Slotjes. Zijn ze echt nodig?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 14:27

Maar offtopic berichten hebben vooral op informatieve fora het probleem dat onderwerpen verstopt raken.
Stel ik zoek ervaringen over een zadel, dan is het fijn als ik vijf topics vind ovEr dat zadel, en die ook effectief daarover gaan. En dat ik niet tien paginas moet doorlezen over sokken, dekjes en caps voor ik mijn info vind. Of zien jullie dat anders?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 14:43

Duhelo schreef:
Maar offtopic berichten hebben vooral op informatieve fora het probleem dat onderwerpen verstopt raken.
Stel ik zoek ervaringen over een zadel, dan is het fijn als ik vijf topics vind ovEr dat zadel, en die ook effectief daarover gaan. En dat ik niet tien paginas moet doorlezen over sokken, dekjes en caps voor ik mijn info vind. Of zien jullie dat anders?

Dan open je zelf gewoon een topic over dat zadel?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 14:45

Tuurlijk is dat een optie. Maar dan ook zou ik persoonlijk niet willen dat ik tien paginas krijg over sokken.
En dan kun je aangeven dat de keuze aan ts is of aan der meerderheid, maar zo wordt het wel heel erg moeilijk modereren om iedereen tevreden te stellen en niet met twee maten te gaan meten?

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 14:47

Maak een scheiding tussen het forumdeel informatief en de rest. Easy as that.
Informatief niet offtopic en de rest wat vrijer zoals meermaals is aangedragen.

Ik begin het gevoel te krijgen nogal in herhaling te vallen. :=

Mars

Re: Slotjes. Zijn ze echt nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 14:48

En onder elk topic staat toch een vakje 'doorzoek dit onderwerp'? Iedereen die kan googelen moet ook in staat zijn om dat vakje in te vullen, zie je alle berichten over dat zadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 14:51

Ik ben het met Duhelo eens: als je topics clean wilt houden voor zoekmachinegebruikers dan moet je ze ook on topic houden. :j
Met de reactie: dan open je toch zelf een topic als je iets wil weten over zadel X, kan ik dan weer niks. De meerwaarde van Bokt is juist dat alles kunt lezen wat er al aan ervaringen gepost is, en je niet hoeft te wachten tot iemand met een relevante ervaring langs jouw topic komt geslenterd. Dus als ik iets zoek over zadel X, dan lees ik graag alle oude gebruikerservaringen op een rijtje en wil ik niet door een complete interne thread over of hoefijzers fout zijn of niet moeten wagen.

Sommige topics lees ik alleen mee, maar dan kan ik ook echt helemaal gaar worden van al het off topic geneuzel. Aangezien ik niet meepost ga ik dan ook niet zelf een berichtje erin gooien met 'ontopic blijven!', maar vervelend is het wel.
Een voorbeeld daarvan was het barokke paarden topic. Geen idee of dat in de huiskamer staat of niet, maar dat heb ik op een gegeven moment maar gewoon helemaal ontvolgd aangezien het er alleen nog maar om ging dat 1 van de posters een nest jonge kittens verwachtte (ook nog van een ras dat ik sowieso al erg discutabel vond) waardoor ze 2 weken voor de geboorte al niet meer naar de paarden kon omdat ze de moederpoes niet alleen durfde te laten. Af en toe postte er nog iemand anders iets in de trant van 'Ah, wat lief' erdoorheen, maar de rest van de pagina's werd alleen nog door deze gebruiker met poezenverhalen gevuld.
Het zou dus best kunnen dat dit topic al in de HK stond, maar zelfs dan kan het echt offtopic gaan echt strontvervelend zijn.

Bij persoonlijke aanvallen/rellen vind ik ook dat er ingegrepen mag/moet worden. Het lastigste zijn daarbij altijd de grensgevallen: op ons forum hadden we op een gegeven moment last van een man (typisch 8-) ) die af en toe weer even langskwam om te vertellen dat zijn manier om met paarden om te gaan de enige was en dat de rest van de wereldbevolking eigenlijk geen paard verdiende. Jammergenoeg was hij ook slim/naar genoeg om dat soort off-topic boodschappen te verpakken in cynisme, sarcasme en steken onder water die alleen tussen de regels door zichtbaar waren, maar die wel voor iedereen voelbaar waren. Sprak je hem erop aan, dan was het standaard antwoord: wijs maar een zin aan waar ik over de schreef ben gegaan. :(
Dat soort gevallen zijn ultiem frustrerend, maar je zult er toch ook iets mee moeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 14:52

Mars schreef:
En onder elk topic staat toch een vakje 'doorzoek dit onderwerp'? Iedereen die kan googelen moet ook in staat zijn om dat vakje in te vullen, zie je alle berichten over dat zadel.

Dan krijg je niet alles mee: genoeg gebruikers schrijven in een topic over beenbeschermer X:
'mijn paard heeft ze ook, maar omdat ze na een half uur nogal warm worden gebruiken wij ze niet meer'.
Onvindbaar, of je nou op beenbeschermer zoekt of op X.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 14:55

Yunomi schreef:
Maak een scheiding tussen het forumdeel informatief en de rest. Easy as that.
Informatief niet offtopic en de rest wat vrijer zoals meermaals is aangedragen.

Ik begin het gevoel te krijgen nogal in herhaling te vallen. :=

Het was mij niet duidelijk hoe vrij jullie wat willen. Soms kwam het over alsof gans bokt maar een heel grote HK moet worden :D
Maar een dergelijke opsplitsing had ik zelf ook al in gedachten en kan ik mij dus zeker in vinden :).

Met de zoekfunctie vind je vaak heel veel niet relevante info en mis je vaak ook een hoop wel relevante info ...

Xyzutu: ik ben het eens met je. Bepaalde onderwerpen is het gewoon erg fijn om te kunnen leren van anderen en de informatie direct ter beschikking te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 14:59

Ik zou een complete splitsing tussen informatief en de rest ook prima vinden, maar ik dacht eigenlijk dat die al bestond? Ik ging ervan uit dat het hele tabblad 'Informatief' met alle subfora die daaronder vallen ook al zo gemodereerd werden.
Lijkt mij gewoon logisch.:)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 15:01

Er wordt inderdaad al een behoorlijk onderscheid gemaakt in de verschillende fora kwa modereren. Maar dit kan uiteraard altijd verder uitgebreid/ duidelijker worden :)

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 15:04

Xyzutu: je haalt een aantal zeer herkenbare zaken aan in je posts. :j

Yunomi; effectief is die scheiding er al wel, maar kennelijk (?) nog niet duidelijk genoeg. Er wordt veel strenger gemodereerd op 'offtopic' op het tabblad Informatief, vergeleken met Algemeen en Kantine.

Zelf modereer ik enkel op subfora die vallen onder 'Algemeen' en daar is het soms best lastig die balans te vinden. Immers: sommige onderdelen zijn toch overwegend informatief, ik denk dan bijvoorbeeld aan MWS of HTT, en daar komen toch ook regelmatig TeMs of PB's van gebruikers die het vervelend vinden als er offtopic gegaan wordt. Die laten dat alleen niet altijd weten in het topic zelf, wat het ook minder inzichtelijk maakt hoe de balans precies ligt qua gebruikersmeningen. Er zijn ook duidelijk gebruikers die vinden dat er te snel en te streng wordt ingegrepen, en dat nemen we ook zeker mee in de toekomst. Ik heb de afgelopen dagen in elk geval veel nagedacht over het fenomeen 'offtopic' op het Algemene gedeelte van het forum, maar het blijft lastig om te bepalen waar die grens ligt. In sommige gevallen is het natuurlijk al vrij snel duidelijk, maar het ligt niet altijd zo simpel.

Wat ik eigenlijk wil zeggen is: het maken van een duidelijke(re) tweedeling is zeker een goed idee, maar er is toch een grijs gebied waarvan het lastig te bepalen is waar de grens moet liggen om het grootste deel van gebruikers tegemoet te komen. We zijn wel aan het brainstormen over manieren om dit inzichtelijk te krijgen. Een enquete is een idee wat ook hier eerder al genoemd werd. Een topicban wordt hier ook genoemd wanneer gebruikers echt telkens weer offtopic gaan, maar dat vind ik eigenlijk ook wel een flink ingrijpende maatregel. Daarnaast weet ik uiteraard niet of dat technisch mogelijk zou zijn, maar dat is iets wat we kunnen voorleggen aan de technici natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 15:17

Persoonlijk zie ik wel een doelgroep voor topic-bans - als het uberhaupt mogelijk is. :)

Stel dat ik een topic open over [***]'s zesde hoofdstel, :+ en iemand begint daar continu doorheen te posten met waar ik het geld vandaan haal, want hoe kom ik aan het geld om 6 (!) hoofdstellen te kopen als de rest het maar met eentje moet doen? Als er vervolgens een Bokker of mod aangeeft dat het en offtopic en een persoonlijke aanval is - en hij/zij stopt, dan prima.
Maar als deze gebruiker vervolgens berichtjes post als:
'Maar het is toch gewoon een normale vraag?'
'Ik vind het niet off topic als het gaat om het kopen van iets nieuws, dan is wat je verdient toch relevant?
'Ik verbaas me er gewoon over dat iemand die al 5 hoofdstellen heeft er nog een zesde bij kan kopen enz enz enz. 8-)
Zo iemand lijkt me een ideale kandidaat voor eventjes afkoelen buiten het topic, niet eens omdat zo'n persoon erg irritant & besmettelijk is, maar ook omdat ze zich er blijkbaar zelf niet op eigen kracht uit kunnen tillen. Zo kun je notoire offtopicgaanders namelijk ook bekijken; niet alleen als mensen die niet wíllen luisteren, maar ook als mensen die niet op eigen kracht in staat zijn om hun gedrag te veranderen als ze eenmaal in een loop zitten. Die mensen mag je in mijn ogen best een handje helpen - en dat is dan niet cynisch bedoeld.

taartjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 15:18

Ik lees dit topic eigenlijk al mee vanaf en het begin.
Ik ben het zeker eens met alle mensen die hier posten en ik moet zeggen dat ik de manier waarop nu wordt gereageerd door een aantal mods voor mij zeer prettig zijn, vooral de manier waarop duhelo nu reageert.
Het viel en valt me namelijk erg op dat een deel van de mods alleen maar vanuit het "kleurtje" praat en oordeelt en dit stoort me onbewust toch best wel.
Lieve mods, jullie zijn ook zwart geweest. Probeer eens voor jezelf na te gaan hoe jij het zou vinden als je dit topic als een zwarte gebruiker zou volgen in plaats van als een gekleurde gebruiker. Hoe zou jij, los van het feit dat je een mod bent, dingen in die hier wel of niet besproken worden anders willen zien? En dan echt even je mod kant loslaten.
Het lijkt namelijk echt alsof de kleur de overhand neemt op het zwart en de kleur zo dus imo als extreem belangrijk wordt gezien terwijl de kleur eigenlijk een hulpmiddel is.

Nu even verder inhoudelijk, als ik zelf naar iets zoek, ervaringen, dan gebruik ik alleen de snelle zoekfunctie en nooit de uitgebreide versie hiervan. Ik vind het uitgebreid zoeken op bokt niet echt prettig zoeken en gebruik het dan liever niet dan wel.
Wat betreft het ofdtopic, ik kan me er vooral aan storen wanneer een topic mij raakt en ik het graag volg, maar er pagina's aan reacties staan die er voor mij niet toe doen. Het knopje waar je op kan klikken dat je alleen de posts van die persoon kan lezen is soms echt heel fijn, maar zo vaak mis je dan de helft omdat niet iedereen reageert met quotes en je daardoor ook weer andere dingen mist. Daardoor wordt ik dan toch voor een deel gedwongen om dat hele topic door te scrollen op zoek naar de berichten van TS en om ook de andere berichten niet te missen. Bijvoorbeeld in volgtopics die even een poosje stil vallen omdat TS wel even iets anders aan haar hoofd heeft, wordt er met regelmaat gevraagd naar een updaten van TS en dat soms wel 2 pagina's lang. Dat zie ik zelf als storend. 1 of 2 keer is genoeg, maar 2 of meer complete pagina's vol met reacties of TS nog komt updaten vind ik persoonlijk erg storend. Die reacties ziet niet iedereen als off topic, maar dan vraag ik me wel af dat er in zo'n dergelijk topic met ruim 2 pagina's met vraag voor een update, dat er daar niets over gezegd wordt terwijl dat imo juist vervelend is. Ik volg zo'n topic voor de updates van TS, niet om de vraag of ze nog komt updaten.
Het idee van splitsen ipv slotjes vind ik zelf dan ook echt een goed idee.

Ik hoop mods, dat jullie hier wat aan hebben!

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 15:22

In mijn ogen met een enquête of iets dergelijks kun je peilen wat de gebruikers willen. Dat grijze gebied bepalen moet je (mede) met behulp van de gebruikers doen. Alleen door de mening van een grote groep gebruikers te peilen kun je een 'democratisch' beleid opstellen. Want alleen de moderators zijn geen goede afspiegeling van heel bokt, ookal zijn jullie ook gebruikers, toch heb je een andere visie.
En dit topic is leuk qua raadpleging wat willen jullie, maar ook niet objectief want hier reageert ook maar een heel klein percentage van alle gebruikers.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 15:29

Precies, Yunomi; het probleem van een topic als dit is dat een handvol gebruikers, die vaak op FZ komen, of die op een andere manier betrokken zijn geraakt bij deze discussie, hier hun visie delen. Dat is natuurlijk prettig, maar het geeft geen duidelijk overzicht van wat de meerderheid van de gebruikers prettig zou vinden. Ik vind een enquête dan ook zeker de moeite waard en hier wordt ook al naar gekeken achter de schermen, maar er moet even praktisch gekeken worden hoe dat aangepakt zou moeten worden etc.

Overigens is de huidige manier van modereren niet zozeer gebaseerd op persoonlijke moderator-meningen, maar op de signalen die we krijgen van gebruikers. Via de TeM-functie, of via PBs, krijgen we namelijk echt best veel input, ook van gebruikers die hier niet reageren. Daar is de huidige aanpak, die met de jaren zo 'gegroeid' is, op gebaseerd. Maar inderdaad: nog steeds is dat geen echte 'doorsnee' van Boktgebruikers, want veel mensen hebben geen behoefte om te TeMmen of PB's te sturen, maar zullen een bepaald topic gewoon wegklikken of ergens niet meer reageren. Dat 'stemmen met de voeten' is op dit moment eigenlijk niet echt te meten, en de hoop is dat er een manier te vinden is waarop we ook die meningen in beeld kunnen krijgen - daar zijn we in elk geval nu over aan het nadenken. De vraag is immers of een enquete, die bijv. hier op FZ geplaatst zou worden, dan ook juist door die gebruikers ingevuld zou worden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 15:34

Dat stemmen met de voeten lijkt me inderdaad lastig te volgen, zelfs als het technisch gezien wel mogelijk is, want sommige reltopics zuigen juist extra veel voeten aan. ;)
Als ik een topic open met 'Ik sla mijn kind soms, maar nooit hard' dan denk ik dat er véééél gereageerd gaat worden maar dat de sfeer al vrij snel zal verzuren, ook al blijven mensen posten..

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 15:40

De enige optie voor die enquete is dat iedere bokker hem verplicht eenmalig moet invullen voor ze verder kunnen inloggen op bokt. Maar ook dan zal je mensen hebben die maar iets aanstippen om ervan af te zijn.

Taartjee: dankjewel voor je fijn bericht.
Soms is het inderdaad goed om als mod even een hoop afstand te nemen en ons in de plaats te stellen.Dat is niet altijd eenvoudig om te doen.

De "wanneer komen er updates" topics zijn ons ook opgevallen inderdaad, ik denk niet dat er daar al een oplossing is hoe we dat kunnen op pakken...

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 15:41

Ik denk dat een eventuele enquête dan prima op de voorpagina aangekondigd kan worden om er meer gebruikers attent op te maken.
En verder denk ik dat het belangrijk is in de enquête duidelijke voorbeeld situaties te schetsen (eventueel zelfs met 'screenshots' van een voorbeeldsituatie, die je natuurlijk gewoon zelf kan opzetten) zodat je over verschillende de mening van gebruikers kan peilen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 15:53

Ik heb verder niets te maken met het oude zeer en gedoe en dat wil ik graag zo houden.

Maar om even een ander geluid te horen: ik vind dat het modereren eigenlijk best oké gaat. Ik merk wel verschil in mods. De een verstaat de kunst van het modereren en communiceren beter dan de ander. Maar dat hoort erbij.
Ik zie het een beetje als scheidsrechteren. Soms wordt er te snel gefloten, soms te laat. Dat hou je altijd. Ik ben het ook wel eens ergens niet mee eens geweest. Maar hé, dat is onderdeel van het spel. Soms moet je je verlies nemen. De ideale mod, die iedereen tevreden kan houden, bestaat niet. En er is uiteraard ruimte voor verbetering en prima om daarover te discussiëren. Maar de wereld vergaat niet als het even een keertje anders gaat dan wat jij eerlijk of juist vind... :)

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 17:01

heel even, we mogen weken met een zeer irritant horse event constant geconfronteerd worden waar een antwoord op gegeven moet worden. Maar bokkers op een enquete attenderen is wat lastig?

Daarnaast ben ik van mening dat de enquete niet van bokt uit moet gaan, maar opgesteld moet worden door kritische gebruikers van bokt. In het verleden is mij altijd gebleken dat er dan net niet de juiste vragen in staan, dat vragen suggestief gesteld worden en dat de antwoorden nooit zijn zoals het daadwerkelijk is als het bokt team zelf enquetes gaat maken.

Gewoon een onafhankelijk onderzoek, waar niemand van bokt enige bemoeienis mee heeft en die anoniem ingevuld kan worden.

Ik ben het met Safina eens hoor, fouten moeten mogen en worden gewoon gemaakt. Dat is absoluut geen probleem. Het is de handelswijze om de fouten heen die fouten erg maken. Zoals de PB naar Sammie, dat is echt een behoorlijke fout. Maar het team ziet het anders en buigt zich in onmogelijke hoeken om maar aan te proberen te tonen dat het echt niet aan het team lag. En daar krijg je nou eenmaal eens in de zoveel tijd dit soort topics van wnat dat wordt maar beperkt gepikt door gebruikers.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 17:26

Enquetes... hartstikke leuk en nuttig maar vooral... traag...... Is het echt nodig om voor zoiets een enquete op te stellen? Ik heb er in mijn boktcarriere (en modcarriere) al verschillende ingevuld en het resultaat stond meestal niet in verhouding tot de tijd en moeite die er aan beide kanten in werd gestoken.

Waarom moet dit nu ingewikkelder gemaakt worden dan dat het is?

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 17:34

Karl66 schreef:
Volgens mij heb ik toch al wat ideeën gespuid, alleen passen die niet zo goed in het sjabloon. Maar hopelijk betekent dat ook dat ze dwingen om op een andere manier te gaan modden.

En wat die ervaring betreft, dat zorgt juist ook voor die tunnelvisie, omdat heel vaak het nooit op een andere manier geprobeerd is. En dan bedoel ik niet in theorie, maar in de praktijk. Want in de praktijk blijkt elke keer dat de eendjes netjes in de rij blijven zwemmen waar ze voor de theoretische verandering ook al zaten...

Ik vind het heel jammer dat je er zo over denkt. Je ideeen zijn zeker niet verkeerd, en zoals meermaals aangegeven; achter de schermen zijn we aan het kijken hoe we deze onvrede het beste op kunnen lossen, echter gaat zo’n beleidsverandering nooit over 1 nacht ijs. Dat er nu direct niets verandert wil absoluut niet zeggen dat jouw ideeen niet in het sjabloon zouden passen. Het lijkt me duidelijk dat we hiervoor een oplossing moeten vinden, slotjes zijn immers al jaren een punt op Bokt.

oji schreef:
Ik denk eerlijk gezegd dat het eind zoek is als de TS ook invloed krijgt op het verloop van het topic daar aan te geven of er wel of niet of-topic gereageerd mag worden. Bepaald TS dan vervolgens ook wat of-topic is en wat niet? Is TS een soort van eigenaar van het topic omdat hij/zij het toevallig gestart is of zijn degene die de moeite en tijd nemen om mee te discussiëren net zo goed "mede-eigenaar"?

Ik snap best dat als er al flink aantal keer gewaarschuwd is over of-topic, dat een topic op een gegeven moment op slot gaat. Maar sta dan ook in dat topic toe dat er een discussie volgt met de mod over het wel of niet of-topic zijn van de posts. Dan houdt je het transparant en kunnen alle discussiepartners een mening geven of de discussie wel of niet op die manier voortgezet kan worden. Als dat allemaal via pb moet is het niet transparant voor de mede discussiepartners, zeker omdat je niks over pb's mag melden.
Want wat is of topic? Idd de reserve bij het Adelinde topic vond ik een heel relevant in dat topic, het ging erom dat zij moest starten voor het team, wat niet nodig was geweest als de reserve er was geweest. Wat is daar of topic aan?

Wanneer stapt een moderator in om de discussie te buigen? Neem het voorbeeld dat xyzutu2 aanhaalt. Ik weet precies over welk topic zij het heeft, had het ook gelezen en eerlijk gezegd, mijn bek viel open dat daar een moderator tussen kwam.

Ik neem aan dat moderators alleen "inbreken" als er getemd wordt? Het lijkt mij dat ook daarin wel een stukje dossiervorming mag plaatsvinden. Er zijn TSsen die een hele fanclub hebben en zodra iemand maar een iets kritische noot laat klinken, zoals in het geval van xyzutu2, dat er 100 man op de tem knop drukt en hop de moderator breekt in. Terwijl er anderen TSsen zijn, die minder of geen vaste volgers hebben, waar niet op getemd wordt, die met hetzelfde gemak een hele emmer stront over zich heen gekieperd krijgen en geen moderatorhaan die er naar kraait. Dat maakt het allemaal zo niet transparant. Iets meer nadenken of er echt ingebroken moet worden, of een discussie echt de verkeerde kant op gaat ipv simpelweg oh er is al een paar keer getemd, ik zal er maar iets van zeggen, lijkt mij wel wenselijk.

Ik denk dat de moderators best een keer het hele beleid en de manier waarop zijn dit handhaven onder de loep mogen nemen. Het is niet voor niets dat interessante subs zoals HAW, die mijn inziens echt op Bokt thuishoren, vrijwel geheel verdwenen zijn en dat veilige cavia topics etc hoogtij vieren. Ik denk dat de uitvoering van het mod beleid een grote invloed hebben gehad op die beweging en dat jullie je misschien eens achter de oren moeten krabben of dat is waar je met Bokt heen wilt.

De TS heeft inderdaad in sommige gevallen inspraak in haar topic. Als de discussie afbuigt naar een andere discussie en TS vind het niet storend laten we het op mijn fora vaak gebeuren, maar ik mod ook alleen op algemene fora, op de informatieve fora zijn ze strenger in ontopic/offtopic vanwege de informatieve waarde die zo’n topic heeft. Wat eerder ook al genoemd werd; als je op bokt op zoek bent naar ervaringen met een bepaald zadel willen we dat iemand zo snel mogelijk de juiste info vind, en niet allerlei berichten over sokken tegenkomt.

Op het moment dat er vragen zijn naar aanleiding van een moderatoropmerking probeer ik die altijd te beantwoorden, maar soms kom je zo’n topic niet snel weer tegen in je eigen berichten en om die reden is het vaak makkelijker per PB te doen. Het is inderdaad niet de bedoeling om PB’s te bespreken, maar stel dat ik jou een PB stuur met duidelijke uitleg wat wel en niet mag in een topic mag je in dat bepaalde topic wel aangeven dat je hebt overlegd met een mod en dat dit wel en dit niet mag. Complete PB’s kopieren mag niet, en vaak is het ook handiger om even een PB te sturen naar die mod en te vragen of het oke is als je de uitleg in het topic zet. Dat we voorkeur geven aan communicatie per PB wil niet zeggen dat we niet transparant zijn, 1 op 1 een gesprek voeren werkt gewoon vaak prettiger dan de discussie in een topic aan te gaan.

Wanneer een mod instapt om een discussie te buigen is moeilijk te zeggen, als er getemd word kun je als mod natuurlijk verschillende dingen doen. Je kunt mensen aanspreken via een modopmerking, maar vaak werkt het juist heel fijn om je te mengen in het topic en op die manier niet als mod met modopmerkingen e.d., maar als gebruiker bij te sturen. Soms kom je als mod ook gewoon een topic tegen en besluit je je erin te mengen. Ik weet niet over welke situatie het precies gaat, maar het wil dus lang niet altijd betekenen dat er getemd is. Mods lezen ook heel veel mee. :)

En dan wat betreft je laatste alinea, dat ben ik helemaal met je eens, maar daar zijn we ook zeker mee bezig, niet al te lang terug is er een enquete geweest die voor een groot deel ging over HAW. We zijn dan ook bezig om veranderingen door te voeren en ervoor te zorgen dat het forum hopelijk toegankelijk en actiever word.

@Zwerte/Sammie ik denk dat de PB van sammie gewoon anders is opgevat dan deze bedoeld is, en ik denk dat sammie dan ook het beste in discussie kan gaan met de afzender. Hopelijk kan op die manier het een en ander verduidelijkt worden en kan dit misverstand (dat is het, voor zover ik begrijp) de wereld uit geholpen worden.
Daarnaast wil ik nog even ingaan op je laatste alinea Zwerte, dit topic geeft toch juist aan dat we openstaan voor kritiek? Als dat niet zo was geweest dan hadden we ieder topic met enigszins kritiek op het team toch direct gesloten? Zolang de kritiek maar gefundeerd is en geen persoonlijke aanvallen richting het team bevat staan we er zeker voor open. We maken bokt juist voor jullie; de gebruikers, dus we willen zeker graag jullie mening horen, dat is ook de reden dat er regelmatig enquetes zijn; om te peilen wat onze gebruikers vinden op dat moment zodat we daar op in kunnen spelen.

@Mars; ik zie zelf wel degelijk dat er dingen veranderd zijn in het modden ten opzichte van een aantal jaar terug. Dat jullie dat als zwarte bokkers niet merken is natuurlijk heel erg jammer en mede door dit topic zijn we wederom aan het kijken wat we kunnen veranderen.

@xyzutu2; de topic-ban die je noemt is op zich een best grappig concept, maar ik vraag me af hoe haalbaar dit is. Op dit moment krijgt zo’n gebruiker in een PB, word deze PB genegeerd dan word het een OW en vanaf de 2e OW zit daar een ban van een week aan vast. Ikzelf heb op dit moment het idee dat dat best goed werkt. Ik maak het in elk geval niet vaak mee dat gebruikers stelselmatig doorgaan met ongewenst gedrag in een topic.

Verder kan ik me goed vinden in wat hanmar schrijft, wij modden beide op fora op het algemene gedeelte en daar laten we veel meer gaan dan de mods op het informatieve gedeelte, die scheiding is bewust gemaakt, zoals hier eerder ook al uitgelegd is.

Danzz, enquêtes zijn nu eenmaal lastig, je wil niet teveel open vragen, maar wel de juiste informatie krijgen. Enquêtes die op FZ terecht komen worden door een bepaalde doelgroep zeker gezien, maar er zijn een heleboel mensen op bokt die ook een mening hebben maar nooit op FZ komen, omdat ze geinteresseerd zijn in de paarden en niet in het beleid. Ook willen we natuurlijk niet iedere week met een andere enquête aan komen zetten, we hebben behoorlijk recent al een aantal enquêtes gehad op bokt. Al dit soort dingen moeten we afwegen voor we een enquête inzetten, voordat we een topic op FZ krijgen dat we jullie teveel lastigvallen met enquêtes.

Al met al wil ik eigenlijk voornamelijk aangeven dat we jullie zeker horen en veel knelpunten die jullie aankaarten ook herkennen en we doen zeker ons best om er iets mee te doen, maar jullie kunnen natuurlijk niet zien waar wij achter de schermen mee bezig zijn, dat maakt het zo lastig. Het is in elk geval zeker niet zo dat jullie adviezen ongelezen in de prullenbak belanden.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 17:39

Pittig topic, dat hier en achter de schermen een hoop losmaakt. Harbourlight; dank voor het op een constructieve manier openen van de discussie :j

Ik kom een beetje laat binnenvallen maar wil beginnen met een poging om iets recht te zetten. De bewoording dat Sammies reactie niet helemaal strookt met de werkelijkheid is misschien wat te hard gesteld, Sammie is zeker geen leugenaar. Sammie heeft de inhoud van de PB anders opgevat dan wij hadden bedoeld. Wat hiervoor ook is gezegd; een probleem van zender en ontvanger. De boodschap was dat we haar constructieve kritiek waarderen met daarbij het verzoek op de bal en niet op de man te spelen. Daarbij ging het niet specifiek over haar berichten in dit topic, wat dat betreft was de timing niet optimaal, dat is helaas een gevolg van online moeten overleggen. De 'op terugkomen' opmerking in de PB gaat ook niet over terugkomen in de vorm van een OW of iets van die strekking. Achteraf goed te begrijpen waarom dit mis is gegaan in de communicatie, het enige dat we daar nu aan kunnen doen is proberen dit uit te leggen. Sammie heeft een PB ontvangen met verduidelijking over dit misverstand. Hieruit blijkt ook maar weer hoe lastig communicatie kan zijn. Op zich geen man over boord als misverstanden ontstaan, zolang we met elkaar in gesprek blijven. Ik hoop dat we dat hier, op FZ op een constructieve manier kunnen doen.

Dat gezegd hebbende; Na een hoop bijlezen snap ik de aanleiding voor dit topic. Wel is het denk ik goed om zaken in perspectief te blijven zien. Er is zeker ruimte voor verbetering, ik denk dat het echter ook goed is om in het achterhoofd te houden dat het moderatorteam echt heel erg veel tijd en energie stopt in het leuk en leefbaar houden van de site. Iedere dag weer. Dat gaat over het algemeen hartstikke goed, maar dat zijn niet de acties die opvallen.

Ook hebben we de afgelopen jaren echt al hele grote stappen gezet wat betreft het forumbeleid en de manier van modereren. Er worden heel veel minder berichten verwijderd, er worden veel minder slotjes geplaatst, er wordt veel eerder subtiel bijgestuurd, er wordt niet altijd afgewacht tot iets 'OW-waardig' is, er wordt meer gekeken naar wat goed is voor de gebruikers, er zijn ook heel erg veel regels geschrapt.

Dat dit niet altijd zo wordt beleefd snap ik en een gemiste kans bij het veranderen van dat beleid is dat we dit niet op de een of andere manier hebben gemonitord. B.v. door eens in de zoveel tijd te vragen hoe mensen de sfeer en het beleid ervaren. Ook worden er fouten gemaakt en is het mogelijk om beleid en uitvoering te verbeteren. Maar nerd die ik ben heb ik wel even snel in de database zitten graven om te kijken wat nou de grote lijn is:

Code
+------+--------+--------+
| year | pct    | locked |
| 2001 | 0.0297 | 1:34   |
| 2002 | 0.0217 | 1:46   |
| 2003 | 0.0321 | 1:31   |
| 2004 | 0.1091 | 1:9    |
| 2005 | 0.0907 | 1:11   |
| 2006 | 0.1078 | 1:9    |
| 2007 | 0.1003 | 1:10   |
| 2008 | 0.1034 | 1:10   |
| 2009 | 0.1869 | 1:5    |
| 2010 | 0.2020 | 1:5    |
| 2011 | 0.1963 | 1:5    |
| 2012 | 0.0920 | 1:11   |
| 2013 | 0.0794 | 1:13   |
| 2014 | 0.0744 | 1:13   |
| 2015 | 0.0698 | 1:14   |
| 2016 | 0.0604 | 1:17   |

(de kolommen: jaar, percentage topics dat op slot is gegaan, verhouding gesloten/open topic. In 2016 is tot nu toe 1 op de 17 topics op slot gegaan.)

Code
+------+--------+---------+
| year | pct    | qd      |
| 2010 | 0.0065 | 1:155   |
| 2011 | 0.0034 | 1:294   |
| 2012 | 0.0031 | 1:320   |
| 2013 | 0.0034 | 1:293   |
| 2014 | 0.0046 | 1:219   |
| 2015 | 0.0037 | 1:269   |
| 2016 | 0.0028 | 1:356   |

(kolommen: jaar, percentage posts die zijn verwijderd, verhouding verwijderd/niet verwijderd)

Grote kanttekening: Ongefilterde en beperkte data. Wordt dus vertekend door bijvoorbeeld het oude 'Eenmaal Andermaal' en tig andere zaken. Ook zijn dit maar een paar cijfers wat per definitie een onvolledig beeld geeft. Wel geeft het, naar mijn mening, aan dat de situatie veranderd (verbeterd) is.

Maar die cijfers zijn maar een heel klein deel van het verhaal natuurlijk en ik plaats ze ook zeker niet met het doel om aan te tonen dat er 'dus' niets aan de hand is. Er is namelijk een hele hoop aan de hand er is zeker ruimte voor verbetering. En dat zal ook altijd zo blijven. Bepalend is hoe we daar met z'n allen mee om gaan.

Wat betreft de opmerking van Karl66 van een paar pagina's terug: "Hoe moeilijk kan het zijn", op zich helemaal niet zo moeilijk als we een forum hadden met b.v. alleen een paar duizend Karl66's. Lijkt mij overigens wel gezellig, maar dat terzijde... Je ziet het in dit topic ook meerdere malen voorbij komen. Wat de een super irritant vindt moet volgens de ander prima kunnen. En de een vind dat je ten alle tijden moet zorgen dat je bericht niet verkeerd opgevat kan worden terwijl de ander van mening is dat je ongefilterd kan plaatsen wat je denkt. Zoveel mensen, zoveel wensen.

Daardoor is en blijft het modereren bestaan uit heel veel schipperen. Heel erg afhankelijk van het specifieke forum, het specifieke onderwerp, de manier waarop gebruikers met elkaar omgaan in een topic, eerdere voorvallen.

Logisch is dan om het modereren niet teveel op te hangen aan regels, want die passen meestal niet op die exacte situatie. Als je echter afwijkt van wat je op een andere plaats hebt gedaan dan komen er klachten van gebruikers met 'meten met twee maten!!!'. Houd je wel een strakke lijn aan dan ben je te streng of te star.

Dat als perspectief en om een beetje aan te geven dat de perfecte oplossing niet bestaat, in ieder geval niet voor iedereen. Als je die perfecte (deel-)oplossing wel hebt dan horen we dit echter bijzonder graag. En, zoals gezegd en eerder aangegeven, ook andere feedback en suggesties zijn bijzonder welkom.

Concreet wat dit topic betreft; ik ben het met harbourlight eens dat door het sluiten van een topic veel goedwillende gebruikers slachtoffer worden van een kleine groep die de boel verstiert. Daar volgen twee dingen uit;
- Wanneer vinden we dat iets wordt verstierd?
- Hoe voorkomen we dat goedwillende gebruikers last hebben van sancties voor anderen?

Voor die laatste zijn een aantal goede suggesties voorbij gekomen. Splitsen wordt inderdaad niet heel veel gedaan. Daar zitten wat praktische zaken aan vast, maar die zijn denk ik wel op te lossen. Het geven van een 'topic ban' is ook genoemd. Dat is technisch mogelijk, maar technisch is vrijwel alles mogelijk :+ De grote vraag is of de investering die daarvoor nodig is gerechtvaardigd is. Dit bouwen betekent dat andere zaken moeten wachten en technische oplossingen geven niet altijd het resultaat dat je verwacht. Het sneller kunnen verwijderen van posts bleek achteraf ook niet bepaald een panacae. Technisch een optie, maar hier moeten we even goed naar kijken. Dit bouwen is namelijk meer dan even een uurtje werk.

Maar op zichzelf een erg goede suggestie. Je kan een gebruiker dan aanspreken, past deze zijn/haar gedrag niet aan dan is het mogelijk om een heel gerichte maatregel toe te passen waar de rest van de deelnemers aan dat topic geen last van heeft. Interessant idee dus :j

De eerste vraag (wanneer vinden we iets offtopic) is een heel stuk lastiger te beantwoorden. Dat is namelijk heel erg contextafhankelijk. Is afhankelijk van het forum, het onderwerp, de manier van offtopic gaan, of de topicstarter ook offtopic gaat, of de vraag uit de topicstart is beantwoord, wie de moderator is, of er veel wordt getemd, etc. Het is denk ik moeilijk om daar echt een zinnig antwoord op te kunnen geven.

Wat we daar wel kunnen doen is goed luisteren naar bezwaren als deze binnenkomen naar aanleiding van een mod-actie. Het makkelijkst/handigst is via PB naar de betreffende mod. Via het TeM systeem kan ook. Op die manieren is het makkelijker om dat specifieke geval te bespreken.

Een FZ topic is ook een optie, maar daarbij is het denk ik prettig om dit toch algemeen te houden. In het verleden zijn op FZ ook specifieke mod-acties besproken maar dit eindigde (of begon) steevast met moddergooien tussen mensen die het wel/niet eens waren met de actie. Ook wordt het lastig als een beslissing is genomen op basis van eerdere acties van een betrokken gebruiker. Het is niet erg netjes om die geschiedenis er bij te halen op FZ, maar op die manier kan je dan ook niet volledig uitleggen waarom een beslissing is genomen. Ook bleek daar dat het soms best moeilijk is voor een moderator om prettig te blijven reageren als deze, voor zijn/haar gevoel, publiekelijk aan de schandpaal wordt genageld voor een actie die met de beste bedoelingen is gedaan. Als dat soort situaties op een algemenere/constructieve manier kunnen worden aangekaart dan levert dat, denk ik, veel betere resultaten op. Het voorkomt ook een een incidentpolitiek waarbij beleid wordt aangepast op basis van 1 specifiek voorval in plaats van een breder patroon.

Aan de andere kant snap ik de beperking van het algemeen houden. Ook binnen het team zijn we aan het kijken wat we hiermee kunnen/moeten. Ik heb het idee dat de voorbeelden waarnaar in dit topic is verwezen weinig problemen hebben opgeleverd, dat deze de zaak vooral duidelijker hebben gemaakt. Super :j Ik weet alleen niet hoe we kunnen zorgen dat dit (bijna) altijd zo loopt.

Overigens zijn er in dit topic nog een flink aantal andere issues voorbij gekomen, los van de slotjes. We gaan kijken hoe we dat op kunnen pakken cq overzichtelijk kunnen krijgen.

In ieder geval heel veel dank voor de (grotendeels) constructieve toon en voor de feedback. Zeker niet altijd makkelijk om te horen en de reflex om in de verdediging te schieten is soms best groot. Maar daarbij helpt het als een topic op een manier wordt aangesneden die niet meteen vol vanuit de aanval is.

Ik heb in ieder geval het idee dat we op Bokt echt al veel hebben kunnen verbeteren. Ik hoop dat we die verbetering nog verder door kunnen zetten samen met jullie :j Het is erg fijn (lees: noodzakelijk) als die verbeteringen ook los van de cijfers en los van de groene/rode kant zichtbaar/merkbaar zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 18:07

Goede en duidelijke post, Bart! +:)+

Splitsen deden wij op ons (veel kleinere, 1000 leden) forum wel trouw, maar het is een hoop werk en de openingspost van de nieuwe afgesplitste poot werd vaak vrij chaotisch. Bovendien is het wel leuk om te doen als mod, maar als vervolgens het nieuwe topic meteen stilvalt omdat de volgers van het oorspronkelijke topic het nieuwe topic niet in hun vollijstjes hebben staan, dan is het niet heel erg belonend voor moderators.
Op informatieve fora zou ik het wel de moeite waard vinden om een probleemtopic ipv te sluiten te splitsen als de nieuwe loot ook informatief is, maar op de andere fora zou ik het eerlijk gezegd de moeite van het splitsen niet waard vinden en misschien ook eerder een slotje zetten als de boel daar echt uit de klauwen loopt.
Maar daar legt iedereen een andere grens.

Ik denk dat een van de problemen van forumproblemen alleen in het algemeen bespreken en bespreekbaar maken is dat er blijkbaar een hoop oud zeer ligt dat steeds weer boven komt drijven.
Zelf heb ik nooit echt te maken gehad met het beheer van Bokt, dus bij een topic als deze haak ik na 6 pagina's lezen echt af omdat ik het totaal niet meer kan volgen omdat alles lijkt te gaan over dingen uit het verleden (of hoe dat het heden veroorzaakt heeft) of dingen die al dan niet achter de schermen zouden spelen en het niet specifiek over de dingen die nu spelen gaat.
Persoonlijk dacht ik bij het doorlezen van dit topic dan ook dat grote delen ervan in feite flink off topic waren aangezien ze gingen over moedereenden en beleid oude stijl/nieuwe stijl, terwijl het topic volgens mij sec ging over de vraag of slotjes wel of niet iets toevoegen.

Als je het toestaat dat specifieke modhandelingen besproken mogen worden (of in 1 topic of in aparte topics) dan kun je daar ook gewoon streng in redigeren: alles over moedereenden en dingen uit het verleden of dingen die wel of niet achter de schermen spelen verwijderen. Puur: wat vond jij van deze actie en hoe had deze actie beter gekund?
Daar hoeven helemaal geen persoonlijke/globale aanvallen naar het modteam uit het heden en verleden bij te horen, maar die laten jullie zelf als moderators wel in verschillende FZ topics bestaan. Dat is dus echt jullie keuze, en eigenlijk ook wel een vrij aparte keuze, misschien vanuit een blinde vlek omdat het over jullie als moderators gaat?
Maar ook als een handeling van een moderator besproken wordt, kan het bespreektopic on topic blijven.

Even mijn eigen voorbeeld: ik krijg een pb dat ik te lang mijn standpunt herhaal. Ik reageerde nu per pb maar had het ook in een topic kunnen zetten: 'ik heb maar 3 posts geplaatst die alledrie een reactie waren op een nieuw argument van de ts, dus hoezo doordrammen?'
Of: 'In dit topic noemde Bokker A bokker B een poephoofd en toch krijgt alleen bokker B een tik op de vingers, is dat wel eerlijk?'
Dat is ontopic.
'Want Bokt trekt tegenwoordig overal zomaar de stekker uit en dat komt doordat de moderators er geen verstand meer van hebben en allemaal maar blind doen wat Temmers aangeven waardoor Bokkers met een grote aanhang alle macht naar zich toetrekken en het Bokt management maar blind volgt want die Bokkers trekken de meeste lezers en hebben dus de meeste macht - maar klaag je daarover dan worden je posts verwijderd en krijg je persoonlijke aanvallen van Mods per pb'
Dat is off topic. :) Zo'n monoloog kun je dus ook prima en zonder enige verdere onderbouwing als off topic kunnen bestempelen in een praktisch FZ-topic over een specifieke mod-handeling/wel of geen slotje.
Ik denk dus dat de mogelijkheid om een praktische mod-klacht in een topic te bespreken ook heel goed kan, maar dan moet je dat wel normaal modereren zodat het echt on topic blijft (argumenten voor en tegen dat besluit), en juist op FZ doen jullie dat niet.
Zomaar een observatie, maar het is me wel vaker opgevallen. Maar je kunt inderdaad niet met het huidige FZ-modbeleid topics laten openen over specifieke mod-handelingen, want die zullen dan ook direct in oud-zeer-topics veranderen. En dan trek je inderdaad maar een hele kleine doelgroep aan die al het oud zeer ook kennen, terwijl buitenstaanders zoals ik daar niets mee kunnen, terwijl wij wel iets zouden kunnen met topics die gewoon op basis van argumenten gaan.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 18:34

Voor alle duidelijkheid er is van mijn kant geen enkel oud zeer. Ik heb een aantal jaren met veel plezier gemod en ben er mee gestopt omdat ik klaar was met het modden op zich. De enige reden waarom ik reageer is omdat je er na een poosje op wat meer afstand naar gaat kijken en door die afstand wat beter zicht krijgt op sommige processen achter de schermen.

Deze quote zegt eigenlijk alles:

Citaat:
@Mars; ik zie zelf wel degelijk dat er dingen veranderd zijn in het modden ten opzichte van een aantal jaar terug. Dat jullie dat als zwarte bokkers niet merken is natuurlijk heel erg jammer en mede door dit topic zijn we wederom aan het kijken wat we kunnen veranderen.

Als de zwarte bokkers geen veranderingen merken, dan is er in de praktijk gewoon niks veranderd...