Boktbullying

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 13:21

bruintje123 schreef:
Welk forum staat er wel goed bekend om de sfeer? Ik denk echt dat bokt heel braafjes is hoor.

Eens!Laten we hier dankbaar voor zijn :D

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 13:23

_Reneee schreef:
LadyMadonna schreef:
Ik denk dat een aantal hier geen idee hebben wat het is om gepest te worden, wat pesten is...

En betreft het dankbaar zijn.... Ja, het heeft je mede gevormd tot wie je nu bent. Sommige zijn er sterker door geworden, anderen verre van dat en beëindigen zelfs hun leven.... Maar vooral dankbaar zijn.... :n

Dat is onzin. Het wordt nogal snel pesten genoemd. Pesten is iemand op de man lastig vallen. "Oh wat stom, oh wat ben jij lelijk, oh jij kunt ook niks." En waar precies gebeurt dat hier? Iemand gooit een sarcastische opmerking naar buiten en het is meteen pesten. Iets minder slachtofferrol en iets meer ruggengraad mag best hoor. Het is het internet maar.

oh wat plaats jij stomme foto's
Oh man jij weet niet hoe je een slof moet gebruiken.

En niet 1 keer in een topic... nee in ieder topic wat geopend wordt door ts

_Reneee schreef:
bruintje123 schreef:
Welk forum staat er wel goed bekend om de sfeer? Ik denk echt dat bokt heel braafjes is hoor.

Ja joh, ga eens ergens anders kijken :+ Dan is dit echt te zoet voor woorden. :')

dus? omdat het elders erger is mag je er hier niets van of over zeggen?

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 13:25

Nou als je ziet hoe het elders gaat dan is dit gewoon geen pesten. Ik zie het niet? Noem voorbeelden? Op het vivaforum maken ze je met de grond gelijk, daar zit ik soms echt met klapperende oren te lezen. Het is gewoon niet altijd maar ja en amen. Het kan altijd voorkomen dat je kritiek krijgt, dat is gewoon het risico.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 13:27

...en het zij herhaald: sommige treiteropmerkingen worden weggehaald.
(Zoals die achterlijke opmerking bij itp over 'dat-ie beter naar de slager kon zo lelijk'.)

Volstrekt terecht.

...en dus snap ik wel dat mensen denken 'bij itp wordt niet gepest'.

Jawel, :( het gebeurt - en het wordt weggehaald.

_Reneee

Re: Boktbullying

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 13:30

En ik neem dan aan dat er consequenties zijn voor degene die zo'n opmerking plaatst? Daar zijn nou bans voor bedacht :)* Het is niet zo dat ze er ongestraft mee wegkomen hè. Dus wat moet er dan nog meer gebeuren? Ik vind echt dat er hier heel strak wordt gemodereerd.

_Nero

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 13:35

Vaak zie ik zoals eerder genoemd is dat mensen graag hun mening willen laten horen, opzich niks mis mee natuurlijk. Maar als er al door 3 mensen zonder tips/onderbouwende mening/etc. iets is gezegd vind ik het gewoon heel flauw dat er vervolgens nog eens 10x het zelfde moet worden gezegd. Is dit pesten? In 'mijn' ogen Nee, maar zeker niet aanvullend voor het topic, vervolgens moet je eerst een paar pagina's door lezen voordat er wel weer tips te lezen zijn (als dit al het geval is) meestal heeft TS al een aantal keer gereageerd dat ze de opmerkingen van anderen heeft gelezen/meeneemt in haar ervaring/zich wel of niet in kan vinden/etc. Vervolgens komt er weer een andere bokker binnen en begint het hele feestje weer opnieuw. Zelf vind ik het gewoon heel jammer van het topic, ik lees graag mee, doe graag ervaring op en vind het interessant als bokkers hun mening of ervaring onderbouwen. Maar dit zie ik de laatste tijd weinig, en dat vind ik echt heel jammer. Tuurlijk mogen mensen hun mening geven maar denk dat TS (met uitzonderingen daar gelaten) het na 2x echt wel snapt.
En dat het meestal(!) dezelfde personen zijn die zulke opmerkingen zonder onderbouwde mening/ervaring plaatsen dat valt mij wel heel erg op.

Als ik al eens reageer lees ik mijn post altijd een paar keer door (meestal typ ik het zelfs eerst in mijn notities :+ ).
Omdat zelf ook niet kort door de bocht te reageren en niet wil dat mijn bericht verkeerd overkomt, soms worden berichten anders gelezen dan ze bedoeld zijn.

Of er echt gepest word op bokt weet ik niet.
Dat ik het pesten niet zie dat betekend niet dat het niet gebeurd natuurlijk, ik zelf krijg het niet mee omdat ik niet heel actief ben op bokt denk ik.
'Mijn' mening is dat het niet pesten is, maar iedereen gaat anders om met zulke opmerkingen (om even bij bovenstaand voorbeeld te blijven) de een is misschien (vroeger) gepest en daarom komen zulke opmerkingen harder binnen, er word herhaaldelijk hetzelfde gezegd (zonder onderbouwing) en dat kan iemand raken/bezig houden/aan het twijfelen brengen/etc. Terwijl een ander hier misschien heel anders mee om kan gaan.

En tuurlijk hoeft alles niet Ooh, Aah.. te zijn, juist niet want ik vind het heel interessant als mensen hun mening laten horen, maar als dit onderbouwd word loopt een topic (in mijn ogen) gewoon heel anders.

Nogmaals dit is mijn mening, dat betekend dus niet dat anderen sommige opmerkingen etc. wel pesten vinden/ervaren. En ik wil hiermee ook zeker niet zeggen dat mensen sommige dingen maar 'gewoon' moeten wegwuiven/anders mee omgaan/etc. ik snap dat het voor ieder anders voelt.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 13:37

_Reneee schreef:
En ik neem dan aan dat er consequenties zijn voor degene die zo'n opmerking plaatst? Daar zijn nou bans voor bedacht :)* Het is niet zo dat ze er ongestraft mee wegkomen hè. Dus wat moet er dan nog meer gebeuren? Ik vind echt dat er hier heel strak wordt gemodereerd.

Paar jaar terug kreeg je direct weekban.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 13:38

Citaat:

Nee dat schrijft niemand.
Maar een keer brave kritiek die hier staat is geen pesten.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 13:48

Ho, ik geloof dat mijn post verkeerd over komt.
Ik bedoel juist dat dingen die hier genoemd worden, zoals de vuur opmerking, in mijn ogen geen pesten zijn...

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 13:50

Guinevere schreef:
Met zo'n titel vraag je er toch zelf om? Niet om gepest te worden natuurlijk, maar dat iemand er iets van zegt.

Ik vind dat soort clickbait ontzettend irritant ... je leidt mensen bewust om de tuin. En waarom? Om koste wat het kost zoveel mogelijk views te krijgen? Ik heb de uitleg van de vrouw van de TS wel gelezen, maar zet dat dan ergens in het bericht zelf en gebruik verder een toepasselijke titel zodat mensen zelf kunnen beslissen of jouw topic hun interesseerd. Het zijn mooie foto's waar ook zonder misleidende titel wel reacties op komen, zeker bij zo'n bekende bokker.

We zijn niet allemaal ervaren redacteuren die zeer correcte niet ''misleidende'' titels weten te bedenken en er zelden naast zitten.
Kom op, relax, het is een babbelforum. Ik zag de titel, even kijken dus, goh, net iets anders dan ik verwachtte. Kan gebeuren, leven gaat door, hondjes uitlaten enz.
Dus bewust om de tuin leiden lijkt me hier niet van toepassing toch?

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 13:59

Guinevere schreef:
Ik heb nav een mod opmerking even in deze quote geknipt, zie schuingedrukte stukjes
KimD schreef:
--
What. The. fiets. .... ?

Dit kun je toch zeker niet menen? -O- Dit kun je toch geen clickbait noemen?! Hoeveel titels zijn er dan wel niet misleidend en krom en poedersuiker? >;)

Wat hadden het dan moeten zijn? "[ras] op [locatie]"

Dan kunnen we beter 'tags' gaan hanteren in topic titels. "[ras], [locatie], [omstandigheid], foto's, [niet-spetterend]"

Jawel, en dat gebeurt inderdaad wel vaker hier. Ik vind dat jammer, want je schept toch bepaalde verwachtingen met zo'n titel, terwijl dat helemaal niet nodig is. Wat is er mis met [Ras] op [locatie] [weersomstandigheid], of een variant daarvan?

Poedersuiker (k.ut?) zal/heb je mij in dit geval niet horen zeggen. Ook niet dat het verboden moet worden, maar wel dat ik begrijp dat iemand vraagt waar het vuur dan is en dat ik dat geen pesten vind. Ik vroeg me dat zelf ook af. Natuurlijk verwachtte ik geen circuspaarden die door brandende hoepels springen (al zou dat wel een leuke verrassing zijn :)) ), maar bij het woord vuur verwacht ik toch wel een beetje actie.

Ik snap niet waarom jullie denken dat ik daarom vind dat alle topics "Paard" en "Nog een paard" moeten zijn? Wat is er mis met een duidelijke titel? Je kan vanalles gebruiken om je titel interessanter te maken ... ras, leeftijd, locatie, activiteit (cross-les, buitenrit, op de wei), speciale omstandigheden (weer, fotoshoot, jonge/oude ruiter, nieuwe aanwinst), etc. Of niet. Je ziet zoveel topics met "[Naam] aan het werk." Ook prima, maar ik zelf open die minder snel omdat ik geen tijd heb om alle topics te lezen en ik graag een idee heb wat ik kan verwachten. En ja, wanneer ik ervoor kies om mijn tijd te besteden aan een topic met een titel die actie foto's belooft , dan vind ik het erg jammer als blijkt dat het juist hele tamme foto's zijn. Dat is toch niet zo raar?

Klik artikel aan(1sec) klik weer weg als het niet is wat je verwacht(10 sec). Wat een tijdverlies.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 14:02

bruintje123 schreef:
Citaat:

Ik vind: bokt is niet altijd 'te zoet voor woorden'.
Zoals die achterlijke opmerking bij itp over 'dat hij zo lelijk is dat-ie maar beter naar de slager kon'.
Maar bokt wordt goed gemodereerd - dus wordt de bagger weggehaald, er komen groene teksten 'on topic blijven graag' etc.
(en dat wil op viva nog wel eens ontbreken).

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 14:08

Janneke, natuurlijk is zoiets over de schreef.
Maar ik geloof niet dat dat zo vaak voorkomt. Iemand die dat schrijft mag ook permanent verwijderd worden. Klaar, korte metten mee maken.

Maar kijk je in discussie topics op LZP of NM daar mag ook niets gezegd worden of het word gezien als te hard. Terwijl het daar algemeen gezien aaibaar zacht aan toe gaat.
Terwijl het gedeeltes van het forum zijn waar best eens wat feller over en weer gepost mag worden vind ik. Kun je daar niet tegen, blijf dan uit dat stukje weg.
Anders dan inderdaad een foto gedeelte.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 14:15

bruintje123 schreef:
Janneke, natuurlijk is zoiets over de schreef.
Maar ik geloof niet dat dat zo vaak voorkomt. Iemand die dat schrijft mag ook permanent verwijderd worden. Klaar, korte metten mee maken.

Ja, idd.
(Geen idee hoe vaak het gebeurt, maar het heeft lekker niet de overhand.)
Citaat:
Maar kijk je in discussie topics op LZP of NM daar mag ook niets gezegd worden of het word gezien als te hard. Terwijl het daar algemeen gezien aaibaar zacht aan toe gaat.
Terwijl het gedeeltes van het forum zijn waar best eens wat feller over en weer gepost mag worden vind ik. Kun je daar niet tegen, blijf dan uit dat stukje weg.
Anders dan inderdaad een foto gedeelte.

Volgens mij gaat het daar dus niet altijd aaibaar zacht aan toe. Niet alleen feller dan itp - maar ook gewoon fel.
Overigens vind ik niet "daar mag niets gezegd worden of het is al meteen te hard". Mijn ervaring is dat er juist heel erg veel gezegd mag worden, inclusief het uitdagen van stokpaardjes en vaste overtuigingen.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 14:30

bruintje123 schreef:
Anoniem schreef:
Over het pesten, er zitten een aantal Bokkers bij die uiterst kundig zijn in het onderhuids poedersuiker opmerkingen maken, het feitelijk niets verkeerd zeggen, maar voor de goede lezer oh zo venijnig zijn.
Die vind ik erger dan oververhitte fanclubjes van deze of gene.

Helemaal mee eens.
Liever een flapuit waar iedereen duidelijk ziet dat die even boos is dan dat stiekeme.
En dat zie je echt vaak.

Hier sluit ik me bij aan. De geniepigste zijn de posts die beginnen met een vriendelijke tekst en dan in de laatste zin een ferme steek onder water. Dat kan lang doorgaan, want daar kunnen mods ook niks mee. Het is zogezegd vriendelijk bedoeld en dat venijnige, oh dat heb je verkeerd begrepen.
Ook wordt er vaak onder het mom van bezorgdheid voor het paard flink ingehakt op een TS. Ook in topics over zware ruiters heb je soms zo'n hele reeks posts, sommige zijn uit echte bezorgdheid geschreven, maar er zijn er ook bij waar ik dan echt wel twijfels over heb en die meer overkomen als het neersabelen van de ruiter.
Uiteindelijk vind ik dat je het toch merkt of iemand iets zegt uit echte bezorgdheid (al komt het soms bot over) of gewoon om vervelend te doen.
Dus flapuiten met een ongezouten mening, in principe geen probleem. In het echte leven toch niet. Het verschil op een forum is wel dat je niet weet hoe gevoelig degene aan de ander kant is. Het kan iemand zijn die heel stevig in zijn schoenen staat, maar evengoed kan het iemand zijn die (tijdelijk) wat minder kan incasseren.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 14:35

bruintje123 schreef:
Citaat:

Daar zit het hem nu precies in....
roepen dat het schandalig is hoe een paard gehouden wordt, vind ik geen brave kritiek.
Je paard moet minstens tig-uur naar buiten anders ben je een dierenbeul, vind ik geen brave kritiek

En vaak ontgaan dat soort teksten je omdat er door een mod geknipt is.
ruzie begint nooit met de eerste zin... (topic titel) maar met de respons (de uithaal naar die titel)

Mijn paard is stout .....
-dan moet ie 24/7 op de weide....
kan niet.....
-paardenbeul

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 14:37

Dat is geen pesten Alane.
Het woord dierenbeul is niet nodig, zie ik ook zelden staan (en niet omdat het ontgaan is) maar de rest is dan gewoon een mening van iemand.
Lijkt me niets mee mis op een forum.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 14:41

Maar, weten we ook wel daadwerkelijk hoe er gemodereed wordt ivm pesten? Ik niet...

Posts worden weggehaald, maar wat gebeurt er daarna? Wordt degene die geschreven heeft erop aangesproken?

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 14:46

Zelf merk ik niks van pesten (gelukkig). Wel moet ik zeggen dat er bijna geen kritiek gegeven mag worden of bij een discussie meteen gezien wordt als pesten. Vind zelf dat mensen heel weinig kunnen hebben en elke vorm van kritiek is niet welkom (mensen willen alleen de aaai mooi reacties). Pesten op bokt nee, maar mensen zijn tegenwoordig wel snel gekwetst en noemen dit meteen pesten.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 14:47

bruintje123 schreef:
Het woord dierenbeul is niet nodig, zie ik ook zelden staan (en niet omdat het ontgaan is) maar de rest is dan gewoon een mening van iemand.

Het woord dierenbeul of paardenbeul staat er ook niet vaak, maar de bedoelde betekenis wordt vaak ingepakt in kreten die er toch naar wijzen. Om het voorbeeld van ALane te volgen, vooral de forumdeelnemers die het buiten staan ( van paarden) propageren weten hun ongenoegen op 1000 en 1 manieren duidelijk te maken en steken hun misprijzen niet onder stoelen of banken.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 14:51

Pipo,
Ik ben ook iemand die vanuit welzijn vind dat een paard niet maar en uurtje per dag uit zijn stal mag komen. 24/7 hoeft van mij ook weer niet, een middenweg is wel wat.
En dat zal ik ook zeker ventileren.
Maar dan pest ik niet, heb wel een sterke mening daar in.
Maar daar is het toch een forum voor?
Een plek waar mensen hun mening zeggen. En ja daar zal een deel het mee eens zijn en een deel ook niet en nog een deel geen mening in hebben. En dat zo bij elk onderwerp.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 15:00

Nou ik durf het best te zeggen hoor. Degene die zijn/haar paard 24 uur per dag op stal heeft staan vind ik een achterlijke die geen paard waardig is. En als ze dan ook nog klagen dat het paard druk is vind ik ze daarnaast ook nog eens ongelooflijk dom. Dat heeft niets met pesten te maken. Nouja, met paard pesten wellicht.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 15:01

bruintje123 schreef:

Dat ging om het ruzie maken... dat het heel simpel is om iets te starten.

probleem is vaak, dat wanneer bokker 1 geen gelijk krijgt, die de andere bokker blijft achtervolgen wat dan afgedaan wordt "we delen dezelfde interesses" heel leuk natuurlijk maar betekend niet dat je MOET reageren.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 15:02

Maar dit is toch geen pesten?
Dat is een mening verkondigen.
Het zijn losse opmerkingen..

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 15:04

khirshanta schreef:
Maar, weten we ook wel daadwerkelijk hoe er gemodereed wordt ivm pesten? Ik niet...

Posts worden weggehaald, maar wat gebeurt er daarna? Wordt degene die geschreven heeft erop aangesproken?

Als we een bericht verwijderen sturen we bijna altijd een bericht aan die gebruiker, ja. :j Om te laten weten waarom het is weggehaald. De inhoud van dat bericht kan natuurlijk variëren, van vrij mild ('goh, zou je hier voortaan op willen letten') tot behoorlijk streng. We verwijderen trouwens lang niet alles, voor ons is het een kleine handeling maar als gebruiker is het vervelend als je bericht ineens weg is. Maar ook als het bericht blijft staan kunnen we de gebruiker erop aanspreken, dus dat iets niet verwijderd wordt betekent niet dat we er niks mee gedaan hebben. :)

Voor de duidelijkheid, dit gaat over losse berichten die aanvallend/beledigend zijn. Dat is niet helemaal hetzelfde als pesten. Pesten is structureler en kan veel subtieler zijn, zelfs met berichten die objectief gewoon volgens de regels zijn. In zo'n geval zal onze aanpak ook anders zijn.