Verbazing over o.a. gebruik 'me' in plaats van 'mijn'......

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 22:18

Babel schreef:
Zo ik kom ook even binnenvallen.
Ik erger me er vreselijk aan als mensen "u" met een hoofdletter schrijven. Je ziet dit echt zo vaak bij formele dingen, uitnodigingen, reclames enzo.
U is alleen als je het over onze lieve Heer hebt ;) En anders is iedereen gewoon u, we zijn toch niet in Duitsland !

Ja! Daar erger ik me ook aan idd. := U is god, u is een persoon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 22:19

Ik vind het ook logisch :j
Toch, Sigrid, ben ik geen taalfetisjist zoals jij, het is mij niet komen aanwaaien. Ik heb gewoon hard moeten leren.
En volgens mij is dat het probleem bij sommigen tegenwoordig (al zal dat vroeger ongetwijfeld niet anders geweest zijn): ze doen hun best er niet meer voor. Ik moest vroeger minimaal een zeven halen voor proefwerken, zéker Nederlands, volgens mijn papa kon het niet zo zijn dat ik voor een andere taal betere cijfers haalde als voor mijn moedertaal. Gelijk had hij. Ik heb er nog elke dag profijt van :)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 22:23

Geen schrijffoutje op bokt, maar wel een vraag voor de NL-taalknobbels:

Misdaden tegen de menselijkheid

Dodelijke slachtoffers

Leg deze anderstalig-opgegroeide dit eens uit - sounds very odd to me!

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 22:27

@Yamcha:
Nou...ik heb het er bij mezelf ook ingestampt hoor! Je kan als journalist gewoon niet aan komen zetten met een artikel dat krom staat van de spel-/stijl-/taalfouten, dat is gewoon slordig en ongeloofwaardig.

Binnen de opleiding heb ik twee spellingtoetsen moeten doen en daar moest je in het eerste jaar 75% goed van hebben en in het 2e jaar 80%. Ik heb ze meteen de eerste keer gehaald, maar er waren mensen bij die maar bleven herkansen. Terwijl het gewoon heel suf en dom regeltjes leren is. Meer is het niet.

Bepaalde fouten zijn dus ook gewoon puur luiheid. Daarom vind ik het onderschrift van Karin ook zo mooi. Een beetje drama, maar het is wel de kern van het probleem. Mensen hebben er gewoon te weinig aandacht voor.

Ok, en nu hou ik op met preken, haha.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 22:56

IK snap echt niet dat je je hier zo aan kan ergeren. Ik ben heel slecht in taal (ik ben dislecties ik mag alles faut schreiven :P ) maar daar in tegen juist wel goed in exacte vakken. Ik ga me er echt ook niet aan ergeren dat je niet goed bent in scheikunde en natuurkunde(dat krijg je aan sommige mensen echt niet uitgelegd namelijk, dat is met taal gewoon hetzelfde volgens mij).

Ik vind het trouwens nog wel een verschil waarin de spellingsfouten staan hoor. Op zo'n forum als dit denk ik nou ja snel getypt kan gebeuren. Maar wanneer er fouten staat in een kranten artikel oid vind ik het ook niet echt kloppen. Die mensen worden notabene betaald om te schrijven.

Sigrid

Re: Verbazing over o.a. gebruik 'me' in plaats van 'mijn'......

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 23:06

@liedje89:
Maar "de regeltjes kennen" is iets wat dyslectische mensen ook gewoon onder de knie kunnen krijgen. Mijn vriend is ontzettend dyslectisch (2 jaar intensief training voor gehad) maar hij doet zijn -dt's gewoon allemaal goed.
De fouten die hij maakt zijn
- woorden in een zin vergeten
- woorden die op elkaar lijken bijv: geserveerd en gereserveerd door elkaar halen. Ook is zijn taalgebruik wat statisch. Als hij niet weet hoe hij een woord moet schrijven is het www.vandale.nl
Maar...hij volgt nu een rechtenopleiding en ik kijk al zijn stukken na...en hij maakt maar zelden echte taalfouten. Dat kán hij zich zelfs niet veroorloven, taalfouten kunnen juridisch een reden zijn om iets nietig te verklaren (een dagvaarding bijvoorbeeld)

Dus ik vind dat dyslexie te pas en te onpas ook vaak als excuus wordt gebruikt om slordigheid te verantwoorden.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 23:09

Ik zie het steeds vaker voorkomen dat zij en zei door elkaar gehaald worden..

Vera_noes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 23:10

Ja dat zie ik inderdaad ook vaak! En verkeerde vervoegingen van werkwoorden, zoals : Loopd, gebeurt(als het voltooid deelwoord is)

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 23:12

Ja klopt, net zag ik nog ergens Godjes, ipv Goden..

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 23:29

_Sigrid_ schreef:
@liedje89:
Maar "de regeltjes kennen" is iets wat dyslectische mensen ook gewoon onder de knie kunnen krijgen. Mijn vriend is ontzettend dyslectisch (2 jaar intensief training voor gehad) maar hij doet zijn -dt's gewoon allemaal goed.
De fouten die hij maakt zijn
- woorden in een zin vergeten
- woorden die op elkaar lijken bijv: geserveerd en gereserveerd door elkaar halen. Ook is zijn taalgebruik wat statisch. Als hij niet weet hoe hij een woord moet schrijven is het http://www.vandale.nl
Maar...hij volgt nu een rechtenopleiding en ik kijk al zijn stukken na...en hij maakt maar zelden echte taalfouten. Dat kán hij zich zelfs niet veroorloven, taalfouten kunnen juridisch een reden zijn om iets nietig te verklaren (een dagvaarding bijvoorbeeld)

Dus ik vind dat dyslexie te pas en te onpas ook vaak als excuus wordt gebruikt om slordigheid te verantwoorden.

Je moet je wel even realiseren dat er verschillende vormen van dyslectie zijn. IK heb destijds juist het advies gekregen maar geen bijlessen te nemen omdat het bij mijn vorm van dyslectie toch niet helpt. Mijn neef is ook dyslectisch en heeft juist wel heel veel baat gehad bij zijn bijlessen. Er zijn natuurlijk wel mensen die het ook als exuus gebruiken om gewoon niet hun best te doen, maar je kan er echt niet vanuit gaan dat dat dan voor iedereen geld. (der staat trouwens wel te pas en te onpas maar ik heb vaak genoeg naar mijn hoofd geslingerd gehad dat ik hette onpas gebruikte maar ik kan het gewoon echt niet en ik kan het ook gewoon niet leren).

IK vind het trouwens ook echt wel uitmaken of je een officieel document aan het maken bent of gewoon lekker op een forum aan het praten bent. Als ik een solicitatie brief moet schrijven bijv laat ik die wel door andere mensen nakijken. Maar op een internet forum zal het mij echtniet uitmaken of er nou wel of geen t achter die d moet als het maar te begrijpen valt.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 01:11

NonaWen schreef:
Ja klopt, net zag ik nog ergens Godjes, ipv Goden..

Een God, twee Goden.
Een Godje, twee Godjes.
Wat is het probleem?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 08:52

En dan is het met een kleine letter, behalve God. Dat kan zowel met een hoofdletter als met een kleine letter. ;)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 18:30

Ik ben iemand die nooit aan MSN heeft gedaan, sms-en doe ik zelden, in het breezahh tijdperk heb ik waarschijnlijk ook onder een steen gelegen. Wat voor velen makkelijk te lezen lijkt met al die afkortingen en verbasteringen van woorden, is voor mij praktisch onleesbaar.

Daarnaast lees ik ook bij diverse mensen dat ze wel netjes gaan schrijven in een officiële brief, of netjes spreken als ze met vreemde personen praten, maar niet op zo'n forum. Maar waarom dan niet op zo'n forum? We zijn allemaal vreemden van elkaar, op wat uitzonderingen na, maar van die meer dan 100000 leden ken ik er misschien 100, en van die 100 zijn de meesten ook in de categorie "ik ken ze, maar zie of spreek ze zelden in het normale leven".

Wat betreft de ergernis van de topicstarter, ik kom "men paardje" ook zeer veel tegen, en iedere keer heb ik de neiging om die topics naar AR te verplaatsen. :=

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 18:42

De opvallendste die ik gezien heb op bokt was: "Het regende toch wel erg hardt".

Mensen die bang zijn voor commentaar en maar stelselmatig overal -dt achter plakken zodat ze het hopelijk bij de helft van de gevallen wel goed zullen hebben.
Je moet niet bang hoeven zijn dat je een foutje maakt, het is allemaal goed bedoeld en meestal best te begrijpen.

Ik stoor me nergens aan, ik begrijp wat er bedoeld wordt en dat is genoeg. Als je je daar al druk over moet gaan maken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 18:43

@ Neonlight: Doe het :j

Dat zal ze leren :D

Umpiedumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 19:37

Ik heb laatst een cursus schriftelijk communiceren gevolgd en dat was echt grappig...... NOT.......
Ik doe ook zo veel dingen fout. Frustratie alom bij mij en mijn collega's.

Bijvoorbeeld:
Bij deze stuur ik u...blablabla. Is dus FOUT. Het moet zijn bij dezen.
En ik altijd maar netjes bij deze intypen.... :o

Ook zo erg, ik zat net even bokt door te spitten, zie ik iemand schrijven: gefelisiteerd. Uhm mis ik iets of hebben de mannetjes in die mooie dure pakken weer iets aangepast in het groene boekje????

Of ik vindt.....?????? Waarom nou toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 19:43

Bij dezen heb ik serieus nog nooit van gehoord. :=

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 19:44

Umpiedumpie schreef:
Ik heb laatst een cursus schriftelijk communiceren gevolgd en dat was echt grappig...... NOT.......
Ik doe ook zo veel dingen fout. Frustratie alom bij mij en mijn collega's.

Bijvoorbeeld:
Bij deze stuur ik u...blablabla. Is dus FOUT. Het moet zijn bij dezen.
En ik altijd maar netjes bij deze intypen.... :o

Ook zo erg, ik zat net even bokt door te spitten, zie ik iemand schrijven: gefelisiteerd. Uhm mis ik iets of hebben de mannetjes in die mooie dure pakken weer iets aangepast in het groene boekje????

Of ik vindt.....?????? Waarom nou toch?

Ik wilt :Y)

Umpiedumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 19:48

Ja en ik loopt ook. Echt als een trein.... :P En men paard loop voor geen meter...

Umpiedumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 19:50

Juul schreef:
Bij dezen heb ik serieus nog nooit van gehoord. :=

Ja serieus. Jarenlang schrijf ik al bij deze. Jarenlang heb ik dus ook voor l*l gestaan..

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 19:51

me paard :D
Ik merk trouwens zelf dat ik wel eens paard schrijf in plaats van paar :+ Erg dom, ik heb er alleen op bokt last van :))

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 19:52

Ik schrijf idd ook altijd bij deze trouwens :=

Nog een woord waar zo veel varianten op bestaan: sowieso

Hannahnas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 19:53

Ik erger me altijd verschrikkelijk aan hun hebben en aan is ipv eens.

nobillity

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 19:53

als ik eerlijk moet zijn deed ik het ook heel veel :o
maar leraren zeggen op school dit ook al.
En heb het al ver afgeleerd.
Althans dat vind ik.
Weet niet of dat ook echt zo is
Maar ik heb dat wel met meerdere dingen :o

Umpiedumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 19:56

Tja lyonesse, maar daar kan je niks aan doen. Dat komt gewoon omdat je besmet bent met een tweetal virussen:
1) Het paardenvirus--> zeer besmettelijk met matig tot ernstige symptomen.
2) het bokt virus --> de symptomen van dit overdraagbare virus zijn chronisch van aard. Op dit moment is er voor deze aandoening nog geen therapie.