Kleurengenetica subforum

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Kleurengenetica subforum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 17:20

@Roadracer : pas bij 100 veulens van een hengst (of merrie) mag je dit wetenschappelijk in percentages gaan uitdrukken. Hoeveel hengsten ken je met 100+ veulens ?? Haha!

@Karl66: is het een optie om in het 'Calculator' of andere topic de linkjes te geven van de normale kleurtopics. Zodat je daar iig een overzicht krijgt van de verschillende topics die er over kleur zijn geweest.
Voorwaarde is wel dat er een duidelijke tital komt en niet; 'wat wordt de kleur van mijn veulen' oid Haha!
Vergelijkend met zoals op WN nu een sticky bestaat met links naar WN-gerelateerde items die op EA staan.

Jaja ook dáár heeft WN weer een 'eigen' regeltje Clown

Slotty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 17:25

Roadracer schreef:
Ik val hier even binnen - ben ook zeker voorstander van een subforum. Redenen voor mij:
1. Leerzaam - ik weet zelf best wat over de "standaard"kleuren, maar lees graag topics over bijzondere kleuren, verdunningsfactoren enzovoorts.
2. Overzichtelijk - per vraag 1 topic, waardoor de verschillende vragen niet door elkaar heen lopen en de antwoorden/discussies duidelijker te volgen blijven.
3. Je kunt er bijvoorbeeld "leer"-topics in kwijt. Voorbeeld: hengst X heeft in de loop der jaren bij de volgende merries veulens van de deze en deze kleuren verwekt - wat zegt dit over de genetica van hengst X???

Kortom: hier een groot voorstander van een subforum kleurengenetica Pling

Ik ben het hier helemaal mee eens. neem even nummer 2: als er een centraal topic is, of een discussieertopic (over de kleurencalculator) dan lopen alle vragen door elkaar, en ja, blijkbaar zijn er Veel vragen! En onder F-AM zijn er heleboel verschillende vragen, niet alleen over kleurengenetica. Dat is dus veel minder overzichtelijk dan dat je een subforum maakt waar je alle kleurengeneticavragen kwijt kan.
Dus.. why not?

enne, jullie hebben het over een centraal punt; het zijn TWEE centralen punten, F-AM en WN-AM.. niet zo centraal dus Knipoog

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 17:30

@ Karl: ga jij heel bokt door om alle kleurentopics bij F-AM te gooien?? En dan ook nog eens alles doorlezen, want misschien gaat het wel om een western paardje....

Er staat geen kennisverzameling op Bokt over de kleurengenetica, waar óók nog eens gediscussieerd kan worden.. Er staan alleen antwoorden op vragen van de TS.. En die kloppen vaak ook nog niet ook..

Dan heb je nog wel wiki.... Maar ook daar kan niet worden gediscussieerd..

Slotty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 17:32

juist de gespecifiseerde vragen, dat je die kan stellen en dat je dan ook antwoord krijgt waar je wat aan hebt vind ik er zo goed aan. Dat is toch al genoeg rede?

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 17:39

@ Karl: waarom die persoon wel KG zou doorspitten? Omdat zijn interesses daar liggen Pling

Slotty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 17:44

Mystica schreef:
@ Karl: waarom die persoon wel KG zou doorspitten? Omdat zijn interesses daar liggen Pling

ja, om mezelf als voorbeel te nemen: als er een sub-forum is dan ben ik daar regelmatig te vinden om dingen te lezen en te leren! Haha! Dat lijkt me trouwens nog een goede rede voor een sub-forum, een duidelijk en overzichtelijk plaats waar je van alles en nog wat over kleurengenetica kan lezen/leren.

Lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 19:47

Slotty schreef:
Mystica schreef:

Omdat het wel overzichtelijker is, Of er nu overal vragen staan of in een subforum. Is een plaats veel handiger.

saaraah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 19:52

Waarom word er nu zo moeilijk gedaan over een subforum? Lijkt me niet meer dan logisch dat kleurgenetica minstens een eigen stek moet hebben bij Informatief, Fokkerij en Afstamming.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 20:07

Dat begrijp ik ook niet zo goed. De animo hiervoor is er, dat blijkt wel uit alle topics en de mensen die nu hier tevoorschijn komen. Het is zulke interessante stof, dat het toch wel erg prettig is als je daar met je interesse dan ook terecht kan! Ik zou daar zeker graag naar toe gaan om te leren en te discusiëren.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 20:33

Het is ook interessante stof, maar niet voor een heel forum. Imo Lachen
Vragen zoals paps is vos en mams is vos, wat krijg ik dan??? Tja, dat is basic stof. Dat kan allemaal in een sticky of 1 topic uitgelegd. Idem voor bruin x bruin hoeveel kans heb ik op..? Dat veranderd niet per paard, enkel agouti en dergelijke die van invloed zijn op een kleur. Dát kan allemaal in een sticky of desnoods in 1 verzameltopic. Ik denk dat mensen het op den duur zat raken om elke keer vragen te beantwoorden die allemaal hetzelfde zijn en deels(!) zelf makkelijk op te zoeken zijn.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 20:36

dat krijg je juist nu, doordat alles door mekaar staat en niemand van de vragers zin heeft om heel F-AM door te lezen Knipoog

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 20:39

Sja ik heb bijv op haflingers ook al meerdere topics zien staan met "wat voor hoofdstel heb jij?" "wat voor bit heb jij?" "welke maat bit heb jij?" "Wat voor frontriem heb jij?" "Haflinger wil niet wijken, wat nu?" ( hoort ook nog een bij RT ipv Haflingers, want naar weten wijken die net als andere paarden Haha! )

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 20:42

Nou nee. Het staat amper door elkaar. Trouwens, ik vind dat men zelf ook wel wat moeite mag doen om ergens achter te komen. Het lijkt wel of er op bokt een soort sfeer hangt van: mij teveel moeite, ik vraag het wel ergens op bokt Verward En dan echt simpele vragen: hoeveel kost een postzegel bv. Kom zeg!
Ff googlen/database en je hebt zo een standaard infoblokje over hoe dominant en recessief werkt (als men het al niet met biologie heeft gehad)

Ik vind discusseren en vragen stellen/ beantwoorden écht niet erg, een stevige discussie over agouti gen en zilverappel bruin ben ik niet vies van. Ookal is het feitelijke info, het is wat ingewikkelder dan vos x vos = vos want vos is recessief.

Op zo'n kleurengenetisa subforum kun je de klok er op gelijk zetten dat er dan straks tóch nog 5 topic's op pagina 1 staan met vos x vos wat krijg je dan? En dan zijn er vast nog wel die dan beantwoorden vos is dominant dus... nee dus
Of men wilt persé een zwarte hengst, omdat ze dan denken dat ze geen vos kunnen krijgen Rolleyes

Overzichtelijk sticky oid zou de standaard info al moeten (kunnen) geven. Prop de rest in een verzameltopic. Lachen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 20:44

Schone taak dan voor de Mod's om de meest voor de handliggende simpele vragen op slot te zetten met een verwijzing naar een uitleg.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 20:46

Dat zou een mogelijkheid zijn, maar houd je dan genoeg vragen/interessante topic's over om een heel subforum te vullen dat op een gegeven moment niet doodbloed?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 20:47

De kleurenwetenschap is nog steeds niet uitgedokterd, dus er blijven nog steeds nieuwe ontwikkelingen en vondsten die op kleur weer een heel vers beeld geven.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 20:49

tja, en verzameltopics over kleurgenetica mogen dus niet Knipoog alleen sticky's over de kleurencalculator welke uiterst basaal is (alleen kansberekeningen waar ik op school doodgegooid mee ben) en bijvoorbeeld al niet de meest eenvoudige appaloosa patronen kan handelen..

Het gaat ons juist ook om de moeilijkere stof..

Ga heel bokt maar eens af Sammie, overal zul je kleurentopics vinden.. En inderdaad ben ik te lui om IEDER forum op Bokt door te zoeken om te kijken of ik ergens antwoord op kan geven.. De meeste vragen stel ik via PB en ook stellen de meeste anderen mij vragen via PB over kleuren...

Over hoe dominant en recessief werkt, weet ik wel na 8 jaar voortgezet onderwijs en 4 jaar MBO en HBO medische biologie voor het laboratorium Knipoog Daarnaast heb ik ook nog diverse cursussen gevolgd voor de genetica, maar toch heb ook ik nog wel eens vragen.. Niet over welke kleur mijn paard heeft, maar wel hoe het kan dat mijn paard bijvoorbeeld na 1 jaar witte vlekken op zijn pielemoos krijgt.. Terwijl hij geen appaloosa familie heeft.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 20:53

*LOL* Je onderschrift Haha!

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 20:55

yup Pling Ja al 8 leden in 1 middagje Bloos Animo genoeg....

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 20:58

Tsja... de redenen waarom ze geen kleurengeneticasubforum willen vind ik erg flauw als ik de andere subforums bekijk... dan moeten ze daar ook flink gaan schrappen beter gaan modereren.
Maar we zullen het moeten accepteren en elders onze 'heil' gaan zoeken voor de kleurengenetica, de vrijwilligers van boktbeheer zijn unaniem blijkbaar.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 20:59

Het zal wel aan mij liggen, maar basis (want daar heb ik het dus steeds over) dominant en recessief wist ik al na 1 jaar biologie op de mavo Verward Daar had ik géén 8 jaar voorgezet onderwijs voor nodig en mijn hbo opleiding lag in de economische kant Clown

Dergelijke vragen kunnen maar op weinig tal fora staan. FA-A, KS en het aparte Western gedeelte. Dat zijn er eigenlijk al een paar te veel Clown (dat ben ik met je eens)

Wat betreft de pielemoos van je paard zou ik zelfs eerder in medisch gesteld hebben Haha!

En appaloosa, dun en dergelijke 'aparte' kleuren zijn imo wel een redelijk verhaal apart, maar ook hier gelden toch vaste regels voor vererving. Haha!
Ik zie nog steeds niet echt het nut in van een heel apart subforum, eigenlijk vanwege mijn vrees voor de 'simpele' vragen. Alle overige vragen vind ik interessant, maar die simpele vragen overheersen meestal en met zo'n subforum nodig je dit alleen maar uit. Dan zou goed modden een optie kunnen zijn, maar houdt je dan genoeg over aan (wekelijkse?) vragen voor een subforum?

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 21:01

sammie, waarom denk je dat ik juist de minder basale dingen wil weten na 8 jaar genetica-gerichte opleiding???

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 21:06

Omdat je je daar voor interesseert lijkt mij Teuntje Haha! En dat is alleen maar leuk voor jou Haha! Maar als je ook zelf even kijkt naar de gestelde vragen gáán de meeste toch over de basiskleuren. Op WN na gok ik, want de meeste WN paarden hebben vaak wat andere kleurencombi's dan het gemiddelde rijpaard.
Verder snap ik die opmerking niet zo goed icm met het onderwerp Lachen

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 21:11

ik doel op jouw eerste zinnetje in de post boven de mijne...
Er zijn wel meer paardenrassen die genetisch wat ingewikkelder in mekaar zitten als de kwpn'ers.. Niet alleen de westernpaarden..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 21:39

minipaarden, ijslanders, shetlander, welsh.... allemaal nogal "kleurrijke" rassen