Gaan sommige mod's te ver met hun bemoeienissen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Karl66

Re: Gaan sommige mod's te ver met hun bemoeienissen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 02:29

Lielle, prima dat jij van brede diepgaande en interessante discussies houdt. Maar als die discussie nog maar heel vaag zijdelings iets met het onderwerp van het topic te maken heeft, dan is het nog steeds offtopic.

Dit topic ging over de onvrede van TS, namelijk dat wij sommige bokkers de hand boven het hoofd houden en op basis daarvan ingrijpen in discussies en vertellen hoe die gevoerd moet worden.

Op het moment dat de hulk geplaatst werd ging de discussie voornamelijk over communicatie tussen bokkers onderling en de misverstanden die daaruit kunnen ontstaan. Ja, dat is een belangrijk onderwerp, wat mij betreft kan daar niet genoeg over gesproken worden. Ik denk dat 80% van de OW's, sturende PB's en moderatoropmerkingen over dit onderwerp gaan. Maar tegelijkertijd is het een behoorlijk uitgekauwd onderwerp, waarin weinig nieuws gezegd wordt en dat maar heel vaag zijdelings met het onderwerp van TS te maken heeft. En daarom is het offtopic en hoort het niet in deze discussie thuis.

Het klopt dat er regelmatig onvrede-topics op FZ staan. Dat is niet altijd even leuk en kan soms behoorlijk frustrerend zijn. Maar er is bewust voor gekozen om bokkers de mogelijkheid te geven om dit soort topics met onderbouwde kritiek op FZ te openen. Dat geeft ons ook de mogelijkheid om op basis daarvan naar ons beleid te kijken, aanpassingen te doen, ons beleid beter uit te leggen enz. enz.
Dat jij vindt dat dit soort topics te vaak geopend worden, dat kan. Maar dat geeft jou nog niet het recht om dan maar je eigen discussies in zo'n topic te gaan voeren. En dat is precies weer één van de punten die in de oorspronkelijke discussie in dit topic naar voren kwam. Als je het niet eens bent met de inhoud van het topic, dan heb je twee mogelijkheden. Of onderbouwd reageren waarom je het er niet mee eens bent, of de discussie gewoon overslaan. Maar accepteer wel dat andere mensen die discussie wel willen voeren en daar ook het recht op hebben.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 09:01

Karl, boeiend genoeg denkt daar TS toch echt heel anders over, lees de post voor de jouwe maar eens terug Knipoog Maar je blijft missen wat ik bedoel, en dat heeft niets met mijn liefde voor discussieren te maken. Je wil koste wat kost de discussie een richting op hebben die de jouwe is (waar TS overigens nog steeds inhoudelijk betrokken is in de discussie) en dat komt op mij als gedram en nodeloos juf gedrag over, nog eens versterkt door opmerkingen als "dat geeft jou niet het recht". En dat is on topic. Dus dan ben ik benieuwd of je kunt invoelen waarom dit soort interventies als ongewenst worden ervaren, want op dit moment bevestig je voor mij steeds harder het negatieve beeld van een aantal mods zoals dat in de eerste post wordt geschetst. Koste wat kost je zin willen doordrijven, en ik zou dus ook graag reacties van andere mods hierop zien. Enige zelfreflectie kan nooit kwaad.

Verder heb ik niet gezegd dat die topics te vaak geopend worden, ik heb gezegd dat er teveel gezeurd wordt. En de dooddoener "dan open je het toch niet" gaat niet op, want dat doe ik ook niet. Maar ik vind het triest dat er zoveel geklaagd wordt over een forum waar het over de hele linie toch best leuk is om te komen, en voor het overgrote deel kan ik me uitstekend vinden in de manier waarop er gemodereerd worden. Uitzonderingen zijn de aanpak van HAW (althas het zo lang uitblijven van veranderingen) en nu dus dit topic, iets waar ik nog niet eerder tegenaan gelopen was. Ik verwacht een wat volwassener benadering van gebruikers die hebben getoond op een volwassen manier te kunnen discussieren, ook als dat niet meer een richting op gaat die in 1e instantie ingezet (en ook dat is maar gedeeltelijk waar) en die niet naar jouw zin is. Bovendien was de 1e mod opmerking nog eens heel anders van aard (niet persoonlijk worden), iets wat ik op dat moment al helemaal niet van toepassing vond, en jij komt het nu een andere insteek geven. Je hebt overigens - en als dat je achterliggende doel was, petje af - de discussie hiermee weer volkomen on topic getrokken, dus in die zin heb je volkomen gekregen wat je hebben wilde. Ik kan iig de vraag in de titel inmiddels met een volmondig Ja beantwoorden, iets wat ik eerder niet zomaar zou hebben gedaan.

@ikima, wat ik bedoel is dat ik deze moderator reacties een heel goed voorbeeld vind van het gewoon niet snappen, en dat jij daar hetzelfde over denkt.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-08 13:06

Ik heb nog even teruggelezen vanaf pagina 11 tot aan de groene hulk, heb het nu wat zorgvuldiger gelezen en zie nu dat er eigenlijk niet veel off-topic reacties waren. De meesten gingen over het elkaar verkeerd begrijpen door verkeerde zinsopbouw, dat dit verkeerde reacties kan veroorzaken waardoor je off-topic kunt gaan. Het zijn dus voorbeelden waardoor men verkeerd begrepen kan worden.
De meeste posts hebben toch direct of indirect met het probleem van "te snel of te traag ingrijpen" te maken.
Wat ik in het laatste bericht van Karl lees is dat je helemaal niet off-topic mag en alleen maar iets mag posten wat ook daadwerkelijk met het onderwerp te maken heeft.
Wat dat betreft heeft Lielle gelijk, in dit geval beslist de mod eigenlijk wat we wel of niet mogen zeggen. Het lijkt een beetje op sensuur, wat hun niet bevalt wordt geschrapt of je krijgt een waarschuwing.
Wat ik hiermee wil zeggen: voordat jullie met een groene hulk komen, lees even terug zoals ik het heb gedaan en geef geen waarschuwingen naar aanleiding van de laatste paar berichten. Als er getemd wordt, ga dan desnoods terug naar het begin van het betreffende topic en kijk waar het fout is gegaan. Naar mijn mening wordt er dan ook gereageerd op het gekibbel van de laatste berichten en niet naar de veroorzaker van het gekibbel.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 13:52

Waarom de term "groene hulk" en niet gewoon "moderator opmerking" ??

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 13:53

omdat voor mij in dit geval de term Hulk de lading beter dekt.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-08 13:56

slimmerik schreef:
Waarom de term "groene hulk" en niet gewoon "moderator opmerking" ??

Karl gebruikt zelf de term "hulk" in zijn post hierboven, ik dacht dus dat het een gebruikelijke term was.
Maar ja, je kunt ook overal over gaan vallen.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 13:59

Tja, als de moderators zichzelf al niet meer serieus nemen Clown

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 14:06

het is een gebruikelijke term, ik heb hem al veel vaker gehoord, en ook bij de mods onderling. Maar het is idd niet de manier om een discussie vriendelijk te houden.

shabash

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 14:07

slimmerik schreef:
Daar kun je dan toch over corresponderen. Misschien komt het bij jou heel anders over dan het bedoeld is.

Ik heb trouwens de meeste moeite met een bepaalde 30+ mod Knipoog Haha!

Ik ook!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 23:32

Ik vind het overigens erg jammer dat het steeds moeilijker is om daadwerkelijk te communiceren met mods. Er is helaas weinig sprake van een echt gesprek, een echte dialoog waar mensen op elkaar reageren. Relletjes trekken de aandacht wel, maar op de onderbouwde reacties van Lielle bijvoorbeeld is geen antwoord meer gegeven.
Mods komen in de topics steeds meer over als 'regeltjesuitvoerders' dan als mensen die extra dubbel betrokken zijn bij het maken van een leuk forum en die weten wat er speelt. Dat kan toch nooit de bedoeling zijn?

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 23:36

Wat mij ook vaak opvalt is, zodra er een modwaarschuwing komt dan valt het topic stil. Net of men niet meer durft te reageren uit angst voor nog een opmerking of een slotje, en zo bloedt zo'n topic langzaam dood.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 23:39

ik zit te wachten op een reactie op mijn eennalaatste post, op dit moment kan ik daar verder niets meer aan toevoegen.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 01:06

Lielle schreef:
ik zit te wachten op een reactie op mijn eennalaatste post, op dit moment kan ik daar verder niets meer aan toevoegen.

Ik neem aan van een Mod? Want die van mij staat er al onder Haha! . Ik ben ook wel benieuwd.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 02:29

Ik vind het een onzinopmerking dat er met ons niet te communiceren valt. Volgens mij is er door een aantal mods, waaronder ikzelf, volop op de reacties van de bokkers gereageerd. Dat geldt ook voor alle andere topics die over het beleid op Bokt zijn geopend.

Wat de discussie over het offtopic gaan betreft, er is nu eenmaal een regel dat dit op Bokt niet is toegestaan. Ik heb proberen uit te leggen waarom wij het offtopic vonden en waarom die hulk geplaatst is, onder andere omdat wij juist wel de discussie met bokkers aan willen gaan en die discussie daardoor juist gestoord werd. Daar heb ik verder niet zoveel aan toe te voegen en omdat ik niet het gevoel heb in dit geval jullie mening daarover te wijzigen, zie ik het nut niet in om verder te blijven reageren.

Achter de schermen hebben we het regelmatig over moderator opmerkingen. En zoals wel vaker gebeurd met dat soort langere termen komt er dan vanzelf een keer een gemakkelijk in de mond liggende afkorting daarvoor. Zo is voor de term moderator opmerking achter de schermen ooit een keer de term hulk gevallen en die is blijven hangen. Normaal gesproken ben ik me er prima van bewust dat dit een term voor achter de schermen is en zal ik hem op Bokt zelf ook niet gebruiken. Alleen in het vuur van mijn betoog heb ik er deze keer overheen gelezen dat ik hem toch gebruikt had, mijn excuses daarvoor.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 02:47

In andere topics komt het wel zo over dat er niet met mods gediscussieerd kan worden, daarom is het juist zo prettig dat het hier wel gebeurt ook al is niet iedereen het altijd met elkaar eens. Haha!

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 02:57

Ikima, het is ook niet de bedoeling dat elke moderator actie uitgebreid bediscussieerd wordt. Maar als je het ergens niet mee eens bent, dan kan je altijd een PB'tje naar een mod toesturen en krijg je gewoon uitleg waarom er voor die actie gekozen is. Daarnaast kan je ook nog op die actie temmen en dan wordt er door een andere mod naar gekeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 02:59

Ik hak er even in!!! Hier zit dus het venijn. Er verschijnt een hulk in beeld van een mod, de mod reageert dus in het topic. En de leden mogen vervolgens alleen via pb daar over verder borduren. Kijk, dát kan af en toe nog wel eens vreemd uitpakken! Haha!

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 03:02

Karl66, dat laatste wist ik niet, wel zo prettig om te weten dat er dan door een andere mod naar gekeken wordt. Maar als je, volgens jezelf, een onterechtte ban hebt gekregen die al meteen ingaat, hoe moet je dan reageren? Eer je weer op bokt kunt dan is het kwaad al geschiedt en sta je op de zwarte lijst, ook al is het maar voor even.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 03:08

Klopt Ikima, had ik ook en ik kreeg na verzoek of er even een kwartier gewacht kon worden een doodleuk NEE met een smiley op het rekest.
Later is de ban dan wel weer ongedaan gemaakt, maar de manier waarop het ging was bij het sadistische af.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 03:12

En ondertussen heb je wel op de zwarte lijst gestaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 03:14

Ja, al ben ik er later, na verzoek tot verwijdering weer afgehaald door Eline, geen mod die eraan had gedacht dat even door te geven, helaas.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 05:15

Sja bokt is niet meer wat het was.
Zoveel mensen zoveel wensen..

Helaas heb ik het idee dat sommige mods hun positie misbruiken, er is sprake van vriendjes politiek. Er zijn een paar bokkers die standaard topics verzieken, pas na een lange tijd en veel gemopper word hier wat aan gedaan.

Ook worden er waarschuwingen en ow's uitgedeeld die vaak onterecht zijn, tegenspraak is vaak niet mogelijk.

Ik snap dat het vrijwilligers zijn, maar een rechtlijniger beleid moet toch mogelijk zijn?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 08:49

Ikima, idd van de mods, niet van jou.

Karl, ik ben van mening dat jij inmiddels zodanig inhoudelijk en
persoonlijk betrokken bent dat je geen relatief objectoeve reactie meer kan geven op het modereren in dit topic en ik zou dan ook van een andere mod of van het beheer reactie willen zien. Jouw mening is me wel helder, en per PB verder heb ik geen behoefte aan.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 11:40

Hier dan een andere mod. Achter de schermen is er besproken wat we het beste konden doen met dit topic, om het weer terug ontopic te laten gaan. Er is toen besloten om een moderatoropmerking te plaatsen. De discussie die er gevoerd werd was offtopic en was geen antwoord op de vraag van TS. Een discussie over het discussieren kan elders geopend worden, daar hoeft niet een topic voor overgenomen te worden.

Wat betreft een ban na een OW, het is inderdaad zo dat die ban uitgedeeld wordt. Een OW is een beslissing van een moderatorteam, en niet van 1 persoon. Die persoon die uiteindelijk de OW geeft kan deze ook niet terugdraaien, het was tenslotte een beslissing niet alleen van die persoon. Deze persoon kan wel meer uitleg geven waarom het team tot die beslissing is gekomen. Ben je het daarna nog steeds niet eens met de OW, kun je naar de bezwaarcommissie stappen, en doorgaans geven de moderators ook aan dat het beter is om de discussie op dat moment te stoppen en je bezwaar kunt indienen bij de bezwaarcommissie. Daar wordt het dus nogmaals bekeken. En aan de reactie van Suleilitha is dus al te lezen dat OW's ook terug gedraaid kunnen worden.
Tegenspraak is dus wel degelijk mogelijk.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 11:47

Neonlight, zou het dan ook zo netjes zijn om een lijst te publiceren waarin staat welke mensen een onterechtte ban hebben gekregen en wanneer/waarom die teruggedraaid is?