Strikter inhoudelijk modereren op uitingen van racisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 12:40

Shadow0 schreef:
Elisa2: ik heb praktisch nog nooit meegewerkt dat mensen stoppen als je ze geen aandacht geeft, bovendien lukt het bijna nooit. Want je moet dan honderden mensen die mogelijk meelezen allemaal laten weten dat ze geen aandacht moeten geven aan een duidelijke provocatie (en dan nog loop je het risico dat het weken later gelezen wordt door iemand anders en diegene alsnog reageert.)
En dan nog is het frustrerend... talloze lezers en mensen die wel inhoudelijk deel willen nemen aan een discussie moeten moeite doen, omdat het Bokt-team (dat dat als speciale taak heeft en de mogelijkheden!) die moeite niet wil doen. Het wordt voor wel-constructieve deelnemers en lezers niet per se leuker. Waarom zou je een omgeving creeren die meer aansluit bij de trolls en leugenaars en racisten en anderen dan bij mensen die hechten aan betere discussie dan dat?

Gewoon weg. Duidelijk maken dat bepaalde dingen op Bokt niet kunnen en daarop handhaven. Zo moeilijk is het niet. Waar de onwil vandaan komt snap ik niet.

Ben eigenlijk wel blij dat het mod team het vermogen en de realiteitszin heeft om zich niet te laten dicteren door een klein groepje extreem linkse mensen die bij iedere scheet de racisme kaart trekken zonder het vermogen om het verschil te maken tussen racisme/discriminatie en generaliseren.

En gewoon weg is monddood maken precies wat jullie clubje wil want de dialoog kun je ook wel eens verliezen.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 12:58

Karl66 schreef:
Maar als de manier van modereren je niet bevalt, dan staat het je natuurlijk ook gewoon vrij om het team te vragen zich aan hun eigen regels te houden en die toe te passen.

En toch zit hier een mooie nuance in.
Want als er vanuit het team aangegeven wordt dat een bepaalde post niet als racisme wordt gezien en we die zouden laten staan dan kan jij dat als niet toepassen van onze eigen regels zien.

Zoals het bij zo veel van dit soort zware en heftige discussies gaat is het niet zo makkelijk als doet lijken.
Je hebt nl 3 soort berichten.

De berichten die niet kunnen:

"Ik heb een hekel aan alle klote lui uit Marokko want die stelen allemaal en moeten terug naar eigen land want klote volk allemaal..." dit kan niet door de beugel en is absoluut niet toegestaan. En als we het dan over die "onduidelijke" regels hebben dan lijkt me dit wel duidelijk dat dit geen respectvolle manier van reageren is.

De andere berichten:

" In mijn wijk wonen veel mensen met een Afrikaanse achtergrond. Door een aantal jongeren ben ik een aantal keren flink lastig gevallen/aangevallen. Ik merk dat ik nu automatisch wat uitkijk bij iemand met eenzelfde achtergrond/uiterlijk door mijn ervaring.

Dit soort berichten zullen waarschijnlijk bij de meeste nog wel op een soort "begrip" (is een aanname uit wat ik tot nu toe uit omgeving/media/forums merk..) krijgen. Ondanks dat het natuurlijk erg vervelend is voor de mensen die er niks aan kunnen doen die dezelfde achtergrond hebben is dat voor degene met de nare ervaring idem.
Om dan de vraag op respectvolle manier.. dit is naar mijn mening op een respectvolle manier beschreven en uit mening en gevoel van de schrijver.

Dan de 3e en dat is waar het voor ons als team het lastigste is.

"Ik neem geen mensen uit Suriname meer aan in mijn bedrijf. Aantal keer gedaan en weer kunnen ontslaan omdat ze te lui waren om te werken man man. Geef mij maar liever hardwerkende mensen. Ik neem uit diverse bevolkingsgroepen mensen aan en die werken wel allemaal keihard"

Als je dan een voorbeeld wil mbt respectvolle manier van reageren zou je hier aan kunnen geven dat de manier van wegzetten van mensen uit Suriname als allemaal lui niet netjes/respectloos is.
Dan is de vraag of er meteen a la minuut een mod overheen moet komen (moeten we ook maar net meteen zien) of dat het in de discussie zelf wellicht ook al opgelost kan worden. (He wat je nou zegt kan echt niet)
Maar dan de rest van de opmerking.
Wat we als team vaak zien is dat we de mening van zo'n opmerking zelf totaal niet delen en de tem/opmerking uit gevoel wel kunnen snappen is er ook de grens van een mening of niet.
En die grens is inderdaad voor ons soms erg lastig en dus zeker niet verkeerd om in dit topic de meningen te lezen.
We zijn ook aan het bespreken hoe we er harder op kunnen reageren in bepaalde gevallen.

Echter.... ook in de topics zelf is het niet alleen de taak van ons mods om alles in goede banen te houden. Dat doen we met zn alle. Hoe iemand iets neerzet kan door anderen daadwerkelijk anders gelezen worden. Als er gevraagd wordt hoe dat bedoeld wordt en iemand legt uit het eigenlijk verkeerd of anders te hebben willen verwoorden maar daar niet lekker uit te hebben komen dan moet daar ook een punt in komen dat dat genoeg is.
Te vaak moet en zal er doorgehakt worden op iemand met een afwijkende mening ergens in.
Ook het iemand uitmaken voor racist is naar mijn mening nog steeds iets waar ook niet al te licht over gedaan mag worden.
We zijn niet allemaal even goede woord tovenaars of kunnen goed dingen uitleggen.
Daar komt dus ook weer het deel respectvol naar elkaar reageren om de hoek.
Ben je het niet met elkaar of elkaars mening eens. Prima, dat mag. Maar uiteindelijk komt er een punt dat accepteren dat je anders denkt ook een punt en afsluiting is ipv gelijk willen halen.

Evenals de regels of afhandelingen die wij als team doen. We zijn allemaal de beroerdste niet en staan open voor feedback of vragen ergens over.
Het verschil zit hem toch wel in de manier waarop (vraag het eens persoonlijk in een oprecht berichtje ipv de zoveelste klaagzang over hoe slecht we het doen :) ) zodat we kunnen kijken of we inderdaad een andere overweging kunnen maken.
En zo niet dan is dat ook een antwoord.

Als laatste. De voorbeelden zijn van niemand hier op Bokt (mag ik hopen) en gewoon zo bedacht. Daarbij wil ik ook aangeven dat ondanks dat er ontevredenheid te horen is ik juist op bokt nog positievere berichten en manieren van discussie zie mbt racisme vergeleken met andere social media.
Ik denk dat we het met zn alle dus aardig doen maar dat er sowieso altijd verbetering in zit !

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 13:01

janderegelaa schreef:
En gewoon weg is monddood maken precies wat jullie clubje wil want de dialoog kun je ook wel eens verliezen.
Pffffffffffffffffffffffffff gaat ie lekker Jan..................?
Wat een nare manier van discussiëren zit in deze zin besloten. Dit noemen wij in de familie er met gestrekt been ingaan zonder ook maar enige poging te doen om niet te polariseren om een nette onderbouwde discussie te blijven houden. Dit is een aanval op een groep personen,vind ik! Alleen ben je zo slim om "het clubje"(wat denigrerend zeg) niet met naam en toenaam te noemen als het gaat om de bokkers die hiertoe behoren.

Inhoudelijk als het gaat om niet in te grijpen door het moderator team ben ik het overigens wel met je eens. Maar een groep mensen op die manier wegzetten ben ik echt allergisch voor.

Duidelijk post Mondy, ook je voorbeelden. Ik kan me hier in vinden.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 13:03

pien_2010 schreef:
janderegelaa schreef:
Wat een nare manier van discussiëren zit in deze zin besloten. Dit noemen wij in de familie er met gestrekt been ingaan zonder ook maar enige poging te doen om niet te polariseren om een nette onderbouwde discussie te blijven houden. Dit is een aanval op een groep personen,vind ik! Alleen ben je zo slim om "het clubje"(wat denigrerend zeg) niet met naam en toenaam te noemen als het gaat om de bokkers die hiertoe behoren.

Inhoudelijk als het gaat om niet in te grijpen door het moderator team ben ik het overigens wel met je eens. Maar een groep mensen op die manier wegzetten ben ik echt allergisch voor.

En als ik het nu over negers had gehad dan was ik een racist maar nu generaliseer is gewoon. En ook jij herkent dat niet. Mijn standpunt wordt steeds helderder.
Laatst bijgewerkt door janderegelaa op 20-09-20 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 13:08

janderegelaa schreef:
En als ik het nu over negers had gehad dan was ik een racist maar nu generaliseer is gewoon. En ook jij herkend dat niet. Mijn standpunt wordt steeds helderder.

Rascist door woordje te vervangen door......? Het woord dat jij gebruikt is een woord dat je in deze tijd niet meer gebruikt, want wordt ervaren als een naar woord, dus herhaal ik het niet. Maar los daar van zou ik als je daar een ander woord zou zetten niet op het idee komen van rascisme.
Ik zie jou helemaal niet als een racist of deze opmerking als racistisch. Ik vind het gewoon een nare opmerking. Generaliseren doe je inderdaad, maar je doet veel meer en ik vond het gewoon een hele nare post en dat geef ik je terug. Ik vond de post niet opbouwend , polariserend en er met gestrek been in gaan.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 13:09

pien_2010 schreef:
janderegelaa schreef:

Dit soort opmerkingen in politieke topics worden altijd gemaakt.
Ik mis nog: thee drinken, knuffelen met asielzoekers en vluchtelingen zelf opnemen in je eigen huis. :D

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 13:12

Helemaal met Jan eens _/-\o_
Ik heb niks te klagen of de moderators hoor!

Iedereen maakt dingen mee waardoor zijn of haar mening gevormd wordt, als iedereen nu eens wat meer op zichzelf let in plaats van alleen op een ander kan dat schoolmeester/juffrouw gepreek ook achterwege blijven.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 13:17

janderegelaa schreef:
pien_2010 schreef:

En als ik het nu over negers had gehad dan was ik een racist maar nu generaliseer is gewoon. En ook jij herkend dat niet. Mijn standpunt wordt steeds helderder.

Sommige uitspraken zijn inderdaad behalve generaliserend, ook racistisch en/of discriminerend.

Alle Surinamers zijn lui, is zo'n bijvoorbeeld.

Alleen het wordt netjes verpakt, maar de boodschap is nog steeds beledigend en bewust kwetsend.

PS: als je kritiek hebt op taalgebruik: herkend is met een t in dit geval ;) Zij herkent.....

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 13:19

pien_2010 schreef:
janderegelaa schreef:

Rascist door woordje te vervangen door......? Het woord dat jij gebruikt is een woord dat je in deze tijd niet meer gebruikt, want wordt ervaren als een naar woord, dus herhaal ik het niet. Maar los daar van zou ik als je daar een ander woord zou zetten niet op het idee komen van rascisme.
Ik zie jou helemaal niet als een racist of deze opmerking als racistisch. Ik vind het gewoon een nare opmerking. Generaliseren doe je inderdaad, maar je doet veel meer en ik vond het gewoon een hele nare post en dat geef ik je terug. Ik vond de post niet opbouwend , polariserend en er met gestrek been in gaan.

Neger is geen naar woord hoor. Dat is gewoon iemand van het negroïde ras. Jouw reactie geeft heel mooi aan hoe slecht het hier bij sommige mensen gesteld is. De angst regeert. En omdat de angst regeert mogen we niets meer zeggen want dan zijn we racist of discrimineren we.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 13:21

Electra63 schreef:
PS: als je kritiek hebt op taalgebruik: herkend is met een t in dit geval ;) Zij herkent.....

En als jij nou in het woordenboek het verschil tussen taalgebruik en spelling even opzoekt dan weet je gelijk dat deze opmerking kant noch wal raakt.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 13:26

janderegelaa schreef:
Electra63 schreef:

En als jij nou in het woordenboek het verschil tussen taalgebruik en spelling even opzoekt dan weet je gelijk dat deze opmerking kant noch wal raakt.

Ik verwacht van mensen die kritiek hebben op het taalgebruik van een ander, zij de grammatica beheersen. :+ :D

Het maakt mij niet uit, iedereen maakt fouten.
Maar jij komt met belerende opmerkingen over het verschil tussen generaliseren en discrimineren.
En je opmerkingen over extreem linkse groepjes.
Daarmee sla je de discussie dood.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 13:27

@Mondy, het probleem is alleen dat niemand ook maar een flauw idee heeft wat de mods wel en niet acceptabel vinden. Als er iets niet acceptabel is, dan gaat er achter de schermen een pb naar de gebruiker en als je geluk hebt, dan komt er vijf pagina's later nog een hulk met een algemeen berichtje over respect hebben voor elkaar. Het zou maar zo kunnen zijn dat jullie alle mensen achter de berichten die Askja verzameld heeft aangesproken hebben, het zou zelfs zo kunnen zijn dat er bans zijn uitgedeeld naar aanleiding van die berichten. Alleen niemand die het weet, waardoor het op de discussie geen enkel effect heeft. De berichten staan er nog, er is geen enkele duidelijke verwijzing dat die berichten echt niet kunnen, het gif, doordat dit soort meningen genormaliseerd worden door het maar vaak genoeg te lezen, blijft doorsijpelen. En, voor jullie als mods niet de minst belangrijke, de toon blijft zich verharden in de discussie, omdat niemand ziet dat er wel actie ondernomen is.

Trouwens ik vind het heel vervelend dat jij als mod ook al meegaat in het mantra van een groepje mensen dat je ze geen racist mag noemen, dat worden ze namelijk ook helemaal niet. Er wordt over opmerkingen gezegd dat ze racistisch zijn. Dit laat mooi zien hoe propaganda werkt. Er wordt over een opmerking gezegd dat die racistisch is. Daar wordt op gereageerd met de opmerking dat je mensen niet racist mag noemen. Dat wordt daarna elke keer als dooddoener in een discussie gebruikt als er geen argumenten meer zijn. En nu wordt zelfs door moderators aangehaald dat je moet oppassen met het uitmaken van mensen voor racist. Dit is echt een perfect voorbeeld waarom het er toe doet wat mensen schrijven en hoe ze het schrijven, want je bent gewoon in de propaganda van het "ze noemen ons racisten" getrapt.

Ik heb in dit topic een aantal vragen aan jullie als mod gesteld over hoe jullie modereren en hoe jullie tegen bepaalde zaken aankijken. Het zou fijn zijn als daar een antwoord op komt, aangezien dat ons een beeld geeft van hoe jullie ermee omgaan. Want zoals ik hierboven uitlegde, in de praktijk is dat dus totaal onzichtbaar voor de gebruikers, omdat het allemaal achter de schermen gaat.

Oh en wat dat laatste voorbeeld betreft. Ja dat is gewoon discriminatie en volgens de Nederlandse wet verboden. Een hele bevolkingsgroep wegzetten omdat ze allemaal een negatieve eigenschap gemeen hebben kan je generaliseren noemen, maar is gewoon discriminatie. Voor mij hoef je het niet te doen, maar als er een keer iemand de moeite neemt om naar aanleiding van dit soort berichten op Bokt een melding te doen bij het meldpunt discriminatie, dan heb je als Bokt echt een probleem met jullie laissez faire houding.

Edit, oh en het woord neger is gewoon een scheldwoord, maar dat maakt het niet direct discriminerend. Gebruik je het in een context als "alle negers zijn lui" dan is het en schelden en discriminerend. Maar het blijft nog steeds discrimineren als je er "alle gekleurde mensen zijn lui" van maakt, het enige verschil is dat je niet meer scheldt.
Laatst bijgewerkt door Karl66 op 20-09-20 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 13:28

Om het on topic te laten blijven vind ik dus dat mensen wel dat soort uitlatingen mogen doen zonder dat die berichten verwijderd moeten worden of de racistische kaart getrokken wordt. Dat vind ik zelf nl een hele nare kaart die ik zelf gewoon niet zo gemakkelijk trek. Je schiet er ook niets mee op want is zo niet constructief.

Jan → neger is een woord dat de mensen van dit ras als een naar woord ervaren. Tegenwoordig noemen de mensen zich zelf zwart of bruin. B.v ik ben een zwarte vrouw is door iedereen geaccepteerd woord waar mensen zich goed bij voelen.
Dat de mensen zelf dit woord niet meer gebruiken maar ook dat alleen is een reden dat ik het zelf niet meer gebruik. Dat jij dat wel doet is jouw goed recht, net als dat het mijn goed recht is om dat niet te doen. Net zo min als ik jou daar op aanval→ ik benoem het alleen→ vind ik het raar dat je dan gelijk schrijft
Citaat:
Jouw reactie geeft heel mooi aan hoe slecht het hier bij sommige mensen gesteld is.
. De laatste quote is wederom niet constructief en zeer veroordelend. Vandaar dat ik nu uitleg het hoe en waarom.

Ik vind niet dat jouw bericht (voor alle duidelijkheid) verwijderd zou moeten worden omdat je een woord gebruikt waar zwarte mensen zelf in principe geen gebruik meer van maken.
Het woord heb ik even opgezocht in de van Dale
https://www.vandale.nl/gratis-woordenbo ... 2c9OYtGKM8 en daar kun je in lezen
Citaat:
Betekenis 'neger'

Je hebt gezocht op het woord: neger.
ne·ger (de; m,v; meervoud: negers) 1iemand met een donkerbruine of zwarte huid (door steeds meer mensen als beledigend ervaren); = zwarte

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 13:33

Van mij mogen alle berichten blijven staan, dan weet je hoe iemand er echt over denkt.

Maar als een bokker als reactie, deze berichten racistisch of discriminerend noemt, dan moet dat ook geaccepteerd worden.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 13:37

@karl66 dat jij iemand geen racist noemt wil niet zeggen dat het op bokt niet gebeurd. Ik zie het wel op bokt gebeuren en laat me dus niet voor welk karretje dan ook spannen als ik zeg dat ik dat verre van ok vind.

Mbt uitleg geven wat we doen qua sanctie. We hebben nu een pilot dat we berichten niet meteen helemaal verwijderen maar aanpassen met een opmerking als bijvoorbeeld Dit bericht is verwijderd ivm persoonlijke aanval.
[FZ] Dienstmededeling: Leeghalen van posts i.p.v. verwijderen
Mbt iets meer openheid geven zijn we wel al in gesprek (al voor dit topic) maar als je doelt op pietje plaatst een tem over klaasje en ik vertel pietje dat we klaasje een OW hebben verstuurd omdat ie zo vervelend is is dat niet wat we doen.

Mbt het laten staan van een bericht. Als het bericht er nog staat is er voor ons geen reden om het weg te halen. Wel kan de persoon een bericht hebben gehad over de manier van communiceren, het bericht zelf enz. Het hoe en wat precies gaat verder niemand iets aan natuurlijk.

Je laat in je manier van discussiëren ook weinig ruimte tot antwoord toe moet ik eerlijk zeggen. Je eist antwoord maar als dat antwoord niet naar tevredenheid is is het geen antwoord. We geven vaak genoeg aan hoe we het doen en waar we het lastig vinden en zoeken hoe we ergens op moeten modden en tegenaan kijken. Dat deed ik zojuist nog. Dat wil niet zeggen dat je geen antwoord krijgt.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 13:37

Electra63 schreef:
Ik verwacht van mensen die kritiek hebben op het taalgebruik van een ander, zij de grammatica beheersen. :+ :D

Maar jij komt met belerende opmerkingen over het verschil tussen generaliseren en discrimineren.

Volgens mij is mijn spelling over het algemeen wel ok en ik had het ook gezien op de camping in Italië is de ontvangst nogal beroerd dus wijzigen ging even niet.

Met jouw opmerking over mijn spelling wat je in je onkunde taalgebruik noemt probeer je niets anders te doen dan even na te trappen om je gram te halen.

En mijn opmerking over extreem linkse groepjes is zeker niet uit de lucht gegrepen. Ik zit lang genoeg op dit forum om de standpunten van heel veel Bokkers te kennen. Het slaat de discussie ook niet dood. Het geeft aan met wat voor groepje we hier te maken hebben. En dat is zeker geen afspiegeling van de Nederlandse samenleving.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 13:49

janderegelaa schreef:
n mijn opmerking over extreem linkse groepjes is zeker niet uit de lucht gegrepen. Ik zit lang genoeg op dit forum om de standpunten van heel veel Bokkers te kennen. Het slaat de discussie ook niet dood. Het geeft aan met wat voor groepje we hier te maken hebben. En dat is zeker geen afspiegeling van de Nederlandse samenleving.

Tuurlijk, dat klopt dat hebben we allemaal.

Maar moet ik als ik op Baudet zou stemmen dan heel groen links en SP bokkers over de klink jagen en niet meer serieus nemen want "het geeft aan met wat voor groepje we hier te maken hebben"?
Of als ik Groen links stem of SP niet meer luisteren naar de Bokkers die op Baudet stemmen of op Wilders want "het geeft aan met wat voor groepje we hier te maken hebben"?

Dat is toch raar?

Want waarom zou ik dan nog met mensen willen discussiëren? Ik ben juist heel erg benieuwd waarom mensen stemmen wat ze stemmen en vooral wanneer het zo extreem anders is als wat ik stem of wat mijn opvattingen zijn. Dus juist mensen als bv bokker E die totaal andere opvattingen heeft als ik en goed kan discussiëren, vind ik heel erg interessant want als ik met mijn vriendjes die hetzelfde denken als ik wil discussiëren dan ga ik wel aan de bar met ze hangen. Of anders gezegd, als ik posts zie waar ik het mee eens ben, dan is dat natuurlijk heel erg gemakkelijk. Maar om mezelf te ontwikkelen en mensen te begrijpen zijn de posts van iemand als bokker E oor mij juist heel veel interessanter. Het leuke vind ik zelf van die openheid van die bokker en ook van mijzelf, dat er wederzijds respect is en dat ik ook leer van hoe anderen denken. Ik geloof dat ik daardoor een beter mens word doordat ik meer begrijp van de wereld. En daarbij gebeurt het dan ook regelmatig dat ik denk: "daar ben ik het mee eens wat die bokker schrijft".
Vandaar dat ik ook vind dat BOkt niet zo snel de rascistische kaart moet trekken. Dat zal ook heel veel discussies doodslaan en dat vind ik zonde.

Ik geef je een vb uit mijn familie. Mijn nichtje heeft voor de Brexit gestemd. Mijn broer tegen. Dat heeft in veel gezinnen in de UK tot spanningen geleid en zelfs tot breuken, maar niet in dat van hem. Hij heeft gevraagd waarom ze die keuze heeft gemaakt en haar antwoord kon hij begrijpen. Ze zijn toen met elkaar in gesprek gegaan en mijn nichtje begrijpt nu ook het standpunt van mijn broer. Dus toen tante Pien kwam, zat mijn broer tevreden naar zijn dochter te kijken die haar standpunt verwoordde. Ik heb haar ook gezegd, "ik begrijp je antwoord lieverd, maar ik denk anders→"waarop zij lachend zei: "Like Daddy". En we hadden geweldige dagen met elkaar.
Laatst bijgewerkt door Dani op 20-09-20 15:45, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Gebruikersnaam op verzoek eruit gehaald

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 13:50

janderegelaa schreef:
Electra63 schreef:

Volgens mij is mijn spelling over het algemeen wel ok en ik had het ook gezien op de camping in Italië is de ontvangst nogal beroerd dus wijzigen ging even niet.

Met jouw opmerking over mijn spelling wat je in je onkunde taalgebruik noemt probeer je niets anders te doen dan even na te trappen om je gram te halen.

En mijn opmerking over extreem linkse groepjes is zeker niet uit de lucht gegrepen. Ik zit lang genoeg op dit forum om de standpunten van heel veel Bokkers te kennen. Het slaat de discussie ook niet dood. Het geeft aan met wat voor groepje we hier te maken hebben. En dat is zeker geen afspiegeling van de Nederlandse samenleving.

Ik zit ook op mijn telefoon ergens buiten, maar slecht excuus.... :D

Wat betreft de afspiegeling van de maatschappij, het maakt nogal uit, waar je woont of vandaan komt.

Maar een witte, autochtone man van middelbare leeftijd is natuurlijk niet de juiste persoon om te bepalen of mensen wel of niet zich (terecht) gediscrimineerd voelen of worden.

En nu ga ik weer even van de zon genieten. :wave:

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 13:55

Electra63 schreef:
Van mij mogen alle berichten blijven staan, dan weet je hoe iemand er echt over denkt.

Maar als een bokker als reactie, deze berichten racistisch of discriminerend noemt, dan moet dat ook geaccepteerd worden.

Mee eens!
Maar dat gejengel bij de mods om mensen monddood te willen laten maken vind ik uitermate laf.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 14:09

Als racisme en discriminatie volgens de bokt regels (en de wet) niet mag, maar de huidige vrijwilligers weten te weinig van het onderwerp om (ook bij de moeilijke gevallen) hierop te kunnen handhaven op het forum, is het dan niet een idee om op zoek te gaan voor een nieuw teamlid, wel of niet tijdelijk en/of betaald, die wél specifiek verstand hiervan heeft? iemand die het team in deze periode kan helpen ermee, want dat het momenteel een hot topic is wat veel mensen bezig houdt dat is wel duidelijk. Of misschien dat enkele mods een online cursus erover kunnen volgen als zoiets bestaat, of iemand inhuren om (desnoods tijdelijk om kosten te besparen) jullie op weg te helpen dmv uitleg geven over het onderwerp en hoe jullie daarop kunnen modereren.

Anyway, just my 2 cents :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 14:25

@Telvepa, ik vraag me wel af wie dat dan moet zijn... Zelfs in de rechtbank zijn ze er nog niet uit, en dat zijn bepaald geen domme mensen, hell het is de wetgevende macht in de vorm van jurisprudentie. Als die het al niet op een rijtje krijgen?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 16:35

Karl66 schreef:
Trouwens ik vind het heel vervelend dat jij als mod ook al meegaat in het mantra van een groepje mensen dat je ze geen racist mag noemen, dat worden ze namelijk ook helemaal niet. Er wordt over opmerkingen gezegd dat ze racistisch zijn. Dit laat mooi zien hoe propaganda werkt. Er wordt over een opmerking gezegd dat die racistisch is. Daar wordt op gereageerd met de opmerking dat je mensen niet racist mag noemen. Dat wordt daarna elke keer als dooddoener in een discussie gebruikt als er geen argumenten meer zijn. En nu wordt zelfs door moderators aangehaald dat je moet oppassen met het uitmaken van mensen voor racist. Dit is echt een perfect voorbeeld waarom het er toe doet wat mensen schrijven en hoe ze het schrijven, want je bent gewoon in de propaganda van het "ze noemen ons racisten" getrapt.

Nogmaals, dat was een hypothetisch voorbeeld, omdat bestaande topics/Bokkers niet besproken mogen worden. Ik vind het wel zo netjes in een discussie om, wanneer iemand heeft uitgelegd wat die bedoelt, dat je dan niet in je eigen deels foutieve interpretatie blijft hangen maar dat je die nieuwe informatie die iemand je geeft, meeneemt in je verdere relaas.

Karl66

Re: Strikter inhoudelijk modereren op uitingen van racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 17:07

Gini, er wordt zowel in dit topic als in de verschillende topics over discriminatie regelmatig geklaagd dat mensen voor racisten uitgemaakt worden. Er zal vast wel eens in een incidenteel geval ergens gezegd zijn dat iemand een racist is, maar dat zijn extreme uitzonderingen. Het begint dan ook behoorlijk vervelend te worden dat dit regelmatig herhaald wordt om zo de zwarte piet bij de andere partij neer te leggen. En ik vind het best wel kwalijk dat nu ook weer via een mod terug komt. Het laat namelijk zien dat zo'n vorm van propaganda, om de tegenpartij in een slechter daglicht te stellen, werkt.

Mondy, die vragen heb ik al eerder in dit topic gesteld en daar is geen enkele reactie op gekomen. Ik waardeer het dat je antwoorden geeft, maar dat betekent toch niet dat we dan maar ja en amen op jullie reactie moeten zeggen? Als ik vind dat je een slecht antwoord geeft of onzin verkondigt, dan zal ik dat zeggen. Het lijkt me nogal moeilijk een discussie over een onderwerp aan te gaan als je de ander alleen maar gelijk mag geven.

Mondy

Re: Strikter inhoudelijk modereren op uitingen van racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 17:30

Je hoeft me geen gelijk te geven. Maar aangeven dat je antwoord wilt terwijl er wel antwoord wordt gegeven is wat anders.
Dat doe je vaker in discussies en dat is niet fijn discussiëren.
Daarbij gaat het natuurlijk ook de andere kant op. Een aantal geven hier iets aan met wat ze willen en daar hoeven wij dan weer geen ja en amen op te geven.
Want zoals je ook in dit topic kan merken zijn ook hier de meningen verdeeld over hoe we onze taken uitvoeren.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 17:31

Mondy schreef:
Dat doe je vaker in discussies en dat is niet fijn discussiëren.

Ok.... normaal gesproken wordt dit gezien als 'op de man' en nu doet een mod dit zelf? Ik geloof dat er hier dingen niet goed gaan.