Maar Twitter is ook een social media met algoritmes. En die algoritmes zijn zo geperfectioneerd dat ze écht iedereen beinvloeden. Zoals eerder gezegd, is niemand daar imuum voor. Echt niet. Dus jouw info voélt misschien alsof je als je kritisch bent alle kanten ziet en de échte waarheid ziet. Maar dat is dus niet zo. Kritisch zijn is niet genoeg, want je vecht tegen een algoritme gemaakt is om perfect te manipuleren en dat zo veel van je weet, dat hij je beter kent dan jijzelf. Zoals eerder gezegd kom je met kritisch zijn verder, maar je wint hem niet.
En juist daarom wil Zuckerberg, Musk, Google, TikTok, en andere Big Tech zo graag alles van je weten. En geloof me, dat is enorm moeilijk tegen te houden, zelfs als je er diep in zit als privacy-expert (en dan heb ik het over mensen met nog veel meer kennis dan ikzelf). En dat begint al bij je systeem (Microsoft, Apple, Google), je email (Microsoft, Google), etc. etc. Daar zíjn wel alternatieven voor, maar hoe veel gebruiken dat? Zelfs mij koste het moeite om Microsoft vrij te zijn, Google ben ik bijna maar nog niet helemaal vanaf... Om nog niet om alle benodigdheden om online activiteit te blokken te spreken... Zoals in een ander topic ooit gezegd, met een VPN en ad-blocker ben je er nog lang niet, en met pech ben je zelfs verder van huis

.
pien_2010 schreef:Het is aan de persoon zelf of het "top of flop" is Social media!!!
En daar ligt dus het hele probleem. Dat is het dus maar deels waar. En daar kun je helemaal 0 tegen doen, want letterlijk met geen mogelijkheid te manipuleren mensen bestaan niet. Niemand is onvatbaar. Écht niemand.
Aan de andere kant hebben niet-algoritme gebaseerde sociale netwerken zoals Mastodon en Lemmy ook hun eigen bubbel. Deel doordat het vooral bepaalde gebruikers zijn die het trekt (o.a. IT'ers), deels omdat je énkel ziet wat je volgt en men volgt wat hun intereseerd. En dan hebben we het nog niet eens over de privacy-hell die federatie met zich mee brengt. En dat zeg ik als gebruiker ervan overigens

. Fora hebben trouwens deels dezelfde problemen.
Dat gezegd hebbende. Het gemak waarmee je contact kan onderhouden met familie en vrienden, oude vrienden kan terugvinden, dat valt onder de mooie mogelijkheden van social media. En er kan idd ook goede info gedeeld worden! Die is alleen soms onmogelijk te onderscheiden van. En het is om die goede punten ook niet meer weg te denken. Het is alleen zo jammer dat die zo misbruikt worden dat de hele maatschappij eronder lijd, want dollars zijn belangrijker.
Als je het mij vraagt is goede regelgeving, en goede controle en consequenties daarop, de enige oplossing. De EU maakt daar goede stappen in gelukkig, maar zijn er nog lang niet. Naast dat de regelgeving lang duurt en nog te veel loopholes heeft, is het grootste probleem budget voor de privacywaakhonden. Die eindigen vaak met te weinig mensen en resources, en kunnen niet alles behandelen. Nog naast de complexe bureauxratie van de EU waar grettig misbruik van gemaakt wordt (zoals lekker in landen gaan zitten waar de privavywaakhonden niet zo actief zijn, en dan mogen andere landen bijna niks want valt onder land X z'n privacywaakhond).
Er was wel een hele mooie Nederlandse website met dingen die Average Joe kan doen voor betere privacy, die ook rekening hield met dingen als dat 9/10 mensen niet zomaar al hun social media gaan weggooien ofzo, maar ik kan er toch niet opkomen... Bits Of Freedom is ook wel een goede om te volgen omrent privacy dingen overigens, maar dat is een andere partij.