Is het zoveel rustiger geworden op bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 13:33

Goede ideeen allemaal!

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 13:34

Ods schreef:
Elisa2 schreef:
Misschien is het een idee dat users wel oude berichten kunnen verwijderen, of mods maar dat er dan gewoon bij de gebruikersnaam: Anoniem komt te staan.
Op die manier blijven de berichten behouden en wordt het forum geen gatenkaas maar kan er toch ook gewerkt worden aan de privacy van mensen.

Die optie is er en gebruiken we wanneer het nodig is :j

Die optie is er voor jullie als beheer en mods ja :+ . Voor de gewone user is die optie er niet, volgens mij bedoelt Elisa dat.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 13:44

Ibbel schreef:
Wat bokt ook heel goed zou kunnen doen, is bv alles ouder dan 5 jaar archiveren. En als ze het dan écht goed willen doen, de inhoudelijke posts verwerken in de wiki. Dan hou je wél de kennis, maar ben je alle gekif, onzin, geklier en gezeik gewoon kwijt.

Dat werkt niet - de manier waarop mensen hun eigen ervaringen delen is niet om te zetten naar objectiveerbare informatie op de wiki. Het is waardevol omdat het de eigen woorden van allerlei mensen zijn, en vaak ook omdat er een hele reeks aan verschillende reacties is waardoor je soms meer inzicht krijgt in wat wel of niet meespeelt, maar als je dat probeert om te zetten naar wikiproof teksten dan krijg je of niks of een hele serie aan 'sommige mensen geven x aan, maar anderen noemen y.'

Je hebt gebruikers die vooral een gekleurd kussensloop aanbieden, en gebruikers die werkelijk niets aanvaarden als het niet minimaal in 100 verschillende studies ondubbelzinnig is aangetoond - de meeste mensen zitten er tussenin maar kunnen binnen een context vaak wel een inschatting maken hoe ver dat van zichzelf afstaat. Als je dat allemaal losweekt van de context kan dat niet meer.

(Maar vandaar ook mijn idee dat de inf-tabbladen wellicht anders behandeld kunnen worden en de overige tabbladen meer afgeschermd kunnen, in elk geval voor de zoekfunctie.)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 13:47

Noblesse_ schreef:
Elisa2 schreef:
Misschien is het een idee dat users wel oude berichten kunnen verwijderen, of mods maar dat er dan gewoon bij de gebruikersnaam: Anoniem komt te staan.
Op die manier blijven de berichten behouden en wordt het forum geen gatenkaas maar kan er toch ook gewerkt worden aan de privacy van mensen.

Die optie is er en gebruiken we wanneer het nodig is :j

Die optie is er voor jullie als beheer en mods ja :+ . Voor de gewone user is die optie er niet, volgens mij bedoelt Elisa dat.

Dat zou wel het makkelijkste zijn ja, tegelijk met oude foto's kunnen verwijderen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-22 13:49

Sica schreef:
Ik zal eens een balletje opgooien of het verwijderen van foto's dan misschien iets makkelijker gemaakt kan worden.

Nog even terugkomend op de ITP fora, wij hebben overleg gehad en besloten de richtlijn van één topic per week los te laten. Hiervoor hebben we een proefperiode bedacht van twee maanden, waarna we gaan evalueren of dit inderdaad een goede oplossing is.

Leuk!
Ben benieuwd hoe het gaat lopen komende tijd :j

Hilli

Re: Is het zoveel rustiger geworden op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 13:55

@Shadow0: je hebt gelijk dat er naast kennis die prima in de wiki kan worden opgenomen, ook ervaringen zijn die relevant kunnen zijn. Jij roept "kan niet (in de wiki)" - mijn tegenvraag is: hoe dan wel? Dat lijkt me nou eens leuk om over na te denken. En zijn er dan al voorbeelden die werken? Bij bijv. Agradi heb je gebruikersreviews, zou het zo'n kant op moeten gaan?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 14:08

"Kan niet" is ook zo'n lekkere dooddoener voor een topic/discussie.

Dat zeiden ze ook tegen Boyat Slat toen hij zei dat de Pacific Garbage Patch opgeruimd moest worden :+

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 14:10

Ik vind die oude rellen ook wel leuk om terug te lezen :D en de onzin topics, zoals over de bakkabouters. Ver voor mijn tijd, maar ik zou het niet willen missen :)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 14:11

Elisa2 schreef:

Als dan quotes ook nog op anoniem zouden te komen staan had het nut, nu niet :)

Gewoon na 5 jaar archiveren.
Veel minder werk.

Informatie loopt achter, meningen zijn veranderd.

Heeft weinig doel meer op iemand na die eens een oud topic van zichzelf op wil zoeken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 14:14

Je mag er zeker over nadenken, maar ik vind dat er veel nadruk gelegd wordt op het hoe dan ook weghalen of niet beschikbaar maken van berichten, en ik denk dat dat niet bij alle berichten hoeft te zijn. (Vandaar ook mijn idee over de voorwaarden bij zoeken die wel verder ingevuld kunnen worden.)

In elk geval vind ik het belangrijk dat er een zekere mate van continuiteit blijft en dat het uitgangspunt niet hoeft te zijn dat alles vluchtig is en weer verdwijnt.

Hoe het wel verder kan worden ingevuld is interessant, maar daarvoor zou ik zeker ook benieuwd zijn naar de werkelijke impact voor gebruikers. Hier is het min of meer aangenomen dat mensen minder op Bokt zijn omdat alles bewaard blijft - terwijl ik denk dat dat niet per se zo is, en dat er weinig zou verbeteren als alles weg is. (De zoekfunctie zo beperken dat je in elk geval het meeste niet kan vinden van voor je lid bent lijkt me bv wel een hele zinnige, net als het blokkeren van HK-topics na een bepaalde tijd, behalve voor deelnemers)

Maar in situaties van stalking maakt het vaak niet veel uit, omdat mensen dat redelijk actief doen: wat je vandaag op Bokt zet kan morgen al een probleem zijn op stal of in de schoonfamilie. Dat weerhoudt mensen volgens mij veel meer dan het teruglezen van hele oude berichten - maar dat is iets wat niet te veranderen is zonder de essentie van een forum te veranderen. Op Facebook kun je dergelijke dingen regelen, maar dat is een ander soort medium.

En wie weet dat dat nog verder kan worden ingevuld zonder dat je daadwerkelijk de berichten weg hoeft te halen. Wat is bv nog nodig om een topic leesbaar te houden? Is het genoeg als een gebruiker aangeduid wordt op een manier die binnen het topic hetzelfde is, maar niet te koppelen aan andere reacties buiten dat topic?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 14:15

Waarom zou een topic uit 2004 leesbaar moeten zijn?

Lopende topics, ja dat begrijp ik, maar die oude meuk?

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 14:24

DuoPenotti schreef:
Elisa2 schreef:

Als dan quotes ook nog op anoniem zouden te komen staan had het nut, nu niet :)

Gewoon na 5 jaar archiveren.
Veel minder werk.

Informatie loopt achter, meningen zijn veranderd.

Heeft weinig doel meer op iemand na die eens een oud topic van zichzelf op wil zoeken.

Ik vind 5 jaar heel lang en zou echt een max van 3 jaar aanhouden voor de meeste subfora.
Hoe vaak zien we niet dat iemand via een zoekfunctie een reactie op een oud topic geeft en nadat iemand anders dan geroepen heeft dat een topic een x aantal jaar oud is bloed het dood. Waarom niet alles waar de laatste reactie ouder dan 3 jaar is archiveren? Als het onderwerp echt van belang of actueel zou zijn, dan zou er nog steeds in het topic (of vervolg topic nummer zoveel) over gesproken worden.

Stel we zijn over 3 jaar uit deze COVID ellende, is het dan echt nog nodig al die oude topics terug te kunnen lezen? En dat geld voor veel meer..

Bij archiveren verdwijnt het niet, het is alleen niet meer vrij toegankelijk.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 14:25

DuoPenotti schreef:

Wat mij betreft omdat er nuttige dingen in staan, omdat het leuk en leerzaam is om te lezen hoe sommige inzichten veranderd zijn door de tijd en andere juist helemaal niet, om zelf nog eens terug te denken aan die tijd. Omdat de mensen die toen reageerden ook dingen te zeggen hadden, die ons nu iets kunnen brengen. Waarom moet dat weg?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 14:34

Shadow0 schreef:
Ibbel schreef:
Wat bokt ook heel goed zou kunnen doen, is bv alles ouder dan 5 jaar archiveren. En als ze het dan écht goed willen doen, de inhoudelijke posts verwerken in de wiki. Dan hou je wél de kennis, maar ben je alle gekif, onzin, geklier en gezeik gewoon kwijt.

Dat werkt niet - de manier waarop mensen hun eigen ervaringen delen is niet om te zetten naar objectiveerbare informatie op de wiki. Het is waardevol omdat het de eigen woorden van allerlei mensen zijn, en vaak ook omdat er een hele reeks aan verschillende reacties is waardoor je soms meer inzicht krijgt in wat wel of niet meespeelt, maar als je dat probeert om te zetten naar wikiproof teksten dan krijg je of niks of een hele serie aan 'sommige mensen geven x aan, maar anderen noemen y.'

Je hebt gebruikers die vooral een gekleurd kussensloop aanbieden, en gebruikers die werkelijk niets aanvaarden als het niet minimaal in 100 verschillende studies ondubbelzinnig is aangetoond - de meeste mensen zitten er tussenin maar kunnen binnen een context vaak wel een inschatting maken hoe ver dat van zichzelf afstaat. Als je dat allemaal losweekt van de context kan dat niet meer.

(Maar vandaar ook mijn idee dat de inf-tabbladen wellicht anders behandeld kunnen worden en de overige tabbladen meer afgeschermd kunnen, in elk geval voor de zoekfunctie.)

Door een speciaal kopje toe te voegen met "Ervaringen van gebruikers" kun je dat heel goed in de wiki aangeven hoor. Desgewenst met naam van de Bokker erbij, maar je kan heel goed quotes plaatsen bijvoorbeeld :)

Shadow0 schreef:
DuoPenotti schreef:

Wat mij betreft omdat er nuttige dingen in staan, omdat het leuk en leerzaam is om te lezen hoe sommige inzichten veranderd zijn door de tijd en andere juist helemaal niet, om zelf nog eens terug te denken aan die tijd. Omdat de mensen die toen reageerden ook dingen te zeggen hadden, die ons nu iets kunnen brengen. Waarom moet dat weg?

Informatie uit 2004 is in 90% van de gevallen out-dated. Prima om eens inzichten naast elkaar te leggen, maar laat dan de NR daar verslag van leggen. Op die manier kun je het ook bundelen.

Maar je hebt, in al je posts, nog geen een keer aangegeven waarom dit belangrijker is dan de privacy en zelfbescherming van anderen. Want nogmaals (en ik heb het idee dat je hieraan voorbij gaat), dergelijk oude posts worden gebruikt tégen de persoon die ze geplaatst heeft en er wordt misbruik van gemaakt. En dat vind ik vele malen belangrijker dan de mogelijkheid dat een bericht van 10-20 jaar terug misschien nog wel eens relevant zou kúnnen zijn.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 14:38

Sica schreef:
Ik zal eens een balletje opgooien of het verwijderen van foto's dan misschien iets makkelijker gemaakt kan worden.

Nog even terugkomend op de ITP fora, wij hebben overleg gehad en besloten de richtlijn van één topic per week los te laten. Hiervoor hebben we een proefperiode bedacht van twee maanden, waarna we gaan evalueren of dit inderdaad een goede oplossing is.

Wat tof om te lezen! Heel benieuwd nu ook of het daardoor dan ook echt actiever gaat worden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 14:48

Ik vind het dubbel, vind bijvoorbeeld de fokkerij topics van twintig jaar geleden ook nog best interessant en nuttig. Zou het zonde vinden als dit verdwijnt.

Voor mijzelf is de privacy niet zo'n dingetje, maar ben dan ook altijd voornamelijk actief geweest in de paard gerelateerde onderwerpen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 14:51

Elisa2 schreef:
Ik vind het dubbel, vind bijvoorbeeld de fokkerij topics van twintig jaar geleden ook nog best interessant en nuttig. Zou het zonde vinden als dit verdwijnt.

Voor mijzelf is de privacy niet zo'n dingetje, maar ben dan ook altijd voornamelijk actief geweest in de paard gerelateerde onderwerpen.

Maar voor dergelijke fokkerijtopics, heeft het toegevoegde waarde om daarbij te weten wie wat gepost heeft?

Er kan best een splitsing komen natuurlijk. HK-fora kunnen goed gearchiveerd worden na 5 jaar, maar je kan daarnaast informatieve fora simpelweg anonimiseren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 14:58

Nee hoor..ja alleen voor mezelf als mijn geheugen me in de steek laat haha. Maar dat kan prima allemaal anoniem gemaakt worden.

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 15:13

DuoPenotti schreef:

Voorbeeld: ik ben al meerdere keren fokkers en oud-eigenaren van paarden tegengekomen doordat ze in het begin over het betreffende paard hebben gepost. (En juist doordat hun profiel aanwezig is, kan ik deze personen terugvinden via andere media.)

Marjo schreef:
Maar je hebt, in al je posts, nog geen een keer aangegeven waarom dit belangrijker is dan de privacy en zelfbescherming van anderen. Want nogmaals (en ik heb het idee dat je hieraan voorbij gaat), dergelijk oude posts worden gebruikt tégen de persoon die ze geplaatst heeft en er wordt misbruik van gemaakt. En dat vind ik vele malen belangrijker dan de mogelijkheid dat een bericht van 10-20 jaar terug misschien nog wel eens relevant zou kúnnen zijn.

Marjo, in zo'n situatie wordt er meestal op de man gespeeld en niet op de bal. Dat is sowieso tegen de regels van Bokt.

Als één paard de dekens van andere paarden sloopt dan beslis je toch ook niet dat alle paarden voortaan maar zonder dekens naar buiten moeten? Dan zorg je ervoor dat dat ene paard stopt met slopen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 15:16

silverdapple schreef:
DuoPenotti schreef:

Voorbeeld: ik ben al meerdere keren fokkers en oud-eigenaren van paarden tegengekomen doordat ze in het begin over het betreffende paard hebben gepost. (En juist doordat hun profiel aanwezig is, kan ik deze personen terugvinden via andere media.)

Marjo schreef:

Marjo, in zo'n situatie wordt er meestal op de man gespeeld en niet op de bal. Dat is sowieso tegen de regels van Bokt.

Als één paard de dekens van andere paarden sloopt dan beslis je toch ook niet dat alle paarden voortaan maar zonder dekens naar buiten moeten? Dan zorg je ervoor dat dat ene paard stopt met slopen.

Maakt dat uit? En het hoeft niet enkel door gebruikers openbaar op het forum te zijn he. Er zijn vast posts van gebruikers, die hun carrière wellicht geen goed zou doen. Niet iedereen is zo open-minded om te bedenken dat het een post van 5+ jaar geleden is, en dat mensen wellicht veranderd zijn.

En het kan ook in PB gebeuren, zelfs door een moderator kun je ermee om je oren geslagen worden. Trust me, I know ;)

[edit] En over je eerste opmerking, wie zegt dat deze fokkers en oud-eigenaren überhaupt gevonden willen worden? Leuk voor jou dat je daar achter bent gekomen, maar er zijn zat mensen die dat liever niet willen. Maar daar houd je dan geen rekening mee.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 16:18

Maar is het dan niet beter om topics ouder dan X aantal jaar volledig te anonimiseren?
Dan kun je alles teruglezen, mits je de juiste zoektermen gebruikt, maar kun je geen enkele mening of uitspraak meer aan een gebruiker linken. (tenzij je een overdreven goed geheugen hebt)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 17:04

Marjo schreef:
Maar je hebt, in al je posts, nog geen een keer aangegeven waarom dit belangrijker is dan de privacy en zelfbescherming van anderen.

Volgens mij heb ik dat wel gedaan. Maar ik wil het wel nog een keer doen.

Allereerst is herleidbaarheid ook een vorm van veiligheid. Anonimiteit/privacy gaat (altijd) twee kanten op, en het is niet zomaar dat meer privacy altijd beter of veiliger is.

En ten tweede omdat ik onder andere op basis van de gebruikersenquetes en eerdere informatie niet de indruk heb dat het misbruiken van echt oude gegevens zo'n rol speelt. Als er stalking is/was dan gebeurt dat deels ook direct (dus gewoon dagelijks kijken wat iemand schrijft en daar dan vrij snel op terugkomen), en in een aantal andere gevallen zijn mensen vooral boos omdat ze aangesproken worden op hun gedrag, dat mensen dingen uit recente topics halen en daar opmerkingen over maken.
Maar aangesproken worden op wat je doet en dat je reacties ook consequenties hebben vind ik in principe normaal en sociaal gedrag: dat helemaal kunnen afschermen maakt vooral de situatie waarin mensen makkelijk grof en onaardig zijn, en dan gauw de boel weer weghalen zodat ze er niet makkelijk op aangesproken worden.

Citaat:
Want nogmaals (en ik heb het idee dat je hieraan voorbij gaat), dergelijk oude posts worden gebruikt tégen de persoon die ze geplaatst heeft en er wordt misbruik van gemaakt. En dat vind ik vele malen belangrijker dan de mogelijkheid dat een bericht van 10-20 jaar terug misschien nog wel eens relevant zou kúnnen zijn.

Ik zou dus allereerst willen weten in hoeverre dat werkelijk concreet speelt en in hoeverre de huidige mogelijkheden die er zijn daarin niet toereikend zijn.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 17:16

Ik zou het voor mijn eigen berichten jammer vinden als deze zouden verdwijnen of anoniem gemaakt. Ik vind teruglezen daarvan soms leuk. Maak dan anoniem mogelijk voor mensen die daarom vragen en houdt de rest intact.

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 17:17

Marjo schreef:
Maakt dat uit? En het hoeft niet enkel door gebruikers openbaar op het forum te zijn he. Er zijn vast posts van gebruikers, die hun carrière wellicht geen goed zou doen. Niet iedereen is zo open-minded om te bedenken dat het een post van 5+ jaar geleden is, en dat mensen wellicht veranderd zijn.

En het kan ook in PB gebeuren, zelfs door een moderator kun je ermee om je oren geslagen worden. Trust me, I know ;)

In mijn ogen maakt dat uit :) Dankzij die regel wordt de schuld nl. gelegd bij degene die deze informatie tegen een ander gebruikt, en niet bij de mogelijkheid om tot die informatie te komen an sich. Daardoor kan erop gehandhaafd worden.

En in jouw geval kan ik me voorstellen dat dat laatste nou niet echt vertrouwen opwekt. Maar... door preventief te archiveren en functies weg te halen, gaat men voorbij aan behoeftes en belangen van de andere partij(en).

Marjo schreef:
[edit] En over je eerste opmerking, wie zegt dat deze fokkers en oud-eigenaren überhaupt gevonden willen worden? Leuk voor jou dat je daar achter bent gekomen, maar er zijn zat mensen die dat liever niet willen. Maar daar houd je dan geen rekening mee.

Klopt. Maar voor hetzelfde geld zijn ze er hartstikke blij mee. Als iemand liever geen contact wil dan is er niemand die hen daartoe tot verplicht.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 17:38

silverdapple schreef:
Marjo schreef:

In mijn ogen maakt dat uit :) Dankzij die regel wordt de schuld nl. gelegd bij degene die deze informatie tegen een ander gebruikt, en niet bij de mogelijkheid om tot die informatie te komen an sich. Daardoor kan erop gehandhaafd worden.

En in jouw geval kan ik me voorstellen dat dat laatste nou niet echt vertrouwen opwekt. Maar... door preventief te archiveren en functies weg te halen, gaat men voorbij aan behoeftes en belangen van de andere partij(en).

Er kan nooit gehandhaafd worden op wat derde partijen doen met de informatie die op Bokt te vinden is. Daarbij, zijn er dus moderators die hier net zo goed misbruik van maken (gelukkig lang niet allemaal). Daarin vind ik toch dat gebruikers beschermd moeten worden.

silverdapple schreef:
Marjo schreef:

Klopt. Maar voor hetzelfde geld zijn ze er hartstikke blij mee. Als iemand liever geen contact wil dan is er niemand die hen daartoe tot verplicht.

Maar de gegevens staan wel open en bloot op internet, en daar is geen toegevoegde waarde toe.

Ik vind de negatieve gevolgen die het voor sommigen heeft niet opwegen voor het kleine aantal mensen die er wél wat aan zou hebben.