Nieuw systeem voor EA - wat zijn jullie wensen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BartVB
Eigenaar

Re: Nieuw systeem voor EA - wat zijn jullie wensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 22:47

DubbelDun schreef:
Omdat er geen waarde gehecht wordt aan de betrouwbaarheid tussen Bokkers onderling. Iets wat imo de kracht van Bokt-EA was.

Maar hoezo wordt daar geen waarde aan gehecht? Op dit moment doen we daar ook niet echt iets speciaals mee. Mensen kunnen vooral zelf in profielen kijken en/of berichten even nalopen? Dat kan in het nieuwe systeem natuurlijk ook.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 09:52

Ik blijf ik herhaling vallen, dus dat heeft geen zin :)

Zolang Bokt blijft voorstaan dat een verkoper onwaarheden en onveilige artikelen mag verkopen omdat de koper zélf onderzoeksplicht heeft en niet gewaarschuw mag worden door andere Bokkers én je als verkoper blijkbaar érg losbandig/makkelijk met de aangeboden spullen kunt omgaan (terugtrekken als het je beter uitkomt) dan hecht IMO Bokt(beheer) geen waarde aan wat de meerwaarde van Bokt-EA zou kunnen zijn in betrouwbaarheid in vergelijking met een Marktplaats/Kapaza e.d.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 10:10

Dat er losbandig valt wel mee. Geen idee wat de precieze regels gaan worden maar het is zeker niet het idee dat iemand met een Bokker afspreekt dat een artikel verkocht is en dat de koper dan een week later te horen krijgt dat het artikel toch al weg is. Als het artikel echter aangeboden wordt op de site, er geen veiling loopt en er nog geen afspraken zijn gemaakt met een koper dan lijkt mij het geen probleem als een aanbieder het artikel terugtrekt, b.v. omdat er een koper is gevonden via een andere weg.

Over het onderzoeksplicht verhaal hebben we al eerder uitgebreide discussies gehad, dat probleem is IMO gewoon niet op een bevredigende manier op te lossen door als Bokt.nl (of als 'expert team') advertenties af te schieten. Wel kunnen we het de kopers veel makkelijker maken door goede/toegankelijke/concrete informatie aan te bieden mbt het kopen van een paard, zadel, trailer, etc.

Het grote voordeel van Bokt tov een marktplaats is dat het op Bokt een stuk makkelijker is om te kijken met wie je nou zaken doet en Bokt is minder anoniem waardoor het voor ons ook makkelijker is om sancties uit te delen. Op Marktplaats werkt dat niet omdat daar alleen een simpel email adres wordt gevraagd en er (voor zover ik weet) niet gecontroleerd wordt op schaduwaccounts. Daarnaast heb je op Martktplaats ook niet echt een 'reputatie' die je kan verliezen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 10:51

BartVB schreef:
Het grote voordeel van Bokt tov een marktplaats is dat het op Bokt een stuk makkelijker is om te kijken met wie je nou zaken doet en Bokt is minder anoniem waardoor het voor ons ook makkelijker is om sancties uit te delen.
Dan denk ik dat je de 25 postregel flink zult moeten verhogen én posts op EA niet laten meetellen. Overigens vind ik dat dit dan voor zowel kopers als verkopers zou moeten gelden.

Verder is 'minder-anonimiteit' natuurlijk een schijnzekerheid. Iedereen kiest er zelf voor meer of minder anoniem te zijn. Invullen van profiel is geen verplichting en áls het dat al zou zijn dan is er nergens kontrole op waarheid.

Op Marktplaats is wel degelijk kontrole trouwens. Ik heb al diverse malen een mail gestuurd dat een item niet was als waarvoor het verkocht werd en die zijn allemaal verwijderd.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 12:21

Bij iemand die net op Bokt zit, vrijwel geen inhoudelijke reacties plaatst en/of het profiel niet ingevuld heeft heb je idd niet veel om op af te gaan. Maar dat weet je dan ook. Voordeel heb je pas als je handelt met mensen die wel actief zijn op de site.

Wat dat betreft zullen we toch een balans moeten zoeken. We zouden kunnen kiezen voor zoveel mogelijk zekerheid door alleen mensen met een volledig ingevuld profiel, veel posts, telefoonnummer bekend en gecontrolleerd, etc toe te laten. Grote nadeel daarvan is je dan maar een erg klein groepje mensen hebt waarmee je kan handelen. Fijn dat je dan redelijk wat kans hebt op een betrouwbare (ver)koper maar daar heb je niets aan als er niemand is die je artikel daadwerkelijk wil hebben/aanbiedt :+ Overigens valt het op Bokt tot nu toe (met nu ook relatief weinig echte waarborgen) heel erg mee hoe vaak het 'fout' gaat. Als het mis gaat komt dat over het algemeen door wat gebrekkige communicatie/onduidelijkheid.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 12:36

@bart: maar dan ga je er van uit dat je alles weet. Ik denk dat er het nodige is wat niet bij jullie gemeld wordt.
Misschien een idee om 'verborgen' voor Bokkers maar zichtbaar voor het Beheer verplicht het Sofi-nummer in te vullen als iemand op EA wil posten (koper of verkoper).
Als een koper/verkoper er dan voor kiest om in zee te gaan met iemand per PB is dat idd eigen risiko.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 16:03

topic is 2 jaar oud, en ligt inmiddels vanaf maart stil....

Maar ben érg benieuwd naar de vorderingen

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 23:44

Om m'n post hier samen te vatten: Eline @ [FZ] opsplitsing of TAGS E.A.

We zijn hard bezig met voorbereidend werk, maar kunnen nog geen uitspraken doen over wanneer er daar dingen zichtbaar van worden.

Sariena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 16:30

Vandaag een post geplaats bij EA-TK-PP, maar werd direct verplaatst naar EA-CO, omdat er meer dan 2 paarden werden aangeboden. Jammer, want nu schiet het zijn doel voorbij en benader ik niet de gewone man die opzoek is naar een fjord, maar zit ik in het commerciele. Ik verdien er mijn brood niet mee, ben gewoon aan het inkrimpen.
Kortom laat de paarden/pony's onder EA-TK-PP staan alshet niet Commerciel is. Dit kun je checken aan de hand of iemand vaak paarden aan bied in een jaar en dat is bij mij echt niet het geval.
Voor mijn gevoel had ik me nu de moeite kunnen besparen om het te plaatsen en dat vind ik jammer.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 16:31

@Sariena : wat geeft je het idee dat 'de gewone man' niet op EA-co kijkt ??

Sariena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 16:35

Ik denk dat je voor paarden/pony's zoeken eerder bij TK-PP kijkt dan bij CO. Voor mij staat CO meer voor dat je er je brood mee verdient.

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 16:39

Schimmelig schreef:
- Zelf advertenties kunnen verwijderen als producten verkocht zijn
- Commercieel alleen voor mensen die commercieel bezig zijn (met KvK nummer)
- Commercieel opgesplitst in verschillende categorieën

Helemaal mee eens!!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 16:43

Sariena schreef:
Ik denk dat je voor paarden/pony's zoeken eerder bij TK-PP kijkt dan bij CO. Voor mij staat CO meer voor dat je er je brood mee verdient.

En wat is er mis met je brood verdienen aan het verkopen van paarden ??
Commerciële verkopers mogen dan misschien niet altijd zo'n beste naam hebben, ook privé-verkopers vertellen niet altijd alles eerlijk er bij. Lood om oud ijzer dus :D

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 16:47

idd, maakt voor mij niet uit waar een paard vandaan komt.
Als ik bijv een veulentje zoek, kan die net zo goed bij een fokker die 10 veulens per jaar verkoopt (en dus op commercieel moet posten) vandaan komen.
Maar de lijn wel/niet commercieel is wel heel dun, maar dat blijft

Sariena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 16:53

Daar is niets mis mee.
Ik heb ook niet tegen Commerciele verkopers.
Het is alleen zo dat mijn topic nu bij CO staat en dat ben ik niet.
Er staat bij het overzicht ook :
[EA-TK-PP] Te Koop: Paarden, Pony's
Verkoop van paarden en pony's.
en
[EA-CO] Commercieel
Bestemd voor alle commerciële advertenties. Dekhengsten, stalling, clinics, ruitersportzaken, etc.
dan vind ik het raar dat mijn advertentie over de paarden bij CO komen, terwijl dat niets met stalling of clinics te maken hebt en dan zal de gene die opzoek is naar een fjord niet zo snel kijke bij CO

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 16:58

@Sariena: wel álles aanhalen wat er staat ;)
Motivatie en toelichting op het forum

Citaat:
Dit forum is bedoeld voor de commerciële advertenties. Hieronder vallen alle advertenties waarin goederen en/of diensten worden aangeboden met als doel het maken van winst. Bijvoorbeeld: advertenties voor dekhengsten, aanbieden van stalling, ruitersportzaken, webshops, partijen goederen en dergelijke. Daarnaast horen hier ook grotere partijen nieuwe spullen en restpartijen thuis. Tot slot dienen hier advertenties van particulieren bij 2 of meer fokproducten / paarden per jaar geplaatst te worden.

Sariena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 17:03

@Dubbeldun:
Als je bij Home- Forumindex- Een maal ander maal lKijkt, zie je het overzicht en op dat moment staat er niets bij over:
Tot slot dienen hier advertenties van particulieren bij 2 of meer fokproducten / paarden per jaar geplaatst te worden.
Dat geeft een vertekend beeld.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 17:05

dat is een kwestie van de regels lezen IMO...
Maar nogmaals, de lijn blijft dun

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 17:05

Dus verzoek aan de Mod's om eea duidelijker/gelijkluidender te maken :D

Ik ben met Stef eens dat de lijn dus/grijs is, maar ergens is die lijn getrokken.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 17:07

Ik weet niet of het genoemd is. Maar zou er niet een soort account kunnen aangemaakt worden. Waarbij de gegevens van de gebruiker kunnen worden gecontroleerd. En dat je dan pas zaken mag doen in ea. Nu kunnen mensen er heel makkelijk onderuit komen om dingen te verkopen. Daar bedoel ik mee mevr a heeft iets betaald, en mevrouw B laat niks meer van zich horen. mevrouw A staat er mee te kijken, want die heeft bijna geen gegevens van Mevrouw B. Met een account met die gegevens kan je al sneller dingen achterhalen waardoor misschien deze dingen minder worden.

Sariena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 17:09

De lijn is inderdaad dun.
Kan iemand mij vertellen hoe ik mijn post bij EA-CO alsnog in mijn onderschrift krijg?

Amrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 17:11

Ik zou kiezen voor iets marktplaats achtigs dit omdat ik persoonlijk het systeem van marktplaats erg vind en er dan ook veel te vinden ben.
Een nadeel van ebay is dat als je bied dat je ook verplicht bent te kopen.

:)

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 17:13

En waarom mogen de commercieel aangeboden paarden en pony' s niet bij [EA-TK-PP] Te Koop: Paarden, Pony's?
Dat er voor de paardenspullen een opsplitsing wordt gemaakt tussen 2de hands en commercieel snap ik, maar voor een paard/pony maakt het voor veel mensen niet uit waar hij of zij vandaan komt hoor.

Verder pleit ik ook voor een invulformulier bij het aanbieden van spullen. Hoe vaak zie je niet: "deken te koop" en dan begint het raad-je-plaatje spel: waterdicht? welke maat? fleece binnenin? merk?

Een evaluatiesysteem juich ik ook helemaal toe. Ik doe sowieso privé geen zaken met bokkers met een leeg profiel en/of weinig posts en/of msn-taaltje.

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 17:23

Ik heb niet alles gelezen maar ik heb wel de volgende aandachtspunten:

-Ik zou graag weten waar de verkoper ongeveer woont, als je een woonplaats hebt, kun je ook zeggen ik woon in de buurt ik haal het even op.
-evt. zou je zover kunnen gaan dat je jouw regio kunt bekijken, dit vindt ik fijn aan marktplaats, je vult je postcode in en ik wil binnen 20 km.
- graag zou ik zadels apart zien staan, net als trailers(deze staan meestal ergens tussen en deze staan vaak in verschillende rubrieken
- Als ik een advertentie heb zou ik graag in de advertentie vermelden als ik een bepaald product verkocht heb, bijvoorbeeld dat je dan de tekst kan wissen en er verkocht kan neerzetten, dit kan nu niet, nu kan je maar kort wijzigingen zelf doorvoeren.
- commercieel onderverdelen in bijvoorbeeld ruitersportartikelen , paarden en stalling(waarom de paarden niet bij paarden en pony's met een notitie bijvoorbeeld onze handelsstal bied aan, als je een advertentie opend bij te koop paarden en pony dat je moet aangeven in een keuze menu of je commercieel bent en zoja dat je een keuze krijgt: bijvoorbeeld ik ben een handelsstal, fokstal, bemiddelaar of ik verkoop prive meerdere paarden per jaar.
- te koop paarden en pony's onderverdelen in paarden en in pony's
- ik vind dat mensen die niet aan de leveringsverplichtingen voldaan hebben en daarvoor op een zwarte lijst staan of zijn gewaarschuwd moeten worden geweerd. Of ze moeten niets meer kunnen aanbieden, of ze moeten een teken bij hun naam krijgen, waar je zo iemand aan kan herkennen, of je dan zaken met die persoon wilt doen is aan jou, maar je bent gewaarschuwd.
-bijvoorbeeld bij de paarden een soort vragenlijstje maken, dat in iedere advertenie hetzelfde terugkomt, zo verkrijg je snel de basis informatie. Naam, vader, moeder, ras, leeftijd, prestaties, hoogte, vraagprijs enz. Zo kun je door de advertenties heen bladeren en sneller een keuze maken.
Laatst bijgewerkt door sammie18 op 08-10-09 17:33, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 17:26

ik ben overigens (hoewel ik me er zelf ook schuldig aan heb gemaakt ;) ) niet voor titels als: kastopruiming, van alles, diverse, etc.
Niet handig om gericht te zoeken, maar aangezien je nu je advert limiet hebt moet je vaak wel.

Een kleine bijdrage, eventueel op te splitsen naar gelang de waarde of bijv voor commercieel zou ik ook geen moeite mee hebben, kunnen ze weer een keer een nieu databeest kopen ;)