Is Bokt Bokt niet meer?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 10:03

Remark schreef:
Ik ben tegen het zelf kunnen verwijderen van berichten. Waarom zou je uberhaupt je berichten willen verwijderen?

Ik ben er sinds kort achter gekomen dat mensen die ik persoonlijk ken al mijn geplaatste berichten opzoeken op bokt en hier zelf een eigen verhaal van maken en aan personen lopen rondbazuinen die ik ook persoonlijk ken en die niet op de hoogte zijn van bepaalde gebeurtenissen in mijn leven omdat ik ze dit (nog) niet persoonlijk heb verteld/kunnen vertellen. Ik zal niet teveel in details treden maar dit vind ik echt bijzonder irritant en asociaal. (Ik krijg dan bijvoorbeeld van andere mensen IRL te horen: Oh goh hoe gaat het nu met dit en dit? Erg zeg voor je! of lichtelijk verontwaardigd: goh, ik hoorde dat je verloofd bent, leuk zeg..)
Dit zou voor mij reden zijn om een aantal andere berichten (gaat dan om een berichtje of 10) te willen verwijderen, zodat dat daarmee niet ook kan gebeuren. Om maar even een voorbeeld te noemen.

Ik plaats hier wat ik wil plaatsen en andere mensen hebben te respecteren dat ik persoonlijke mededelingen zélf aan mensen vertel als ik daar behoefte aan heb. Het is geen geheim, anders zou ik het hier niet neerzetten, maar jezelf zo bevoorrecht voelen om mijn privéleven te delen met de halve stal of met mijn halve werk vind ik een beetje misplaatst. Ik ging er dan ook niet van uit dat mensen mijn halve geschiedenis door zouden spitten op zoek naar nieuwtjes om te delen met de rest van mijn kennissen.
Nu ik dit weet, voor mij in elk geval wel een reden om bepaalde dingen niet meer op bokt te zetten, daar heb ik wel van geleerd. Maar het zou wel fijn zijn als ik bepaalde dingen nog zou kunnen verwijderen. Om verdere bemoeienissen te voorkomen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 10:32

Maar die mogelijkheid is er nu ook al. :j Want lastiggevallen worden is voor ons een goede reden om berichten te verwijderen, of de persoonlijke informatie eruit te halen. Als je mij (of een andere mod) een pb'tje stuurt met om welke berichten het gaat, gaan we kijken wat we voor je kunnen doen.

Ik zal de ITP-moderators nog even vragen om iets te zeggen over het wel/niet toestaan van oneliners, daar weet ik minder van. Als jullie 't idee hebben dat die regel leidt tot minder reacties en daardoor ook minder fototopics, dan schiet het z'n doel wellicht voorbij. Maar daar kunnen andere mods meer over zeggen. :)

zonnebloem18

Re: Is Bokt Bokt niet meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 10:47

Op ITP mag je wel oneliners plaatsen, reacties met enkel een smiley zien we dan liever niet, maar 'mooi paard' of 'mooie foto's' is geen probleem. De ITP fora tellen niet mee voor de kuddeposts waardoor dit gewoon is toegestaan.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 11:33

Maarja, toen ik er een jaar geleden achter kwam dat mijn telefoonnummer in een bericht uit 2001 stond kreeg ik een sneer van een mod: let je in het vervolg wel op wat je op bokt zet? (Niet specifiek die bewoording, maar het kwam daarop neer).
Dat vind ik dan ook niet nodig....

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 11:45

Daarom is dat zeuren of een bericht weg mag toch niets?
Laat bokkers dat zelf bepalen.
Het is bijna dictatoriaal te noemen: wij machtige mods bepalen wat er met berichten gebeurt! }:)
Ja iedereen moet opletten wat hij schrijft, maar soms floept er wat uit.
Soms is wat je nu denkt anders dan wat je 5 jaar terug dacht door nieuwe inzichten of ervaringen.
Of is iemand gewoon wijzer geworden :)
Of is er niet eens een grote reden, maar voelt het prettiger.

ElsbethG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 12:30

Boompje1985 schreef:
Vaak denk ik ook dat mijn reactie niets toevoegd of dat iemand anders beter kan verwoorden wat ik bedoel, dan zie ik geen reden om iets te plaatsen en lees ik liever mee. Of dat de meer ervaren bokkers sterk hun mening later spreken en dan ga ik altijd twijfelen aan m'n eigen kennis wat eigenlijk nergens op slaat want heb toch aardig wat kennis in m'n broekzak. Maar ik zou wel wat meer kunnen reageren op leuke topics dan krijgen die toch ook weer een klein beetje meer aandacht. :j

helemaal mijn gedachte.... lees dan ook bijna alleen maar...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 12:43

bruintje123 schreef:
Daarom is dat zeuren of een bericht weg mag toch niets?
Laat bokkers dat zelf bepalen.
Het is bijna dictatoriaal te noemen: wij machtige mods bepalen wat er met berichten gebeurt! }:)
Ja iedereen moet opletten wat hij schrijft, maar soms floept er wat uit.
Soms is wat je nu denkt anders dan wat je 5 jaar terug dacht door nieuwe inzichten of ervaringen.
Of is iemand gewoon wijzer geworden :)
Of is er niet eens een grote reden, maar voelt het prettiger.

Dat laatste dus ... maar dat is helemaal onbegonnen werk blijkbaar ...
Ik heb nog nooit gehad dat iemand zei "goh, ik las dit of dat op Bokt", toch niet de laatste 10 jaar maar ik ben nogal van het opruimen en hou het graag ordelijk en netjes. Die niet relevante topics van zoveel jaar terug, topics waarvan foto's niet meer werken of gewoon foto-topics waar toch niemand meer naar kijkt. Ik zie het graag opgeruimd, alles overzichtelijk. En denk ook niet dat iemand ze gaat missen.

En als verwijderen echt, echt, echt niet kan, dan zie ik liever dat Bokt een stuk meer afgeschermd wordt, dat je zelf kan bepalen of je topic/foto bij google opduikt of niet bv. Maar dat is ook weer moeilijk want dan halen ze er ook geen inkomsten meer uit ... hoewel ik mij echt niet kan voorstellen dat er mensen zich op bokt aanmelden door bij mijn berichten/foto's op google uit te komen ...

Het zorgt er in ieder geval wel voor dat ik nu nog véél bewuster ga zijn in wat ik plaats, en nog minder ga plaatsen en nog meer ga meelezen. Als ik dingen wil vertellen doe ik dat wel op sites waarvan ik weet dat het enkel toegankelijk is voor leden, en niet voor de hele wijde wereld (dat besef had ik dus echt niet, dat het zo groot was dat bereik, noem het stom maar zal vast niet de enige zijn ;) ).

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 12:45

Als je berichten niet kunt verwijderen, ga je in het vervolg misschien slimmer nadenken over wat je allemaal online zet. Er zijn Bokkers die hun hele levensverhaal erop knallen en vervolgens gaan klagen dat ze IRL te horen krijgen wat ze op Bokt zetten. No oliebol Sherlock 8)7 Ik kom nog vaak in oude topics om informatie op te raken, dus ik vind het wel handig.

Natuurlijk zijn er echt een hoop dubbele en nutteloze topics die van mij weg mogen, maar volgens mij is dat voor de mods echt onbegonnen werk.

Overigens vind ik Bokt weinig veranderd. Ik heb wel het idee dat er tegenwoordig om elke scheet een topic wordt geopend. "Welke thee moet ik zetten?" "Welke kleur wol zal ik kiezen?" "Hoe werkt mijn fietspomp?" Daar stoor ik me dan weer aan. Maar qua sfeer is het nog hetzelfde als 10 jaar geleden. Misschien dat er minder op foto topics wordt gereageerd omdat we het een beetje moe zijn. Ik kom zelf nooit in de fotofora, voegt voor mij niks toe. En ik heb ook niet echt de behoefte zelf zo'n topic te openen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 12:46

_Reneee schreef:
Natuurlijk zijn er echt een hoop dubbele en nutteloze topics die van mij weg mogen, maar volgens mij is dat voor de mods echt onbegonnen werk.

Sowieso ... als mods alles zouden moeten verwijderen wat gebruikers willen hebben ze er een levenswerk aan denk ik ... vandaar dat het zelf kunnen monitoren wel een oplossing is, zoals blijkbaar op elk ander forum wel het geval is als ik het goed begrijp...

Er zijn oplossingen voor topics met interessante info, en heus niet iedereen zal alles willen verwijderen. De algemene info-topics maken mij niet eens zo uit als die blijven staan, maar dingen van x aantal jaar terug en dingen die echt niet meer relevant zijn hoeft voor mij niet zo nodig, als iemand toevallig datzelfde probleem zou hebben (voor zover dat kan met persoonlijke topics) dan kan die altijd een eigen topics openen, is er weer wat leven en ideeën op maat in de huidige tijd zijn toch altijd fijner dan tips van 10 jaar terug waarvan je niet weet of het helpt of niet, voor zover je daar al naar zou zoeken..

Enige wat ik nogal eens via google zoek zijn medische termen en voedingsgerelateerde dingen. Verder? Kan mij niet voorstellen wat belangrijk zou zijn. Wat zoeken jullie dan allemaal op?

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 13:09

Ik krijg bijna bij zowat alles wat ik Google Bokt hoor. Maar waar anderen een topic openen, gebruik ik Google :')

Maar hoe zie je dat zelf monitoren voor je? Als mensen zelf hun berichten mogen verwijderen vallen er gaten in topics. Als je een eigen topic verwijderd wilt hebben kun je toch gewoon contact opnemen met een mod?

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 13:10

_Reneee schreef:
Als je berichten niet kunt verwijderen, ga je in het vervolg misschien slimmer nadenken over wat je allemaal online zet. Er zijn Bokkers die hun hele levensverhaal erop knallen en vervolgens gaan klagen dat ze IRL te horen krijgen wat ze op Bokt zetten. No oliebol Sherlock 8)7

Dat neemt nog niet weg dat je niet van te voren kunt ruiken dat andere mensen zo asociaal en arrogant zijn om te vinden dat zij jouw verhalen aan jan en alleman mogen gaan vertellen voor jou. Vind dat getuigen van heel weinig respect. Dat je iets online zet en dat mensen die je kent dat kunnen lezen is 1 ding, maar dat wil niet zeggen dat die mensen dat dan maar lekker moeten gaan rondbazuinen. We zitten niet meer op de basisschool he.. (In mijn geval dan). >;)

In zo een situatie vind ik het prettig als ik een bericht kan verwijderen. Denk niet dat iemand een complete bron aan informatie mist als ik een bericht in een HK topic verwijder waarin ik tussen neus en lippen door aangeef verloofd te zijn of een andere auto te willen kopen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 13:13

Wat is er mis met een gat in een niet meer lopend topic?

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 13:24

Frummels schreef:
_Reneee schreef:
Als je berichten niet kunt verwijderen, ga je in het vervolg misschien slimmer nadenken over wat je allemaal online zet. Er zijn Bokkers die hun hele levensverhaal erop knallen en vervolgens gaan klagen dat ze IRL te horen krijgen wat ze op Bokt zetten. No oliebol Sherlock 8)7

Dat neemt nog niet weg dat je niet van te voren kunt ruiken dat andere mensen zo asociaal en arrogant zijn om te vinden dat zij jouw verhalen aan jan en alleman mogen gaan vertellen voor jou. Vind dat getuigen van heel weinig respect. Dat je iets online zet en dat mensen die je kent dat kunnen lezen is 1 ding, maar dat wil niet zeggen dat die mensen dat dan maar lekker moeten gaan rondbazuinen. We zitten niet meer op de basisschool he.. (In mijn geval dan). >;)

In zo een situatie vind ik het prettig als ik een bericht kan verwijderen. Denk niet dat iemand een complete bron aan informatie mist als ik een bericht in een HK topic verwijder waarin ik tussen neus en lippen door aangeef verloofd te zijn of een andere auto te willen kopen.

Welkom in de grote mensenwereld. Dat noemen ze dus roddelen. En je kunt het verwachten als je dingen openbaar plaatst.

Of gaten uitmaken in een oud topic, hangt van het onderwerp af. Maar stel dat een gebruiker met +100.000 posts zijn berichten wil verwijderen, moet je ze dan allemaal gaan controleren? En stel dat er meerdere mensen zijn die dat willen? Dan vallen er gigantische gaten hoor. In de praktijk werkt dat gewoon niet zo makkelijk.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 13:26

Met centrale topics heb je ook de kliekjes vorming. Als je je dan meld met een vraag over het betreffende, 400 pagina's lange, topic, krijg je: dat is al meerdere keren besproken, zoek maar terug....
Tja...

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 13:27

In de grotemensenwereld leef ik al een poosje, maar dank voor je welkom.
Ik vind het ongepast en compleet respectloos en dat is mijn mening. Jij denkt daar blijkbaar anders over en dat mag. Maar dat maakt voor mijn standpunt helemaal niets uit.
Ik ben zo niet opgevoed en ik ben er niet op berekend dat andere mensen zich op die manier gedragen. Tot voor kort.

En lekker belangrijk als er gaten vallen. Het is maar een forum, geen wetenschappelijke scriptie of levensbepalend onderzoek.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 13:28

iemand zal geen 100.000 berichten hebben gemaakt in een jaar tijd.
Dus dat gaat verdeeld zijn over veel topics in een lange tijd.
Die gigantische gaten gaan dan ook wel mee vallen hoor.
En als iemand weer eens wat wil weten over een onderwerp opent deze toch een topic?
Daar gaat het nu net om, er zijn niet veel nieuwe topics meer. Moeten we vooral gaan verwijzen naar (achterhaalde) oude topics.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 13:29

Frummels schreef:
Ik vind het ongepast en compleet respectloos en dat is mijn mening. Jij denkt daar blijkbaar anders over en dat mag. Maar dat maakt voor mijn standpunt helemaal niets uit.
Ik ben zo niet opgevoed en ik ben er niet op berekend dat andere mensen zich op die manier gedragen. Tot voor kort.

En lekker belangrijk als er gaten vallen. Het is maar een forum, geen wetenschappelijke scriptie of levensbepalend onderzoek.

Ik vind het herkenbaar hoor, ik pas ook op met wat ik online zet. Je zult niet de eerste of de laatste zijn die stiekem gevolgd wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 13:31

Nog iets wat ik me afvraag, stel dat het onmogelijke waar zou worden en er topics/posts verwijderd kunnen worden ... wat gebeurd er als een post van jou gequote is? Blijft die dan gewoon staan? Of kan die quote eruit gehaald worden? (en ja, dan heb je gaten, maar ik vraag het me gewoon af).

Nu, als je om te beginnen alleen al eigen topics zou kunnen verwijderen (dus compleet weg) vind ik het ook al een vooruitgang. Losse reacties hier en daar kunnen dan eventueel alsnog via een mod die dan ook meteen een volgende post met quote kunnen aanpassen ed.

Van mij hoeft echt niet alles wat ik ooit geplaatst heb weg, maar opruimen zou ik wel interessant vinden (met name naar oude eigen topics) en vooral foto's vind ik een moeilijke op dit moment, dus die zou ik wel graag weg zien.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 14:05

Frummels schreef:

Waar zeg ik dat ik er anders over denk?

[***] schreef:
Nog iets wat ik me afvraag, stel dat het onmogelijke waar zou worden en er topics/posts verwijderd kunnen worden ... wat gebeurd er als een post van jou gequote is? Blijft die dan gewoon staan? Of kan die quote eruit gehaald worden? (en ja, dan heb je gaten, maar ik vraag het me gewoon af).

Nu, als je om te beginnen alleen al eigen topics zou kunnen verwijderen (dus compleet weg) vind ik het ook al een vooruitgang. Losse reacties hier en daar kunnen dan eventueel alsnog via een mod die dan ook meteen een volgende post met quote kunnen aanpassen ed.

Van mij hoeft echt niet alles wat ik ooit geplaatst heb weg, maar opruimen zou ik wel interessant vinden (met name naar oude eigen topics) en vooral foto's vind ik een moeilijke op dit moment, dus die zou ik wel graag weg zien.

Het wordt dus een gigantische bende. Ik vind dat er bij het aanmelden gewoon een waarschuwing moet worden geplaatst dat wat je op Bokt schrijft blijft staan. Dan gaan mensen misschien iets beter nadenken over wat ze allemaal schrijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 14:07

Of de mensen stoppen met schrijven
... Het kan 2 kanten op, het is maar net wat je wil ;)

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 14:34

Dat is toch ook geen probleem? Net of er een moment komt dat heel Bokt stil gaat vallen. Voorlopig niet denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 18:52

Ik denk niet dat het door het niet zelf kunnen deleten van posts komt, ;) maar ik vind Bokt dus wel stiller dan de afgelopen jaren.

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 20:14

bruintje123 schreef:
Redenen staan er al in het hele topic.

Waarom ben jij tegen?

Ik vind dat je niet zomaar dingen moet kunnen verwijderen omdat mensen dan bijv berichten over de medische geschiedenis van zijn of haar paard kan verwijderen wanneer ze hem willen verkopen.

Daarnaast vind ik ook wie zijn billen brand, moet op de blaren zitten. Dus als je dingen op het internet zet die achteraf misschien niet zo slim waren, had je in eerste instantie maar beter na moeten denken.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 21:26

Het wordt uiteindelijk vooral een discussie over verwijderen ipv verbeteren :) Maar goed, zeker een belangrijk onderwerp :j

Ook een onderwerp waar al vaak over gesproken is en waar de afgelopen jaren erg veel in is veranderd. In de begindagen was het gewoon 'nee, we verwijderen niet'. Tijden zijn veranderd, mensen zijn veranderd, verwachtingen zijn veranderd.

Op dit moment is het zo dat we echt erg soepel zijn met verwijderverzoeken. Er staat in de help inderdaad iets over 'een goede reden' maar dat moeten we misschien anders gaan verwoorden.

Het komt allemaal neer op een afweging tussen de belangen van de 'verzoeker', van andere gebruikers op Bokt en van Bokt zelf. De belangen van de verzoeker zijn vrij evident, hoewel 'ik houd van opruimen' wat mij betreft geen heel sterke motivatie is ;) De andere gebruikers worden geconfronteerd met verwijderde of waardeloos gemaakte berichten als we rucksichloss berichten verwijderen op verzoek. Bokt heeft datzelfde belang (discussies begrijpelijk houden) en in de praktijk zoeken we ook naar een oplossing die geen dagen werk kost. Commerciele belangen zijn er niet. Of we nou 200.000 of 210.000 gebruikers hebben en 90 of 89 miljoen berichten dat maakt echt niet uit. En ook al zou dat uitmaken dan is dat een vrij waardeloze reden om niet naar de gebruikers te luisteren.

Wat dit alles wat ingewikkelder maakt dan nodig is de techniek. We zouden veel meer van de afweging en het werk bij de gebruiker neer kunnen leggen als de technische mogelijkheden er waren. De huidige forumsoftware is echter redelijk inflexibel waardoor het bouwen van dat soort functies veel meer tijd kost dan het handmatig verwerken van die paar verzoeken die we binnen krijgen. Die verzoeken gaan 99 van de 100 keer over het verwijderen van specifieke informatie, meestal het verwijderen van een (plaats-)naam of een erg persoonlijk verhaal. Als het goed is wordt dat allemaal vrij snel en soepel afgehandeld, als je andere ervaring hebt hoor ik het graag. Wel raad in je aan om die verzoeken via het support-team te doen (zie de Help). Zij hebben hier meer ervaring mee dan een willekeurige moderator. (wat niet wegneemt dat ook een willekeurige moderator hoort te weten hoe dit werkt). Nog een los ding; veel van wat je plaatst op Bokt is niet te lezen voor gasten of Google. B.v. de Huiskamer is alleen te lezen door ingelogde gebruikers. Dat geeft zeker geen perfecte bescherming (een account is zo aangemaakt), maar het voorkomt wel dat je via Google wordt gevonden als je daar iets plaatst.

Een verzoek als 'ik wil alles uit 2012 verwijderd hebben' vind ik nogal vreemd? Het is een beetje wat Exitium zegt:
Citaat:
1) Een gebruiker wil berichten verwijderd hebben
2) Een gebruiker wil zijn gehele account, inclusief berichten, verwijderd hebben

Prima om een aantal berichten te anonimiseren of verwijderen als je daar last van hebt. Als dat niet voldoende is dan kunnen we moeilijk alleen berichten uit een specifiek jaar of voor een bepaalde periode verwijderen. Je komt dan uit op het anonimiseren van een volledig account.

Foto's zijn niet te anonimiseren, die worden dus verwijderd op verzoek. Staat nog op de lijst om dat mogelijk te maken voor de gebruiker zelf maar ook daar is het zo dat handmatig verwijderen op dit moment minder werk is dan hier iets voor bouwen.

Wat betreft het automatisch verwijderen van alles dat ouder is dan x jaar; dat is niet echt een optie. 9 op de 10 berichten zal niet gemist worden maar er worden echt nog heel veel oude berichten/topics gelezen en gevonden. Het is vooral ook schieten met een kanon op een mug omdat met het overgrote deel van de posts privacytechnisch niets aan de hand is.

Maar in het kader van constructief meedenken; zou het onbeperkt kunnen wijzigen van berichten een oplossing zijn voor jullie? Dan heb je zelf de controle, hebben wij minder werk en met een beetje geluk blijven de discussies dan intact omdat je zelf een naam of gênante uitspraak kan verwijderen. Dat is (denk ik :=) technisch wel te realiseren in niet bizar veel tijd.

Nu dacht ik dat er in de afgelopen pagina's ook nog een andere suggestie voorbij kwam die niet te maken had met anonimiseren, maar dat kan ik niet meer terugvinden :oo Herhaal je zelf vooral als ik iets gemist heb :)

Confession

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 21:32

BartVB schreef:
Maar in het kader van constructief meedenken; zou het onbeperkt kunnen wijzigen van berichten een oplossing zijn voor jullie? Dan heb je zelf de controle, hebben wij minder werk en met een beetje geluk blijven de discussies dan intact omdat je zelf een naam of gênante uitspraak kan verwijderen. Dat is (denk ik :=) technisch wel te realiseren in niet bizar veel tijd.

Ik kom hier zomaar even binnenvallen, maar bovenstaande zou ik echt al een enorme verbetering vinden! :j Ook onwijs fijn dat het Bokt beheer met zijn gebruikers mee wil denken. Toppie! +:)+