bulck schreef:wiilemijn schreef:Ik vind zeker niet dat er verplichte regels moeten komen mbt een een cap dragen, of veiligheids beugels oid. Als ik (boven de 18) op MIJN paard zonder cap wil rijden is dat mijn verantwoordelijkheid en ik zou het van de zotte vinden als je dan bv een bekeuring kan krijgen voor zonder cap rijden..
Voor mensen die op een bromfiets of motor rijden is een helm ook verplicht. Dus waarom zouden ze dat niet doen bij een paard. Een brommer heb je nog altijd meer in de hand als een paard, dat nog steeds een vluchtdier blijft. En verder hoeft het ook niet aan je paard zelf te liggen dat er iets gebeurt. Ik had ook een brave trouwe merrie, maar in een fractie van een seconde is het voorbij. Bij ons door een een ongelukkige samenloop op concours.
Ik vind het altijd apart dat mensen direct iets anders erbij moeten willen halen om toch maar hun gelijk te willen halen. Een cap beschermt gewoon je hoofd en belangrijker dus je schedel, die je hersenen bijeen houdt.
Kijk een verbrijselde voet, of een missend lichaamsdeel in erge gevallen is erg, maar niet meer bij verstand zijn door een stom doordrijven van... Van wat idd een helmpje dat je ocharme een uurtje opzet, is vele malen erger.
Ik heb een jaar gerevalideerd en heel wat andere trauma's bij lotgenoten gezien.
Gebroken ruggen, verlamde mensen met blijvende schade, geamputeerde lichaamsdelen etc. Ook heel wat mensen die paardrijden in verschillende leeftijden. Daarnaast zie je dan heel der gebroken families. Want dat 'mijn verantwoordelijkheid' roepen, is dan plots een collectief gebeuren geworden, waar je aangewezen bent op wat anderen voor je willen doen.
Een ongeluk kan altijd gebeuren, en vaak gaat het ook over ongevallen zonder groot letsel. Maar je hoeft maar net de pech te hebben om in de groep van de statistieken terecht te komen. En als een 'stomme' helm je van groot letsel kan behoeden, vind ik het gewoon einde discussie.
Ik denk dat sommigen dit pas zullen beseffen eens ze echt weten waarover ze praten, maar mss is het voor enkelen onder hen dan te laat.
Dan moeten we op een step, of lopend ook maar een helm op doen. Gebeuren ook genoeg ongelukken waarbij je hoofdletsel kan oplopen.