Bokkers erg aanvallend naar de zwaardere/gezettere bokkers?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Waves

Re: Bokkers erg aanvallend naar de zwaardere/gezettere bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 17:46

ik vind het niet meer dan normaal dat je rekening houdt met je gewicht ten opzichte van het paard waar je op gaat zitten. Net zoals je dat met je lengte doet.

Als iemand op Bokt foto´s plaatst van zichzelf op een shetlander waar zijn benen een halve meter onderuit steken krijgt ie ook commentaar. Als die persoon dan zegt "ja maar ik rijdt maar 2 keer per week" dan denk je toch ook van, joh het zal wel maar je doet de pony er geen plezier mee. Neem dan gewoon een wat grotere pony.

Bij overgewicht ligt dat dan blijkbaar ineens heel gevoelig en voelen mensen zich gediscrimineerd. Ik snap best dat er soms een hele worsteling achter overgewicht zit en discriminatie op andere gebieden in het leven maar dat is hier helemaal niet van toepassing. Het is gewoon een simpele berekening wat je paard kan dragen. Net zoals met lengte.
Past dat niet, dan krijg je commentaar. En terecht, soms kan je iemand ergens op attent maken wat die persoon oprecht zelf nog niet door had.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 17:55

jasmijn,zeg ik dan dat ik dat als excuus aanvoer?
het is alleen vervelend te lezen dat mensen zeggen dat je alleen met overgewicht te zwaar kan zijn,terwijl dat ook zonder kan

en lautje76 daar heb je gelijk in,maar 9 van de 10x word het niet erg aardig gezegd en na 1 opmerking weet de persoon het ook wel,het hoeft dan niet 10x herhaald te worden(dat is ook met ander commentaar zo)

Donkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 18:00

K ben ook misschien iets zwaarder dan een gemiddelde van mij leeftijd maar maakt mij dat minder ? respect voor wat voller mensen
en vindt jij mij minder? Jou probleem toch

en waarom kritiek op een ander leveren terwijl we allemaal ooit zijn begonnen
en misschien had jij ook wel wat meer kunnen wegen

Greets

joycev

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 18:02

Nou aan iedereen is wel wat mis en iedereen geeft er commentaar op. Ik ben ook te lang voor mijn grote e pony. Daardoor ben ik geen wedstrijden gaan rijden omdat je dan altijd te horen krijgt moet je niet opzoek naar een paard. Sinds kort heb ik een veulen gekocht en die word wel groot en dan ga ik zeker wel wedstrijden rijden. En hopelijk me zusje met me e pony!>

Donkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 18:04

joycev schreef:
Nou aan iedereen is wel wat mis en iedereen geeft er commentaar op. Ik ben ook te lang voor mijn grote e pony. Daardoor ben ik geen wedstrijden gaan rijden omdat je dan altijd te horen krijgt moet je niet opzoek naar een paard. Sinds kort heb ik een veulen gekocht en die word wel groot en dan ga ik zeker wel wedstrijden rijden. En hopelijk me zusje met me e pony!>

doe ik ook als ik te groot word voor donna dan komt er een veulen bij en word donna door een meisje gereden [ als het zo komt ] dat een stuk kleiner dan mij uit gaat vallen
ik vind het echt super dat jij er gewoon zo over denkt Haha!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 18:05

donkim,de meeste mensen in dit topic vind ik niet echt respectloos op enkele na.
de kritiek gaat over de mensen die bewust op een te kleine/smalle pony pony voor hun gewicht stappen terwijl het eigenlijk niet kan.

leuk joycev veel succes met je veulen

Donkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 18:06

Snoevie schreef:
donkim,de meeste mensen in dit topic vind ik niet echt respectloos op enkele na.
de kritiek gaat over de mensen die bewust op een te kleine/smalle pony pony voor hun gewicht stappen terwijl het eigenlijk niet kan.

leuk joycev veel succes met je veulen

Somige zullen zich er ook niet bewust van zijn

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 18:07

nou dat weet ik niet,maar oke dan kan er ook op een normale manier gezegd worden dat het niet zo goed voor de pony is,al denk ik dat veel mensen het diep in hun hart wel weten

Donkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 18:10

Snoevie schreef:
nou dat weet ik niet,maar oke dan kan er ook op een normale manier gezegd worden dat het niet zo goed voor de pony is,al denk ik dat veel mensen het diep in hun hart wel weten

daar heb je gelijk in, maar ik denk dat het bij vele gewoon zo is dat ze het moeilijk los kunnen laten omdat ze er zoveel van houden ookal weten ze misschien dat het niet meer kan

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 18:11

Snoevie schreef:
jasmijn,zeg ik dan dat ik dat als excuus aanvoer?

Ik begrijp gewoon niet zo goed waarom je dat aanhaalt? In dit topic is al eerder aangehaald dat je ook te zwaar kan zijn zonder overgewicht en niemand ontkent dat....

Snoevie schreef:
het is alleen vervelend te lezen dat mensen zeggen dat je alleen met overgewicht te zwaar kan zijn,terwijl dat ook zonder kan

Dan nog: als een ruiter (zwaar) overgewicht heeft, is de conditie om goed te kunnen paardrijden ook niet voldoende. Dus ook al is een met overgewicht ruiter niet te zwaar qua gewicht, dan nog is de kans dat het paard last heeft van het overgewicht groot. Nogmaals: je ziet nergens topruiters met zwaar overgewicht.

Donkim schreef:
K ben ook misschien iets zwaarder dan een gemiddelde van mij leeftijd maar maakt mij dat minder ?

Misschien moet je de laatste pagina's nog eens doorlezen.... Slapen Het gaat niet om jou maar om het welzijn van paarden.

Donkim schreef:
respect voor wat voller mensen
en vindt jij mij minder? Jou probleem toch

Tegen wie heb je het?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 18:14

ja,daar kan ik me best mee invoelen.
moeilijk,maar je moet er dan toch voorzichtig maar duidelijk op gewezen worden dat het voor het welzijn van de pony het beste is,en iedereen die houdt van zijn pony wil toch het beste,ik denk dat we dat allemaal wel willen,alleen denken we vaak anders over wat het beste is.

jasmijn,omdat de andere redenen ook steeds aangehaald worden. dus geef ik dit ook gewoon eens aan.
ik denk dat je met licht overgewicht ook goed in conditie kan zijn,of ik weet dat wel zeker.

sorry,ik vind dat je wel scherp reageert het kan ook wat minder(en dit niet op rotte toon bedoeld)

inderdaad als je erg veel overgewicht heb vind ik ook dat je niet moet paardrijden.

Zoe_Simba

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 18:16

Ik eet zelf heel weinig (vet,snoep enzo) en fiets elke dag 40 minuten heen en terug van school 10 KM !
En ik val er niks van af! :S
maargoed , ikben zelf ook wat dikkig maar ik vind het wel raar dat sommige mensen kunnen beoordelen of ik te zwaar ben terwijl een dierenart ernaast loopt die het paard checkt etc. en die zegt er is niks aan de hand .. vanaf foto's kijken is ook niet alles ik ken een meisje die er dikker dan mij uitziet maar die een wel een stuk minder zwaar is .. is maar net je bouw !
En het is niet altijd de grootte van het paard of de breedte .. maar ook de lengte van de rug etc.!
ik weet iemand die 80 /78 kilo weegt en op een D pony 1.48 wat forser gebouwd rijdt met dierenarts erbij en die kan het makkelijk hebben !
ik reed vroeger ook op een NRPS je van 1.45 en ik woog 70 kon die ook makkelijk hebben ! .
Dus jij kan pas zeggen dat iemand zijn paard pijn doet of zo als je de feiten weet. Ik geloof eerder die dierenart dan mensen die hier vanaf hun computer kijken en tuurlijk kan je zeggen mischien ben je iets te groot voor je pony maar je hoeft niet te zeggen jij bent veelste zwaar blabla! Je kan dingen ook gewoon op een normale aardige manier zeggen en dan is die persoon ook bereid oom jou de zonodige bij informatie te geven!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 18:19

Bij ons op de manege.. proberen we nu een paard te vinden..
voor de wat zwaardere ruiters.. Valt echter niet mee...
Bij ons is het een vereniging.. En de paarden zijn ook van de
vereniging... Dus zomaar een paard kopen... Tja....
Daar is het geld niet voor..

En het lastige is, dat als je tegen iemand, die misschien wat
zwaarder is dan bij zijn lengte past..
Moet vertellen, dat er momenteel geen paard voor hem/haar is..
Dit ook wel eens op onbegrip stuit...
Dat vind ik jammer, gelukkig ook ruiters die dat wel snappen...

Bovendien heb je op een manege dan ook nog eens het probleem,
dat er beginners bij zitten.. En die bewegen soms niet echt mee..
(onafhankelijk van hoe groot ze zijn.. uiteraard..)

We hebben momenteel een gewichtsdrager op proef..
Een super knol!!! hoop dat ie mag blijven...
Zit de helft van de manege weer te mekkeren dat ie niet luxe genoeg is..... Boos!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 18:21

Snoevie schreef:
ik denk dat je met licht overgewicht ook goed in conditie kan zijn,of ik weet dat wel zeker.

Ik heb het toch ook over zwaar overgewicht? Met een kilo'tje teveel kun je inderdaad een prima conditie hebben. Maar vanaf een kilo'tje of 10-15 teveel wordt het zeuren....

Zoe_Simba schreef:
Dus jij kan pas zeggen dat iemand zijn paard pijn doet of zo als je de feiten weet.

We hebben het hier toch ook over niemand persoonlijk? Verder is en blijft het gewoon een feit dat je met zwaar overgewicht en een slechte conditie niet verantwoord (t.o.v. je paard) kunt paardrijden. En om te bepalen of iemand overgewicht heeft pak je de BMI.

Zoe_Simba

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 18:26

Jasmijn: Ik had het ook over de topics bij HAW etc. mensen die al met hun oordelen klaar staan!

Ikzelf zit trouwens op het licht overgewicht en heb een prima conditie sport echt heel graag kan heel hard sprinten
voetballen etc.!
Maargoed die zin komt een beetje raar over idd .
maar, stel jij hebt dan overgewicht en een dierenarts loopt erbij en die zegt nou niks aan de hand paard kan het hebben is gezond etc.
Hoe kunnen andere mensen dan gaan zeggen dat jij te zwaar bent etc.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 19:06

Jasmijn, je valt telkens in herhaling! We weten je standpunt dat iemand die overgewicht heeft niet mag rijden, niet kan rijden, niet kan gaan in de bewegingen van het paard en geen conditie heeft. Dat heb je nu door het hele topic al duidelijk gemaakt. Dus nogmaals: kom een keertje langs, dan mag je mijn paarden onder mij zien en mag je er zelf ook nog even op, kunnen we zien of ze onder jou, blijkbaar maatje 36 goed lopen. O ja, mocht je scheef zitten, dan is het hooguit half rondje en er weer af, want daar verknooi je een paardenrug pas echt mee... Dus bij deze, je bent van harte uitgenodigd...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 20:26

Gaat het in dit topic nou over ons zelf? Hoe wij ons voelen met wat vet hier en daar meer, wat er eigenlijk niet hoort te zitten, maar waar wij ons nog goed bij voelen, gerespecteerd voor willen voelen, of gaat het om het PAARD?

Een aantal schieten hun doel voorbij.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 20:40

jasmijn78 schreef:
We hebben het hier toch ook over niemand persoonlijk? Verder is en blijft het gewoon een feit dat je met zwaar overgewicht en een slechte conditie niet verantwoord (t.o.v. je paard) kunt paardrijden. En om te bepalen of iemand overgewicht heeft pak je de BMI.

Ben ik niet met je eens, met zwaar overgewicht kan je best paardrijden. Iemand van 1.60 lang die 85 kilo weegt heeft ook zwaar overgewicht voor haar/zijn lengte maar met 85 kilo kan je nog wel op een wat groter sterk paard.
Dat soort foto´s zijn er trouwens ook zat op HAW en daar zie ik nooit commentaar over dat iemand te zwaar zou zijn dus dat mensen met overgewicht nou allemaal geslachtofferd worden is onzin. Het gaat om de combinatie.

En je hoeft er echt niet naast te staan om in sommige gevallen te zien dat iemand te zwaar is voor de pony. En anders weet je zelf hoeveel je weegt en hoeveel je pony weegt en kan je iedere kritiek de mond snoeren door even voor te rekenen dat je niet meer weegt dan max. 20 % van de pony´s gewicht.

En is het meer dan 20% dan weet je zelf ook wel dat je te zwaar bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 20:43

lautje76 schreef:
Ben ik niet met je eens, met zwaar overgewicht kan je best paardrijden. Iemand van 1.60 lang die 85 kilo weegt heeft ook zwaar overgewicht voor haar/zijn lengte maar met 85 kilo kan je nog wel op een wat groter sterk paard.

Maar dat is niet wat Jasmijn bedoelt geloof ik. Het gaat niet alleen om het al dan niet te zwaar zijn voor het paard, maar met serieus overgewicht kan je nou eenmaal in het algemeen genomen minder goed met de bewegingen van je paard meegaan. En heb je waarschijnlijk ook geen goed uithoudingsvermogen. Beide dingen zijn toch wel van belang bij het paardrijden.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 20:44

russel schreef:
Gaat het in dit topic nou over ons zelf? Hoe wij ons voelen met wat vet hier en daar meer, wat er eigenlijk niet hoort te zitten, maar waar wij ons nog goed bij voelen, gerespecteerd voor willen voelen, of gaat het om het PAARD?

Een aantal schieten hun doel voorbij.

als je sommige reacties leest is het begrijpelijk dat er zo gereageerd word,sorry

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 21:02

RedPassion schreef:
lautje76 schreef:

Maar dat is niet wat Jasmijn bedoelt geloof ik. Het gaat niet alleen om het al dan niet te zwaar zijn voor het paard, maar met serieus overgewicht kan je nou eenmaal in het algemeen genomen minder goed met de bewegingen van je paard meegaan. En heb je waarschijnlijk ook geen goed uithoudingsvermogen. Beide dingen zijn toch wel van belang bij het paardrijden.

oh, ok. Maar daar ben ik het dan ook niet mee eens Haha!

Ik bedoel we hebben het hier nou ook weer niet over mensen die zo obese zijn dat ze uit hun huis getakeld moeten worden. Die gaan sowieso niet paardrijden.

In de praktijk gaat het hier om gewoon behoorlijk forse meiden. En die kunnen vaak prima mee gaan met de bewegingen en een goede zit hebben. Zeker op een wat groter paard trouwens ipv op een pony´tje.

Ik heb juist de indruk dat die hele lange bonestaken meer moeite hebben met balans en beweging omdat ze er zo bovenuit steken.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 21:43

ja te lang en te zwaar is gewoon allebei niet goed.

het mooiste is een goede lengte en een goed gewicht een een topconditie

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 22:02

Ach ja, in a perfect world... Knipoog

Maar goed, iedereen heeft zo zijn fysieke belemmeringen. Als je het paard er maar op uitzoekt kan iedereen vrolijk rondhobbelen wat mij betreft.

Wat heerlijk! We kunnen met z´n tweeen de hele discussie doodnuanceren Snoevie Clown .

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 22:03

lautje76 schreef:
Ik heb juist de indruk dat die hele lange bonestaken meer moeite hebben met balans en beweging omdat ze er zo bovenuit steken.

He, gaan we nou ook die kant van mij nou al uitschelden..
bonestaak!!! Boos! Ik ben altijd nog een lantaarnpaal!!! Knipoog geen bonestaak...

Moet je gewoon tot je 18 niet gaan paardrijden.. Maar op klasiek ballet gaan..
dan is balans en beweging.. ook niet zo'n probleem meer... Whoosh!

Overigens zijn die bonestaken vaak te zwaar.... lengte weegt ook...

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 22:05

Sjolvir schreef:
lautje76 schreef:

Overigens zijn die bonestaken vaak te zwaar.... lengte weegt ook...

potverdorie, dat kan dus ook niet. OK, alleen nog mensen tot 1.85 m en 75 kilo mogen paardrijden. Knipoog