van ongedwongenheid naar formaliteit... "U" "Geachte" etc

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Iris82

Re: van ongedwongenheid naar formaliteit... "U" "Geachte" etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:04

Nou heb ik gehoord dat wij bijvoorbeeld ook niet het meest moderne Duits leren op school. ;)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:06

En toch geloof ik nog steeds de ballen van FS's verklaring.

Dorino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:06

mltex schreef:
Maar goed, is de discussie nu hoe drijf je met zoveel mensen een enkeling in de hoek?

Nee hoor, dat is helemaal niet mijn bedoeling! Ik hoop ook niet dat mijn posts zo opgevat worden.

Yamcha schreef:
Meer een discussie over hoe je je geschreven taal goed leesbaar en begrijpelijk kunt maken
Het is wat Yamcha zegt. Ook ik vermaak me wel in dit topic, in ieder geval zolang de posts serieus, humoristisch en/of mild blijven.

@Kiwiko: in sommige moderne talen is de schrijf- (en vaak ook spreektrant) veel formeler dan het Nederlands. Vertaal dit dan letterlijk in het Nederlands, dan krijg je een soort ouderwets Nederlands, zoals inderdaad ook nog in ambtelijk taalgebruik gebezigd wordt (oeps ben zelf ook niet zo goed in korte zinnen :o ). Ik heb het idee dat dit hier aan de hand is, maar dat kan FS alleen zelf bevestigen.

Overigens hoeft iemand als FS zijn Nederlands helemaal niet op een cursus geleerd te hebben. Het kan ook zijn dat hij het van oudere Nederlands sprekende personen (misschien wel zijn ouders?) heeft geleerd. Maar dat is puur speculeren natuurlijk
Laatst bijgewerkt door Dorino op 18-02-10 22:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:07

Heino schreef:
En toch geloof ik nog steeds de ballen van FS's verklaring.

Ach, ik kan me er niet aan storen.
Hij heeft de keuze hoeveel hij los wil laten natuurlijk.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:08

KiWiKo ik zie geen rede om op uw beknopte denkwijze en logica te reageren. Schijnbaar is het voor u te moeilijk te begrijpen, dat niet ieder zo modern in zijn taalgebruik is als u. Of dat die een anderen opvoeding en opleiding genoten hebben dan u.

Yamcha ik had geschreven dat u door mag voor de koelkast, u gaat echter meteen met de koelkast er al vandoor.
Uw manier is geen verkeerde manier, maar ik ben bang dat ik dan juist meer fouten zal begaan.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:08

Ik had toen ik op bokt zat ook de neiging om u te praten. Maar ik geloof ook in aanpassen aan je omgeving. En nu type ik jij en zeg ik u in het echt.

Sommige mensen hebben aan u typen ook een slechte naam gegeven helaas.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:09

Iris82 schreef:
Ach, ik kan me er niet aan storen.
Hij heeft de keuze hoeveel hij los wil laten natuurlijk.

Natuurlijk, maar ik ken geen enkele persoon (hoe oud dan ook) die alledaags Nederlands niet beheerst. Maar deze verklaring? :n Ik ga dan denken aan mensen die jarenlang opgesloten hebben in kelders en na 40 jaar weer de wijde wereld in geschopt zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:09

KiWiKo schreef:
Yamcha......... zijn statement is dat hij slechts "oud" Nederlands kan omdat dit hem geleerd is.

Naar mijn weten word er al zeker 50 jaar gewoon Nederlands geleerd op scholen, en op cursussen en waar dan ook.

Wel gewoon Nederlands, maar heel netjes, en woorden als 'gaaf' leer je niet als synoniem van 'superleuk' maar als 'glad, ongerimpeld, onbeschadigd'. En dat is dan de officiële betekenis, maar het komt ouderwets over.

Is met Engels net zo, als Nederlanders Engels gaan praten, is het heel onnatuurlijk, niet alleen door de (beruchte) uitspraak, maar ook door het woordgebruik. Erg officieel, overdreven netjes (of ze proberen Amerikaans te praten, maar hebben geen flauw idee wat 'keep your cool' betekent) en dus ouderwets. Denk dat je het zo een beetje kunt verklaren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:10

FaberSmid schreef:
KiWiKo ik zie geen rede om op uw beknopte denkwijze en logica te reageren. Schijnbaar is het voor u te moeilijk te begrijpen, dat niet ieder zo modern in zijn taalgebruik is als u. Of dat die een anderen opvoeding en opleiding genoten hebben dan u.

Yamcha ik had geschreven dat u door mag voor de koelkast, u gaat echter meteen met de koelkast er al vandoor.
Uw manier is geen verkeerde manier, maar ik ben bang dat ik dan juist meer fouten zal begaan.

Excuus :D

Maar als je hulp nodig hebt, dan mag je het vragen hoor :)

Als iemand echt wil leren wil ik best helpen :)

FaberSmid

Dorino schreef:
@Kiwiko: in sommige moderne talen is de schrijf- (en vaak ook spreektrant) veel formeler dan het Nederlands. Vertaal dit dan letterlijk in het Nederlands, dan krijg je een soort ouderwets Nederlands, zoals inderdaad ook nog in ambtelijk taalgebruik gebezigd wordt (oeps ben zelf ook niet zo goed in korte zinnen :o ). Ik heb het idee dat dit hier aan de hand is, maar dat kan FS alleen zelf bevestigen.

Overigens hoeft iemand als FS zijn Nederlands helemaal niet op een cursus geleerd te hebben. Het kan ook zijn dat hij het van oudere Nederlands sprekende personen (misschien wel zijn ouders?) heeft geleerd. Maar dat is puur speculeren natuurlijk

Uw uitleg zal zekers van toepassing zijn, in mijn geval van taalgebruik.

RoodZonnetje

FaberSmid schreef:
Of dat die een anderen opvoeding en opleiding genoten hebben dan u.

En dit soort uitspraken zie ik dus als ronduit beledigend. Wat is de relevantie van een dergelijke opmerking? Wat wil je er mee bereiken? Ik studeer zelf aan de universiteit maar daar wordt echt niet zo overdreven complex gesproken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:12

Dorino schreef:
Ook ik vermaak me wel in dit topic, in ieder geval zolang de posts serieus, humoristisch en/of mild blijven.

Volgens mij is dit een heel milde, vriendelijke discussie :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:13

Heino schreef:
FaberSmid schreef:

En dit soort uitspraken zie ik dus als ronduit beledigend. Wat is de relevantie van een dergelijke opmerking? Wat wil je er mee bereiken? Ik studeer zelf aan de universiteit maar daar wordt echt niet zo overdreven complex gesproken.

Waaron vind je dat beledigend?

Het kan toch een goede verklaring zijn voor de verschillen in taalgebruik?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:13

Heino schreef:
Natuurlijk, maar ik ken geen enkele persoon (hoe oud dan ook) die alledaags Nederlands niet beheerst. Maar deze verklaring? :n Ik ga dan denken aan mensen die jarenlang opgesloten hebben in kelders en na 40 jaar weer de wijde wereld in geschopt zijn.

Ik kan wel lachen om uw humor.

Yamcha dank voor uw aanbod.

Dorino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:14

FaberSmid schreef:
Uw uitleg zal zekers van toepassing zijn, in mijn geval van taalgebruik.

Krijg ik dan ook een koelkast? :)) Anders is het niet eerlijk.

Yamcha, ben het met je eens!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:15

Yamcha schreef:

Omdat er simpelweg geen onderwijs gegeven wordt in een dergelijke taal. Daarom vind ik het onnodig om het "schijnbare" verschil in opleidingsniveau te benadrukken. Ik ben nu wel benieuwd naar FS's opleidingsniveau.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:16

FaberSmid schreef:
Janine1990 in het русский язык zijn mij maar enkele woorden bekend net als polszczyzn.

Okeee, dus geen oost-europees?
Ga je er een prijsvraag van maken? Want dan ga ik wat onderzoek verrichten op het wereldwijdeweb... :P
Ik brand onderhand van nieuwsgierigheid...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:16

@ Dorino: Ik heb er nog een in de garage staan, ik zal hem opsturen.

Eventueel ook een vriezer, die zit wel vol met hondenvoer, maar dat mag de pret niet drukken toch? Héérlijke pens en kippennekken :))

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:17

FaberSmid schreef:

Geachte heer Fabersmid,

Aangezien uw reacties niet voltallig vermogend zijn in al diens glorie, waaruit blijkt dat uw redenatie van de, door u, gedachte perspectieven regelmatig uit het lood zijn, neem ik aan dat u uw begrip op kan brengen voor het standpunt wat ik in deze kwestie neem.

U bent mijnsinziens niet vermogend om in woord en geschrift uw mening adequaat te meedelen. Hierdoor worden ernstige misvattingen, miscommunicaties alsmede onbevredigende antwoorden op relevante vragen een feit.

De enige manier om bovenstaande onregelmatigheden adequaat op te lossen is door uw schrijfwijze aan te passen aan het gemiddelde niveau hier op deze internetsite. Dit omwille van de leesbaarheid van de onderontwikkelden tussen ons.

Met vriendelijke groet,

Kim

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:18

Heino schreef:
FaberSmid schreef:

Ik denk dat u mijn schrijven verkeerd doet begrijpen, het behoord tot het bericht daar voor. Betreffende de opmerking van kiwiko dat ik mij geleerder zou voor doen? Met de opleidingen tot hoefsmid?
Dus ik kan uw negatieve opvatting niet begrijpen? Kiwiko was die schreef over de universitaire opleiding?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:19

FaberSmid schreef:
Ik denk dat u mijn schrijven verkeerd doet begrijpen

Hoe zou dat nou toch komen? *zucht*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:20

Heino schreef:
Yamcha schreef:

Omdat er simpelweg geen onderwijs gegeven wordt in een dergelijke taal. Daarom vind ik het onnodig om het "schijnbare" verschil in opleidingsniveau te benadrukken. Ik ben nu wel benieuwd naar FS's opleidingsniveau.

Misschien wordt de taal wel geïmproviseerd, je moet wát als je de grammatica nog niet helemaal onder die knie hebt.

Volgens mij als ik een taal niet helemaal beheers, krijg je ook dat effect, omdat ik woorden op moet zoeken, en misschien niet de juiste betekenis te pakken heb. En zonder een redelijk begrip van grammatica wordt een begrijpelijke tekst schrijven knap lastig, hoor! Ik kan bijvoorbeeld een tekst in het Frans best wel lezen, maar ik denk als ik ga schrijven in het Frans, dat geen Fransman me begrijpt :')

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:23

Heino schreef:
FaberSmid schreef:

Sterker nog, bij mij op de universiteit werd echt afgeraden formeel te schrijven. En ik heb ook een half jaar schrijfcursus voor academici gevolgd.

Elk "moeilijk" woord dat vervangen kon worden door een simpelere moesten we vervangen. Bijvoorbeeld woorden als "echter" moesten we vervangen door "maar" als het kon. Of "het is evident" kan je ook schrijven als "het is duidelijk" of iets van die strekking.

Als ik die docenten mag geloven is wollig taalgebruik in mijn vakgebied (sociale wetenschappen) vaak een poging om de inhoud meer laten lijken dan het eigenlijk is. Of om extra "gewicht" mee te geven aan je stuk. Volkomen onnodig als de inhoud van je verhaal goed is.

Met vriendelijke groet, Waves :+

KiWiKo

Re: van ongedwongenheid naar formaliteit... "U" "Geachte" etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:24

precies waves

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:24

Dorino u mag ook door voor uw koelkast, zoals ieder voor zijn eigen koelkast mag spelen.

Janine1990 het staat beschreven, maar ik zal het wel voor u bekend maken. Engels, Nederlands, Duits, Frans, Spaans, Zuid en Afrikaans zijn mij niet vreemd.

KiWiKo dat heeft u prachtig geschreven, maar u zal zo ook niet willen schrijven op deze ene uitzondering na dan. Waarom verwacht u van mij, het geen u ook niet zou willen? Welkom bij de groepering u schrijvers.