Zure reacties bij 'Exterieur en Hengstenkeuze'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Re: Zure reacties bij 'Exterieur en Hengstenkeuze'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 16:39

Je krijgt haast spontaan zin om een topic te openen over de onwetendheid in sommige reacties op EHK.

HKO heeft niks te maken met kop in de krul :x Verder ga ik er maar niet meer op in. Is toch offtopic.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 16:40

Zinzi_jewel schreef:
Hko , zijn wel vaak paarden die niet goed gereden zijn , geen gelul kop in de krul. Ken helaas aantal paarden met hko en allemaal zo gereden dus het is een en en factor . En heus niet uitgesloten als je een wel overwogen kruising fokt . Of als je een vol papier fokt ....
Ligt er wel aan waardoor een paard artrose heeft ! In het geval van mijn merrie is het ontstaan omdat er een stafylokokken bacterie het nodig vondt mn paard zn gewricht te molesteren .
En ik weet dat ze voor Ster niks hoeven te doen alleen beter zijn als de rest . Maar dan nog ligt het eraan wat de jury graag ziet een luxe of een wat klassieker type om maar in t Gelderse te blijven ...

Verwar je HKO met Rollkur of zo :D?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 16:44

Misschien kunnen we het uit de paardenwereld halen om te vergelijken?
TS (en andere voorstanders) vinden jullie het wel OK als mensen thuis een leuk nestje puppy's fokken? Met bijv. een teef met HD, ED, Wobbler of andere erfelijke aandoening? Of de teef is heel dominant of agressief?
Of men zet een Duitse Herder reu op een langharige Tekkel?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 16:55

Sammie schreef:
Je krijgt haast spontaan zin om een topic te openen over de onwetendheid in sommige reacties op EHK.

HKO heeft niks te maken met kop in de krul :x Verder ga ik er maar niet meer op in. Is toch offtopic.

Blij dat jij het bevestigd! Ik begon al aan mezelf te twijfelen :')

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 16:58

Electra: Ik heb geen problemen met zgn "pret nestjes" (wat anders dan broodfokkers).
Mensen die hun hond onder begeleiding van de DA (of zonder bij voldoende ervaring) een keer laten dekken.

Ik heb zelf boerenfoxjes, wij hebben lange tijd een nestje overwogen (uiteindelijk niet gedaan ivm teveel werk). Op bokt had dit not done geweest...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 17:05

stef schreef:
Electra: Ik heb geen problemen met zgn "pret nestjes" (wat anders dan broodfokkers).
Mensen die hun hond onder begeleiding van de DA (of zonder bij voldoende ervaring) een keer laten dekken.

Ik heb zelf boerenfoxjes, wij hebben lange tijd een nestje overwogen (uiteindelijk niet gedaan ivm teveel werk). Op bokt had dit not done geweest...

Ik heb er wel moeite mee. Voor wat katten betreft, dan.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 17:06

Ik heb met katten geen problemen met "pretnestjes" (kater + poes worden bewust bij elkaar gezet), wel met "oeps" nestjes (kater/poes loopt ongeholpen buitem rond)

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 17:09

Ik heb wel problemen met pretnestjes, er zijn al genoeg katten en honden op deze wereld, asielen zitten vol en er zijn zat zwervers, plus nog eens al die honden uit griekenland, spanje en andere landen die deze kant worden opgehaald om geadopteerd te raken. Fokkers zouden ook een aantallen beleid moeten hebben, er komen steeds meer beestjes op deze wereld zonder goed huis..

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 17:09

Oke ik heb dus echt geen zin om in deze discussie te mengen, maar aangezien ik meerdere malen in dit topic omhoog kom, de merrie met KS en Spondylose is namelijk van mij. Is altijd heel grappig om te lezen dat heel bokt dierenarts is, en iedereen altijd alles beter weet. Mijn merrie kan de dracht makkelijk aan, mijn dierenarts is tevens fokker en heeft aan gegeven dat de merrie meer dan geschikt is als fokmerrie. Vervolgens open ik een topic om te vragen wat bokt denkt dat op mijn merrie zou passen en krijg ik vervolgens allemaal verwijten naar mijn hoofd over hoe zielig het wel niet is en wat voor dierenbeul ik wel niet ben. Iedereen trekt namelijk conclusies zonder de harde feiten te kennen, maar he dat is mens eigen geloof ik. Wat je dan moet doen is je wenkbrauwen ophalen, je afgezakte broek optrekken en advies vragen aan mensen die wel kennis van zaken hebben.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 17:11

stef schreef:
Ik heb met katten geen problemen met "pretnestjes" (kater + poes worden bewust bij elkaar gezet), wel met "oeps" nestjes (kater/poes loopt ongeholpen buitem rond)

Ik heb problemen met beide. Het is niet dat er niet genoeg overlast is van katten en dat asiels niks te doen hebben of zo.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 17:12

Aukelizzy schreef:
Oke ik heb dus echt geen zin om in deze discussie te mengen, maar aangezien ik meerdere malen in dit topic omhoog kom, de merrie met KS en Spondylose is namelijk van mij. Is altijd heel grappig om te lezen dat heel bokt dierenarts is, en iedereen altijd alles beter weet. Mijn merrie kan de dracht makkelijk aan, mijn dierenarts is tevens fokker en heeft aan gegeven dat de merrie meer dan geschikt is als fokmerrie. Vervolgens open ik een topic om te vragen wat bokt denkt dat op mijn merrie zou passen en krijg ik vervolgens allemaal verwijten naar mijn hoofd over hoe zielig het wel niet is en wat voor dierenbeul ik wel niet ben. Iedereen trekt namelijk conclusies zonder de harde feiten te kennen, maar he dat is mens eigen geloof ik. Wat je dan moet doen is je wenkbrauwen ophalen, je afgezakte broek optrekken en advies vragen aan mensen die wel kennis van zaken hebben.

Men trekt conclusies naar aanleiding van wat jij op internet zet. Misschien ben je zelf te kort geschoten in je beschrijving van de merrie en haar gezondheid. En dan nog, een mening naar aanleiding van de door jou verstrekte informatie moet gewoon kunnen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 17:13

Dat zeg ik ook nergens. Echter wordt de overlast IMO met name veroorzaakt door "oeps" nestjes, en niet door "pret" nestjes. Ik vind dat echt twee heel verschillende dingen.
Maar dan nog vind ik dat een ieder daarin zijn eigen verantwoordelijkheid moet nemen. Mijn katten zijn beide geholpen, dat kan ik een ander niet verplichten.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 17:14

Aukelizzy schreef:

Dat jij zelfs ook maar overweegt met je merrie te fokken vind ik zwaar schandalig, ik hoop dat als je aar laat dekken die arme merrie er niet teveel last van heeft,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 17:19

Ik ben het wel eens met de TS. Als een TS in het EHK een topic aanmaakt met een vraag over hengstenkeuze, dan is de keuze voor het fokken van een veulen vaak al gemaakt, en die mensen zullen echt wel verantwoord genoeg zijn, om zelf in te kunnen schatten of het wijs is. Dit geldt voor zowel de gezondheid van het paard, als het bewust fokken met een paard wat volgens de maatstaven nooit niet goed genoeg zal zijn. Dat is dan ook de reden dat ik dus geen topic open op EHK. Ik wil ook heel graag, met de tijd een keer een veulen fokken uit m'n eigen merrie (wanneer ik genoeg tijd, geld en ruimte heb hiervoor; dus nee, ik heb niet volgend jaar ineens een beeb erbij) maar hengsten uitzoeken doe ik zelf wel, want anders gaat heel bokt over de zeik. Ik ben van mening dat iemand die gaat fokken, zich echt wel bewust is van de kosten, de risico's en het aantal paarden wat er al rond loopt. En ik denk ook dat diegene prima in staat is, om zelf in te schatten of het wijs is om een veulen te fokken. Als jij een veulentje puur voor jezelf fokt, dan hoef je geen Olympisch Kampioen te hebben. Daar moet toch echt het verschil eens worden gezien; sommige mensen willen gewoon een keer, of een paar keer, gewoon leuk een veulentje fokken. En als die mensen er tijd en plek genoeg voor hebben, en geld genoeg voor hebben, wat zit het een ander dan in de weg? De markt verpesten zal ook geen sprake van zijn als diegene het veulen zelf aanhoudt, en er zit een verschil tussen veulentjes die uit hele dure pappa's en mamma's komen, en veulens die "maar gewoon" zijn. Degene die echt een duur veulen wil kopen, zal zelf ook wel selectief zijn dus de markt verzieken of "er zijn al zoveel paarden" vind ik een loos argument. Ja, er zijn inderdaad heel veel paarden. Maar je zal maar net iets willen hebben wat echt van je eigen merrie komt. Nou sorry hoor, maar die vind je over het algemeen niet op marktplaats, of je moet heel veel mazzel hebben.

Live and let live, laat elkaar in zijn of haar waarde en laat iemand lekker doen wat ie zelf wil. Wat is het volgende; bij het volgende zwangerschap topic vragen of dat diegene wel weet hoeveel kinderen er nog geadopteerd willen worden in plaats van zelf een kind eruit te kakken?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 17:23

Genoeg mensen trouwens die perse een nakomeling van hun (bijv geblesseerde ) merrie willen, om daarmee verder te gaan.
Dan kan je adviseren: Koop een veulen, maar die is dan niet van die merrie....
Ik snap dat wel hoor (dat mensen speciaal een veulen van hun eigen merrie willen)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 17:24

xx_Horsiex schreef:
Ik heb wel problemen met pretnestjes, er zijn al genoeg katten en honden op deze wereld, asielen zitten vol en er zijn zat zwervers, plus nog eens al die honden uit griekenland, spanje en andere landen die deze kant worden opgehaald om geadopteerd te raken. Fokkers zouden ook een aantallen beleid moeten hebben, er komen steeds meer beestjes op deze wereld zonder goed huis..

Dat heb ik dus ook. Net als dat paarden/pony's soms ondoordacht worden aangeschaft, worden puppy's en kittens ook maar lukraak door iedereen aangeschaft en als dan blijkt dat de pup uit de mode is, toch meer tijd kost, in huis piest of sloopt door gebrek aan aandacht/tijd, of de kennel tijdens de vakantie te duur is, brengt men het dier naar het asiel, of nog erger schopt het op straat.

Aukelizzy,
Ik heb geen oordeel over jouw merrie, ik ken haar en jou niet. Maar jouw topic werd aangehaald als voorbeeld omdat er zure reacties in voorkomen.
De meningen verschillen over fokken met een merrie met beperkingen/afwijkingen/ziektes, ongeacht de oorzaak. Dat mag toch? Persoonlijk zou ik niet fokken, omdat ik bang zou zijn, dat mijn merrie (vreselijke) pijn zou hebben tijdens de dracht, daarbij buiten beschouwing latend of KS en Spondylose erfelijk zou (kunnen) zijn.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 17:28

stef schreef:
Genoeg mensen trouwens die perse een nakomeling van hun (bijv geblesseerde ) merrie willen, om daarmee verder te gaan.
Ik snap dat wel hoor (dat mensen speciaal een veulen van hun eigen merrie willen)

Gelukkig dat er ook nog mensen op bokt zijn die dat wel snappen (en respecteren...) :o

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 17:33

stef schreef:

Ik snap het wel. Ik respecteer het ook. Daarom geef ik ook geen adviezen op EHK en lees ik alleen mee :D.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 17:38

Loetie84 schreef:
Gelukkig dat er ook nog mensen op bokt zijn die dat wel snappen (en respecteren...) :o

Nu doe je net of Stef de enige is, dan heb je toch niet goed gelezen. :)

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 18:02

Als jij perse een veulen van je eigen merrie wil, prima, maar waarom perse als je weet dat je merrie gezondheidsproblemen heeft die de dracht alleen maar zwaarder en moeilijker maakt?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 18:11

xx_Horsiex schreef:
Als jij perse een veulen van je eigen merrie wil, prima, maar waarom perse als je weet dat je merrie gezondheidsproblemen heeft die de dracht alleen maar zwaarder en moeilijker maakt?

Omdat de mens egoïstisch is.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 18:18

_San87_ schreef:
xx_Horsiex schreef:

Omdat de mens egoïstisch is.

_/-\o_

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 18:37

Aukelizzy schreef:
Wat je dan moet doen is je wenkbrauwen ophalen, je afgezakte broek optrekken en advies vragen aan mensen die wel kennis van zaken hebben.

Dat iemand het niet met je eens is, wil niet zeggen dat hij/zij geen kennis van zaken heeft.
Het is alleen een andere mening dan de jouwe.

Stef, ik snap ook prima waarom iemand een veulen van zijn eigen merrie wil. Ik ben er ook zo een.
Maar niet als de merrie op welke reden (gezondheid, mijn fokdoel etc.) dan ook ongeschikt is.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 18:47

MariekeA schreef:
Aukelizzy schreef:
Wat je dan moet doen is je wenkbrauwen ophalen, je afgezakte broek optrekken en advies vragen aan mensen die wel kennis van zaken hebben.

Dat iemand het niet met je eens is, wil niet zeggen dat hij/zij geen kennis van zaken heeft.
Het is alleen een andere mening dan de jouwe.

Stef, ik snap ook prima waarom iemand een veulen van zijn eigen merrie wil. Ik ben er ook zo een.
Maar niet als de merrie op welke reden (gezondheid, mijn fokdoel etc.) dan ook ongeschikt is.

hier ben ik het wel mee eens.fokdoel erg belangrijk en sluit de merrie hier op aan.zelf heb ik dus ook hier zo'n zelf gefokte kruising uit mijn merrie doel was om een zelfde merrie te fokken wat aardig gelukt is moet ik zeggen.karakter is bijna het zelfde en uiterlijk ook.dus mijn doel om een 2 span maatje te fokken is zeker goed gelukt.ik ben er dan ook erg blij mee.en denk dat ze me hier op bokt voor gek verklaard zouden hebben.heb het veulen met mijn toen nog eigen hengst gefokt die ik eest in het span had lopen naast mijn merrie

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 18:57

Sammie schreef:
Loetie84 schreef:

Nu doe je net of Stef de enige is, dan heb je toch niet goed gelezen. :)

Mensen is meervoud :Y) Er zijn zeker wel meerdere bokkers die niet direct iemand affakkelen als ze willen gaan fokken met een merrie.
Ik vraag me telkens af wat de motivatie van die mensen is. ZItten ze in hun vaarwater ofzo? ZIjn ze zelf broodfokker en ieder paard dat een amateur fokt, is een paard minder voor henzelf om te verkopen?