dier, snelheid gecombineerd met hoogte.
Vele ongelukken bij een val van een paard gaan gepaard met botbreuken, maar vaker nog met hoofd-nekletsels.
Kijk een breuk aan je ledematen dat geneest. Hersenletsels zijn veel complexer, met vaak gebreken die zelf op het eerste zich voor vreemden niet herkenbaar zijn.
Een cap beschermt het episch centrum van het menselijk lichaam, nl de hersenstam. Dit kleine orgaan, zorgt ervoor dat alles gestuurd geraakt en we dus kunnen leven en functioneren.
Cleo12 schreef:Ik denk dat iedereen het voor zichzelf moet uitmaken of je dit risico wil lopen of niet. Laten we wel wezen, de hele discussie over belastinggeld is ook overdreven. Zullen we dan meteen de ski vakantie van iedereen ook maar verbieden? Is ook een sport en geeft ook elk jaar hele gipsvluchten naar Nederland.... En zo zijn er wel meer voorbeelden te geven. Ik denk gewoon dat (en daar is waar de topic starter het over heeft) er op rijverenigingen, maneges etc. er genoeg aandacht is voor het rijden met cap. En als je onder de 18 bent zijn je ouders verantwoordelijk hiervoor. Ik weet wel dat ik hier bij mijn kinderen op zou letten (mochten ze ooit willen paardrijden).
Las net dat er ik weet niet hoeveel geld al is uitgegeven vanwege de ongelukken die er de afgelopen maanden door de gladheid zijn gebeurd. Vooral oudermensen die zijn uitgegeleden, zullen we die een airbagpak verplichten. Of zullen we sneeuw en ijs verbieden, dan kan ik weer paardrijden
Heino schreef:stef schreef:Ben benieuwd wat hier nu weer voor tegenantwoord op komt
Discussiëren is geen wedstrijd, je kan ook niet winnen dus ik vind het jammer dat je het zo ziet.
Maar ok, even inhaken op je argumenten:
- Snelwegen hebben een vangrail die schade helpt beperken, een hek rondom een bak verergert de kans op letsel vaak (niet altijd want sommige bakken hebben wél een veilige afrastering)
- Een auto heb je meer controle over dan een paard (auto is een machine, paard een dier (ja echt))
- Als je met je paard buiten de bak loopt heb je net zo goed last van je medeweggebruikers
Waarom kan je dit niet vergelijken? Het gaat om risicoperceptie, en die verschilt blijkbaar wat betreft motorrijden en paardrijden.