Behoefte aan subforum van Academische rijkunst ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Re: Behoefte aan subforum van Academische rijkunst ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 21:15

Amable schreef:
Mocht er over een periode van een jaar ofzo blijken dat het aantal topics explosief groeit, dan kan het beheer er altijd nog eens over na denken, maar voor dit moment is er besloten om het niet te doen. En je daar bij neerleggen is beter voor je humeur Knipoog

Explosief toenemen zou het nooit gaan worden ivm de vele discussies hier steeds over.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 00:49

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 02:01

Wat is het doel van die foto's?

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 07:47

_Sigrid_ schreef:
Waarschuwing: Deze foto's kunnen als schokkend ervaren worden...

http://horsesforlife.com/ARollkurPictogram/

Sigrid, dit is geen topic over academisch vs rollkur, we willen hier duidelijk maken dat we een subforum willen waar we elkaar nuttige tips ed kunnen geven zonder dit soort discussies te moeten voeren.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 11:29

Idd Verward Beetje raar om zo ineens binnen te komen vallen er er wat neer te kwakken. Hier hadden we het ook niet eens over.

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 11:36

Crossmuller heeft gelijk, er wordt al een discussie gevoerd op Bokt over Rollkur/hyperflexie/LDR.
Ik denk dat we het niet voor mekaar kriijgen om een eigen subforum te openen. Misschien beter om af te spreken waar we met zijn allen naar toe gaan om verder ervaringen en tips uit te wisselen? Voordat er een slotje op dit topic komt? Ik zelf zit op Acacademische rijkunst-liefhebbers? En alleen ingaan op tips en vragen die alleen betrekking hebben op de Academische rijkunst, zodat we nare discussies vermijden?

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 11:42

Ik vind het academische rijkunst liefhebbers topic zo lang, ik ben een beetje te lui om het allemaal te lezen. Ik vind het wel een goed plan om de tag AC te gebruiken en bokt te overspoelen met interessante AC vragen zodat de mods niet om ons heen kunnen Lachen.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 11:43

Ik ben naar het forum gegaan : http://academischerijkunst.123forum.nl/

Een HK topic is voor mij te onoverzichtelijk, soms kan ik een poos niet bijlezen en dan zijn sommige dingen gewoon niet volgen. Evenals adviezen die elkaar kruizen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 11:43

Dat topic is mij bekend Almaz Ja
Ik mag er graag meelezen maar omdat ik geen verzorgpaard heb kan ik helaas zelden wat posten. Maar dat terzijde.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 14:47

_Sigrid_ schreef:
Waarschuwing: Deze foto's kunnen als schokkend ervaren worden...

http://horsesforlife.com/ARollkurPictogram/

Ja, sorry...ik zat dit gisteravond te lezen (kijken) en was even zo geschokt...ik moest het gewoon even kwijt. Misschien hier niet helemaal de goede plek, excuses daarvoor.
Wilde meer even aantonen van; er is wel degelijk groot verschil tussen klassiek en modern. Bij klassiek zal je dit soort taferelen toch niet tegenkomen hoop ik. Op deze foto's staan een aantal topruiters van nu, en omdat de mods beweren dat moderne dresuur afgeleid is van klassieke dressuur wilde ik daarmee illustreren dat ze wel erg ver afgedwaald zijn.

Maar nogmaals, excuses...dit was misschien niet de goede plek.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 14:31

Hier nog een stem, voor zover dat nog effect heeft Bloos.

Ik ben zelf pas net begonnen (omdat ik mijn eigen paardjes nog niet zo lang heb), maar was al wel wat langer geïnteresseert. Ik had nou niet echt het idee dat hier veel klassieke/academische ruiters zitten. Heb daarom ook nooit vragen gesteld of gezocht, ik verwachte eenvoudig niet dat er antwoorden zouden zijn/komen.

Ik kom bijna niet op het rijtechnische gedeelte. Heb dat gedeelte altijd voor de "wedstrijdruiters" gehouden. Ook als ik af en toe opmerkingen lees, hou ik mijn vragen en of opmerkingen gewoon maar voor me. Je wordt altijd zo moe van mensen die in discussie willen gaan.
Heb nu het huiskamertopic gevonden en zal daar mijn vragen gaan spuien. Ik weet nu al dat als ik op een andere plek een vraag ga stellen over wat ik doe met mijn paardje er naast ACR adviezen ook moderne dressuur adviezen zullen komen, niks ergs aan, goed bedoelt, maar daar vraag je niet om. Als ik een vraag stel in het western gedeelte verwacht je een antwoord op dat gebied terug en niet op het gebied van moderne dressuur, natural of academisch/klassiek.

Het idee van een sub-forum is niet om mensen buiten te sluiten, maar om mensen met dezelfde interesses bij elkaar te halen. Iemand die het totale bulshit vind, zal daar niet snel gaan kijken en voorkom je opmerkingen zoals in het eerdere vermelde topic. Natuurlijk heb je kans op vragen/opmerkingen van "normale dressuur" ruiters, maar die komen dan al in het forum omdat ze interesse hebben wat het nou eigenlijk voorsteld. Dus mensen die openstaan voor iets anders, even afgezien van het feit of ze er uberhaupt aan gaan beginnen.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 14:38

mooi gezegd ! ik vind ACR ook beter dan AC en dan is het ook makkelijker te vinden, ik zit nu nog vaak op ac/dc en aclijn etc.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 14:40

Mooi verwoord Manishdra!
Las in je profiel dat je twee Mérensen hebt. Ben wel benieuwd. Heb je een foto van ze? Leuke beestjes zijn dat.
Heb je ook les van iemand?

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 14:46

Ik heb gister mijn eerste les gehad Bloos van Angelique de Groot. Ik moet mijn foto's nog online zetten, maar dit zijn oude foto's van mijn paardjes, van voordat ik ze gekocht en geimporteerd heb:

Rock 'n Roll
Afbeelding

Pirat
Afbeelding

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 18:11

Super verwoord manishdra OK dan!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 17:08

Om nog even terug te komen op de laatste berichten. Het probleem is zo te zien dat men de [AC]-tag liever niet wilt gebruiken omdat dit dan een discussie zou zijn tussen klassieke en moderne liefhebbers, terwijl jullie liever een eigen forum willen hebben om daar met gelijkgestemden kunnen praten, als ik het goed begrijp. Wellicht kun je het ook bekijken dat het gebruik van zo'n [AC]-tag juist voor jullie een mooie gelegenheid is om de topics eruit te filteren die over de Academische Rijkunst gaan. De discussies op RT zullen misschien wel komen, maar misschien kunnen we de discussies die ontstaan wel gebruiken om op gepaste wijze andere ruiters te laten zien dat het ook anders kan. Niet om elkaar af te branden, maar juist om nader tot elkaar te komen.

Daarnaast wil ik nog eens aanhalen dat we bijvoorbeeld recent op Western ook een proef hebben gedaan. Er kwam een aanvraag om een subforum Western-Rijtechnisch aan te maken. Wij dachten toen dat er daar te weinig vraag / aanbod voor zou zijn. Hieropvolgend heeft een proef van 3 maanden gelopen, die daarna nog eens verlengd is met 3 maanden om te kijken hoeveel van dergelijke topics er geplaatst werden. Over een half jaar werden er toen iets meer als 30 topics geplaatst. Vandaar dat dat forum er toen niet is gekomen. Mocht nou op RT blijken dat er wel een grote behoefte, door het frequente aanbod van topics met een [AC]-tag, dan kan er een nieuw forum geopend worden.

Zelf ben ik ook geinteresserd in de klassieke stromingen, omdat ik niet tevreden was met mijn lesmethodes. Gelukkig heb ik nou een instructrice gevonden, die aan mijn 'eisen' voldoet. Wat ik nou wel merk is dat ik alles dat geen klassieke grondslag heeft snel aan de kant wuif en dat is iets waar ik denk ik op moet letten. Misschien geldt dit ook wel voor een deel van jullie. Knipoog Van beide kanten kan je immers wat leren en gebruik maken. Het is jammer dat de dressuur van tegenwoordig zo ver verbasterd is van de klassieke stromingen. Het is eigenlijk zelfs niet reglementair, want in de reglementen van de FEI staat dat 'de dressuur behouden dient te worden tegen iedere vorm van verandering'. De FEI is in beginsel begonnen met de klassieke dressuur, maar heeft het niet weten te behouden voor veranderingen. Helaas. Verdrietig

Wat ik overigens wel jammer zou vinden van een subforum is dat al deze schatrijke informatie en theorie niet bij de moderne ruiters terecht gaat komen. Zoals jullie het zelf al aanhalen: rechtrichten. Iets wat tegenwoordig als klassiek wordt bestempeld, maar in de hedendaagse dressuur nog net zo belangrijk hoort te zijn, alleen rijden we tegenwoordig de paarden 'op beide kanten soepel' en heeft men geen idee wat hier achter zit. Maar, mochten wij er met ons allen voor zorgen dat het er wel komt, dan ben ik daar zeker erg blij mee. Haha!

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 17:29

Judje...bedankt voor je verhaal.
Natuurlijk weten we wel dat de moderne dressuur uit de klassieke dressuur is ontstaan en ik denk ook dat we wel voor andere stromingen openstaan. Ik heb zelf AR les en gewoon dressuurles en dat gaat prima samen...

In heel veel rijtechnische/HAW topics zou ik wel een antwoord willen geven vanuit de AR/klassieke visie, maar ik word gewoon afgebekt. Laatst was er iemand die een HAW topic had geplaatst. Het paard liep heel gespannen in de bovenlijn en de ruiter zat er gespannen en voorover op.
Ik heb met dit probleem te kampen gehad. Paard loopt hoogstwaarschijnlijk scheef, zet zijn achterbeen niet onder de massa en kan daardoor niet ontspannen over de rug komen. Daardoor kun je als ruiter niet goed zitten. Dit heb ik aangegeven in het topic plus het advies eens te verdiepen in klassieke rijkunst/rechtrichten.
Plaatst later iemand een bericht dat het probleem ook prima via de moderne rijkunst kan worden opgelost. Helaas heb ik verder niemand echt zien schrijven hoe dan...
Als je iedere keer van dit soort dingen meemaakt, dan reageer je op een gegeven moment niet meer.....en ik denk dat vele dat met mij hebben. Het gevoel alsof je je iedere keer moet verdedigen.

Veel topics worden nu ook zonder TAG geplaatst, maar krijgen dan uiteindelijk wel een draai richting rechtrichten, neem bijvoorbeeld topics over dat een paard aan 1 kant het bit vastpakt. Met een subforum kun je makkelijker dan dit soort topics naartoe verplaatsen.

Maar goed...ik heb gewoon het gevoel dat we hier niet bij elkaar komen. Jullie hebben jullie argumenten waarom niet, wij hebben onze argumenten waarom wel. Inmiddels is het topic al 13 pagina's lang. Ik vind het heel jammer, dat er op dit grote forum, met heel veel subfora, geen plekje voor ons is....

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 22:37

...maar dat plekje kan er wel komen als wij gewoon met elkaar over dit onderwerp door blijven praten.

We kunnen wel blijven zeggen: Ik plaats niet zo graag dingen over AC omdat ik dan afgebekt word.
Maar je kunt ook zeggen: Ik plaats juist dingen over AC omdat ik achter deze visie sta en deze uit wil dragen...

In het eerste geval neem je toch een soort "slachtofferrol" ook wel het Calimero effect. Ik ben zelf nog niet echt actief bezig met AC maar ik barst van de vragen. Ga binnenkort ook bij een les kijken en wil een clinic rechtrichten gaan volgen. Deze informatie wil ik gewoon heel graag delen. Met AC-ruiters, maar ook met anderen.

Ik zal ook even een lijstje maken met topics die tot nu toe zijn geopend met betrekken tot AC. Laten we gewoon doorgaan, de aanhouder wint. (we moeten ons subforum 'verdienen' denk ik...)

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 22:45

ik hoef het niet uit te dragen, maar heb wel veel "honger" naar goede info en dat mis ik wel nu.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 08:37

@Sigrid: misschien heb je gelijk.

Wie durft er bij wijze van proef foto's op ITP te zetten? Knipoog

Als er vanavond nog niemand de vinger heeft opgestoken, zal ik me er maar aan wagen...(vind mezelf alleen niet zo'n goed voorbeeld, want ik speel nog amper wat klaar op AR gebied Clown )

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 08:55

wij zullen er zijn om je te steunen Haha! meld je even als je erop staat ?

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 08:57

Ik heb laatst een filmpje van de travers op HAW geplaatst....
Binnen een dag van de eerste pagina verdwenen....

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 09:29

BBreedveld schreef:
@Sigrid: misschien heb je gelijk.

Wie durft er bij wijze van proef foto's op ITP te zetten? Knipoog

Als er vanavond nog niemand de vinger heeft opgestoken, zal ik me er maar aan wagen...(vind mezelf alleen niet zo'n goed voorbeeld, want ik speel nog amper wat klaar op AR gebied Clown )

ik durf dat wel Tong uitsteken maar dan moet ik mn vriend even meeslepen om foto's te maken Clown

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 09:39

_Sigrid_ schreef:
Ik zal ook even een lijstje maken met topics die tot nu toe zijn geopend met betrekken tot AC. Laten we gewoon doorgaan, de aanhouder wint. (we moeten ons subforum 'verdienen' denk ik...)

Kiek eens, mss dat er inmiddels wat nieuwere bij zijn gekomen dat weet ik niet.

magda_90 schreef:
- [RT-P] [AC] grondwerk > geen gelijkmatig tempo in travers
- [RT-P] [AC] grondwerk met kaptoom > voltewerk
- [HAR] [AC] wat vinden jullie een fijne kaptoom?
- [HAW] [AC] filmpje travers onder het zadel
- [RT-D] wie doet er nu aan rechtrichten, klassieke rijkunst??
- [RT-D] Rechtrichten Academische rijkunst
- [HK] Academische rijkunst - liefhebbers?
- [RT-D] Rechtrichten marijke de Jong
- [RT-D] Rechtrichten Academische rijkunst goed geoefend
- [RT-P] Rechtrichten Academische rijkunst vandaag weer les
- [HAW] Goya (andalusier) @ work
- [RT-D] Klassiek vs Grand-Prix
- [HAW] Andalusier Sam ijverig@work (academische rijkunst)
- [RT-P] Waar vind ik topics over Klassieke rijkunst ?
- [RT-D] Klassieke dressuur - Wat, waarom en hoe?
- [HAW] Condo(Andalusierhengst) @ work
- [RT-D] Wat verstaan jullie onder Klassieke Dressuur?
- [RT-P] verschil klassieke dressuur-engelse dressuur
- [EV] Bent Branderup in Arnhem
- [EV] Bent Branderup Academische rijkunst in Nederland
- [HAW] Llano mijn andalusier in verzameld werk
- [RT-D] Das Gymnasium des Pferdes
- [BKR] Waar lessen volgen in klassieke dressuur?
- [RT-D] antoinne de bodt
- [RT-D] wie rijd er hier klassiek?
- [RT-P] Klassieke dressuur
- [RT-P] antoine de both
- [RT-P] Klassieke rijkunst
- [RT-P] Waar gaat het heen met de dressuur? ('nieuwe' methodieken)
- [RT-P] Wie rijdt er klassiek?
- [AR] [Nh?] klassieke rijkunst
- [AR] [VD] spaanse rijschool/klassieke rijkunst
- [RT-P] Klassieke dressuur, Kunst of kunstjes?
- [HAW] Dressuurstage Antoine De Bodt "Montana"
- [HAW] Uniek @ les volgens AdB

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 10:18

En hier nog iemand die dit graag zou zien!

Ik zoek iemand die les geeft middels de klassieke rijkunst in de buurt van Putten.. iemand?