Geen cap is eigen keus...?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 16:09

Als het zomers erg warm is rijd ik ook lekker zonder cap. Is mijn eigen keuze. Op de manege is het verplicht en draag ik er wel 1.
Dan zou je ook een body-protector moeten verplichten. Ken meer mensen die door val van paard hun stuitje braken of ribben.
Fietsers dragen ook geen helmpie. Van mij mag je op je scooter ook zonder helmpie.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 16:10

Nee niet alle merken staan erbij hoor. Maar ik geloof dat HH wel een goede kwaliteit is hoor (hoop het maar ik heb ook een HH) Maar ik wil nog wel een andere, mijn hoofd is afgevallen ofzo :+ Hij zit me tegenwoordig wat te losjes.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 16:12

Sandeman schreef:
Als het zomers erg warm is rijd ik ook lekker zonder cap. Is mijn eigen keuze. Op de manege is het verplicht en draag ik er wel 1.

Kijk, en dit snap ik dan dus weer niet. In de winter met cap, in de zomer zonder wat t is te warm :?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 16:12

Heino schreef:
Heino schreef:
Maar vinden de "tegenstanders" in dit topic dan ook dat het onzin is dat helmen voor de motor en scooter verplicht zijn?

Nogmaals :)

tegenstander ben ik niet. Vind het prima dat mensen met een cap rijden, als ze mij maar niet gaan lastigvallen.
Verder vind ik deze vraag niet zinnig. Ik kan een moter of scjooter niet met paardrijden vergelijken. idd steff

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 16:14

stef schreef:
Ben benieuwd wat hier nu weer voor tegenantwoord op komt

Discussiëren is geen wedstrijd, je kan ook niet winnen dus ik vind het jammer dat je het zo ziet.

Maar ok, even inhaken op je argumenten:
- Snelwegen hebben een vangrail die schade helpt beperken, een hek rondom een bak verergert de kans op letsel vaak (niet altijd want sommige bakken hebben wél een veilige afrastering)
- Een auto heb je meer controle over dan een paard (auto is een machine, paard een dier (ja echt :+))
- Als je met je paard buiten de bak loopt heb je net zo goed last van je medeweggebruikers

Waarom kan je dit niet vergelijken? Het gaat om risicoperceptie, en die verschilt blijkbaar wat betreft motorrijden en paardrijden.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 16:14

stef schreef:
er werd eerder in dit topic geroepen dat je appels niet met peren moet vergelijken. Waarom dat een cap wel vergelijken met een helm op een brommer of motor?
Maar goed, dat een helm op een brommer of motor verplicht is vind ik niet meer dan terecht, en dan denk ik met name aan de snelheid, de invloed van medeweggebruikers, het materiaal waar je op land als je onderuit schuift (over het algemeen asvalt).

Nou alles wat je met een brommer kan tegenkomen kan je ook met je paard. Immer heb je ook snelheid, val je van een hoogte. Kom je ook andere ruiters of weggebruikers(automobilisten, voetgangers, fietsers of brommer)tegen. Vallen op harde ondergronden (ook asfalt als je op de weg komt of klinkers rond en op het erf van de stal) horen er ook vaak bij.

Dus dat vergelijk kan je perfect maken, dus wik en weeg je met twee gewichten en maten over dezelfde problematiek

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 16:15

stef schreef:
Sandeman schreef:

Kijk, en dit snap ik dan dus weer niet. In de winter met cap, in de zomer zonder wat t is te warm :?

Simpel.... het is me gewoon te heet in de zomer. Me haar wordt echt drijfnat, rijd dan lekker met me haar los en geen nat koppie.

ilse86

Re: Geen cap is eigen keus...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 16:16

Whaha ik train wel zo hard dat zélfs zonder cap mijn haar nat zou worden. Dan kan die cap er ook wel bij op

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 16:20

Ik rijd met mijn verzorgpony alleen maar buiten in duin en bos.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 16:24

Cleo12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 16:28

Ik denk dat iedereen het voor zichzelf moet uitmaken of je dit risico wil lopen of niet. Laten we wel wezen, de hele discussie over belastinggeld is ook overdreven. Zullen we dan meteen de ski vakantie van iedereen ook maar verbieden? Is ook een sport en geeft ook elk jaar hele gipsvluchten naar Nederland.... En zo zijn er wel meer voorbeelden te geven. Ik denk gewoon dat (en daar is waar de topic starter het over heeft) er op rijverenigingen, maneges etc. er genoeg aandacht is voor het rijden met cap. En als je onder de 18 bent zijn je ouders verantwoordelijk hiervoor. Ik weet wel dat ik hier bij mijn kinderen op zou letten (mochten ze ooit willen paardrijden).

Las net dat er ik weet niet hoeveel geld al is uitgegeven vanwege de ongelukken die er de afgelopen maanden door de gladheid zijn gebeurd. Vooral oudermensen die zijn uitgegeleden, zullen we die een airbagpak verplichten. Of zullen we sneeuw en ijs verbieden, dan kan ik weer paardrijden ;)

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 16:29

Mooi gezegd Cleo.

wiilemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 16:43

bulck schreef:
Amai Wiilemijn, jij bent ook het groot licht precies....

Paardensport behoort, samen met de wielersport, tot de meest gevaarlijke sporten. Dit is te wijten aan meerdere punten. Combi van mens en dier, snelheid gecombineerd met hoogte.
Vele ongelukken bij een val van een paard gaan gepaard met botbreuken, maar vaker nog met hoofd-nekletsels.
Kijk een breuk aan je ledematen dat geneest. Hersenletsels zijn veel complexer, met vaak gebreken die zelf op het eerste zich voor vreemden niet herkenbaar zijn.

Een cap beschermt het episch centrum van het menselijk lichaam, nl de hersenstam. Dit kleine orgaan, zorgt ervoor dat alles gestuurd geraakt en we dus kunnen leven en functioneren.

Je rijdt zelf ook zonder cap....?????? Zie je profiel

wiilemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 16:44

Cleo12 schreef:
Ik denk dat iedereen het voor zichzelf moet uitmaken of je dit risico wil lopen of niet. Laten we wel wezen, de hele discussie over belastinggeld is ook overdreven. Zullen we dan meteen de ski vakantie van iedereen ook maar verbieden? Is ook een sport en geeft ook elk jaar hele gipsvluchten naar Nederland.... En zo zijn er wel meer voorbeelden te geven. Ik denk gewoon dat (en daar is waar de topic starter het over heeft) er op rijverenigingen, maneges etc. er genoeg aandacht is voor het rijden met cap. En als je onder de 18 bent zijn je ouders verantwoordelijk hiervoor. Ik weet wel dat ik hier bij mijn kinderen op zou letten (mochten ze ooit willen paardrijden).

Las net dat er ik weet niet hoeveel geld al is uitgegeven vanwege de ongelukken die er de afgelopen maanden door de gladheid zijn gebeurd. Vooral oudermensen die zijn uitgegeleden, zullen we die een airbagpak verplichten. Of zullen we sneeuw en ijs verbieden, dan kan ik weer paardrijden ;)

Hier ben ik het roerend mee eens, ieder moet het voor zichzelf bepalen. Mits je meerderjarig bent natuurlijk.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 16:45

@ Willemijn
Als je zijn profiel ook leest, zie je dat hij toen NOG zonder cap reed. Dus voor zijn ongeval. ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 17:29

Heino schreef:
stef schreef:

Discussiëren is geen wedstrijd, je kan ook niet winnen dus ik vind het jammer dat je het zo ziet.

Maar ok, even inhaken op je argumenten:
- Snelwegen hebben een vangrail die schade helpt beperken, een hek rondom een bak verergert de kans op letsel vaak (niet altijd want sommige bakken hebben wél een veilige afrastering)
- Een auto heb je meer controle over dan een paard (auto is een machine, paard een dier (ja echt :+))
- Als je met je paard buiten de bak loopt heb je net zo goed last van je medeweggebruikers

Waarom kan je dit niet vergelijken? Het gaat om risicoperceptie, en die verschilt blijkbaar wat betreft motorrijden en paardrijden.

Waarom moet ik me blijven verdedigen en kan je je er niet gewoon bij neerleggen dat IK ervoor kies om op MIJN paard, IN de bak zonder cap te rijden?
Ik kom zelden met mijn paard buiten de bak, dus ik heb geen last van medeweggebruikers.
Met een motor rij je gemiddeld 120, is compleet niet te vergelijken, zelfs niet met een paard op hol.
Een ongeluk kan altijd gebeuren, is helemaal waar. En omdat ik mijn paard buiten (als in buitenrijden) niet 100% vertrouw zet ik de ene keer dat ik eens een poging onderneem om naar buiten te gaan dus ook een cap op. Evenals met paarden die ik niet, of minder ken.
Echter in de bak (binnenbak, of buitenbak zonder omheining), in de 8 jaar dat ik haar heb ben ik 1x met haar gevallen omdat ze struikelde, als ze schrikt springt ze een pasje opzij of vooruit en dat was het wel. Ik heb gewoon niet zo'n neuroot, zou me ook geen raad weten met een "bloedpaardje" is helemaal niks voor mij.

Maar goed, nu zit ik mezelf weer te verdedigen terwijl dat niet nodig zou moeten zijn.

Ik zie discusieren overigens niet als een wedstrijd, maar de manier waarop hier opgelegd wordt dat ik maar met cap moet rijden begin ik ronduit storend te vinden.
Je hoeft me niet te overtuigen, ik ben oud en wijs (volgens jullie uiteraard niet) genoeg om mijn eigen keuzes te maken

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 17:49

gemiddeld 120 met een motor? dan mag je diepe zakken hebben voor alle boetes :D

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 17:51

ok, we gaan muggeziften... tja, dan houdt het op. (volgens mij mag je in NL op de meeste snelwegen 120, ook met een motor, maar goed, heb geen motorrijbewijs, dus geen idee)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 17:52

niet zo happen :D maximaal 120 is logischer dan gemiddeld :)

Overigens ben ik NIET voor het verplichten van een cap

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 17:53

Ik scheur ook in volle rengalop door de duinen zonder cappie en dat blijft mijn eigen keus. Ik vind mezelf ook oud en wijs genoeg hoor Stef. *D

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 17:57

hihi laat iedereen t ook maar lekker voor zichzelf bepalen. van mij hoeft het ook niet per sé verplicht te worden. ik rij nu sinds kort weer met cap. ik sloot mijn ogen voor de consequenties van vallen zonder cap. nu niet meer.
ik ben nu 23. moet er niet aan denken dat ik val en voor de rest van mijn leven als kasplantje of met hevige migraine-aanvallen door het leven moet.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 18:00

iig 1 bekeerd :D haha

nee inderdaad, iedereen moet het wel voor zichzelf beslissen. Wanneer jij de risico's voor het eraf vallen zonder cap acceptabel vindt, dan zet je lekker geen cap op. Ja toch?

(jaaa bla bla bla, ook met cap op kun je je bezeren, irrelevant, die dingen zijn niet voor de mooiigheid bedacht. Kijk maar hoeveel mensen blij zijn dat ze een cap droegen en hoe veel er spijt hebben van het niet dragen)

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 18:01

Hoi, hier een reactie van een wel-capdrager : )

Behalve dat het bij mij op stal verplicht is; vind ik het ook zelf verantwoordelijker. Een paard blijft immers een dier en er zit altijd een mate van onvoorspelbaarheid is. En ja, die onvoorspelbaarheid zit 'm ook in andere 'gevaarlijke' dingen zoals motorrijden en dietsen enzo...

Maar ja; ik voel me er prettiger bij. De voornaamste reden om hem weel te dragen is: ik vind een eventueel ongeluk absoluut niet opwegen tegen comfort. Volgens mij is comfort voor veel mensen de enige reden om geen cap te dragen, als ik dit topic zo lees.

En tuurlijk: het is en blijft je eigen verantwoordelijkheid en je eigen keuze. Maar ik denk altijd maar zo: your life is not your own. Daarmee bedoel ik dat er veel mensen in je omgeving zijn die je kan beïnvloeden, die erg schrikken als je iets overkomt, et cetera.

Maar nogmaals: voor mij persoonlijk weegt een extra bescherming niet op tegen comfort. En da's een persoonlijke mening, dus ik wil niemand aanvallen of afvallen op zijn of haar mening : )

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 18:06

ilse86 schreef:
of met hevige migraine-aanvallen door het leven moet.

Hier ga ik mee door het leven en heb geen hersenletsel, dus dat heeft er niks mee te maken

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 18:06

btw: Rumpleteaser (geweldige naam trouwens), om een quote aan te halen uit een andere musical: Het leven is van mij, dus de uitspraak: Your life is not your own, ga ik niet in mee ;)