Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
mltex schreef:Maar goed, is de discussie nu hoe drijf je met zoveel mensen een enkeling in de hoek?
Yamcha schreef:Het is wat Yamcha zegt. Ook ik vermaak me wel in dit topic, in ieder geval zolang de posts serieus, humoristisch en/of mild blijven.Meer een discussie over hoe je je geschreven taal goed leesbaar en begrijpelijk kunt maken
Iris82 schreef:Ach, ik kan me er niet aan storen.
Hij heeft de keuze hoeveel hij los wil laten natuurlijk.
KiWiKo schreef:Yamcha......... zijn statement is dat hij slechts "oud" Nederlands kan omdat dit hem geleerd is.
Naar mijn weten word er al zeker 50 jaar gewoon Nederlands geleerd op scholen, en op cursussen en waar dan ook.
FaberSmid schreef:KiWiKo ik zie geen rede om op uw beknopte denkwijze en logica te reageren. Schijnbaar is het voor u te moeilijk te begrijpen, dat niet ieder zo modern in zijn taalgebruik is als u. Of dat die een anderen opvoeding en opleiding genoten hebben dan u.
Yamcha ik had geschreven dat u door mag voor de koelkast, u gaat echter meteen met de koelkast er al vandoor.
Uw manier is geen verkeerde manier, maar ik ben bang dat ik dan juist meer fouten zal begaan.
Dorino schreef:@Kiwiko: in sommige moderne talen is de schrijf- (en vaak ook spreektrant) veel formeler dan het Nederlands. Vertaal dit dan letterlijk in het Nederlands, dan krijg je een soort ouderwets Nederlands, zoals inderdaad ook nog in ambtelijk taalgebruik gebezigd wordt (oeps ben zelf ook niet zo goed in korte zinnen). Ik heb het idee dat dit hier aan de hand is, maar dat kan FS alleen zelf bevestigen.
Overigens hoeft iemand als FS zijn Nederlands helemaal niet op een cursus geleerd te hebben. Het kan ook zijn dat hij het van oudere Nederlands sprekende personen (misschien wel zijn ouders?) heeft geleerd. Maar dat is puur speculeren natuurlijk
FaberSmid schreef:Of dat die een anderen opvoeding en opleiding genoten hebben dan u.
Heino schreef:FaberSmid schreef:Of dat die een anderen opvoeding en opleiding genoten hebben dan u.
En dit soort uitspraken zie ik dus als ronduit beledigend. Wat is de relevantie van een dergelijke opmerking? Wat wil je er mee bereiken? Ik studeer zelf aan de universiteit maar daar wordt echt niet zo overdreven complex gesproken.
Heino schreef:Natuurlijk, maar ik ken geen enkele persoon (hoe oud dan ook) die alledaags Nederlands niet beheerst. Maar deze verklaring?Ik ga dan denken aan mensen die jarenlang opgesloten hebben in kelders en na 40 jaar weer de wijde wereld in geschopt zijn.
Yamcha schreef:Waaron vind je dat beledigend?
Het kan toch een goede verklaring zijn voor de verschillen in taalgebruik?
FaberSmid schreef:KiWiKo ik zie geen rede om op uw beknopte denkwijze en logica te reageren. Schijnbaar is het voor u te moeilijk te begrijpen, dat niet ieder zo modern in zijn taalgebruik is als u. Of dat die een anderen opvoeding en opleiding genoten hebben dan u.
Yamcha ik had geschreven dat u door mag voor de koelkast, u gaat echter meteen met de koelkast er al vandoor.
Uw manier is geen verkeerde manier, maar ik ben bang dat ik dan juist meer fouten zal begaan.
Heino schreef:FaberSmid schreef:Of dat die een anderen opvoeding en opleiding genoten hebben dan u.
En dit soort uitspraken zie ik dus als ronduit beledigend. Wat is de relevantie van een dergelijke opmerking? Wat wil je er mee bereiken? Ik studeer zelf aan de universiteit maar daar wordt echt niet zo overdreven complex gesproken.
Heino schreef:Yamcha schreef:Waaron vind je dat beledigend?
Het kan toch een goede verklaring zijn voor de verschillen in taalgebruik?
Omdat er simpelweg geen onderwijs gegeven wordt in een dergelijke taal. Daarom vind ik het onnodig om het "schijnbare" verschil in opleidingsniveau te benadrukken. Ik ben nu wel benieuwd naar FS's opleidingsniveau.