Geen cap is eigen keus...?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

wiilemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 15:35

bulck schreef:
wiilemijn schreef:
Ik vind zeker niet dat er verplichte regels moeten komen mbt een een cap dragen, of veiligheids beugels oid. Als ik (boven de 18) op MIJN paard zonder cap wil rijden is dat mijn verantwoordelijkheid en ik zou het van de zotte vinden als je dan bv een bekeuring kan krijgen voor zonder cap rijden..

Voor mensen die op een bromfiets of motor rijden is een helm ook verplicht. Dus waarom zouden ze dat niet doen bij een paard. Een brommer heb je nog altijd meer in de hand als een paard, dat nog steeds een vluchtdier blijft. En verder hoeft het ook niet aan je paard zelf te liggen dat er iets gebeurt. Ik had ook een brave trouwe merrie, maar in een fractie van een seconde is het voorbij. Bij ons door een een ongelukkige samenloop op concours.

Ik vind het altijd apart dat mensen direct iets anders erbij moeten willen halen om toch maar hun gelijk te willen halen. Een cap beschermt gewoon je hoofd en belangrijker dus je schedel, die je hersenen bijeen houdt.
Kijk een verbrijselde voet, of een missend lichaamsdeel in erge gevallen is erg, maar niet meer bij verstand zijn door een stom doordrijven van... Van wat idd een helmpje dat je ocharme een uurtje opzet, is vele malen erger.
Ik heb een jaar gerevalideerd en heel wat andere trauma's bij lotgenoten gezien.
Gebroken ruggen, verlamde mensen met blijvende schade, geamputeerde lichaamsdelen etc. Ook heel wat mensen die paardrijden in verschillende leeftijden. Daarnaast zie je dan heel der gebroken families. Want dat 'mijn verantwoordelijkheid' roepen, is dan plots een collectief gebeuren geworden, waar je aangewezen bent op wat anderen voor je willen doen.

Een ongeluk kan altijd gebeuren, en vaak gaat het ook over ongevallen zonder groot letsel. Maar je hoeft maar net de pech te hebben om in de groep van de statistieken terecht te komen. En als een 'stomme' helm je van groot letsel kan behoeden, vind ik het gewoon einde discussie.
Ik denk dat sommigen dit pas zullen beseffen eens ze echt weten waarover ze praten, maar mss is het voor enkelen onder hen dan te laat.

Dan moeten we op een step, of lopend ook maar een helm op doen. Gebeuren ook genoeg ongelukken waarbij je hoofdletsel kan oplopen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 15:36

Ik denk het ook niet nee, slimme conclusie :P Maar het gaat me nu ook niet eens om het feit dat mensen een cap móeten dragen. Ik probeer te begrijpen waarom mensen hun leven zo in de waagschaal willen zetten. Want dat er ongelukken met hersenletsel tot gevolg gebeuren door het niet dragen van een cap is geen mening maar een feit.

Willemijn, misschien even het topic lezen. Dan zie je dat daar ook al op ingegaan is. Zorgt voor een leuke discussies ipv herhaling op herhaling ;)

ilse86

Re: Geen cap is eigen keus...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 15:37

ach maar veel mensen denken dat hun lieve snoezige paardje niks doet. of kan struikelen of weet ik veel wat. dus hoeven ze geen cap op.

wiilemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 15:41

Als "verstandige"mensen al een cap opzetten waarom moeten er dan regels komen die het verplichten. Het gaat om ieders eigen hoofd. En ik vind het niet nodig dat iemand anders voor mij gaat beslissen of ik wel of niet een cap draag! Dat is mijn verantwoordelijkheid, en vooral mijn pakkie an!

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 15:46

Amai Wiilemijn, jij bent ook het groot licht precies....

Paardensport behoort, samen met de wielersport, tot de meest gevaarlijke sporten. Dit is te wijten aan meerdere punten. Combi van mens en dier, snelheid gecombineerd met hoogte.
Vele ongelukken bij een val van een paard gaan gepaard met botbreuken, maar vaker nog met hoofd-nekletsels.
Kijk een breuk aan je ledematen dat geneest. Hersenletsels zijn veel complexer, met vaak gebreken die zelf op het eerste zich voor vreemden niet herkenbaar zijn.

Een cap beschermt het episch centrum van het menselijk lichaam, nl de hersenstam. Dit kleine orgaan, zorgt ervoor dat alles gestuurd geraakt en we dus kunnen leven en functioneren.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 15:47

Maar vinden de "tegenstanders" in dit topic dan ook dat het onzin is dat helmen voor de motor en scooter verplicht zijn?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 15:47

En willemijn, zoals al eerder aangehaald, is het ook leuk voor je familie als jij hersenletsel oploopt, het is dus echt niet aléén jouw zorg maar ook de zorg van de mensen om je heen. Overigens moeten alle kosten in het ziekenhuis ook betaald worden, en als je door zo'n ongeval arbeidsongeschikt raakt mogen wij voor jouw uitkering dokken.
Laatst bijgewerkt door Qimm op 01-02-10 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 15:48

ilse86 schreef:
ach maar veel mensen denken dat hun lieve snoezige paardje niks doet. of kan struikelen of weet ik veel wat. dus hoeven ze geen cap op.

Wat een neerbuigende reactie!

Ik krijg bij dit topc regelmatig zo'n gevoel bij "dat anderen het willen opleggen, omdat ze zelf liever ook zonder zouden rijden"...

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 15:49

wiilemijn schreef:
Als "verstandige"mensen al een cap opzetten waarom moeten er dan regels komen die het verplichten. Het gaat om ieders eigen hoofd. En ik vind het niet nodig dat iemand anders voor mij gaat beslissen of ik wel of niet een cap draag! Dat is mijn verantwoordelijkheid, en vooral mijn pakkie an!

Ok, dan hoop ik nooit met jouw een ongeval tegen te komen op een brommer, auto of wat dan ook.

Een gordel dragen in de wagen is ook verplicht, en dan mag je zelf nog zo'n vlekkeloze reputatie in het verkeer hebben. Als je zonder wordt tegen gehouden dan hang je eraan.
Dus waar is dan je verantwoordelijkheid en je pakkie an????!

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 15:51

superwoman schreef:
ilse86 schreef:

Ik krijg bij dit topc regelmatig zo'n gevoel bij "dat anderen het willen opleggen, omdat ze zelf liever ook zonder zouden rijden"...

Het blijft gewoon een dier. En een dier heeft ook een eigen wil en doet ook wel eens iets wat niet te controleren is. Ik rij ook het liefst zonder cap, maar ik snap niet dat er geen belletje gaat rinkelen als je de posts leest van mensen die wel op hun dak zijn gevallen en nu nog aan het revalideren zijn.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 15:52

superwoman schreef:
ilse86 schreef:

Niet neerbuigend aan, want vele reacties die hier gepost worden hebben die input. In de bak rijd ik zonder, buiten met. op mijn paard zonder op een ander met... etc

terwijl je net zo goed ôp je paard zittend een klap kan krijgen van een ander paard. Je paard idd zelf kan struikelen en je per ongeluk niet meer kan ontwijken.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 15:53

bulck schreef:
Een cap beschermt het episch centrum van het menselijk lichaam, nl de hersenstam. Dit kleine orgaan, zorgt ervoor dat alles gestuurd geraakt en we dus kunnen leven en functioneren.

Kleine correctie: Een perfect passende cap beschermt. En die perfect passende cap is ook een groot probleem.
Kennis van me valt in het bos van haar paard af, valt op haar achterhoofd, waardoor de cap naar voren schiet. gevolg: gebroken neus, door de cap.
Nu komt er natuurlijk als argument, beter gebroken neus dan kastplantje, maar ik ben ervan overtuigd (in dit geval) dat ze zonder cap geen van beide had gehad (aangezien ze met haar hoofd in de zachte, stinkende ( beetje leedvermaak ;) ) bagger viel.
Hiermee wil ik niet suggereren dat een cap standaard onveilig is, maar als men dan besluit om met cap te rijden, doe het dan wel goed.

Mijn eigen cap vind ik ook te los zitten, heb al tich keer met de bandjes en de draaiknop achterop zitten spelen, maar ik krijg m niet lekker in de zin van dat ie ook beschermend voelt

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 15:55

Over die caps met een draaiknop heb ik ook zo mijn twijfels, wat als dat mechanisme (wat natuurlijk kwetsbaar is) slap wordt?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 15:56

ilse86 schreef:
Het blijft gewoon een dier. En een dier heeft ook een eigen wil en doet ook wel eens iets wat niet te controleren is. Ik rij ook het liefst zonder cap, maar ik snap niet dat er geen belletje gaat rinkelen als je de posts leest van mensen die wel op hun dak zijn gevallen en nu nog aan het revalideren zijn.

Dus?
Kun je maar beter niet meer op een paard stappen.... -:)
Door op een paard te stappen neem je al een risico, want ja het blijven dieren met een eigen wil.
Waarom zou je op een paard stappen als je dat allemaal leest? Een cap of zelfs meer "beveiliging" geeft geen garanties dat jij geen ernstig letsel zal krijgen...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 15:57

bulck schreef:
Niet neerbuigend aan, want vele reacties die hier gepost worden hebben die input. In de bak rijd ik zonder, buiten met. op mijn paard zonder op een ander met... etc

terwijl je net zo goed ôp je paard zittend een klap kan krijgen van een ander paard. Je paard idd zelf kan struikelen en je per ongeluk niet meer kan ontwijken.

dus?
Ik vind het wel neerbuigend overkomen.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 15:58

stef schreef:
bulck schreef:

Kleine correctie: Een perfect passende cap beschermt. En die perfect passende cap is ook een groot probleem.
Kennis van me valt in het bos van haar paard af, valt op haar achterhoofd, waardoor de cap naar voren schiet. gevolg: gebroken neus, door de cap.
Nu komt er natuurlijk als argument, beter gebroken neus dan kastplantje, maar ik ben ervan overtuigd (in dit geval) dat ze zonder cap geen van beide had gehad (aangezien ze met haar hoofd in de zachte, stinkende ( beetje leedvermaak ;) ) bagger viel.
Hiermee wil ik niet suggereren dat een cap standaard onveilig is, maar als men dan besluit om met cap te rijden, doe het dan wel goed.

Mijn eigen cap vind ik ook te los zitten, heb al tich keer met de bandjes en de draaiknop achterop zitten spelen, maar ik krijg m niet lekker in de zin van dat ie ook beschermend voelt

Dat is enkel een probleem als je idd op het wilde weg maar wat koopt. Elke paardenzaak kan je met raad en daad bijstaan over wat de best passende cap is.
Dus zie het punt niet hoor. Als ik rondloop met te grote schoenen is de kans dat ik mijn voeten omsla of val ook groter, dan dat ik effectief schoenen draag om men voeten te beschermen. Dus uiteraard is een passende cap van belang!

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 15:59

Dat is ook iets waarbij je bij de aanschaf bij stil moet staan. Mijn cap is ook niet optimaal. Vind het echt een rotding. Hoop ook dat ie snel aan vervanging toe is. Toch zet ik m op. Hij beschermt altijd iets.

@ Stef
Gelukkig is je kennis in de blubber gevallen. In dat geval had een cap idd niet zoveel uitgemaakt. Maar ik val doorgaans niet in de blubber maar op hard zand of een bospad met dennenappels ofzo ;)

Maar wat is nou een goede cap zonder dat je een half maandloon moet dokken? Vind die GPA caps heel mooi, maar dat kan ik gewoon niet betalen. Heb nu een HH cap.

@ Superwoman
Je moet het allemaal zelf weten, maar je hersenen zitten in je hoofd (geloof ik:P). 't is wel lekker als die een beetje beschermd zijn. Breuken zijn te overzien, maar hersenletsel niet.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 16:00

Heino schreef:
Maar vinden de "tegenstanders" in dit topic dan ook dat het onzin is dat helmen voor de motor en scooter verplicht zijn?

Nogmaals :)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 16:01

Heino dan blijft het idd akelig stil....

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 16:02

ilse86 schreef:
Dat is ook iets waarbij je bij de aanschaf bij stil moet staan. Mijn cap is ook niet optimaal. Vind het echt een rotding. Hoop ook dat ie snel aan vervanging toe is. Toch zet ik m op. Hij beschermt altijd iets.

@ Stef
Gelukkig is je kennis in de blubber gevallen. In dat geval had een cap idd niet zoveel uitgemaakt. Maar ik val doorgaans niet in de blubber maar op hard zand of een bospad met dennenappels ofzo ;)

Maar wat is nou een goede cap zonder dat je een half maandloon moet dokken? Vind die GPA caps heel mooi, maar dat kan ik gewoon niet betalen. Heb nu een HH cap.

@ Superwoman
Je moet het allemaal zelf weten, maar je hersenen zitten in je hoofd (geloof ik:P). 't is wel lekker als die een beetje beschermd zijn. Breuken zijn te overzien, maar hersenletsel niet.

e was toen zo'n onderzoek dat de goedkopere caps béter waren dat die hele dure GPA's

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 16:04

o?? hmm daz fijn. welke caps waren dat? weet je dat nog?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 16:04

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 16:06

ilse86 schreef:
@ Superwoman

Dat begrijp ik wel hoor, maar begrijp jij het ook?
Zij zat mensen die niet kunnen begrijpen dat je het risico neemt om op een paard te gaan zitten.. Met een cap is dat nog steeds risicovol
Laat de mensen dus gewoon hun gang gaan.
Een advies kan en is zelf vriendelijk, maar ga er niet over doorzeuren ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 16:07

er werd eerder in dit topic geroepen dat je appels niet met peren moet vergelijken. Waarom dat een cap wel vergelijken met een helm op een brommer of motor?
Maar goed, dat een helm op een brommer of motor verplicht is vind ik niet meer dan terecht, en dan denk ik met name aan de snelheid, de invloed van medeweggebruikers, het materiaal waar je op land als je onderuit schuift (over het algemeen asvalt).

Ben benieuwd wat hier nu weer voor tegenantwoord op komt

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 16:07

pff hahahah wat erg! naja, ik zie mijn harry's horse capje er niet tussen staan. zal wel goed zijn denk ik