Verbazing over o.a. gebruik 'me' in plaats van 'mijn'......

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 15:52

_Sigrid_ schreef:
Geheel off-topic. Maar toen mijn broertje in het eerste jaar van zijn opleiding Life Science (laboratoriumtechniek HBO) zat werd hij door zijn oude middelbare school (VMBO-t) gevraagd of hij misschien biologie wilde geven...paar uurtjes per week. Ehm :roll:

Ja precies.. dat is echt behoorlijk shocking vind ik. :=

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 15:57

Juul schreef:
Lyonesse schreef:
Op het MBO heb ik nog zoiets meegemaakt... We kregen een nieuwe leraar voor engels, en dus moetsen we onszelf voorstellen met een verhaaltje over onze hobby's enzo, zodat we konden worden ingedeeld in 3 groepen; a, b en c. De c groep sprak matig engels en moest extra opdrachten maken om bij te komen, de b groep sprak voldoende en volgde het normale lesprogramma en de a groep, hoefde de opdrachten niet te maken, alleen de toetsen. Verder waren ze de assistenten van de leraar. Op een gegeven moment kreeg ik het dus over paarden. Ik vertelde dat ik de studie "Equinestudies" had gedaan en dat ik zelf een "mare" had, die 4 "filly's" en 1 "colt" had gehad. Die woorden bestonden niet volgens hem :\ Naah, wat voor leraar ben je dan? :=

Filly's kan ook niet, dat moet altijd fillies zijn. Maar goed, ik snap je punt..

Ow :)) Nou ja, idd is het punt duidelijk, de schrijffout kan hij niet gezien hebben omdat het mondeling was :P

_Sigrid_ schreef:
Geheel off-topic. Maar toen mijn broertje in het eerste jaar van zijn opleiding Life Science (laboratoriumtechniek HBO) zat werd hij door zijn oude middelbare school (VMBO-t) gevraagd of hij misschien biologie wilde geven...paar uurtjes per week. Ehm :roll:

Dat is wel heel erg :\ En dan te bedenken dat mijn moeder, die cum laude is afgestuurd in geschiedenis geen les mag geven omdat ze dat papiertje niet heeft >;)

Anoniem

Re: Verbazing over o.a. gebruik 'me' in plaats van 'mijn'......

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 16:00

Trouwens nog iets waaraan ik merk dat de methoden van nu niet zo lekker werken. Ik heb 4 jaar Frans gehad op de middelbare school, HAVO en VMBO. Waar ik allemaal dingen fout heb aangeleerd, en belangrijke dingen die zijn overgeslagen.. Ik ben nu Frans aan het leren uit een oud schoolboek van mijn moeder en nu merk ik wat voor fouten ik op school heb aangeleerd. Die oude methode werkt trouwens ook veel sneller, en makkelijker.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 17:15

Citaat:
de eissen worden helaas lager

Citaat:
cum laude is afgestuurd

Citaat:
niet op alle schollen natuurlijk

Eh dames... quotes uit dit topic... even de spellingscontrole gebruiken? :+

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 17:18

Dat die van mij een snelle typfout was, spreekt voor zich natuurlijk.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 17:25

Lyonesse schreef:
_Sigrid_ schreef:

Dat is wel heel erg :\ En dan te bedenken dat mijn moeder, die cum laude is afgestuurd in geschiedenis geen les mag geven omdat ze dat papiertje niet heeft >;)

Ja maar bij geschiedenis is er een overschot aan leraren en bij biologie een te kort dus dan worden ze wanhopig he. Ik snap trouwens echt niet dat je je zo druk kan maken om de spelling van een ander. Als helemaal niet op het internet, probeer maar eens een kloppende zin te typen met mijn toetsenbord. De helft van mijn letters moet je er bijna doorheen slaan anders doet ie het niet, dus dan mis je snel een letter, leesteken of spatie. Bovendien ben ik dyslectisch dus ik zie het verschil toch niet :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 17:57

En ik heb dus serieus op school, ja op school.. :+ geleerd dat eisen met 2 s-en was. Werd met 1 s fout gerekend op een proefwerk.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 18:38

liedje89 schreef:
Ik snap trouwens echt niet dat je je zo druk kan maken om de spelling van een ander. Als helemaal niet op het internet, probeer maar eens een kloppende zin te typen met mijn toetsenbord. De helft van mijn letters moet je er bijna doorheen slaan anders doet ie het niet, dus dan mis je snel een letter, leesteken of spatie. Bovendien ben ik dyslectisch dus ik zie het verschil toch niet :P

Ach, als je zelf maar snapt wat er staat toch? Wat boeit het of een ander er iets van kan maken.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 18:58

nou ja, als je een punt over probeerd te brengen is het wel zo handig als mensen kunnen begrijpen wat er staat. Maar het is niet alsof er ook niet genoeg gramaticaal correcte onzin op bokt staat :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 21:36

Waar ik me trouwens ook zo aan erger: fotograveren en fotograve....

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 21:42

wat ook zo vervelend is, woorden met meervoud schrijven als -e
"de mensen werkte erg hard" en dat soort dingen. Dat zie ik ook steeds vaker!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 21:54

Dat is geen meervoud, dat is een vervoeging van het werkwoord werken.
In dit geval een verkeerde, want deze hoort bij de eerste of tweede persoon enkelvoud.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 21:57

Zo ik kom ook even binnenvallen.
Ik erger me er vreselijk aan als mensen "u" met een hoofdletter schrijven. Je ziet dit echt zo vaak bij formele dingen, uitnodigingen, reclames enzo.
U is alleen als je het over onze lieve Heer hebt ;) En anders is iedereen gewoon u, we zijn toch niet in Duitsland !
Laatst bijgewerkt door Iriscope op 06-04-09 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 21:57

Is dat echt zo Babel? Dan heb ik dat dus ook altijd fout geleerd als het zo is..

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 21:58

ja dat is echt zo ;)

Anoniem

Haha dan mag ik mijn site wel eens gaan aanpassen. :)

Iriscope

Haha succes ;)
Volgens mij weten veel mensen ook gewoon niet beter hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 21:59

Nee idd.. mij is altijd geleerd op school dat u zo belangrijk was dat het met een hoofdletter moest, en zelfs nog een leraar die vond dat het moest omdat het een los staande letter is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 22:01

Vroeger was dat ook zo.
Dat is later veranderd, ik denk dus, Juul, dat je lessen zo verkeerd niet waren ;)

Butterfly

dat mag ook Yamcha ;-)

nog een voorbeeld, de zin gaat ongeveer zo: de inzittenden zijn op tijd uit de auto gehaald
de spelling die vaak gebruikt wordt terwijl het duidelijk om meervoud gaat is dit:
de inzittende zijn op tijd uit de auto gehaald

Iriscope

Ik heb het even gegoogled en kwam tegen dat het vroeger met hoofdletter werd geschreven. Vandaar dat veel mensen nog steeds de fout in gaan denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 22:02

Yamcha schreef:
Vroeger was dat ook zo.
Dat is later veranderd, ik denk dus, [naam], dat je lessen zo verkeerd niet waren ;)

Hmm dat valt me nog mee, ik schrok al. :D

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 22:08

Dat zijn ook wel weer dingen die door de jaren heen veranderd, terug veranderd, veranderd naar het oude en opnieuw aangepast zijn... Lange leve de Nederlandse spelling nazi's.

In welk land bestaat er in godsnaam een tegenbeweging als "het witte boekje"?

Mooi voorbeeld:
vakantie -> vacantie -> vakantie
insect > insekt -> insect
contant -> kontant -> contant
creatie -> kreatie -> creatie

Ligt er dus soms net aan van welke generatie je bent en wat de dus geleerd hebt. En ik kan me voorstellen als je niet meer zo actief met taal bezig bent, dat je dan gewoon de geleerde versie aanhoudt.

Net als de regels die zijn veranderd met betrekking tot de tussen -n. Je wilt niet weten hoeveel pannenkoekenhuizen hun geveltekst hebben aangepast. Terwijl ik pannekoekenhuis ook heus wel begrijp.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 22:09

Butterfly schreef:
dat mag ook Yamcha ;-)

nog een voorbeeld, de zin gaat ongeveer zo: de inzittenden zijn op tijd uit de auto gehaald
de spelling die vaak gebruikt wordt terwijl het duidelijk om meervoud gaat is dit:
de inzittende zijn op tijd uit de auto gehaald

Klopt idd.

Veel mensen begrijpen het, geloof ik, ook niet.

De basisvorm is bijvoorbeeld: de mensen werken. Dan praat je over congruentie, de werkwoordsvorm stemt overeen met de persoonsvorm.

Moeilijker wordt het als je het over een aantal hebt: Een aantal honden graaft een gat.

Deze zin is correct, aantal is namelijk enkelvoud, óók wanneer je het over meerdere honden of mensen of wat dan ook hebt.
Het is ook een kwestie van even goed kijken soms ;)
Ik begrijp je punt volledig, moet zeggen dat ik je ergernis erover deel :j

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 22:15

"Een aantal graaft" nietwaar? Ik vind deze dingen eigenlijk behoorlijk logisch. En hoewel ik zelf ook heus nog weleens een foutje maak, gaan dit soort dingen toch altijd goed. Mag ook wel als taal je werk is...haha.

Mensen kijken me trouwens wel vaak wazig aan als ik vertel dat ik een master Nederlands ga doen. Beetje zo van: je moet er maar zin in hebben! Maar ze hebben geloof ik geen idee wat het inhoudt.