Volwassenen die kinderen onderuithalen op Bokt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Re: Volwassenen die kinderen onderuithalen op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 09:15

Pesten is als er duidelijk een machtsverschil is. Als er een heleboel bokkers/mensen tegen 1 iemand zijn (bijv ts) vind ik dat wel in de buurt komen van pesten na een aantal keer is het wel duidelijk dat bokkers het er niet mee eens zijn, snap alleen niet waarom dat nog eens 100 keer herhaald dient te worden.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 09:23

Ik vind het een beetje zinloos om de inhoud van een topic hier verder te komen bespreken.
Daar gaat dit topic namelijk niet over.
Verder vind de ene dat je linksom moet lopen en de ander vind dat je rechtsom moet lopen en dan blijkt dat er domweg geen respect over blijft voor jouw wandelroute.
Een TS dwingen tot jouw mening (en dat bedoel ik in het algemeen) uitschelden of keer op keer trachten te beledigen en openbaar uit te lachen vind ik dan gewoon asociaal gedrag......ongeacht of die TS het zich dan wel of niet aantrekt.

In dit topic had een balkje in de OP ook al een hoop kunnen doen.
Gewoon om te voorkomen dat iemand alleen op de OP reageert terwijl er op dat moment nu net een beetje rust was. Dat is wel iets waarvan ik denk dat dat een poging waard is om te zien of het werkt.

Een discussie hoeft niet per definitie slecht te zijn en mensen hoeven het ook niet met elkaar eens te zijn maar ze moeten dat wel van elkaar kunnen accepteren om op een normale manier in gesprek te blijven.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 09:29

Ik bespreek de inhoud van jouw topic toch niet verder? Jij haalt het aan als voorbeeld in dit topic en ik brei daar gewoon op verder met een gepaste argumentatie voor dit topic, zonder desbetreffende discussie hier opnieuw te voeren.

En dat bedoel ik dus een beetje. ;) Op den duur zie je overal spoken en demonen en heb je je harnas en zwaard al bij voorbaat aangetrokken. :D

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 09:32

Het topic van Quartel is gesloten voor overleg, het is dus niet de bedoeling om het topic vervolgens hier verder te bespreken.
Bokt heeft met zóveel verschillende mensen te maken, die kunnen het nooit allemaal met elkaar eens zijn. Maar het is menselijk om toch je gelijk te willen halen. Vooral wanneer het over een dergelijk onderwerp gaat als in het topic van Quartel waarin de emoties vaak hoog kunnen oplopen.
En zoals Quartel hierboven zelf ook aangeeft: op een gegeven moment moet je, je er bij neerleggen dat de discussie oneindig is en elkaars mening accepteren en het feit dat de verschillende 'partijen' er niet uit gaan komen.
Vaak zie je dat mensen die hier moeite mee hebben, op dit punt de discussie persoonlijk gaan maken, door te schelden of iemand onderuit te halen om dan maar op een andere manier zijn/haar sterkere 'ik' te bewijzen tegenover die andere persoon. En dit laatste gebeurt te vaak en te snel door een groot aantal Bokkers. En dit heeft echt niets met leeftijd te maken. Maar zolang de volwassen Bokkers dit blijven doen, zullen de jongere Bokkers onder ons dit gedrag overnemen waardoor het nooit minder zal worden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 09:36

Hihi, eerst zeg je dat het niet de bedoeling is om het topic verder te bespreken en dan doe je het eigenlijk zelf heel even ook. ;)
Zie je hoe snel iets getypt is? Hoe snel iets gezegd is? Zonder dat daar meteen een hele resem bijbedoelingen aan vast hangen? :)
Nee, ik ben voor het aanpakken van iedere relschopper, (nogmaals afkoelban!) maar niet voor het uit de stekker trekken van iedere discussie die wat hoger oplaait.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 09:55

Jolien87 schreef:
op een gegeven moment moet je, je er bij neerleggen dat de discussie oneindig is en elkaars mening accepteren en het feit dat de verschillende 'partijen' er niet uit gaan komen.
Vaak zie je dat mensen die hier moeite mee hebben, op dit punt de discussie persoonlijk gaan maken, door te schelden of iemand onderuit te halen om dan maar op een andere manier zijn/haar sterkere 'ik' te bewijzen tegenover die andere persoon. En dit laatste gebeurt te vaak en te snel door een groot aantal Bokkers. En dit heeft echt niets met leeftijd te maken. Maar zolang de volwassen Bokkers dit blijven doen, zullen de jongere Bokkers onder ons dit gedrag overnemen waardoor het nooit minder zal worden.

Precies dat bedoel ik ook inderdaad.
Heeft imo met een beetje respect te maken wat we in deze maatschappij al als zeer zeldzaam moeten beschouwen jammer genoeg. Aan de ene kant dus ook niet raar dat je dat op forums dus ook steeds minder ziet. Wellicht is dat ook een beetje de kunst van het niet alles persoonlijk willen nemen.

Dan kunnen we heel makkelijk met de vinger naar de mods gaan wijzen maar dat is wel een hele simpele route. Zonder ons komen de mods er ook niet en wij gaan er niet komen zonder de mods op dit forum. Regels zijn nodig helaas maar mensen kunnen ook veranderen of dingen in gaan zien en dan word het weer een heel ander verhaal. Hoe je het ook draait of keert, het blijft gewoon een heel lastig iets.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 10:48

Dan wil ik graag even inhaken op de andere kant van het verhaal. Ik kwam als broekie op bokt, zo'n 10 jaar geleden. Toen was bokt ook nog niet zo groot en waren er ook een stuk minder (geschreven) regels over gedrag. Toen was het niet zo erg als een rotpuber (want ja, dat was ik :D ) een keer een uitbrander kreeg, want geloof me, ik heb heel wat niet-zo-leuke-reacties gehad op m'n toenmalige pony, m'n rijden, m'n photoshopkwaliteiten, m'n taalgebruik en noem maar op. Daarmee kun je als kind 2 dingen doen: er iets van leren en je acties veranderen, of gaan lopen zeuren dat de grote mensen vervelend tegen je doen. Nummer 2 geeft over het algemeen genomen alleen maar meer irritatie en gezeur. En natuurlijk is een kind op z'n tenen getrapt als iemand zegt dat 'ie z'n pony niet goed rijdt, maar je hebt altijd je eigen keuze in hoe je daar mee omgaat. Tegenwoordig zie ik een wijze van reageren die ik alleen maar af kan keuren.. 'Ik stop met bokt' 'Jij bent een gemeen oud mens' etc etc.

Natuurlijk kan er rekening met leeftijd gehouden worden en natuurlijk moet je met respect met elkaar omgaan, maar in sommige gevallen is er gewoon geen betere reactie dan een flinke 'slap on the wrist'. Een harde leerschool is ook een leerschool. ;) Nou zeg ik niet dat we alle kinderen maar onderuit moeten gaan halen, maar in sommige gevallen vind ik dat ze allemaal iets teveel gepamperd worden. Het zijn maar woorden! Dit is eigenlijk hetzelfde wat er op basisscholen gebeurt tegenwoordig. Moeilijke kinderen die onrust stoken mogen niet op hun plek gezet worden, want dan komen pappie en mammie de juf wel even duidelijk maken dat ze wat liever moet zijn voor hun lieftallige rotblaag. ;)

Kort gezegd, ik vind dat dit niet alleen de verantwoordelijkheid is van de volwassenen, maar ook die van de kinderen die zich hier aanmelden op bokt. Actie geeft nou eenmaal een reactie, dat je het er niet altijd mee eens bent mag, doe er iets mee of niet.

Alle verwijten naar de mods vind ik hier dan ook niet op z'n plek. We zijn allemaal verantwoordelijk voor ons eigen gedrag, dat is niet iemand met een groene username die jou moet beschermen of jou op je donder moet geven als je iets fout doet.

pennyputs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 11:03

Volgens mij niet alleen volwassenen maar ook kinderen onderling kunnen elkaar flink afbranden.....hahahaha
Nergens zoveel jaloezie, korte teentjes en gezeik onderling als bij de penny meisjes ( en helaas ook heel veel "ervaren" paarden dames).
Ik zou zeggen... Penny meisjes zonder ervaring, gewoon lekker een eigen pony nemen als je pa en ma zo gek krijgt, heerlijk blijven fantaseren ( daar ben je jong voor) en af en toe lekker op je bek gaan ( met of zonder pony) . Je kunt tenslotte niet verwachten dat wanneer je op je ca. 10e jaar een eigen pony krijgt al 25 jaar ervaring hebt...
En vooral niets aantrekken van alle nare opmerkingen etc.

En "nare" volwassenen, als een onderwerp je niet bevalt, gewoon niet reageren kan ook hoor. Doe je er ook niemand pijn mee.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 14:18

Woorden zijn net zo erg al dan niet erger als daden. Ik was toch niet zo blij dat ik als 16 jarige te horen kreeg dat ik mij beter in een trapgat kon ophangen en ik eruit zag als een opgewarmt lijk. En dan kan iemand nog zo vervelend zijn, kind, puber of (jong) volwassenen je moet elkaar niet afkraken en respectvol naar elkaar blijven.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 14:22

Maartje1990 schreef:
Woorden zijn net zo erg al dan niet erger als daden. Ik was toch niet zo blij dat ik als 16 jarige te horen kreeg dat ik mij beter in een trapgat kon ophangen en ik eruit zag als een opgewarmt lijk. En dan kan iemand nog zo vervelend zijn, kind, puber of (jong) volwassenen je moet elkaar niet afkraken en respectvol naar elkaar blijven.

Pfoe, dat is niet niks zeg. :(:)

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 15:23

No offence, maar dit is precies wat ik bedoel. Laat het of langs je heen gaan, of doe er iets aan. Beide nuttige dingen om ermee te doen. Met blijven hangen in het verleden en over hoe iemand toen iets stoms tegen je zei, schiet niemand iets op, jij niet en degene die het zei ook niet.

Ik zeg niet dat t goed is om zoiets te zeggen, maar dit soort reacties lost ook niks op.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 20:01

Sok, ik was het met je eens, totdat je zei 'het zijn maar woorden'.
Woorden doen op de lange termijn veel en veel meer pijn dan daden.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 20:54

Arc_En_Ciel schreef:
Sok, ik was het met je eens, totdat je zei 'het zijn maar woorden'.
Woorden doen op de lange termijn veel en veel meer pijn dan daden.

Ik heb het anders ervaren :+ Misschien is het ook wel niet waar hoor, misschien is dat wel iets wat ik mezelf zo vaak heb aangepraat dat ik het ben gaan geloven. Hoe dan ook, it worked for me :Y)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 08:41

Het hangt er van af van wie de woorden komen. Als iemand onbekend en anoniem mij hier op bokt zou uitschelden, zou ik waarschijnlijk eens even goed lachen. Komt het van "bekenden" dan zou het mij misschien meer pijn doen, maar eigenlijk zou dat meer zijn om wat ze in real life zouden doen, als ze echt roddels zouden verspreiden en je het leven zuur maken.

Maar goed, in het geval van Maartje spreken we ook echt wel van iets wat op bokt toch niet in het openbaar voorkomt.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 09:01

Gini dat was op bokt in een topic hoor :=

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 09:10

Echt waar? Maar dat is dan toch aangepakt geweest door een mod?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 09:11

Ik heb daar destijds niet op getemd (misschien omdat ik bokt toen nog niet zo goed kende?) later hebben ze de post verwijderd

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 09:16

Maartje1990 schreef:
Ik heb daar destijds niet op getemd (misschien omdat ik bokt toen nog niet zo goed kende?) later hebben ze de post verwijderd

Dan is er toch wat aan gedaan??
Wat heeft het dan nog voor toegevoegde waarde het hier nog eens in de groep te gooien??
Iedereen was namelijk al op de hoogte van pesterijen.
We waren juist in oplossingen aan het denken, voorbeelden zijn we al gepasseerd. :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 09:31

Quartel je reageerd zelf ook (meerdere malen) niet al te vriendelijk. Beter bokt begint bij jezelf :) Ik zei dat omdat er iemand zei dat woorden niet kwetsend zijn, dit gebruikte ik als voorbeeld daarvoor. Jemig moet me nog gaan verdedigen ook voor een voorbeeld dat ik post. Ik ben gewoon vrij om dat te posten hoor.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 09:49

klopt......heb ik eerder ook al aangegeven.
En soms moet je ook wel van je afbijten als je meerdere malen overlopen wordt.
Ik heb mezelf nog niet 1 x schoon gepraat waar dan ook, dus daar heb je helemaal gelijk in.
Maar in dit geval vind ik het toevoegen van een probleem niet een oplossing.
Ik zie het meedenken niet echt terug in jouw post, dat was toch waar het hier om ging? :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 10:20

Nee er mag ook wel gewoon over het issue gediscussierd worden.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 10:25

Maartje1990 schreef:

Als dat betekend dat je niet mee hoeft te denken in oplossingen dan mis je precies de essentie.
Maar doe je ding he?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 21:21

quartel schreef:
Maartje1990 schreef:

Als dat betekend dat je niet mee hoeft te denken in oplossingen dan mis je precies de essentie.
Maar doe je ding he?

Ik hoef inderdaad helemaal niets. Dit topic is niet geopend voor oplossingen maar omdat ts dat opviel en dat zij zich hier aan ergerde. Dat er mensen komen met mogelijke oplossingen is geweldig, maar je kunt geen mensen gaan opleggen dat ze mee 'moeten' denken en ze dan aanspreken omdat iemand gewoon over het onderwerp praat zonder oplossing aan te dragen is ook ongepast.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 22:09

Dit topic is inderdaad twee kanten op gegaan: het vinden van een oplossing waardoor het verminderd kan worden en het delen van ervaringen met mensen die anderen onderuit halen, zowel in real life als op bokt. En ik denk persoonlijk dat het allebei moet kunnen.
Naast dat het heel goed is dat er nu wordt gezocht naar een oplossing, is dit ook een prima topic voor Bokkers die hun ervaringen willen delen.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 22:21

Ik snap dat mensen hun verhaal graag kwijt willen, maar elke bladzijde benoemen hoe het niet moet en hoe naar het destijds was, daar heeft niemand iets aan. Kom met een constructieve oplossing, stel voor hoe het dan wél moet en zorg dat er daadwerkelijk iets veranderd.

Zoals ik hierboven ook al zei:
Daarmee kun je als kind 2 dingen doen: er iets van leren en je acties veranderen, of gaan lopen zeuren dat de grote mensen vervelend tegen je doen. Nummer 2 geeft over het algemeen genomen alleen maar meer irritatie en gezeur. En natuurlijk is een kind op z'n tenen getrapt als iemand zegt dat 'ie z'n pony niet goed rijdt, maar je hebt altijd je eigen keuze in hoe je daar mee omgaat.