Bokkers die verdwijnen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 19:05

Ibbel schreef:
Twitter is echt de grootste ellende is ooit bedacht is. Daar komt géén onafhankelijke informatie vandaan.

Nee hoor, niet mee eens. Je kunt de verschillende partijen volgen. Zoals in mijn voorbeeld, ik volg de Russische reacties op gebeurtenissen en die van de Oekraïners. Na al die maanden geeft dat een aardig beeld van hoe het zit. Tevens vind ik de UK Intelligent service het meest accuraat gebleken. Dus het is maar hoe je ermee omgaat Ibbel, want er bestaat geen totale objectiviteit en dat heeft ook nooit bestaan. Ook niet voor het SM tijdperk! Er n dat weet jij net zo goed als ik.
Dus informeer jezelf goed.

Alles kun je volgen tot en met de president van de USA.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 19:14

pien_2010 schreef:
Ibbel schreef:
Twitter is echt de grootste ellende is ooit bedacht is. Daar komt géén onafhankelijke informatie vandaan.

Nee hoor, niet mee eens. Je kunt de verschillende partijen volgen. Zoals in mijn voorbeeld, ik volg de Russische reacties op gebeurtenissen en die van de Oekraïners. Na al die maanden geeft dat een aardig beeld van hoe het zit. Tevens vind ik de UK Intelligent service het meest accuraat gebleken. Dus het is maar hoe je ermee omgaat Ibbel, want er bestaat geen totale objectiviteit en dat heeft ook nooit bestaan. Ook niet voor het SM tijdperk! Er n dat weet jij net zo goed als ik.
Dus informeer jezelf goed.

En toch is het voor sommigen niet fijn om alles te weten. Voor sommigen is een beetje 'ver van mijn bed show ' toch wel prettig/ veilig. Misschien is het nostalgie, maar ik mis de dagen best zonder al die overkill aan info.

rien10

Re: Bokkers die verdwijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 19:17

Twitter is een kanaal. Twitter op zich is geen bron van informatie. Het is een doorgeefluik van zinnig dingen of absolute bagger.

Ik volg de oorlog in de Oekraïne niet. Ik kan er niet mee, ik kan er niets tegen, ik kan niks.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 19:25

pien_2010 schreef:
Nee hoor, niet mee eens. Je kunt de verschillende partijen volgen.

Lieverd, dat is géén onafhankelijke informatie. Dat zijn allemaal mensen die hun uiterste best doen de realiteit zó te positioneren dat hun eigen acties er goed uit komen. Als ze niet gewoon liegen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 19:27

rien10 schreef:
Twitter is een kanaal. Twitter op zich is geen bron van informatie. Het is een doorgeefluik van zinnig dingen of absolute bagger.

Ik volg de oorlog in de Oekraïne niet. Ik kan er niet mee, ik kan er niets tegen, ik kan niks.

Voilà, zo is het. Het ligt dus aan jezelf. En dat geldt ook voor Bokt. Je hebt hetzelf voor een stuk in de hand.

Klopt Ibbel, maar er bestaat geen onafhankelijke info. Alleen door verschillende partijen te volgen, voor en tegens, kun je zelf een onafhankelijke mening verwerven.
Als je dat ontkent , waarom kijken we dan nog journaal en lezen we nog?

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 19:36

pien_2010 schreef:
rien10 schreef:

Voilà, zo is het. Het ligt dus aan jezelf. En dat geldt ook voor Bokt. Je hebt hetzelf voor een stuk in de hand.

Klopt Ibbel, maar er bestaat geen onafhankelijke info. Alleen door verschillende partijen te volgen, voor en tegens, kun je zelf een onafhankelijke mening verwerven.

Daar komt de uitdrukking 'de waarheid ligt in het midden' dan toch ook vandaan :Y)

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 19:41

Oh wauw. Wat een lading berichten is er bij gekomen. Heb grotendeels alles gelezen.

Ik heb op dit moment even niets toe te voegen maar, voor wat het waard is, ik lees dus nog wel mee :D

Komen interessante posts en ideeën voorbij.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 19:49

pien_2010 schreef:
Alleen door verschillende partijen te volgen, voor en tegens, kun je zelf een onafhankelijke mening verwerven.

Probleem is dat de gemiddelde Jan Doedel niet in staat is zelf een onafhankelijke mening te vormen. En dát is het probleem.
De gemiddelde Jan Doedel gelooft alles wat-ie leest op internet, sterker, de 'oude' bronnen zoals kranten en het nieuws op TV ('the mainstream media') worden betwijfeld. En dáárom is social media de pest.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 20:13

Ibbel schreef:
pien_2010 schreef:
Alleen door verschillende partijen te volgen, voor en tegens, kun je zelf een onafhankelijke mening verwerven.

Probleem is dat de gemiddelde Jan Doedel niet in staat is zelf een onafhankelijke mening te vormen. En dát is het probleem.
De gemiddelde Jan Doedel gelooft alles wat-ie leest op internet, sterker, de 'oude' bronnen zoals kranten en het nieuws op TV ('the mainstream media') worden betwijfeld. En dáárom is social media de pest.

Oef, dat is wel heel negatief gesteld. En natuurlijk zijn er Jan Doedels. Maar ook heel veel niet gelukkig. En ik heb geen wetenschappelijke cijfers over hoeveel mensen nu werkelijk Jan Doedels zijn.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 20:15

En dan heb je nog het "conformation bias" probleem versterkt door algoritmen. En dat geldt voor ons allemaal, niet alleen de "Jan Doedels" van deze wereld...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 20:19

Kuggur schreef:
En dan heb je nog het "conformation bias" probleem versterkt door algoritmen. En dat geldt voor ons allemaal, niet alleen de "Jan Doedels" van deze wereld...

En dat vind ik een veel groter probleem .

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 20:20

Ibbel schreef:
pien_2010 schreef:

Ik lees je post en moet stiekem hoe aan denken :')

Stukje van Ricky Gervais

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 20:20

pien_2010 schreef:
Kuggur schreef:

En dat vind ik een veel groter probleem .

Eens

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 21:10

Ibbel schreef:

Ik gebruik het al jaren voor aankondigingen van concerten, platen en composities, liveverslagen van voetbalwedstrijden, nuttige berichten van de gemeente, zeer interessante verhalen van de NASA en curieuze en grappige plaatjes van over de hele wereld. Ik vind dat je wel erg eenzijdig negatief over Twitter praat. Moet ik dan de gemeente Bunnik niet volgen omdat die geen onafhankelijke informatie biedt over de afsluiting van de Koelaan? Of moet ik een band niet volgen omdat die nooit zo kritisch zullen zijn over de albums die ze zelf uitbrengen? En trouwens: alle mainstreammedia (om ze zo maar te noemen) hebben toch ook gewoon accounts? Daar komt volgens jou dus ook "géén onafhankelijke informatie vandaan"?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 21:10

Maak het niet meteen zo persoonlijk, dat zegt ze helemaal niet.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 21:19

Ach Twitter is dadelijk toch dood als Musk doorgaat met wat hij allemaal aan het doen is.

Op social media zie je idd een hoop bagger. Maar ik heb ook mega mooie mensen leren kennen via Twitter. Ik ben in aanraking gekomen met voetbalsupporters die voor een andere club zijn. Normaal kom je daar niet zo snel mee in aanraking. Dus ik zie ook zeker de voordelen van social media. En je eigen bubbel creëeren vind ik juist lekker. Anoniempjes die alleen kunnen schelden gaan lekker op de block.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 21:20

Cambionn schreef:
Dit komt idd ook weer (iig deels) vanuit het verlengde van wat ik eerder noemde omrent bubbels. Deel omdat de andere mening dommer lijkt door wat je voorgeschotelt hebt gekregen, deel omdat als je in zo'n "jouw mening" bubbel zit hoef je niet leren om te gaan met andere meningen, en vallen ze harder als je ze wel tegen komt. Met daarnaast de push naar shortform content die de aandachtspanne (nodig voor langere genuanceerdere dingen) niet ten goede komt. Dus dat heb je idd goed gezien Avalanche!

Dat is idd exact wat ik bedoel. De korte aandachtsspanne, maar ook de beroerde educatie op het gebied van begrijpend lezen, vooral aan de overkant van de grote plas, en idd de bubbel, waardoor mensen gewoon nooit een tegengestelde mening horen.

Cambionn schreef:
Met lach emoji's bedoel je trouwens wanneer ze als reactie gebruikt worden op een "uitlachen hoe dom dit bericht is" manier denk ik? Want dan vat ik hem.

Yep. En imo is dat problematisch, want respectloos. En hoe moet ik een open discussie aangaan met iemand die zo neerbuigend en onvolwassen bezig is?

En je komt het ook tegen op Bokt. Ik heb het gezien, nieuwe gebruiker (en echt niet per se kinderen, ik vind de kinderen op Bokt over het algemeen prima te pruimen, als je nog meeleest Elfje Beau, compliment voor je!) wil zijn gal spuien over het een of het ander, krijgt tegengas, want forum en dus geen bubbel, en begint niet met goed onderbouwde argumenten, maar met lach-emoji's en persoonlijke aanvallen.
En dat soort reacties zijn typisch voor FB, maar horen imo niet bij volwassen discussiëren.

pien_2010 schreef:
En daar zit nu voor mij de clou. Je kunt via de algoritmes verdwijnen in allerlei bagger, maar je kunt ook jezelf zijn, kritisch en je beperken tot normaal netjes gedrag zoals je dat ook hoort te doen in het normale leven.
Het is aan de persoon zelf of het "top of flop" is Social media!!!

Eens!!!
Ik denk wel dat je alerter moet zijn op kritisch zijn, want de bubbel is erg makkelijk, en ontstaat ook zomaar, ook door mensen die je ontvrienden (en blokkeren, nooit gesnapt) zodra ze het met je oneens zijn. Tegelijk heb ik er ook hele mooie mensen ontmoet, is het soms gewoon leuk om foto's te kijken, en af en toe mag luchtig ook gewoon.

Maar ik denk dat die bubbels politiek een gigantisch probleem kunnen worden. Want als mensen niet in gesprek gaan, maar net als de aapjes modder en poep naar elkaar gaan slingeren, kan dat ontaarden in serieuze agressie.

Dat is voor mij de reden een forum te prefereren boven FB of instagram. Ik vind die dingen best leuk, maar ik ga er niet op in discussie, want bijzonder onhandig platform, maar ook de welbekende bubbel. Dat mensen het oneens zijn met me is prima. Dat ik soms ongelijk heb ook. Met de grond gelijk gemaakt worden is niet ok. (waarmee we dan geloof ik weer terug on topic zijn)

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 22:23

pien_2010 schreef:
Ibbel schreef:
Pien, je haalt social media door elkaar met dankzij internet op afstand met elkaar (vrienden en familie) kunnen communiceren.

Niet helemaal. Twitter is ook Social media en daar komt veel fijne info vandaan. (Ook bagger als je niet oplet).
Bokt idem dito. Ik ben er blij mee.
Het is maar hoe je er zelf mee omgaat en Ibbel volgens mij ga jij er ook kritisch mee om.
Maar Twitter is ook een social media met algoritmes. En die algoritmes zijn zo geperfectioneerd dat ze écht iedereen beinvloeden. Zoals eerder gezegd, is niemand daar imuum voor. Echt niet. Dus jouw info voélt misschien alsof je als je kritisch bent alle kanten ziet en de échte waarheid ziet. Maar dat is dus niet zo. Kritisch zijn is niet genoeg, want je vecht tegen een algoritme gemaakt is om perfect te manipuleren en dat zo veel van je weet, dat hij je beter kent dan jijzelf. Zoals eerder gezegd kom je met kritisch zijn verder, maar je wint hem niet.

En juist daarom wil Zuckerberg, Musk, Google, TikTok, en andere Big Tech zo graag alles van je weten. En geloof me, dat is enorm moeilijk tegen te houden, zelfs als je er diep in zit als privacy-expert (en dan heb ik het over mensen met nog veel meer kennis dan ikzelf). En dat begint al bij je systeem (Microsoft, Apple, Google), je email (Microsoft, Google), etc. etc. Daar zíjn wel alternatieven voor, maar hoe veel gebruiken dat? Zelfs mij koste het moeite om Microsoft vrij te zijn, Google ben ik bijna maar nog niet helemaal vanaf... Om nog niet om alle benodigdheden om online activiteit te blokken te spreken... Zoals in een ander topic ooit gezegd, met een VPN en ad-blocker ben je er nog lang niet, en met pech ben je zelfs verder van huis :') .

pien_2010 schreef:
En daar ligt dus het hele probleem. Dat is het dus maar deels waar. En daar kun je helemaal 0 tegen doen, want letterlijk met geen mogelijkheid te manipuleren mensen bestaan niet. Niemand is onvatbaar. Écht niemand.

Aan de andere kant hebben niet-algoritme gebaseerde sociale netwerken zoals Mastodon en Lemmy ook hun eigen bubbel. Deel doordat het vooral bepaalde gebruikers zijn die het trekt (o.a. IT'ers), deels omdat je énkel ziet wat je volgt en men volgt wat hun intereseerd. En dan hebben we het nog niet eens over de privacy-hell die federatie met zich mee brengt. En dat zeg ik als gebruiker ervan overigens ;) . Fora hebben trouwens deels dezelfde problemen.

Dat gezegd hebbende. Het gemak waarmee je contact kan onderhouden met familie en vrienden, oude vrienden kan terugvinden, dat valt onder de mooie mogelijkheden van social media. En er kan idd ook goede info gedeeld worden! Die is alleen soms onmogelijk te onderscheiden van. En het is om die goede punten ook niet meer weg te denken. Het is alleen zo jammer dat die zo misbruikt worden dat de hele maatschappij eronder lijd, want dollars zijn belangrijker.

Als je het mij vraagt is goede regelgeving, en goede controle en consequenties daarop, de enige oplossing. De EU maakt daar goede stappen in gelukkig, maar zijn er nog lang niet. Naast dat de regelgeving lang duurt en nog te veel loopholes heeft, is het grootste probleem budget voor de privacywaakhonden. Die eindigen vaak met te weinig mensen en resources, en kunnen niet alles behandelen. Nog naast de complexe bureauxratie van de EU waar grettig misbruik van gemaakt wordt (zoals lekker in landen gaan zitten waar de privavywaakhonden niet zo actief zijn, en dan mogen andere landen bijna niks want valt onder land X z'n privacywaakhond).

Er was wel een hele mooie Nederlandse website met dingen die Average Joe kan doen voor betere privacy, die ook rekening hield met dingen als dat 9/10 mensen niet zomaar al hun social media gaan weggooien ofzo, maar ik kan er toch niet opkomen... Bits Of Freedom is ook wel een goede om te volgen omrent privacy dingen overigens, maar dat is een andere partij.
Laatst bijgewerkt door Cambionn op 20-09-23 23:06, in het totaal 7 keer bewerkt

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 22:44

Nog even terug naar de discussie over kleurtjes en anonimiseren enzo. Ik vind het aan het Viva forum fijn dat je elke periode een nieuw account kan nemen. Je bent dan herkenbaar voor vaste gebruikers aan bijv dezelfde avatar, maar je bent niet te loepen en die avatar kun je ook weer wijzigen naderhand natuurlijk.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 22:53

Ik heb helemaal niks informatiefs toe te voegen, maar ik wil even hardop zeggen dat ik de posts van Cambionn dus echt heel interessant vind, dank daarvoor :)

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 22:54

Ladyson schreef:
Nog even terug naar de discussie over kleurtjes en anonimiseren enzo. Ik vind het aan het Viva forum fijn dat je elke periode een nieuw account kan nemen. Je bent dan herkenbaar voor vaste gebruikers aan bijv dezelfde avatar, maar je bent niet te loepen en die avatar kun je ook weer wijzigen naderhand natuurlijk.

Ik vind het vaak verbazingwekkend wat mensen allemaal op internet zetten. Ik heb ook wel eens wat over een derde persoon gelezen die ik irl kende en dacht van "ohhh .." Beetje akward hoor. Zet niks op bokt wat je niet in de krant wilt :')

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-23 22:56

Ladyson schreef:

Dat lijkt me echt heel onhandig. Hoe lang is zo'n periode? En moet je dan bij voorbeeld elke maand andere inloggegevens onthouden en een profiel maken enzo?

Laten we toch hopen dat we het hier op bokt nooit zo bont zullen maken als op het Viva-forum trouwens := Dat je daar vaak een ander account nodig hebt klinkt voor mij als symptoombestrijding.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 22:57

musiqolog schreef:
Ibbel schreef:

Ik gebruik het al jaren voor aankondigingen van concerten, platen en composities, liveverslagen van voetbalwedstrijden, nuttige berichten van de gemeente, zeer interessante verhalen van de NASA en curieuze en grappige plaatjes van over de hele wereld. Ik vind dat je wel erg eenzijdig negatief over Twitter praat. Moet ik dan de gemeente Bunnik niet volgen omdat die geen onafhankelijke informatie biedt over de afsluiting van de Koelaan? Of moet ik een band niet volgen omdat die nooit zo kritisch zullen zijn over de albums die ze zelf uitbrengen? En trouwens: alle mainstreammedia (om ze zo maar te noemen) hebben toch ook gewoon accounts? Daar komt volgens jou dus ook "géén onafhankelijke informatie vandaan"?

Ben het met je eens hoor. Vaak komt belangrijke info eerst door op twitter. Maar ik ben zelf ook niet direct twitter fan.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 23:13

Cambionn schreef:
Maar Twitter is ook een social media met algoritmes. En die algoritmes zijn zo geperfectioneerd dat ze écht iedereen beinvloeden. Zoals eerder gezegd, is niemand daar imuum voor. Echt niet. Dus jouw info voélt misschien alsof je als je kritisch bent alle kanten ziet en de échte waarheid ziet. Maar dat is dus niet zo. Kritisch zijn is niet genoeg, want je vecht tegen een algoritme gemaakt is om perfect te manipuleren en dat zo veel van je weet, dat hij je beter kent dan jijzelf. Zoals eerder gezegd kom je met kritisch zijn verder, maar je wint hem niet.

En juist daarom wil Zuckerberg, Musk, Google, TikTok, en andere Big Tech zo graag alles van je weten. En geloof me, dat is enorm moeilijk tegen te houden, zelfs als je er diep in zit als privacy-expert (en dan heb ik het over mensen met nog veel meer kennis dan ikzelf). En dat begint al bij je systeem (Microsoft, Apple, Google), je email (Microsoft, Google), etc. etc. Daar zíjn wel alternatieven voor, maar hoe veel gebruiken dat? Zelfs mij koste het moeite om Microsoft vrij te zijn, Google ben ik bijna maar nog niet helemaal vanaf... Om nog niet om alle benodigdheden om online activiteit te blokken te spreken... Zoals in een ander topic ooit gezegd, met een VPN en ad-blocker ben je er nog lang niet, en met pech ben je zelfs verder van huis :') .

pien_2010 schreef:
En daar ligt dus het hele probleem. Dat is het dus maar deels waar. En daar kun je helemaal 0 tegen doen, want letterlijk met geen mogelijkheid te manipuleren mensen bestaan niet. Niemand is onvatbaar. Écht niemand.

Aan de andere kant hebben niet-algoritme gebaseerde sociale netwerken zoals Mastodon en Lemmy ook hun eigen bubbel. Deel doordat het vooral bepaalde gebruikers zijn die het trekt (o.a. IT'ers), deels omdat je énkel ziet wat je volgt en men volgt wat hun intereseerd. En dan hebben we het nog niet eens over de privacy-hell die federatie met zich mee brengt. En dat zeg ik als gebruiker ervan overigens ;) . Fora hebben trouwens deels dezelfde problemen.

Dat gezegd hebbende. Het gemak waarmee je contact kan onderhouden met familie en vrienden, oude vrienden kan terugvinden, dat valt onder de mooie mogelijkheden van social media. En er kan idd ook goede info gedeeld worden! Die is alleen soms onmogelijk te onderscheiden van. En het is om die goede punten ook niet meer weg te denken. Het is alleen zo jammer dat die zo misbruikt worden dat de hele maatschappij eronder lijd, want dollars zijn belangrijker.

Als je het mij vraagt is goede regelgeving, en goede controle en consequenties daarop, de enige oplossing. De EU maakt daar goede stappen in gelukkig, maar zijn er nog lang niet. Naast dat de regelgeving lang duurt en nog te veel loopholes heeft, is het grootste probleem budget voor de privacywaakhonden. Die eindigen vaak met te weinig mensen en resources, en kunnen niet alles behandelen. Nog naast de complexe bureauxratie van de EU waar grettig misbruik van gemaakt wordt (zoals lekker in landen gaan zitten waar de privavywaakhonden niet zo actief zijn, en dan mogen andere landen bijna niks want valt onder land X z'n privacywaakhond).

Er was wel een hele mooie Nederlandse website met dingen die Average Joe kan doen voor betere privacy, die ook rekening hield met dingen als dat 9/10 mensen niet zomaar al hun social media gaan weggooien ofzo, maar ik kan er toch niet opkomen... Bits Of Freedom is ook wel een goede om te volgen omrent privacy dingen overigens, maar dat is een andere partij.

En met deze post ben ik het dus helemaal eens.
Al heb ik weinig hoop dat regelgeving, ook al is het de enige weg, veel tegenwicht gaat leveren. Daarvoor is het instrument veel te traag en gaan de technische ontwikkelingen veel te snel. Kijk naar de AI act, halverwege het traject moesten de generatieve AI apps (bijv ChatGPT en Google bard) er nog even in gefietst worden.
De handhaving er van laat zoals je zelf al schrijft ook de wensen over door gebrek aan mensen en middelen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 00:06

Interessant leesvoer hier.

Ik ben ook al een poosje bokker en heb niet de ervaring van grote ruzies, reltopics, pb's met bedreigingen etc.
Gelukkig niet!
Ik snap wel waarom mensen dan daarom verdwijnen.
Ik ben er nog steeds, wel paardloos inmiddels, maar ik zie het als leuk tijdverdrijf meer niet. Hoop informatie te vinden op het forum.

Anonimiseren gaat niet altijd goed, zie als voorbeeld posts van een recent verdwenen bokker in dit topic. Modjes?