secricible schreef:Volgens mij vergeten sommige mensen hier dat dit voor fotografen ook wel degelijk een issue is.
Zij maken een plaatje waar ze trots op zijn, waar ze veel werk aan hebben gehad. En er wordt vervolgens aan gesleuteld door iemand anders en die plaatst hem als zijnde werk van die fotograaf.
In dit geval is het logo behoorlijk knullig er vanaf geshopt, er is nog een aardig blur zichtbaar. Dit is dus geen werk van de fotograaf maar toch wordt het onder zijn naam gezet.
Een beetje hetzelfde als een citaat veranderen en er vervolgens toch de naam bijzetten van de persoon van de originele uitspraak. Je legt iemand woorden in de mond die ze niet hebben gezegd, of in dit geval: je zegt dat ze werk hebben gedaan dat ze niet hebben gedaan. Zelfs als het citaat dan verwijst naar de originele tekst is dat nog steeds nogal raar en behoorlijk onbeschoft. Sommige mensen zullen zo ver niet eens kijken.
Voor mij zal het een zorg wezen, ik knip eens een vakantiefotootje en dan ben ik wel weer klaar. Maar van iemand die er geld mee verdiend, is dat veel meer een issue.
Copyright staat niet voor niks in de wet vermeld, dat is niet omdat het geen groot issue zou zijn...
Wat mij betreft moet er een uitsnede gemaakt worden van een foto precies zoals die is (zoals bij een citaat). Als dat niet mogelijk is kan er eventueel contact worden gezocht met de fotograaf. Is dat teveel moeite dan zijn er nog 100 andere topics waar een foto uit gekozen kan worden.
Het veranderen van een foto en die vervolgens wel als voorbeeldfoto van een fotograaf plaatsen is iig geen fatsoenlijke oplossing.
precies...
M.i. is de oplossing, laat het logo staan zoals het er staan. Pas dan citeer je, dan licht je een bepaalde foto uit. Persoonlijk lijkt het mij geen probleem alle foto's in de waarde te laten zoals ze bedoeld zijn.